Satirisch nihilisme Milan Kunc tegenover zware kost van Lakke 1 Cultuur&Kunst Recensent doet aangifte Rentesubsidie kunstaankopen blijft Macho-blues van Johnny Hallyday 'Goed laken veerkrachtig en sterk' DINSDAG 8 NOVEMBER 1994 Kaartverkoop 'St. Martin in the Fields' leiden K&O Leiden is begonnen met de kaartverkoop voor het concert dat de beroemde Academy of St. Martin in the Fields op 20 maart in de Leidse Stadsgehoorzaal geeft. Dat gebeurt in het kader van het 50-jarig bestaan van K&O. Kaarten kunnen wor den gekocht of besteld op het Uit-bureau, Oude Vest 45, Leiden. Het is dagelijks tussen negen en vijf uur geopend en telefonisch bereikbaar onder nummer 141141. Expositie èn nostalgisch concert NOORDWiJK» Onder de titel 'Willem van den Bergh, 70 jaar zorg voor verstandelijk gehandicapten Noordwijk', is vandaag in de openbare bibliotheek een expositie geopend, ter afsluiting van het jubileumjaar. In dit kader wordt in de St. Jeroenskerk op vrij dag 25 november een nostalgisch concert gegeven. Dat begint om 20.00 uur en is gratis toegankelijk. Bloemen en 'insekten' op exposities regio» In de openbare bibliotheek, filiaal Merenwijk, in Leiden is een expositie te zien van aquarellen van de Leiderdorper J. Pret. Tot 15 december zijn daar bloemen, dieren, stillevens en stadsgezichten van zijn hand te bezichtigen. In de bibliotheek van Noordwijkerhout zijn tot 29 november aquarellen te zien van Henny Kagie die zich liet inspireren door Godfried Bomans' 'Erik of het klein insektenboek'. Van de Noordwijkerhoutse kun stenares Ria Berendsen hangen in de vitrines keramische vlin ders. Schilder/graphicus Francis overleden los angeles De Amerikaanse schilder en graphicus Sam Francis is op 71-jarige leeftijd overleden. Francis die tot de abstracte ex pressionisten behoorde werd in één adem genoemd met andere 'Actie Schilders' als Willem de Kooning, Franz Kline en Mark Ro- tho. In 1950 vertrok Francis naar Parijs waar hij zich bij de Ame rikaanse groep schilders rond leermeester Jean-Paul Riopelle aansloot. Daar had hij in 1952 zijn eerste expositie. Vier jaar later was zijn werk voor het eerst in New York te zien. Francis schil derde in een abstracte, vloeiende stijl, met felle transparante kleuren. Zijn werk doet denken aan de verfijnde schilderkunst van het Verre Oosten. Expositie in Leidse Stelling Gallery amsterdam gpd Theaterrecensent Hein Janssen van de Volkskrant heeft gisteren aangifte gedaan van mishande ling door Carol van Herwijnen. Het is nog niet bekend op welke termijn de officier van justitie een besluit over eventuele ver volging van de acteur neemt. De politie zal eerst Van Herwij- nens versie van het incident on derzoeken. De acteur sloeg Janssen zon dag in Amsterdam in elkaar na afloop van het Vpro-televisie- programma Plantage, een rechtstreeks uitgezonden cul tuurprogramma van Hanneke Groenteman. Janssen had in een discussie met Ton Lutz Van Herwijnen genoemd als voor beeld van een acteur 'die zich achter zijn ijdelheid verstopt'. De acteur was niet bij het pro gramma aanwezig maar sprong meteen op de fiets naar de op namestudio om zijn woede te koelen. Hij gooide Janssen te gen de muur en sloeg en trapte hem terwijl hij op de grond lag. Er moest een Vpro-medewerker aan te pas komen om de recen sent te ontzetten. Van Herwijnen verklaarde zijn daad maandag uit opge kropte woede. Hij noemde Jans sen 'een buitengewoon arro