Eigenzinnige kunstenmakers G: 'Het is hier een grote bak met kennis' Hanekammen naast 3-delig grijs opscheppen' 'Kunst ligt hier voor het r ff, ..f J ZATERDAG 12 NOVEMBER 1994 fl" Gebruikers Haagiveg eindelijk rustig aan het werk René Vallentgoed heejï meer in z'n mars dan Deelder b.v. Wie in Leiden de gebaande paden bewandelt, komt op kunstgebied meestal niet ver. Wachten tot de gemeente atelierruimte beschikbaar stelt? Dan kun je wachten tot je een ons weegt. Kunstenaars hebben meestal niet zoveel geduld. Als ze de kans krijgen, ondernemen ze zelf wel iets. Ongeduld en ondernemerschap hebben de laatste jaren geresulteerd in een aantal 'nieuwe'Leidse kunstbolwerken. Een drieluik over eigenzinnige kunstenmakers. Cultureel Centrum deX is de illegaliteit voorbij Cid-week zaten er de zaal." Een groot succes is ook de se rie Wereldmuziek, het pakkie- aan van Francis de Souza. „Etni sche muziekgroepen uit alle hoe ken van de wereld komen naar de X. Niet de eerste de beste. Er staan hier groepen die ook in het Utrechtse Vredenburg of in de Rotterdamse Doelen optreden. Ik heb al van verscheidene bezoe kers gehoord dat ze liever in de X zitten dan in Vredenburg, omdat de akoestiek hier uitstekend is en de sfeer veel leuker." De muziekserie, nu twee keer per maand, trekt belangstellen den uit de hele regio, zelfs uit het buitenland. „Laatst hadden we hier mensen uit België, voor het nachtconcert van Ashok Pathak. Ook de artiesten komen graag. Vorig jaar heeft de Ierse folk groep Afterhours de X helemaal op z'n kop gezet. Ze maken nu weer een tournee door ons land en wilden per se in de X spelen. Omdat we ze eigenlijk niet kun nen betalen spelen ze bij ons voor de recette. Dat is toch prachtig." Het drietal barst van de plan nen voor het lopende seizoen, ook al hangt het zwaard van Da mocles steeds dreigender hoven hun hoofd. „We zijn zeker niet pessimistisch over de toekomst reageert Creholder. „Zolang niet bekend is wat er met het pand gaat gebeuren blijven we door gaan. En daarna? Ik kan mij voorstellen dat we een deel van onze activiteiten in andere ruim tes voortzetten. Maar onze eerste keuze is natuurlijk om hier te blijven. „Ik denk weieens dat on derschat wordt wat wij hier in 2,5 jaar hebben opgebouwd. We draaien zomer en winter door. Dit theater is sinds augustus '92 niet dicht geweest. Wie kan ons dat nazeggen?" Willem Crebolder, Francis de Souza en John Witteman (vlnr): „We kunnen niet ge noeg benadrukken dat we eigenlijk een heel gewoon theater zijn." FOTO HENK BOUWMAN door schade en schande wijs ge worden. Francis de Souza: „Als je eens per week een aardige Film draait, komt er geen mens op af. Na verloop van tijd zijn we Films gaan koppelen aan een bepaald thema, een joods filmfestival, een Pasolini-cyclus. Dat sloeg veel beter aan. Ook wat het theateraanbod be treft heeft de X-groep zicht ge kregen op 'het gat in de markt'. John Witteman: „In het begin waren sommige optredens een succes en andere heel teleurstel lend. Als we hier een professio nele of semi-profesionele thea tergroep neerzetten komt het pu bliek daar niet in groten getale op af, weten we nu. Maar voor amateurtheatergroepen uit Lei den en omgeving bestaat veel belangstelling. Die komen op de andere podia weinig aan bod. In de beginfase moesten we zelf nog op zoek naar groepen, maar nu bellen ze ons op. Ook de. im presario's weten ons te vinden. Je kunt wel zeggen dat we nu aardig meetellen in het theaternetwerk van Nederland. De maandelijkse theatersportvoorstelling trekt soms volle zalen. Tijdens de El tené Vallentgoed: „Ik houd van literatuur recht voor z'n raap. Niet dat moeilijke ge- Hij zit tijdelijk gekluisterd aan een rolstoel, „een jicht-aanval, ik ga van middag effe naar het ziekenhuis", maar is