Brandon Lee's allerlaatste vlucht
Nieuwe digitale techniek voorkomt financiële strop
Filmkijken met wijn
en kaas in LAKCinema
FILMS IN LEIDEN
Drama op set The Crow bleek 'blessing in disguise
Vlak voor de opnames van The Crow
waren voltooid, sloeg het noodlot
toe. Hoofdrolspeler Brandon Lee
stierf na op de set beschoten te zijn
door een revolver die abusievelijk
geladen was. Zeven scènes moesten
nog worden voltooid, waaronder
verschillende van de acteur in close-
up. Trucage-studio Dream Quest
kreeg de taak toebedeeld, een oplos
sing te vinden om een miljoenen-
strop te vermijden. Een nieuwe tech
niek, digital composing genaamd,
bracht uitkomst. Hierbij worden ac
teurs uit een scène gelicht om ver
volgens in een ander geplaatst te
worden.
Dat klinkt simpel, maar in werke
lijkheid is het een tijdrovend en
kostbaar avontuur. Waar traditio
neel zogeheten opticals (een fotoche-
misch procédé) worden gebruikt om
beelden samen te voegen, wordt bij
digital composing de informatie van
een filmbeeld digitaal opgeslagen,
waarna elk afzonderlijk gedeelte van
het beeld kan worden verwijderd.
Dat 'uitgeknipte' beeld wordt vervol
gens in een bestaande scène ge
plaatst, waarna van het nieuw ge
componeerde beeld een negatief
wordt gemaakt.
Voor The Crow werden ongebruikt
scènes als uitgangsgpunt genomen,
bij voorbeeld een opname waarbij
Brandon Lee door een steeg loopt.
Zijn beweging werd losgemaakt van
de achtergrond en beeld voor beeld
verplaatst naar een nieuw opgeno
men shot van een lege kamer, zodat
het in de filmversie lijkt alsof Lee een
kamer binnenkomt. De digitale in
formatie kan apart worden bewerkt,
zodat de kleur, de snelheid en de
schaduwen van beide afzonderlijke
opnamen perfect aansluiten. Dream
Quest ontwikkelde zelfs een systeem
waarmee ongewenste bewegingen
konden worden teruggebracht, de
image stabilisation.
Met een andere vinding, tracking
softwarewerd het gezicht van Lee
uit een ongebruikte close up gelicht
en over het gezicht van een stand-in
geplakt. Deze techniek heeft inmid
dels navolging gehad in Clear ancl
Present Danger, waar Harrison Fords
gezicht in een buitengewoon gevaar
lijke scène over dat van een stunt
man werd geplakt. Ook voor de film
Wagons East! werd ongebruikt mate
riaal van John Candy gemanipu
leerd, waardoor de film ondanks het
overlijden van de acteur kon worden
afgemaakt.
In hoeverre het ethisch is om
restopnamen van een dode ster te
gebruiken om een film af te maken,
is natuurlijk een geheel andere
vraag. Een technicus van Dream
Quest in een interview: „Brandon
zou het niet anders gewild hebben.
We hebben niets aan zijn vertolking
veranderd. Niemand kan zien dat er
trucage is toegepast." En dat maakt
het nou precies zo beangstigend.
November maand van de Franse film
Charlie Chaplin. Twee compilaties van zijn vroegste films zijn te zien in
het tachtigjarige Cultureel Centrum de X.
FILM «OVERZICHT
MARCO VAN PELT
Cultureel Centrum de X, Haarlemmer
straat 52, Leiden: Charlie Chaplin compila
tie: In slag met het gezag za 5/11 11.00
en 14.00 uur; Showbusiness za 5/11
12.30 en 15.30 uur. Route One/USA zo
5/11 13.00 uur.
LAKcinema, Cleveringaplaats 1Leiden:
Franse Film-maand: Nord ma 7/11
20.30 uur; Les Enfants ma 14/11 20.30
uur; Camille Claudel ma 21/11 20.30
uur; Paris s'éveille ma 28/11 20.30 uur.
Het Kijkhuis, Vrouwenkerksteeg 10, Lei
den: Trois Couleurs: Rouge do 10/11 -
wo 16/11 19.30 en 21.45 uur.
In de X herleven de jaren van
vóór het 'pornotijdperk'. Ter ere
van de tachtigste verjaardag van
de bioscoop kunnen de bezoe
kers een duik in het verleden
nemen. Twee compilaties laten
Charlie Chaplin zien in zijn
vroegste films. In slag met het
gezag dateert uit de periode
1914-1917. Showbusiness toont
filmpjes uit de jaren 1914-1916.
