Menig sarong was Leids produkt Cultuur& Kunst 'Koopjes' op Dag van de Kunstuitleen Publiek in Leidse schouwburg speelt vanavond voor jury 20 VRIJDAG 4 NOVEMBER 1994 Ex-partner eist 5 miljoen van Dylan los angeles De vroegere partner van Bob Dylan, Ruth Tyrangiel, eist van de zanger ruim 5 miljoen dollar. Ze stelt in een bij de rechtbank in Los Angeles ingediend verzoek veel te hebben bij gedragen aan Dylans carrière in de 20 jaar dat ze samen waren. Vorig jaar verbraken zij hun relatie. Ruth Tyrangiel zei diverse malen bijdragen te hebben geleverd aan liedjes van de beroem de zanger en componist, aan wie zij haar leven wijdde. Volgens haar had Bob Dylan beloofd zijn fortuin met haar te delen in het geval van een scheiding of overlijden. Madonna op jacht in arena malaga Te midden van 200 figuranten juichte de Amerikaanse popster Madonna gisteren in de arena van Antequera haar to reador toe. Voor haar nieuwste videoclip was de diva naar Span je gereisd, waar ondanks de strenge veiligheidsmaatregelen de media en meegereisde fans elke voetstap volgden. Het nieuwe filmpje rond de song Take a bow vertelt het verhaal van het on vervulde verlangen van een zangeres naar een stierenvechter, die uiteindelijk kiest voor zijn vak en niet de vrouw. Madonna's komst met toreador Emilio Munoz zorgde in de ochtend voor een stormloop terwijl de figuranten, uit vrees dat onbevoegden naar binnen zouden worden gesmokkeld, onder bewaking bui ten de arena wachtten. Prix Fémina voor Rolin parus De Prix Fémina gaat dit jaar naar de 47-jarige uitgever en schrijver Olivier Rolin voor zijn boek Port-Soudan, een roman over de verloren gegane illusies van de studentengeneratie van 1968. De prijs, de eerste in een reeks van vijf belangrijke onder scheidingen, wordt elk jaar toegekend door een jury van uitslui tend vrouwelijke letterkundigen. Het is de eerste prijs die aan Rolin is toegekend. Hij komt nu niet meer in aanmerking voor de belangrijkste prijs, de Prix Goncourt, die op 14 november wordt toegekend en waarvoor hij hoge ogen gooide. Extra openstellingen Gevangenpoort den haag Het Rijksmuseum Gevangenpoort in Den Haag heeft in de maanden november en december extra openstellingen op zaterdagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur. Tot aan 16.00 uur zijn er rondleidingen. Het museum is verder geopend op: ma tot en met vr: 10.00 to 17.00 en zondagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur. Jan de Bas in 'Cheers' leiden Het Jan de Bas Trio treedt zondag 6 november op in café 'Cheers'. Jan de Bas, die nog niet zo lang geleden de zaal bij het Internationaal Jazz Festival Noordwijk plat kreeg, staat bekend om zijn goede jazz-kwaliteiten. Het optreden begint om 15.30 uur iri café 'Gheers', Doelensteeg 11, Leiden. Swingen in 'The Elephant Club' warmond De Jaap Dekker's Boogie Set en zangeres Daisy Bell treden zondag 6 november samen op in 'The Elephant Club'. Daisy Bell bracht onlangs de CD Full of Jazz uit. Enkele van de zestien nummers zullen tijdens het optreden ten gehore worden gebracht. Het concert begint om 15.00 uur, kaarten kosten 12,50 gulden. 