'Ik moést mijn nek uitsteken' Kerk Samenleving Schillebeeckx vooral vermaard door publikaties ZATERDAG 5 NOVEMBER 1994 KORTWEG Maaltijd Het Knooppunt voor Jonge renpastoraat en Diaconaat in Leiden organiseert komende maandag opnieuw een maal tijd met water en brood, uit solidariteit met 'mensen die het minder hebben dan wij'. De maaltijd wordt gehouden in De Bakkerij aan de Oude Rijn 44b van 18.00 tot 19.30 uur. Als gast is uitgenodigd Hendrik Baas, secretaris van Cultural Expres, de organisa tie die de vakanties organi seert voor de kinderen uit Tjemobyl. Ook in 1995 wil Cultural Expres weer langdu rig zieke kinderen voor een verblijf naar het Baikalmeer sturen. Wie een financiële bijdrage wil leveren aan dit project kan kaarten kopen met afbeeldingen van teke ningen van deze kinderen. De prijs voor vier kaarten be draagt vijf gulden. Tot 11 no vember is in De Bakkerij een expositie van deze tekenin gen en schilderingen te zien. Voor meer informatie kan worden gebeld met Jeanine Vermeulen of Jacqueline Schoonwater (071-120070 of 144965). Zingend geloven Dominee G.F. Heeneman gaat morgen in de Katwijkse Vredeskerk voor in een medi- latie-zangdienst. Organist Rob van Efferink begeleidt de samenzang van bekende psalmen, gezangen en ande re geestelijke liederen. Mede werking wordt verleend door het Gereformeerd Vredes- kerkkoor onder leiding van Jaap Roosendaal. De dienst begint om 17.00 uur. De Vre deskerk staat aan de Voor straat 35. Zangdienst In de Hulp en Heilkerk van de Robert Fleury Stichting in Leidschendam wordt mor gen om 10.00 uur een zang- dienst gehouden die in het teken staat van de dankdag voor het gewas. Voorganger is dominee C.J. Honig en Ri chard Heidema bespeelt het orgel. Muzikale medewer king wordt verleend door de cantorij van de Andreaskerk, onder leiding van cantor Ha- jo Boerema. Moker Het radio-programma van Moker, het media-overleg van kerken in Rijnland en de Bollenstreek, besteedt mor genavond aandacht aan de opvang van dak- en thuislo zen in Leiden. De overden king is van mevrouw I. Has- selbach-Jongsma uit Leiden. De uitzending is te beluiste ren via de FM 105.7 en via de kabel op de FM 88. Komende woensdag (9 november) en volgende week zondag (13 november) staat een verslag van een jongerenreis naar Taizé centraal in het pro gramma. De overdenking is dan van dominee M. Driessen uit Leiden. Moker zendt op woensdagen uit van 16.30 uur tot 17.00 uur en op zondagen van 19.00 tot 19.30 Aandachtscentrum In het Aandachtscentrum aan de Schoolstraat 18 in Den Haag wordt tot 12 de cember een expositie gehou den van de Delftse kunstena res Dette van den Boogaard- Peltenburg. Zij begon haar 'creatieve loopbaan' aanvan kelijk met het op foto's en di a's vastleggen van processen, objecten, dieren en mensen, maar legt zich sinds 1992 ook toe op schilderen. Het Aan dachtscentrum is geopend op maandag van 13.00 tot 16.45 uur en dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 16.45 uur. Iedereen is wel kom, de toegang is gratis. Tachtig jaar wordt hij, maar hij is nog de Katholieke Universiteit Nijmegen de fris van geest. Ondanks enkele ouder- Vlaamse godgeleerde v domskwalen is Edward Schillebeeckx nog niet te stuiten. Volgende week ver schijnen zijn mémoires en de daarop volgende zaterdag, 12 november, pre cies op zijn tachtigste verjaardag, eert le allure met een symposium. Al die aandacht hoeft voor Edward Schille beeckx niet zo nodig. „Dat is geen valse