!ultuur Kunst Biesheuvel op toneel ewondering 99 Vik in c LEST speelt broeierige Pinter Geschilderd commentaar in LAK IDAG 20 OKTOBER 1994 19 i het /erb verkiezin; l gebruik ?ft gemaa paganda-erten Maria Joao Pires afgelast g dat hij e houdt wm» De vier concerten die Maria Joao Pires deze maand er naar dtrland zou geven, gaan niet door. De pianiste heeft een erblessure. De Russische pianist Anatol Ugorski vervangt ■ten wij <de Serie Meesterpianisten op 23 oktober in het Concert- ïuidige si' in Amsterdam. De concerten in Tilburg (19de) en Eind- ezegde v\21ste) zijn verplaatst naar respectievelijk 30 en 26 no- Vie wind;- De Duitse pianist Alexander Lonquich vervangt Pires in i'. Missch op 24 oktober is ren van i achte rtainer Martha Raye overleden eles» Martha Raye, die generaties van Amerikaanse bio ta Noig^ekgfs en militairen amuseerde met haar geinspireer- jes en rauwe komedie, is gisteren op 78-jarige leeftijd len. Haar meest bekende rol speelde zij in de uit 1947 da- e? film 'Monsieur Verdoux', waarin zij schitterde naast Chaplin. <k Crowes naar Nederland I-^The Black Crowes komen begin volgend jaar voor twee i 1 IC ten naar Nederland. Op zondag 15 januari 1995 staat de de Martinihal in Groningen en op maandag 6 februari in in Rotterdam. Kaarten voor beide concerten zijn vanaf za- e dit nc 22 oktober te verkrijgen bij de bekende voorverkoop- uitstraaJen. eze best afïvfgiieuve wordt filmambassadrice arf dé H ^ranse actr'ce Catherine Deneuve is gisteren in Parijs acé rmd tot 'good wiH'-ambassadrice van de Unesco voor het ïaar p 'at'°nale filmwezen en voorzitter van de Internationale Fe- Hebb"0 van Filmarchieven (FIAF). Deze stichting zet zich in om Ij. - .^emcitionale cinematografische erfgoed te redden. Volgens un li 'f 's nu meer dan driekwart van de vóór de jaren vijftig nogelijf kte fllms verdwenen- verwoe ling affiche Bart van der Leek op 24 c e RijpwEMOp de internationale veiling van Van Sabben Poster guurlijlons komt op 6 november een affiche van Bart van der Leek t dus L-1958) onder de hamer. De Batavier-Lijn (1914) kost mini- al. Mo30.000 gulden. Deze zevende affiche-veiling vindt plaats in n niet i) Lion d'Or in Haarlem. De veiling bevat werk van de be- blijf cljkse Nederlandse ontwerpers vanaf 1890, zoals Elffers, Rol- rpspleHolst, Sluyters, Sandberg en Crouwel. Ook zijn affiches van nationale kunstenaars opgenomen. Ie wijd t r oene Hj iet dor E men o ssterer j Hoog jlaat^e veile" affiche. Primeur èn première in Leidse schouwburg 'Nooit zal het paradijs aanbreken, toch moet ik leven'. Zo typeert de in Leiden woonachtige schrijver Maarten Bies heuvel de droefenis die het bestaan voor hem inhoudt. Biesheuvel lijdt aan het leven. Zo erg zelfs, dat hij bij tijd en wijle in een psychiatrisch ziekenhuis tegen zichzelf moet worden beschermd. Toch is Biesheuvel, wanneer hij weer 'bij de mensen' is, een geestig en vrolijk lijkend persoon. Tragiek en humor beheersen zijn leven èn zijn boeken. Op onnavolgbare, bijna theatrale wijze - in de goede betekenis van het woord - schetst hij de lotgeval len van zijn hoofdpersonen, die heel dikwijls sprekend op Maarten Biesheuvel zélf lijken. Theatermaakster Shireen Strooker viel al in 1980 voor zijn werk. „Daar moet ik toch eens theater van maken." loos te werk te gaan, heb ik dat verhaal genomen, omdat ik het op de plank had liggen. Zo is de