'Vrede enig alternatief voor geweld en agressie' Harnas probeert vredesakkoord op te blazen Feiten &Meningen Legaliseren van harddrugs miskent kerntaak overheid Paus veroordeelt in zijn boek levenswijze westerlingen DONDERDAG 20 OKTOBER 1994 O P I N I E I De discussie over de legalisering van hard drugs is in een hogere versnelling geraakt. Een speciale ambtelijke werkgroep heeft de kosten op een rijtje gezet: ongeveer de helft van het justitiële apparaat - politie, officie ren van justitie, rechters en celcapaciteit - wordt opgeslokt door drugs en aanverwante misdaad. In guldens kost dat zes miljard per jaar zonder dat het lukt om de handel echt terug te dringen. De strijd tegen de verdovende middelen kan niet echt worden gewonnen. Aangezien de gebruikers verslaafd zijn, blijft de vraag ongeacht het aanbod gelijk. Als de politie meer drugs onderschept, wordt het aanbod kleiner en dus de prijs hoger. De paradox van de strijd tegen de drugs is daarmee ge geven: naarmate politie en justitie succes voller zijn. wordt het aantrekkelijker om in drugs te handelen. Tekenend is dat zelfs in landen als Singapore en Maleisië ondanks de doodstraf de drughandel welig tiert. Dus redeneert de werkgroep de andere kant op: legaliseer de handel. Drugsmokkel loont dan niet meer, junks hoeven niet meer uit stelen te gaan om hun shot te kun nen betalen, en politie en justitie hebben plotseling twee keer zoveel tijd voor al die andere vormen van criminaliteit. Als de overheid zelf harddrugs gaat verkopen, kan ze er meer controle op houden en er boven dien nog eens 150 miljoen gulden per jaar aan overhouden. Nu kun je met reden stellen dat softdrugs niet gevaarlijker zijn dan wél toegestane verslavende genotsmiddelen als alcohol en tabak. Vandaar dat er in Nederland voor softdrugs al sinds jaar en dag een gedoog beleid wordt gevoerd. Maar over de gevaren van harddrugs is iedereen het eens. Het ge bruik van harddrugs is in tegenstelling tot bijvoorbeeld drank of een stickie slechts voor zeer weinig gebruikers in de hand te houden. Een blik op de deerniswekkende geestelijke en lichamelijke toestand van de meeste junks spreekt wat dat betreft boek delen. Bezwaren tegen tegen legalisering en ver koop van harddrugs door de overheid zijn er legio. Een eerste is dat die daarmee een veel onschuldiger imago krijgen: de over heid verkoopt ze, dus met de gevaren zal het wel los lopen. Daar helpt geen voorlich tingscampagne tegen. Daarnaast wordt de drempel voor het gebruik ook financieel veel lager. Het instellen van een leeftijds grens. of welke andere beperking bij de ver koop dan ook, zal even weinig effect heb ben als de geldende beperkingen op het schenken van drank, het spelen op de gok kast, de verkoop van krasloten of de ver koop van vuurwerk. Het belangrijkste bezwaar is echter dat le galisering de legitimiteit van de overheid zelf ondergraaft. Hebben kinderen niet het recht om in een veilige omgeving op te groeien? En hoort daar niet onder meer bij dat gevaarlijke (roes)middelen zoveel mo gelijk van hen worden weggehouden? En heeft de overheid daar niet een taak in? Dat heeft niets met paternalisme te maken, maar alles met de meest fundamentele taak van een overheid: de zorg voor het welzijn van haar burgers. Dat is overigens ook het grote bezwaar tegen de komende experi menten met de verstrekking van heroïne aan zwaarverslaafden, de zogenoemde ho peloze gevallen. In feite zegt de overheid te gen deze groep: u mag zich doodspuiten op onze kosten, mits u zich koest houdt. Nog geheel los van de overweging dat het een stimulans