'Bejaarde acteurs zijn ijdeltuiten' vidre Cultuur Kunst Hervormd kerkkoor best op dreef in begin concert Schone Schijn Willen alle rijke stinkerds zich melden? Grafiekprijs voor trio Black, Blanc, Beur in swingende Hiphopshow Manke mus krijgt vleugels ZATERDAG 12 NOVEMBER 1994 Literaire wedstrijd Visser 't Hooft leiden De uitslag van de literaire prijsvraag voor de leerlingen van het Visser 't Hooft college uit Leiden is gisteren bekendge maakt. De prijzen voor het beste gedicht gingen naar Opa van losje van den Heuvel en 'was hel maar zo'xan Charlotte d'Alex. Bij het proza wonnen Hij die zittend loopt van Heieen van den Bos en De witte rivierxan Ellis Penning. De winnaars ontvingen elk 250 gulden. In de bloemlezing Ik heb de wind naar bed bracht zijn de inzendingen gebundeld. Het boek is voor vijftien gulden te koop bij boekhandel De Kier. Bijzondere hoogmis in Hartebrugkerk leiden» Het kamerkoor Musiqu'amis uit Brielle luistert morgen de hoogmis in de Hartebrugkerk op ter ere van het jubileumcon cert voor René Verhoeff. Het koor voert onder leiding van Aart Bergwerff vanaf 10.30 uur de 'Messe a 4 voci da capella' van Claudio Monteverdi uit. De Schola Cantorum van de I lartebrug- kerk ondersteunt met Gregoriaanse gezangen het optreden van Musiqu'amis. Voetbal op het toneel Leeuwarden Tryater, toneelgezelschap te Leeuwarden, gaat een voetbalwedstrijd uit een grijs verleden naspelen. De voorstelling heet voorlopig Abe, naar de legendarische voetballer Abe Len stra, en wordt gehouden in het naar hem genoemde stadion in Heerenveen. De première is voorzien op 13 september. Het gaat om de gedenkwaardige wedstrijd van 7 mei 1950 waarin Heerenveen Ajax versloeg met 6-5. Een half uur voor het einde stonden de Friezen nog met 1 -5 achter. Us Abe werd gevierd als de held van Friesland. Door de nederlaag verspeelde Ajax de na tionale titel. Kerkmusicus Akkerhuis overleden De Haagse organist en dirigent Gerard Akkerhuis i: afgelopen woensdag plotseling overleden. Hij werd zestig jaar. Akkerhuis, echtgenoot van de alt Sylvia Schlüter. wordt komen de dinsdag in Warmond begraven. Hij vierde onlangs nog zijn 25-jarig jubileum als cantor-organist in de Haagse Moosterkerk. Akkerhuis was onder meer verbonden aan het Residentie Bach- koor, het Residentie Bachorkest, het Residentie Kamerkoor en het Rotterdams Kamerkoor. Demonstratie Ikebana in Volkenkunde leiden De Japanner Junko Benoist geeft morgen een demon stratie Ikebana in het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Lei den. Ikebana betekent het tot leven brengen van bloemen en planten in een schikking. In het kader van de tentoonstelling 'Ja pan anno 1850' laat Benoist een compositie zien met drie lijnen, die de hemel, de mens en de aarde symboliseren. De rondlei ding bij de tentoonstelling begint om 14.00 uur en 15.00 uur start de demonstratie. Hollandia brengt Grieks drama met drie Roelofarendsveners (70+) "Toen ik door de regisseur ge vraagd werd voor het koor dacht ik dat ik moest zingen, ik kende de betekenis die het woord in de Griekse tragedie heeft niet eens." Tuinder Theo van der Zwet was zeer verbaasd toen hij voor een toneelstuk werd gevraagd. „Ik had van te voren ook niet gedacht da! ik het zou kunnen." Ook al was tot voor kort geen van drieën be kend met de Griekse tragedie, Theo van der Zwet, Piet Koek en Piet Huigsloot staan vanaf 17 november toch vijf weken ach tereen in een professionele voorstelling. 