basis eigenlijk gelegd voor deze produktie." Om nu alleen 'Onttakeling' uit te voeren, was een beetje magertjes voor een toneel avond. Strooker wilde eigenlijk een avondvullend Biesheuvel programma tot stand brengen. Geheel in de traditie van het Werktheater, waar toch haar wortels liggen, zou dat een mengelmoes van theater en muziek moeten worden. Ook al omdat Biesheuvel zelf zoveel zang en muziek in zijn verhalen Stopt. „De groep die ik in de Stich ting Strooker tot mijn beschik king heb, was te beperkt. Ik had meer mensen nodig. Dus heb ik de Stichting Kunstwerk te hulp geroepen. Deze stichting, die vorig seizoen met een produktie als 'Kees de Jongen' succes boekte, houdt met overheids subsidie jonge, werkloze uitvoe rend kunstenaars aan werk. Zo kunnen zij professionele erva ring opdoen." leiden annemiek ruygrok Uiteindelijk gebeurt dat, veer tien jaar na dato, op dinsdag 25 oktober. Dan beleeft het Leidse publiek een primeur en premiè re tegelijk. Strooker zet die avond de verhalen 'Onttakeling' en 'Mijn grootste schrik' van Maarten Biesheuvel op het po dium. Voor het eerst is Biesheu vel daarmee ook 'toneelschrij- Strooker werd in 1980 verliefd op 'Onttakeling'. „Dat mengsel van tragedie en komedie do seert hij zo knap. Ik viel meteen voor het verhaal. Ik sprak hem erover aan toen hij een keer met het Nederlands Blazersensem ble in de tent van het Werkthea ter kwam. Vanaf die tijd speelde het inm'n achterhoofd om met dat verhaal toneel te maken." Het kwam er niet bepaald di rect van. Strooker stelde het Werktheater voor met Biesheu vel te gaan werken, maar dat bleek op korte termijn moeilijk haalbaar. „Ik was inmiddels ge vraagd in Groningen een work shop te leiden. Om niet oever- king met de stichting Kunstwerk verliep voortreffelijk. „Zonder hen had ik deze produktie nooit kunnen uitvoeren. Ik had een aantal mensen nodig die zowel konden acteren als musiceren. Dat is volgens mij prima gelukt. Zelf hebben wij vijf acteurs gele verd, de anderen zijn er via Kunstwerk bijgekomen. Eén van de acteurs heeft dezelfde ach tergrond als Biesheuvel. Die heeft dus in het liederenboek van z'n moeder psalmen zitten uitzoeken die geschikt waren." Strooker is op 6 september begonnen met de uitwerking van 'Onttakeling' uit de bundel 'De verpletterende werkelijk heid' en 'Mijn grootste schrik' uit de bundel 'De weg naar het licht'. Al op 15 oktober was de eerste try-out in Deventer. Een korte voorbereidingsperiode dus, waarin veel van improvisa ties afhing. „Het moet passen als een muziekstuk. Mijn ide aalbeeld was een restaurant, waar je binnenkomt en het ge roezemoes hoort aan de tafel tjes om je heen, zonder nu echt te verstaan wat de mensen te gen elkaar zeggen. Gaandeweg merkte ik dat dat niet genoeg was." Bij het lezen kwamen vra gen aan de orde als 'Wat zeg je tegen iemand die binnenkomt en z'n jas wil uittrekken?' of 'Wat antwoordt een postzegel verzamelaar als je hem vraagt hoe het met z'n collectie staat?'