Vrije tijd iiiil SuüEij Koe Koel of warm Geurig Disney Zelf sieraden maken is een boeiende hobby Feestelijk gebloemde manden Help: tuin onder water VRIJDAG 4 NOVEMBER 1994 REDACTIE HENRIETTEV DINGEN NIEUWE CD'S Tom Petty - 'Wildflowers' (WEA) Nirvana - 'Unplugged in New York' (Geffen/BMG) Vijftien keurige liedjes heeft het bloemenkind op leeftijd op een rijtje gezet. Ze zijn allemaal voorzien van een melodielijn die meeneuriën afdwingt. De teksten zijn onschuldig en in te genstelling tot vorige keren is van ironie of meeslepend esca pisme geen sprake. Tom Petty schudt liedjes uit zijn mouw zoals Paul McCartney dat in goede doen ook kan. Maar, net als bij veel muziek van deze bassende ex-Beatle, is peper en zout vergeten. Tom Petty verbruikte maar weinig elektriciteit voor zijn nieuwe album. Het meest luid ruchtig zijn de nummers waar het orkest van Michael Kamen de uiterst introverte begeleiders van Petty een handje helpt. 'Wildflowers' is geproduceerd door Rick Rubin, toch geen ge luidsarchitect die moeilijk doet over een gitaartje meer. Bedoe ling van 'Wildflowers' was klaar blijkelijk het songmateriaal tot op het bot uit te kleden. Maar Petty's wat vlakke zang kan de nummers lang niet altijd dra gen. Bij Nirvana is op 'Unplugged etc' de stroom, conform de spelregels, nog minder gebruikt. Nu zanger/gitarist Kurt Cobain niet meer onder ons is, is het wellicht goedkoop om te schrij ven dat het op deze CD vastge legde optreden van een jaar ge leden overkomt als een nood kreet. Toch raakt deze vaststel ling de waarheid in het hart. Wie 'Dumb' en 'Where did you sleep last night' kan uitzitten zonder kippevel, moet hoogno dig naar de dokter. 'Unplugged' zal het grote publiek niet over de streep trekken, zoals bij Eric Clapton wel is gebeurd. Daar voor is deze CD te aangrijpend levensecht. Typisch Nirvana dus. WK JAZZ Tom Coster: 'The Forbidden Zone' (JVC) (distr.: Play It Again Sam- /VIA) Art Porter: 'Undercover' (Verve Forecast) (distr.: Polygram) r vit De meesten zullen Tom Coster kennen als de keyboard-speler van Santana, maar dit is al zijn derde CD voor JVC. De invloe den van zijn eertijdse werkgever duiken in sommige Latijns ge tinte passages wel op, maar voor het overige is het volwas sen 'contemporary adult-orien ted jazz', de Amerikaanse recla me-benamingvoor fusion. 'The Forbidden Zone' is een album zonder bijzondere pieken, of het moesten de zeer goede rit mebegeleiding van drummer Dennis Chambers met basgita- risten Jeff Andrews en Alphonso Johnson en de enkele stevige soli van tenor saxofonist Bob Berg zijn. Coster zelf is een soli de instrumentalist en een rede lijk schrijver, maar kan mij niet zo erg bekoren met zijn single- note soli. De CD moet het voor al hebben van een mooie, vaak krachtige fusion-sound en af en toe een fraaie groove, zoals in 'Waste Land/The Jam'. Voor ongeveer dezelfde markt bestemd is het derde album van Art Porter, een alt- en sopraan saxofonist met een fraai rhythm blues-geluid. Porter heeft een zwak voor romantisch getinte medium- en slow-tempo melo dieën. Op de omslag van het in legvel staat Porter nu afgebeeld als een soort George Michael en inderdaad, zijn muziek lijkt een stukje meer opgeschoven rich ting pop. Voor de jazzpurist lijkt dan ook, gezien de ook gladde re, minder afwisselende bege leidingspartijen, weinig meer over dan die fraaie toon en zijn eveneens fraaie technische be heersing. Voor anderen blijft Porter