Ierse bommen in Boston De dilemma's van een nobele burgermansjuf Film 'Mensheid is een kapot ei en de omelet stinkt' Animatie Festival beleeft vijfde editie DONDERDAG 17 NOVEMBER 1994 'Found-footage-film' in Filmmuseum Amsterdam Wie meer wil weten over de ontstaansgeschiedenis en de ontwikkelingen van de zogenoemde 'found footage-film', kan in november in het Amsterdamse Filmmuseum terecht. Daar is tussen 17 en 30 november (met dagelijkse vertoningen om 20.30 uur) het negen films omvattende programma 'De Droomfabriek' te zien, samengesteld op basis van de persoonlij ke voorkeur van Filmmuseum-programmeur Peter Delpeut. In een 'found footage-film', waarvan de oorsprong in de pop art- ligt, wordt bestaand filmmateriaal ontdaan van zijn oorspronke lijke context en bewerkt tot een nieuw kunstwerk. Dat ontstaat door bij voorbeeld op het celluloid te krassen en te tekenen of door het materiaal opnieuw te monteren, te vertragen of te ver snellen. Het Filmmuseum is gevestigd in Vondelpark 3 in Am sterdam en telefonisch te bereiken via nummer 020-58.91.400. Laurel Hardy-collectie nu compleet Hilversum» Movie Select Video heeft haar Stan Laurel Oliver Flardy-collectie gecompleteerd. Met de laatste serie van veertien banden is alles wat van het komisch duo voorhanden was, nu op video gezet. In De Solo Films heeft samensteller Peter Kok een keuze gemaakt uit de nog bestaande zwijgende komedies waar in Stan Laurel en Oliver Hardy afzonderlijk te zien zijn. De 14 banden bevatten 42 korte films, die van originele achtergrond muziek en nieuwe Nederlandse tussentitels zijn voorzien. Onder de films is ook The Lucky Dog (1920), de eerste film waar Laurel en Hardy samen in beeld verschenen/Deze verscheen zes jaar voordat hun definitief samengaan een feit was. Ook bevat de reeks onlangs in Nederland boven water gekomen films als The Snow Hawk en A Bankrupt Honeymoon. In totaal waren Laurel en Hardy in ruim driehonderd korte kluchten als solo-artiesten te zien. Meer dan de helft daarvan moet als verloren worden be schouwd. Laurel Hardy-kenner Bram Reijnhoudt heeft spe ciaal voor deze laatste reeks een boekje geschreven, dat de vroe ge jaren van beide komieken behandeld. Wie alle videobanden bezit, heeft 83 delen in de kast staan. FILMS IN LEIDEN 'Naked' voorspelt einde van de wereld: film voorbeschouwing marco van pelt LVC, Breestraat 66, Leiden: Tlie Dead Zo ne, zo 20/11 20.00 uur; Swan Lake - The Zone. zo 20/11 20.30 u. Parkfilmhuis, Cornells Geellaan 2, Al phen a/d Rijn; Naked vr 18/11 en za 19/11 20.30 u. LVC sluit zijn 'week huiveren' af met de door David Cronenberg geregisseerde The Dead Zone. Ih deze laatste film van de reeks 'man versus science' ontwaakt Johnny Smith na vijf jaar uit een coma. Hij blijkt nu over para normale gaven te beschikken. Door iemands hand aan te ra ken ziet Smith de toekomst van die persoon. Zo voorziet hij dat de nieuwe president Sheen een kernoorlog zal ontketenen. Smith springt vervolgens op de bres voor de toekomst van de wereld. Eén van de betere ver filmingen van een boek van Stephen King. Een liefdesdaad op straat die in geweld eindigt. Dat is de ope ningsscène van Naked. De da der, Johnny, vlucht van Man chester naar Londen. Daar trekt hij in bij een vroegere vriendin, die met een verpleegster en een verslaafd meisje samenwoont. Vanuit zijn 'huis' begint Johnny een zwerftocht door duister Londen. Hij ontmoet andere zwervers, hunkerende vrouwen en een man die hem even een lift geeft. Centraal in de film staat een nachtwaker die John ny tegenkomt. Een man die zich van de