bescheidenheid, maar een karaktertrek", zegt hij. Liever zou hij die dag achter zijn computer mijn wel gecompliceerde computer kruipen om rustig verder te werken verricht daarbij haast wonderen." On- aan nog een ander boek, dat zal gaan danks drie Vaticaanse processen en ve- over de sacramenten. „Op mijn leeftijd le verdachtmakingen is Schillebeeckx wordt theologiseren in plaats van een zich met hart en ziel met zijn kerk ver- bijna koortsachtige aandrang een vro- bonden blijven voelen. Gesprek met lijke en nuttige vrijetijdsbesteding. En "een doorzetter. De voorlopige memoires van Eclward Schillebeeckx Op zijn bureau ligt het boek van de paus. Edward Schillebeeckx kan het de gelovigen met gerust hart aanbevelen. Het is veel be ter dan de nieuwe we- reldkatechismus, die ande re bestseller van het Vati- caan. Met ondeugende pretoogjes laat hij het titel blad van zijn eigen nieuwe boek zien. Zijn testament, waarin hij zijn levensloop beschrijft, verslag doet van zijn 'theologische zoek tochten', en waarin hij en kele van zijn preken heeft opgenomen. Vooral over de vondst van de ondertitel is hij tevreden: 'Notarieel nog niet verleden'. NIJMEGEN THEO KRABBE „Het is nog niet verleden, om dat ik nog aan een nieuw boek werk en meen nog iets te vertel len te hebben." Humor is Edward Schillebeeckx niet vreemd. Voor een theoloog is humor zelfs onmisbaar, vindt hij. Zonder humor wordt een theoloog grootinquisiteur, een rechter over andermans geloof. In zijn 'theologisch testament' (Uitgeverij Nelissen, Baarn. Prijs 34,00 gulden) heeft hij daarom ook een diepgravende theologi sche beschouwing over de hu mor opgenomen. „Een theo loog, die geen humor kent of die niet cultiveert, kan ook zich zelf en zijn theologie niet relati veren: dan springt hij uit de band. Hij zwelgt ofwel in 'theo logische hoogmoed', ofwel hij wordt een grootinquisiteur die 'de andersdenkende' met vuur en zwaard Zou willen vernieti gen.. Over inquisiteurs weet Edward Schillebeeckx uit eigen ervaring mee te praten. Het Va- ticaan heeft hem altijd scherp in de gaten gehouden. Dat begon al voor het Tweede Vaticaans Concilie (1961-'65), toen hij als de 'kwade genius' werd be schouwd van een brief, die de Nederlandse bisschoppen in 1960 schreven, vlak nadat paus Johannes XXIII het concilie had aangekondigd. Sindsdien is het eigenlijk nooit meer goed geko men tussen Schillebeeckx en Rome. Drie Vaticaanse processen zijn er tegen hem ingesteld, maar tot een waarschuwing, be risping of veroordeling wegens ketterij kwam het nooit. Voor het eerst heeft Edward Schille beeckx nu zijn ervaringen met Edward Schillebeeckx: „Een theoloog, die geen humor kent of die niet cultiveert, kan ook zichzelf theologie niet relativeren." de Vaticaanse instanties open hartig te boek gesteld. Het Ro meinse wantrouwen heeft hem nauwelijks geraakt, vertelt hij. En hij heeft zich er nooit door belemmerd gevoeld om vrijuit te spreken en theologie te be drijven. „Wat me opviel is, dat ik me door die processen niet afhankelijker maar juist vrijer ben gaan voelen tegenover de Romeinse curie. Je gaat merken dat kerkpolitieke overwegingen de doorslag geven en dat ze een bepaalde periode van theolo gisch denken als norm voor alle theologiebeoefening hanteren. Daartegen ga je je meer evange- lisch-kritisch opstellen. Dat is geen kwestie van gelijkhebberij van mijn kant, maar van door zien hoe eenzijdig de curie naar de Kerk kijkt. Vaak uit angst." Zo is het ook geen