Leiden leent dubbel zo veel kunst 'iiS Dromerige 'prins' is ook grillig Luxor blijft open Cultuur Kunst Noordervliet en Fondse op voor Europese prijs 'Stillevens' en krachtpatser bij Kunstuitleen Cellini is nu een echte galerie Beatrix opent Groninger Museum yOENSDAG 19 OKTOBER 1994 Bouw Kunst bij Pulchri den haag Onder de titel Bouw Kunst wordt in Pulchri Studio in Den Haag van 22 oktober t/m 13 november een tentoonstel- ,f ling gehouden van schilderijen, grafiek en ruimtelijk werk van us) entwintig beeldende kunstenaars. Zij lieten zich inspireren door het onderwerp 'bouwen'. Het resultaat is onder meer een muur van beelden, opgetrokken rond een portret van de Spaanse ar chitect Gaüdi, een Toren van Babel. een plattegrond in perspex van het Haagse Binnenhof en schilderijen met feestelijk varende =rs gebouwen. Theaterfestival 'Images' arnhem Van 21 t/m 29 oktober wordt in Arnhem 'Images' ge houden, een tweejaarlijks internationaal festival voor beeldend, objecten- en poppentheater. Er treden 21 gezelschappen op die ;e l santen ruim vijftig voorstellingen geven. Van de eenentwintig produkties beleven er veertien hun première. Bijna alle buiten- 00 landse voorstellingen zijn voor het eerst in ons land te zien en zes Nederlandse groepen gaan tijdens het festival in première. Het festival ontplooit ook een aantal randactiviteiten, zoals boekpresentaties en een educatief programma. Tevens zal er i een fototentoonstelling ontstaan die per dag aangroeit en een impressie geeft van het evenement. Deze tweede editie van Ima- ,se j ges is verspreid over acht plekken. Stradivarius-viool 27 jaar zoek los angeles Het museum van de universiteit van Califomie in Los Angeles moet een 262 jaar oude Stradivarius-viool terugge ven aan de rechtmatige eigenaar. Dat heeft de rechtbank beslist. De musicus David Magretts leende het instrument in 1967 van de universiteit. Na een stop bij een tankstation bleek de viool spoorloos te zijn verdwenen. Het instrument dook dit jaar plot seling op bij een vioolhandelaar in het Californische stadje Peta- luma. De universiteit eiste het instrument op. Maar de man die de Stadivarius te koop had aangeboden zegt dat zijn tante het instrument ooit langs de snelweg heeft gevonden en claimt daarom de eigenaar te zijn van de viool met een geschatte waar de 1,5 miljoen gulden. Kunstuitleen floreert in nieuwe pand aan de Hooglandse Kerkgracht Der 'De r t de v der' van Nelleke Noordervliet is genomineerd voor de Europese Literaire Prijs 1994, één van de twee Aristeion-prijzen van de Europese Unie. Het boek staat op de lijst van zes boeken waar uit de jury een keuze moet ma ken. Op de lijst van de Europese prijs voor de beste vertaling, de andere Aristeion-prijs, staat de vertaling die Marko Fondse heeft gemaakt van Werken van Majakovski. De winnaars vyor- den op 2 december in Lissabon bekendgemaakt. De prijzen zijn 20.000 ecu (44.000 gulden) groot. De lijsten zijn samengesteld uit 36 nominaties per categorie, drie uit elk EU-land. Voor Ne derland heeft de Raad voor de Kunst de selectie gemaakt. Deze had voor de literaire lijst naast de roman van Noordervliet de novelle 'Bandoeng-Bandung' van F. Springer en de poëzie bundel 'Soldatenliederen' van Anna Enquist uitgekozen. Bij de vertalingen waren dat naast Marko Fondse Jan Eikelboom met de vertaling van 'De ui, her innering van Craig Raine' en Henry Kammer met de vertaling van 'Het boek der herinnerin gen' van Péter Nódas. Vorig jaar won Cees Noote- boom de Europese literaire prijs met 'Het volgende verhaal'. De vertaalprijs ging toen naar de Belgische Francoise Wuilmart voor haar vertaling in het Frans van 'Das Prinzip Hoffnung' van Ernst Bloch. Het aantal bezoekers