De ruim vier uur durende
Route One/Usa vertelt de thuis-
keer van filmmaker Doe langs
Route One, tussen Fort Kent
(Maine) en Key West (Florida).
Tijdens deze reis komen alle as
pecten van de Amerikaanse be
schaving naar voren. Bij beel
den van religieuze fundamenta
listen, zwarte ghetto's en leger
kampen, zakt de American
Dream in elkaar.
Tijdens de Franse Film-
maand bij LAKcinema komen
vier films van allure aan bod.
Wijn, kaas en het Leidse duo
Gilla da Costa zorgen na afloop
van de voorstellingen voor de
Franse sfeer. Nord, het filmde
buut van de regisseur Xavier Be-
auvois, vertelt het verhaal van
een gezin dat volkomen langs
elkaar heen leeft. De moeder
van het gezin verzorgt haar
geestelijk gehandicapte dochter
nog altijd alsof zij een baby is.
De vader drinkt zichzelf de af
grond in. De zoon van het gezin
ziet machteloos en wanhopig
toe hoe de situatie almaar ver
slechtert. Er voltrekt zich in het
gezin een waar Oedipus-drama,
als de vader een gewongen ont
wenningskuur ondergaat.
De door Marguerite Duras ge
schreven en geregisseerde film
Les Enfants is gebaseerd op haar
kinderboek De kleine Ernesto.
De jongen wil niet meer naar
school om dingen te leren die
hij niet weet. Later belandt hij
toch op de universiteit. Camille
Claudel vertelt het relaas van
het liefdesdrama tussen de be
roemde beeldhouwer Rodin en
zijn twintig jaar jongere leerlin
ge Camille. Het verhaal van Pa
ris s'éveille gaat over een jonge
kapster die haar minnaar in de
steek laat voor zijn zoon.
Het Kijkhuis toont vogende
week de derde film in het drie
luik Trois Couleurs van Kryzstof
Kieslovski. In het deel Rouge,
waarin Kieslovski zichzelf vol
gens de critici overtreft, ont
moet een jonge vrouw een oude
rechter die zijn buren afluistert.
Door het leeftijdsverschil is hun
relatie echter gedoemd te mis
lukken.
The Crow: visueel fraaie actiefilm vol sadistisch geweld
doortimmerde indruk maakt.
Binnen het voorspelbare ver
haal stapelen de schrijvers cli
ché op cliché. De hoofdrolspe
lers de wrede bendeleider, de
vermoeide politieman, de ver
slaafde moeder en haar onbe
dorven dochtertje zijn zon
der uitzondering karikaturen.
Uitgangspunt was niet voor
niets een stripverhaal, maar ook
Blade Runner, Batman en Robo-
Cop waren belangrijke inspira
tiebronnen. Die films warea in
hun cartoon-futurisme echter
heel wat aannemelijker dan de
ze onzinnige Death Wish-van-
Verzachtende factor is het feit
dat The Crow (de titel verwijst
naar de kraai die Dravens komst
aankondigt) voor haar beperkte
budget visuéel in elk geval top
kwaliteit levert. Een prachtige
set bestaande uit enkele sterk
vervallen straten, sfeervolle be
lichting, mooie miniaturen en
spectaculaire art direction ma
ken de film een lust voor het
oog. De meeste actiescènes zijn
door clip-regisseur Alex Proyas
vaardig verbeeld, al ligt de na
druk sterk op sadistisch geweld.
De relativerende humor waar
mee zulke geweldsorgieën
doorgaans draaglijk worden ge
maakt (zoals bij Sam Raimi),
wordt dan ook node gemist. Dit
laat de kijker uiteindelijk met
een onplezierig gevoel achter.
En Brandon Lee? Hij hoefde
weinig te acteren, maar ziet er
goed uit onder de spookachtige
make-up, beweegt als een kat
en heeft een sensuele uitstra
ling. Maar hij is dood, dus be
spiegelingen over het vervolg
van zijn carrière zijn zinloos.
The Crow is een succesvol
le actiefilm waar zeker
geen vervolg op zal komen.
De onfortuinlijke dood van
hoofdrolspeler Brandon
Lee tijdens de opnamen
heeft de deur naar een
franchise, zoals ze in Holly
wood voortborduren heel
sjiek noemen, ferm ver
grendeld. Het was al moei
lijk genoeg het verhaal slui
tend te krijgen zonder me
dewerking van de omgeko
men martial arts ster.
