Actiekomedie in stijl James Bond Advocaat worstelt met maatschappelijke realiteit Extravagante travestietenshow in Australisch woestijngebied Baby van negen maanden ontsnapt aan ontvoerders DONDERDAG 13 OKTOBER 1994 21 Hanks multi-miljonair na Forrest Gump hollywood Forrest Gump is het grootste succes uit de geschie denis van Paramount Pictures. Robert Zemeckis' hitfilm heeft in de VS inmiddels de grens van 250 miljoen dollar gepasseerd, en heeft zich daarmee in de top tien van best bezochte films aller tijden genesteld. Voor hoofdrolspeler Tom Hanks heeft het suc ces van Forrest Gump een prettige bijkomstigheid. De acteur had bij uitzondering afgezien van zijn gebruikelijke gage, en ge noegen genomen met een percentage van de winst. Deze af spraak kan de acteur zo'n dertig tot veertig miljoen dollar gaan opleveren. 'The Age of Innocencein Parkfilmhuis BIOSCOPEN 18.45,21.30 DESMET tel. 6273434 Whispering Pages 16 j., dag. 20.45 06 16 j., dag. 19,22.15 Jeanne la Pucelle 16 j., deel 1 Les Batailles) do za di 19.30, zo 16, deel 2 (Les Prisons) vr zo ma wo 19.30.- zondag integraal KRITERIONl tel. 6231708 Lifetimes 16 j.dag. 17.30 Priscilla, Queen of the Desert 16 j. dag. beh. di. 22.15 za ook 15, zo ook 15,20 Sneak preview 16 j., di 22.15 KRITERION 2 Love and Human Remains 16 j., dag. 17.15 Kika 16 j., dag. beh. zo 19.30 Rock 'n Roll Junkie 16 j., dag. beh. zo 21.45 RIALTO 1 tel. 6623488 Ladybird Ladybird 16 j., dag. 19.45, 22 Raining Stones 16 j., dag. 18 RIALTO2 Lucebert, Tijd en Afscheid 16 j., dag 20.15 Sonatine 16 j., dag. 22 Un' Anima Divisa in Due 16 j., dag. 18 Lespeki Mama 16 j., zo 14 THE MOVIES 1 tel. 6386016' 1000 Rosen 16 j., dag. 17, 19.30, 21,45, zo ook 14.45, vrza ook 00.15 THE MOVIES 2 Natural Born Killers 16 j. dag. 19.45, 22,zo ook 15 A Clockwork Orange 16 j., dag. 17.15,vrza ook 00.15 THE MOVIES 3 Four Weddings and a Funeral dag. 17 .15. 19.30, 21.45, zo ook 15. vr za ook 00.15 THE MOVIES 4 Shadowlandsdag. 19.15, zoook 14.30- Como Agua Para Chocolate 12 j., dag. 17, 22 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 TrueLres 16]., dag. 13, 15.45, 18.30,21.30 TUSCHINSKI 2 When a Man Loves a Woman dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 3 Clear and Present Danger 16 j., dag. 13, 15.45, 18.30,21.30 TUSCHINSKI 4 The Client 16 j dag. 18.45,21.30, do vr ma di ook 13.15, 16 TUSCHINSKI 5 Schindler's List 12 j., dag. 20.15, do vr ma di ook 14 TUSCHINSKI 6 Wolf 12].. dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI CINEAC Mrs. Doubtfire dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,21.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Fresa y Chocolate 16 j., dag. 17.30, 19.45, 22. zoook 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. Arnold Schwarzenegger en Jamie Lee Curtis als '007' en 'Mata Hari' Vooral uiterlijk vertoon in 'Adventures of Priscilla film recensie henk maurits The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert Te zien: Babyion 2, Den Haag. The Adventures of Priscilla, Queen of the Desert, is absoluut de meest curieuze film van 1994. Een film met drie drag queensdrie carnavelesk uit gedoste travestieten die in een oude bus, Pris cilla genaamd, een tournee maken door het vrij wel verlaten woestijnlandschap van Australië. Een bizar en exotisch gegeven, dat een film heeft op geleverd met veel uiterlijk vertoon, maar weinig verhaal en inhoud. Een roze facade voor een leeg huis. Als er prijzen zouden moeten worden uitge deeld voor Priscilla, dan gaan die in de eerste plaats naar de kostuumontwerpers Lizzy Gardi ner en Tim Chappel. Zij ontwierpen voor de film een extravagante modeshow, die niet zou hebben misstaan in de Moulin Rouge. De show