Techniek boeit meer dan inhoud
Films uit verre
Europese streken
Een trouweloze zoon en een perverse Dennis Hopper
Film
Twee jongens en hun droompaard
Eeuwige roem voor Spielberg dank zij nieuwe filmstudio
IONDERDAG 20 OKTOBER 1994
Antonioni maakt nieuwe film
PORTOFINOTwaalf jaar na Identificazione Di Una Donna keert
ide 81-jarige meestercincast Michelangelo Antonioni terug ach
ter de camera. Op 3 november moeten in Portofino, aan de Itali-
jaanse Rivièra, de opnamen aanvangen voor de episodenfilm Lies
onder regie van Antonioni en zijn Duitse collega Wim Wenders.
jiEr worden hoofdrollen gespeeld door onder meer John Malko-
vich. Jeremy Irons, Marcello Mastroianni en Fanny Ardent. Vier
jaar geleden had de, al als gevolg van een hersenbloeding, ge-
ideeltelijk verlamd geraakte Antonioni zijn come-back zullen
■maken, maar die film werd wegens zijn verslechterende gezond-
Iheidstoestand afgelast. De produktie van Lies kwam een maand
■geleden in gevaar toen het Italiaanse staatsproduktiebedrijf Luce
I niet in staat bleek voor een kwart van de kosten in de produktie
a deel te nemen. Het gat in het budget wordt nu gedicht door pro-
li ducent Vittorio Cecchi Gori, die wèl acht miljoen dollar beschik-
baar had.
FILMPROGRAMMA ACHTERGROND
PIET VAN DE MERWE (GPD)
rlatl De Rand van Europa' Te zien. Haags
5 u Filmhuis, Filmhuis Rialto Amsterdam, Lan-
--complex Rotterdam, t/m 2
De Rand van Europa' heet het
programma dat het Amster
damse filmhuis Rialto van 20
oktober tot en met 2 november vreemde eend getolereerd,
organiseert, en dat ook in hei
Haags Filmhuis en het Rotter
damse Lantaren/Venster-com
plex wordt gedraaid. Films er
video's uit streken die buiten de
Europese culturele hoofdsteden culturele identiteit en hun films
werden gemaakt zullen daar 'n verschillende landen
worden vertoond. Dat is meteen
het meest opmerkelijke aan dit
programma: de kwaliteit van de
films staat niet voorop, maar de
etnische afkomst is het belang
rijkste.
Programmablokjes hebben ti
tels als Ierland. Schotland,
Wales, Bretagne, Baskenland,
Sicilië, IJsland. Lapland, Luxem
burg en (natuurlijk!) Friesland.
Het zijn allemaal recente pro-
I duklies. behalve het program
ma rond Bill Douglas die in de
lk® jaren zeventig een autobiografi-
7 sche trilogie van middellange
films maakte. Dat zijn keurige
werkstukken, die in de afgelo-'
pen twintig jaar in elk Engels
I filmhuis terecht langdurig beju-
~~L beid zijn om hun oprechtheid,
r i directheid en eenvoud. Het is
ru het enige filmblokje dat ver-
I toond wordt met inhoudelijke
JUH kwaliteiten.
Het programma werd georga-
iu. njseerd met in het achterhoofd
tei de twee thema's waar ook de
discussies om zullen draaien,
die in Amsterdam en Rotterdam
worden gehouden. Dat zijn het
zoeken naar of hebben van een
culturele identiteit èn het idee
van een verenigd Europa.
Wat opvalt zijn daarom niet
BIOSCOPEN
19.30,22
ALFA 2
Four Weddings and a Funeral dag.
13, 15.45, 18.45, 21.30, zo alleen
18.45,21.30
ALFA 3
Rock 'n Roll Junkie 16 j., dag. 13,
15.45, 18.45
Como Agua Para Chocolate 12 j.,
dag. 21.30
ALFA 4
06 16 j.. dag. 13.30, 16. 19.30, 22
ALHAMBRA1 tel. 6233192
Natural Bom Killers 16 j.. dag.
18.45.21.30; zazoook 13.15. 16
ALHAMBRA 2
Four Weddings and a Funeral dag
18.45, 21.30, do vr ook 13.15, 16
BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876
The Mask 12 j., dag. 13.15, 16,
19.15,22
CINERAMA 2
Clear and Present Danger 16 j.dag.