is voor (nog) niet hopeloze ver slaafden om door gedrag en gebruik het predikaat hopeloos te verwerven. Het antwoord op de vraag of de overheid een groot deel van het justitiële apparaat moet inzetten tegen de illegale handel in harddrugs kan en mag niet alleen pragma tisch zijn, en daar zit de grootste blinde vlek van de werkgroep. Of de werkgroep en an dere voorstanders van legalisering dat nu leuk vinden of niet, de bestrijding van de drughandel staat symbool voor een over heid die pal wil staan voor zijn meest kwetsbare burgers - in dit geval de opgroei ende jeugd. Een staat die zijn jeugd uit pragmatisme of fatalisme levensgevaarlijk gif tegen weinig geld ter beschikking stelt, vertegenwoordigt die norm niet meer. Le galisering mag in een aantal opzichten heel pragmatisch zijn, maar welke legitimiteit heeft een overheid nog voor ouders wier kinderen in de staatswinkels aan de heroïne zijn geraakt? SJAAK SMAKMAN De aanslag van Harnas, giste ren op een bus in het cen trum van Tel Aviv, volgt op een reeks van eerdere ter reurdaden waarmee de radi cale Palestijnse beweging het vredesproces met Israël pro beert te ondermijnen. De laatste zeven maanden vielen bij aanslagen op Israë lische doelen die Harnas opeiste meer dan twintig do den en minstens vijf gewon den. Het grootste aantal slachtoffers viel bij bomaan slagen op bussen in april van dit jaar in Hadera en Afula. Daarbij kwamen in totaal dertien Israëli's om. Vorige week werd de ont voerde 19-jarige Israëlische soldaat Nachson Wachsman gedood tijdens een bevrij dingsactie van het Israëlische leger. Daarbij kwamen ook een Israëlische soldaat en drie Palestijnen om het le ven. Het bolwerk van de funda mentalistische islamitische Hamas-beweging zit in de Gazastrook. Oprichter is de 58-jarige sjeik Ahmed Yassin die sinds oktober 1991 een levenslange gevangenisstraf in een Israëlische cel uitziL De halfverlamde leraar isla mitisch recht houdt echter niet op om ook vanuit zijn cel regelmatig te waarschu wen voor wat hij ziet als het buigen van de PLO voor de erkenning van Israël. Daarbij verwees hij naar de stelling dat Palestina Gods goed is en daarom ondeelbaar. Sjeik Yassin stichtte Harnas kort na het uitbreken van de intifada in 1987, de Palestijn se opstand in bezet gebied. Hij gebruikte daarbij de in frastructuur van de Moslim broederschap die dateert uit niet de periode van de Egyptische stek bezetting van de Gazastrook |eed (1949-1967). Ondanks de fel- Pm( le, diep religieus gemotiveer- &ec'' de anti-Israëlische retoriek |dcr legde de Israëlische bezetter Hamas in de beginperiode c geen strobreed in de weg. Een tegenwicht tegen de in- ZAAt vloedrijke Palestijnse Bevrij dingsbeweging (PLO) kwam Israël wel goed uit. Harnas en de PLO verschilden ook toen al fundamenteel van mening over een oplossing van het Israëlisch-Palestijns geschil. Pas in 1990 verklaarde de Is- raëlische autoriteiten Harnas tot een verboden organisatie. Harnas bleef de grootste ri vaal van de Fatah-beweging van PLO-leider Yasser Arafat Dit ondanks pogingen van de PLO en vooral Arafat om de verhoudingen te verbeteren. In april ondertekenden beide groeperingen tevergeefs een overeenkomst waarin ze af spraken het onderlinge bloedvergieten te stoppen en j tot samenwerking te komen. Een oproep van Arafat bij zijn komst in de Gazastrook aan de Israëlische regering om sjeik Yassin vrij te laten, mocht niet baten. Naar schatting staat 20 tot 30 procent van de inwoners van de Gazastrook achter de ac ties van de radicale verzets beweging. Haar populariteit nam na de recente arresta