BÜCH Tk moet voor TV een beetje de debiel spelen Rtv show 'Wat er zo geweldig is aan Marco? Alles!' WOENSDAG 16 NOVEMBER 1994 NEI 16.2 met een lezing of zo. En daar hoor ik wa ^5 mensen ervan vinden. Dat vind ik leuk. Natuurlijk komen alleen de mensen dii me leuk vinden naar mijn lezingen. De helf 18 q van Nederland is gaarne bereid om mij me «g'2 een handgranaat om zeep te helpen." - Is dat werkelijk zo? Büch: „Dat hoop ik wel, ja." - Heb je dan ook ruzie met je vrienden? „Vrienden heb ik niet." - Onzin. 19'3 „Nou, dan heb ik wel vrienden, je maf opschrijven wat je wilt. Ik vind het best maar ik heb geen vrienden. Ik werk alleer «q c maar." 20 C - Maar zoek je dan het conflict bewust op? 20 2 „Nee, ik heb geen conflict te zoeken. Ik g; jq 1 ook nooit ergens heen, je zult me nooit op een receptie in Hilversum tegenkomen. II kom er alleen voor mijn programma's." - Omdat je daar geen zin in hebt? „Ik heb niks met mensen. Ik ga nooii naar cafés of naar mensen thuis, ik leid eer 22 C arbeidzaam leven. Je kunt zeggen: dat is toch niet goed, doe ook eens wat gezelligs: Maar ik zie er niets meer in. Mijn huiska mer is de televisie als ik sta te praten vooi de camera." - je werkt jezelf een ongeluk, en zo word jé gelukkig. „Ik ben doodongelukkig, maar ik word nog ongelukkiger wanneer ik dat niet doe Ik zou gek worden als ik niet meer zou kun nen werken voor de bladen, de radio, of de televisie." Büch recenseert bijna geen literatuui meer, behalve nog één boek per week vrij-j dagavond laat op Radio 5. „Ik doe het al ja ren, hoewel ik nog nooit een luisteraar van dat programma gesproken heb. Volgens mij wordt het niet eens uitgezonden, is het ge woon sociale dienstverlening van de NOS." 23 Televisie en radio bespreekt hij des te 23 meer. „Ik ben zo verwaand te zeggen dat ik een van de weinigen ben die alles van tele- visie weet en ook nog kan schrijven. Ik heb p|[ het vak van meet af aan geleerd, dus ik vind dat ik ook enig recht van spreken heb." „Ik heb echter nooit geambieerd macht yyg te hebben. Als ik zou horen dat iemand L,jso door mijn toedoen moet verdwijnen, zou ik t,ara onmiddellijk een actiegroep beginnen om! fant, hem te behouden. Als Wim Bosboom door van mijn stukjes weg zou moeten, zou ik actie' zoek voeren. (Büch en Bosboom zijn water en vuur, Büch noemde Bosboom eens 'een Ram snuivend fossiel', JT)." ml' Wie zijn Büchs helden in de mediawe- vertr reld? „Ricky Lake (RTL 5) vind ik heel goed. 's ze Oneindig veel beter dan die stukgeprodu- ceerde David Letterman. Zij laat alles ge-: beuren, en haar manier van praten vind ik Urar heel goed. In Nederland vind ik de IKON zoi Dep langzamerhand de beste omroep worden; va" Maar ook die programma's van Van Dits-! huyzen over seniele mensen (bij de KRO! |<aar uitgezonden). Absoluut superieure televisie brti En verder de cameravoering bij Buren van de VPRO vind ik geweldig.The „Ik zie een zeer groot aantal spelletjes- programma's die mij persoonlijk niet boei-j |0ng en, maar die wel zeer goed gemaakt wor- Kevi den. Voorbeeld is Ted de Braak, die weggaat het 1 bij de NCRV, een buitengewoon aangena- RTL me presentator (Topscore). Die man is pre- A cies wie die moet zijn. En die moet dus weg, g^j, jammer hoor. Hij straalt een ouderwetse gezelligheid uit, die we zo langzamerhand gaan missen. Ik houd daar wel van." De avond valt en de regen ook. Met bakken uit de hemel. En dan davert er opeens over het Amsterdamse Rembrandtplein 'Dróóómen zijn bedrog'. Meisjes beginnen enthousiast te krijsen, een politiepaard slaat nèt niet op hol en twee zwaar beboodschapte oma's wagen voorzichtig wat danspasjes. I lier gaal iets gevierd worden, dat is duidelijk. En wel het feit dat dromen niet altijd bedrog zijn. Een heel enkel keertje komen ze uit. Voor Marco Borsato bijvoorbeeld. Dertien weken staat hij nu in de hitpara de, waarvan zeven weken op nummer één. Zijn album Marco behaalde in recordtijd de goudstatus, en de single Dromen zijn bedrog werd dubbel platina. I letgeen betekent dat er maar liefst tweehonderdduizend exem plaren van over de toonbank gingen. Waar mee Dromen zijn