'De Perzen' van Aischylos is het oudste volledig bewaard ge bleven theaterstuk dat bekend is uit de westerse traditie. Het werd in 472 voor Chr. geschre ven. In die tijd was Perzië een grote wereldmacht. Daar komt een eind aan wanneer het land wordt verslagen in een oorlog tegen Griekenland. Het stuk vertelt het verhaal van de ach terblijvers, de vaders die hun zonen de oorlog in hebben la ten gaan, de moeders, kinderen r deze v In de oude fabriekshal zijn de muren in verschillende tin ten blauw uitgeslagen. De betonnen vloer is in het mid den opengebroken. Drie mannen zitten verslagen op een grote houten bank want dit is drama, een Grieks drama. Theatergroep Hollandia repeteert de 'Perzen' op lokatie in een oude autosloperij in Westzaan. Het indrukwek kende decor is niet de enige bijzonderheid in deze thea- terproduktie. De drie 'wijze mannen', zoals ze door de rest van de groep genoemd worden, zijn allen de zeven tig voorbij en komen uit Roelofarendsveen. Nog nooit speelden zij in een theaterstuk. Hollandia heeft oorstelling de classi- i Altena het stuk op nieuw laten vertalen. Regisseur Paul Koek was voor de produktie lang op zoek naar oudere mannen. Volgens acteur Bart van Gerwen, die ook deel uit maakt van het koor, was dit niet gemakkelijk. „Bejaarde ac teurs zijn ijdeltuiten, Hollandia zocht naar mensen die nog fris zijn. Paul Koek heeft daarom zijn vader en twee van zijn ma ten gevraagd. Ze kunnen op een oorspronkelijke manier spelen." Uitleven Omdat z ze stemtraining t begeleiding. „We erg prettige mensei muleert enorm," Koek. Van der Zwet vervolgt: „Het is allemaal natuurlijk ook erg interessant en ik vind het een uitdaging. Ik merk dat ik me tijdens het spelen echt kan uitleven." Een tragedie als de 'Perzen' is één en al emotie, op de vraag hoe de heren daarmee omgaan wordt enigzins laco niek gereageerd. „Nou ja, ik probeer dat zoveel mogelijk vanuit mezelf te doen. En we recensie lidy van der spek Jubileumconcert van het Koudekerks Her vormd Kerkkoor o.l.v. Karin Jense. Esthelle Linssfen, sopraan, Amand Hekkers, tenor, Gert van Surksum, organist en het Toon kunstorkest, Leiden. Gehoord op 11 no vember in het Anker, Hazerswoude-Rijn- dijk. Hoe sfeervol de Hervormde kerk in Koudekerk ook mag we zen, de ruimte is niet geschikt om een groot koor, een orkest, solisten en niet te vergeten een de luisteraars onder te brengen. Uitwijkplaats: Het Anker van de inmiddels zeer in het belang stelling staande architect Albers, de man van de 'organische' bouwwerken. Akoestisch is er op de grote zaal wel wat aan te merken. Met het historische or gel vormt het een mooi decor voor feestelijke 'uitspattingen', zoals dit jubileumconcert. Veel nieuwe gewaagde compo- Spiegelwanden Spiegels op maat Spiegels met lijst Glazen meubelen GLAS EN SPIEGELS Volmolengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Telefoon: 071 -21 80 55 sities stonden niet op het pro gramma, maar voor dit koor was het toch een hele onderne ming. Karin Jense, een dirigente in hart en nieren, heeft hier weer hard aan gewerkt. Vaak zijn de eerste programma punten voor dirigent en koor een warming-up. Dit koor zong juist het mooist aan het begin van de avond. Alle teksten ston den geheel afgedrukt in het pro grammaboekje; voor de liede ren van eigen bodem was dat niet nodig geweest, zo' glashel der, perfect articulerend, in een onaflaatbaar goed ritme en bo venal in een ijzersterk tempo werd er gezongen. Minder overtuigend weer klonken de werken van Bach, Haydn en Handel. De uitspraak werd -minder doorzichtig, die pittige cadans verflauwde en in het hoge register konden de so pranen het niet meer helemaal behappen. Toch gaven liederen als 'O praise the Lord' een fees telijke kleur aan dit jubileum- Donkere wolken pakken zich samen boven de Leidse culture le instellingen. De gemeente moet de komende vier jaar 18 miljoen gulden bezuinigen en de kunsten zullen niet buiten schot blijven. Cultuurwethou der Langenberg (D66) heeft ge zegd dat hij zal vechten voor de kunst, maar hoe straks de uit breiding van De Lakenhal of de programmering van de schouw burg en Stadsgehoorzaal moet worden gefinancierd weet hij nog niet. Op zijn collega's van de PvdA of het CDA hoeft hij niet te rekenen. Ja, vroeger had den de socialisten nog de ver heffing van het volk hoog in het vaandel staan, maar als je daar nu over