Farao droeg simpel gesneden jurk Carvajal kijken terug Portretten Cultuur Kunst Tingieten en glazen lampen Leidse amateurkunstbeurs PEN-prijs Roth en Grass Bruisend Coll'Arte VRIJDAG 11 NOVEMBER 1994 Een echte tingieter die laat zien hoe hij met authentieke mallen uit Duitsland ouderwetse wijn kannetjes maakt. Dit is nog maar één van de bezienswaar digheden die op de amateur- kunstmanifestatie 'Artistieke Handen' te zien valt. De beurs wordt op 20 november in de Pieterskerk in Leiden gehouden. Wie denkt dat amateurkunst 'frutselwerk van de zolder' is, zit er behoorlijk naast. Honderden Nederlanders zijn op hoog ni veau bezig kunst te creëren. De beurs, die twee keer per jaar plaatsvindt, laat veel welbeken de kunstzinnige hobby's zien, zoals kantklossen, houtsnijwerk en schilderen. Maar ook minder bekende bezigheden komen aan de orde: origami, keramiek en droogbloemen, de nieuwste» trend. Naast de tingieter zijn er ook andere bijzondere deelnemers. Zo is er iemand die met kleine stukjes glas lampen maakt, de zogenaamde 'Tiffany-lampen'. Een houtdraaier verzorgt voor zijn collega kunstenaar de voë- Het is mogelijk om op de beurs werk van amateurs te ko pen. Voor de kunstenaars is dat niet een kans om grote winst te maken, maar meer om finan ciële middelen te vergaren waarmee ze hun hobby kunnen voortzetten. Bezoekers kunnen ervan op aan dat er op de beurs geen handelaren rondlopen die hun waar opdringerig proberen te verkopen. Ook de kunste naars mogen geen seriewerk verkopen. „Geen enkele deelne mer mag bij de Kamer van Koophandel ingeschreven staan. Daar controleren we re gelmatig op", zegt organisator D. Speelberg. Een beurs zuiver voor amateur-kunstenaars dus en voor liefhebbers van dit soort kunstzinnige hobby's. 'Artistieke Handen' op zon dag 20 november in de Pieters kerk, Kloksteeg 16 in Leiden. De openingstijden zijn van 11.00 tot 17.30 uur. De toe gangsprijs bedraagt zes gul den. Kinderen tot en met 15 jaar mogen, onder begeleiding, gratis naar binnen. Voor 65+- s kost een kaartje vier gul- Concert Jeugdkamerorkest Leiden Rijksmuseum van Oudheden geeft historische modeshow van Egyptische kleding De Amerikaanse schrijver Philip Roth en zijn Duitse col lega Günter Grass zijn giste ren de eerste schrijvers ge worden die de Tsjechische Karei Capek-prijs voor litera tuur in ontvangst mochten Tijdens het 61ste wereld congres van de schrijvers bond PEN International in Praag overhandigde president Vaclav Havel de prijs, een bronzen boek met een afbeel ding van de Tsjechische schrijver Karei Capek en de som van 300.000 Tsjechische kronen (zo'n 18.000 gulden). Roth kon wegens gezond heidsproblemen niet bij de zijn en liet zich representeren door de Congolees Emmanu el Dongala of Congo. Capek was een prominente schrijver die in 1939 overleed en bekend werd met vooral zijn satirisch werk waarin hij de technologische ontwikke lingen op de hak neemt. Zijn bekendste boek is 'The War Willi the Newts'. De prijs, eigenlijk bedoeld voor Tsjechische schrijvers, ging naar Roth en Grass we gens hun steun in hel verle den aan Tsjechische schrij vers die onder het communis tische régime vervolgd wer den. Slagroomklopper maakt de dienst uit De slagroomklopper maakte de dienst uit. Energiek, bruisend, luchtig en bovendien samen hangend is de programmering en de uitvoering van het rla- jaarsconcert van Coll'Arte Musi- ca. Het was mooie en fonkelen de muziek gisteravond. Twintig- ste-eeuws en geestig. Men opende in bescheiden bezetting met 'La Revue de cui sine' van Martinu, speelse en af wisselende balletmuziek over 'De beproevingen van de heilige kookpan'. Dwaze en gekke mu ziek over het huwelijk tussen pan en deksel dat in de soep dreigt te lopen door een plotse passie van de pan voor een slag roomklopper die, toegegeven, dan ook beschikt over een broeierige, slangenbezwerende tango om de pan te verleiden. Ritmisch, jazzy, heel erg roaring twenties, maar het eindigt met een bruidsmars-evOcatie. Het komt dus allemaal nog goed. De 'Kinderrijmpjes' van Janct- cek hebben ook een hoog non- .