bedrog de best verkochte Nederlandse single aller tijden is. Feest dus. Dubbel feest zelfs. Een miniconcert voor de fans in discotheek 'Escape' en daaraan voorafgaand in het erboven gelegen Grand Café De Kroon een party voor speciale ge nodigden. Onder wie '1 let Wereldje'. Natuurlijk is ook de Marco Borsato-fan- club paraat. Rijen dik drommen de leden voor de ingang, in doorweekte T-shirts met daarop het lachende hoofd van hun idool. Wat is er zo geweldig aan Marco? „Alles. Ik ben verliefd op hem." „Ik ook." „Ik óók." Kennen jullie hem dan? „Eeh... nee." Mis schien heeft hij wel een vreselijk ochtend humeur. Of zweetvoeten. „Néééééé. Marco is gewoon geweldig. Hij is de man van mijn dromen." Dromen zijn bedrog. „Nietes!" Dat de droomprins, die zoals het een Ster betaamt per limousine op het Rembrandt plein zal arriveren, nogal op zich laat wach ten terwijl het hemelwater in hectoliters naar beneden komt, mag de pret niet druk ken. Nee, dat zijn geen sterallu res, dat weten de fans zeker. Marco is, ondanks zijn overdon derende verkoopcijfers 'een heel gewone jongen' gebleven. En -gegil, gejoel, geschreeuw- daar is-ie! Held Camera's flitsen en meisjeshar ten missen een paar slagen als de limo-deuren opengaan en hun held een flitsend sprintje trekt naar de droge beschutting van Café De Kroon. .Action!' roept de regisseur, en iedereen tovert zijn bemin nelijkste glimlach te voorschijn. Er wordt namelijk niet alleen gefeest in Café De Kroon, er wordt tevens een 'clip' opgeno men. Vandaar dat iedereen er extra prachtig uitziet. Monique Sluyter, van beroep sexbom, is gehuld in prikkelend zwart kant. Tim -Rabo Top-40- Immers draagt gelezen combinatie van stoer leer e signaleren ook Het Wereldje PANDA DE L'ISLE avond allemaal om. Als Marco Borsato het podium beklimt en zijn mega-hit playbackt, gaan de aanwezi gen meteen zoals dat zo passend heet 'to taal uit hun dak'. Playbackt? Ja. Dat moet even, voor de clip. 'TV, you know'. Even later gaan we over op 'live'. Nog een keertje Dro men zijn bedrog. En nóg een keer. Waarbij dient te worden opgemerkt dat Marco 'live' min stens zo goed klinkt als bij de geplaybackte versie. Het swingt -nog een moderne term- de pan uit in De Kroon. En een absoluut hoogtepunt wordt bereikt als Marco zijn allernieuwste single ten gehore brengt, een Neder landstalige versie van Ricardo Cocciante's Quand un amour, met de wel zeer pakkende titel Waarom nou jij? Dat gaat dus 1 hit v 1 suède. muzikale nou veauté op modegebied: CD'tjes bij wijze van haarspelden, oorbellen, hangers en broek- riemgespen. CD'tjes van Dromen zijn be drog uiteraard, want daar draait het van den. Wis en zeker. Dat we niet met z'n allen stampend en springend door de cafévloer zakken en aldus volautomatisch tussen de fans op de dansvloer van de Escape belanden, mag een wonder heten. Bijzonder mens En dan is het tijd voor de uitreiking van het goud en het dubbel platina, welke eer te beurt valt aan Caroline Tensen. Toen Marco in 1990 de Soundmixshow won. had zij net 1 haar eerste kind. Zoiets schep natuurlijk een band, en Caroline is dan ook een grote fan van Marco. Caroline: „Ik wou dat iedereen zoals Marco was. Hij is een heel bijzonder mens. En hij kan verdomd lekker zingen." Bloemen, zoenen en omhelzingen voor Marco. En dan moet natuurlijk ook Marco's levenspartner Denise even op het podium komen. Tensen: „Want je kunt nooit zo groot groeien als je niet een waanzinnig ie mand naast je hebt staan." 'Waanzinnig' is in dit geval positief be doeld. Een blik op de uiterst fraai gevormde Denise maakt de romantische tekst van Dromen zijn bedrog heel wat duidelijker. Hier en daar hoor je dan ook wat dames te leurgesteld tandenknarsen. Weer een droomprins aan de concurrentie verloren. Caroline Tensen zoent Marco nog maar een paar keer en, vooruit, ook de producer en alle jongens van de band. En Denise. En de directeur van de platenmaatschappij. „Ik ben zo blij dat ik mijn tanden gepoetst heb voor ik hierheen ging. En dan grijpt Marco de microfoon en doen we nog een rondje Dromen. 