moment bij hem opgekomen om de Kerk te verlaten. Dat deed de francis caanse bevrijdingstheoloog Leonardo Boff wel. „Er kunnen inderdaad momenten komen, waarin je om trouw te zijn aan jezelf en je diepste menselijke en religieuze levensinspiratie het instituut dat die inspiratie aan banden wil leggen moet verlaten." Maar Schillebeeckx prijst zich gelukkig dat hem 'die extreme gewetensverplichting' bespaard is gebleven. „Juist omdat ik een heel leven lang met de katholieke kerk in hart en ziel verbonden ben en om dat de kerk, samen met andere kerken, een grote religieuze menselijkheidstraditie in ere heeft te houden, had en heb ik het recht en soms de plicht mijn nek uit te steken en deze kerken te wijzen op het oneigenlijk om- Polarisatie Niet alleen in het omgaan met die traditie, ook over de feitelij ke kerkpolitiek van Rome en de Nederlandse bisschoppen heeft Edward Schillebeeckx zich altijd kritisch uitgelaten. Rome heeft na het Tweede Vaticaans Conci lie de polarisatie in katholiek Nederland veroorzaakt door be houdende bisschoppen als Si- monis, Gijsen, Bomers en Ter Schure te benoemen. „Door kerkpolitieke benoemingen vanuit Rome werden er tegen stellingen binnen de eigen ge loofsgemeenschap geschapen. Daaronder heeft het kerkvolk geleden. De mensen hebben de kerk de rug toegekeerd of zijn onverschillig geworden. Vooral sinds de recente gebeurtenissen rond bisschop Bar voelen veel katholieken de juridische liefde loosheid van de institutionele kerk. Met name in hiërarchi sche kringen werd daarbij veel hypocrisie en onoprechtheid tentoongespreid." De gang van zaken rond de oud-bisschop van Rotterdam noemt hij 'pijnlijk abnormaal'. Hij vindt het erger nog dan de gevolgen van de komst van bis schop Bomers naar Haarlem in 1983. Diens voorganger mgr. Zwartkruis stierf, toen hij van Bomers' benoeming hoorde, of, zoals Schillebeeckx schrijft: „Hij ging er minstens indirect aan dood." Die 'polarisatie is door het Tweede Vaticaans Concilie mo gelijk gemaakt. De documenten van wat hij een 'compromisconcilie' noemt zijn een 'onheldere mengeling van progressieve en conservatieve teksten', omdat de concilieva ders de stem van de minderheid recht wilden doen. „In tegen stelling tot wat veel mensen denken was het Tweede Vati caans concilie geenszins pro gressief. Vaticanum II was een noodzakelijke inhaalmanoeuvre om de kerk bij de tijd te bren gen." Het doet Schillebeeckx deugd dat hij het nog mag beleven dat in Rome het besef doorgebro ken is dat het benoemingenbe leid heeft gefaald. „De benoe mingen van Van Luyn in Rotter dam en Muskens in Breda wij zen daar op. Ze hebben inge zien dat het zo niet langer kon. Het is in ieder geval een poging om weer met Nederland in ge sprek te komen." Ook het rapport van de door de bisschoppen ingestelde commissie-Dialoog stemt hem optimistisch. Die commissie kwam onlangs met een lijst van aanbevelingen om een eind te maken aan de polarisatie. Ze adviseerde de bisschoppen ook om bijeenkomsten van progres sieve katholieken te bëzoeken. Volgens Schillebeeckx zullen de bisschoppen het daar niet bij moeten laten. „Een dialoog kan pas slagen als beide groepen, progressieven en conservatie ven, respect hebben voor el kaar. Conservatieve katholieken verketteren vaak de progressie ve. De bisschoppen zouden die liefdeloosheid en dat gebrek aan respect van conservatieve katholieken voor hun mede christenen eens publiekelijk moeten aanklagen." Zijn tachtigste verjaardag