van het Centrum Beeldende Kunst is danig geste gen. Het aantal uitgeleende kunstwerken, in vergelijking met eenzelfde periode vorig jaar, is zelfs verdubbeld. archieffoto loek zuyderduin De belangstelling in Leiden voor het lenen van kunst is enorm toegenomen. De uitleen in het Centrum Beelden de Kunst is in het afgelopen jaar verdubbeld. Volgens Lex Kamphues, medewerker van het centrum, is deze groei vooral te danken aan de nieuwe locatie van de Kunstuit leen in het CBK aan de Hooglandse Kerkgracht. dere art-o-theken komt. Aanbod De Kunstuideen probeert een zo gevarieerd mogelijk aanbod te realiseren. Dit betekent dat de kwaliteit belangrijker is dan kwantiteit. Nu de vraag naar werken zo groot is, is dit extra moeilijk. ,,Het probleem is dus; hoe kunnen we de collectie uit breiden zonder kwaliteitsver lies?", aldus Kamphues. Nieuwe aankopen worden gefinancierd door de provincie en de ge meente. Het CBK mag sinds het begin van dit jaar kunstwerken verkopen, dit biedt de Kunstuit leen ook de mogelijkheid zijn collectie af en toe wat te verffis- Sinds september 1993 is de Kunstuitleen onderdeel van het Centrum Beeldende Kunst. ,,De oprichting van het CBK gaf na tuurlijk veel publiciteit, en dit bracht veel mensen op het idee om eens te komen kijken." Het stijgende aantal kunstleners is volgens Kamphues geen lande lijke ontwikkeling. ,,Het CBK krijgt ook meer leners omdat we in het centrum exposeren, dit werkt als een soort 'kruisbestui ving'. Mensen komen voor de tentoonstelling en kijken ook bij de Kunstuitleen en andersom." leiden Op dit moment hebben 560 particulieren in Leiden en om geving een kunstwerk van de art-o-theek in huis. Dat zijn er ruim 250 meer dan een jaar ge leden. In het afgelopen jaar wa ren er zo'n 900 mensen die re gelmatig kunst leenden bij het centrum. De nieuwe locatie van de Kunstuideen in het CBK is volgens Kamphues de belang rijkste oorzaak van het groeien de aantal leners. Ook het lage tarief dat de Kunstuideen nu nog hanteert, noemt hij als re den voor de grote belangstel- ling. „We zijn het goedkoopste uit leen-centrum van de Randstad, onze leners betalen geen abon nementsgeld, alleen wanneer ze daadwerkelijk iets mee naar huis nemen betalen ze zestien gulden voor drie maanden." Vanaf 1 januari volgend jaar worden de tarieven verhoogd, maar nog niet duidelijk is hoe veel iemand na die datum voor het lenen van een kunstwerk moet neertellen. Op dit mo ment wordt hierover intern overlegd. De tariefsverhoging is volgens Kamphues nodig om dat het CBK in Leiden anders te veel in Een beroemde leeghoofdige krachtpatser gaat een geheel nieuwe betekenis geven aan het thema 'Stilleven' op zater dag 5 november tijdens de open dag van het Centrum Beeldende Kunst. De zwijgza me gast, wiens naam nog een geheim is, wordt op die dag in het centrum ontvangen in het kader van de landelijke Dag van de Kunstuitleen. Het Leid- se Centrum Beeldende Kunst (CBK) gaf speciaal voor deze gelegenheid vijf kunstenaars de opdracht vorm te geven aan het thema 'stilleven'. Het resul taat is op een ééndaagse ten toonstelling, tijdens de Dag van de Kunstuitleen, in het gebouw aan de Hooglandse kerkgracht te zien. Het gaat om een object, een kleurenfoto, een litho, ke ramiek en een mezzotint. De Federatie Kunst Uitleen, een overkoepelende organisa tie van art-o-theken, organi seert al jaren de Dag van de Kunstuitleen om de aandacht te vestigen op de mogelijkhe den die dergelijke instellingen bieden. Het thema wordt tel kens in overleg met alle kunst- uitleen-centra bepaald en dit jaar is dat dus 'Stilleven', een concreet thema en bovendien één waarmee de kunstenaars alle kanten op kunnen. De open dag is niet de enige activiteit