nog altijd een goed alter natief voor Grover Washington, Jr., ideaal voor de late avond bij het haardvuur. Jazzliefhebbers kunnen beter eerst zijn eerdere album, 'Pocket City' en 'Straight to the Point' uitproberen. Eddie Daniels: 'Real Time' (Ches- ky) (distr.: Play It Again Sam/VIA) Daniels is een van de weinige mainstream/bop-klarinettisten. De meeste van zijn collega's hebben zich toegelegd op de oudere stijlen of de geïmprovi seerde muziek. Ook zonder concurrentie valt Daniels op als een blazer met een uitstekende technische beheersing en prachtige lyrische ideeën. Hij probeert de luisteraar niet te overrompelen met extraverte hoogstandjes, maar construeert zijn subtiele improvisaties op basis van melodische uitgangs punten. Voor dat doel heeft hij trouwens uitstekende partners in Chuck Loeb (gitaar), Ned Mann (contrabas) en Adam Nussbaum (drums) die allen bekend staan om hun verfijnde dynamische vermogen. Dat Da niels op de tenorsax soms in een agressievere, maar even welgevooisde persoonlijkheid lijkt te veranderen, maakt de CD alleen maar afwisselender en leuker. Een voorbeeldig ge produceerd album. KLASSIEK Paganini: Vioolconcert nr. 1 Saint-Saëns: Havanaise - Intro duction Rondo capriccioso. Sa rah Chang (viool), The Philadel phia Orchestra o.l.v. Wolfgang Sawallisch. EMI. Sibelius: Vioolconcert in d, op. 47 - Serenade voor viool en orkest in g, op. 69/2 - En Saga, op. 9. Julian Rachlin (viool), Pittsburgh Sym phony Orchestra o.l.v. Lorin Maazel. Sony. In de lopende reeks CPG-aan- biedingen presenteren zich twee jonge violisten met 'grote concertwerken'. De 13-jarige Sarah Chang neemt het Eerste Vioolconcert van Paganini on derhanden en bewijst daarin dat zij niet alleen de virtuositeit van dit hels moeilijke stuk voor treffelijk aan kan, maar dat zij daarbij ook al een rijpe roman tische sfeer weet op te roepen. Dat laatste blijkt nog meer tij dens de 'toegiften' van Saint- Saëns, die een 'volwassen' kroon op deze CD zetten. De al iets (maar niet echt veel) oudere Julian Rachlin betoont zich wei nig minder begaafd en samen met ex-violist Lorin Maazel zet hij een bewonderenswaardige Sibelius neer, waarin alleen en kele kleine details niet helemaal geslaagd blijken. Ook hier twee goed gekozen toegiften, waarbij ik vooral van de mij tot dusver onbekende Serenade op. 69/2 bijzonder genoten heb. Mendelssohn: Vioolconcert in e, op. 64 - Concert voor viool en strijkers in d. Kyoko Takezawa (viool), Bamberger Symphoniker o.l.v. Claus Peter Flor. RCA. Geen CPG-aanbieding maar "RCA's eigen CD van de maand oktober (en misschien nog wel afgeprijsd te vinden) is een an dere viool-CD met de twee be kende concerten van Mendels sohn. De Japanse Kyoko Tak ezawa speelt ze met veel verfij ning en vooral erg ingetogen. Af en toe een heel klein beetje meer vuurwerk had geen kwaad gekund, maar daarvoor hadden de technici de soloviool mis schien iets meer op de voor grond moeten zetten. Ook de voortreffelijke begeleidende Bamberger Symphoniker onder Mendelssohn-specialistClaus Peter Flor zijn in het klankbeeld net iets minder sterk 'aanwezig' dan ik zou wensen. PK Goed opgeborgen Goede penselen zijn voor een (hobby)schil- der een kostbaar bezit. Ze verdienen zeker een goede 'behuizing' zoals dit houten etui. Het deksel kan worden omgeklapt en met een houten latje vastgezet en een gebruikt penseel kan dan in het deksel worden ge legd. Prijs 22,50. Meer informatie: tel. 