wordt nu gepresenteerd in verlopen bars in het Australi sche binnenland, of zomaar in het weidse land schap, waar de knallende kleuren van kostuums en pruiken (met veel hardroze en turkooise) lek ker contrasteren met de roodbruine of grijze rots partijen. Typerend voor de film is het shot van één van de drie performers, staande bovenop de rijdende bus, met een lange zilveren sleep er ach teraan wapperend en op de geluidsband begeleid door een aria van Verdi. Sommigen zullen daar misschien lyrisch van worden. Als plaatje doet zo'n beeld het ook wel (op de filmaffiche zeker), maar Priscilla lijkt toch het meest op een prachtig gekleurde zeepbel, ge vuld met niets. Even phoney en nep als de traves tie zelf. Af en toe wordt er wel een. poging gedaan om een écht onderwerp aan te snijden, zoals het moment wanneer de oudere transseksueel Berna- dette vertelt dat sinds zijn operatie zijn ouders niets meer van hem willen weten. Maar als het even serieus dreigt te worden, wordt er snel weer een verkleedpartij georganiseerd. Een dunne rode draad in deze wereld van glamour en glitter vormt het verhaal van Mitzi. Hij is getrouwd en heeft een zoon, die hij sinds zijn geboorte niet meer heeft gezien. De film werkt toe naar een hereniging van vader en zoon, maar die is zo volmaakt braaf uitgewerkt dat het nauwelijks meer realistisch is. De zoon van 8 vindt het niks bijzonders dat zijn vader in vrou wenkleren rondloopt en een vriend heeft. Hij stapt dan ook direct in de bus om met zijn vader mee te gaan op tournee. Het best getypeerd is nog de sfeer in de bus: het onderlinge gekat op elkaar, het cynisme en de sick jokes. Terence Stamp speelt daarbij een Diet- rich-achtige wouw met stijl, die onderweg af en toe rilt van het egocentrische gedrag van de luid- Infantiele slapstick van regisseur Hughes jos de putter Baby's Day Out. Te zien; Lido 1, Leiden; Euro Cinema 1Alphen a/d Rijn; Odeon 3, Den Haag. Dat de doorsnee Hollywoodfïlm de laatste tien jaar steeds infan tieler is geworden, is voor de ge regelde bioscoopbezoeker geen nieuws. Recente werkstukken van enkele regisseurs die al ja ren in 'de fabriek' meedraaien, maken dat proces goed zicht baar. Regisseur, scenarist en producent John Hughes bij voorbeeld, vernieuwde in de ja ren tachtig ongeveer eigenhan dig het genre van de coming of age-film over opgroeidende tie ners, met titels als The Breakfast Club en Ferris Bueller's Day Off beide toch aardige films voor de doelgroep. Na komedies als Planes, Trains and Automobiles volgden twee door hem geïnitieerde de len Home Alone, over een él te bijdehand jochie dat zich in zijn eentje moet zien te redden als z'n ouders op vakantie zijn. Een dergelijk gegeven heeft Baby's Day Out ook, alleen is de hoofd persoon hier geen negen jaar maar negen maanden oud. Van een protagonist die nog niet eens kan lopen, valt uiteraard geen vlotte actie of snedige tekst te verwachten. Echte ver rassingen kan de anders toch zo handige Hughes dit maal niet laten zien. Baby's Day Out is een onbeholpen voorbeeld van het high-concept denken, momen teel jammer genoeg de popu lairste filosofie in Hollywood: een eenvoudig, hopelijk aanste kelijk en origineel gegeven uit spinnen tot een hele film. De baby in kwestie wordt gekidnapt door boeven, die zich als babyfotografen voordoen. Vader en moeder zijn uiteraard reuze bedroefd en Hughes kijkt niet op een sentimenteel ef- fectje meer of minder om dit tè onderstrepen. In één van de boeven herkennen we Joe Man- tegna, een serieus acteur, die zich nu door een berg flauwe slapstick moet heenwerken. De baby ontsnapt aan zijn ontvoer ders, kruip(t over drukke wegen en hoge daken en belandt in de bus, de dierentuin en