Van Manen wekt mededogen Pakkende 'Tol' van dolkomische Freek de Jonge Cultuur Kunst Vervelende bar-talk Peer Mascini Margriet de Moor over problemen schrijversschap Komst dirigent Gergjev kost RPhO drie ton per jaar extra Succes Indigo Girls groeit gestaag Cadeautje voor Mauritshuis WOENSDAG 2 NOVEMBER 1994 21 Foto's uit voormalige Sovjetunie soms ontluisterend amsterdam Op een foto van Bertien van Manen uit het mortuarium van Novokuznetsk liggen bloederige lijken verpakt in ou de tafelkleden schots en scheef op de grond. In Yerevan staat Alfo in uniform jong en stoer voor portretten van zijn gesneuvelde vader en broer, klaar voor zijn eigen heldendood. Ook als Van Manen minder gruwelijke on derwerpen kiest, wekken haar foto's uit de voormalige Sovjetunie direct mededogen op. Tijdens haar reizen lo geerde ze vooral bij de mensen thuis en slaagde erin hun armoedige bestaan in alle ontluistering weer te geven. tijd is nog steeds niet verdwe nen. Veel Russen schamen zich voor hun grote armoede en hebben bovendien geen slaapplek voor een gast omdat ze met de hele familie in e'én kamer moeten wonen. Wie dat leest realiseert zich nog eens extra hoe bijzonder het is dat Van Manen wèl hun vertrouwen won. Ze leefde lang durig in dezelfde ontluisterende omstandigheden en wachtte soms dagenlang op vervoer, maar in haar dagboek beklaagt ze zich nergens over. Als ze een propvolle gemeenschappelijke keuken fotografeert weet je ze ker dat ze niet alleen maar voor even in de bijbehorende flat was. Datzelfde gevoel krijg je bij een foto van twee vrouwen die in 'e'en kamer de nacht gaan doorbrengen, de oudste op een bank. Elders ligt vast een matras In het Stedelijk Museum in Am sterdam is een selectie te zien uit het materiaal dat Van Ma nen in drie jaar tijd in Rusland, Georgië, Oezbekistan, de Oek raïne en Armenië verzamelde. De expositie heet 'Honderd zo mers, honderd winters' naar de begroetingswoorden van Rus sen als ze elkaar lang niet heb ben gezien. Dat is ook de titel van het fotoboek met een En gelstalig reisverslag van Van Manen. In het voorwoord vertelt de Poolse schrijver Ryszard Kapus cinski hoe moeilijk het is bij de bewoners van de voormalige Sovjetunie over de vloer te ko men. Tijdens het communisme was het ontmoeten van buiten landers een politieke misdaad en de ingepeperde angst uit die 'Zee en duin' in Katwijk katwuk» In galerie 'De Witte Duif in Katwijk aan Zee is een ex positie tezien over het onderwerp 'Zee en duin' op schildersge- bied. Verschillende werken van diverse kunstenaars zijn samen gebracht. Zo is er een bijzondere gouache van Dick Zwier te zien, 'De Margrieta Maria uit Katwijk aan Zee in het dok'. De tentoonstelling begint zaterdag 5 november en duurt tot en met 14 januari en is alleen op zaterdag te bezichtigen: van 11.00 tot 13.00 uur en van 14.00 tot 17.00 uur. 'De Witte Duif is te vinden aan de Koninginneweg 12a in Katwijk aan Zee. Fins epos bij Silvester leiden» Wijdse verzen met een krachtig metrum kenmerken het Finse epos Kalevala, waarvan Verteltheater 't Voorkamertje en kele liederen brengt. Het vertellen begint zaterdag 5 november om 20.00 uur in het nieuwe verteltheater 't Voorkamertje in Jeugdboekhandel Silvester. Rapenburg 17, Leiden. Toegang tien gulden. Bedrijven in beeld in Beelden aan Zee scheveningen» In het museum Beelden aan Zee in Scheveningen is van 5 november 1994 tot en met 5 februari 1995 de tentoon