13, 15.45, 18.30,21.30
CALYPSO 1 tel. 6234876
Forrest Gump 12 j.. dag. 13 15,
16.30.20.30
CALYPSO 2
Four Weddings and a Funeral dag
13.15, 16, 18.45,21.30
CINECENTER-CINEMA CORALINE tel
6236615
IIGattopardo 16 j dag. 15, zoook
11
Short Cuts 16 j., dag. 20.15
CINECENTER-PEPPE-NAPPA
Ladybird Ladybird 16 j., dag. 14.30,
17, 19.30, 22, zoook 11
CINECENTER-PIERROT
Into the West 16 j., dag. 14, 16,
19.30, zoook 11
Kika 16 j„ dag. 22
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Sirens 16 j.dag. 14, 16.15t 20,
22.15, zoook 11
CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243
True Lies 16 j dag. 18.45, 21 45,
za t/m wo ook 12.30, 15.30
CINEMA 2 INTERNATIONAL
The Mask 12 j., dag. 19,21.30
CINEMA OSCAR tel. 5475175
The Remains of the Day vr za 20.30
The Blue Kite 16 j., ma di 20.30
CITY 1 tel. 6234579
Speed 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
CITY 2
Natural Born Killers 16 j.dag.
13.15, 16. 18.45,21.30
CITY 3
The Flintstones dag. 13.15, 16,
18.45
Beverly Hills Cop 3 12 j., dag 21.30
CITY 4
Wyatt Earp 12 j. dag. 20, do vr ook
18.45,21.30
CITY 6
Color of Night 12 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
CITY 7
Baby's Day Out dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
DESMET tel. 6273434
Zicht op Zee 16 j., dag. 19.15
Whispering Pages 16 j., dag. 20.45
06 16 j., dag. 22.15
Jeanne la Pucelle 16 j., deel 1 (Les
Batailles) dozadi 19.30, zo 16.15,
deel 2 (Les Prisons) vr zo ma wo
19.30 - zondag integraal
KRITERION1 tel. 6231708
PrisciHa 16). dag. 17.30, 22.15, di
22.15
22.;
15
In The Mask hebben vooral computer-operateurs zich uitgesloofd
de filmpjes die vertoond wor
den, maar de omissies in zo'n
vaag opgesteld programma.
Waarom wèl Bill Douglas uit
Groot-Brittannië en niet bij
voorbeeld Peter Greenaway?
Voor iemand van het Europese
vasteland is Greenaway het pro
totype van een Engelsman,
eigen land wordt hij als
Waarom zijn niet alle films
van de Joegoslavische filmma
kers Dusan Makavejev en Emir
Kusturica geprogrammeerd, die
al hun films op zoek zijn i
FILM RECENSIE
JOS DE PUTTER
he Mask Te zien: Trianon, Leiden; Euro
3, Alphen a/d Rijn; Asta, Den Haag.
Het verfilmen van de avonturen van hedendaagse of an
tieke striphelden is geen nieuw, maar wel een modieus
fenomeen. De laatste jaren is de techniek met sprongen
vooruitgegaan, waardoor filmmakers niet langer alleen
afhankelijk zijn van grime, glasschilderingen en schaal
modellen, maar hun personages ook uit de computer
kunnen toveren. De grens tussen life action film en ani
matie begint te verdwijnen.
tv is daarna toevallig een expert
te zien, die uitlegt dat wij alle
maal maskers dragen, figuurlijk
gesproken. Als de slome Stanley
het masker opzet, verandert hij
in een volle neef van Superman,
Batman en Roger Rabbit.
Het van oorsprong Noorse
masker activeert bij de mensen
die het opzetten verstopte,
maar wezenlijke karaktereigen
schappen. Dus als het later in
handen valt van een gevaarlijke
crimineel, duurt het nog even
voordat Stanley zijn liefje Tina
(het als actrice debuterende fo
tomodel Cameron Diaz) in zijn
armen kan sluiten.
Regisseur Charles Russell is
geen Spielberg of Tim Burton
(van Batman), die hun bedach
te, kinderlijke werelden een ge
loofwaardige eigenheid kunnen
verlenen. The Mask is dan ook
teveel een rommeltje om aan
het échte hoge niveau van de
virtuoze filmfantasie te raken.