'The Elephant Club' is te vinden aan de Veerpolder 14 in Warmond. Jubileumconcert in 'De Doelen' Rotterdam Het Alphens mannenkoor treedt zaterdag 19 no vember samen met hét jubilerende Christelijk Pelgrims Man nenkoor uit IJsselmonde op in 'De Doelen'. Op het repertoire staan koorwerken van Verdi,, Wagner en Gounod. Het optreden begint om 20.15 uur in 'De Doelen', Schouwburgplein 50, Rot terdam. Kaarten voor Nederlands Dans theater den haag/leiden -Kaarten voor de voorstelling Kylian/Lightfoot op donderdag 17 november in Den Haag zijn vanaf heden te koop op het Uitbureau K&O. In dit programma gebruikt Jiri Ky- lian drie van zijn stijlvarianten: Sechs Tanze, No More Play en Pe tite Mort. Het uitbureau van K&O is gevestigd aan de Oude Vest 45 in Leiden. Openingstijden: ma t/m vr: 9-17 uur; za: 9-12 uur. Scène uit 'Petite Mort'door het Nederlands Dans Theater. foto hans gerritsen De Nederlandse Opera schrapt Schats 'Aap' wegens geldgebrek AMSTERDAM De Nederlandse Opera (DNO) ziet af van het plan voor het Holland Festival 1995 de opera 'Aap verslaat de Knekelgeest' van Peter Schat op het pro gramma te nemen. Ook gaan de. gastvoorstellingen niet door die DNO in mei 1995 in New York van 'LTncoronazione di Pop- pea' van Monteverdi zou geven. In beide gevallen is de reden geldgebrek. De Nederlandse Opera ont vangt sinds 1993 900.000 gulden per jaar minder aan subsidie van het Rijk. Het jaarlijkse bud get is ruim 30 miljoen gulden. Inmiddels zijn de uitgebeeld door Isaac Claesz. Swanenburgh (1537-1614), olie op paneel. Swaenenburgh legde ook het 'spinnen, scheren van de ketting e Geschiedenis van de Leidse textielnijverheid in Stedelijk Museum De Lakenhal Een rechtgeaarde Leidenaar zegt niet iemand op z'n lazer te geven. Nee, hij geeft hem 'van katoen'. Als hij de baas speelt 'deelt hij de lakens uit'. Hij zal 'alles over één kam scheren' als-ie geen onderscheid wenst te maken. En ie mand zonder kleuren als bellefleuren loopt kans naar het hoofd geslingerd te krijgen dat hij er uitziet als 'een om gekeerd hemd van ongebleekt katoen'. Spreekwoorden en zegswijzen die aan de Leidse textielindustrie zijn ont leend liggen in de mond van de Leidenaar bestorven. Ve le straatnamen, zoals de Wolsteeg, de Verversstraat en de Garenmarkt herinneren ons ook nog dagelijks aan de vroegere bedrijvigheid. Net zoals De Lakenhal en de we vershuisjes. Leiden is allang geen lakenstad meer. Maar soms, zonder het te beseffen, loopt de beroemde laken nijverheid van weleer nog als een rode draad door het dagelijks leven. leiden «jan rusdam Over de ver reikende betekenis van de textielindustrie voor de bevolking en de stad Leiden gaat de tentoonstelling 'Leids Goed. De textiel in een Holland se stad' die vanaf morgen is te zien in het Stedelijk Museum De Lakenhal. Waar anders? Het gebouw de 'Laecken-Halle' was immers ooit het trotse middel punt van de Leidse lakennijver heid. Hier kwamen de gouve- neurs en staalmeesters bijeen en werd het laken gekeurd. Aan die strenge controle heeft het Leidse laken zijn faam te dan ken. Het werd een begrip in heel Europa. De expositie geeft een over zicht van de geschiedenis van de textielnijverheid, van de Middeleeuwen tot de twintigste eeuw. De fabricage van wollen stoffen, de handel, de organisa tie van het ambacht, de mecha nisatie in de negentiende eeuw, tal van aspecten komen aan bod in deze tentoonstelling. Ook het wel en wee van de tex tielarbeiders, hun slechte woon- en werkomstandigheden, wor den uitvoerig belicht. Voorwerpen uit binnen- en buitenland en historische werk tuigen die werden gebruikt om er stoffen van te maken, bren gen de geschiedenis in beeld. Op de gerestaureerde bovenver dieping van het museum is een aantal machines te zien uit de late 18de en 19de eeuw, waar onder een uniek exemplaar van een 'stubbing billy', een grote spinmachine die speciaal voor