Peter Scheele, fan van Jezus
Rtv show
NCRV zendt documentaire
over prinses Diana uit
'Het is feest, ik heb
er weer een vrouw bij'
Jacinta's werk wordt, hik, steeds mooier'
MAANDAG 21 NOVEMBER 1994
'Mijn boodschap is niet anders dan die van de EO
Beatrix
EINDHOVEN TON DE JONG
Koningin
mocht hij nimmer
op de koffie ontvan
gen, maar de koning van hemel
en aarde klopte zo maar bij
hem aan. Zodoende heeft hij
een vriend die sterker is dan de
dood. „Mwah, niet slecht."
Peter Scheele prediker,
pionier, televisiemaker, maar
vooral: fan van Jezus. Opge
staan uit de kerkbanken en met
open vizier naar buiten gelo
pen. ..Ik hoef niet altijd het.
laatste woord te hebben."
„Maar als Satan nou eens
doet of hij God is?"
De aalmoezenier complimen
teert de vraagsteller: „Heel juist,
jongen! Want feitelijk is het zo
dat Satan de God van deze we
reld is, zo wordt hij tenminste
genoemd. Hij is degene die de
macht heeft over deze wereld,
hij doet zich voor als God. En
omdat niemand gelooft dat de
duivel bestaat, geven ze God de
schuld van alle ellende die hij
veroorzaakt. Vat je 'm?"
De prediker in topvorm. Op
straat, in een winkelcentrum, of
waar dan ook. Er staat Peter M.
Scheele op zijn kaartje, Keep
Your Eyes Wide Open-director,
en zijn prikkelende zendings
werk slingert zich nu al vier sei
zoenen door de EO-avonden.
Het programma heet simpel Pe
ter e n duurt niet langer dan een
paar minuten. Vluchtige ont
moetingen zijn het, van een
vent met een sjofel paarde-
staartje die na een onschuldige
opening even openhartig met je
over geloof wil praten, maar
toch niet echt opdringerig of
belerend wordt.
Evangelisatie zonder habijt,
kazuifel of witte boord Peter
Scheele, 32, hoefde geen domi
nee te worden om met zijn
overtuiging te koop te lopen:
„Wat ik doe: Ik probeer in de
schoenen te staan van de men
sen die niet geloven. Dus pro
beer ik te begrijpen hoe ze den
ken over God en de kerk. Daar
probeer ik me een beeld van te
vormen, om van daaruit een
antwoord te geven. Dat is een
andere benadering dan wan
neer je zegt: Ik heb de waarheid,
en die verkondig ik over de da
ken en de straten. Wat ik pro
beer te doen is samen na te
denken."
Pruttelende jongeren
Hij werkt in Eindhoven, lekker
beschut. Hilversum is ver weg,
maar ook Peter Scheele leest de
ingezonden brieven in Visie, het
EO-omroepblad, dus de kritiek
op zijn speelse aanpak is hem
niet vreemd. Toch, betoogt hij,
is zijn boodschap 'qua inhoud
en identiteit' niet anders dan
die van de EO. „In vorm,
woordgebruik en manier ben ik
anders, maar inhoudelijk is er
geen andere omroep waar ik me
meer mee kan identificeren dan
de EO."
Confrontatie is belangrijk,
volgens Scheele. Een gesprek
tussen twee mensen die het
vanaf het prille begin met elkaar
eens zijn, levert duffe televisie
op. Dus is er ook vooral tijd en
ruimte voor die ongelovigen,
die volhouden dat er niet zoiets
als een God bestaat, of wel
hechten aan een hogere macht,
maar die weigeren te benoe
men. Alles en iedereen kan op
deze kruistocht voor de camera
komen, van vooral prutte
lende jongeren tot chagrijnige
Hoe vaak zullen ze
hem hebben geranseld? Dat
zo'n tiener roept: „Wat heb je
nou aan een God?" En dat
Scheele dan geschrokken moet
repareren: „Zó! Heel véél!"
Wijs geworden: „Mensen zijn
vandaag de dag intelligent ge
noeg. Dus als je een programma
maakt in de zin van: We leggen
het je wel effe uit, eenrichtings
verkeer, dan is dat een beetje
simpel. Dan krijgen de mensen
al heel snel het gevoel: We zijn
er weer, ik weet welke richting
het uitgaat, en dan haken ze af.
Ik heb zoiets van: Ik ben over
tuigd van de waarde en de
waarheid van het verhaal van
Jezus Christus, en dat verhaal
kan midden in deze wereld
overeind blijven staan. Dat be
tekent: Nou, kom maar op, ver
tel je verhaal maar. Leg me
maar uit waarom je NIET ge
looft. Maar geef mij dan de ge
legenheid om daar kritische
aantekeningen bij te maken,
omdat het op bepaalde punten
niet klopt."