Jim Carrey laat zijn hart spreken in 'The Mask'.
De leukste momenten van The
Mask zijn de scènes waarop de
filmmakers en computer-opera
teurs zich het meest hebben
uitgesloofd. Zo zien we een gek
ke, hyperactieve groene clown
als een wervelwind door de fraai
vormgegeven ruimtes schieten.
Deze scènes zijn prachtige cho
reografieën van spel, dans, mu
ziek en techniek en voldoen aan
dé hoogste standaards van het
huidige commerciële filmma
ken.
Het verhaal, waarin al dat
spektakel besloten zit, is echter
zoals zo vaak veel minder
geavanceerd. De timide bank-
klerk Stanley Ipkiss, gespeeld
door de sinds zijn debuut in Ace
VenturaPet Detective in de VS
zeer populaire Jim Carrey, vindt
een geheimzinnig masker. Op
weliswaar niet verenigd Europa
hebben gemaakt? Waarom geen
blokje met als titel Tsjechië, Slo
wakije, Servië of Bosnië?
Dat Macedonië geen blokje
krijgt is begrijpelijk, omdat an
ders Griekenland natuurlijk de
subsidie die dit filmprogramma
nu uit Europa krijgt, gedwars
boomd zou hebben. Maar het
lijkt er wel op dat de vrijwilligers
die de Nederlandse filmhuizen
doen draaien soms van gekkig
heid niet meer weten hoe ze
subsidie kunnen krijgen. Een
behoorlijk retrospectief rond
een acteur of regisseur wordt te
saai bevonden, en daarom ste
ken de laatste jaren steeds meer
van dit soort overbodige pro
gramma's de kop op.
Bovendien bevindt de hele
Europese filmindustrie zich aan
de rand van het voortbestaan,
zoals vorig jaar uit de GATT-be-
sprekingen bleek. Alleen met
concurrentievervalsende maat
regelen hebben Europese films
in de bioscopen nog enige kans.
Niet alleen voor Franse films uit
Bretagne, maar ook die uit Pa
rijs geldt dat ze op zoek zijn
naar een culturele identiteit
binnen een verenigd Europa.
Sprookjesachtige film over het 'wilde westenvan Ierland
FILM RECENSIE
Pas twee jaar nadat hij gemaakt
is, gaat in slechts één theater
(Cinecenter in Amsterdam), de
Ierse film Into the west in pre
mière. Ironisch genoeg vrijwel
tegelijk met het kinder- en
jeugdfilmfestival Cinekid, dat de
film vorig jaar al wilde vertonen,
maar toen geen toestemming
kreeg. Nu wordt de film, los van
Cinekid, alsnog uitgebracht. Dat
is jammer, want het zou een
mooie, sfeervolle openingsfilm
zijn geweest voor het festival
van de betere kinderfilm.
De film is gemaakt door Mike
Newell, inmiddels tot ver buiten
Ierland bekend door zijn suc
cesfilm Four Weddings and a
Funeral. Het scenario werd ge
schreven door Jim Sheridan, die
in Berlijn dit jaar een Gouden
Beer won met zijn film In the
name of the father. Geen kleine
jongens dus, maar toch dorst
twee jaar lang geen enkele film
distributeur zijn vingers te
branden aan deze sterk symbo
lisch geladen, poëtische film.
Helemaal onbegrijpelijk is dat
niet, want in een tijd waarin de
actiefilm hoogtij viert, is een
sprookjesachtige film over het
leven, de verhalen en de mythes
van woonwagenbewoners in
Ierland allicht minder spectacu
lair dan Arnold Schwarzenegger
die met een straaljager achter
een stel Arabische terroristen
aanzit. En toch zit er meer dan
voldoende actie in de film, mis
schien zelfs wel net iets teveel
en te realistisch voor een on
schuldige kinderfilm, maar Into
the west is dan ook méér dan
dat.
