in 'Een foto van een bruidspaar, daar ga ik van hyperventileren' \f ZATERDAG 29 OKTOBER 1994 Fotograaf Frans Rombout: dan maar liever de lucht in Vliegt 'eUI Zestien hot vn.Tlissen de Boeings 707, DC 10's, en Airbussen in staat een nuin met een Itoop koffers en tassen bij een Cessna 172. Met een gebaar dat ervaring verraadt, maakt Frans Rombout de touwen van het vliegtuigje los. Hij wrijft genietend in zijn handen als de kerosinedamp van een opstijgend i 'liegt u igzijn neusvleugels prikkelt.Prima vliegweertje toch... zegt hij tegen zijn piloot Kees in 't Veld. De enige Leidse luchtfotograaf heeft er zin in. „Ik ga al sinds 1975 de lucht in, en het blijft een prachtig vak. Frans Rombout aan het werk vanuit de door Kees in 't Veld gevlogen Cessna 172. W Sti oor vandaag heb ik een aantal verschillende opdrachten jstaan", zegt Frans Rombout De fotograaf spaart ze bewust op, omdat huren van een vliegtuig met piloot een ibare zaak is. Een uurtje vliegen kost hem c de 400 gulden. Letterlijk een vrienden- S want na twintig jaar kent hij de meeste ren van de aero-club in Rotterdam wel en 1 aantal daarvan kan hij tot zijn kamera - ïrekenen. Ctes in 't Veld is er een van. De vliegin- jtteur is altijd wel te porren voor een ditje. In het dagelijks leven is hij directeur een groot assurantiekantoor in Rotter- vandaag heeft hij een paar uurtjes over. o: veel piloten op Zestienhoven geldt dat naast het vliegen ook ander werk hebben, beschikken over een zogeheten B3-brevet se toestaat om fotovluchten en commer- le vluchten te maken, zoals vliegen met re- ne-'slepers'. De toestellen huren ze, vlie- idoen ze puur voor het plezier. /«ordat ze opstijgen, nemen Rombout en 't Veld het vliegschema door. Op het pro- anma staan onder meer foto's van het in- srieterrein Roomburg, het Centraal Sta- n Leiden, de voetbalvelden van RCL en lick Boys en een wijk in Oegstgeest. Eens in zweel tijd gaat Rombout de lucht in. Dat n*t niet eens zo zeer af van de opdrachten lij krijgt en ook niet eens alleen van de sen; de fotograaf is vooral afhankelijk van /veer. „Nu hebben we denk ik maar een ch van 25 kilometer. Gisteren kon je veel rcer kijken", zegt Rombout in het ruim van e» kap acht meter lange Cessna. „Ik was met etfn andere opdracht bezig en stond daar fit met gekromde tenen aan te denken. nBthalve met luchtfotografie houdt Rom- eiöu zich ook bezig met reclame- en stockfo- iei jnfie: het maken van algemene foto's voor :Umebureaus of architecten, zoals bijvoor- ef eü de klassieke foto van een vrouw met odpijn. Zo'n plaat kan voor meerdere n lebinden gebruikt worden en bewaart hij zin archief. „Ik ben aangesloten bij elf bu- aiE, verspreid over de hele wereld die er n^biuikvan maken." ra Fotograferen speelde al vroeg een rol in het VI 'ei van Rombout, die na z'n middelbare t^leding aanvankelijk naar de kunstacade- e ging, maar al snel uitweek naar de foto- bijkschool. Hij onderbrak die studie tijdelijk, hebt hij het naar eigen zeggen „allemaal ik niet helemaal meer wist, maar toen hij taken weer op een rijtje had, maakte hij resterende drie jaar binnen zes maanden Daarna kon hij voor zichzelf beginnen. .Vervolgens heb ik een jaar of vijf bruidsre- irtiges gemaakt, maar dat word je heel snel Daar is niets afwisselends aan. Er komt relijks creativiteit bij kijken. Ik ga nog Is bijna hyperventileren als ik een foto ten bruidspaar zie. Dt luchtfotografie was voor hem dan ook le lijk een vlucht. Een avontuur, want van onderdeel van het vak wist hij niet zoveel er er was ook geen opleiding voor luchtfo- fen. „Ik ging vaak op mijn bek. weet hij Zijn 'missers' betaalde hij van de op- :qgst van het werk dat hij met zijn bedrijf re Partners aan de grond deed. Rom an was al