begint denken ze: sterft gij oude vormen en gedachten. Een affiche aan een punaise' is mooi genoeg. De kassa moet rinkelen. Het stedelijk museum zal meer be zoekers moeten trekken zodat er een soort Europacupsfeer ontstaat in de schilderijenzalen. En de zaalbezetting van de schouwburg moet omhoog. Maar die is al 80%. Dus om nog meer kaartjes te verkopen mag directeur Wallis de Vries Viola Holt wel achter de kassa zetten of elke avond Jos Brink op de planken brengen. En dan nog: het zal geen kapitalen opleve- Nee, ik kan wel raderi waar het heen gaat. Als directeur Bol len van De Lakenhal niet haar enige Rembrandt wil verkopen, Wallis de Vries zijn schouwburg rniet tot een RTL-4-kloon wil omtoveren en toekomstig Stadsgehoorzaaldirecteur We- KM|ArjiM|ig|KMi^ "Menno Smitsloo: je kunt het toch niet meenemen." ARCHIEFFOTO WIM DIJKMAN "Henk de Bolster: geld maakt niet "Harry Mens: geld stinkt niet." vloer wil. dan moeten er meer sponsorgelden op tafel komen. Dat zet pas zoden aan de dijk. Bent u weieens naar de dr. Anton Philipszaal in Den Haag geweest? Voor drieënhalf mil joen gulden aan apparatuur werd deze concertzaal aan het Spui genoemd naar deze cap tain of industry. De Nutsspaar- bankfoyer leverde een half mil joen gulden op, terwijl Haagse ijdeltuiten voor 350 gulden hun naam in een stoel konden laten vereeuwigen. Da's pas kassa! Bedrijven delen graag in de roem van kunstenaars. Het is immers heel sjiek om bij de opening van een expositie van een beroemd kunstenaar of bij een concert je relaties uit te no digen: gratis catalogus, borrel en bal na afloop, een gezellig babbeltje. U kent dat wel: high iUiliiiiiiitii van? Ik? Eh Stegeman. Daar hou ik van." En, wat is er mooi er om aan vriend en buur na te kunnen vertellen dat je Jan Cre- mer of Jaap van Zweeden in le vende lijve hebt gezien? Als ik de Lakenhaldirecteur was zou ik elke politicus die voor m'n voeten liep een schop onder z'n kont geven en regel recht naar een plaatselijke verf- fabrikant stappen om hem te vragen over twee jaar de nieuwe AKZO-vieugel te openen, in ruil voor een paar miljoen uiteraard. En bij de eerstvolgende premie- 're in de schouwburg zou ik, als ik Wallis de Vries was, een doos folders over de hoofden van het hoge pieten-publiek uitstrooien met de oproep: willen alle rijke stinkerds zich melden? Nu zult u denken: zijn er wel genoeg Rockefellers in Leiden Vlnr: Piet Koek, Theo van der Zwet e worden natuurlijk door de regie geleid," zegt Van der Zwet schouderophalend. Het thuisfront in Roelo farendsveen leeft erg met de drie mee. „Men is verbaasd dat we meedoen, veel mensen zijn nieuwsgierig en vragen hoe het i Piet Huigsloot: „We werken met erg prettige gaat", vertelt Piet Koek. Er wor den straks, als de voorstellingen beginnen, busreizen georgani seerd vanuit Roelofarendsveen. „Nu wij meedoen komen er misschien ook mensen kijken die anders niet zo snel naar zo n stuk zouden komen." zegt Piet Koek. Zenuwachtig zijn de mannen nog niet. „Het is wel spannend, maar zonder span ning kun je niet acteren," aldus Van der Zwet. De 'Perzen' gaat op 17 no vember In pemière in autoslo perij Jan Smit in het Noordhol- landse dorp Westzaan. De speelperiode is van 17 novem ber tot 23 december, woensdag tot en met zaterdag om 20.30 uur en zondag om 14.30 uur. Voor informatie en reserverin gen: Tel 075-310231. Na de pauze begeleidde het Toonkunstorkest zeer wisse lend. In de Hymne behoorlijk slordig met griezelige vioolpar tijen, tijdens het eerste koraal 'Wer nur den lieben Gott laszt walten' van Mendelssohn prachtig evenwichtig. Ook het koor was hier weer helemaal op dreef. Franck en Fauré, beide met weelderig in het gehoor liggen de, oude vertrouwde werken Psalm 150 en Cantique de Jean Racine, oogstten veel applaus. Toch vraag ik me af of er niet beter gekozen had kunnen wor den voor één werk na de pauze. Door de overvloed aan pro gramma-onderdelen