Centraal in de film staan twee
jongens, Ossie (8) en Tito (12),
die via hun opa in aanraking
komen met een mysterieus wit
paard. Het beest heet Tir na
nOg 'Land van de eeuwige
jeugd', en het is volgens opa af
komstig uit een land onder de
zee. Dat zegt al iets over de my
thische sfeer in de film. In schril
contrast daarmee staat het le
ven van de twee jongens, die
met hun vader wonen in een
verpauperde buitenwijk van
Dublin. Vader Riley is van oor
sprong een trekker, een woon
wagenbewoner, maar sinds de
dood van zijn vrouw is hij het
spoor bijster en zoekt zijn troost
in de drank.
De jongens nemen het witte
paard mee naar huis, maar krij
gen direct de bewonersraad en
de politie op hun dak. Het
paard wordt door de politie ver
kocht aan een gewetenloze
paardenhandelaar, maar door
de jongens teruggestolen. Op
hun vlucht worden ze achter
volgd door de politie en ook
door hun vader. Een achtervol
ging die eindigt ergens boven
op een heuvel, bij het graf van
hun moeder, waar alle lijnen
van de film bij elkaar komen.
Het gebundelde talent van
Newell en Sheridan staat borg
voor een op zijn minst opmer
kelijke film, met schitterend,
dynamisch camerawerk van
Tom Sigel. Het mythische paard
vormt de symbolische verbin
dingslijn tussen de personages:
tussen de realiteit en de fanta
siewereld van de jongens, tus
sen het heden en het verleden
van de trekkers en ook tussen
de jongens en hun overleden
Mythische sfeer in 'Into the west'
moeder. Het paard brengt de fa
milie letterlijk weer bij elkaar,
om daarna, wanneer de verbin
dingen gelegd zijn, in het niets
te verdwijnen.
Een nadeel is dat Newell en
Sheridan teveel thema's tegelijk
in de film aan de orde stellen.
Het rouwverwerkingsproces van
de vader, het armoedige be
staan van mensen aan de rand
van de samenleving, de roman
tisering van het oude trekkersle
ven, en een politieapparaat dat
hardhandig afrekent met out
casts, die zich niet willen con
formeren. Thema's die ondanks
de gelaagdheid van de film niet
echt diep worden uitgewerkt.
Maar als portret van een groep
Ierse nomaden levend tussen
heden en verleden is Into the
west een fascinerende kijkerva
ring, met beelden die lang op
het netvlies blijven nagloeien.
FILMSIN LEIDEN
22.15,
Sneak previ
KRITERION 2
Lifetimes 16 jdag. 17za zo ook
14.45
Kika 16 j., dag. beh. zo 19.30
Rock 'n Roll Junkie 16dag. beh.
zo 21.45
RIALTO 1 tel. 6623488
Ladybird Ladybird 16 j., dag. 19.45,
22
RIALTO 2
De Rand van Europa 16 j., dag
17 15, 18, 20, dovr za ma ook
22.15
THE MOVIES 1 tel. 6386016
1000 Rosen 16 dag. 17.15,
19.30, 22. zazoook 15. vr za ook
00.15
THE MOVIES 2
Born Killers 16 j. dag. 18.45,
Einde van de Nacht 16
j.. dag. 17.30,21, za ook 15.15
THE MOVIES 3
Four Weddings and a Funeral dag.
17.15. 19.30, 21.45, zazoook 15,
vr za ook 00.15
THE MOVIES 4
Shadowlands dag. 19.15, za zo ook
14.30
Como Agua Para Chocolate 12 j.,
dag. 17,21.45
TUSCHINSKI1 tel. 6262633
True Lies 16 j., dag. 12.45, 15.30,
18.15,21.15
TUSCHINSKI 2
When a Man Loves a Woman dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
TUSCHINSKI 3
Clear and Present Danger 16 j., dag.
13, 15.45, 18.30,21.30
TUSCHINSKI 4
The Client 16 j.. dag. 18.45, 21.30,
dovr ook 13.15, 16
TUSCHINSKI 5
Schindler's List 12 j., dag. beh. do
20.15, vr ook 14
TUSCHINSKI 6
Wolf 12)., dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
TUSCHINSKI CINEAC
Free Willy dag. 11.45, 14.15,
16.45, 19.15,21.45
DE UITKIJK tel. 6237460
Fresa y Chocolate 16j.,dag. 17.30
beh zo 19.45, 22, zoook 14.30
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
FILM VOORBESCHOUWING
LETTYSTAM
LAKcinema. Cleveringaplaats 1, Leiden El
pajaro de la felicidad, ma 24/10, 20.30
uur. LVC, Breestraat 66. Leiden Rumble
Fish, do 20/10 en vr 21/10, 20.00 uur.