wereld heeft afgekeerd en zich begraaft in de nacht. Bij deze waker stopt Johnny's zwerftocht en hij voorspelt het einde van de wereld, met tek sten uit Openbaringen en van Nostradamus: 'De mensheid is een kapot ei en de omelet stinkt'. Swan Lake - The Zone is een film van Russische makelij en stamt uit de periode (1990) toen begrippen als perestroika en glasnost hun intrede deden. In het verhaal draait het om een man die uit een vreselijke ge vangenis in de Oekraïne ont snapt. Hij wordt verliefd op een vrouw, wordt aangegeven door haar zoontje, weer gered door een bewaker en tenslotte ter dood veroordeeld door zijn me degevangenen. Deze film, vol symboliek, expressionisme en realisme, werd in Cannes met de persprijs beloond. De film is meer dan alleen kritiek op een 'r regime: hij zit vol pes- 'Trial by Jury': Jurylid uit plichtsbesef film recensie Billy Wilders Witness for the Prosecution is nog altijd een van de aardigste rechtbankdrama's uit de geschiedenis van Hollywood. Mariene Diet rich joeg rechters en juryleden het hoofd op hol en niemand wist meer wat recht en onrecht was. Die film dateert uit 1957, en sindsdien is het rechtbankdrama geëvolueerd tot een soort sub genre, vooral omdat er hele televisieseries op ge baseerd zijn. Zo weet inmiddels ook iedere Nederlandse toeschouwer wel dat je gemakkelijk kan weige ren om bij een Amerikaanse rechtszaak lid van een jury te worden. Dat maakt het op z'n minst eigenaardig om in Trial by Jury zo'n naïeve jon gedame te zien als Valerie Alston (rol van Joanne WJialley-Kilmer), eigenaresse van een kleding- zaakje, die puur uit plichtsbesef zitting neemt in een jury voor de berechting van de grootste gangster van New York. Tja, dan wordt het leven je wel even zuur ge maakt natuurlijk. Want nadat al in een buitenge woon ongeloofwaardige openingsscène een kroongetuige is vermoord, wordt Valerie gekid napt door een corrupte politieagent (William Hurt), die er haar van probeert te overtuigen dat ze de gangster vrij moet pleiten. Een ondoor zichtige liefdesaffaire tussen de agent en z'n ge gijzelde is het gevolg, die helemaal groteske vor men aanneemt wanneer ook de gangster zélf nog even aan de slaapkamerdeur klopt. Het is al met al merkwaardig om te zien dat regisseur Heywood Gould met zo'n ongeloof waardig scenario en zulke krakkemikkige dialo gen niet gekozen heeft voor een parodie op het rechtbankdrama. In plaats daarvan verwacht hij van de toeschouwer dat die meeleeft met alle di lemma's en problemen van een nobele burger mansjuf. Maar dat is echt nooit het geval. Blown Away' stukken beter dan Stallone's 'The Specialist' Explosieven-specialist Sylvester Stallone krijgt deze week in de bioscoop geduchte concurrentie van twee andere explosievenexperts: Tommy Lee Jones en Jeff Bridges in de knallende actiefilm Blown Away. Twee films, The Spe cialist en Blown Away, waarin explosies en bomoprui- mers een centrale rol spelen, maar waarbij Stallone het jammerlijk moet afleggen tegen het duo Jones en Brid ges. Blown Away maakt nog eens extra duidelijk hoe slecht The Specialist eigenlijk is. film» recensie phen; Odeon 1, Den Haag. Hetzelfde team dat indertijd de brand weerfilm Backdraft produceerde, is nu verantwoordelijk voor de brandhaar den in Blown Away. En opnieuw zijn de special effects, gecoördineerd door Clay Pinney die een Oscar-nomina tie kreeg voor Backdraft van grote klasse. Maar Blown Away is méér dan een special effects-film met veel vuur- en weinig acteerwerk. Dat kan ook niet anders met karakteracteurs als Tommy Lee Jones en Jeff Bridges