gante en niet-capabele recen sent die zijn kritiek bij voorkeur op de man richt'. GOED GAREN ,,Dat is niet van hetzelfde laken een pak", is een alledaagse uitdrukking. Dat dit gezegde afkomstig is uit de textielindustrie realiseren we ons al lang niet meer. In het kader van de tentoonstelling Leids Goed in het Stedelijk Museum de Lakenhal is nu een speciaal woordenboek uitge bracht dat beknopt een toelichting geeft op de herkomst en achtergrond van de zegswijzen afkomstig uit de textielnijverheid. Met circa 60 illustraties en de heldere teksten is dit boekje een handzame gids bij de tentoonstelling Leids Goed en tevens een interessant naslagwerk. Kortingsbon van ƒ4,55 1 exemplaar van; „Goed Garen" van ƒ19,50 voor ƒ14,95 I Deze bon kunt u inleveren bij uw boekhandel of bij het Stedelijk Museurrf de Lakenhal. J Geldig gedurende de periode 8 november 1994 tot 31 decern ISBN 90-6551-313-2/aktieno. 839-003 I Uitgeverij Goossens/Stedelijk Museum De Lakenhal Direct bij binnenkomst in de galerie komt je een weelde rige zee van kleine schilderijtjes met mierzoete kleuren tegemoet, ontwapenend en cartoonesk. Milan Kunc (Praag 1944) schildert op geraffineerde wijze mooie men sen, exotische dieren en produkten. Er zijn in totaal 43 schilderijen en tekeningen bijeen gebracht, elk weer een bonte samenstelling van onderwerpen: een skelet op de fiets (Run for your life), een vliegend pakje dollars (Free Money), een bevochtigde rode roos voor een blokkendo- zenstad (Dramatic Rose). keurige aanwijzingen kan men de drie onderdelen in een sjab loon onder de kopieermachine leggen. Er dienen twee afdruk ken gemaakt te worden: een om mee naar huis te nemen en een ter controle voor de kunste naars (een samenwerking van Allart Lakke en Onno Schilstra). Zij documenteren zo ieders keuze. De afbeeldingen betref fen stempels, cliché's, beeld merken en symbolen (bijvoor beeld pijlen, twee varkens, de godin Minerva, een gehandi capte teddybeer) zoals Lakke die in verschillende samenstel lingen gebruikt in zijn werk. De emblemata van beelden in combinatie met zorgvuldig ge kozen aantekeningen, notities en een motto (bijvoorbeeld 'Tri umph des Willens', 'Duitsland' of 'pornografie') leveren tame lijk zware kost op. Het is dan ook niet niks wat hier van de bezoeker verwacht wordt. „Men wordt als beul het selectielokaal binnengeleid", zegt Lakke. Hier wordt bepaald wie en wat, wel en niet deugt. Eenmaal ge maakte samenstellingen kun nen niet herroepen worden, el ke selectie is uniek. In de ruim telijke opstelling toont Lakke een betonnen 'bad' dat statig in de galerie rust, als een stilgelegd gebruiksgoed. Een van witte si liconen gegoten negroïde vrouw huilt azuurblauwe tranen, daar toe bewogen door een accu. Een immense latex hand reikt uit het plafond naar een op de grond staande roze hand. Lakke zegt een ijkpunt voor de moraal (God) te missen. Hij zoekt naar een beeldtaal die zich laat lezen als de emblema ta: een samengaan van beeld, taal en betekenis. Is zijn opstel ling dan een graf, een huilende madonna en de helpende hand van God? Milan Kunc Allart Lakke t/m 4 december, do t/m zo 14- 17 uur, in Stelling Gallery, Kruisstraat lb, Leiden. leiden esther gottschalk 'Satirisch nihilisme' noemt Kunc zijn stijl, een protest tegen de gevestigde orde en de con sumptiemaatschappij, of 'Eco logy Pop', zoals in sierlijke let ters te lezen valt op een van de