. Zo kwamen de aanvullende dia logen tot stand." In 'Onttakeling' wordt de be zoeker de turbulente wereld van David Nyborg binnengeleid. Het publiek is getuige van zijn worsteling met het leven en zijn strijd tegen de alledaagse onge- Urs Pfannenmüller heeft de NBM-Amstelland/Pulchri prijs 1994 gewonnen. Hij liet kunste naars Pieter Hoogeveen, Michel van Overbeeke, Jooseph Semah en Edith Sont achter zich. Dat heeft de organisatie vandaag bekend gemaakt. De jury was vooral te spreken over de een- Urs Pfannenmüller wint Pulchri-prijs voud en soberheid in Pfannen- müilers werk. NBM-Amstelland heeft sa men met Pulchri de wedstrijd annex tentoonstelling op touw gezet in de studio van het Haag- ize rubriek komen al of niet bekende reekgenoten aan het >ord die, hetzij direct, I^ij zijdelings*met kunst n cultuur te maken oen. Ze praten over een kunstvoorwerp, een instuiting waaraan ze bijzondere waarde hten. Van de snuifdoos van oma tot het sgedraaide muziekstuk illes wat daar tussen zit. ^andaag spreekt Paul %iphuijsen, ambtenaar ÓSD ltuur van de gelrieente 3 I phen aan den Rijn, zijn oewondering uit voor ^^ïilderijen van Lei Molin Toon de Haas. „Mijn len cjehter dacht dat ze met Irf werd beschilderd en en het doek zou worden aangedrukt." In 1970 werd ik ambtenaar cultuur S in Amstelveen. Ik werd voorgesteld aan de fgemeester en op zijn kamer g een prachtig schilderij van \^.Molin. Ik vroeg meteen: hoe Y>t u daaraan? Het bleek deel - jte maken van de JJ neentelijke kunstcollectie. Jar, zo zei mijn nieuwe ^pega, in de kunstuitleen in jsterdam hing een ander iilderij van Molin. 4/^gPen meteen lid geworden en d het geleend. De regeling bij kunstuitleen is dat je het na^rk na zes maanden rugbrengt. Dat deed ik en na lat h week heb ik het weer leend. Dat is tot drie keer zo innfeaan. Intussen ben ik gaan eren. Het schilderij was 900 (lden. Dat was in 1971 heel n ^1 geld, ongeveer een flandsalaris. Ik heb het voor sttf vierde keer geleend en weer ruggebracht. Toen heb ik het t ds maanden zonder moeten Den omdat iemand anders het id geleend. Ik heb het rteindelijk gekocht. Tussentijds l?ek het 200 gulden in prijs fnhoog gegaan te zijn. Dat was iel een tegenvaller, iet spreekt me aan omdat het Hllfen mengeling is van woest en A j heel sober. Het is vrij donker en dan toch zo'n warme oranje kleur. Ik volg heel vaak de lijnen. Die doos links stel ik me voor als een venster, een venster op de buitenwereld. Het heet compositie nummer vier of drie. Dat zou op de achterkant moeten staan. Het is in 1963 gemaakt. Het grappige is dat het blijft boeien terwijl abstract toch kan gaan vervelen. Andere kunstwerken verkassen nog wel eens tijdelijk naar zolder maar dit blijft in de huiskamer. Het wisselt wel geregeld van plaats. Wat ik ook heel erg bewonder, is dit schilderij dat Toon de Haas heeft gemaakt van mijn twee oudste dochters. Hij is autodidact, werkt met zeer divers materiaal maar het is toch altijd herkenbaar als een De Haas. Ik kocht het in 1973. Hij had zijn dochtertje geschilderd en ik vond dat zo mooi dat ik hem belde met het verzoek om mijn dochters te schilderijen. De Haas is een wat vaderlijk type en zei: ,,'t Is goed hoor, jochie". Mijn dochtertje Maartje, met die ballon op schoot, kijkt heel argwanend. Ze wist niet precies wat een schilderij was en ze dacht dat ze van top tot teen met verf werd beschilderd en op het doek zou worden gedrukt. Ze kan overigens nog steeds zo argwanend kijken. Toen mijn dochters het schilderij zagen, vonden ze het niks maar niks. „Ik heb geen blauw in mijn haar", riepen ze. Maartje had net een ringetje met lieveheersbeestje gekregen. Ze vond het wel leuk dat dat op het schilderij stond. Later zijn ze het wat meer gaan waarderen. Inmiddels zijn mijn dochters