-gehalte. Uiterst expressie moordend tempo. Voor het ka merkoor Collegium Musicum is er niet veel gelegenheid tot 'mooi' zingen, een enkel liedje daar gelaten. Eerder schitteren hier de klarinetten. Tjy-ying Liu en Paul Rampaarl spelen met vaart, krachI, en beschikken over een prachtige toon en een perfecte articulatie. Stravinsky's 'Danses eoncer- tanles' wekt de indruk van een staalkaart: van smeltende violen naar brass, van klassicistisch naar ballroom. Soms heeft dit stuk zelfs iets vulgairs. Maar hierdoor is men blijkbaar wel in de stemming gekomen voor Bartók. Hij vraagt in 'Drie dorpsscènes' om een stangend orkestje. Uitermate levenslustig klinkt zijn 'barbaarse' muziek, die sterk contrasteert met het 'pure' Slavische vrouwenkoor. De vrouwenstemmen van CM's kamerkoor worden hier bijge staan door een viertal solisten. In het 'wiegelied', een intiem duet van Claudia en Rosanne de Clercq, tomen de stemmen het orkest even in. Dit leidt tot een prachtige, onderhuidse treurnis, niet in de laatste plaats door de geweldige stem van Claudia de Clercq. Maar ook in de uitbun dige 'jongensdans' weet zij de aandacht naar zich toe te trek ken. En dat terwijl de overige leiden Het Jeugdkamerorkest Leiden, o.l.v. dirigent Henk Briër, geeft aanstaande zondag een uitvoering in de Lokhorstkerk. Me dewerking aan het concert verlenen hel vocaal ensemble Voces Lugdunenses en het blazersensemble Marsyas. De uitvoerenden brengen onder meer het werk voor koor en orkest 'Hymnus de Venerabili' van Haydn, dat nog niet zo lang geleden werd ont dekt, ten gehore. Verder staan werken van Mozart, Schubert, Martin, Hindemith, Andriessen en Bartok op het programma. Het concert begint om 14.30 uur, de kaartverkoop om 14.00 uur aan de kerk. Bijzondere Chinese muziek leiden Het ensemble You Fang brengt vanavond traditionele muziek van de Miao uit China ten gehore in de X. Zang neemt in de cultuur van de Miao een belangrijke plaats in naast mondor gels, ronde luiten, dwarsfluiten en boombladen. Het optreden aan de Haarlemmerstraat 52 begint om negen uur. Arnie (GTST) maakt theaterdebuut Amsterdam Reinout Oerlemans, Arnie uit de televisie soap Goe de Tijden Slechte Tijden, maakt het komende seizoen zijn thea terdebuut. Oerlemans krijgt de rol van Prins Charming in de musical Zzinderella van Jos Brink, Frank Sanders en Henk Bok- kinga. De première van de musical is voorzien op 19 oktober in de Stadsschouwburg in Haarlem. Met de sprookjesproduktie wordt het 25-jarig jubileum van het theaterbedrijf Tekstpie rement gevierd. Het verhaal is een modern plot waarin het oude sprookje van Assepoester is verweven. Bias als stripverhaal Amsterdam In het Allard Pierson Museum, het Archeologisch Museum van de Universiteit in Amsterdam is tot en met 8 janu ari een tentoonstelling over de Ilias van de Griekse dichter Homerus te zien. Het museum speelt hiermee in op de theater voorstelling Ilias die tot en met 26 november in het theater TTA (Transformatorhuis Toneelgroep Amsterdam) op het terrein van de Westergasfabriek wordt opgevoerd. Het Griekse epos over de Trojaanse oorlog wordt verteld aan de hand van een stripverhaal van foto's van Griekse vazen waarop belangrijke episoden zijn afgebeeld. Hoogste punt theater Delft delft» Ter gelegenheid van het bereiken van het hoogste pünt van het nieuwe theater in Delft wordt morgen en overmorgen een cultureel weekeinde gehouden. Op het programma staan zaterdag onder meer rondleidingen op de bouwplaats van het theater, familievoorstelling Megaster door jeugdtheatergezel schap de Poppenkeet en een avondvoorstelling met Gerda Ha vertong. Zondag leest Ton Lutz in de literaire salon voor uit de Odyssee van Homerus. De voorstellingen zijn in een grote tent tegenover de plaats waar het theater verrijst. Met K&O naar Die Zauberflöte leiden Voor de opera 'Die Zauberflöte' die de Kameropera War schau volgende week zaterdag in het Nederlands Congresge bouw opvoert, zijn bij het Uit-bureau van K&0 Leiden kaarten te koop. Het gezelschap heeft overigens alle twintig opera's van Mozart op het repertoire. De kaarten zijn te bestellen op het bu reau aan de Oude Vest 45, dagelijks van negen tot vijf en zater dags van negen tot twaalf uur, tel. 071-141141. 