mobieler dan ooit. De tele foon rinkelt voortdurend in de voor malige herstelwerkplaats van de Meelfabriek waar René Vallentgoed domicilie heeft. De man van Deelder bv, van literatuur recht-voor-z'n raap, zit vol plannen. Van een theaterpro gramma met Mischa de Vreede tot boerenkool-poëzie-avonden. „Kunst is kunst, creatief bezig zijn is kunst. Maar hier in Leiden vragen ze eerst wat 't mot kosten. Terwijl het ook in historisch opzicht toch een ech te kunststad is." Op poen lopen de meeste projecten stuk. Vallentgoed weet er van mee te praten. „Ik had die gebroeders Don ker van After Nature warm gemaakt voor een grote doeken-project. Hier vanaf het dak van de Meelfabriek zou een enorm panoramaschilderij wor den gemaakt. Ik vroeg of de Lakenhal pen. Blijkt die lieve mevrouw Bolten maar 40.000 gulden per jaar te mogen besteden. Daar moet ze alles van doen. Dat houd je toch niet voor mo gelijk?" Hij wilde de Boulevard of Broken Dreams naar Leiden halen, maar het eerste wat ze van de gemeente aan hem vroegen was hoe het met de huur zat. Een wedstrijd over kunst en cultuur tussen Amsterdam en Rotter dam liep stuk, omdat de gemeente niet wilde bijdragen in de huur van de Pieterskerk „In Leiden loop je tegen een muur, maar ik denk dat het in de meeste steden niet anders is." De voormalige herstelwerkplaats van de Meelfabriek „Ik betaal Meneba gewoon de huur die je normaal voor een bedrijfshal betaalt, maar ik kan er per maand worden uitgeknikkerd" biedt ook onderdak aan beeldend kunstenaars, die hier naar hartelust van de apparatuur gebruik kunnen maken. „Er is hier geen sprake van een kunstenaarscollectief. Want op z'n zachtst gezegd, beeldend kunste naars zijn niet de makkelijkste jon gens om iets mee te organiseren. Het is een allegaartje wat hier komt. Kun- schrijvers. Soms doen ze dingen sa men, is er een soort kruisbestuiving, maken ze voor de gezelligheid samen een schilderijtje." Drie jaar geleden verhuisde Vallent goed van zijn plek in het Oudelieden- huis aan de Herengracht hier naar de Meelfabriek. Samen met beeldend kunstenaar Richard Mayer, van Cana dese origineEr kwamen allengs meer mensen bij: de gebroeders Donker, de beeldhouwer Lucas de Wit, Jacob Kanbier. Mayer droop, na mot over poen, af. De anderen bleven en de groep werd groter. „Kunst ligt hier voor het opscheppen." Behalve zijn goed lopende theater show met Jules Deelder, ging Vallent goed onder meer met Gruppo Sporti- vo in zee. Er werd een CD opgeno men. En nadien viel de groep uiteen. Wat maar weer eens zijn stelling on derstreept dat kunstenaars over het algemeen een bij elkaar geraapt zooi tje vormen. Op het ogenblik doet in de theaters een aangeklede voorlees- voorstelling van Remco Campert en Jan Mulder de ronde. Een voorstelling die onder auspiciën van Vallentgoed in de Meelfabriek werd voorgekookt. naamde literaire avonden. Die stilte in de zaal. Staat er eentje met een micro foon in z'n hand onverstaanbare poë zie te murmelen. Ik houd van litera tuur recht voor z'n raap. Zoals het ging bij die toekenning van de AKO- prijs, dat er ook een slager in de jury zit, dat vind ik prachtig. Dan wordt duidelijk dat mensen plezier aan boe ken beleven. Daar gaat het toch om." Behalve Mulder en Campert heeft hij ook een programma met Bart Cha- bot en Maarten Spanjer: 'Hemels'. Een voorstelling die de leidse podia niet haalt. „Ze weten hier niet eens dat het er is. De schouwburg niet en het LAK ook niet. Bij het Centrum Beeldende Kunst weten ze Vallent goed ook niet te vinden. Is er een open atelier-dag, maar ze komen hier, waar zeven kunstenaars werken, niet langs." Hij is met de schrijver A. Moonen (spreek uit: A punt Moonen) al vier jaar bezig een theatershow voor te be reiden. „Die noemt zich 'de wurger van Delft'. Is