Hoe dat uiteindelijk is gelukt,
kunt u elders op deze pagina le
zen. Hier beperken we ons tot
de vraag of Lee's zwanezang
een eervolle is geworden. Het is
in elk geval 's mans beste film
een duistere wraakfantasie
met volop actie en geweld om
niet al te kritische liefhebbers te
bedienen. Je zou The Crow met
een beetje fantasie zelfs de eer
ste grunge-horror film kunnen
noemen, zo MTV-achtig is de
montage, zo rock 'n' roll de
aankleding en simplistisch de
plot.
Brandon Lee speelt zelfs een
succesvol gitarist (Eric Draven)
die een soort kraakpand in een
sterk vervallen wijk bewoont.
Wanneer hij op een avond (het
is werkelijk geen moment licht
in The Crow) thuiskomt, treft hij
een bende criminelen aan die
zijn appartement verbouwt en
De verslaafde moeder en haar onbedorven dochtertje uit 'The Crow'.
zijn toekomstige echtgenote
verkracht. Eric wordt zelf uit het
raam gesmeten, terwijl zijn
vriendin later in het ziekenhuis
overlijdt.
Nu wil de overlevering dat ge
tormenteerde zielen op aarde
terugkeren om wraak te nemen.
Dat gebeurt met Draven een
jaar na zijn gewelddadige dood.
Zijn eerste doelwit vormt de
bende, maar al spoedig blijkt
die gestuurd te zijn door een su
percrimineel. Die misdadige lei
dersfiguur schept er een pervers
genoegen in de stad te laten
verkrotten en het leven van de
bewoners tot een hel te maken.
Het zal duidelijk zijn dat The
Crow inhoudelijk geen erg
BIOSCOPEN
AMSTERDAM
ALFA 1 tel. 6278806
Priscilla 16 j., dag. 13.30, 16,
19.30,22
ALFA 2
Four Weddings and a Funeral dag. 13,
15.45, 18.45,21.30
ALFA 3
Natural Born Killers 16 j., dag. 13,
15.45, 18.45,21.30
ALFA 4
06 16 j., dag. 13.30, 16, 19.30,22
ALHAMBRA 1 tel. 6233192
Natural Born Killers 16 j., dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
ALHAMBRA2
Four Weddings and a Funeral dag.
18.45, 21.30, do vr madiook
13.15, 16
BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876
The Mask 12 j., dag. 13.15, 16,
19:15, 22
CINERAMA 2
Clear and Present Danger 16 j,, dag.
13, 15.45, 18.30,21.30
CALYPSO 1 tel. 6234876
Forrest Gump 12 j,, dag. 13.15,
16.30, 20.30
CALYPSO 2
I Love Trouble 12.j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CINECENTER-CINEMA CORALINE tel.
6236615
MinaTannenbaum 16 j., dag. 14,
16.30, 19.15, 22,20 00k 11
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
Ladybird Ladybird 16 jdag. 17,
19.30, zo ook 11
And The Band Played On 16 j,, dag.
14,22
CINECENTER-PIERROT
II Gattopardo 16 j., dag. 15,zoook
ii
Short Cuts 161dag. 20.15
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Into the West dag. 14, 16, 19.30,
21.30, zo ook 11
CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243
True Lies 16 j., dag. 18.45,21.45,
za zo wo ook 12.30, 15.30
CINEMA 2 INTERNATIONAL
The Mask 12 j., dag 19, 21.30 zazo
wo ook 13.15, 16
CINEMA OSCAR tel. 5475175
Shortcuts 16 j., vr za 19.30
Lifetimes 16 j., ma di 20.30
CITY 1 tel. 6234579
The Specialist 16 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 2
The Chase 12 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 3
Reality Bites dag. 16, 18.45,21.30,
do vr madiook 13.15
CITY 4
The Flintstones dag. 13.15, 16
Color of Night 161 di do vr za zo
18.45,21.30
CITY 5
Speed 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
CITY 6
Baby's Day Out dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 7
The Crow dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
DESMET tel. 6273434
Mama 16 j., dag. 19, 22.15, di wo
met 22.15
Whispering Pages 16 j., dag. 20.45
06 16 j., do zo ma 19.30,21.15
Jeanne la Pucelle 16 j., deel 1 (Les
Batailles) zo 13, deel 2 (Les Prisons)
di wo 19.30
KRITERION1 tel. 6231708
Kika 16). dag, 17.30
Sirens 16 j., dag, 20
Priscilla 16 j., dag. beh.di 22.15
Sneak preview 16 j., di 22.15
KRITERION 2
Witness 16|.,ma 19.30
Lifetimes 16 jdag. 17za zo ook
14.45
Het Sexuele Leven der Belgen 16 j.,
dag. beh. ma 19.30
Rock 'n Roll Junkie 16 j., dag, 21.45
RIALTO 1 tel. 6623488
Ladybird Ladybird 16 j., dag. 19.45,
22
RIALTO 2
TrysDienos 16 j., dag. 18
Darkness in Tallinn 16 j., dag. 20,
22.15
THE MOVIES 1 tel. 6386016
Reality Bites dag. 17.30, 19.30,
21.45, za zo ook 15
THE MOVIES 2
1000 Rosen 16 j. dag. 17.15,
19.45, 22, zazo ook 15
THE MOVIES 3
Four Weddings and a Funeral dag.
