ICultuur Kunst CBK moet meer aan weg timmeren ewondering 99 Beroemd zijn met klassieke muziek is heel moeilijk' Erasmusprijs uitgereikt an Sigmar Polke Radio op toneel mislukt New Fads nog lang niet versleten Geen AKO-geld voor Nicolaas Matsier „ij ÜONDfROAG 24 NOVEMBER 1994 17 De 22-jarige celliste Quirine Viersen ontvangt op 8 decem ber de Nederlandse Muziek Prijs, uit handen van staatsse cretaris Nuis van cultuur. Dat gebeurt tijdens een concert in De Doelen in Rotterdam, waar Viersen het eerste celloconcert van Dmitri Sjostakovitsj zal uit voeren samen met het Philhar- Muziekprijs voor Quirine Viersen monisch Orkest van Moskou onder leiding van Vassily Si- naiski. Voor de Nederlandse Muziek Prijs kunnen talentvolle musici auditie doen. Worden zij toe gelaten, dan krijgen zij de kans om twee jaar volgens een be paald studieplan door te stude ren. Gedurende die periode worden de vorderingen beoor deeld. Het toekennen van de prijs markeert het succesvolle eindpunt van de studie. Quirine Viersen won eerder dit jaar als eerste Nederlander een prijs in het belangrijke Tsjaikovsky Councours in Moskou. Kunst lenen duurder maar klant kan ook voor schilderij sparen Vaker open, meer kunstwerken waaruit de lener kan kie zen en de klant kan voortaan sparen voor een eigen 'Kees Buurman' boven de bank. Met die plannen wil het Cen trum Beeldende Kunst (CBK) in Leiden meer mensen over de drempel krijgen. Wie lid wordt van de kunstuit leen moet voortaan wel meer betalen voor het lenen van een schilderij of ets. Het CBK wil de prijzen voor particu lieren optrekken van 64 gulden per kunstwerk naar 80 gulden per kunstwerk, per jaar. Ook de tarieven voor be drijven gaan omhoog. De voorstellen staan in een notitie van de gemeente waarin de stand van zaken en de toe komst van het centrum aan de orde komen. Het rapport is een een uitvloei sel van de strubbelingen waar mee het CBK sinds het ontstaan in 1993 te kampen heeft. Al spoedig bleek de kunstuitleen nieuwe stijl niet goed te werken. Het onderzoeksbureau Leiden Advies werd ingeschakeld en die kwam in mei dit jaar met een rapport dat de organisatie niet liep. Het bedrijf spuide niet alleen kritiek maar gaf ook ad viezen. Zo werd het jaarcontract van directeur Ella van Zanten niebverlengd. De selectieproce dure voor een nieuwe manager is nog in volle gang. Een andere aanbeveling was dat het CBK meer aan de weg moet timmeren. De tentoon stellingen, die zowel aan de Hooglandse Kerkgracht als in de Waag te zien waren, bleken wel veel mensen naar de Aalmarkt te trekken maar ze kwamen in veel minder grote getale naar het pand van het CBK. In de pe riode van juni 1993 tot novem ber dit jaar trokken exposities in de Waag 30.519 kijkers tegen 10.287 bezoekers in het CBK. Meer informatie in een eigen Nieuwsbrief voor de leden moet die drempelvrees wegnemen. Om meer mensen over de vloer te krijgen, wil de kunstuit leen vaker spraakmakende ten toonstellingen in huis halen. Ook moeten de deuren vaker open. Het centrum overweegt om de openingstijden grofweg gelijk te laten lopen met die van de bibliotheek. Ook moeten de kunstwerken beter te zien zijn. Nu staan ze wegens ruimtege brek in rekken waar de klant doorheen 'bladert'. Als straks het naastgelegen depot van het Nationaal Natuurhistorisch Mu seum vrijkomt, door de verhui zing naar de nieuwbouw bij het Pesthuis, wil de kunstuitleen een deel daarvan gebruiken om werken op te hangen. De klant kan voortaan ook spa ren voor een kunstwerk. Hoe dat precies in zijn werk gaat, is nog niet bekend. De tarieven om iets te lenen gaan omhoog. Maar vergeleken met andere centra in Zuid-Holland is de Leidse kunstlener nog goed koop af. Een belangrijke aanbeveling is om de collectie van het CBK uit te breiden. Nu bezit het 2300 stuks waarvan er permanent 1800 zijn uitgeleend. Het res tant is minder in trek. Het afge lopen jaar werd de collectie met zo'n 90 werken uitgebreid. Het aantal abonnees groeide echter met 300. Om de klant niet het idee te geven dat de mooie en leuke werken altijd zijn uitge leend, moet de collectie op kor te termijn groeien met 250 stuks. Daar is het jaarlijkse aan koopbudget van 160.000 gulden niet op