The Shadow, een mallotig ratjetoe Een kreupele liefdesrelatie Indrukwekkend afscheid Krzysztof Kieslowski Film Uit de schatkamer I van de filmcensuur 'Sneeuwwitje' overleeft iedereen DONDERDAG 10 NOVEMBER 1994 FILMS IN LEIDEN Technisch vernuft kan ontbreken verhaal niet compenseren Armeense film 'Bron voorde dors tigen' Meryl Streep (links) en Glenn Close in 'The House of Spirits'. voorbeschouwing den Dreams ma 14/11 20.00 en 22.15 u., Sirens di 15/11 20 en 22.15 u„ The House of the Spirits \vo 16/11. woe 16/11 20.30 u Parkfilmhuis, Cornelis Geellaan 2, phen a/d Rijn: The Wedding Banquet Het achtluik Dreams van regis seur Akira Kurosawa vertelt over de menselijke verlangens, die zich uiten in dromen. Dromen van angst, hoop, herinnering en profetie. Een film met een uit eenlopend resultaat. En met een klassiek Kurosawa-element: een groep bergbeklimmers raakt verzeild in een alles ver zwelgende sneeuwstorm. Het Australië van de jaren '30. Dat valt te zien in de film Sirens. Met Hugh Grant, bekend van Four Weddings and a Funeral, in één van de hoofdrollen. Een priester en zijn vrouw ontdek ken hun slapende seksuele ver langens als zij in aanraking komt met een kunstenaar en diens onorthodoxe levensstijl. The House of the Spirits, naar het bekende boek van Isabel Al- lende, geeft een afspiegeling van de samenleving in Chili. Een maatschappij die door grootgrondbezitters wordt ge- BIOSCOPEN AMSTERDAM 16, 19.30,22 ALFA 2 Priscilla 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 3 Four Weddings and a Funeral dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALFA 4 06 16 j., dag. 13.30, 16, 19.30, 22 ALHAMBRA 1 tel. 6233192 Natural Born Killers 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 ALHAMBRA2 Four Weddings and a Funeral dag. 18.45, 21.30, do vrmadiook 13.15, 16 BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 The Mask 12 j., dag. 13.15, 16, 19.15,22 CINERAMA 2 The Killer 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 1 tel. 6234876 Forrest Gump 12 j., dag. 13.15, 16.30,20.30 CALYPSO 2 I LoveTrouble 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CINECENTER-CINEMACORALINE tel 6236615 MinaTannenbaum 16 j., dag. 19.15, 22, zo ook 11 II Gattopardo 16 j., dag. 15 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Ladybird Ladybird 16 j., dag. 17, 19.30, z And The 14, 22 CINECENTER-PIERROT Shortcuts 16 j., dag. 15, zo ook 11 Fresa y Chocolate 16 j., dag. 19.30, 21.30, CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 True Lies 16 j., dag. 18.45,21.45, za zo wo ook 12.30, 15.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL The Mask 12 j., dag. 19, 21.30 za zo wo ook 13.15, 16 CINEMA OSCAR tel. 5475175 The Age of Innocence vr za 20.30 Fearless 16 j„ ma di 20.30 CITY 1 tel. 6234579 The Specialist 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 2 RapaNui 12 j.. dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 Reality Bites dag. 16, 18.45, 21.30, do vrmadiook 13.15 CITY 4 Clear and Present Danger 16 j., dag. 15.45, 18.30,21.30 do vrmadiook 18.45,21.30 CITY 6 Baby's Day Out dag. 13.15, 18.45 Speed 12 j.. dag. 16,21.30 CITY 7 The Crow 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 DESMET tel. 6273434 Trois Couleurs: Rouge 16 j., dag. 19.15, 21.15, zo ook 14.15 Whispering Pages 16 j., dag. 19 Mama 16 j., dag. 20.30 06 16 j., dag. 22.15 KRITERION1 tel. 6231708 Lifetimes 16 j. dag. 17.30 Priscilla 16 j., dag. 20, 22.15, di met 22.15, za zoook 15 Sneak preview 16 j., di 22.15 KRITERION 2 The Hit 16 j., ma 19.30 Het Sexuele Leven der Belgen 16 j., dag. 17.15 Sirens 16]., dag. beh. ma 19.30 Rock 'n Roll Junkie 16 j., dag. 21.45 RIALTOl tel. 6623488 Bab El-Oued City 16 j., dag. 20 Ladybird Ladybird 16 j dag. 18, 22 za niet 22 22.15 THE MOVIES 1 tel. 6386016 1000 Rosen dag. 17.15, 19.45,22, zaook 15, zoook 12.45, 15 THE MOVIES 2 Reality Bites dag. 20.15, 22.15, z 5, zo ook idlers'sLi 12.45 THE MOVIES 3 Four Weddings and a Funeral dag. 19.45, 22, zoook 15 Shadowlandsdag. 