19.45, 22, zo ook 15
Shadowlands dag. 17.15, za ook 15
THE MOVIES 4
Como Agua Para Chocolate 12 j
dag. 17.15, 19.30, zo ook 15
Natural Born Killers 16 j., dag.
21.45, vr za ook 00.15,za ook 15
TUSCHINSKI 1 tel. 6262633
True Lies 16 j., dag. 12.45, 15.30,
18.15,21.15
TUSCHINSKI 2
When a Man Loves a Woman dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 3
Clear and Present Danger 16 jdag.
13, 15.45, 18.30,21.30
TUSCHINSKI 4
The Client 16 j.. dag. 18.45,21.30,
do vr madiook 13.15, 16
TUSCHINSKI 5
Schindler's List 12 j., dag. 20.15, do
vr ma di ook 14
TUSCHINSKI 6
Wolf 12 j., dag. 13.15, 16. 18.45,
21.30, ma alleen 13.15, 16
TUSCHINSKI CINEAC
The Remains of the Day dag, 11.45,
14.45, 17.45,20.45
DE UITKIJK tel, 6237460
Fresa y Chocolate 16 j., dag. 17.30,
19.45, 22, zo ook 15
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
Duitsland Adam Rifkin veegt in The Chase de vloer aan met televisieverslaggeving
animatiefestival Charlie Sheen door pech achtervolgd
IITRFCHT»
De animatiefilm uit Duitsland
staat centraal tijdens het Hol
land Animation Filrq Festival.
Dit tweejaarlijkse internationale
festival vindt van 23 tot en met
27 november voor de vijfde keer
in Utrecht plaats. Vier dagen
lang zijn van 's morgens tien tot
's avonds twaalf uur de kwalita
tief betere animatiefilms voor
volwassenen te zien.
Duitsland was vooral in de ja
ren '20 tot '30 broedplaats Voor
de experimentele animatiefilm.
De oorlog bracht daar verande
ring in. Veel filmmakers ont
vluchtten het land. Lange tijd,
ook na de oorlog, viel er niet
veel te melden. De laatste jaren
doen zich weer interessante
ontwikkelingen voor.
Tijdens het festival wordt ge
probeerd de geschiedenis van
de Duitse animatiefilm in grove
lijnen te schetsen. Daarbij zul
len ook films uit de voormalige
DDR te zien zijn, zoals propa
gandamateriaal uit de vroegere
DEFA-studio en co-produkties
met de voormalige Sovjet-Unie.
Het programma van het festi
val bestaat traditioneel uit ver
schillende onderdelen. Er is een
internationaal competitiepro
gramma voor toegepaste ani
matie waar prijzen zijn te win
nen voor de beste commercial,
voorlichtingsfilm, videoclip en
film- en televisieleader.
Aandacht is er ook voor de re
cent verschenen onafhankelijke
animatiefilms, voor de Neder
landse en Belgische films van de
afgelopen twee jaar en voor de
studentenfilms uit de twee lan
den. Centrale gast op het festi
val is Bart Vegter van wie ab
stract, experimenteel werk zal
worden vertoond.
De Nederlandse animatiefilm
tot 1945 is een ander program
maonderdeel, waarbij ook en
kele recent geconserveerde
films uit het Nederlands Film
museum worden gedraaid.
Films die in Utrecht hun Ne
derlandse première beleven zijn
onder meer Faustvkn de Tsjech
Jan Svankmajer en The secret
adventures of Tom Thumb van
de Brit Dave Borthwick.