van het CBK in de ko mende maand. Zoals elk jaar houdt het centrum een aan koopronde van beeldende kunst onder Leidse kunste naars. De Kunstuitleen heeft bijna 250 kunstenaars bena derd en hen gevraagd om maximaal vier werken aan te bieden voor selectie. In decem ber wordt al het werk bekeken door de commissie voor aan koop die 60.000 gulden te be steden heeft. De onlangs ge vormde commissie van vijf deskundigen beoordeelt de kunstwerken op originaliteit en kwaliteit. Een ander belangrijk criterium is of het werk opzich zelf staat, series worden zelden aangekocht omdat die maar weinig wordt uitgeleend. Deze nieuwe aanwinsten zijn, voor dat ze aan het publiek worden aangeboden, op een expositie in december te zien. Van Goghmuseum toont grote overzichtstentoonstelling van Odilon Redon BEELDENDE KUNST SANDRA JONGENELEN/ANP Halverwege de tentoonstelling hangen op ooghoogte vijf bistro-ac'ntige stoelen tegen de muur. Ze zijn in een ovale vorm geplaatst, om een denkbeeldige tafel heen. Als gezellig zitje om even uit te rusten zijn ze niet bedoeld. De stoelen bieden plaats aan kunst; litho's van de Franse kunstenaar Odilon Re don. Vrijdag gaat de tentoonstel ling Odilon Redon (1840-1916) 'Droom en fantasie' in het Van Goghmuseum in Amsterdam officieel open. De vormgeving van de stoe len is meer dan een leuk ideetje van een fantasierijk ontwerper, vertelt Fred Leeman, hoofdcon servator van het Van Goghmu seum. De stoelen verwijzen naar een brief van Frederik van Eeden aan Lodewijk van Deyssel, waarin hij schrijft dat hij de litho's van Redon op stoe len om zich heen heeft 'geëta leerd'. ,,En dan wordt het groot en duister en verschrikkelijk om je heen", citeert Leeman de brief. En Van Eeden heeft gelijk. De werken uit de serie In de Droom (1879) zijn nachtmerrieachtig. Donkere, angstaanjagende af beeldingen van grillige mon sters, gnoompjes. De donker blauw geschilderde zaal ver hoogt het spookachtige gevoel. Ook het werk tegenover de Droomserie is niet bepaald vro lijk. Leeman richtte er een kop- pensnellershoekje in, met teke ningen van afgehakte hoofden. Sommige koppen hebben een vredige uitdrukking. Andere vertonen een pijnlijke grimas. Het Van Goghmuseum laat voor het eerst zo'n compleet overzicht zien van het werk van de Franse kunstenaar. De ten toonstelling bestaat uit 170 wer ken, waarvan bijna de helft af komstig is uit particulier bezit. De presentatie werd samen met The Art Institute of Chicago en de Royal Academy in Londen georganiseerd. Afgelopen zomer was de kunst van de 'prins der dromen' in Chicago opgesteld. Na 14 januari, de laatste dag in Amsterdam, reist de tentoon stelling naar Londen. Goed en slecht Het eerste zaaltje van de ten toonstelling geeft een soort sa menvatting van Redons werk. De kunstwerken - schilderijen, grafiek, houtskooltekeningen, pastels - hangen gewoonlijk verspreid over de wereld. Nu il lustreren ze de verschillende technieken en thema's uit de carrière van Redon. De mismaakte figuren steken af te gen de zoetsappige engelachti ge portretten en de vazen met vrolijk gekleurde bloemen. Er is goed en slecht, donker en licht. Demonen, satans, Christusbeel den. Redon is vooral bekend om z'n zoete, lieflijke werk, zegt Leeman. Maar uit onderzoek blijkt dat hij de grillige fantasie- en als de kem van z'n werk be schouwde. Redons oeuvre is moeilijk in een bepaalde stroming te plaat sen. Hij stond in nauw contact met kunstenaars als Gauguin en werd bewonderd door Picasso en Matisse. Redon op zijn beurt' was erg onder de indruk van Rembrandt en Goya, onder an dere getuige zijn serie Homma ge a Goya (1885). Het werk hangt verspreid over de twee bovenste verdiepingen van het museum. De derde eta ge is