17.15, zaook 15 THE MOVIES 4 Como Agua Para Chocolate 12 j., dag. 17.15, 19.30, zooc Natural Born Killers 16 j 21.45, vr zaook 00.15,; TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 True Lies 16 j., dag. 12.45, 15.30, 18.15,21.15 Der Müde Tod zo 10.30 TUSCHINSKI 2 When a Man Loves a Woman dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 The Shadow 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 4 The Client 16j., dag. 18.45,21.30, do vrmadiook 13.15, 16 TUSCHINSKI 5 Wolf 12 j., dag. beh. madi 18.45, 21.30, madi do vr ook 13.15, 16 TUSCHINSKI 6 Clear and Present Danger 16 j., dag. 13, 15.45, 18.30,21.30 TUSCHINSKI CINEAC Blink 12 j.. dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Trois Couleurs: Rouge 16 j., dag. 15, 18, 20,22 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. domineerd, maar waar lang zaam maar zeker revolutionaire ideeën ontstaan. De strijd tus sen het conservatisme en het li beralisme komt sterk naar vo ren in de verhouding die de dochter van een grootgrondbe zitter heeft met een revolutio- Bron voor de Dorstigen was in 1965 het regiedebuut van de Ar meen Joeri lljenko. Het is een verre van realistische film over een man die aan de rand van een woestijn leeft. Via herinne ringen en visioenen deelt hij met ons zijn leven. Deze film heeft ruim twintig jaar in de 'schatkamer van Soms valt het op hoeveel er mis kan gaan bij een film. The Shadow, gebaseerd op een pulpheld uit de jaren dertig, is een mooi voor beeld, omdat daar meer fout ging dan je vooraf zou kunnen bedenken. De be doeling moet geweest zijn om iets in het Batman-re- pertoire te doen, met een wreker in vermomming, die het kwaad afstraft. Qua set-design is ook een po ging ondernomen om Go thic City zo niet te overtref fen, dan toch te doen her leven. a vliegt onophoudelijk langs duistere gebouwen die ooit in classicistische stijl zijn opgetrokken, maar waar nu het duister van misdaad en verval loert. Wanneer een van de ge heime medewerkers van De Schaduw eens een briefje post Alec Baldwin in 'The Shadow', het papier, naar het lijkt minutenlang, door al lerlei pijpleidingen tot in het ondergrondsec Zo hebben de makers willen laten zien dat ze veel werk heb ben verricht aan de sets. Maar ja, tegen de achtergrond van een set zou een verhaal moeten plaatsvinden, met een plot en personages waarmee het pu bliek zich kan identificeren. Dergelijke details is men geheel en al vergeten. The Shadow is een bijzonder mallotig ratjetoe van strip, actie, videoclip, Kung Fu, computera nimatie èn een romantische thriller vol overbodige scènes. Zoals bij voorbeeld de opening in Tibet. Daar is de de latere held nog een slechterik, die voor zijn daden gestraft wordt en van nu af in New York het kwaad moet gaan bestrijden. Dat idee culmineert in een ge vecht tussen de Schaduw en een andere Tibetaan, die met behulp van een gestolen atoom bom de wereld wil veroveren. 1 let lijkt alsof regisseur Rus sell Mulcahy halverwege de film heeft besloten dat het hier ei genlijk een pastiche betreft: plots verandert de toon van doodserieus in permanent iro nisch. Dat komt het spel van Alec Baldwin, voor zover daar al sprake van was, bepaald niet ten goede. Daarom heeft men vervolgens waarschijnlijk maar besloten, om de camera flink langs al die- gebouwen te laten vliegen en de computer wat trucs met vlie gende messen te laten doen. Zodat we kunnen zien wat Hollywood technisch allemaal vergeten is een verhaal te vertel- Willeke van Ammelrooy vertilt zich aan film over multiple sclerose In het Alphense Parkfilmhuis draait de Chinese film The Wed ding Banquet. Een verassende film met een dubbele bodem. Het gaat om een homoseksueel stel, van wie de één Taiwanees is en de ander Amerikaan. Het thema 'multiculturele relatie' komt hierin naar voren. De Tawainees heeft thuis nooit iets over zijn seksuele voorkeur ge zegd. Zijn ouders sturen hem voortdurend brieven waarom hij nog niet met een Chinees meisje is getrouwd. Om van het gezeur af te zijn, zet het stel een huwelijk in scène. Goed voor doldwaze komische r film recensie henk maurits De vlinder tilt de kat op. Te zien: Babyion, Den Haag. In de jaren zeventig was ze ab soluut het leukste en mooiste meisje van de film. De vaste hoofdrolspeelster in de amusante, eigenzinnige, maar