'Die Zauberflöte' door de Kameropera Warschau. FOTO MAREK KALINOWSKI Witte gewaden met weelderig borduursel, strikken en kwikken. Zo ongeveer moeten de Egyptenaren erbij heb ben gelopen duizenden jaren geleden. De tentoonstelling 'De kleren van de farao' in het Rijksmuseum van Oudhe den (RMO) in Leiden toont een heel ander beeld. De Egyptenaren kleedden zich juist heel eenvoudig. Een tu niek van simpele snit was de dagelijkse dracht. Wel wis ten ze die heel geraffineerd te plooien. De tentoonstelling is vanaf morgen te zien bij RMO. Die misvatting over de manier van kleden is niet zo opmerke lijk. Het dodenmasker en de sie raden die in de grafkamer van Toetanchamon werden gevon den, waren rijkelijk versierd. Het kon niet anders of de in houd van de klerenkast van de farao was al even opmerkelijk. Hollywood-verfilmingen van het leven van Cleopatra deden daar nog eens een schepje bo venop. RMO laat zien dat deze voor-christelijke vamp in een recht-toe-recht-aan jurk rond liep. Het museum heeft daar mee meteen de eerste 'mode show' van Egyptische kleding stukken in 2500 jaar. Samensteller van de expositie is dr. Gillian Vogelsang. Ze is di recteur van het Textile Research Centre, een bureau dat deel uit maakt van de Leidse Universi- teit. Vogelsang is de eerste tex- tielonderzoeker die de grafka mer van Toetanchamon binnen mocht. De komende vijftien jaar neemt ze alle 450 kledingstuk ken van de farao onder de loep. Althans, dat wat er nog van over is. Foto's op de expositie laten stukjes van Toetanchamons kle ding zien. De lapjes ogen zo broos dat het bijna een wonder dat ze de fotografiesessie heb ben overleefd. Aan de hand van die rafelige stukjes is de kleding voor de expositie nagemaakt. Egyptenaren hadden stan daard twee dingen in de kast hangen: een lendedoek en een tuniek. Het laatste kledingstuk is een dubbelgevouwen recht hoekige lap. Op uitsparingen voor de armen na zijn de zij kanten dichtgenaaid. De lende doek is een driehoek van stof. Deze 'luier' werd met touwtjes vastgemaakt. De vraag waarom Toetanchamon wel 145 van de ze onderbroeken meekreeg op zijn reis naar het dodenrijk is nog niet beantwoord. De kleren zijn gemaakt van linnen. Een materiaal dat toen zo kostbaar was dat arbeiders geen loon kregen maar een lap van deze stof. Rijke Egyptena ren gaven een rol weg als rela tiegeschenk. De stof werd zelfs zo belangrijk geacht dat de do den vlaszaden meekregen in hun graf. Van de kleding van de 'gewone' Egyptenaar is nauwe lijks iets terug gevonden. Zij kregen geen eigen grafkamer. Naar alle waarschijnlijkheid was zijn garderobe niet groot juist omdat linnen zo kostbaar was. Wat de arbeider aan kleding had, werd eindeloos hersteld. Op de tentoonstelling is daar een voorbeeld van te zien. Re liëfs uit de collectie van RMO la ten zien wat het werkvolk droeg. Dat was soms een tuniek maar meestal een schort want dat gaf meer bewegingsvrijheid. Op de reliëfs is de meeste kle ding wit. Een garderobe in die kleur gold als statussymbool voor de rijken. Hun linnen werd daarom in de zon gebleekt. Mannen deden de was in die tijd. De kleding werd vervolgens met ronde stenen of een leren kussentje 'gestreken'. Ook wel werd de stof geplooid tussen houten platen waarin ribbels zijn uitgehakt. Naden en knopen werden nauwelijks gebruikt. Wel wisten de rijke Egyptenaren hun rechte jurken ingenieus te plooien. Sie raden en gordels waren andere manieren om de tunieken op te fleuren. Een pronkstuk op de expositie is een heel gaaf geble ven ceintuur van Ramses III (1194-1163 voor Chr.). Het is een reep stof van vijf meter lang. De breedte varieert van vijf tot dertien centimeter. De kleurrijke motieven zijn ingewe ven maar hoe de Egyptenaren dat voor elkaar kregen, is voor alsnog een raadsel. Wie mooi wil zijn, moet lijden. Dat was ook in het oude Egypte al be kend. Zitten in deze kralenjurk voor rijke dames was er niet bij. Op de expositie is ook een frivoler exemplaar te zien: een minijurkje van een danseres dat alleen uit kralen bestaat. foto pr/rmo 13 maart 1995 te bezichtigen in het Rijksmuseum van Oud heden, Rapenburg 28. Rij het museum Zijn combi-kaarten te koop waarmee ook 'Leids goed', de