heeft Edward Schillebeeckx ge bruikt om zijn kerkpolitieke en theologische opvattingen nog een keer voor het voetlicht te brengen. En zolang niemand te gen hem zegt: „Makker, schei ermee uit, je begint te raaskal len", is hij nog niet van plan zijn mond te houden. Edward Schillebeeckx wordt op twaalf november 1914 geboren in Vlaanderen. Zijn vader was register-accountant in Kortenberg, halfweg gelegen tussen Leuven en Brussel. Veertien kinderen, negen jongens en vijf meisjes, hebben zijn ouders, die door-en-door katholiek waren, maar anticlericaal. Aanvankelijk wil de jonge Edward jezuïet worden, maar die tucht is hem te streng. Na zijn middelbare-schoolopleiding meldt hij zich als twintigjarige bij de orde der Do minicanen. In 1941 wordt hij priester gewijd. Na zijn filosofie- en theologie studie volgt onmiddellijk een aanstel ling tot docent in de dogmatische theo logie in Leuven. Tijdens dat docentschap verblijft hij een jaar in Parijs op Le Saulchoir, de theologische faculteit van de Dominica nen, en op de Sorbonne, waar hij in contact komt met het marxisme en an- ti-chi istelijke filosofen. Terug in Leuven wordt hij in 1958 gevraagd om hoogle raar in de dogmatische theologie te worden aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Bekend wordt Edward Schillebeeckx tijdens het Tweede Vaticaans Concilie, waar hij als theologisch deskundige (pe- ritus) van de Nederlandse bisschoppen functioneert en vele schaduwconferen- ties houdt. Maar zijn wereldvermaard heid zal hij pas verlaijgen door zijn pu blikaties, met. name zijn Jezus-trilogie. Tegen dat eerste Jezusboek begint het Vaticaan een proces. De in totaal drie Romeinse processen, die Schillebeeckx in zijn theologische loopbaan moest on dergaan, hebben echter nooit tot een officiële veroordeling geleid. Voordat Edward Schillebeeckx in 1983 met emeritaat gaat als hoogleraar aan de Katholieke Universiteit Nijmegen, ontvangt hij de Erasmusprijs vanwege zijn bijdrage aan de Europese cultuur. Bovendien verwerft hij tal van eredocto raten en enkele schrijversprijzen. Zijn boeken worden over de hele wereld ge lezen. HET WEER HANS VAN ES Record in Maastricht Bewolking en neerslag van een koufront bleven ook vrijdag keurig juist ten westen van ons land, zo dat we met veel zonneschijn volop in de droge en warme lucht zaten. Er heerste buiten een ongekend nazomersfeertje. Terwijl veel bo men al een winters kale aanblik vertoonden, kon je in hemdsmou wen een drankje nuttigen op het terras. Rond twee uur in de middag wees de thermometer in onze regio 17 graden aan; normaal mag je met meer dan 10 graden verwach ten tijdens de eerste novemberda gen. Verder landinwaarts meldde de Bilt 17.7 graden: een evenaring van het record uit 1965 Gisteren meldde ik u abusievelijk een absoluut novemberrecord: 23.3 graden op 1 november 1925; feitelijk behoort deze waarde toe aan 31 oktober van dat jaar. Met een maximum van 21.1 graden werd gisteren in Maastricht een nieuw record gevestigd. Tot dus verre steeg het kwik deze eeuw in deze herfstmaand niet hoger dan 20.7 graden (1927). Het puike nazbmerweer bij ons stond in schril contrast met de overvloedige regens aan de Spaan se en Franse Middellandse Zee kusten. In het langgerekte kou front, dat zich uitstrekt van Corsica via Frankrijk naar de Noordzee komt nu langzaam enige beweging in oostelijk richting, maar de fut is j er nu wel grotendeels uit. Waar schijnlijk blijft het ook vandaag nog op de