alletwee het huis al uit. Laatst vroegen ze: „Wat gebeurt er met het schilderij na je dood?" Een jaar bij de een jaar bij de ander, dat lijkt me de beste oplossing. Shireen Strooker: „Ik moest Biesheuvel gewoon spelen." makken. In 'Mijn grootste schrik' brengt de 16-jarige Maarten B. de dominee na een kerstavond naar huis. Zijn we reld dreigt in te storten als de dominee uiting geeft aan zijn twijfel. Volgens Strooker is „Biesheu vel spelen de grens tussen la chen en huilen laten verdwij nen. Ellende, gekte, praten met de buren, de hond en de kat in één mand, humor en verdriet alles op een hoop." Een avondje vol bizarre gebeurtenissen, ge lardeerd met live-muziek. 'Nooit zal het paradijs aan breken, toch moet ik leven'; re gie en bewerking: Shireen Strooker met onder anderen Mies de Heer, Herman Bolten en Bruun Kuijt. Te zien: maan- FOTO JOACHIM HILT MANN dag 24 oktober (voorpremière) en dinsdag 25 oktober (première), schouwburg, Lei den. Daarna onder meer in Amsterdam (6 en 7/11, Belle- vue, 14, 16, 17 en 18/11 tijdens Literatuurfestival in De Meer vaart) en Den Haag (16 en 17/12, Spui Theater). se schilderkundig genootschap. Twintig kunstenaars werden uitgenodigd hun visie op het thema bouwen te geven. Pfan nenmüller wist dat volgens de jury het beste te verbeelden. Aan de onderscheiding is een bedrag van 10.000 gulden ver boden. Van 22 oktober tot en met 13 oktober zijn alle inzen dingen te zien bij Pulchri. recensie susanne lammers LEST: Betrayal van Harold Pinter. Regie: Jon van Eerd. Met Lin- dy Meiman, Rick van Vliet en Jeremy Bentham. Gezien: 19/10, LAKtheater, Leiden. Nog te zien: vanavond Voor wie wil oordelen, vèroordelen, is dit een zalig stuk. Je hoeft niet per se een opgeheven wijsvingertje te hebben. Met een kleine dosis modem cynisme kom je ook al een heel eind. Voor de dominees onder ons is daar het gege ven van de driehoeksrelatie. Een echtpaar, zijn beste vriend en het gerommel dat leidt tot het grote niets. Voor de cynische bokken aan de an dere kant de eenzaamheid, verdoezeld door vluchtgedrag en onoprechtheid. Haast op de millimeter nauwkeurig kun je aanwijzen waar de personages de fouten maken, die verstrek kende gevolgen hebben LEST, het Leiden English Speaking Theatre, speelt een prachtige voorstelling, die gaande weg steeds beklemmender wordt. Pinter stuurt je vanuit het heden het verleden in. Eerste be hoefte van de toeschouwer is dan ook 'recon strueren', het aannemelijk maken van het resul taat. Als dan in de volgende scène blijkt dat je goed gegokt hebt, voel je je beloond: ik snap het lekker beter dan die - ontstellend herkenbare - figuren op het toneel. Dat kleine pretje dat Pin ter je gunt, is overigens nogal dubieus. Per slot van rekening zit je niet een spinnenkolonie te observeren, maar herkenbare medemensen. En zegt het feit dat je het zo aardig kunt volgen niet veel over je kennis, al dan niet uit de eerste hand, op dit terrein? Verraad, hypocrisie, teloorgang van vriend schap, liefde en passie, leugens en zelfbedrog: je zou zeggen dat die combinatie zou moeten ont ploffen. Maar dat gebeurt niet. Het feit dat ie dereen zo beschaafd blijft, dat het stuk naar het einde toesuddert en -sist, maakt het des te on draaglijker. Betrayal is een super-Engelse voorstelling. Niet alleen taal en dictie, maar ook de persona ges zijn verschrikkelijk Engels. Met