op een in aanbouw zijnde wolkenkrabber. Het kindermeisje ontdekt aan de hand van signaleringen van Baby Bink, dat hij de plaatsen bezoekt uit zijn favoriete boek. Daarmee kan de politie uit de voeten. Als je geen verhaal hebt, dan maar zoveel mogelijk trucages, Twintig jaar geleden stond Arnold Schwarzenegger aan de top van de body- bnilders-wereld. Hij won meer titels in deze tak van sport dan wie ook. Nu staat hij aan de top van de pyra- mide van de filmwereld en verdient meer geld dat wel ke andere filmacteur. Een man met talent dus en méér dan alleen een opge pompt lichaam. film recensie henk maurits True Lies. Te zien: Luxor, Leiden; Euro 2, Alphen a/d Rijn; Metropole 1Den Haag; Asta2, Den Haag. Dat bewijst hij opnieuw in zijn nieuwste film True Lies, waarin hij met zijn vierkante grijns en malle accent de meest ernstige en angstaanjagende gebeurte nissen een relativerende en iro nische toets weet te geven. Want in tegenstelling tot zijn tweelingbroer Sylvester Stallone heeft 'Arnie' gevoel voor hu- Maar True Lies is niet alléén de film van Schwarzenegger. Hij fungeert welismaar als impo sant boegbeeld, maar in het schip erachter zat een even in drukwekkend aantal vakmen sen, onder leiding van de geta lenteerde James Cameron: schrijver, illustrator, producer en regisseur. Cameron brak in 1984 door met The Terminator, twee jaar later gevolgd door 'T2' The Terminator 2: Judgment Day), beide eveneens met Scharzenegger in de hoofdrol. Het verschil met de Termina- tor-films is de humor in True het sjieke en prestigieuze Ma- riott Hotel in Washington. Maar de beste stunts zijn tot het laatst bewaart, wanneer Harry eerst vanuit een helicopter zijn vrouw redt uit een op hol geslagen li- een Harrier (een straaljager die net als een helicopter verticaal kan opstijgen) het hoofdkwar tier van de terroristen aan te vallen en zijn dochter te redden uit een hijskraan. De film is dan pure slapstick geworden, met de stunts met de Harrier als da verende uitsmijter. Toch is True Lies ondanks een batterij van bijna veertig stuntmannen geen echte ac tiefilm. De kracht zit meer in de ontwikkeling van het verhaal en de karakters en met name de ommekeer in de relatie tussen Harry en zijn vrouw Helen (Ja- mie Lee Curtis). Helen snakt naar meer avontuur in haar saaie leven, dan Harry haar ogenschijnlijk kan geven. Nadat Harry haar ontluikende affaire met een pseudo 'geheim agent' heeft ontdekt, bezorgt hij haar stiekem een avontuurlijke op dracht van de geheime dienst. De stijve kantoortrut ontpopt zich tot een sexy Mata Hari en ontdekt dan bij toeval dat ze niet getrouwd is met een pan toffelheld, maar met een soort Rambo. Dat leidt tot verwarring en verontwaardiging en zorgt voor een aantal aardige omke ringen en plotwendingen in het gedaante blijkt een minstens even aantrekkelijk boegbeeld als Arnie, en met zijn tweeën maken ze van True Lies een ver makelijke, op listen en leugens gebaseerde komedie. En daar is geen woord van gelogen. ruchtige versierder Felicia (Guy Pearce). De meer serieuze Mitzi (Hugo Weaving, bij ons bekend van de film ProoJ) zit daar zo'n beetje tussenin en is de meeste tobberige figuur van het drietal. Al hebben ze eigenlijk alledrie, achter hun masker van uitbundigheid en vrolijkheid, een tragikomi sche blik. Maar filmmaker Stephan Elliot concen treerde zich vooral op de buitenkant, hel uiterlijk en de schoonheid van een opgetutte man in een verdord landschap. Carnavalesk uitgedoste travestieten op tournee, in de meest curieuze film van 1994. Baby Bink ontsnapt aan zijn ontvoerders en kruipt naar de dierentuin. zo hebben de makers van Baby's Day Out kennelijk gedacht. Os carwinnaar Rick Baker kwam er aan te