De achtervolging in de film is zo
oud als de film zelf. Geen actie
film of er zit wel een chase in,
een achtervolging. Klassiek zijn
dan ook de beelden van achter
elkaar aan jakkerende auto's op
brede Amerikaanse autowegen.
Spielberg begon er ooit zijn car
rière mee in Duel, een klassieke
chase-movie, en je moet tegen
woordig van goeden huize ko
men om nog iets orgineels te
bedenken in dit genre.
Jan de Bont lukte dat met
Speed, een variatie op de ach
tervolgingsfilm en ook Oliver
Stone maakte er iets heel eigens
van in Natural Bom Killers. De
ze beide films krijgen vanaf de
ze week in de bioscoop concur
rentie van The Chase, die voor
een aardige nek-aan-nek race
kan zorgen om de gunst van het
publiek.
Adam Rifkin, een jonge Ame
rikaanse regisseur met nog
maar twee films op zijn conto,
schreef het verhaal voor The
Chase, dat hij vervolgens zelf
verfilmde met Charlie Sheen en
Kristy Swanson in de hoofdrol
len. Het bijzondere van de ach
tervolging in The Chase is, dat
deze niet een paar minuten be
slaat zoals meestal het geval is,
maar net zo lang duurt als de
film zelf, ongeveer anderhalf
uur. In die negentig minuten
rijden we mee met Jack Ham
mond (Charlie Sheen), die bij
een tankstation een meisje
heeft gegijzeld om te ontsnap
pen aan de politie.
Jack blijkt te zijn veroordeeld
voor een bankoverval die hij
niet heeft gepleegd en is ont
snapt tijdens het transport naar
de gevangenis. Maar bij een
tankstation heeft hij de pech
twee politieagenten tegen het
lijf te lopen. In paniek gijzelt hij
de enige andere klant in de
tankshop en gaat ervan door in
haar rode BMW. Vrijwel onmid
dellijk heeft hij een politiepa
trouille achter zich aan met de
Charlie Sheen en Kristy Swanson een film lang op de vlucht in 'The Chase'.
agenten Dobbs en Figus, die net
worden gefilmd voor een docu
mentaire over de politie.
Jack krijgt de schrik van zijn
leven als blijkt dat hij toevallig
de dochter van een multimiljo
nair heeft gegijzeld en dat hij
dus hot news is. Niet alleen
wordt er een grote politiemacht
gemobiliseerd, ook de media
storten zich massaal op deze
lekkere kluif en doen op sensa
tionele wijze verslag van de ach
tervolging. Maar terwijl de poli
tie de grens met Mexico herme
tisch. afsluit en de TV-stations
elkaar beconcurreren op de ka
bel, ontstaat er in de auto iets
moois tussen Jack en Natalie.
Het aardige van The Chase is
de ironie waarmee de film ge
maakt is. Het is een achtervol
gingsfilm met een knipoog naar
het eigen genre, waarbij de hu
mor een even belangrijke rol
speelt als de achtervolgingsscè
nes. Qua spanning haalt The
Chase het niet bij een film als
Speed en qua montage is het
een tamme film vergeleken bij
Natural Bom Killers. Toch weet
Rifkin, met eigenlijk vrij beperk
te middelen en door slim ge
bruik te maken van zowel film
als televisiebeelden, de aan
dacht anderhalf uur lang gevan
gen te houden. De romantiek
tussen Jack en Natalie wordt er
wat met de haren bijgesleept,
maar je vergeeft de maker alle
onwaarschijnlijkheden op dit
gebied een liefdesscène in
een auto die met zo'n 120 km
over een drukke autoweg
scheurt door de manier
waarop de vloer wordt aange
veegd met de media.
Net als in Natural Bom Killer
is The Chase een aanklacht te
gen de steeds sensationeler vor
men aannemende televisiever
slaggeving. Terwijl Stone daar in
NBK de mokerhamer voor ge
bruikt, hanteert Rifkin subtiel
de scalpel. In The Chase ver
dringen de media zich om maar
zo dicht mogelijk in de buurt te
komen van Jack en Natalie, ter
wijl de cameramannen zich ver
lekkeren aan de beelden van
verongelukkende auto's en dro
men van een Emmy Award. Als
kijker vraag je je regelmatig af
hoe deze krankzinnige rit moet
eindigen, maar Rifkin heeft ook
daarvoor een orginele oplossing
gevonden.