'Je kijkt me aan en kleed je uit, een keer in de zoveel tijd komen dróóóómen uit'. En dat deden ze. Tweehonderdduizend verkochte CD's, nog nooit vertoond in Nederland. Zelfs Heintje's gezellige familiekraker Ich bau dir ein Schloss valt hierbij treurig in het niet. Maar goed dat Marco net een nieuw pand heeft betrokken, met veel ruimte aan de muur voor al dat goud en platina. En dat hij een autotelefoon heeft. Kan hij op weg van het ene optreden naar het andere hij Marco Borsato: 'Een keer in de zoveel tijd komen dromen uit." doet er zo'n vijftig per maand op dit mo ment tenminste nog een béétje met zijn waanzinnige Denise babbelen. „Ok jon gens. nog één keertje. Dróóóóómen zijn...' De glazen trillen, de paling valt van de toastjes en zelfs de planten swingen mee. En dan zakt het hele gezelschap af naar de inmiddels tot de nok gevulde Escape om alles nog eens dunnetjes over te doen. Als ik uren later met suizende oren in taxi rol. heeft de chauffeur een wijze raad: „Moet jij niet eens lekker gaan dromen, wijffie?" Dromen zijn bedrog, mompel ik half sla pend. „Is dat niet een liedje?" Grmpf. Een man die zich uit de naad werkt, doodongelukkig is, maar zegt nog ongelukkiger te zijn als hij niet werkt en daarom doorgaat; Boudewijn Büch Zelden tref je iemand die zo bereisd en belezen is als hij. Dat weet hij, en hij voelt zich om die reden in de positie om kritiek te leveren. „De helft van Nederland zou het liefst een handgranaat op mij werpen." Büch heeft nu meer dan honderd afleveringen van het televisieprogramma De wereld van Boudewijn Büch achter de rug Met een niet aflatende energie doorkruist hij onontgonnen plekken op aarde. Op zoek naar de verhalen van opmerkelijke mensen, dood of nog levend. Hij wil de kijker het liefst door de camera trekken om hem deelgenoot te maken van zijn bevindingen. Met de neus op de feiten, daarom past hij in de loop van dit TV-sei- zoen de cameravoering aan. Hij wil dat de camera mcezwaait met alle bewegingen die hij maakt. Een zware klus voor de camera- Büch: „De eerste vier afleveringen van de nieuwe serie hebben we nog volgens het oude stramien gemaakt, maar de acht die daarna volgen zie je langzamerhand veran deren. Wat ik wil. kunnen maar weinig ca meramensen, namelijk het inzoomen op mij als ik een gesprekje voer om de camera vervolgens op iets anders te richten. Tot nog toe werken we met tussenshots, maar daar wil ik vanaf. Dit is buitengewoon moeilijk werk; de cameraman torst immers die dertien kilo op zijn nek. onder alle weer somstandigheden. Dat is buitengewoon vermoeiend en het is heel moeilijk om daarvoor mensen te vinden." - Waarom deze aanpak? „Het programma heet De wereld van Boudewijn Büch en ik wil dat tot in het ex treme ten uitvoer leggen. Dan zullen men sen misschien klagen: 'Zo krijgen we hem nog meer en nog closer in beeld'. Ja, daar om heet het ook De wereld van Boudewijn Büch." - Waarom stel je je programma helemaal al leen samen? Is dat praktisch of heb je weinig vertrouwen in anderen? „Ja, 't is betrekkelijk uniek in Hilversum, ik ken geen ander programma dat zo ge maakt wordt. Ik ben kennelijk niet in staat samen te werken of mensen houden het niet bij mij uit, ik ben zo'n eigenheimer. Het is verschrikkelijk vervelend, maar er zijn weinig mensen die zó veel over de we reld weten als ik. Ik-wil niet direct mijn ei gen boeken aanbevelen, want ze zijn bijna niet meer te lezen, maar daarin gaat het om extreme feitenkennis over eilanden van het liefst twee vierkante kilometer." nu al jaren bezig met enkele programma's over Mark Twain. Daarvoor draai ik ieder jaar wel een paar weken, het project is nog steeds niet af, maar het gaat lukken. Maar net als bij iedereen is mijn voor naamste drijfveer mijn jeugd. Ik bezocht Mount Rushmore, die rots met die uitge hakte koppen. Waarom ging ik erheen? Die rots stond ooit in de Donald Duck." Wie de uitzending over Paraguay en zijn merkwaardige dictator dokter Francia eind oktober heeft gezien, kreeg niet te horen waarom de geesteszieke alleenheerser zo in Büchs belangstelling staat. Als het onder werp wordt aangesneden, zegt hij voorzich tig: „Ik denk dat ik - buiten