berekend. Om toch die achterstand in te lopen wordt overwogen kunst te huren van de kunstenaar. Een kinderkunstuitleen laat nog even op zich wachten, tot dat er meer ruimte rs. Aanbeve lingen om Leidse kunstenaars professioneel te steunen, zijn nog niet duidelijk omschreven. De gemeente wil eerst overleg gen met beroepsverenigingen als Ars Aemula Naturae, de BBK en de SKBL. Na hun adviezen en gesprekken met het CBK en de gemeenteraad komt een de finitief rapport over wat de kunstuitleen straks te bieden heeft. RECENSIE WUNAND ZEILSTRA de zandbak' Spel Arie de Mol Hartveld Regie Carina Molie legisseuse Carina Molier heeft ichzelf een moeilijke opgave jesteld. Ze wilde een beroemde eeks radio-uitzendingen re- Wat zij ons gedu- twee voortkruipende voorschotelt, getuigt van maar dan wel van soort. Ze zoekt toevlucht in de diversiteit talloze details, zijweggetjes jdsbeeld bepalende weder- Protest uit de zandbak recon- de radio-uitzendingen het verblijf van Godfried op het onbewoonde ei- Rottumerplaat in de zomer 1971. Op het toneel zien we een geïmproviseerde studio VARA-radioploeg met pre sentator Willem Ruis en produ- Gé Gouwswaard aan het [werk. Arie de Mol komt aardig in zijn typering van de stem i Willem Ruis. Bomans zelf is ?r uitgebreid te horen in J In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken I hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Marjan Scharloo, directeur van het Rijksmuseum Het Koninklijk Penningkabinet in Leiden haar bewondering uit voor - hoe kan het anders - éen penning, die ter gelegenheid van Leidens I Ontzet werd geslagen. „Het voorwerp staat hoog op de vvaarderingsladder, omdat er zo'n dramatische periode op staat weergegeven." Hij is wat later gemaakt, ik denk in 1581 of zo, maar deze gouden penning is geslagen I vanwege het Ontzet van Leiden. De Staten Generaal, die de opdracht gaven, vonden dat feit kennelijk zo belangrijk dat zij deze penning als visitekaartje gebruikten. Zij werd geschonken aan ambassadeurs. Die kregen er een gouden ketting bij, dan konden ze haar" omhangen. Het is geen Leidse penning, dat wil zeggen er is geen bewijs voor dat zij in opdracht van de gemeente Leiden werd vervaardigd. Wel gouden en zilveren afslagen van noodmunten, die werden na het beleg wel gemaakt. Dat jaar 1574 was tenslotte een rare tijd. Leiden was dan wel ontzet, maar overal lagen nog Spaanse legers ingekwartierd. Pas in 1581, toen Philips 11 was afgezworen, was de Republiek der Nederlanden een feit. In dat kader moet-jehet slaan van deze penning zien. 'rins Bernhard heeft gisteren in het Koninklijk Paleis op de Dam n Amsterdam, de Erasmusprijs uitgereikt aan de Duitse beel- lend kunstenaar Sigmar Polke (1941). De prijs bestaat uit een oorkonde en een geldbedrag van 300.000 gulden. Vorig jaar eeg de Duitse toneelmaker Peter Stein de onderscheiding. De prins zei „verrast en verbijsterd" te zijn „door de diversi teit, reikwijdte en universaliteit van Polke's kunst." „Het is een waarvan wij het gevoel hebben dat zij aansluit bij de the- [ma's en de vormen van onze tijd. En toch zien wij dat de schil der geen concessies doet aan uiterlijk vertoon of aan commer- In het Stedelijk Museum in Amsterdam, dat in 1992 een solo tentoonstelling van Polke's werk samenstelde, is vanaf donder dag zijn „Goya: Die Alten" (1982) te zien. De cyclus van fotower ken bestaat uit een lichtbak en zestien foto's van verschillend at. De werken, ontstaan in de periode 1982-1990, zijn ge baseerd op het schilderij De Tijd/De ouden met de spiegel van Francisco Goya. Dat bevindt zich in de collectie van het Musée des Beaux Arts in Lille. Polke krijgt de Erasmusprijs voor zijn creatieve en levendige bijdrage aan de Europese kunst. Daardoor heeft hij onze opvat ting over moderne kunst vernieuwd en verbreed, zo stelt de Stichting Praemium Erasmianum. De organisatie beschouwt Polke als een der sleutelfiguren binnen de moderne kunst. Spaanse forten. Het object weegt 55 gram en werd in 1933 door het Pénningenkabinet aangekocht. We hebben er een reeks van: één gouden penning en vijf zilveren. De penning was zo populair onder verzamelaars dat zij werd nagegoten. Ik vermoed zelfs dat dat nog in