blij als hij aan het einde van de Lid quitte speelde. Pas na jaren werken in de lucht, kon hij eertig jaar oude Fairchild K 20 kopen: Amerikaanse legercamera die de gealli- n in de Tweede Wereldoorlog voor nagedoeleinden gebruikten. Nu is hij een de weinigen die over een vergunning be lt en het heeft gered als luchtfotograaf. Spannend en spectaculair, vinden anderen leroep. Mooi, maar doodnormaal vindt Frans Rombout, die daarom op de grond ge regeld op zoek is naar nieuwe uitdagingen. Hij vindt ze meestal in het (verre) buitenland. De in Den Haag geboren, maar in Leiden ge togen fotograaf heeft maandenlang reporta ges gemaakt in Japan, Lesotho, Thailand en Indonesië. Samen met zijn vrouw en zoon heeft hij ook nog eens een jaar met een busje rondge trokken in de Verenigde Staten. Daar raakte hij zijn foto-apparatuur bijna kwijt: „We lie pen met zijn drieën door New York toen op eens twee jongens nogal dreigend voor me stonden. Ze wilden mijn camera's hebben. Nou kunnen ze van mij alles krijgen, mijn geld, mijn schoenen, maakt niet uit. Maar van mijn fotospullen moeten ze afblijven. Rombout begon dan ook terug te vechten, kreeg hulp van omstanders en redde op die manier zijn materiaal. De donkerbruine Cessna stijgt op. Het gras aan de rand van de startbaan wordt haast losgeblazcn van de aarde. Rombout maakt rustig zijn riem vast en vouwt op zijn gemak een landkaart open. De andere inzittenden worden hun stoelen ingeperst, maar voor hem is dit routine. Hij zit er even ontspannen bij als de piloot. Het vliegtuigje is nog niet op de geplande hoogte van 1500 voet (ongeveer 500 meter) of Rombout is al druk in de weer met het in gereedheid brengen van zijn ca mera's, lenzen en twintig rolletjes. Het stam pen en rollen van het toestel doen hem niets. Hij geeft ondertussen zijn instructies aan de man aan de stuurknuppel, want het eerste object is al in beeld. Dat eerste onderwerp is de rijksweg A4 ter hoogte van het industrieterrein Roomburg. Nu begint het spel tussen piloot en fotograaf. „Iets zakken Kees, gebiedt Rombout. De pi loot laat het toestel zakken tot zo'n 300 me ter. „Prima zo, kunnen we nog iets dichter bij? Nu wil ik die bocht hebben. Nu. Vanaf dat moment gaai het allemaal heel snel. Pi loot Kees zet de bocht naar links in en het toestel ligt bijna op z'n kant. Links onder de Cessna ligt de weg haarscherp afgetekend en dat is voor Rombout het sein om het raampje open te gooien. Ijskoude lucht stroomt het vliegtuig bin nen. Het klapraam blijft door de druk open staan en de al grijzende haren van de foto graaf wapperen in de wind. De panden van zijn spijkerjas slaan alle kanten op. Met zijn linkerhand bedient Rombout de vijf kilo zwa re camera, terwijl hij met zijn andere hand de gewenste houding van het toestel aangeeft. De camera hangt uit het raam, wat het beejd oproept van een oorlogsvliegtuig dat met de lopen van z'n mitrailleurs op zijn prooi ge richt om een vijandelijk toestel cirkelt. Later legt Rombout uit hoe belangrijk de samenwerking met de piloot is. „Kees vliegt en ik maak de foto's, dat is simpel. Maar we moeten belden veel van eikaars beroep we ten. Hij moet weten wat voor ml) de juiste hoek is en wanneer de lichtinval en schaduw optimaal zijn. Andersom moet ik weten wat piloot en toestel kunnen. Ik kan niet het on mogelijke vragen, al probeer ik dat wel. Het moet wel veilig blijven", beseft hij. In de cockpit ontstaan dan ook vaak technische dialogen, die voor een leek onbegrijpelijk klinken, maar gesneden koek zijn voor de twee. „Ik vlieg graag met Kees," zegt Hom bout, „ik vlieg ook al heel lang met hem. We zijn vrienden en begrijpen elkaar. Zo professioneel als de fotograaf Is, toch slaat de gemakzucht ook bij hem