Slecht woord
Toch kwam er sleet op de Peter
methode. Na ruim 100 afleve
ringen knaagde nog regelmatig
het idee dat die paar minuten
niet afdoende waren om tot de
bodem althans: diep genoeg
te gaan. Daarom start Schee
le in januari een langere variant
op het programma, Peter Vrien
den InteraJctief, waarbij hij wil
lekeurig probeert vriendschap
pen te sluiten en die kennisma
kingen later nog eens de revue
laat passeren.
„Ik zeg altijd maar zo: Een
goeie vriend is nooit weg, ook
niet als hij Jezus heet. Kijk, als je
vrienden bent met iemand die
rijk is, en hij deelt dat met je,
ben je zelf ook een beetje rijk.
Als je bevriend bent met ie
mand die populair is, mag je
daar zelf ook een beetje bij in de
schaduw lopen. En als je een
vriend hebt die sterker is dan de
dood, nou: Mwah, niet slecht."
Noemt zichzelf 'fan van Je
zus', eerder dan 'christen'. Ver
warrend woord, christen: „Als ik
vroeger met mensen zat te pra
ten, snapten ze er helemaal niks
van, als je zei dat je christen
bent. Dan denken ze aan Ame
rikaanse televisiedominees die
oplichters blijken te zijn, of aan
de protestanten en katholieken
in Ierland, die mekaar het leven
zuur maken. Noem maar op. Er
bestaan dus ontzettend veel
vooroordelen over. Bovendien:
Jan en alleman noemt zich
christen. Wat bedoel je daar dan
mee? Dus is het eigenlijk een
slecht woord, een slechte bena
ming, want je zegt er helemaal
niks mee. Nou, dan kun je de
term beter niet gebruiken."
Dus toen hij de term 'fan van
Jezus' een keer voorbij hoorde
komen, bleef die prompt han
gen. Later zou Scheele in Eind
hoven de 'fanclub voor Jezus'
oprichten. Die predikte geregeld
Het Woord op een soortgelijke
manier als nu in het televisie
programma: buiten de deuren
van de kerk.
„Zonder God had ik het nooit
gered, natuurlijk: „Ik sta er open
voor dat God mijn leven leidt."
Dat God zo nu en dan eens een
deurtje opengooit, dat je in je
wanhoop over het hoofd had
gezien: „Dat is ook wat ik tegen
God zeg: U moet maar deuren
openen en deuren dichtdoen,
als ik een kant op ga die U niet
wilt."
Antwoord op recente onthullingen van Charles
HILVERSUM SUSANNE VAN VELZEN
De NCRV heeft beslag weten te leggen op de
documentaire Diana, her new life. In Enge
land wordt de film zaterdag 19 november
door ITN uitgezonden, waarna het TV-ver-
haal van de Engelse prinses over de hele we
reld gaat. Diana, her new life is gebaseerd op
het gelijknamige boek van Andrew Morton
dat één dezer dagen verschijnt. De NCRV
zendt de film maandag 21 november uit.
Volgens Cees Labeur, eindredacteur van
NCRV's Hier en Nu, is het een opzienbaren
de documentaire en is het een soort ant
woord op de recente onthullingen van
Prins Charles over onder meer zijn 'liefdes
leven' met Diana. „De prinses werkt zelf
niet mee aan de documentaire, maar er
komen wel mensen aan het woord uit haar
zeer directe omgeving, mensen uit de hof
houding. Zo vertelt onder andere een lijf
wacht van Diana zijn verhaal." De docu
mentaire belicht het leven van de prinses
na haar scheiding van tafel en bed van
prins Charles.
Aan de documentaire wordt op het mo
ment nog gewerkt door produktiemaat-
schappij Granada TV. Veronica en TROS
hadden volgens Labeur ook belangstel- De documentaire Iaat z
ling voor de uitzendrechten van de docu- na r scheiding
mentaire, maar de NCRV had de eerste es"
optie op het programma. De film duurt 52 minuten is inmiddels aan zo'n 30 lan
den, waaronder Amerika, verkocht en moet door de NCRV integraal worden uitgezonden.
De produktiemaatschappij heeft hele strikte regels verbonden aan het uitzenden
film. Zo krijgen de omroepen
de
de uitzendbanden pas in handen nadat het
programma in Engeland op TV geweest is. In
hoeverre het verhaal in de documentaire op
waarheid berust, is niet bekend. Volgens La
beur is het feit dat het verhaal gebaseerd is op
het boek van Andrew Morton geruststellend.