ingeruimd voor vooral de schilderijen en pastels. Een ver dieping lager biedt de 'zaal der suggestie' het zogenoemde ver borgen werk. Leeman wijst op een litho van een vrouwenkop. De afdruk is uniek, zegt hij. De steen brak waardoor de voor stelling niet nog een tweede keer kon worden afgedrukt. Het is voor het eerst dat de werken onder de juiste titel en met de exacte datering zijn te zien. Redon bracht nooit data aan. De namen van zijn werken veranderden soms onder in vloed van de mode. Een team van onderzoekers uit Chicago, Amsterdam en Londen, was de afgelopen vier jaar bezig de oor spronkelijke namen en jaartal len te achterhalen. Dat deden ze aan de hand van Redons kas boeken en de chronologische lijst van zijn werken. Tot dan toe waren die documenten niet beschikbaar. Maar The Art In stitute of Chicago, wist de hand te leggen op de kopieën die de biograaf van Redon maakte. Die biografie kwam overigens nooit af. Nederland is voor Redon al tijd een tweede vaderland ge weest. Z'n kunst werd gewaar deerd en gekocht door mensen als Van Eeden, Isaac Israëls, Jan Toorop en Andries Bonger, de RECENSIE ROOS VAN PUT t hoofde van', Annelies Jansma, Vittorio Roerade Koen de Vries. Te zien do. t/m za. 13.00-17.00 u oktober. Galerie Cellini, Hooigracht 50, Leiden. Sinds juni dit jaar is galerie Cellini duidelijk ver anderd. Niet alleen wat de inrichting van de gale rie zelf betreft maar ook is het artistiek beleid in houdelijk gewijzigd. De galerie is nu veel meer een galerie en niet zoals voorheen een volgesta- pelde winkel waar van alles te koop was, van op Cobra geïnspireerde olieverfschilderijen tot edel smeedkunst uit verre landen. De ruimte zelf is aanmerkelijk leger dan in het verleden, waardoor een uitgewogen visueel geheel ontstaat en aan de wanden wordt kunst getoond waar duidelijk een helder beleid achter steekt. De kunsthistorica J. Surie, sinds juni verant woordelijk voor het artisiteke beleid, heeft duide lijke criteria om een kunstenaar voor een exposi tie uit te nodigen: niet een bepaalde generatie kunstenaars, ook niet één discipline of een be paald genre, maar, wat ze zelf goed vindt binnen de beeldende kunst komt in aanmerking. Over persoonlijke smaak valt uiteraard te twisten, maar door zo'n uitgangspunt, waar een uitgesproken voorkeur naar voren komt, zal een galerie zich kunnen onderscheiden van andere. Het is bij voorbeeld nu al duidelijk dat je aquarellen met als onderwerp bloemstillevens, er niet zal vinden. De groepstentoonstelling die er nu te zien is toont werk van kunstenaars waarin 'het portret' het uitgangspunt is. Annelies Jansma heeft primi tief geschilderde portretten waarop de personen je enigszins wezenloos en uitdrukldngsloos aan staren. Meer tot de verbeelding sprekend zijn echter de werken van Vittorio Roerade en Hennie Roest. Roerade probeert los te komen van de vaste ge gevens van een gezicht bij zijn 'landschapsgezich ten'. Eigenschappen van een gezicht zoals ogen, neus en mond zijn in de verte herkenbaar. Roera de deformeert een gezicht en alle onderdelen daarvan en vreemd genoeg ontstaat dan een as sociatie met een niet nader te definiëren land schap. Hennie Roest werkte op groot formaat. Recen telijk is zij overgestapt op doeken of panelen van kleinere afmetingen. Zij kent de anatomie van een gezicht goed. Met losse penseelstreken laat zij koppen met allemaal een andere uitdrukking zien. Enkele lijnen geven aan of het een gezicht van een man of een vrouw is. Soms is zelfs dit niet te zien. Maar heel duidelijk komt de gemoedstoe stand van de persoon naar voren door middel van simpele verfstreken. Op de kleinere doeken en panelen is het opvallend dat deze personen veelal melancholiek, somber