in de hoofd rollen en met sterke bijrollen van Fo rest Whitaker, Suzy Amis en good-old Lloyd Bridges (de vader van Jeff). Een sterke cast in een sterk verhaal, waarin de gevolgen van de Ierse kwestie even verplaatst zijn naar Boston. De film start met een gewelddadige uitbraak van Ryan Gaerity (Tommy Lee Jones) uit een gevangenis ergens in Ier land. Een ouverture die pas later een vervolg krijgt, wanneer de handeling Eén van de spectacu laire explosies in 'Blown Away'. zich verplaatst heeft naar Boston. Daar laat explosievenheld James Dove (Jeff Bridges) zien dat hij de moedigste en de beste man is van de Explosieven Opruimingsdienst (EOD). Niettemin wil hij stoppen met zijn werk, want hij wordt al een tijd achtervolgd door na re, traumatische herinneringen. Later blijkt dat hij afkomstig is uit Belfast en daar ooit met een bom een paar on schuldige mensen heeft opgeblazen, onder wie de zuster van Gaerity. Op dat moment komen de verhaallij nen bij elkaar. Gaerity blijkt in de ge vangenis een politieke psychopaat te zijn geworden, die een nieuwe maat schappij wil scheppen die bestaat uit chaos en anarchie. Maar wat hij vooral wil is wraak op Dove, die volgens hem verantwoordelijk is voor de dood van zijn zuster. Gaerity begint met plaag stootjes op leden van de EOD en zorgt voor stevige paniek onder de bomop- ruimers. Met name de eigenwijze EOD-er Franklin (Forest Whitaker) wordt goed te grazen genomen en moet door Dove met het nodige ge voel voor humor van een verrader lijke tijdbom worden verlost. Daarna richt Gaerity zich op de vrouw en dochter van Dove en tenslotte lokt hij Dove zelf naar zijn geheime schuil plaats voor een zinderende finale. Wat regisseur Luis Llosa niet lukte in The Specialist, namelijk spanning cre ëren, lukt Stephen Hopkins in Blown Away perfect. Gaerity is een volstrekt onberekenbare gek geworden die overal en op elk moment kan toeslaan. Elke knop die wordt ingedrukt, elke sleutel die wordt omgedraaid kan een explosie veroorzaken. I lopkins slaagt er in om met puur visuele middelen een goed gebruik van close-ups bij voorbeeld en een dreigende geluids band, spanning op te roepen en krijgt daarbij steun van een schitterend acte rende Tommy Lee Jones als doorge draaide bomexpert uit Belfast. Alleen aan het eind loopt de film he laas uit de hand. De overdrijving slaat dan loc en na de mooiste explosie van de film, waarin een compleet schip wordt opgeblazen, komt l lopkins met een overbodig toetje om de spanning nog wat te rekken. Maar afgezien van de laatste tien mi- r'V "ïiJSITO nuten is Blown Away een spannende en knap gemaakte actiefilm. Niet in de laatste plaats ook door de special ef fects. Zo wordt op een plein in Boston op spectaculaire wijze een vrachtwa gen de lucht ingeblazen en ook de beelden van hel exploderende schip, met op een steiger in slow-motion - twee voor hun leven rennende stuntmannen, blijven lang nabrandcn op het netvlies. Die maken van Blown Away nog geen meesterwerk, daarvoor is de film en met name de uitwerking van de bijrollen niet evenwichtig ge noeg, maar Tommy Lee Jones en Jeff Bridges zijn aan elkaar gewaagd en zorgen samen voor een prettig stukje vuurwerk. BIOSCOPEN 18.45,21.30 ALFA 2 Four Weddings and a Funeral dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 3 De Vlinder Tilt De Kat Op dag. 13,30, 16, 19.30, 22 ALFA 4 06 16 j.. dag. 13.30, 16. 