„Hij schreef eerder een onthullend boek over
Diana, waarvan de inhoud niet tegengespro
ken is door de prinses."
De NCRV zond eerder dit jaar het televisiepor
tret van prins Charles uit. Het interview dat
BBC-verslaggever Jonathan Dimbleby met
hem had zorgde in Engeland voor opschud
ding, omdat hij in het gesprek bekende Diana
ontrouw te zijn geweest tijdens hun huwelijk.
Ruim twintig miljoen Britten volgden eind
juni dit jaar het 2,5 uur durende interview via
het commerciële station ITV. Ruim een week
later zond de NCRV de internationale versie
van een uur uit. Jonathan Dimbleby is even
eens de auteur van de onlangs verschenen
biografie over prins Charles. In het boek,
waar de prins zijn medewerking en goed
keuring aan verleende, wordt een heel ne
gatief beeld geschetst van de Britse konin
gin en haar echtgenoot.
(Diana na de scheiding, vanavond, 22.47
uur, Nederland 1)
echtgenoot van Di.
Charles, de ontrouwe
Koos Postema i
Algemeen DagblaJ
„Nou is die (Vij
tor) Deconinck nai
de TROS gegadf
Dat had-ie ni(
moeten doen, da
kun je eigenlijk ij
ter meteen van het dak sprii
gen. Wie gaat er nou naar zoj
omroep die geen idee van (j
toekomst heeft? Een pretoq
roep die z'n pret is kwijtgeraal^
JED
.29
idem:
„Ik ga door omdat ik verdP-59
ook niks kan. Ik vind het leii
om te doen, maar verder kanj
niks. En ik ben een werkzaal
mens. Ik ben nog van de gen^-28
ratie die geleerd heeft dat nil
werken niet behoorlijk is." j
Anton Heyboer neemt plaats in NCRV-stoel
Bonte kleuren, ingeni
euze fantasiebeesten
en fluorescerende
vruchtbaarheidssymbolen
(m/v) sieren de wanden. Artis
tiek uitgedoste figuren bewegen
zich over het hoogpolig tapijt.
Er wordt ludiek kunstzinnig ge
confereerd. En daadkrachtig in
genomen, hetgeen de mystieke
stemming nog in niet geringe
mate verhoogt. Een kleine der
tig jaar na dato is Amsterdam
weer voor heel even gebombar
deerd tot 'Magies Centrum'.
Centrale plek is ditmaal niet
'Het Lieverdje', maar het nabij
gelegen Amsterdam Renaissan
ce Hotel. En de instigator van
nu is niet anti-rookmagiër en
witte fietsenmaker Robert Jas
per Grootveld, maar kunstena
res Jacinta Heijmans, in smake
lijke samenwerking met Ver-
bunt Wijnkopers. Met 'daad
krachtig innemen' wordt hier
dan ook niet gedoeld op de
geestverruimende consumptie
van nederwiet, maar op het
professioneel naar binnen wer
ken -pardon, proeven- van Be-
aujolais Nouveau. Een grote
schare wijn- en kunstminnaars
is naar het Amsterdam Renais
sance Hotel gekomen voor de
officiële déblocage van dit tong-
strelende herfstneutje, gecom
bineerd met de vernissage van
Heijmans' nieuwste expositie
'Magisch Universum'.
Terwijl Rob Hoeke en Paul
Lagaay op de achtergrond hevig
boogie-woogiën, doen de
kunstverzamelaars een rondje
langs de gouaches en schilderij
en. De electronische zakagen
da/rekenmachine/minicompu
ter een moderne variant op
het vertrouwde Hema kladblok
in de aanslag, want de wer
ken van Heijmans worden in
middels als een solide investe
ring gezien.
„Ik neem Evolution voor in de
slaapkamer." „En ik Separate
Reality. Leuk voor op kantoor.
Aftrekbaar ook, haha. Je moet er
diep in kijken, dan zie je steeds
meer."
„In je glas?"
Stopera-architect Cees Dam
schenkt de glazen vol. Rechts Ja
cinta Heijmans.
foto frank fahrner
eigenlijk de schilderijen."
Privé's Philip Scheltens sluipt
rond, op zoek naar society en
krijgt een Nouveau'tje geof
freerd door Margreet de Vries,
Neerlands koningin van de pi
kante lingerie. Yoka Beretty
staat in stille bewondering staat
voor My guardian Angel. Een
doek dat helaas voor Yoka
niet te koop is. Het fungeert na
melijk als persoonlijke bescher
ming van de kunstenares. Een
soort hemelse bodyguard, zeg
maar. Die zijn werkzaamheden
tot grote tevredenheid uitvoert:
kortgeleden werd Heijmans on
verhoeds door haar eigen auto
handrem vergeten aange
reden. Aan welke klapper ze
slechts een psychedelisch
blauw-groen-paars linkerbeen
overhield. Magisch!