03408 - 84971. Het Koeienboekje De koe i dan melkleveran- cier, zij is een bron van inspiratie. Een theepot in de vorm van een koe, bekers en glazen met koe achtige afbeeldin gen. Zelf kun je met het beest ook het een en ander doen en dat staat in dit boekje: 'Het Koeien- boekje'. Daarin bij voorbeeld hoe je een koeiendeken, klompen met een koeienprint of een raamdecoratie kunt maken. Het kost 17.50. Meer informatie: tel. 03403 - 77660. Een horloge dat alleen de tijd aangeeft is niet genoeg meer, kenne lijk. Deze beauty watch klik je open en dan komt je een heerlijke geur tegemoet. Je kunt ook je eigen lievelingsgeur op het steentje druppelen. Het horloge kost 595. De steentjes (in een cupje) zijn verwisselbaar. Meer informatie: Guillaume tel. 01719 - 20000. In deze zak van een isolerend materiaal blijft een fles water van 5 graden Celsius ze ker 4 uur op temperatuur bij een buiten temperatuur van 35 graden. Ook warmte houdt de reflecterende fiber een hele tijd vast. De flessekoeler kost 29,50. Meer informatie: tel. 03495 - 37237. Er komt geen spijker aan te pas, dit stoeltje klik je zo in elkaar. Naast Mickey Mou se zijn er tal van andere Disney-figuren, en Barbie, die zo'n schommelstoel sieren. Bovendien zijn er met dezelfde afbeeldingen ook een speelkist en bu reau met stoel te koop. Prijs vanaf 119,75. Meer informatie: Bolsius Trading, Vessem tel. 04979 -2211. HOBBY Er worden talloze hobby's bedreven, waar bij ieder zijn of haar persoonlijke belang stelling en handvaardigheden uitleeft. De één stelt de eisen van het eindprodukt niet zo erg hoog (het gaat dan meer om de vol doening van de bezigheid) maar de ander wil perfecte werkstukken afleveren. Dat zijn de mensen die wel als 'fanaten' be schouwd worden. Er is een heel speciale hobby waarvoor kennelijk nog velen terug schrikken: zelf sieraden maken. De indruk overheerst nog dat je daarvoor minstens een cursus in edelsmeedkunst gevolgd moet hebben. Toch is deze vorm van 'knutselen' voor ie dereen haalbaar. Bij de juwelier kun je de prachtigste sieraden kopen, en in de souve nirwinkels liggen ze als kitsch voor weinig geld te koop. Een zelf gemaakte armband, ring, broche, dasspeld, oorhanger, enzovoorts hoeft geen bewijs van grote artistieke vaardigheid te zijn. Het stukje van jezelf dat je erin legt be paalt namelijk de waarde... voor jezelf of voor degene aan wie je zo'n 'versiersel' ten geschenke geeft. Met een speciale techniek is het vorm ge ven aan een sieraad, zonder dat er met sub tiele smeedhamertjes geklopt hoeft te wor den, heel goed uitvoerbaar. Je maakt het namelijk van een speciale soort was, een makkelijk bewerkbaar materiaal, waarin je al doende de nodige veranderingen en cor recties kunt aanbrengen. Is het tenslotte naar je zin, dan kun je er in een wasgieterij een afgietsel van te laten maken. In Nederland bestaat een bedrijf dat zich daarop in de afgelopen jaren met succes toegelegd heeft, Hobby Bijou. Ze hebben er alle verstand van, en beoordelen het inge stuurde model eerst op eventuele beschadi gingen (die overigens door goed inpakken zijn te vermijden). Zit er een goed resultaat in, dan krijg je eerst een bevestiging en een opgave van de prijs voor het gieten in een edelmetaal. Daarop kun je dan altijd nog ja of nee zeg- gen. Zegje 'ja', dan gaat het model op een was- boom die in een speciale gipssoort ingebed wordt. Vervolgens gaat er een ijzeren om hulsel omheen en die wordt, uiteraard