geëxposeerde tekeningen. De tekening toont rook uit fa briekspijpen, een doodshoofd en een betekenisvolle visgraat pontificaal onder in beeld. Even verder hangt een scène uit een hoerenstraatje. Vrouwenbenen in jarretels zijn afgedekt met een lampekap, een protserige sportwagen rijdt stapvoets voor bij, in plaats van wielen zijn er herenbroekspijpen en gaatjes schoenen. Kuncs werk laat zich beter le zen als pop dan als kritiek. Hij verlekkert zich eerder aan de re clameachtige plaatjes van idylli sche stelletje in een meer bij zonsondergang. Hij fantaseert bij clowneske vrouwtjes die borstjes als peren hebben. Het is een wereld van vlakke belang stelling voor alles. Alles om hem heen kan tot onderwerp wor den. Kunc kijkt en hij tekent. In een onafgebroken stroom. Het hoeft voor hem niet allemaal moralistisch, hoogdravend, kri tisch te zijn. Kunc is een virtu oos met pen en penseel. Zijn lij nen zijn snel, vloeiend en aan genaam, zijn schilderijen zijn zoet van tint, kleurrijk, grappig in eindeloze surrealistische combinaties en associaties van thema's en figuren. Bij Allart Lakke (1961) kan de moraal, het hoogdravende en de kritiek wel uit de kast ge haald worden, vrijwel letterlijk. Achter in de galerieruimte is een kabinetje ingericht met een kopieermachine, ordners en la- denkastjes. Er hangt een inge lijst instructieblad dat aangeeft hoe je hier een emblema kunt samenstellen. Dit is een symbo lische tekening met een motto en een spreuk. Volgens nauw- i witte siliconen gegoten negroïde vrc e latex hand reikt uit hetplafond j huilt azuurblauwe tranen, daartoe bewogen do' ar een op de grond staande roze hand. Komrij draagt in Burcht gedichten voor Binnenkort verschijnt de derde bundel in de reeks De Neder landse Poëzie van de 12e tot en met de 16e eeuw in 1000 en eni ge gedichten. Ter gelegenheid daarvan draagt samensteller Gerrit Komrij vrijdag 18 novem ber in sociëteit De Burcht ge dichten uit deze verzameling voor. Volgens Komrij gaat in poëzie om 'het aardse, het he melse en alles daartussen'. Ele menten die in dit derde deel ruimschoots ^an de orde ko men. Komrij selecteert uit dui zenden middeleeuwse liederen en gedichten. Het voorlezen wordt vooraf gegaan door een lezing van Frits van Oostrom, hoogleraar Mid deleeuwse Letterkunde te Lei den. Van Oostrom is samen met een werkgroep verantwoordelijk voor parafraserende vertalingen bij de gedichten die Komrij voordraagt. De bijeenkomst vindt plaats op vrijdagmiddag 18 novem ber in de galerie van Sociëteit De Burcht, Brugsteeg 14 in Leiden. Aanvang: 15.30 uur. Na afloop signeert Komrij. Gratis toegangskaarten zijn verkrijg baar bij Boekhandel Kooyker, Breestraat 93 te Leiden. Tel. 071-150503. Vijf miljoen meer voor Taalunie brussel» (anp De Taalunie, die zich inzet voor de positie van de Nederlandse taal en cultuur in de wereld en vooral in Europa, heeft volgend jaar vijf miljoen gulden meer ter beschikking. De belanghebben de landen, Nederland en België, hebben het budget verhoogd tot 14,4 miljoen gulden. Op een vergadering van de interparlementaire commissie van de Taalunie, bestaande uil Nederlandse en Vlaamse ka merleden, werd gisteren in Brussel besloten alle Neder landse en Vlaamse uitgeverijen gelijktijdig van de nieuwste spellingsadviezen te voorzien, om oneerlijke concurrentie te voorkomen. Hierover zou in de uitgeverswereld ongerustheid hebben bestaan. De Nederlandse en