de 19de eeuw gebeurde. Het jaar 1874 was zo'n gelegenheid om het nog eens over te doen. Verzamelaars schreven elkaar om de penning te mogen lenen, dan konden zij haar laten nalieten. Authenticiteit was niet het belangrijkste kennelijk, het ging erom een exemplaar in je bezit te hebben. De gouden penning is zeer zeldzaam. Er is er nog één ergens op een kasteel in het oosten van het land. Je moet rekenen: ze werden ten geschenke gegeven, verdwenen naar het buitenland. Misschien zijn sommige wel omgesmolten, andere vererfd. Het is niet eens bekend hoeveel er geslagen zijn. Maar daar is misschien ook wel achter te komen. Tenslotte is het een aan de ene kant het ontzet van Jeruzalem, een oud testamentische voorstelling. De Babylonyische veldheer wordt verjaagd. Het protestantse Nederland voelde zich net als de joden het uitverkoren volk. Vandaar die vergelijking met Jeruzalem. Aan de andere kant staat het ontzet van Leiden. Je ziet de Pieterskerk, de Hooglandse kerk. Het is een beeld op Leiden vanaf Zoeterwoude. Je ziet schepen varen over de ondergelopen authentieke radiofragmenten. De nagespeelde Ruis veinst dus in gesprek te zijn met de op band vastgelegde Bomans: Dat alleen al is heel gekunsteld en biedt zeker geen goed draagvlak voor een avondvullende thea- terproduktie. Dat zag de regisseuse natuur lijk ook in en daarom is ze er van alles bij gaan halen. Zo wordt er ruimschoots geciteerd uit het interview met Jan Wol kers die een week later naar Rottumerplaat zou vertrekken. Arie de Mol probeert hier Wol kers te imiteren - het is gênant slecht. Gelukkig blijft Kees Hart veld als interviewer redelijk in getogen, anders was het echt derderangs geworden. Ook het verblijf van de radio- ploeg in de studio komt uitge breid aan bod. Zelfs het schillen van een appeltje door Gé Gouwswaard krijgt onverklaar baar veel aandacht. Een uniek radio-evenement herhalen op toneel is tot mis lukken gedoemd. Helaas gaat dat op voor Protest uit de zand bak, en niet eens zo klein beetje, maar faliekant. voorwerp van nationale betekenis. Het staat heel hoog op de waarderingsladder. Niet vanwege de esthetische waarde, maar meer omdat in metaal een dramatische periode van de Leidse geschiedenis is weergegeven. 22-Jarige Venezolaanse pianist Sergio Tiempo in Stadsgehoorzaal Hij heeft in de bekendste con certgebouwen ter wereld ge staan. Of het nu het Conserva tory Verdi di Milani, het Ken nedy Center in Washington of het Amsterdamse concertge bouw is, het is allemaal bekend terrein voor de 22-jarige Vene zolaanse pianist Sergio Tiempo. In de Leidse Stadsgehoorzaal begint aanstaande maandag zijn zesdaagse toernee door Ne derland. Samen met het Phil- harmonisch Staatsorkest van de Oekraïne en de Amerikaanse di rigent Stewart Robertson trekt hij door het land. Op het pro gramma staan het pianoconcert nr. 1 van Tsjaikovsky en de 9de symfonie van Sjostakovitsj. „Ik reis eigenlijk niet eens zo gek veel. Zeker niet als ik het vergelijk met andere musici", vertelt Sergio Tiempo. „Sommi gen reizen echt van hot naar her. Eigenlijk is dat nodig om goed te blijven. Heel vaak er gens optreden betekent toch een goede oefening. Aan de an dere kant is het wel een opoffe ring om zo vaak onderweg te zijn." Twee jaar was hij pas toen zijn moeder hem achter de pia no zette. Op zijn derde gaf hij zijn eerste openbare concert en toen hij vier was, maakte hij zijn televisiedebuut. Nu, op 22-jari- ge leeftijd, is de Venezolaan uit gegroeid tot een een echt feno meen. „Alhoewel", klinkt het bescheiden uit de mond van Tiempo, „beroemd zijn met klassieke muziek is heel moei lijk. Het is anders dan met pop muziek. Je hebt te maken met een klein circuit en een klein publiek." Toch zullen we Tiempo niet zo snel op de bres zien springen om klassieke muziek te 'promo ten'. „Die ambitie heb ik niet", aldus Tiempo. „Ik heb een enorme bewondering voor ie mand als Nigel Kennedy die klassieke muziek toegankelijk weet te maken. Zoals hij op niet-traditïonele manier jonge ren dichterbij klassieke muziek brengt, daar heb ik respect voor. Ik ga dat niet doen, maar alle vorm van 'reclame' is welkom." Paplepel Op vroege leeftijd met klassieke muziek