Cultuur Kunst Potten en pannen in Oudheden ewondering FLEETWOOD MAC Dubbele bodems en valkuilen Van Hanegem intrigerend Ruim zes miljoen voor 'Marilyn' van Andy Warhol DONDERDAG 3 NOVEMBER 1994 21 LATER IS TE LAAT Noël Coward Uit de eensgezinde pers: Kroon op het werk van Willem Nijholt (Telegraaf) Loepzuiver komediespel van Nijholt en Van der Klei (Parool) AANVANG 20.15 UUR LEIDSE SCHOUWBURG tel. 071-131943 Ilias krijgt ook nieuw decor Nadat tijdens de repetities van 'Ilias' de Toneelgroep Amster dam kortgeleden van regisseur is gewisseld, is het toneelbeeld nu eveneens veranderd. Vanwe ge onoverbrugbare verschillen in artistieke opvattingen tussen hem en de spelers trok Peter Oosthoek zich onlangs terug uit de regie. Titus Muizelaar en Gijs de Lange, die beiden tevens een rol vervullen in 'Ilias', hebben die taak van hem overgenomen. Vervolgens leidden gewijzigde opvattingen over enscenering van dit stuk tot wensen voor een aangepast decor. Het oor spronkelijke ontwerp van Paul Gallis bedroeg aan materiaal kosten ongeveer 35.000 gulden. René van der Pluijm, hoofd voorlichting van Toneelgroep Amsterdam: „Het nieuwe decor is grotendeels samengesteld uit delen van het oude decor.", al dus Van der Pluijm. ER ZIJN NOG PLAATSEN voor het optreden van MATHILDESANTING the Whole band OP ZATERDAG 12 NOVEMBER A.S, AANVANG 20.15 UUR LEIDSE SCHOUWBURG tel. 071-131943 Grote afmetingen genieten on miskenbaar de voorkeur van Ab van Hanegem. Doeken van twee bij twee, of zelfs twee bij drie meter zijn geen uitzonde ring. Die omvangrijke dimen sies maken dat zijn schilderijen je als het ware overspoelen. Je voelt je er dadelijk in opgeno- Dat gegeven vormt het uit gangspunt voor een spel, dat er op gericht lijkt de toeschouwer uit z'n evenwicht te brengen. Hoewel Van Hanegems werken in eerste instantie een zeer har monieuze, uitgebalanceerde in druk maken, zijn ze in staat om het gevoel voor stabiliteit volle dig in de war te brengen, omdat de voorstellingen vol gestopt zijn met allerlei perspectivische valkuilen. In de galerie van het Acade misch Ziekenhuis toont Ab van Hanegem een serie composi ties, geschilderd met behulp van sjablonen in heldere, dek kende kleuren. Door de veel- heid aan rechte lijnen en ellip sen ogen de schilderijen als geometrisch-abstracte voorstel lingen. Maar hoe langer je kijkt, hoe figuratiever ze worden. De lijnen schuiven over en langs el kaar, met als gevolg dat er ruim telijke, architectonisch getinte beelden ontstaan. Het eigenaardige is, dat er van alles mankeert aan de op geroepen ruimtelijkheid. Zo zijn er vormen, die als een los object door de. ruimte lijken te zweven, maar die tegelijkertijd als een soort zwarte gaten de logica van de ruimte verstoren. Er zijn schaakbord-patronen van zwar te en witte vierkanten die als in een bolle lens worden vervormd tot hoofdpijnverwekkende krommen. Allerlei perspectie ven vermengen zich met elkaar op een manier die vaak moeilijk te ontwarren is. Het doet allemaal nogal den ken aan de onmogelijke figuren van de graficus M.C. Escher, dit werk van Ab van Hanegem. Al leen, in tegenstelling tot Escher, die zijn meetkundige absurdi teiten altijd zeer nadrukkelijk naar voren bracht, zorgt Van Hanegem dat zijn ruimtelijke rariteiten nagenoeg verborgen blijven. Van Hanegem verstoort de orde veel geraffineerder dan Escher. Je moet zeer goed kijken om uit te vinden waar de schoen nou eigenlijk wringt. Ab van Hanegem houdt van dubbele bodems en surrealisti sche booby-traps. Onder het mom van aangename poëtische beelden, krijgt de kijker een klap voor z'n kop. Dat is een al leszins merkwaardige gewaar wording. Naar de diepere bete kenis ervan kun je alleen maar gissen. Intrigerend. 