ties van Hamas-leiders in de Gazastrook door de politie macht van de Palestijnse Na tionale Autoriteit (PNA) ver der toe. onvermijdelijk. Alles wijst erop dat Harnas een groot deel van zijn operaties heeft verplaatst naar de Westelijke Jor- daanoever, ook al om conflicten met Arafat zo veel mogelijk te ver mijden. Dat Israël alles in het werk stelt om de aandacht op de Gaza strook te richten, heeft ook te ma ken met de omstandigheid dat het zelf niet bij machte is greep te krij gen op de Hamas-militanten. De ontvoerde soldaat Nachshon Wach sman werd al vijf dagen vastgehou- den in een huis op een steenworp afstand van Jeruzalem, voordat de di Israëlische veiligheidsdienst, af gaand op een tip van Palestijnse C collega's in de Gazastrook, daar U lucht van kreeg. o De positie van Arafat is niet benij- si denswaardig. Maar waar het in e laatste instantie om gaat, is de toe- d komst van het Midden-Oosten, de v lange termijn dus. Geen regering en 1< geen autonoom bestuur kan gedo- t gen dat politieke en godsdienstige j 1; groepen eigen wapenvoorraden 1 aanleggen en met burgeroorlog 1 dreigen. Het tragische voorbeeld van Liba- 1 non moet genoeg zijn om Arafats Palestijnse Nationale Autoriteit, in samenwerking met het Israëlische leger op de Westelijke Jordaanoever (er, is geen alternatief)in actie te I brengen. Dat zal leiden tot bloedige 1 confrontaties en politieke proble men, maar die zinken in het niet bij de situatie die zal ontstaan als Ha rnas de vrije hand wordt gelaten. Compromissen zijn mogelijk in de politiek, maar niet in de strijd tegen godsdienstig obscurantisme. TEL AVIV AD BLOEMENDAAL CORRESPONDENT Israël en PLO moeten Hamas hard aanpakken Honderden Israëli's ventileerden gisteravond in Jeruzalem hun woede over de bloedige aanslag in Tel Aviv. Ze riepen leuzen tegen premier Rabin en verwierpen de vredes besprekingen met de Palestijnen. 'Dit is geen vrede' aldus de demonstranten. foto menachem kahana Tien dagen al heerst in Israël de sfeer van een achtbaan. De terreuraanslag in Jeruzalem van vorige week zondag stortte de vredestrein in een diepe afgrond. Daarna was er de bekend making van de Nobelprijzen voor Rabin en Pe res. Onmiddellijk gevolgd door de bloedige af loop van het gijzelingsdrama. Nauwelijks beko men van de emoties ondertekende Rabin in Amman een voorlopig vredesverdrag met Jor danië. Maar gisteren zorgde de bomaanslag in Tel Aviv voor een nieuwe rit naar de diepte. „We weten dat het vredesproces vij anden heeft", zei minister van bui tenlandse zaken Shimon Peres. „Maar we zijn niet van plan naar hun pijpen te dansen. Het Israëli sche volk is geschokt door het ver lies van zo veel levens, dat is lo gisch. Maar om in de toekomst meer levens te sparen, moeten we vrede introduceren als alternatief voor geweld en agressie". Het vredesproces gaat dus door. Van het Syrische onderhandelings front is geen nieuws te melden en bijgevolg richt de aandacht zich op de Palestijnen. De Israëlisch-Pales- tijnse onderhandelingen bevinden zich weer eens in een moeilijke fase. Volgens het in Oslo ontworpen tijd schema hadden er in juli van dit jaar algemene verkiezingen moeten worden gehouden voor een Pales tijnse autonomieraad. Maarzoals het er nu naar uit ziet, zullen de Pa lestijnen op zijn vroegst in het ko mend voorjaar kunnen stemmen. Het is ook nog mogelijk dat het hele verkiezingsavontuur zal worden af geblazen. Alles hangt af van het overleg dat Israël en de PLO in Cai ro voeren en van de situatie 'in het veld'. Arafat staat voor een dilemma. Hij kan de verkiezingen zo breed mo gelijk