in clusief de inhoud, luchtledig gezogen. Dit vacuum moet volledig zijn, omdat zelfs het kleinste luchtbelletje in het gips de vorm van het sieraad zou aantasten. Nu moet de was uit het gips, door de huls te verhitten en daarna een behandeling in een oven onder een temperatuur van 750 gra den. Dan kan het vloeibare metaal erin ge goten worden. Dit hele proces voltrekt zich op uiterst consciëntieuze en vakkundige wijze. Het resultaat wordt tenslotte gestempeld volgens de Waarborgwet en de inzender krijgt het thuis gestuurd. Die kan er eventu eel nog een laatste afwerking aan geven. Er zijn nog andere mogelijkheden. Stel dat je een ring ontworpen hebt waarvan je meerdere exemplaren wilt hebben. Dat kan. De gieter maakt dan een mal van rubber, die vele malen gebruikt kan worden. Of er is een klassiek stuk bestek uit de erfe nis van oma verdwenen of kapot gegaan. Als je dan een nog gaaf exemplaar uit die collectie opstuurt, kan ook daarvan een mal van rubber gemaakt worden, waarmee de ontbrekende lepel of vork exact nagegoten kan worden. Hobby Bijou heeft naast deze speciale ser vice ook een compleet assortiment aan ge reedschappen en materialen voor het zelf maken van sieraden in huis. Wie nadere in formatie over de fascinerende sieradenhob- by wenst, kan contact opnemen met Hobby Bijou, tel. 023-291950. Een oud, onooglijk mandje maak je met wat gebloemde stof, linten en een verfje weer heel decoratief. Knip de motie ven uit stof met een bloempa- troon en smeer ze in met hout- lijm voordat ze in model wor den gebracht. Als de lijm droog is, blijven de op die manier ge maakte bloemen goed in mo del. Neem bij voorkeur niet een te dikke stof met een fijne struc tuur. Het beste is een stof met een glanzend, vuilafstotend laagje. Die rafelt niet zo. Het verven van de mand gaat 't handigst met een spuitbus. Wees bij dat spuiten voorzich tig: doe het buiten, tegen de achterkant van bijvoorbeeld een krant, zodat de spuitnevel niet op andere voorwerpen terecht kan komen. Om verschillende kleuren te verwerken kan afwis selend met spuitbus en kwast worden gewerkt. Bepaal van tevoren welke motieven 'je uit de stof wilt knippen en denk goed na over de compositie. Knip ze uit, met nog wat extra kleinere detailde- len, zodat je tijdens het lijmen voldoende keus hebt. Plak ge rust enkele bloemen of blaadjes over elkaar. Een extra bloeme tje, takje of blaadje hier en daar kan de totale compositie 'af Zo maak je v i oud mandje een heel leuk cadeautje. foto gpd maken. Combineer naar eigen fanta sie. Zo lang de lijm nog niet droog is, kan alles nog worden veranderd. Wees nfet bang voor vlekken, want de lijm droogt kleurloos op. Leg de uitgeknipte motieven met de goede kant naar beneden op een stukje plasticfolie en smeer ze met een brede kwast in met witte hout- lijm (PVA-lijm). Dat kan met een kwastje, maar met de vin gers gaat het beter. Genoemde lijmsoort is niet schadelijk voor de huid en laat zich gemakkelijk afwassen. Maak een spons nat en knijp hem stevig uit. Leg de inge smeerde motieven een voor een op de (vooraf goed gereinigde) mand, met de goede kant naar boven, en druk ze met de spons flink aan tot alles goed. vast zit. Let erop dat de stof het reliëf van de mand min of meer volgt. strik te Knip, om et maken een strook stof wenst formaat en strijk ook de ze aan de achterkant in met lijm. Vouw de lange kanten naar het midden toe om. Wrijf de strook met een schone