prettig verknipt en bij zonder ongeliefd bij al z'n collega's." En dan zijn er de boerenkool-poë- zie-avonden die hij in petto heeft. doen. Er is sprake van een literaire show. Niet zoals die van Michael Zee man of 'Maartje' 't Hart. Nee, die moet op de René Vallentgoed wijze gaan: recht voor z'n raap. Niet dat moeilijke De opnamen zouden hier kunnen worden gemaakt. Krijgt ieder een eerst een stamppotje en daarna literatuur voorgeschoteld. Prachtig toch." De Bezige Bij hangt intussen aan de lijn. Zal wel over het kloeke boekwerk gaan dat uitkomt ter gelegenheid van de vijftigste verjaardag van Jules Deel der. Z'n hele oeuvre wordt uitgegeven. En dan is er nog het debutanten tijd schrift waar de uitgeverij aan werkt. Vallentgoed ziel daarin een mogelijk heid om hier in de Meelfabriek het een en ander voor te koken. „Het is goed mogelijk dat ik hier een eigen stal opzet. Dat nieuwe podiumdich ters hier kunnen beginnen. Dat lijkt me alleszins de moeite waard. Dan wil ik I^idse jongens als Peter van Leeu wen en Charles Schouten ook de kans geven. Een zooitje eigenzinnige kun stenaars aan het werk zien, dat wil ik hier bereiken. Want zolang Bruin het kan trekken, ga ik door." kunst. De galerie loopt lekker. We zijn er nu." Met zó veel mensen in één pand werken, vinden; de vier 'ontzettend makkelijk'. „Het is meer een; straatje waarin je woont", vindt Bosman. „Met deg ene buurman heb je uiteraard meer contact dan: met de andere. En als je een decoupeerzaag nodig? hebt, kun je die zo lenen. In het begin hebben heel? veel mensen elkaar ook geholpen met het opknap pen en inrichten van de ateliers. Zo krijg je toe Ir een heel leuke sfeer." Het feit dat de gebruikers nauwelijks wisselen is volgens Cools veelzeggend. „Je hebt hier heel weinig roulatie, het bevalt dus goed." De kunstenaars gebruiken het gebouw niet als de> eigen vitrinekast. In de galerie exposeren ook men sen van buiten Leiden. En om de zoveel tijd houdt het kunstcentrum open dagen. „Dan komen er veel? mensen uit de buurt", vertelt Cools. „De galerie.; trekt minder bezoekers. Die beeft kennelijk nog een.; te hoge drempel. Met opzet exposeren daar kunste naars van buitenaf. Anders krijg je zo'n winkelidee 1 En met kunstenaars die niet van hier zijn, krijg je* ook een extra visie." Ook buiten die dagen weten mensen het kunste naarscentrum te vinden. „Dat is op zich wel grap-* pig", zegt Van Dam. „Laatst belde hier een meisje aan of ze een portret kon laten maken. Dan hang je.' een briefje op het prikbord voor kunstenaars die daar in zijn gespecialiseerd. Een ander kwam aan de deur met de vraag of we ook cursussen modelte kenen geven. Het zijn ook de meest uiteenlopende-; types die aanbellen. Een theatermaker hij voor -; beeld die met een beeldend kunstenaar wilde werV ken. Dat is juist het leuke." Bolhuis typeert de Haagweg als 'een bak met- kennis'. „Zoiets als een supermarkt, een kringloop winkel. Ie kunt voor van alles en nog wat hier te recht." Cools weerspreekt hem. „We zijn geen su-5 permarkt of winkel. We zijn gewoon werkende mensen die hier hun vak uitoefenen. We bedrijven- kunst. letterlijk. En dat is het." iteraties jongeren leerden er timme- m, lassen of autotechniek. Daarna werd het een tijdje stil achter de impo- gevel aan de Haagweg. De technische school vertrok. De politie gebruikte het gebouw om hon den te trainen. Een aantal Leidenaars vond dat er meer mogelijk moest zijn dan dat en kraakte de school zo'n anderhalf jaar geleden. Inmiddels heb ben vijftig kunstenaars een atelier in de voormalige klaslokalen. De zaagmachines snerpen weer. Gerda Bosman, Corry Cools, Marjolein van Dam en Klaas Bolhuis zijn vier van die gebruikers. Ze be nadrukken dat wat zij zeggen niet opgaat voor hun collega's. Dat komt niet