vermoeide dit concert. Dit uitstekende kerkkoor kan best een niet al te moeilijk Te Deum, Mis of Stabat Mater aan. En die vreselijke be werkingen, zoals Every valley shall be exalted' van Handel moeten verboden worden. Laat de Messiah nou maar gewoon heel. amsterdam De Bredase Jacomijn den Engel sen (1958), de Groninger Si meon Nijenhuis (1969) en de Amsterdammei Harald Vlugt (1957) hebben de Grafiekprijs 1994 gekregen. Zij ontvingen de prijs van 6000 gulden gisteren in Amsterdam uit handen van staatssecretaris Nuis van cul tuur. Dat gebeurde bij de opening van de Grafiek Biënnale in de Nieuwe Kerk. liet werk van alle vijftien genomineerden is in de ze kerk te zien op de tentoon stelling Grafiek Nu. ()p dezelfde plaats wordt tot 7 december ook werk geëxposeerd van 117 an dere Nederlandse en buiten landse grafische kunstenaars. Gloedvol concert in Kapelzaal Black, Blanc, Beur in Rapetipas. Beur. Geziei 1 Leidse Schouwburg ARCHIEFFOTO HENK BOUWMAN maar. En er zijn er ook genoeg die hun naam wel in vergulde letters boven de entree van de foyer willen zien. Ik denk aan een Mens (geld stinkt toch, Har ry), aan een Smitsloo (je kunt het toch niet meenemen, Men no) of aan een De Bolster (geld maakt echt niet gelukkig, Henk). Maar, waar zal dat eindigen, zult u zich.afvragen? Tja, voor je het weet laat Wallis de Vries zich alleen nog maar fotografe ren in een Endemol-T-shirt leu nend tegen de bar in de Cora van Mora-foyer, en brengt K &O directeur Tjitte Weber geen strijkkwartet meer op de plan ken zonder Moulinex-label aan de strijkstok. Molen de Valk heet voor we het weten molen Van der Valk. Een kniesoor die daar op let, zult u zeggen. Maar, Rap en Hiphop zijn in de Ame rikaanse ghetto's ontstaan. In deze dansen en teksten uitten de zwarte bewoners onvrede met hun bestaan aan de onder kant van de samenleving. Ook in de arme wijken van Parijs ontstond een bloeiende Rap- en Hiphopcultuur onder kanslo zen. Zij hingen de hele dag op straat rond en vulden hun tijd met straatdansen. In 1984 werd er eën wedstrijd voor jonge straatdansers gehouden, waar aan 600 kinderen deelnamen. Uit de winnaars stelden de arts Jean Djemad en jazzdanscho- reografe Christine Coudun de groep Black, Blanc, Beur samen. Djemad werd zakelijk leider, Coudun artistiek leidster. Coudun was uitgekeken op de jazzdans, die volgens haar te academisch geworden was. Ze zocht een danssoort waar direc te spontaniteit van afstraalde en vond die in Rap en Hiphop. De ze dans, op het eerste gezicht niet meer dan een modieus ver schijnsel, blijkt waardevolle kwaliteiten te hebben, die het uitstekend doen in het theater. 'Rapetipas' is een wervelende, aanstekelijke show, waarin de groep de veelzijdige ontwilcke- ling laat zien die Rap en Hiphop sinds het begin van de jaren '80 hebben doorgemaakt. In het begin zien we snelle, vaak zeer kunstige bewegingen, die veel beheersing en kracht van het lichaam vergen. De superi- stunts met snel ronddraaien op het hoofd of langs schouders en nek, waarbij de benen als laai ende vlammen omhoog ge gooid worden, en de robot-ach- tige bewegingen in electric boogie maken grote indruk. Di verse scènes laten belangrijke momenten in de Hiphop-ge schiedenis zien, zoals de dans wedstrijden tussen Savage No mads en Black Spades, Ne- wyorkse groepen die elkaar tel kens probeerden te overtreffen. Daarna de invloed van Africa Mombata en Public Enemy en contacten met de graffiti-kunst. Later werd de Hiphop minder acrobatisch. Vrouwen gingen een grotere rol spelen en de dans kreeg een zachter karakter. De slotscène laat zien hoe Hip hoppers groepsdansen uitvoe ren in kleurige kostuums en met maskers op. Ook het door drugs en crimina liteit beheerste milieu waarin Rap en Hiphop opkwamen, wordt in de voorstelling weer spiegeld. De Hiphoppers waren zo arm dat er geen stroom voor de DJ was. De draaitafel moest op een fietsdynamo aangeslo ten