doek aan, zodat deze overal goed vast zit. Lijm de uiteinden op elkaar. Plooi de strik in het midden en zet hem met een wasknijper vast. Breng de lussen in vorm en schuif er closetrolletjes in, die tijdens het droogproces blij ven zitten. Wil je een dubbele strik, doe dan hetzelfde met een reep stof van andere lengte,, waarbij de kleinste bovenop komt. Een sierlint maak je ook op die ma nier; alleen moeten daarbij de uiteinden niet op elkaar worden gelijmd, want er hoeven immers geen lussen in te komen. Maak van de stof nu nog een bandje dat om de 'taille' van de strik komt, en eventueel ook nog rond het hengsel. Om het 'werkstuk' te bescher men kun je het nog met een blanke 'protector' bespuiten, een blanke vernis die niet ver geelt en een redelijke bescher ming biedt tegen vocht. Anders zou een regenbui de houtlijm opweken. DHZ Het komt steeds vaker voor: nieuwe wijken worden meer en meer gebouwd op plekken waar vroeger alleen maar groen gras, koeien en knotwilgen voorkwa men. Vaak zijn dat de slechtere, laag gelegen stukken grond die als weiland prima waren. Geen boer was zo gek om daar zo maar zijn huis op te bouwen. Maar ruimtegebrek maakt vin dingrijk en heel vaak wordt er nu nieuw gewoond en getuind op kunstmatig verhoogde (opgespoten) grond, of het hele gebied wordt 'onderbemalen', waardoor de grondwaterstand wordt verlaagd. Maar in extreme situaties blijkt dat soms niet voldoende te zijn. Dan kunnen de pompen het water niet aan. Je zult de men sen de kost moeten geven die hun kruipluik opentrekken en dan constateren dat er een vij ver onder het huis staat! Slecht getroffen Staan uw huis en tuin op zulke soms (en misschien zelfs voort durend) kletsnatte grond, dan zijn daar meestal wel oplossin gen voor te verzinnen, als u de oorzaak kent. Als het in de hele wijk van hetzelfde natte laken een pak is, moet u natuurlijk naar de gemeente stappen. Maar het kan ook zijn dat er juist onder üw tuin een ondoor- latende laag in de ondergrond zit: klei, leem, puin, een oerlaag of iets dergelijks. Het (regen)water kan dan niet goed wegzakken naar het grondwater en blijft boven zo'n harde laag staan. Dat kan een behoorlijk drassig effect geven. In zo'n geval moet die harde laag worden gebroken. Dat is zwaar werk, waar u het best een hovenier bij kunt halen, omdat die over de juiste machines (en kennis) beschikt om zo'n klus te klaren. Het betekent ook dat uw tuin even in een flinke ravage kan veranderen en opnieuw zal moeten worden aangelegd. Grondwaterstand Als de oorzaak van alle nattig heid te wijten is aan een erg ho ge grondwaterstand (50 cm of minder onder het grondopper vlak), dan moet er gedraineerd worden om het teveel aan water snel af te kunnen voeren. Bij zulk hoog water groeien de meeste planten namelijk niet best meer. Op regelmatige afstanden (bij voorbeeld 5 meter uit elkaar) worden daartoe sleuven in de tuin gegraven, waarin drainpij- pen of -slangen worden gelegd. Tegenwoordig worden daarvoor meestal drainslangen met een omhulling van kokosvezel ge bruikt. Die vezellaag zorgt er voor dat de gaatjes in de slang, waardoor het water naar binnen moet lopen, niet dichtslibben. Die drainslangen moeten uit monden op een lager gelegen waterafvoer: sloot of riool. Meestal worden ze op zo'n 60 tot 100 cm diepte gelegd. De grond erboven wordt dan be hoorlijk ontwaterd. Pompen Als er geen lager gelegen afwa teringsmogelijkheid voorhan den is wordt het