alleen omdat kunstenaars vaak eigenzinnige mensen zijn. Maar die vijftig in dividuen die allemaal het zelfde werkadres delen, verschillen domweg van elkaar. Sommigen zijn autodidact. Anderen hebben de kunstacademie ge daan. De technieken en materialen lopen uiteen. Er werken grafici, schilders, beeldhouwers, fotografen en podiumkunstenaars. Al die verschillende men sen zijn het wel roerend eens over de toekomst: laat de Haagweg zoals die is. Want in Leiden is een nij pend gebrek aan atelierruimte. De eerste tijd was het onrustig in het pand. Kon den de kunstenaars wel of niet blijven? Nu hebben ze de stichting Leidse School opgericht die een ge bruikersovereenkomst heeft met eigenaar de Do meinen. Weliswaar met de beperking dat hun huurbaas ze met een maand opzegtijd het pand uit kan zetten. Het bestuur is gewijzigd, de verwar ming doet het, de kelder is leeggepompt en het dak lekt ook niet meer zo vreselijk. Kortom, de kunste naars kunnen lekker aan het werk. En dat is precies wat ze willen. „In het begin was je enorm veel tijd kwijt aan de i Gerda Bosman (vlnr): „We kunnen ons echt bezig houden met kunst. De galerie loopt lekker. We zijn er nu." organisatie vertelt Van Dam. „Nu is de rust weer gekeerd. We kunnen ons echt bezig houden met ultureel Centrum de a X wil weieens af van het. imago 'krakers bolwerk'. Geen van de 50 vrijwil ligers op wie het centrum thans draait, was betrokken bij de kraakactie destijds. Toch moeten ze nog bijna dagelijks opboksen tegen het imago dat de X bij sommigen heeft: een theater waar vroeger 'vieze' films werden gedraaid en nu een donker kra- kershol vol hanekammen. Cul- tuurminnend Leiden weet beter: de X biedt jaarlijks zo'n f50 voor stellingen die een welkome aan vulling zijn op het programma van de andere theaters. Het aan bod is minstens zo veelzijdig als het publiek: wereldmuziek naast theatersport, hanekammen naast driedelig grijs. Toegegeven: het voormalige Rex-theater aan de Haarlemmer straat kan wel een verfje en een nieuw stukje tapijt gebruiken. Aan de andere kant geven kra kende vloeren en versleten pluche de X wel precies dat ge zellige sfeertje die veel theaterbe zoekers missen in de moderne centra. „Zolang onze toekomst onzeker is kunnen we niet te veel geld steken in het opknappen van het pand", vertelt Willem Crebolder die de penningen van de X beheert. „We beschikken over alle noodzakelijke vergunningen om legaal te zijn", vult John Witte man aan. „Eigenlijk zijn we een legale organisatie in een illegaal pand. Het enige waarin we ons onderscheiden van andere thea ters is de programmering. We brengen iets anders en richten ons daarmee op een wat ander publiek. Maar ook voor ons geldt dat we het financieel wel moeten kunnen bolwerken. Als we van daag 20.000 gulden verlies draai en, dan is er morgen geen X Crebolder: „Sinds vorig jaar draaien we financieel zelfstandig. Alle leningen zijn afbetaald, we hebben een eigen licht- en ge luidsinstallatie aangeschaft. Het gaat dus goed met de X. Maar we kunnen geen gekke dingen doen. Het pand kopen? Dat is echt on mogelijk voor ons. De leegstaande bioscoop de Rex werd eind 1991 gekraakt. Een paar maanden later organi seerden enkele krakers er een cultureel evenement en nog iets later werd een stichting opge richt. Cultureel Centrum de X was geboren. Francis de Souza, één van de mensen van het eer ste uur: „We wilden iets cultu reels doen. Wat? Dat was in de beginfase nog heel vaag. Wel wa ren we van mening dat er in Lei den te weinig gebeurde op thea ter-, film- en muziekgebied.'' In totaal bestaat de groep nu uit zo'n 50 mensen die voortdu rend in de weer zijn met de pro grammering en het verdere rei len en zeilen van de X. Ze zijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 33