stelling „Bedrijven in beeld". De kunstcollectie van negen grote bedrijven in Nederland is tentoongesteld temidden van de vaste collectie van het museum. Sculpturen van onder anderen Spronken, Rogge, Salvador Dali en Volten zijn nu voor het pu bliek te zien. il op de foto' op Van Manen te wachten, die echter eerst nog even een foto van dit tafereel wilde nemen. Het is echter niet alleen maar kommer en kwel dat we op haar foto's zien. Ook in de voormali ge Sovjetunie wordt gelachen, raken jongeren verliefd en ma ken vrouwen zich op om te be hagen. Met haar eenvoudige amateurcamera vervult Van Manen de kijker zo ook met res pect voor de overlevingsdrift van de Russen in een tijdperk waar het uiterlijk verval tot in elk detail zichtbaar is. De expositie 'Honderd zo mers, honderd winters' van Bertien van Manen in het Ste delijk Museum (Paulus Potter straat 13, Amsterdam duurt tot en met 27 november. De ope ningstijden zijn dagelijks van 11.00 tot 17.00 uur. Tokken doen kippen. En Peer Mascini in zijn allereigenste theaterprogrammaatje. Het duurt gelukkig niet zo lang, maai" net lang genoeg om de toeschouwer een blos van plaatsvervangende schaamte te bezorgen. In het magere kadertje van een talkshow legt Mascini zijn ei. Over geloven en niet geloven zullen twee experts komen pra ten: een priester en een globe kenner. De gedachte zal wel zijn dat ze allebei een hoop oncon troleerbare klets kunnen vertel len. Deze twee komen niet op dagen en dat maakt de weg vrij voor een alleenspraak van Mas cini zelf. Deze monoloog is ech ter vele malen erger dan zalven de paterspraat of opgeklopt ja gerslatijn. Zijn naam klinkt al wat char- latannerig, maar daar kan Mas cini ook niks aan doen. Dat zijn voorstelling niet deugt, is hem wel te verwijten. De mopjes hebben lange baarden, de anec dotes in een verband zetten was blijkbaar te veel werk. Boven dien zijn de, als autobiografisch aangeprezen, geschiedenisjes weinig opzienbarend. Dat hoeft geen belemmering te zijn. Er zijn lieden die met het zoeken en vinden van een kwartje, het publiek een hele avond adem loos aan de stoel weten te kluis teren. Maar Mascini's verhaal tjes hebben zo weinig om het lijf, dat ze smakeloos worden. Bovendien heeft hij zijn huis werk niet gemaakt. Zijn zoute loze verhaaltjes kloppen niet met zichzelf. De uitglijders die hij maakt in de beschrijvingen van zijn 'Roomse jeugd' kun je nog ver ontschuldigen door zijn jachtige tempo en onverwerkte woede jegens het papendom. Maar met de ongeloofwaardigheden die zich opstapelen in het ver haal waarin hij voor iemand een pakje brengt naar Singapore, zijn 'Van Damme-verhaal', gaat hij wat mij betreft te ver in zijn smakeloosheid. Sterke verhalen in de kroeg kunnen getemperd worden door een vriendelijk roesje, of je begint een gesprek met de an dere buurman, of je kiest tactvol het hazepad. In een theaterzaal is dat wat lastiger. Daar ben je min of meer verplicht het ge wauwel aan te horen totdat die vervelende ouwehoer het einde lijk zelf welletjes vindt. In Verwey-lezingen Leidse universiteit Margriet de Moor is dit jaar de eer te beurt gevallen om de Al- bert Verwey-lezingen aan de Leidse universiteit te houden. Wat ze morgenavond en vol gende week precies gaat ver tellen is nog een verassing. Maar De Moor snijdt in elk ge val de 'problemen van het schrijversschap' en de 'maat schappelijke en literaire ver antwoordelijkheid van de schrijver' aan. In