Indrukwekkende verjaardag Leids Vocaal Ensemble Weer diefstal schilderij uit Rembrandthuis Cultuur Kunst Literaire Chippendales lezen uit eigen werk Carrouselacteurs redden taaibrouwsel Rembrandts als warme broodjes over toonbank Daar komt de bruid Eerste cd van blokfluitensemble Praetorius Barry Manilow weet van geen ophouden Franky Douglas en band in goede vorm MAANDAG 10 OKTOBER 1994 Regisseur James Hill overleden londen» Filmregisseur James Hill is zondag overleden. Hill was 75 jaar. Zijn bekendste film was 'Born Free', over de reservaat opzichter George Adamson en diens vrouw Joy die drie welpen van een doodgeschoten leeuwin onder hun hoede nemen en trachten op te voeden tot volwassen dieren. Andere films van Hill waren 'A Study in terror' uit 1965 en de uit 1971 daterende versie van 'Black Beauty'. Nederlands kwintet wint jazzprijs leverkusen Het Nederlandse jazz-kwintet Five up High is dit weekeinde winnaar geworden van de European Jazz Competi tion 1994. Dat gebeurde in Duitsland, tijdens de Leverkusener Jazztage. De internationale jury beoordeelde 68 deelnemers uit tien landen. Het Nederlandse vijftal maakt deze week een korte door Duitsland. Kaarten voor Paul de Leeuw bij K&O leiden K&O is er in geslaagd een aantal kaarten te bemachtigen voor een viertal voorstellingen die Paul de Leeuw geeft op vier maandagavonden (21 en 28 november en 5 en 12 december) in het Circustheater in Scheveningen. De kaarten zijn verkrijgbaar bij K&O aan de Oude Vest 45 te Leiden, telefoon: 071-141141. Per persoon zijn maximaal vier kaarten beschikbaar. Paul de Leeuw. recensie susanne i Voorstelling: 'Nieuwe Herinneringen' dooi Remco Campert en Jan Mulder. Gezien: 8/10, schouwburg, Leiden. Remco Campert, inmiddels de meest verstaanbare zestiger van de vijftigers, en Jan Mulder, voorheen spits, zijn in hun the aterprogramma inderdaad 'lite rair bezig'. Dit is darr ook meteen de enige omschrijving uit het programma-blaadje en de vooraankondigingen die niet ironisch is. In plaats van het beloofde theater-programma waarin de ze literair columnisten geza menlijk een zaal plat leggen, leest men voor. Niet gezeten op de toegezegde pindakaasmachi ne, maar tegen een achter grondje van een geschilderde, meer dan levensgrote, boeken kast van de gebroeders Donker. Helemaal geen onaardige stukjes, hoor. Voor de pauze ben je weliswaar intensiever be zig met het overwinnen van je teleurstelling over de statische tableaux vivants dan met de li teraire hoogstandjes van de so listen, maar na de pauze heb je je neergelegd bij de feiten. Je neemt het programma voor wat het is: voorlezen uit eigen werk. Over de show van deze 'literaire Chippendales' valt dan ook Vanuit die achtergrondinfor matie zijn de meeste flarden tekst min of meer goed te plaat sen. Men blikt terug op het voorbije leven en stuit daarbij op tal van opvoedingsrituelen. De betekenis van andere tekst- fragmenten blijft nogal duister. Waar het geheel om draait, laat dit taalbrouwsel met zijn beel dende, associatieve taal in het ongewisse. Van een echt con flict als dramatisch gegeven voor een theaterstuk valt niet echt iets te merken, hooguit en kele - op zichzelf waarschijnlijk te verwaarlozen - irritaties wor den aangeduid. Dit taaibrouwsel is kennelijk opzettelijk poëtisch bedoeld; het versluiert meer dan het ver duidelijkt. De voorstelling wordt gered door met name actrice Arlette Weygers. Zij jongleert met de tekst op een spannende manier, Wouter Steenbergen is daartegenover de wat zwijgza mere tegenpool. Beiden eisen aldus de aandacht op voor een tekst die dat waarschijnlijk niet eens waard is. 