grote textieltcntoon- stelling in de I.akenhu! te be zoeken is. De catalogus bij de expositie is geschreven door Vogelsang en kost 36 gulden. Ze is mede-samensteller van de wetenschappelijke uitgave 'Pharaonic and early medieval textiles' die 90 gulden kost. Vanaf 7 december kan de be zoeker ook Egyptische kleding aantrekken in een speciale paskamer die elke woensdag middag vanaf 13.30 uur is ge opend. Zone is een galerie voor toege paste kunst, waar behalve designmeubels, sieraden en ob jecten ook twee-dimensionaal werk geëxposeerd wordt, zoals nu voor de tweede keer olieverf schilderijen van Nicole Carvajal. Carvajal (1948) werd geboren in Santiago, Chili en kreeg haar opleiding aan de Chileense kunstacademie en in Amster dam aan de'Gerrit Rietveld Aca demie. „Erotiek en de relatie tot vrouwelijkheid speelt in al mijn werk een belangrijke rol", aldus Carvajal. „In m'n nieuwe werk heb ik het toegespitst op hoe mannelijke beeldmakers, men sen die onze blik en gedachten gevormd hebben, het vrouwelij ke weergaven." In de serie 'Herkenbare man nen en andere projecties' staat het kijken en bekeken worden tussen mannen en vrouwen, kunstenaars en model, Carvajal zelf en mannen centraal. Een prominent in de ruimte han gend schilderij toont vier statige mannen. Van links naar rechts zijn de filosoof en schrijver Jean Paul Sartre, een Japanse acteur, de politicus Le Bertin (naar een schilderij van Ingres) en de Moskouse kunstenaar Vladimir Tatlin afgebeeld. Hun trotse koppen zijn hoog in het beeld vlak geplaatst. De mannen stra len macht uit, maar Carvajal laat hun heerschappij wortelen in vrouwelijkheid: in het beeld zijn ze met strengen verbonden aan twee vrouwenbustes. Voor wie wil, zijn ook in de andere portretten van Carvajal diverse historische kunstenaars te herkennen. 'Otto met model', bijvoorbeeld, toont de karakte ristieke tronie van Otto Dix. Francis Bacon blikt fris naar de kijker, terwijl zijn model met agressief opgeheven vork naast hem zit en er plasjes bloed op de grond verschijnen. Max Beekman poseert als benepen voyeur, met rood doorlopen ogen glurend naar een minnend damesstel ('Gepassioneerde Tatlin (zie foto)» komt er heel wat beter vanaf. „Het is zo'n mooie man", verklaart ze, „daar kijken mensen graag naar." Een enkel werk is van een meer persoonlijke, zachtere toon (de andere projecties). „Het schilderij 'Verleden' is me zeer dierbaar", vertelt Carvajal, „het gaat eigenlijk over mijn eerste geliefde in Chili. Op een dag was hij verdwenen. Veel la ter vernam ik van zijn familie portret geschilderd. Vervolgens heb ik de herinnering aan hem overgeschilderd met een voile van bloemen. Zo heb ik hem alsnog zijn erebegrafenis gege ven." Van zijn portret is nu niets meer te zien. Naast het verhullende tere gordijn met bloemen is nog net een lege stoel zichtbaar. Op de voor grond staat een jonge vrouw op hoge sterke benen. Ze draagt een transparante rok en haar De Rus Vla- goed vanaf middel liggen stenen en een kleine gebeeldhouwde buste, symbolen voordood en eeuwig heid. Ik vraag of dit schilderij een bewuste pendant is van een kleiner werk dat 'Heden' heet. Het schilderijtje toont twee keer het portret van één man. De verdubbeling geeft hem een en gelachtige verschijning, zie je geest of mens? Hij heeft een bleke gepijnigde uitdrukking op zijn gelaat. Ze glimlacht om m'n Kralen sierden eveneens de rijkemanskleding op. Van Toe tanchamon is een tuniek te zien met turkooise kralen in een ruitmotief. De achterkant van de jurk is niet versierd. De kra len war^n te kwetsbaar en het zit niet gemakkelijk als die din gen in billen en benen prikken. Voor dames gold die overwe ging kennelijk niet. Op de expo sitie is een witte jurk te zien met daarover heen een soort visnet van kralen. Daarnaast staat een frivoler exemplaar voor danse ressen. Het is een doorkijkjurk alleen gemaakt van kralen -die net aan de billen bedekken. 'De kleren van de farao' is tot Een linnen mummiedoek met daarop het kleurrijke portret van de over ledene: een meisje van 16 jaar. De lijkwade dateert uit 190 na Christus en is een Thebe gevonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19