ingewikkelder. Want dan helpt maar één ding: pompen, oftewel onderbema- ling. Uw tuin wordt als het ware een klein poldertje. Ook in deze situatie worden dan drainslan gen in sleuven aangebracht. Die monden echter niet recht streeks op een sloot of riool uit, maar in een wijdere pijp die in een put eindigt. In die put moet een centrifu- gaalpomp worden geplaatst, die het water naar een hoger gele gen afvoerpunt (bij voorbeeld een sloot) pompt. Zo'n pomp kan zijn werking zelf regelen via een vlotterschakelaar. Stijgt het water in de put tot een bepaald niveau, dan slaat de pomp au tomatisch aan en zorgt dat het teveel aan water wordt wegge werkt. Plaatselijk Als de wateroverlast niet in de hele tuin voorkomt, maar op een bepaalde plek, dan helpt het meestal als u daar voor een goede verbinding met het grondwater zorgt. Want de oor zaak is dan meestal een plaatse lijk verdichte plek. Maak met een grondboor (is te huur) flink diepe gaten in de grond en vul die met turfmolm. Vaak helpt dat al voldoende. Een plas in het gras duidt ook meestal op een verdichte on dergrond. De oorzaak is een (te) stevig gebruik van het grasveld, waardoor de toplaag plaatselijk te sterk is verdicht om nog veel vocht te kunnen doorlaten. Be luchten (prikrollen) van de bo venste 10 cm is vaak al voldoen de om het euvel te verhelpen. Een prikroller is bij veel tuin centra eveneens te huur. Zitkuil Ook als de tuinzitkuil regelma tig blank staat, moet u ervoor zorgen dat het water sneller weg kan. Dit kunt u doen door op enkele plekken de bestrating te verwijderen en met een grond boor van grote diameter diepe gaten in de ondergrond te ma ken. Als u die met grind vult en het geheel stevig aanstampt (daarna een stukje antiwortel- doek erover en weer zand erop voor het plaveisel) heeft u een afvoer die prima werkt. Hetzelfde effect ontstaat wan neer u een zinkput onder de be strating zou maken. Maar dat is ingrijpender, en meestal niet eens nodig. Vijveroverloop In veel gevallen is het helemaal niet zo erg als de vijver eens overstroomt. Het water ver dwijnt meestal probleemloos in de omringende tuingrond. Maar zijn die overstromingen echt hinderlijk, dan is een goede overloop de oplossing. Dat kan op twee manieren. U kunt vlak naast de vijver een zinkput maken, waarop de vij ver rechtstreeks kan afwateren (op die plek de folie van de vij verrand iets lager maken) of u maakt een rechtstreekse aan sluiting van de put op de riole ring, of de regenwaterafvoer. Balkon en terras Er zijn tegenwoordig schitteren de systemen om na een forse regenbui snel een droog vloer oppervlak op balkon of terras te hebben. I leel mooi zijn tegels (in allerlei kleuren en deklagen te koop) die op verhoogde 'voetjes' staan. Er zijn heel inge nieuze systemen bij, waarmee ieder oppervlak kan worden be legd en die absoluut niet wiebe len, omdat ze ook in het mid den worden ondersteund. Houten vlonders hebben een zelfde effect en zeker als die op onkruidwerend gronddoek wor den gelegd. Dan ontstaat er een snel droge, zeer onderhoudsar me vloer. Wie meer informatie wil heb ben over maatregelen tegen wa teroverlast in de tuin kan uitste kend terecht bij Informatietui- nen Appeltern (Walstraat 2a, 6629 AD Appeltern (Land van Maas en Waal), tel. 08874- 1732). Zo zag het er in de winter '93-'94 uit bij Informatietuinen Appeltern. Het terrein was flink overstroomd. foto gpd

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 9