'outer Steenbergen. Regie: Marlies E er. Gezien: 8/10, LAKtheater, Leiden. Moeilijk grijpbaar is de tekst van theatermaker Eric De Vol der. Alleen al de titel suggereert een moeizame constructie. Want wat is nu eigenlijk die 'Oefening op de moeder en de Dat het om een spel gaat, wordt nog eens duidelijk onder streept. Het is een oefening, een poging, een afstandelijke bena dering van de thematiek. Alles draait daarbij om gevoelens en gebeurtenissen uit het leven van een moeder en haar zoon. De gespeelde moeder-zoon-relatie staat 'in een bepaalde context: moeder gaat sterven en neemt afscheid van haar zoon. Dat laatste is in formatie uit de programmafol der, op het toneel is geenszins sprake van een sterfscène. recensie monica schiks Concert: 'Hohe Messe' van J.S. Bach door het Leids Vocaal En semble en het Leids Barok Ensemble. Solisten. Renate Arends (so praan), Nine van Strien (mezzo-sopraan), Helena Rasker (alt), Het was een gewaagde onderneming van het Leids Vocaal Ensemble om voor zijn tiende ver jaardag de Hohe Messe uit te voeren. Maar Theo Goedhart, eveneens dirigent van het Leids Barok Ensemble, wist waar hij aan begon. Deze twee uur durende 'mis', die een verzameling is van in gewikkelde vier-, vijf- en zesstemmige fuga's, is gevoelsmatig niet zo toegankelijk als bijvoorbeeld de Matthaus Passion. De zangers moeten ab stracter en haast instrumentaal musiceren. Het toewerken naar dit hoogtepunt van Bach's vocale compositiekunst moet beide ensembles geweldig geïnspireerd hebben. Voor de toeschouwers in de Marekerk was het in elk geval een indrukwekkende ervaring om een hele avond opgenomen te worden ip de geest en de muziek van Bach. De ronde vorm van de kerk versterkte het gevoel van collectiviteit. Inzetten in alle stemmen van de verschillende fuga-thema's kwamen zuiver en haarscherp tot hun recht. De koorwerken punt werd toegewerkt en een juichend orkest varingen. Voor de solisten dynamisch hoogte- pauken, trompetten ;n overweldigende er- hter kerk niet erg vriendelijk. Ronduit verbijsterend, en niet alleen door de afwijkende bezetting voor hoorn, fagotten en continuo, was de bas-aria. Aan het timbre herkende men de stem van Wout Oosterkamp maar zijn zang ging totaal verloren. Alleen de kJank van de hoorn hield stand. De alt Helena Rasker daarentegen had nergens last van en klonk werkelijk schitterend. Ook de hout- en koperblazers die voor deze gelegenheid meede den weerden zich prachtig. amsterdam Voor de tweede keer in een paar maanden tijd zijn inbrekers er in geslaagd een kunstwerk te ontvreemden uit het museum Het Rembrandthuis aan de Jo- denbreestraat in Amsterdam. In de nacht van zaterdag op zon dag werd rond 01.30 uur het schilderij 'Man met baard' ge stolen. Het gaat niet zoals de politie aanvankelijk bekendmaakte om een kunstwerk dat werd toege schreven aan Rembrandt, maar om een zogenoemde Tronie van een onbekende navolger van de meester. De waarde is niet precies bekend. Van dader (s) en schilderij ontbreekt nog ieder spoor. Eind juli werden twee doeken van Rembrandts leermeester Pieter Lastman uit het zelfde museum gestolen. Die zijn eveneens nog steeds spoorloos. 'Man met baard' stamt uit 1647 en meet ongeveer 24,5 bij 22,5 cm. De beeltenis is met olieverf op een paneel geschil derd. Het kunstwerk was door de Rijksdienst voor de Beelden de Kunst uitgeleend aan het Rembrandthuis. Het paneel hing volgens een woordvoerder van de politie in dezelfde kamer, de Sijdelkamer, als de twee schilderijen die in juli zijn gestolen. De dader is dit keer binnengekomen door een ruit aan de voorkant van het te slaan. De moker 2 hij dat heeft gedaan, is gevonden. Na de inbraak maak te hij zich lopend uit de voeten in de richting van het Waterloo- plein. Bij de eerste inbraak for ceerden de daders de voordeur met grof geweld. Daarna vlucht ten zij in een busje. niets