deze tentoonstelling werd ge restaureerd. Via interactieve vi deo kunnen bezoekers de ver schillende machines ook in werking zien. Schuitepraatje De roem van het Leidse laken was vooral te danken aan de goede kwaliteit en de fraaie kleuren. Het stadsbestuur waakte daar angstvallig over. Er waren allerlei regels over bij voorbeeld de kwaliteit van de wol, het verven en de controle daarover. Als de stof aan alle ei sen voldeed kreeg het een loden zegel als waarmerk, de zogehe ten lakenloodjes. Wie de regels omzeilde kon rekenen op een zware straf. Het waarmerk van de Leidse staalmeesters stond dus garant voor de beste kwaliteit laken. ,,Een beetje chauvinistisch zijn we wel", geeft drs. Frank van Deijk toe. Hij is gastconservator van De Lakenhal en coördinator van de tentoonstelling. ,,Er werd in wel meer plaatsen een hoog waardig produkt gemaakt en el ders werd ook weieens snerend over het Leidse produkt gespro ken. Dat blijkt bijvoorbeeld uit een bewaard gebleven schui tepraatje dat in De Lakenhal te beluisteren valt." In één van de tentoonstel lingszalen is een trekschuit na gebouwd waarin een geluidsop name te horen is van een ge sprek tussen twee kooplieden, een droogscheerder en een ka toenwinkelier. ,,Ze hebben veel commentaar op de Leidse situ atie en vergelijken die met Utrecht. Gezegd wordt dat het Utrechtse laken op dezelfde manier geverfd wordt als in Lei den." Schrijnend De sociale omstandigheden in de textielindustrie waren door gaans slecht. Het leger textielar beiders deed het werk aanvan kelijk thuis. Weven, spinnen, kammen, het gebeurde allemaal in de piepkleine arbeiderswo ninkjes die Leidenaren nog steeds wevershuisjes noemen. Pas nadat de stoommachine haar intrede doet wordt thuis werk fabriekswerk en daarom krijgt ook de verhouding russen de directie en de arbeider aan dacht. Het contrast tussen de woon- en werkomstandigheden van de fabrieksarbeiders en de rijke lakenreders, woonachtig in statige herenhuizen aan het Ra penburg, was schrijnend. Vooral de kinderarbeid was berucht. 'Leids Goed' gaat ook in op de geschiedenis van de verschillen de Leidse textielbedrijven: de firma's Zaalberg en Van Wijk (dekens), Krantz en Le Poole (wollen stoffen) en de Leidse Katoenfabriek waar tussen 1836 en 1933 bedrukt katoen werd geproduceerd, vooral voor het toenmalige Nederlands-Indië. Menig sarong was een Leids produkt. Stripverhaal Omstreeks 1600 maakte Izaac van Swanenburgh een reeks schilderijen over de lakennijver heid. Op deze schilderijen is, als in een stripverhaal, de weg te volgen van wol naar laken. Ver schillende stadia van het ver werken van wol zijn ook te zien op de barokke reliëfs in de voor gevel van De Lakenhal. Speciaal voor de tentoonstelling zijn af drukken van deze reliëfs ge maakt zodat de afbeeldingen nu eens van heel dichtbij te aan schouwen zijn. Foto- en filmmateriaal biedt een goed inzicht in de gang van zaken in de bedrijven en in de leiden/alphen a geraakt, terwijl de kosten steeds toenemen, onder meer door de internationaal voortdurend stij gende gages van zangers, regis seurs, decorontwerpers en an deren die bij een produktie be trokken zijn, aldus Peter de Ca- luwe van DNO. Een andere factor is volgens De Caluwe dat de drie recente wereldpremières (Symposion van Peter Schat, Noach van Guus Janssen en Rosa van Louis Andriessen) meer geld hebben gekost dan verwacht. Het aantal DNO-produkties bedraagt dit en volgend jaar negen, een min der dan het gebruikelijke aantal van tien