overeen stemming met deze thema's heeft De Moor haar twee Al- bert Verwey-lezingen crypti sche titels meegegeven: Mada me Bovar)' is een briefje van duizend en Hindernissen. De Albert Verwey-lezing is een onderdeel van het gast schrijverschap dat de Letter enfaculteit in samenwerking met de K.L. Poll Stichting voor Onderwijs, Kunst en Weten schap, het NRC Handelsblad en het Leidse Universitair Fonds organiseert. De schrij ver geeft, naast de lezing, ook één semester literatuurcolle ges. Het gastschrijverschap be staat sinds 1985 en is bedoeld om docenten en studenten in contact te brengen met beken de schrijvers. Voor de auteur is het nuttig om kennis te nemen van het universitaire wereldje, waar de werkelijkheid op een andere manier wordt onder zocht dan in de literatuur. Al eerder waren onder anderen Gerard Reve, Maarten 't Hart en Hella Haasse gastschrijvers en sprekers van de Albert Ver: wey-lezingen. Albert Verwey (1865-1937) Margriet de Moor: Albert Verweylezingen. was van 1924 tot 1935 hoogle raar Nederlandse letterkunde aan de Leidse universiteit. Hij was dichter en behoorde tot de Beweging van Tachtig, een stroming die rond 1880 op kwam. De dichters van deze groep, waartoe ook Willem Kloos en Jacques Perk beho ren, zetten zich af tegen de moralistische poëzie van die ARCHIEFFOTO GPD tijd. De lezingen zijn naar Ver wey genoemd omdat hij de eerste hoogleraar Nederlandse letterkunde in Leiden was. Ter hem stai de Kloksteeg een gedenksteen. De lezingen zijn op 3 en 10 november in het Academie gebouw, Rapenburg 73, Lei den. Aanvang 20.00 uur, toe- gang zeven gulden vijftig. rotterdam gpd Rijksoverheid en gemeente Rotterdam samen moeten het Rotterdams Philharmonisch Orkest jaarlijks 300.000 gulden extra subsidiëren voor de zeven weken per jaar die de Russische dirigent Valery Gergjev naar Rotterdam komt. Volgens het orkest gaat het hierbij om de meer kosten van Gergjev boven een andere dirigent, maar niet alleen om zijn salaris voor de zeven we ken per jaar die zijn contract omvat. Ook extra kosten voor duurdere solisten en gastdirigenten die alleen Gergjev kan binnenhalen kunnen ho ren bij dit bedrag van drie ton. Over de exacte de tails van het contract met Gergjev zelf is nog niet eens overeenstemming bereikt, aldus RPhO-di- recteur Paul Zeegers, dus ook niet over diens sala- Vanaf herfst volgend jaar is Gergjev chef-diri gent en artistiek directeur van het Rotterdams Philharmonisch Orkest, voorlopig voor de duur van vijf jaar. Zijn aanwezigheid op de bok voor het Rotterdamse orkest geldt echter maar voor ze- Ven weken per jaar, is vanaf het begin van de on derhandelingen het uitgangspunt geweest. Het exacte salaris van Gergjev voor die zeven weken blijft voorlopig geheim. Decor: Hella en Freek de Jonge. Techniek: Hella de Jonge. Goocheladviezen: D. Copperfield. Chinese kle ding: The Friendship Store, Shanghai. Gezien: 1/11 in Luxor, Rotterdam. Daar nog tot en met 20 november Vervolgens elders in het land. Ooit voorzag Rudyard Kipling (1865- 1936) dat Oost en West nooit één pot nat zouden kunnen worden. Na vier maan den sfeerproeven in China, Japan en omstreken is Freek de Jonges geloof in die befaamde stelling van de Britse schrijver aanzienlijk gedaald. Maar ge lukkig voor hem zijn de verschillen tus sen daar en hier nog wel altijd zo groot dat hij aan zijn persoonlijke 'Oriëntatie' een buitengewoon pakkend programma Manuscript