19.30, 22 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Natural Born Killers 16 jdag. 13.15, 16, 18.45,21.30 ALHAMBRA 2 Four Weddings and a Funeral dag. 18.45,21.30, do vi a di o 13.15, 16 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Blown Away 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINERAMA 2 The Client 16 j., dag. 13.15, 16, 16.30, 20.30 CALYPSO 2 The Killer 16 j.. dag. 13.15, 16, 19.15,22 CINECENTER-CINEMA CORALINE tel. 6236615 MinaTannenbaum 16 j., dag. 19.15, 14,22 CINECENTER-PIERROT Shortcuts 16 j., dag. 15, zoook 11 Fresa y Chocolate 16 j., dag. 19.30, True Lies 16 dag. 18.45.21.45. za zoook 12.30. 15.30, wo ook 12.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL The Mask 12) dag 19, 21.30zazo wo ook 13.15, 16 CINEMA OSCAR ld 5475175 The Hudsucker Proxy vr za ma di 20.30 CITY 1 tel. 6234579 The Specialist 16 jdag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 The Crow 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 Reality Bites dag. 16, 18.45,21.30, do vr madiook 13.15 CITY 4 The Chase 12 j., dag. 16, 18.45. 21.30 do vr madiook 13.15 CITY 5 RapaNui 12 j.. dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Baby's Day Out dag. 13.15, 18.45 Speed 12 dag. 16,21.30 CITY 7 The Mask 12dag. 13.15, 16. 18.45.21.30 DESMET tel. 6273434 Trois Couleurs: Rouge 16 j., dag. 19.15,21.15, zoook 14.15 Whispering Pages 16 j.dag. 19 Mama 16 j., dag. 20.30 06 16j dag. 22.15 KRITERION 1 tel. 6231708 Priscilla 16). dag. 17.45.20, 22.15, di met 22.15 Sneak preview 16 j.. di 22.15 KRITERION 2 Drugsto/e Cowboy 16)., rna 19.30 Het Sexuele Leven der Belgen 16)., dag. 17.15 Lifetimes 16 j., dag. 19.15 Rock 'n Roll Junkie 16 j., dag. 21.45 RIALTO 1 tel. 6623488 Bab El-Oued City 16 j., dag. 20 Ladybird Ladybird 16 j., dag. 18,22 RIALTO2 Darkness in Tallinn L6j., dag 22 1 5 De Schiettent 16 j., dag. beh, zo 18 THE MOVIES 1 tel. 6386016 1000 Rosen 16).. dag 17.15, 19.45,22, za ook 15. do met 17.15 THE MOVIES 2 De Zwijgende Reiziger 16 j., dag. 20.15, za ook 14.45 Reality Bites dag, 22.15 Schindler's List 16 daR. 16.30, zo ook 12.15 THE MOVIES 3 Four Weddings and a Funeral dag. ly 45, 22. zoook 14.30 Shadowlandsdag. 1 7.15, zaook 15 THE MOVIES 4 Como Agua Para Chocolate 12)., dag. 17.15, 19.30, zaook 15. zoook 14.30 Natural Born Killers 16 j., dag 21.45, vr za ook 00.15 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 True Lies 16)., dag. 12.45, 15,30, Trial by Jury 12 |.,dag. 13,15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Clear and Present Danger 161dag. 13, 15.45, 18.30,21.30 TUSCHINSKI 4 The Shadow 12 dag. 16, 18.45, 2J 30, do vr mad. ook 13 15 TUSCHINSKI 5 Wolf 12) dag. 16, 18.45,21.30, do vr mad. ook 1U', TUSCHINSKI 6 When A Man Loves A Woman dag 13.15, 16. 18.45,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Heaven and Earth 12 j., dag, 1 1.45, 14 45. 1/ 45,20.45 DE UITKIJK lei. 6237460 Trois Couleurs; Rouge 16dag. 15, 18, 20,22 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Warner Brothers gaat in Utrecht op zoek naar talent utrecht pi eter van lierop/gpd Voor de vijfde keer vindt in Utrecht volgende week het Holland Animation Film Festi val plaats. De tweejaarlijkse manifestatie, die de aandacht vestigt op de betere animatie film, zal van woensdag 23 tot en met zondag 27 november té zien zijn in de zalen van 't Hoogt en op de ochtenden in het weekeinde tevens van de bioscopen City en The Movies. Het hoofdprogramma biedt een actueel overzicht van alle Nederlandse en Belgische ani matie-films en wordt woens dagavond geopend met de we reldpremière van DaDa, een speelse, door Piet Kroon ver vaardigde tekenfilm over de grote verwachtingen waarmee ouders hun kinderen kunnen opzadelen. In een internationale sectie