Decoratief
Tijd voor het officiële gedeelte.
Stopera-architect Cees Dam be-
hij dat mag doen is hem een ge
noegen, want hij bewondert het
werk van Heijmans zeer. „Het is
decoratief. In de goede beteke
nis van het woord, namelijk als
verrijking van ons bestaan. Het
is het resultaat van lang opge-
er is méér dan de toeschouwer
op het eerste gezicht waar
neemt. Er is een realiteit onder
de oppervlakte. Beelden die al
heel lang in haar broeiden,
bloeien nu op. Zoals champag
ne die heel lang in de fles zit
voor hij er bruisend uitkomt."
Bij het woord 'fles' wordt er
terstond een reuze exemplaar
het podium op gesleept, dat
door Dam en Heijmans een
drachtig wordt ontkurkt. Géén
champagne, maar Beaujolais
Nouveau. Verse oogst 1994. De
genodigden drinken hem welis
waar al een uurtje of wat
„Dat werk, hik, van Heijmans
wordt, hik, steeds mooier"
maar dat was een min of meer
geheim voorproefje. Pas nü is
de Nouveau officieel gedeblok
keerd. Met andere woorden: er
kan gedronken worden. Leve de
kelders van Verbunt. En hon
derdduizend zoenen en bossen
bloemen voor Heijmans.
Piet Has, autohandelaar an
nex kunstminnaar annex stoe
terijhouder uit Hoorn, heeft
eens iets heel anders meege
bracht dan een bloemetje.
stenares een stamboom en een
foto van een buitengewoon ont
roerend pasgeboren veulentje.
En hoe heet het lieve diertje? U
raadt het al: Jacinta. Dat is nog
eens een cadeau, en we wensen
Jacinta een buitengewoon voor
spoedig, en uiteraard heel ma
gisch, paardeleven. Overwogen
wordt om haar in het voorjaar
met paardvriendelijke verf psy
chedelisch te beschilderen. Ik
houd u op de hoogte.
Verrassing
Als de gemoederen weer wat
bedaard zijn en de laatste Nou-
veau-fijnproever in wankele
staat het pand heeft verlaten,
wacht er nog een aangename'
culinaire verrassing. Gedurende
de periode dat Heijmans' werk
er de wanden siert nog tot en
met 18 januari 1995 serveert
het Amsterdam Renaissance
Hotel een speciaal 'Magisch
Universum Diner', kunstzinnig
samengesteld door chefkok Ul-
rich Franzmann. En een select
gezelschap van Uitverkorenen
mag dat nu gaan voorproeven.
Hongerig verplaatsen we ons
naar het restaurant, waar onder
de rijkstromende begeleiding
van een zoveelste kratje Nou
veau vier gangen magische
heerlijkheden voor ons uitge
stald worden. Paté van diepzee-
vis, paddestoelensoep, met
mierikswortel ingewreven bief
stuk en tot besluit een bont 'Pi-
casso'-dessert dat je zó aan de
muur zou kunnen hangen wat
betreft compositie en kleur.
Aangezien je het ook kunt
opeten, kiezen we gemakshalve
voor het laatste. Magisch is
leuk, maar je moet het niet
overdrijven.
Slotconclusie van de kenners:
de Beaujolais Nouveau 1994 is
voortreffelijk op dronk, de expo
sitie van Heijmans een aanrader
en wie na al het modieuze Ca
jun en Zuidoost Timboektoe-
nees ook wel eens 'mystiek' wil
dineren, kan daarvoor opper
best terecht in het Amsterdam
Renaissance Hotel. Het 'Magies
Centrum' versie jaren negentig
kortom, mag een geslaagde
'happening' genoemd worden.
De stoel van Rik Felderhof
staat vanavond bij kunstschil
der Anton Heyboer. Heyboer
is wellicht de meest spraakma
kende kunstenaar van Neder
land. Niet zozeer vanwege zijn
werk, maar vooral door zijn
exorbitante manier van leven.
Hij weet zich omringd door de
liefde van vijf zorgzame vrou-
In het programma leggen de
vrouwen uit waarom Heyboer
zo'n grote aantrekkingskracht
op hen heeft. Ze worden ook
apart door Rik Felderhof geïn
terviewd. „Niemand zag me
staan", vertelt Joke. „Mijn
man had een vriendin en ik
moest op zolder slapen. Toen
ontmoette ik Heyboer en ik
wist dat ik de rest van mijn le
ven bij hem wilde blijven. Ik
heb nog even naar huis ge
beld, maar ben nooit meer te
ruggegaan."