dat vanaf 1996 weer wordt gehaald. Het begon met kunstenaar Pie- ter Kooistra. die in Amsterdam kunstwerken op een bakfiets aan de man probeerde te bren gen. Nu, veertig jaar later, telt Nederland 78 artotheken. Alle maal houden ze morgen open dag. Rond het thema 'Stilleven' organiseren de uitleencentra speciale tentoonstellingen, le zingenen andere activiteiten. Het Leidse Centrum Beelden de Kunst toont onder andere vijf kunstwerken die speciaal voor de dag gemaakt zijn. Bij deze werken verschijnt een doosje met afbeeldingen van die stillevens, een tekst over het 'stilleven in het 'algemeen' en een pochet met opdruk. Voor kindefen is er een prijsvraag met een speciaal driedimensio naal kunstwerk. Geheel in stijl luistert een wassenbeeld van de Ameri kaanse filmster Arnold Schwar zenegger de open dag op. Ieder een die dat wil kan met hem op de foto. Nieuwe abonnees die zich op 5 november inschrijven, krijgen ter introductie de eerste leentermijn van drie maanden gratis. De artotheek in Alphen aan de Rijn heeft een collectie stille vens met onder andere een compositie van keramische vruchten en een driedimensio naal werk met hoedjes. Voor abonnees is een mapje te koop met daarin een zijden pochet Als eerste mocht de Leidse burgemeester Goekoop zich in de beschermende armen van krachtpatser Arnold Schwarzenegger koesteren. De film held is morgen de hele dag bij het Centrum Beeldende Kunst te gast, waar hij de open dag van de Kunstuitleen als imponerend 'stilleven' opluis tert. Iedere bezoeker is gerechtigd zich in zijn armen te werpen. foto cent gemeentelijke aankoop subsidie. De open dag in Leiden is van 10.00 tot 17.00 uur in het Cen trum Beeldende Kunst, Hoog landse Kerkgracht 19/21, Lei dat is ontworpen door textiel- centrum heeft verder een actie vormgeefster Jocamijn Ger- voor de abonnees die in de pe- brandy. Het mapje bevat verder riode van 5 november tot 25 de- vijf ansichtkaarten met stille- cember een werk van een Alp- vens. hens beeldend kunstenaar ko- Het Alphense kunstuitleen- pen. Zij krijgen dan twintig pro den. In Alphen is de Dag van de Kunstuitleen ook van 10.00 tot 17.00 uur in het gebouw van de Kunstuitleen SBK Rijn streek, St. Jorisstraat 4, Alphen aan de Rijn. Bij Gouden Gids Publieksprijs-nominatie leiden/amsterdam Hét publiek dat voor jury speelt. Dat gebeurt vanavond in de Leidse Schouwburg tijdens de voorstelling Kwast en Mes, een grimmige relatieko medie met Helmert Woudenberg en Herman Verbeeck in de hoofdrollen. De voorstelling kan daarmee een prijs van 100.000 gulden in de wacht slepen. Het idee om het publiek als jury te laten optreden, is de opzet van de Gou den Gids Publieksprijs. Alleen stukken voor middelgrote en grote zalen, meer dan 200 stoelen, komen in aanmer king. Een voorstelling moet komend seizoen minimaal twintig keer opge voerd worden en in elk geval na 1 april 1994 in première zijn gegaan. De onderscheiding is een initiatief van ITT Gouden Gids, king met het project 'Proeftuinen' van WVC. Na de première worden drie voorstellingen als 'nominatie-avonden' aangewezen. Het publiek geeft een be oordeling van 1 tot 10. Haalt een voor stelling voldoende punten, dan ver dient hij de nominatie Gouden Gids Publieksprijsve rdienen. In Kwast en Mes draait alles om Charlie en Harry, een al wat ouder ho mopaar. Het probleem dat ze hebben is yoor iedereen herkenbaar: het is al even moeilijk mét elkaar te leven als zonder. Ze proberen van elkaar los te komen, maar raken juist daardoor