onafhankelijke animatie-films zijn een paar spectaculaire pre mières opgenomen, zoals Tim Burtons The Nightmare Before Christmas (Burton is ook de man achter de twee recente Batmanfilms), The Secret Ad ventures Of Tom Thumb (ma- gruwelsprookje aan als 'een mengeling van Pinocchio en Ereaserhead, van David Lynch') en een buitengewoon fraai en knap door de Tsjech Jan Svank- majer vervaardigde bewerking van Faust. In deze drie lange films worden meerdere anima tie-technieken door elkaar ge bruikt en gecombineerd met 'live action'. Andere toppers zijn de ba rokke operafilm Rigoletto (van Barry Purves) en The Wrong Trousers, een door Nick Park gemaakte film die onlangs werd bekroond met de Europe se onderscheiding de Golden Cartoon. Twee competities Twee competities vinden er in Utrecht plaats. Een internatio nale competitie voor toegepas te animatie en een bilaterale competitie voor de beste stu dentenfilms uit Nederland en België. Dave Borthwick, Paul Demeyer, Peter Dougherty, Paul de Nooijer, Ties Poeth en Susan Young (de meesten van hen hebben zitting in één van de twee jury's) nemen deel aan dagelijkse talkshows onder het hun bevlogenheden zullen pro beren te verwoorden en toe lichten aan de hand van favo riete films. Forumdiscussies zullen plaatsvinden over de kwaliteits criteria voor 'goede' animatie films, en over het onderwerp 'gevoelige onderwerpen', waar bij ijien uitgebreid zal ingaan op de manier waarop met be hulp van animatie voorlich tingsfilmpjes zijn gemaakt over bij voorbeeld aids. Speciale aandacht krijgt de weinig bekende Rotterdamse cineast Bart Vegter, de eregast van het festival. Van hem wordt abstract, experimenteel werk vertoond. Vegter (geboren in 1940) maakt films die zijn oor spronkelijke natuurweten schappelijke achtergrond ver techniek in Eindhoven, werkte een jaar of tien als technisch ingenieur bij Philips en Shell en heeft nog een poosje natuur kundeles gegeven. Contact met de groep mensen rond Frans Zwartjes en de Haagse Vrije Academie Psychopolis inspi reerde hem tot de experimen tele creativiteit waarvan de re sultaten in Utrecht te zien zijn. Duitsland Een groot overzichtsprogram ma zal worden gewijd aan de geschiedenis van de animatie film in Duitsland en een klein retrospectief geeft aandacht aan Nederlands werkstukken tot 1945. Voor zo ver in de oor logsjaren Nederlandse specia listen betrokken raakten bij in Nederland vervaardigde Duitse produkties, overlappen deze twee programma's elkaar. Kleine speciale onderwerpen worden behandeld in een pro gramma met militaire instruc tiefilms uit de collectie van het Londense Imperial War Muse um. Met name Chuck Jones is bij het vervaardigen van zulke films betrokken geweest. De zelfde Chuck Jones die met Bob ner Brothers ging werken en er klassieke cartoons afleverde, die eveneens in Utrecht wor den vertoond. Stafleden van het huidige Warner Bros zullen naar Utrecht komen, in de hoon talent te ontdekken dat kan worden ingezet bij de pro dukties van lange animatie films die op stapel staan. Ook de mensen van het tv- station MTV maken hun op wachting. Allereerst om de pro- duktir Slow Huh In The Lotvcr Dimensions (van I lenry Selick) luister bij te zetten, maar te vens om de opening bij te wo nen van een expositie met 'art work' van de uiterst populair geworden MTV-leaders. Deze tekeningen en onlwerpschet sen zullen zondagmiddag in Utrecht worden geveild. De op brengst gaat naar een fonds ter conservering van oude anima tiefilms. Johnny raakt aan de zwerf in 'Naked'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 23