soms niet al te beste films van het duo Pim en Wim. Later, in de jaren tachtig, schoof ze door naar de moederrollen, zoals in Ciske de rat, en weer een decen nium later maakt ze haar de buut als regisseur in de lange speelfilm De vlinder tilt de kat op. Het is de lichtvoetige titel voor een zwaar onderwerp, na melijk de kreupele liefdesrelatie van een man met multiple scle rose. "Een onderwerp waar Van Ammelrooy zich behoorlijk aan vertilt, al getuigt het van moed om zo'n film te durven maken. Samen met Carel Donck en Sander Vos schreef Van Ammel rooy het verhaal over een man, David (Afian Kindermans), die te horen krijgt dat hij multiple sclerose heeft, een progressieve spierziekte die uiteindelijk leidt tot ernstige verlammingsver schijnselen. De film start tien jaar later op het moment dat de ziekte David duidelijk parten begint te spelen. Hij loopt moeilijk, maar woont toch be wust alleen omdat hij niemand tot last wil zijn. Tegenover zijn broer Anton (Rik Launspach) gedraagt hij zich als een cyni cus, die niets meer van het le ven verwacht. Totdat op een dag zijn oude geliefde, Linda (Marjolein Beu- mer), weer opduikt en hem, tien jaar na dato, hun zoon Robert wil voorstellen. David is woe dend over deze onaangename verrassing. Hij reageert eerst af houdend, wil niet dat zijn zoon weet dat hij een kreupele vader heeft, maar het is Robert zelf die het ijs weet te breken. Als Linda later besluit om boven hem te gaan wonen om hem te verzor gen, komen ook de oude verlan gens en gevoelens van vroeger weer boven, maar het perspec tief is veranderd door zijn ziekte en de vicieuze cirkel waarin hij zichzelf heeft opgesloten. Voor Van Ammelrooy lijkt het Vader (Arjan Kinder mans) en zoon (Joost van Hezlk) in 'De vlin der tilt de kat op'. onderwerp, hoe goed ook be doeld, te hoog gegrepen. Het is allemaal net iets te stijf, te ge forceerd, te gemaakt en te on waarschijnlijk. Waarom doen die mensen geen gewone din gen, vraag je je tijdens het kij ken regelmatig af. Waarom klimt bij voorbeeld de jongen uit protest, omdat hij wil weten wie zijn vader is, bovenop de steiger van een hoog gebouw, waarna de vader hem nota- bene in zijn rolstoel via de bouwlift weer naar beneden moet halen? De film zit vol met dat soort geforceerde en be dachte scènes. Soms werkt dat en zijn er mooie symbolische parallelen of metaforen, maar even vaak lijkt het er volledig met de haren bijgesleept. Het zijn vooral het hinkende scenario en de soms ongelukki ge dialogen en situaties die de film dwars zitten, hoewel er door de beide hoofdrolspelers de debutanten Arjan Kinder mans (David) en Marjolein Beu- mer (Linda) verrassend goed wordt geacteerd. Dat is natuur lijk ook mede de verdienste van Willeke van Ammelrooy, maar het zou beter geweest zijn wan neer zij voor naar eerste lange speelfilm een wat luchtiger vin geroefening had gekozen dan deze zware étude, die naast le vens- vooral om filmervaring vraagt. leiden» Vier jaar lang werd er aan gewerkt. Zo'n 2,5 kilometer film werd er gebruikt, 750 artiesten en 80 muzikanten verleenden hun diensten. Meer dan één miljoen tekeningen werden gemaakt en er werd 4.000 kilo verf tegenaan gegooid. Walt Disney spaarde kortom kosten noch moeite om van zijn eerste avondvullende tekenfilm een succes te maken. En hij slaagde. 'Sneeuwwitje' werd een kaskraker van de eerste orde. "De bioscoopversie bracht wereldwijd al twee miljard gulden op. De pure winst moet nu komen van de vi deoversie, die sinds gisteren in Nederland te koop is, al of niet met kortingsbonnen van een wasmiddel. 