Paraguay - de grootste verzameling van boeken over dok ter Francia ter wereld bezit. En ik vond daar gelukkig nog een aantal boeken die ik nog niet bezat. Dat land heeft een buitenge woon levendige uitgeefïndustrie." Büch raakt geestdriftig over het onder werp en begint een exposé over 'zijn' dok ter. „De eerste keer dat ik hem bewust leer de kennen was in het boek Bloedjas van Ro bert Lemm over Zuidamerikaanse literato ren. Daarvan vond ik dokter Francia de al- lerspannendste. Eén van de krankzinnigste, maar vergeten dictatoren. De Hitler van de negentiende eeuw, absurd, wreed en gek." Büch tempert de enthousiaste toon even en zegt: „Alleen, dan zit je weer met die te levisie, hè." Kan hij zijn ei wel kwijt op de buis? „Natuurlijk niet. Daarom schrijf ik ook een boek over Paraguay. Televisie is alleen maar concessies doen. je hebt een beperkte tijd, je kunt maar een heel beperkte hoe veelheid informatie kwijt. Ik zou me wel licht schamen als ik er geen boeken over schreef. Ik was al jaren van plan om over de Chaco-oorlog (tussen Bolivia en Paraguay in de jaren dertig) een boek te schrijven, een vergeten oorlog die te maken heeft met het dictatoriale verleden van Paraguay." Dergelijke zaken kan Büch in het program ma louter aanstippen. Het liefst zou hij bij iedere uitzending een klein boekje uitgeven met nadere informatie, maar daar heeft hij geen tijd voor. Niettemin lukt'het deze als kleine jongen ogende veertiger telkens in kort bestek een beeld te geven van de meest complexe per soonlijkheden. „Het punt is: ik weet veel meer, maar ik moet voor televisie een beetje de debiel spelen, want mensen we ten niks. Ik had moeite met de suggestie om landkaarten te tonen, mensen weten heus wel waar Paraguay ligt. dacht ik. Nee, nee, nee, mensen hebben er geen idee van waar dat land ligt. Dus ik laat een kaart van Zuid- Amerika inzoomen en dan nog vraag ik me af of ze het wel zien." Het is frustrerend. Ik schaam mij soms diep dat ik bepaalde dingen niet heb kün- nen vertellen, terwijl ik ze wel wist. Het liefst zou ik een vijf uur durend programma over dokter Francia willen maken, want zó veel informatie is er. Tijdens de opnamen spreekt Büch in de richting van de cameraman. Daarbij kijkt hij een beetje links en omhoog, niet recht in de camera. „Ik praat halfweg, naar de ca meraman en een beetje tegen de kijkers. Het is een bewust ongelukkig zoeken naar je publiek. Ik zoek naar publiek, daar komt het door. In alles wat ik doe, ben ik op zoek naar publiek. Waarom? „Omdat ik een oude school meester ben, een echte ouderwetse sociaal democraat. Ik wil wat uitleggen, maar ik schaam me ook wel eens, dan kijk ik een beetje steels en denk ik bij mezelf: kan ik dat wel zeggen?" Büch gniffelt: „Ja, dat is echt een probleem." - Een probleem? ,Ja, omdat ik school altijd vreselijk heb gevonden en dan zijn er mensen die naar mij kijken en op zaterdagavond moeten zit ten leren." Ongeveer halverwege de opnamen wendt hij zich wel rechtstreeks tot de cajnera. „Dat doe ik dit jaar meer dan ik ooit gedaan heb. Ik sta dit jaar heel close op de camera. Ik durf meer met het publiek. We zitten nu op aflevering honderdzoveel en na al die ja ren weet ik wel wat mijn publiek wil. Bijna iedere avond sta ik wel ergens in het land Boudewijn Büch: „Ik heb niks met mensen." foto archief „Vroeger zou ik hebben ge zegd de literatuur, kennis van vreemde culturen, of histori sche personen. Maar ik merk dat het meer en meer de King Atlas is, die ik achterna reis. Ik was acht of negen jaar toen ik die atlas kreeg. Ik heb eindeloos liggen loe ren in die atlas om te kij ken of je op al die eiland jes zou kunnen komen. Het heeft dertig jaar geduurd voordat ik er inderdaad kwam. Soms biedt litera tuur een aankno pingspunt, als er gens een rare schrijver heeft ge zeten ofzo, maar dat is bijkomstig voor dit program ma. Maar ik ben zeer geïnteresseerd in literatuur. De reden dat ik naar de Juan Fernandez Eilanden ben gegaan is dat de man die model heeft gestaan voor Ro binson Crusoë daar heeft gezeten. Ik ben

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12