De melancholieke klanken van
een cello vergezellen de ope
ningsbeelden van El pajaro cle
la felicidad. En daarmee is
meteen de toon gezet van deze
film die in LAKcinema draait.
'De vogel van het geluk' is de
Nederlandse vertaling van de ti
tel die regisseur Pilar Miro haar
werk meegaf. Figuurlijk gespro
ken woont het diertje bij Car
men (Mercedes Sampietro).
Daar geluk een tijdelijke ge
moedstoestand blijkt, is het niet
verwonderlijk dat de vogel 'de
vleugels' neemt.
Carmen is een veertiger. Een
sterke vrouw die met het res-
i schilderijen haar
brood verdient. Ze is geschei
den, maar heeft inmiddels een
nieuwe vriend. Een aaneen
schakeling van voorvallen slaat
diepe gaten in dat zo plezierige
leven. Carmen is nèt grootmoe
der geworden en bezoekt de bo
reling. Haar zoon blijkt haar al
lerminst met open armen te
ontvangen. Hij verwijt haar als
kind verwaarloosd te zijn en wil
geld van zijn moeder hebben.
Op weg naar de auto wordt
Carmen aangerand en van haar
auto beroofd. Eenmaal weer
thuis besteedt haar geliefde
nauwelijks aandacht aan haar.
Carmen vlucht naar de kust,
waar haar schoondochter
met kind haar rust komt ver
storen. Miro filmde heel fraai al
die 'stenen' die in Carmens
zachtjes kabbelende vijver val
len. Een vleugje humor om de
lucht te klaren had echter geen
kwaad gekund.
Matt Dillon en Mickey Rourke in 'Rumble Fish'.
In het Dennis Hopper-retro
spectief bij LVC komen deze
week Rumble Fish van Frances
Ford Coppola en
van David Lynch a;
opvallende films
i bod. Twee
it de jaren
tachtig, waarin Hopper uiter
aard geen doorsnee rol speelt.
Rumble Fish is uit 1983 en de
toenmalig filmrecensent van
deze krant, Bart Jungmann, be
titelde de prent met vooruit
ziende blik als 'klassieker'. Cop
pola baseerde zich op het boek
van S.E. Hinton en gaf het werk"
een vleugje Rebel without a
cause en West Side Story mee.
En maakte zo dé jeugdfilm van
de jaren tachtig.
Hopper is de dronken vader
van Rusty James (Matt Dillon).
De twee zijn de enig overgeble
ven leden van wat ooit een ge
zin was. De oudere zoon Motor
cycle Boy (Mickey Rourke) ver
diende de kost als bendeleider
maar is al enige tijd spoorloos.
Rusty heeft grote bewondering
voor zijn broer en wil net als
hem carrière maken als hoofd
van een 'gang'. Een gelouterde
Motorcycle Boy duikt plots weer
op, maar hij is te laat om zijn
broertje te redden van een be
staan als bendelid. Ex-Police
drummer Steward Copeland
schreef de muziek.
David Lynch is een meester in
het vertellen van maffe verha
len. Hij geeft die echter zó'n la
ding mee dat zijn, op het eerste
oog, onzinnige en heel verma
kelijke situaties gaandeweg zeer
verontrustend werken.
Dat doet Lynch ook weer in
Blue Velvet, waarin Hopper een
perverse gangster speelt. On
schuldige Kyle Maclachlan
vindt een afgesneden oor en
gaat met zijn al even brave
vriendin Laura Dem op onder
zoek uit. Hij belandt in de plaat
selijke onderwereld. Maclachlan
krijgt steun van de verleidelijke
nachtclubzangeres Isabella Ros-
silini, maar ze blijkt even mooi
als leugenachtig te zijn. Gaan
deweg ontdekt de brave Kyle
dat ook hij in staat is tot gruwe
lijke daden. En dat is schrikken.