ver strikt in hun wederzijdse afhankelijk heid. In de kapperzaak, die Charlie en Harry samen runnen, leidt dit tot ver wijten, leugens en wreedheden. Kwast en Mes is een bewerking van het door Charles Dyer geschreven The Staircase. De regie van de Nederlandse versie is van Titus Tiel Groenestege. Het gaat in het stuk niet alleen om ho moseksualiteit, maar meer om univer sele thema's als eenzaamheid en het verlangen naar waardering en liefde. Kwast en Mes is vanavond te zien de Leidse Schouwburg, Oude ves Leiden. De voorstelling begint 20.15 uur. verstandhouding tussen directie en arbeiders. Frank van Deijk: ,,Drie verschillende personages, gespeeld door acteurs, vertellen een verhaal dat representatief was voor hun tijd. Zoals Pieter Dubroux. Hij verhaalt hoe het hem vergaat in de saai(kamga- ren)produktie. En Jan Latour, hoe hij het slachtoffer wordt van de neergang in de textielin dustrie." Bloei en verval van de laken nijverheid komen op de exposi tie allebei aan bod. Opmerkelijk is dat toen de concurrentie toe nam de rijke reders hun bedrij vigheid naar Brabant verplaats ten, waar de lonen lager waren. Dat ging gepaard met fusies en personeelsinkrimpingen via na tuurlijk verloop. Een parallel met deze tijd is gemakkelijk ge trokken. Het is tegenwoordig niet veel anders. Of liever ge zegd: het is 'van hetzelfde laken een pak'. 'Leids Goed. De textiel in een Hollandse stad'. Te zien in Ste delijk Museum De I-akenhal, Oude Singel 28-32, Leiden, van 5 november tot en met 6 fe bruari 1995, dinsdag t/m vrij dag 10.00-17.00 uur, zaterdag, zon-en feestdagen 12.00-17.00 uur, maandag 25 december en 1 januari gesloten. Makers Cyrano werken aan nieuwe musical Ad van Dijk en Koen van Dijk, de componist en de tekstdichter van Cyrano- De Musical, wer ken aan een nieuwe produktie onder de werktitel Joe. Het is de bedoeling dat de musical mid den 1995 voltooid is. Theater producent Joop van den Ende beslist dan of hij de produktie in de Nederlandse theaters kan brengen, aldus zijn bedrijf. Het verhaal van Joe gaat over een groep Amerikaanse piloten op een Engelse luchtmachtbasis te gen de, achtergrond van de Tweede Wereldoorlog. De beide Van Dijks kwamen eind 1992 op het idee, toen zij na de première van Cyrano een week in New York waren. Zij zochten naar een verhaal waarin moderne muziek en jazz-invloeden kon den worden gebruikt. Vorige maand heeft het tweetal de eer ste veertig minuten met behulp van negen musicalacteurs bij Joop van den Ende gepresen teerd. Geldproblemen Openluchtmuseum Het Nederlands Openluchtmu seum (NOM) in Arnhem sluit het seizoen 1994 af met een structureel tekort van 350.000 gulden op een begroting van twaalf miljoen. Dat heeft muse umdirecteur dr. J. Vaessen gis teren aan het personeel van het museum meegedeeld. Hij ver zekerde het personeel echter dat er in 1995 geen ontslagen zouden vallen, in tegenstelling tot eerdere berichten. Het NOM mikt voor volgend seizoen op 340.000 bezoekers. Dit jaar viel zwaar tegen met maar 315.000 bezoekers binnen de poorten. Het Openluchtmuseum heeft niet zozeer concurrentie van vergelijkbare parken als het Zui derzeemuseum of het nieuw ge opende Archeon, stelt de direc tie, maar vooral van plaatselijke activiteiten. Mensen kunnen in het weekeinde uit steeds meer dingen kiezen, aldus Vaessen,' door openstelling van winkels op zondag en lokale festivals. Volgens Vaessen voelen alle parken dit soort concurrentie.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21