worden! Vooral als de dansers hun per soonlijke kwaliteiten kunnen la ten zien is Black, Blanc. Beur sterk. Ieder heeft duidelijk een eigen manier van bewegen en eigen stunts, waar het publiek vaak voor applaudisseerde. Ze stralen veel vrolijkheid uit en la ten met overtuiging zien hoe veel het betekent als iemand die machteloos is in de harde maat schappij, zoveel macht heeft licha; ten Hillemus piano en Oscar Ramspek klannet Muziek van o a Schubert. R Strauss en Schonberg Gehoord op 11/11 in de Kapelzaal Leiden Als een negentiende eeuwse verschijning verscheen ze op het podium, de sopraan Alisa Kasmir, met opgestoken haren en een fraai de'collete'. Een mooie omlijsting voor Schu berts liederen, waarvan de eer ste, ondanks de geestelijke tekst, soms zelfs op wufte salon- muziekjes leken. Het verlangen naar meer theater en diepgang dat door deze inleiding gewekt werd, werd totaal bevredigd door de gloedvolle uitvoering van 'Der Hirt auf dem Felsen'. De klarinet, nog een beetje op dringerig in lotus in corde', werd hier de perfecte inleider enta de praan. Het nadrukkelijke vibra verhaal. Van de latere liederen vond ik de 'Kinderliederen' (So pretty en Yesterday) het meest natuur lijk vertolkt; ze weerspiegelen de onbedorven, kinderlijke ge- dachtengang en werden gezon gen ter herdenking van de wa penstilstand aan het eind van de Eerste Wereldoorlog op 11 november 1918. In deze liede ren kwam de mooie, heldere stem van Alisa Kasmii het dui delijkst tot zijn recht. Dat neemt niet weg dat ook zulke tegengestelde liederen als 'Bcfreit' van Richard Strauss en 'F.rwartung' van Arnold Schön- berg schitterden door innigheid en geheimzinnigheid. Pianist Maarten Hillenius bleef een beetje in de schaduw en had wel iets meer aandacht voor de vaak briljante pianobegeleidin gen kunnen opeisen. Het spel van Schouten en Melsen is naturel. Dat is knap, want vaak wil amateur-travestie uitlopen in een genante verto ning. Zij maken het bizarre hila rische stuk dat Rijnders beoog de. Vermoedelijk mede geïnspi reerd door de desolate omge ving de betonnen onderwe reld van het LAK-theater ge holpen door een lelijke contai tuinbank, recensie susanne lammers Voorstelling Nadien van Gerardjan Rijn ders door Art-i-shock Regie Lisette van Oosterhout Spel Joost Melsen en Willem ?n Geziér LAK-thea 12/11,18/11 en 19/11 I Iet stuk zelf is een beetje raar. Rijnders deed dan ook zijn best een 'bizar' stuk te schrijven. Ik ben bang dat het niet echt een goed stuk is. Maar voor de rest is de voorstelling van Art-i- shock, de toneelgroep van stu- dentenverening Augustinus, okee. Jo, een Almelose burgertrut die tegen de zeventig loopt, heeft net haar enige vriendin begraven op Zorgvliet. Op de begrafenis is haar verweten de dood van Gerda te hebben ver oorzaakt. Wat haar zo van de kook brengt, dat ze niet de bus naar het station neemt, maar per abuis in de methadonbus stapt naar het centrum van Am sterdam. Dinie, een verknipte zwerfster met een voorliefde voor vogeltjes, treft haar met opgezwollen voeten op een bankje in het schijnsel van een straatlantaarn. De dames ko men via allerhande communi catiestoornissen tot elkaar JcgcriUj de dames. Het stuk overtuigt niet echt: het hupt en hipt als een mank musje. Zeker zijn er aardige observa ties in de dialogen verwerkt. Di nie best inkt ;iK mafketel na tuurlijk i ende cks, en dan komt er ook een spitse opmerking uit Jo's mond. Dat de zwerfster het gefrustreerde provinciaaltje echter zo snel los weet te krijgen, is onwaarschiin lijk. Psychologische ontwikke ling dient het publiek zelf in te brengen. Rijnders laat dat na. Daarom is het des te knapper dat ie vriendelijk gestemd de krochten van het IAK verlaat. Dat heeft alles te maken met de komische talent en de yolledige overgave van de spelers, die niet alleen in de kleren maar ook in de huid van twee oude v

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17