opzetten, hopen dat de PLO een ruime meerderheid behaalt, en dan verder regeren aan het hoofd van een democratisch gekozen li chaam. Maar stel voor dat de PLO het niet redt. Zelfs als het afwij zingsfront een grote minderheid in de raad gaat vormen, zal het voor Arafat niet meevallen de orde te be waren. Aan de andere kant zijn de reacties voorspelbaar als de PLO-leider de deelname door partijen van het af wijzingsfront zou verbieden, al of niet op bevel van Israël. Niet alleen Harnas en de radicale seculiere groepen zullen hem dan van anti democratisch gedrag beschuldigen, maar ook binnen zijn eigen Fatah zal dat soort kritiek zijn te horen. De PLO-leider had gehoopt dat hij de situatie de baas zou kunnen worden door een strikte scheiding te maken tussen enerzijds Harnas als politieke beweging en anderzijds Harnas als verzets- en terreurorga nisatie. De gewapende vleugel, ope rerend onder de naam Izadin al- Kassem-brigade, telt volgens de Is raëlische inlichtingendienst niet meer dan 150 a 200 meest jonge le den. Maar dan spreken we alleen over de harde kern. Zelfmoordacties, zoals die van gis teren in Tel Aviv, worden zelden uitgevoerd door mensen die bekend staan als 'soldaten' van Izadin al- Kassem. Het gaat in de meeste ge vallen om sterk gemotiveerde bui tenstaanders. Bij voorkeur trekt de brigade daarvoor jongeren aan van wie een naast familielid door de Is raëli's is gedood en die alleen nog als martelaar willen sterven. De situatie is nog ingewikkelder doordat er geen duidelijke scheids lijn kan worden getrokken tussen de politieke en de gewapende Harnas, hoe graag Israël en de PLO dat ook willen. Niet alleen is de ideologie dezelfde via een islamitisch gere geerd Palestina naar een islamitisch geregeerd Midden-Oosten zonder Israël maar ook is het nog niet voorgekomen dat politieke leiders onverbloemd afstand nemen van de daden van de militanten. Het zijn immers twee taktieken, die in nau we coördinatie moeten leiden tot hetzelfde doel. Israël eist van Arafat dat hij Harnas in de Gazastrook onschadelijk maakt. Maar Arafat ziet geen moge lijkheid te slagen waar het Israëli sche leger in gebreke is gebleven. Vorige week heeft hij onder zware Israëlische druk een paar honderd Hamas-activisten in de cel gezet. Het gevolg is dat bekende politieke Hamas-leiders in Gaza niet meer met hem willen spreken. Een dia loog over de verkiezingen of Ha rnas wil deelnemen moet nog wor den afgewacht is daardoor on mogelijk geworden. Als de Palestijn se politie zou overgaan tot het inne men van de aanzienlijke wapenar senalen van Harnas compleet met huiszoekingen en arrestaties lijkt een Palestijnse burgeroorlog Een Israëlische grenswacht draagt een zwaar gewonde vrouw weg na de aanslag op een bus in het hartje van Tel Aviv. foto z/v koren- yedioth WIM STEVENHAGEN Tijdens een plechtige bijeenkomst in Milaan is giste ren het boek 'Over de drempel van de hoop' van paus Johannes Paulus II gepresenteerd. Het zeer persoon lijk getinte werk is vertaald in 21 talen en zal vandaag gelijktijdig in 38 landen, waaronder Nederland, uit komen. Met een geschatte oplage van twintig miljoen exemplaren heeft het boek nu al de status van best seller. In Nederland is het boek uitgegeven door Veen te Amsterdam, die, als gebruikelijk in de uitgeverswe reld, weigert te zeggen hoe groot de oplage is en wat de uitgeverij voor de Nederlandse rechten heeft be taald. Het hoofd van de RK Kerk heeft schriftelijk geantwoord op 35 vragen van de Italiaanse journalist Vittorio Mes- sori. In het ruim 200 bladzijden tellende boek zet de paus de hoofdlijnen