2 DECEMBER 1994 GROENOORDHAL LEIDEN DAVE MASON en BEKKA BRAMLETT SUPPORTACT: HANS VERMEULEN THE REST kaartverkoop via 18 grote N.S. -stations. Informatie O.V. Reisinformatie 06-9292 en telefonisch reserveren bij Mail-Tickets 06-91122339 Mondriaan 'weggesleept' delft «gpd Het gestolen levenswerk van Frans Postma uit Delft over Mondriaan is terecht. De col lectie foto's over het Parijse atelier van Mondriaan lag in zijn auto die vorige week in Amsterdam werd gestolen. Later kreeg de maquêtebou- wer een telefoontje van een Amsterdammer die zei dat de gestolen auto enkele da gen voor zijn deur had ge staan. Dinsdagmiddag sleep te de afdeling parkeerbeheer van Amsterdam de auto weg, omdat deze al een paar da gen in een wielklem stond. Alleen een polstasje met per soonlijke papieren is uit de auto verdwenen. ,,Ik dacht in eerste instan tie dat iemand een grap met me uit wilde halen", vertelt Postma. Maar de man die me belde gaf zo'n gedetailleerde omschrijving van de auto, dat het toch waar moest zijn." Dit goede nieuws over trof alle verwachtingen van Postma, want de politie had hem verteld dat de kans vrij wel nihil was dat de papieren boven water zouden komen. „Ik moet wel vierhonderd gulden betalen voor de par keerbon en de boete voor de wielklem, omdat de auto na de diefstal fout stond gepar keerd. Maar het belangrijkste is dat ik mijn spullen terug heb", aldus een gelukkige Postma. Van de collectie fo to's en aantekeningen over het Parijse atelier van Mon driaan bestaat geen kopie. Binnenkort wordt van de col lectie een boek gemaakt. Museum koopt Israëls deurne» Museum de Wieger in Deurne koopt volgend jaar het schilderij 'Liggend vrouwelijk naakt' op de divan van Isaac Is raëls. Het werk bevindt zich nu nog in een particuliere collectie. Met de aankoop is een bedrag gemoeid van 100.000 gulden. Het schilderij was overigens eerder dit jaar al in Deurne te zien tij dens de expositie Het naakt in de Nederlandse schilderkunst van de twintigste eeuw. Van 5 november tot en met 8 januari is het opnieuw te zien, ditmaal samen met een aantal andere, nieuwe aanwinsten. Brood op condoomautomaten Amsterdam De doorgaans grauwe condoomautomaten in de horecakrijgen een gekleurd omhulsel. De initiatiefnemers, een firma in condooms en een designbureau, verwachten dat dat de verkoop stimuleert.Tot de uitvoerende kunstenaars behoren Herman Brood, Peter Diem en Jasper Krabbé. Tien procent van de verkoopopbrengst van de kunstautomaten gaat direct naar hetAids-fonds. King of the Blues op concerttournee den haag B.B. King, de King of the Blues, komt deze maand voor concerten naar Nederland. King is op 26 november in de IJsselhal in Zwolle, op 29 november in het Frits Philipscentrum in Eindhoven en op 30 november in het Haagse Congresge bouw. Voor inlichtingen is de Concert-infolijn beschikbaar: 05150-20510. Resultaat opgravingen Leidse Koenesteeg Nog maar net opgegraven en nu al pronken de vondsten van opgravingen aan de Leidse Koenesteeg in de vitrines van het Rijksmuseum van Oudheden. Aardewerk uit de Middeleeuwen en de Romeinse tijd is tijdens een mini- expositie te bewonderen. Aandachtstrekker is de schedel van inwoner van Leiden, een veertigjarige man die door geweld om het leven moet zijn gekomen. De vondsten dateren van de eerste eeuw na Christus. Daar mee is Leiden duizend jaar ou der dan aanvankelijk werd ge dacht. Nog nooit eerder zijn er Romeinse overblijfselen in de Leidse binnenstad aangetroffen. Maarten Dolmans, van de Leid se Dienst Bouw Wonen, coör dineerde de opgravingen, die ongeveer vijf weken in beslag Het