hun koele, geserreerde spel en hun stijve 'haircut' verbloe men ze dat ze eigenlijk vulkaantjes zijn. Lindy Meiman als Emma is de personificatie van de zorgzame vrouw die eigenlijk geen maitresse kan zijn, maar slechts echtgenote en moeder. Wat geldt voor de voorstelling, gaat ook op voor het decor. Uiterst kaal en sober, maar bij zonder effectief. beeldende kunst Maarten Steve t/m za 10-22. zo 14-17 u Cleveringaplaats 1 tekst letty stam foto hielco kuipers Er is een spoor van cynisme voelbaar in de schilderijen van Maarten Stevens, tot 4 novem ber te zien in de LAK-galerie. Hij schildert vreemde, hybride creaturen, die bedoeld lijken als commentaar op hedendaagse kwesties als genetische manipu latie en op hol geslagen techno logie. Hij gebruikt daarvoor een surrealistische methodiek: aller lei merkwaardige voorwerpen en gedaanten zweven, alsof de zwaartekracht niet bestaat, ach teloos door een soort boven grondse onderwater-wereld, waarin een boomstam net zo goed een kernreactor kan zijn en je in een blok steen een ge zicht herkent. Maarten Stevens is een dui delijke aanhanger van de school van de 'Klare Lijn', uitgevonden door striptekenaar Hergé. Zijn werk doet nog het meest den ken aan dat van de Nederlandse Hergé-aanhanger Theo van den Boogaard, vooral bekend van de Sjef Van Oekel-strips en de fan tasierijke decoraties in een aan tal rode intercity-treinstellen van de NS. De vervreemding in de schil derijen van Stevens is overtui gend genoeg, maar jammer ge noeg telkens zonder dat het huiveringwekkend, treurig, of anderszins roerend wordt. Maarten Stevens laat de bitterheid in zijn visioenen ner gens uitgroeien tot een nacht merrie of een satire. Waar schijnlijk wordt dat veroorzaakt door een te groot verlangen om het publiek te behagen met mooi, precies schilderwerk. De schilderijen van Stevens zijn ze ker aangenaam om naar te kij ken, maar het verhaal dat hij klaarblijkelijk te vertellen heeft, wordt daardoor negatief beïn vloed. Hij moet het allemaal nog teveel hebben van een paar effecten, die na drie schilderijen wel zijn uitgewerkt. Eenzelfde soort indirect ge formuleerd commentaar op de moderne samenleving als bij Maarten Stevens, kan worden waargenomen in de tekeningen van Jacqueline van den Bos. Dichtopeengepakte verzamelin gen plaatjes van huishoudelijke artikelen getekend met behulp van sjablonen, roepen een fraai beeld op van de onpersoonlijk heid van hedendaagse indus triële massaprodukten. Zo helder als de tekeningen van Van den Bos zijn, zo ondui delijk zijn haar schilderijen. Ze hebben in de verste verte niets te maken met haar tekeningen, inhoudelijk noch kwalitatief. Volgens de door het LAK gele verde informatie zijn haar doe ken geïnspireerd op het 'klassie ke Hollandse landschap'. Hoe dan? Dat is niet te zien. Wat moeten we aan met al die gro ve, slap geverfde cirkels en ellip sen? Van den Bos legt een ei genaardige gespletenheid aan de dag. Daarmee geeft ze in elk geval aan dat we niet moeten denken dat tekenen haar enige ambitie is. Dat kan zo zijn, maar vooralsnog blijft tekenen wel haar sterkste troef. Innemende Twentse cabaretier met het accent van Herman Finkers zoekt de diepgang a la Jozef v/d Berg met allesbehalve vrijblijvende humor. zaterdag 29 oktober, 20.30 uur KAPELZAAL K&O tel.071-131943/141141

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19