zinnigs te zeggen. Hun werk beschrijft uitermate eenvoudige gebeurtenisjes uit het leven van de twee gigantjes. Mulder bedient zich van een spreektalig stijltje, mikkend op een droog-komisch effect door te lenen uit het quasi-ambtelijk, quasi-deftig jargon. In zijn autobiografische stukjes figure ren opvallend veel bekende Ne derlanders, waarvan collega Campert niet de minst bekende Campert schrijft beter maar leest zo mogelijk met nog min der effectbejag voor. Zijn stukjes zijn ook wat beschouwender van aard. Droefgeestige humor is zijn sterkste troef. Zijn - nog ongepubliceerde - 'flet' was het beste dat de avond te bieden had. De verteller van dit verhaal beschrijft zijn eerste seksuele ervaring: de inwijding die sexy Mona hem en zijn vriendje Da vid bereidt op een klassefeestje. Campert heeft niets van een platte Chippendale. Bij zijn lite raire strip-tease hoopt de luiste raar telkens: nee, niet dat, niet zo. Maar het tamelijk genante avontuurtje neemt toch onaf wendbaar die gevreesde loop. Ontroerend geschreven, ontroe rend verteld. Wat een mooi voorbeeld over het ongelijk van het spreekwoord dat elk dier na de daad triest is. amsterdam Op de nationale kunst- en an tiekbeurs PAN Amsterdam zijn dit weekeinde de Rem brandts als warme broodjes over de toonbank gegaan. Zo'n duizend werden er ver kocht. Het ging niet om echte Rembrandts, maar om spe ciaal vervaardigde nadrukken van etsen van Rembrandt, op papier uit de 17e en 18e eeuw. De opbrengst van de voor honderd gulden ver kochte nadrukken is voor de modernisering en uitbreiding van het Rembrandthuis. De PAN, waar dit keer het recordaantal van 111 anti quairs en kunsthandelaren aan meedoet, ging zaterdag open. Bijna 12.000 belangstel lenden kwamen er in het weekeinde al voor naar de RAL De beurs duurt nog tot en met zondag 16 oktober. Het aardige van PAN Am sterdam is dat de beurs zoveel verschillende kunst heeft te bieden. Er is moderne en ou de beeldende kunst, er zijn zilverstands, klokken, atlassen en kaarten en (Japanse) pren ten. Vooral die diversiteit aan stijlen en genres maakt een bezoek interessant. Ook de prijzen variëren enorm, van een paar honderd gulden voor een prent tot een half miljoen gulden voor een schilderij van bij voorbeeld Hendrick Terbrugghen (1588- 1629). Elk jaar is er op de PAN ook een tentoonstelling te zien. Dit keer laat Museum Het Rembrandthuis in Am sterdam ruim 50 etsen uit zijn collectie zien. leiden Dennis en Ellen trouwen. De progressieve moeder van de bruid wil dit op een passende wijze vieren en schakelt het bureau voor bijzondere ceremoniën Euro Ritual in. Het bureau regelt een ge heel in house-stijl gegoten inzegeningsritueel, samengesteld uit een mix van rituelen uit verschillende culturen. 'The Wedding House Party' is een nieuw Nederlands muziekthea terstuk van theatergroep Feniks en het RO Theater, geschreven door Lodewijk de Boer. Live muziek van The Incredible House-Motherfuc kers en dans van de Empowerment D.C. zijn een belangrijk onderdeel van het stuk, In de eerste plaats bedoeld voor jongeren, dat afgelopen vrijdag In première ging in Hal 4 in Rotterdam. Het is alleen daar nog te zien van 12 tot en met 16 oktober. foto leo van veuen recensie monica schiks Concert blokfluitensemble Praetorius o.l.v Piet Kunst met werken van o.a. Praetorius, Bach en Staeps. Gehoord: 9/10, Evangellsch-Lutherse Kerk, L Het blokfluitensemble A van de muziek school verzorgde gisteren het voorprogram ma bij het concert van blokfluitensemble Praetorius. Wie weet aankomende Praetori- usleden? Hun spel in de muziek van Ba- dings en Byrd was er muzikantesk en pittig genoeg voor. De twee ensembles brachten een hoop aanhang op de been. De kerk zat bomvol. Bovendien leek het wel