gestemd of verdrietig zijn. De verstilde sfeer die eruit spreekt staat in schril contrast met de op expressionistische wijze ge schilderde dikke verfstreek waarmee Roest haar personages neerzet. Koningin Beatrix opent op 29 oktober het nieuwe Groninger Museum. De nieuwbouw is een ontwerp van de Italiaan Ales- sandro Mendini. Philippe Starck, Michele Lucchi en Coop Himmelblau zijn de gastarchi- tecten. De Gasunie schonk 25 miljoen gulden voor de bouw ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan in 1987. De openingstentoonstelling Atelier Mendini 1990-1994, die tot en met 31 december duurt, geeft een overzicht van de ver schillende terreinen waarop de Italiaan actief is. Mendini is be halve architect ook designer. Te zien zijn produkten die hij maakte voor grote industriëlen als Alessi (vazen, Alessofoon), Olivari (deurkrukken), Swatch (horloges) en Philips (huishou delijke apparatuur). Mendini's ontwerp voor het Groninger Museum bestaat uit drie simpele geometrische ge bouwen, losstaand in het water. Ze zijn met elkaar verbonden door. gangen die ook als brug dienen. Een loop-en fietsbrug verbindt het museum met de oevers van het kanaal. In de dertig meter hoge toren Goed en slecht, mismaakte figuren tegenover zoetsappige portretten. Tegenstellingen kenmerken het werk van Odilon Redon. Boven links: 'Mephistoles', houtskool op papier, rechts: 'Cactus'. Linksonder: 'Made moiselle Jeanne Roberte de Domecy', rechtsonder; 'Vreemde bloem'. foto pr/van goghmuseum sn, het koppensnellershoekje in an Amsterdam. en 'Droom en fantasie', Odilon Redon (1840-1916), 21/10 t/m 14/1, geopend dagelijks van tien tot vijf uur, Van Gogh Mu seum, Paulus Potterstraat 7, Amsterdam. zwager van Theo van Gogh. Toorop was ook mede-initia tiefnemer van de eerst grote overzichtstentoonstelling van Redon. Dat eerste overzicht van de Haagsche Kunstkring werd dit jaar precies een eeuw gele den gehouden. Er waren toen 'maar' zeventig werken te zien, waaronder een tekening van een onthoofd figuur op een schaal, eigendom van Jan Toor op. De tekening behoort nu tot de collectie van het Kröller- Müllermuseum in Otterlo. Tot en met 14 januari hangt hij in ROTTERDAM GPD De dreiging dat het Luxor Theater in Rotterdam nog maar zes maanden per jaar open zou zijn is afgewend. De Rotterdamse ge meenteraadscommissie Kunstzaken is akkoord gegaan met een jaarlijkse verhoging van het budget van Luxor met 230.000 gulden. Luxor was door een reeks van oorzaken in de problemen geko men. Het faillissement van de Landelijke Reserveerlijn, een interne fraudezaak en verbouwingen van het verouderde theater die nood zakelijk waren door het steeds maar uitstellen van een besluit over nieuwbouw veroorzaakten een tekort van bijna zeven ton. Luxor kon alleen nog maar een sluitende begroting indienen als het thea terseizoen zou worden ingekort tot zes maanden. Dat zou echter de marktpositie van het theater ernstig aantasten. bevindt zich het depot. Bij de meeste musea liggen de opslag plaatsen voor de kunstwerken onder de grond. Voor Mendini is het depot echter de spil is van een museum. Daarom maakte hij van de toren een heuse schatkamer, van buiten bekleed met goudkleurig laminaat. De verschillende paviljoens waaruit het museum is opge bouwd, herbergen de collectie moderne en oude beeldende kunst en Chinees en Japans porselein. Ook zijn er paviljoens voor de archeologie en de ge schiedenis van Groningen en omstreken. ATTENTIE, PAS OP DINSDAG 15 NOVEMBER (v.a. 8.00 uur 's ochtends) start de losse kaartverkoop voor de voorstellingen van YOUP VAN 'T HEK op 29, 30 november en 12 en 3 december a.s. in de Leidse Schouwburg.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21