Vlaamse commissieleden gingen ak koord met de eerder genomen beslissing van het Comité van Ministers, de top van de Taal unie, om de huidige voorkeur spelling te promoveren tot de enige officiële spelling, zij het aangevuld met enkele kleine wijzigingen. anp Staatssecretaris Nuis van cultuur handhaaft de re geling waardoor particulieren bij galeries rente loos kunst op afbetaling kunnen kopen. Nuis trekt hiervoor in 1995 twee miljoen gulden uit. Dat blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer, waarin Nuis aangeeft wat er in de Cultuurbegro ting voor volgend jaar verandert. Zijn voorganger minister d'Ancona had bij de begrotipg voor 1994 aangekondigd dat de rentesubsidieregeling beel dende kunst zou verdwijnen. Het geld voor de rentesubsidieregeling wordt opgebracht door de cultuurfondsen die een bijdrage hebben geleverd van twee miljoen gulden voor het oplossen van knelpunten op het terrein van cultuur. Extra geld trekt de bewindsman uit voor een project van Theater Netwerk Nederland om meer publiek te werven voor kleinschalige theaterinitia tieven. Ook geeft hij enige steun aan gevluchte kunstenaars die in Nederland asiel hebben gekre gen. Voor beide projecten is samen een miljoen gulden beschikbaar. Eenzelfde bedrag wil Nuis in vesteren om de kwaliteit van vertalers te verho gen. Goede vertalingen zijn immers een voor waarde om de Nederlandse literatuur in het bui tenland een grotere rol te laten spelen. Onder de titel 'Leids Goed' brengt Stedelijk Museum De Lakenhal de geschie denis van de Leidse tex tielnijverheid in beeld. Deze krant wijdt de ko mende weken een reeks artikelen aan de verschil lende aspecten van deze expositie. Vandaag: de bil jarter Raymond Ceule- mans. Hij kent de groene zoden van het biljart van haver tot gort. Vraag hem erover en hij begint al te reutelen. „De breedte van het laken is altijd de helft van de lengte 2.84 bij 1.42 meter. Al thans bij een normale tafel." Geen seconde hoeft hij erover na te denken. Maar wie kan er ook meer over biljarten weten dan de Vla ming Raymond Ceulemans, de man die zijn voetbalcarrière verruilde voor het biljarten. Al op tienjarige leeftijd hing hij met zijn neus boven het laken. Zijn knuistjes konden nog am per een keu vasthouden, maar spelen zou hij. Nu, jaren later, heeft Ceulemans diverse we reldrecords op zijn naam staan. Dè aangewezen persoon dus om de tentoonstelling in de La kenhal te openen. Hij zit op de rand van een bil jarttafel, zijn domein, in af wachting van burgemeester Goedkoop die met hem een stoot zal wagen. „Ik heb ge hoord dat de burgemeester er niets van kan", glundert hij. „Die zal ik eens even van tafel vegen." Met een 'ach, welnee het is maar een aardigheidje' vergoelijkt hij zijn eigen uit spraak. „Ik laat die goede man gewoon even spelen. Maar daarna zal ik hem eens even wat kunsstoten laten zien." Met de ervaring van Ceule mans zal dat wel lukken. In een paar woorden vertelt hij hoe het allemaal begon. „Mijn ouders hadden een café. Dat was echt zo'n stamkroeg waar iedereen uit de buurt even wat kwam drinken. Achterin de zaak stond zo'n biljart. Daar was ik niet weg te slaan. Altijd stond ik te kijken en op een gegeven mo ment begon ik zelf te spelen. Zo is het allemaal gekomen." Dat was nog in de tijd dat het biljarten een amateuraangele genheid was. Ceulemans: „Sinds een jaar of negen is het biljarten professioneel. Ik