terrein bij de Koenesteeg kwam braak te liggen toen een oude garage plaats maakte voor nieuwbouw. Archeologen maakten van de periode tussen sloop en bouw gebruik om er opgravingen te doen. Behalve overblijfselen van twee boerde rijen, vonden ze resten van aar dewerk en een aantal putten die de Romeinen gebruikten om af val in te gooien. In de putten troffen de onder zoekers twee schedels aan. Dol mans: „Het gaat om schedels van twee mannen, van rond de dertig en veertig jaar. De oudste is door geweld om het leven ge komen. Hij heeft een flinke klap op zijn hoofd gehad. Over de schedel loopt namelijk een breuk die dezelfde kleur heeft als de rest van het bot. De wond heeft dus nooit kunnen gene zen. Dat betekent dat de man aan de klap is overleden." Handelaren Dolmans plaatst de nederzet ting in historisch perspectief. „Aan het begin van onze jaartel ling wisselden droge en natte perioden elkaar vaak af. Tijdens één van de drogere tijden bouwden de Romeinen allerlei forten. Van Utrecht tot Katwijk, langs de Rijn, ontstonden ver sterkingen. Zo'n fort trok han delaren aan, die zich in de buurt van de forten vestigden. De soldaten wilden na hun dienst uitgaan, dingen kopen, enzovoorts. Als ondernemer kon je aan zo'n fort geld verdie nen. Zo kwamen er allerlei 'bur- gelijke' nederzettingen." Om de handel te bevorderen, legden de Romeinen een weg aan die alle versterkingen langs de Rijn met elkaar verbond. In Leiden liep deze weg waar schijnlijk waar nu de Hoge- woerd ligt. „De resten van be woning die aan de Koenesteeg zijn gevonden, zijn mogelijk van boeren die voor de markt pro duceerden. Dat is gemakkelijk te achterhalen omdat we nogal wat aardewerk hebben gevon den. Die boeren hadden niet al Maarten Dolmans: „Als ondernemer kon je aan zo'n Romeins fort flink geld verdienen." foto hielco kuipers leen inheems aardewerk, maar ook potten en pannen die uit Duitsland kwamen. Ze verkoch ten hun verbouwde produkten om van het geld luxe goederen te kopen", aldus Dolmans. De archeologen ontdekten verder dat er vroeger een kreek bij de Koenesteeg heeft gelo pen. De bewoners probeerden zich met zogenaamde palissa den, houten palen in de grond, tegen overstromingen te be schermen. De precieze bedding is nog niet bekend. Dolmans: „Binnenkort wordt er in de buurt van de Koenesteeg nog een garage gesloopt. We hopen dan iets meer te weten te ko men over de loop van de kreek." Dat er belangrijke vondsten in de binnenstad zijn gevonden, betekent nog niet dat de Koenesteeg een toeristische at tractie wordt. Dolmans: „Het enige wat je nu ziet zijn de pa lissaden. Die komen naar voren als donkere strepen in de grond. Na een paar jaar zie je daar niets meer van. Er komt een uit gebreid verslag of misschien een apart boekje over de vondsten. Maar de nieuwbouw gaat gewoon door." De mini-expositie is te zien tot 8 januari in het Rijksmuse um voor Oudeheden, Rapen burg 28, Leiden. Openingstij den: dinsdag tot en met zater dag: 10.00 tot 17.00 uur; zon en feestdagen: 12.00 tot 17.00 Maarten Dolmans gaat dins dag 8 november tijdens een le zing dieper in op de vondsten. Aanvang: 20.00 uur in de Taf- feh-zaal van het Rijksmuseum voor Oudheden. De toegang is gratis. Een doek van Andy Warhol, Shot red Marilyn uit 1964, stal gisteravond de show tijdens een veiling van hedendaagse kunst bij Christie's in New York. Het bracht 6,25 miljoen gulden op, duidelijk boven de geschatte opbrengst van 5,4 miljoen. De vorige, Japanse, eigenaar moest er echter op toeleggen want die kocht het voor rond 8 miljoen gulden in 1989 toen de internationale kunstmarkt top- prijzen garandeerde. Maar na het inzakken van de