boek over Mondriaan uit auto gestolen amsterdam anp Veel werk van de Delftse archi tect Frans Postma is dit week einde verloren gegaan, toen zijn auto met een manuscript voor een boek over Mondriaans Pa- rijse atelier bij het Amsterdamse Waterlooplein werd gestolen. Postma heeft geen kopie van zijn handgeschreven tekst, die hij dit weekeinde wilde laten uittikken. De diefstal vond vrijdagavond plaats, zo is gisteren bekend ge worden. Behalve Postma's tekst is ook een aantal illustraties ver dwenen. Het boek, dat 96 pagi na's zou tellen, zou op 12 de cember uitkomen bij de ope ning van de tentoonstelling in de Amsterdamse Beurs van Ber- lage, waar een reconstructie van Mondriaans Parijse atelier aan de Rue du Départ 26 te zien zal zijn. Mondriaan werkte daar van 1921 tot 1936. Postma heeft tien jaar aan het boek gewerkt, aldus een woordvoerder van de Beurs van Berlage. Aan de Am sterdamse Reinigingsdienst is gevraagd uit te zien naar de gele dossiermappen, waarin de tekst en de illustraties zaten. Architect Postma gaat nu pro beren een nieuwe tekst te ma ken. Die zal echter niet op 12 december beschikbaar zijn. De heeft overgehouden. Veelal ver van huis, maar wel heel persoonlijk en bovenal dolkomisch, zo presenteert hij zich in zijn twaalfde eigen theaterproduktie 'De Tol', die gisteravond in een met vele pro minenten gevuld Luxor in première ging. Freek heeft na diverse tijdverslindende uitstapjes (ook bij Het Nationale Toneel als de nar in 'King Lear') een voorstelling in elkaar gedraaid die beter is dan hij zelf in deze beginfase lijkt te beseffen. Want" De Jonge (50) straalde bij deze officiële start nogal eens (bij zijn opkomst, in de tweede showhelft) enige twijfel uit. Alsof hij de zaak (lees: de zaal) niet helemaal vertrouwde, dacht net zo weinig krediet te hebben als hij schetste in zijn opening 'De Auditie'. Die vraagtekens bij hem zijn natuurlijk enerzijds het gevolg van de oprukkende anderzijds zijn ze ingege ven door het vermoeden na ruim een kwart eeuw theatrale krachttoeren alles al een keer te hebben bedacht en ge daan. Wat betreft de (stille) prestigestrijd met jongere (en intussen populairdere) collega's als Paul de Leeuw en Youp van 't Hek: als 'Tollenaar' ofwel als humoris tisch antropoloog demonstreert Freek een 'podiumpower' die beslist zijn weer ga niet kent. Zoals hij zelf ook wil heeft hij nog maar heel weinig nodig om tot iets fraais dan wel verbluffends te ko- Het verbale intellectuele geweld, toch jarenlang zijn voornaamste wapen, is te ruggedrongen om meer ruimte te schep pen voor allerlei visuele spitsvondighe den die veel minder hoogdravend zijn. Het is ook geen toeval dat De Jonge refe reert aan Marcel Marceau, de legendari sche Franse pantomime-held. Tommy Cooper had trouwens even goed gekund, want De Jonges onhandig gegoochel met de opbergkastjes die bepalend zijn voor het Oost-aziatische decor van 'De Tol' is geheel in de geest van deze Engelse col- lega. Maar met 'Als je denkt dat ik moralist ben, dan zit je niet ver mis, want ik wil alleen maar zeggen, dat denken geweld dadig is' en andere wijsgerige rijmpjes geeft Freek op de valreep nog even een onverbloemde serieuze draai aan 'De Tol', die ietwat geforceerd overkomt. Zo laat De Jonge zijn publiek toch nog een beetje tol betalen voor een reusachtige hoeveelheid dikke pret. den haagLandschap met jagers is de titel van het schilderij door Pieter van Laer (1599-1642) dat het Mauritshuis onlangs ten geschenke kreeg van Procter Gamble Nederland. Het uitstekend bewaarde paneel, kort geleden ontdekt in een particuliere Engelse verzameling, is een Het Amerikaanse folkduo de In digo Girls zag het meest recente album 'Ophelia Swamp' in de Verenigde Staten binnen twee weken tot gouden plaat gepro moveerd. In Nederland gaat het nog niet zo hard, maar ook hier groeit de aanhang van Emily Saliers en Amy Ray gestaag. On langs verscheen de opmerkelij ke nieuwe single 'Touch m'e Fall' en deze week is het tweetal ook weer op de Nederlandse podia te aanschouwen. Ze komen uit het Amerikaanse Decatur, Georgia, op een steen worp van Atlanta en zingen al sinds de vroege jaren tachtig, toen ze nog studeerden. Be roemde stadgenoot Michael Sti pe van R.E.M. hielp hen min of meer in het zadel en in 1989 ve- scheen het nog altijd overtui gende debuutalbum. Sindsdien zijn de liedjes van Emily en Amy altijd netjes over de platen verdeeld. Emily levert de wat 'folk'-achtiger sorigs in de Joni Mitchell-traditie. Van die echte hart-onder-de-riem- liedjes. Amy klinkt wat zelfver zekerder in haar songs en zé 'rockt' meer. Vier albums hebben ze in middels op hun naam .staan - niet meegerekend. 'Swamp Op helia' heet de nieuwste en die klinkt niet noemenswaardig an ders dan de voorgangers. Dat is geen punt van kritiek. Sommige artiesten verzetten immers mu zikale bakens en anderen voe gen gewoon mooie liedjes aan het grote liedboek van de pop toe. En voor de Indigo Girls geldt dat laatste. Ontwikkeling „Ik denk dat Emily's songs in de loop der jaren ingewikkelder zijn geworden, zowel muzikaal als qua tekst", probeert Amy een ontwikkeling te schetsen. „En naarmate je langer bezig bent ga je je meer losmaken van jeinvloeden." Over haar eigen songs zegt Amy dat ze minder geforceerd is gaan schrijven. „Ik heb altijd veel over niet beantwoorde lief des geschreven. Dat doe ik nog steeds. Maar tegenwoordig zijn die liefdesliedjes vaak kruiwa gens voor andere thema's." De plaattitel 'Ophelia Swamp' is afkomstig uit 'Touch me Fall', de nieuwe single en de opmer kelijkste song van het album. Een wat deprimerende albumti tel, eigenlijk, 'Het Moeras van Ophelia'. Daar is Emily het ech ter niet mee eens. „Bij Ophelia En Amy benadrukt dat ze Shakespeares personage in haar 'Touch me Fall' nogal abstract gebruikt heeft. „Ik wist eigenlijk niet eens waar ik het precies over had toen ik die songtekst schreef." Het stuk is lang, met nogal wat melodie- en tempo wisselingen. Een beetje suite achtig. „Het gaat over tegenstel lingen", zegt Amy. „De chaos van het leven 'on the road'. En de rust als je dan weer thuis komt. Die voortdurende wen dingen en veranderingen in het leven en in de liefde. En dat dat eigenlijk wel een goede zaak is." De Indigo-fans blijken loyaal. Heel loyaal. En de groep heeft een aanzienlijke aanhang in 'gay'-kring. „We zijn zelf les bisch, dus dat is niet zo vreemd", reageert Amy. „We doen daar ook verder niet moei- lijk'over". Anderzijds hebben ze ook geen behoefte aan een 'coming-out'-circus zoals dat rond Melissa Etheridge of k.d. Lang heeft plaatgevongen, zegt Amy. „Waar het ons om gaat is de individualiteit van mensen. Staan voor wie of wat je zelf bent. En in dat opzicht willen we ook wel een voorbeeldfunc tiehebben." Concerten: woensdag 2 no vember Amsterdam (Paradiso)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21