ver- Raymond Ceulemans: „Simonis, dat is onze eigen fabrikant. Daar speel ik op." foto henk bouwman soort brasserie waar je een hap je kunt eten. Nu hebben mijn zonen die zaak overgenomen. Mister Honderd heet die. Omdat ik sportman van het jaar werd toen ik mijn honderdste titel binnenhaalde. Echt iedereen kent die zaak", zegt hij, zijn ge zicht glimmend van trots. In zijn hele carrière heeft hij, naar eigen zeggen, nog nooit door het laken gestoten. „Nou ja, zelden dan", krabbelt hij al terug. „Hooguit blijf je bij het kunststoten, waarbij je allemaal verplichte figureh moet maken, wel eens haken met je riem of je horloge. Maar er echt doorheen stoten, dat is zelfs voor begin ners niet makkelijk." Het overkwam zelfs burge meester Goekoop ook niet. „Want", zo zegt Ceulemans, „een goed laken is heel veer krachtig, maar toch sterk. Het moet fijn besponnen zijn. En het mag zeker niet afremmen." Als antwoord op de vraag of hij ooit wel eens op echt Leids La ken heeft gespeeld, steekt hij een promotiepraatje voor een Belgische fabrikant af. „Simo nis, dat is onze eigen fabrikant. Daar speel ik op." Dus altijd op Belgisch laken? „Dacht het wel", klink zijn antwoord, in onver valst Vlaams. speciale gaste Kathy Mattea (duet 'I Affair1). Gehoord: 07/11, Paradiso, Am sterdam. Zijn eerste concert op Neder landse bodem was zonder meer historisch. Zijn tweede, 31 jaar en zeven maanden later, niet minder. Johnny Hallyday bleek bij zijn rentree gisteravond in een (verwachtings)vol Paradiso minder veranderd dan zijn jongste album Rough Town doet vermoeden. Weliswaar presenteerde Frankrijks grootste popidool al ler tijden zich voor 'tout Am sterdam' (Freek de Jonge, Jan Mulder, Monique Sluiter, Jan Rot, enzovoort) als een vurige pleitbezorger van de Engelstali ge blues, de grijsblonde vete raan (51) kon niet verhullen dat zijn hart altijd voor rock 'n roll heeft geklopt. Bij deze 'intuïtie ve poging' eindelijk eens buiten het vertrouwde taalgebied door te breken, heeft Hallyday dan wel de meeste franje waarmee hij zijn rockshows omlijst (mo tors, lasers, stellages) thuis gela ten, zo niet zijn ooit van Elvis overgenomen macho-manie- De lichamelijk goed gecon serveerde zanger (en acteur) vulde zijn slepende tranentrek kers zonder gêne aan met het hele arsenaal aan theatrale po ses en gebaren dat hij zich in zijn wilde jonge jaren als de Franse twistkoning eigen maak te. Met het gewenste effect, dat wel: er moesten zowaar enkele flauw gevallen jongedames wor den afgevoerd. Deze benadering is ook het meest karakteristieke aan John ny als 'fool for the blues'. Muzi kaal mist hij immers (voorlopig? zo'n geheel eigen handteke ning. Hallyday zingt in de taal van zijn jeugdhelden (behalve Presley ook Little Richard, Eddie Cochran en Gene Vincent) ze ker niet slecht. Want nagenoeg accentloos en meestal met de gewenste doorleefdheid. Zijn geluid (inclusief dat van zijn vijfkoppige Engels-Amerikaanse band) kan na de succesvolle be kering van Gary Moore tot de blues evenwel niet meer verras sen. Hallyday zit dus wel zeer Johnny Hallyday: slepende tranentrekkers. foto gpd/rob verhors nadrukkelijk in diens spoor. Naar eigen zeggen is dat precies wat hij bij het aangaan van dit gewaagde avontuur ook heeft gewild, n lengte 'ir ook vol ar of hij op deze golf- e rest van de wereld' >r zal worden aange- de vraag.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17