van het rooms-katholieke geloof uiteen, met veel filosofische en historische verwijzin gen. Het is voor het eerst dat een paus zijn opvattingen in een gewoon boek op publiceert in plaats van op de gebruikelijke manier via encyclieken en apostolische vermaningen. In zijn woord vooraf zegt Messori, die zijn vragen op ui terst kruiperige wijze heeft geformuleerd, dat het pries terschap van de vrouw, de pastorale zorg voor homo seksuelen en gescheidenen en andere brandende wa gen in de Rooms-Katholieke Kerk niet in dit boek aan de orde komen. Het gaat hem om de 'waarheden van het geloof. Dat leidt tot vragen als: Bestaat er een God; waarom is er lijden: waarom zijn er zoveel religies. Papa Wojtyla, zoals de paus in Italië wordt genoemd, keert zich vooral tegen het denken en de levenswijze in het Westen. Hij levert niet alleen scherpe kritiek op het consumptiegedrag, maar ook op het positivistische denken waarin geen plaats voor God is. Toch is er vol gens de paus sprake van een omkeer: 'de mens van on ze tijd ontdekt weer het sacrum, het heilige'. Het is 'to taal onjuist' dat de wereld de paus en de kerk de rug heeft toegekeerd. Een zelfde optimistische visie heeft de paus op de hedendaagse jongeren die volgens hem wel degelijk belangstelling voor de kerk hebben. Over de toekomst van de kerk zegt de paus: „Het evan gelie is niet de belofte van gemaldcelijke successen. Het belooft niemand een gemaJckelijk leven. Het stelt ei sen." Bij haar evangelisatie gaat de kerk iedere dag de strijd aan met de geest van deze wereld. Tegenover het evangelie staat 'een machtige anti-evangelisatie' die over de steun van de media beschikt. In zekere zin is de mens de weg kwijtgeraakt, meent de paus. Dat geldt ook voor degenen die preken, catechese geven en opvoeden. „Zij hebben de moed verloren om 'met de hel te dreigen'." Krachtig pleit de paus voor het recht op leven. Hij wijst 'categorisch iedere aanklacht of verdenking van een veronderstelde obsessie van de paus' op dit gebied van de hand. De vrouw heeft geen recht op een vrije keuze omdat het 'eenvoudig gaat om het gebod Gij zult niet doden'. Dit gebod laat geen enkele uitzondering toe, voegt de paus eraan toe. Het feminisme 'heeft zijn wortels in het ontbreken van echt respect voor de vrouw', aldus de paus. Hij verwijst naar zijn opvoeding die door een groot respect voor de wouw, en vooral de vrouw die moeder is, werd geka rakteriseerd. Tegenover het feminisme stelt de uit Po len afkomstige paus de Maria-devotie. „Aanvankelijk vond ik dat ik enige afstand moest nemen van de Ma ria-devotie uit mijn jeugd en meer Christus tot centrum van mijn devotie moest maken." Later kwam hij tot het inzicht dat juist Christus centraal staat in de verering van de Moeder van God. Het is volgens de kerkleider 'niet misplaatst' te waar schuwen tegen Oosterse meditatietechnieken. En over New Age zegt de paus dat 'men zichzelf niet kan wijs maken dat deze tot een vernieuwing van de godsdienst leidt'. Voorzichtiger is hij over het jodendom, hoewel 'het grote protest' tegen de openbaring in Christus ge stalte kreeg in achtereenvolgens jodendom en islam. Maar 'dit bijzondere volk blijft de tekenen van de uit verkiezing in zich dragen'. De Kerk moet de joden niet de weg blokkeren om zich in het Nieuwe Verbond te herkennen. De manier om 'niet te blokkeren' is stellig de weg van de christelijk-joodse dialoog, aldus de paus, die laat weten 'nooit twijfels' te hebben gehad over de erkenning van de staat Israël. DEN HAAG-MILAAN ANP-Rtr-AFP

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 2