HAARLEM RON TOEKOOK
ACHTERGROND
Drie tycoons uit de mediawereld Steven Spiel
berg, David Geffen en Jeffrey Katzenberg
maakten begin deze week bekend dat ze samen
een nieuwe filmstudio gaan oprichten. Een op
merkelijk streven dat de heren een hoop werk
kost en dat terwijl ze makkelijk op hun miljarden-
lauweren kunnen rusten bij welke bestaande stu
dio dan ook. Er is dus iets meer aan de hand dan
geld en macht. Waarschijnlijk is dat de' eeuwige
De belangrijkste producenten van Amerikaanse
films zijn de zogenaamde major studios, een
zestal bedrijven dat jaarlijks miljarden dollars
omzet. De logo's van Universal, Fox, Columbia,
Warner, Paramount en MGM prijken altijd trots
aan het begin van hun produkties en garanderen
de kijker meestal goedgemaakt kijkgenot. Bijna
alle grote regisseurs en auteurs werken voor hen
en ze hebben een grote invloed op het afzetge
bied door eigen bioscopen en videomaatschap
pijen. Maar de laatste jaren is er een verandering
gekomen in het beleid van de majors. Werden ze
woeger geleid door producenten en managers,
nu maken accountants, agents en hun advocaten
(de drie A's) de dienst uit. En die denken alleen
aan hun percentages van de deal. Zij lokken geen
mensen meer naar hun bedrijf met artistieke vrij
heid, maar met geld.
Een voorbeeld. Mario Kassar (Terminator2, Ba
sic Instinct) is de producent geworden van de
nieuwe film van Renny Harlin ClifjhangerOm
dat ze bang waren dat zo'n succesvol producent
bij iemand anders ging werken kreeg hij een lu
cratief contract. Vijf miljoen als basissalaris voor
dit jaar, een verhoging van een half miljoen per
jaar tot 1997, twee miljoen honorarium per film
die hij maakt, een tot vier procent van iedere gul
den die aan de kassa voor de film betaald wordt
en eentiende van alle inkomsten van t-shirts tot
de soundtracks. Maar dat is nog niet alles. Ook
vijftienduizend gulden zakgeld per maand, een
levensverzekering van vijftigmiljoen gulden, tien
miljoen gulden aan aandelen, beveiliging voor al
zijn huizen, tuiniers en veertigduizend gulden
aan lidmaatschapsgelden maken deel uit van de
overeenkomst.
Succes bepaalt je prijs in Hollywood. Spielberg,
Katzenberg en Geffen weten dat als geen ander.
Spielberg verdiende meer dan een miljard gulden
aan zijn films, Katzenberg maakte van Disney
weer een uitermate winstgevend bedrijf en Geffen
verkocht zijn platenmaatschappij voor een duize
lingwekkend bedrag. Toch willen deze mensen
niet meedoen aan de miljardendans van de stu
dio's. De drie golden boys willen nu zelf de baas
worden.
De komst van het nieuwe bedrijf is de oude stu
dio's natuurlijk een doorn in het oog. De over
head bij deze studio's is tot ver over het accepta
bele gestegen en de makers zitten vast in het
marketingskeurslijf dat hun revolutionaire ideeën
de kop indrukt. Hun grootste angst is de leegloop
van de grootste talenten naar de nieuwe studio.
Een terechte angst. Het gaat namelijk helemaal
niet goed met de achterblijvers. MGM heeft kapi
talen verloren door verkeerd management, Co
lumbia heeft alleen maar flops te verduren gehad
en Paramount en Universal teren nu nog op de
films van Spielberg en consorten. Alleen Fox en
Warner redden zich door de debutanten kansen
te geven en meer op Europa te spelen. Maar geld
is niet alleen het hoofdmotief voor de oprichting
van de nieuwe studio. Dat is roem. Met deze zet
worden ook Spielberg, Katzenberg en Geffers on
sterfelijk. Nu zijn ze beroemd als succesvolle film
makers, maar wie weet nu nog wie dat twintig
jaar geleden waren? Wèl kent iedereen de namen
nog van de oprichters van de oude studio's: de
broertjes Warner van WarnerBros, Louis Mayer
en Samuel Goldwyn van MGM en William Fox
van 20th Century Fox. En over 75 jaar moeten
daar de namen van Spielberg, Katzenberg en Ge
ffen bij genoemd worden, de oprichters vanja
wat? Iets met 'Berg' wellicht?
an betrokken