'Sneeuwwitje en de zeven dwergen' is tijdelijk te koop in zowel de Nederlands gesproken als de originele Engelse versie. De prijs is 44,95. Toen Disney in 1934 aan 'Sneeuwwitje en de Zeven Dwergen' begon, was hij ai elf jaar in Hollywood ge vestigd. Als onbetwiste grootmeester van de korte film, wilde hij een grotere uitdaging aangaan: het mel ken van de eerste langspeel-tekenfilm. Vorig jaar werd de film over het prinsesje, de zeven dwergen, de prins en de boze koningin beeldje voor beeldje gerestaureerd ter gelegenheid van het opnieuw uitbrengen in de Amerikaanse bioscopen. De oorspronkelijke geluidsopnamen (met beroemde liedjes als 'Whistle while you work', 'Heigh-ho' en 'The dwarfs jodel song') werden met behulp van de nieuwste technieken ter hand genomen en volledig gedi gitaliseerd. Met ontroerende 'Trois Couleurs: Rouge film recensie jos de putter Trois Couleurs Rouge. Te zien: Kijkhuis, Leiden; Filmhuis Den Haag. Het is inmiddels alom bekend: Krzysztof Kieslowski heeft aan gekondigd dat het laatste deel van het drieluik naar de kleuren van de Franse vlag, levens zijn afscheid als filmmaker inhoudt. Kieslowski is moe, wat op zich niet verwonderlijk is als je z'n oeuvre bekijkt alleen al de tien delen van de Dekaloogzou- den voldoende zijn voor een heel filmersleven. Na die Dekaloog kwam Kie slowski (volgens eigen zeggen uit ijdelheid) naar Europa, waar hij met wisselend succes z'n ge luk beproefde. La double vie de Veronique en met name Trois Couleurs: Bleu waren bepaald niet z'n beste films, en uit het feit dat het veel aansprekender Trois Couleurs: Blanc opnieuw in Polen was gedraaid, leidden veel critici af dat Kieslowski ei genlijk altijd daar had moeten blijven filmen. Die worden nu met het schitterende Trois Cou leurs: Rouge de mond gesnoerd: Kieslowski zet al z'n thema's nog eens op een rijtje in een buitengewoon fraai gecompo neerd drama, met als laatste thema in het rijtje van de Fran se driekleur de Broederschap. Zoals in al Kieslowski's Eu ropese films, is de hoofdper soon ook in Rouge een jonge vrouw. Deze Valentine (Irene Jacob, die eerder de hoofdrol speelde in La double vie de Ve ronique) probeert in de ope ningsscène haar vriendje te bel len. Kieslowski verbeeldt dat op ongebruikelijke wijze door de camera eerst langs het telefoon snoer en vervolgens door de aansluiting te laten schieten, via een grote rollende kluwen ka bels onder water, en weer aan land, in Engeland. Het is zijn manier om de afstand tussen Valentine en haar vriend, die de telefoon niet opneemt, voelbaar te maken. Bij Kieslowski betekent zo'n afstand dat de twee niet voor el kaar gemaakt zijn, en Rouge zal dan ook grotendeels in het te ken staan van een ontmoeting met de 'ware'. Die ontmoeting krijgt in Rouge het karakter van een Lotsbestemming, waarmee Kieslowski zich op z'n favoriete, in laatste instantie metafysische terrein begeeft. In al zijn films speelt hij per saldo hetzelfde spel met zaken als toeval, lot, hoop èn het besef dat er meer is tussen hemel en aarde. Maar lang niet altijd is het gelukt der gelijke zaken, die al snel kitsch worden wanneer niet op vorm en dosering wordt gelet, zo rag fijn te verbeelden als in Rouge. Eerst kiest Kieslowski voor een parallelmontage om de lot gevallen van Valentine en de rechtenstudent Auguste te ver binden. Die techniek zorgt er voor dat de toeschouwer lang zaam maar zeker gaat hopen dat de twee elkaar zullen ont- Soms is het bijna zo ver, zoals wanneer de twee naast elkaar in een muziekwin kel naar dezelfde muziek luiste ren. Kieslowski accentueert de gelijkgestemdheid door temid den van een kakafonie aan ge luid de rustige klanken van zijn vaste componist Zbigniew Preisner te laten opkomen. Rouge is overigens in z'n ge heel briljant wat het geluid be treft, omdat Kieslowski steeds jongleert met het begrip 'sto ring', waardoor scènes vaak worden onderbroken. Dat spel culmineert in een ontmoeting tussen Valentine en een rechter in ruste (Jean-Louis Tiüittg- nant). De man luistert met gea vanceerde apparatuur z'n buren af waarmee Kieslowski op nieuw een van zijn favoriete thema's te pakken heeft, name lijk dat van de maatschappelijke wetten tegenover de moraal. Valentine overwint haar aan vankelijke weerzin tegenover de man: hij zal uiteindelijk de be slissende ontmoeting met de haar onbekende man orkestre ren, daarbij 'geholpen' door het Lot. Het klinkt allemaal nogal ge construeerd, en dat is het ook, maar de grootste prestatie is toch dat Rouge desondanks een lichte, hoewel ook ontroerende, film is geworden. Waarmee Kie slowski op indrukwekkende manier afscheid neemt: we ken den het al, en toch is het alsof we het nog nooit gezien heb ben.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21