Marike kreeg een lift van
Heyboer. „Bij de eerste par
keerhaven vroeg hij: 'Wil je
mijn vriendin worden?' Ja, zei
Marike. Bij de tweede parkeer
haven vroeg hij: 'Wil je mijn
vrouw worden?' Ja, zei Marike.
En zo kwamen ze naar huis
waar Heyboer tegen zijn ande
re vrouwen zei: „Het is feest, ik
heb er weer een vrouw bij."
Van jaloezie is geen sprake,
zeggen de vrouwen. Heyboer
is gewoon te veel voor één
vrouw. Hij is de essentie, de
kern en dat zie je ook in zijn
werk. „Ik schilder uit mijn bal
len", zegt de meester. „En die
potentie komt over, of niet
soms?"
Maria, de eerste vrouw, on
derhoudt de contacten met de
buitenwereld. Petra met haar
kleurige gewaden runt het
winkeltje aan de overkant van
de straat waar het werk van
Heyboer wordt verkocht. En
Joke houdt zich de hele dag
bezig met de verzorging van
haar grote meester.
(De Stoel, vanavond, 22.00
uur, Nederland 1)
Anton Heyboer, omringd door zijn zorgzame vrouwen. foto pr
Gesprek in Woensdagedit)
op Radio 1
Presentator: „Wat wordt he
weer regen? |J.OO
Weervrouw: „Nee, wat bijP-24
en." J°-30
Presentator: „Dat is hetze»
de."
Weervrouw: „Behalve dan dj
het bij buien af en toe droog ij
In het noorden van het lan|
vandaag overigens zó veel bu
en, dat het lijkt alsof het
gent" !2.01
Zangeres Gloria Estefan
Veronica:
„Ik ben ervan overtuigd di
mijn baby zingend zal arrivereij
Ze beweegt af en toe alsof 4
aan het dansen is. Ongelofelijk
Ik heb tot mijn 'vijfde' maarP-^'
gezongen, dus het kindje heef
via mijn slokdarm veel van dl
klanken op kunnen vangen
Toen ik de liedjes een tijdje laty
uit mijn CD-speler liet schallen
reageerde de baby op dezelfa3-^3
momenten op precies dezelfa
Gloria Estefan brengt een zeer Lmt
muzikale baby ter wereld. ihaarr
FOTO ARCHlfin ee
liitsli
Maarten 't Hart in VARA Tvj^enl
Magazine: Jeipei
„Meteen na het boekenbiuthe
heeft 'Opzij' een groot interview"L
met me gedaan. Maar het femr?ts|.
nisme zelf is inmiddels ook ven
anderd; het is lang niet zo fel ejichti
dogmatisch meer als vijftiejerme
jaar geleden. De feministen kaf
ik dus nu niet meer pesten eu,an
sarren, dat is wel jammer. En dbeite
kerken lopen ook al leeg. Uuitsi;
moet snel weer iets anders zoe
ken om tegenaan te trappen." i
De schrijver Morton over dcci
Britse koninklijke familie Ir
Humo:
„Veel vrienden hadden Chai
les gewaarschuwd: Diana is r
voor jou, maar de prins is d
zijn vader het huwelijk in get
stuurd. Dat is een zwakheid i
zijn karakter. Lulletje roz
ter."
Acteur Mickey Rourke i
Studio:
„Ik weet dat ik bij de studio'
niet de meest getapte figutl
ben, maar ik ga niet op mijt
krent zitten wachten tot een ij
nadere studiobons zegt:
heeft zich nu een paar fikm
goed gedragen, laten we 1
maar een job geven. Ik ga r
eigen films maken. Onderwèj
zal ik fouten maken,
een dag komt het allemaal sa|
men. Niet van dat Oscar-gedoff'
dat is allemaal shit."
Actrice Sela Ward in Veron
„Ik zal blij zijn als de zwan
gerschap voorbij is. Ik blijf n
naar beneden kijken en c
dan: 'Mijn God, wiens lichaai
is dit nou eigenlijk?' Ik heb i
absoluut geen controle ovèff
Wat als ik net als een luchtbal^
Ion wordt opgeblazen? Het v\
ken is ook lastig. Zit ik in de r
ke-upkamer. moet ik er na
minuten toch echt
even tussenuit. Dan
beland ik weer met
mijn hoofd in de
wc-pot en moet dan
met m'n bleke
snoet weer terug
sloffen en doen als
of alles normaal is."