wel eens toe. Nadat boven leiderdorp een paar foto's Frans Rombout een bevlogen fotograaf. zijn gemaakt, vliegt het toestel net weer over Leiden als Rombout roept: „Ho Kees, eventjes terug naar leiderdorp. I lij Is het veld van HOI. vergeten. „Richting Elizabeth Zie kenhuis en als je daat voorbij bent, een keet tje naar links. Op weg naar het complex van de Katwijk.se voetbalvereniging Quick Boys schieten onder het vliegtuigje de Leidse l'etruskerk, de Hooglandse kerk en de Burcht voorbij, liet geluid van de motor overstemt het geluid van de heipalen op het Centraal Station, dan na dert het toestel het militaire vliegveld Valken burg. Opwinding in de cabine als de militai ren vragen om een andere route te nemen; de Cessna vliegt boven gecontroleerd gebied en komt ook te dichtbij de aanvliegroute van de (Hi baan van Schiphol. In het vliegtuigje is snel te merken dat de vraag niet voor niets was. Verschillende grote toestellen suizen voorbij. Hombout en In 't Veld zeggen dat ze vaker met militairen te maken hebben gehad. „Boven Den Helder zaten we een keer opeens aan de rand van een of ander oefenterrein, zegt Rombout. „Overal waren ze aan het schieten. We ko gen direct drie grote zwarte helikopters op bezoek. Die kwamen even kijken naar wat we aan het doen waren. We schrokken ons rot. Over dit soort zaken maken ze geen grappen; ze besluiten meteen hun koers te wijzigen. Het is een streep door de rekening van Rombout. Voor de paar foto's die hij nu bij Valkenburg heeft gemaakt waren de omstan digheden niet ideaal „Maar ja. als Ik op die hoogte was blijven vliegen, had ik misschien zaken gefotografeerd die ik toch niet had mo gen publiceren. Dan was ik mijn negatieven kwijt geweest, want de foto's die ik boven dit gebied maak, worden allemaal gecontro leerd. Het hangt ook vaak maar net van de verkeersleider af, deze was wal zenuwachtl ger dan anderen. Eenmaal terug op veiliger hoogte stuurt di al twintig jaar vliegende In 't Veld zijn toestel naar Katwijk. Bij het voetbalveld moet hij van zijn cliënt een aantal rondjes maken, voordat de fotograaf tevreden Is over de juiste positie van het vliegtuig. De zon tovert de zandgron den op de bodem van de zee tevoorschijn. I let is vloed op het Katwijkse strand. Het toestel slingert heen en weer en dat komt niet alleen door de zeewind. Volgens de piloot wordt het eveneens veroorzaakt door de turbulentie die ontstaat door het voortdu rende cirkelen. Rombout lijkt het niet ie de ren. Onverstoorbaar is hij bezig met zijn up- paratuur en hij raakt alleen geërgerd als hij door de bewegingen van het vliegtuig even moet wachten met het Indrukken van het knopje van zijn llasselblad camera. Als ook deze loto gemaakt is, kan het toestel terug naar de thuisbasis. De hem zo typerende grijns glijdt meteen weer over zijn gezicht. De lucht betrekt. „Precies op tijd klaar, zegt de fotograaf opgelucht. „Als het vanochtend zulk weer was geweest, was ik de lucht niet ingegaan. Het zicht wordt met de minuut minder, maar toch weet Rombout nog feil loos bekende gebouwen in Zoeterwoude en Xoetermeer aan te wijzen. In Rotterdam is de Euromast nog maar nauwelijks zichtbaar door de oprukkende wolken. Na anderhalf uur vliegen is de fotosessie ten einde. Rom bout stopt zijn apparaten weer in de koffers, In 't Veld zet het toestel rustig aan de grond. Of zijn foto's allemaal geslaagd zijn, weet ie niet. „Alles kan fout gaan, ik moet het eerst op de lichtbak zien, dan pas heb ik honderd procent zekerheid. Tevreden is hij in elk ge val wel. Hij verwacht veel van de plaat van het leidse station. „Ik denk dat die foto door die witte overkoepeling grafisch heel mooi zal zijn.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 37