markt, zoals bleek met andere Warhols die in het voorjaar van 1993 niet de minimumprijzen opbrach ten, waren de verkopers woens dag blij verrast. Shot red Mari lyn is een van de portretten die de voorman van de pop art maakte op basis van veelvuldig in de media afgedrukte foto's van bekende personen zoals Marilyn Monroe, John F. Ken nedy en Elvis Presley. Het vertrouwen was dinsdag al teruggekeerd tijdens een vei ling bij Sotheby's toen Warhols werk Let us now praise famous men op 1,7 miljoen gulden werd afgehamerd. De geschatte opbrengst was 1,1 tot 1,3 mil- Roy Lich- 2 miljoen joen. Een doek 1 tenstein werd v< gulden verkocht. De grote najaarsveilingen in New York worden volgende week voortgezet met belangrij ke verkopen van moderne en impressionistische kunst. In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij dirett, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde j hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk I en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt Joop Walenkamp, Leids politicus en voormalig illustrator bij deze krant, j, zijn bewondering uit voor karikaturen en in het j bijzonder die van de Amerikaanse tekenaar David Levine. „Alleen een I hoofd zegt me weinig. Ik ben iemand die zelf af en toe bij gelegenheid de tekenpen pakt. Eén van de tekenstijlen J die mijn belangstelling heeft, is de karikatuur. David Levine is 1 wat mij betreft de topper in dit j genre. Hij heeft rechtstreeks invloed op mijn eigen tekenen gehad. 1 Een karikatuur doet veel meer dan een gelijkenis. Een goede karikatuur moet ook niet- i zichtbare wezenskenmerken t weergeven. In een wassen i beeldenmuseum zijn mensen tot op de millimeter gekopieerd. Het gekke is dat ik ze nooit herken. Alles klopt, toch zijn ze het niet. Iemands I persoonlijkheid is meer dan hoe hij er uit ziet. Het gaat om de 1 houding, de manier van lopen, j Een karikaturist brengt de interpretatie van een persoon I' tot uitdrukking. Neem die tekening die Levine van De Gaulle maakte. Het is een I beperkt plaatje en toch geeft het zo veel weer. Daar kan geen j foto tegen op. Levine kan als geen andere Jj karikaturist iemand trefzeker verbeelden. In Nederland zijn er 1 ook wel tekenaars die het il kunnen zoals Peter Vos bij voorbeeld. In Angelsaksische j landen maken ze toch betere prenten. Ik denk dat het komt omdat de Nederlandse pers een beperkte traditie heeft met tekeningen in de krant. Het is geen gewoonte. Het lijkt wel of men bang is dat een tekening het serieuze nieuws aantast. Terwijl het zo goed zou passen, elkaar aanvult. Wat je wel eens in kranten ziet, is alleen een kop. Een karikatuur is meer. Daar komt het hele lijf bij kijken. Zo'n hoofd alleen zegt me weinig. En je komt spotprenten tegen, maar dat is een heel ander vak. Het is een tekening met een lading terwijl Levines tekeningen waardevrij zijn. Opland is voortreffelijk in zijn spotprenten, maar absoluut geen karikaturist. Het heeft me ook altijd verbaasd dat er zo weinig kunstenaars zijn die karikaturen maken. Ik heb het zelf altijd heel leuk gevonden. Dat plezier zie je ook af aan het werk van Levine. Ik wil me niet meten met Levine maar sommige tekeningen maak je heel snel. Dat is een kwestie van een uurtje. Met andere ben je weken, soms maanden bezig. Mijn ervaring is dat de mensen die eruit zien als een wandelende karikatuur moeilijker te tekenen zijn dan mensen met minder geprononceerde trekken. Het karikaturen maken, is dat je een heel andere kijk op mensen krijgt. Hoe iemands hele optreden is, zijn hele persoonlijkheid. Het is een uitdaging dat t tekenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21