beginnen, is volgens Tiempo absoluut noodzakelijk om 'goed te worden'. „Het is ei genlijk net als leren spreken. Dat lukt ook niet meer goed als je twintig bent." De muziek is Tiempo rtiet de paplepel inge goten. Zijn moeder is lerares, zijn vader speelt graag jazz en zijn grootouders hadden ook meer dan normale belangstel ling voor muziek. „Het was bij na onvermijdelijk om niet in de muziekwereld terecht te ko men", lacht Tiempo. Er klinkt echter geen spoortje van spijt of twijfel door zijn in stem. „Musi ceren is gewoon leuk om te doen. Vooral met mijn zusje, Karin Lechner." Samen gaven ze eerder dit jaar een aantal succesvolle recitals in de Inter nationale Piano Serie in het Concertgebouw in Amsterdam. Muziek betekent verschillende dingen voor de Venezolaan. „Als Ik het in een paar woorden moet omschrijven, zie ik mu ziek als de bron van menselijke emoties." Het concert van Sergio Tiem po, met het Philharmonisch Staatsorkest van de Oekraïne, in de Leidse Stadsgehoorzaal begint om 20.15 uur. De kaar ten, a 25 gulden, zijn verkrijg baar bij K&O, Oude Vest 45 in Sergio Tiempo was twee jaar toen zijn moeder hem achter de piano zette. Op zijn derde gaf hij zijn eerste openbare concert en toen hij vier was, maakte hij zijn televisiedebuut. foto pr MUZIEK RECENSIE HANS KEUZERS Concert: New Fads: Andy Spearpoint - zang, Justin Crawford - bas, Dolan Newison - gitaar, Icarus Wilson Wright - percussie, Perry Sanders - drums. Gezien 23/11, LVC, Leiden Het was het koosnaampje van de fans en de dj's kregen New Fast Automatic Daffodills zo verduveld lastig uit hun mond. Het was dus niet moeilijk om de groep om te dopen tot New Fads. Eind jaren tachtig werd de band uit Manchester ingedeeld bij de Manchesterhype. Het is meer dan toevallig dat de be langrijkste exponent van deze stroming - The Stone Roses - na een langdurig oponthoud van AMSTERDAM GPD De Stichting AKO Literatuur Prijs heeft uitgeverij De Bezige Bij laten weten dat auteur Nico- laas Matsier geen vergoeding van 50.000 gulden krijgt. De uit geverij neemt geen juridische stappen tegen deze afwijzing omdat anders ten onrechte de mening kan ontstaan dat het Matsier om het geld gaat. Na de roerige uitreiking van de AKO Prijs '94 tijdens een uit zending van Sonja Barend vroeg Voster de AKO om een bedrag van 50.000 gulden als genocg- drie jaar juist deze week hun nieuwe single lanceerden juist tegelijkertijd met het eerste op treden van de New Fads in Ne derland. De band leunde gisteren in het LVC met zijn dance-ritmes, vooral bij het oudje 'Stock holm', ijle zang en lang aange houden tonen nog aardig dicht tegen de Manchestersound aan, al ontkent de band dat overi gens in alle toonaarden, maar voegt daar een tweetal dimen sies aan toe. Gitarist Dolan Newison geeft als eerste zijn rit mische akkoorden een onge kende felheid mee en daarnaast geeft Icarus Wilson Wright met zijn percussie,of incidenteel doening. Durlacher en Matsier behaalden tijdens de uitzending op 22 oktober evenveel punten zodat het er even op leek dat ze de prijs van een ton zouden de len. Barend maakte echter op de valreep bekend dat er maar één winnaar kon zijn. Dat werd G.L. Durlacher om dat hij meer hoge scores had behaald. De Bezige Bij meent dat de Stichting AKO met de af wijzing zonder nadere argu menten opnieuw demonstreert niet begrepen te hebben op weflee manier zij niet juist heeft gehandeld. handgeklap in 'Beatlemania', net de broodnodige variatie op de dance-achtergrond. De Fads brengen met 'These Foolish things' en de single 'Life is an accident' ook wat pure melodi euze popsongs in stelling. Met het derde album 'Love it all' houdt de band zich met sterke songs aardig in de race. Live zet de goed ingespeelde band de songs ietsje heavier neer. De Manchestersound mag dan al lang verleden tijd zijn, de New Fads zijn nog lang niet versleten. GEEN KAARTJE VOOR YOUP? Het cabaret van de toekomst: MAARTEN VAN ROOZENDAAL Winnaar Amsterdams Kleinkunstfestival '94 mengt cabaret met blues 'Hij is meeslepend, droevig en komisch tegelijk' (Nieuws van de Dag) zaterdag 26 november, 20.30 uur KAPELZAAL K&O tel. 071-131943/141141

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17