pas om een levensecht gorilla-pak te maken en dank zij de filmtechniek kan Baby Bink hoog boven de straat op een opgehesen balk plaatsnemen. Baby Bink wordt gespeeld door de tweeling Adam Robert en Ja mb Joseph Worton, van wié niet onvermeld mag blijven dat ze op 16 november 1992 dagen over tijd en drie minuten na el kaar geboren werden. Hope loos. Lies. De spottende toon, die we vodral kennen van Roger Moore in de Bond-films. Dat minzame lachje en dat onkreukbare pak. True Lies begint als een hom mage aan James Bond en Roger Moore. In een typische 007-sce- ne arriveert Schwarzenegger als kikvorsman in een bevroren vij ver bij een zwaarbewaakt Zwit sers chateau, om er als gentle man in smoking te vertrekken in een wolk van explosies, ach tervolgd door honden en man nen op skies en sneeuwscooters. Na dit voorspel ontwikkelt zich in twee uur tijd het eigen lijke verhaal van Harry Renquist (Scharzenegger), die werkt voor de Amerikaanse geheime dienst. Hij moet voorkomen dat de Arabische terrorist Aziz met atoombommen gaat gooien op Amerika. We zijn er met Harry getuige van hoe via de kunst handel van de beeldschone Ju no (Tia Carrere, bekend van Wayne's World) een A-bom naar Florida wordt gesmokkeld, en hoe Arabieren in Washington een aanslag proberen te plegen op Harry. Dit leidt, na een wilde schiet partij in een herentoilet, tot één van de meest hilarische achter volgingen uit de filmgeschiede nis: Harry die te paard zich voortdurend excuserend achter een motorrijder aanzit in Arnold Schwarzenegger, het imposante boegbeeld van 'True Lies', tijdens een wilde schietpartij in een herentoilet. film voorbeschouwing maria straatsma Parkfilmhuis, Cornelis Geellaan 2, Alphen aan de Rijn: Hie Age of Innocence, vr 14 en za 15 oktober, 20.30 u.; Filmhuis LVC, Breestraat 66, leiden: True Ro mance, do 13 t/m zo 16 oktober, 20 u.; LAK-Cinema, Cleveringaplaats 1, Lei- In The Age of Innocence wordt de Newyorkse advocaat Archer (Daniel Day-Lewis) verliefd op de mooie Poolse Ellen Olenska (Michelle Pfeiffer), terwijl hij juist op het punt staat te trou wen met een vrouw met wie hij voor de dag kan komen. De Poolse is gescheiden, rond 1880 reden genoeg om door de om geving te worden uitgestoten. Archer wordt het gearrangeerde huwelijk in geduwd, maar richt zijn liefde op Ellen. Regisseur Martin Scorcese maakte met The Age of Innocence op nieuw een film waarin een individu worstelt met de maatschappelijke werkelijkheid. Het LVC zet het Dennis Hopper programma voort met True Romance. Regisseur Tony Scott wist Hopper te strikken voor een bijrol in deze cult film, waarvan het scenario werd ge schreven door Quentin Tarantino. In de film wordt Clarence op zijn verjaardag verleid door een ingehuur de prostituée. Als vlak daarna de geest van Elvis hem op draagt de pooier van het meisje neer maakt hij er met overgave een waar bloedbad van. Daarop vlucht het verliefde stel naar het warme Californië. De voormalige Monty Python -medewerker Terry Gilliam re gisseerde Brazil, een film uit 1985, die speelt in een nabije toekomst waarin de staat op permachtig is. De oplettende kijker zal in de film scènes uit andere beroemde films ontdek ken, waardoor Brazil een welis waar boeiende, maar visueel ta melijk inspannende rolprent is geworden. The Secret Garden is een kin derverhaal van Frances Hodgson Burnett, waarin een weesmeisje verhuist naar het oude Victoriaanse landgoed van haar adellijke familie. Ze ont dekt een verwaarloosde tuin en knapt deze op. Daarmee beïn vloedt ze tevens de leveps van haar familieleden. Compleet met fraaie kostuums: 'The Age of In nocence' Van regisseur Martin Scorcese.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21