meeste plaatsen droog. De zon gaat wat meer schuil achter' sluierbewolkingen velden schaap- jeswolken, zodat de extreem hoge temperatuur van gisteren wel niet bereikt zal worden. Toch is nog ruim 15 graden mogelijk, erg zacht dus. Morgen stroomt met een naar zuid tot zuidwest gedraaide wind wat koelere oceaanlucht binnen. Re gen van enige betekenis zit er niet in en wellicht klaart het in de loop van de dag op bij een maximum van circa 12 graden. Begin volgen de week komen een paar nieuwe frontale storingen naderbij; het wordt geleidelijk wisselvalliger met af en toe wat regen. Het kwik daalt nog iets verder, maar er bestaat ze ker geen neiging tot winterweer. De eerste Russische kou wordt al weer verdreven; een nieuw koureservoir wordt in de loop van de week boven Scandinavië gevormd. Uitbreiding naar onze regionen wordt voorlopig I onmogelijk gemaakt door de tegen- j druk van een grote Atlantische de pressie, die een zuidwestelijke luchtstroom naar West-Europa in stand houdt. HET WEER IN EUROPA KNMI Weersvooruitzicht Geldig tot en met zaterdag. Engeland, Schotland, voornamelijk in Schotland en het oosten van Enge- Maxima ongeveer 10 gra- België en Luxemburg: Wolkenvelden en vi het westen kans op regen, zondag ook elders. Zater dag in het oosten eerst nog wat zon en droog. Middagtemperatuur onge veer 14 graden, zondag enkele graden lager. Noord- en Midden-Frank- terdag nog droog. Verder veel bewolking en nu en regen. Middagtempe- ir ongeveer 12 graden, zondag Wisselend bewolkt en een enkele bui, soms met onweer. Ook perioden met zon. Middagtemperatuur oplopend tot ongeveer 19 graden op zondag. Zondag x op de dég v Zaterdag af en toe zon en droog. Zondag toenemende bewolking, later op de dag gevolgd door regen. Middagtemperatuur circa 22 graden. Spanje: Zaterdag zwaar bewolkt en buien, soms op erg veel neerslag. Zondag afne- ide bungheid. Middagtemperatuur le meeste plaatsen rond 15 graden, i 18 tot 20 graden. Canarische Eilanden: Aan de zuidzijde van de eilanden flink wat zon en droog. Aan de noordkant meer bewolking, maar op de meeste plaatsen droog. Maxima rond 25 gra- Marokko: Westkust: wolkenvelden en in het noor den zaterdag nog wat regen. Zondag af en toe zon. Maximumtemperatuur om streeks 23 graden. Flinke perioden met zon, kele wolkenvelden. In het ne kans op regen. Middagtemperatui ongeveer 24 graden. Zuid-Frankrijk: WEERRAPPORTEN ZONDAG 6 NOVEMBER 1994 Zon- en maanstanden Zon op 07.43 Zon onder 17.00 Maan op 11.02 Maan onder 19.40 Waterstanden Katwijk Hoog water 04.35 16.54 Laag water 00.25 12.46 MAANDAG 7 NOVEMBER 1994 Zon- en maanstanden Zon op 07.45 Zon onder 16.58 Maan op 11.55 Maan onder20.50 I Waterstanden Katwijk Hoog water 05.22 17.38 Laag water 01.21 13.31 kiei. Weerrapporten 04 november 19 u Veel t king e regen- Rotterdam half tx langs de Middellandse Zee Deelen onbew./ op sommige plaatsén erg veel neerslag. Eelde lichtbew. Zondag afnemende bungheid. Middag- Eindhoven half bew temperatuur tussen 13 en 17 graden. Mallorca en Ibiza: Half tot zwaar bewolkt en zware regen en onweersbuien. Maximumtempera tuur rond 18 graden. In het midden en zuiden eerst nog perio den met zon en vrijwel overal droog. In het noorden veel bewolking en vooral in en met veel neerslag. Kans op een harde zuidelijke wind. Middagtemperatuur van 14 graden plaatselijk in het noorden tot 23 graden op Malta en Sicilië. Griekenland en Kreta:

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12