een reünie van Praetoriusleden en oudleden, der wethouder Hennie Koek. Haar werd of ficieel de eerste cd 'Van Byrd tot Badings' aangeboden ter ere waarvan dit concert werd gegeven. In haar hoedanigheid van voorzitter van het muziekschoolbestuur verklaarde de wethouder zich een warm voorstander van muziekensembles: ,,Je leert er veel. Je mag niet vals spelen: je leert op anderen te letten en vooral leer je naar el kaar te luisteren." Slechts twee composities van de cd werden op het concert uitge voerd. Uit Praetorius' 'Terpsichore' (1612) werden met grote voortvarendheid een reeks dansen gebracht. Oude 'lichte' mu ziek, opwekkend en ook mooi afgewerkt. Van H.U. Staeps kregen we de verrassende 'Aubade und Tanz' (1957) te horen, zange rig en dansant. Kenmerkend voor het en semble is dat het intussen weer vrolijk is verder gegaan met uitbreiding van het re pertoire. Van Willem Wander van Nieuw- kerk werd voor hei eerst uitgevoerd 'The Party' uit 1992. Niet bepaald een antiek stuk. Eigenlijk was het nog zó nieuw voor de spelers dat het feestelijke karakter er niet meteen afspatte. Dat gold niet voor de stemming na afloop van het concert. Vele dankwoorden werden gesproken en vele bossen bloemen uitgereikt. rotterdam louis du moulin Het onverwacht verschuiven van zijn bezoek aan Ahoy' van 21 april naar aanstaande woensdag gaf meteen aanlei ding tot allerlei negatieve spe culaties. Deels omdat de we reldster in kwestie in ons land stilaan volkomen buiten beeld is geraakt. De reden van het uit stel is echter de meest positieve die men zich kan bedenken: Barry Manilow heeft het dit jaar drukker dan nooit tevoren. Een ambitieuze wereldtoer- nee in het kader van zijn groot ste hits, de première van de musical 'Copacabana' in Lon den, het opnemen van een nieuw album getiteld 'Singing With The Big Bands', het schrij ven van filmmuziek (voor de te kenfilm 'Duimelijntje') plus een hele rits supersjieke benefietac ties hebben ervoor gezorgd dat zijn agenda geen enkele witte plek meer kent. Waar doet ie mand die zo'n tien jaar geleden al alles had bereikt wat een Amerikaanse entertainer zich maar kan wensen, 't voor? Om dat hij onverminderd gelukkig getrouwd is met zijn allergroot ste liefde, de muziek, luidt het antwoord. Barry Manilow, inmiddels 47 jaar, weet na bijna twintig tro penjaren nog altijd niet van ma tigen en blijft gewoon meer aanpakken dan een normaal mens kan verhapstukken. In ei gen land en ook in Engeland blijft hjj zodoende 'Manilowma- nia' veroorzaken, elders moet het voormalige schoffie uit Brooklyn toch met minder ge noegen nemen. Het is dat Ma nilow begin vorig jaar nog even de show mocht stelen bij de we reldwijd uitgezonden inaugura tie van Bill Clinton als presi dent, anders zou hij hier mooi in het vergeetboek zijn blijven zitten. Wie hem in het Rotterdamse melodische :he spanning beid wordt Barry Manilow: getrouwd met de muziek. foto archief sportpaleis gaat opzoeken komt want het overgrote deel van (zoals 'Mandy', 'I Write The vooral voor zijn oudere werk. Manilows achterban bestaat nu Songs', 'Can't Smile Without En zal dan ook zeker op zijn eenmaal uit (jonge)dames die You') die hij de afgelopen 25 wenken worden bediend. Of be- graag wegzwijmelen bij de vele jaar uit zijn pen heeft laten ter gezegd, op haar wenken, zoete romantische ballads vloeien. Tijd van niet ingeloste verwachtingen voorhij Colenlan. Als het toch melo disch minder interessant was, trok de bijna overbezette ritme sectie van twee basgitaren van de puntig spelende Lesley Jo seph en de bijna knus zoemen de Cees van der I^tarse, nog al tijd de aandacht. De aardigheid van Douglas' stukken zit hem vooral in de combinatie eenvoud en die ;ii mi tq door onnodige fusioncliche zoals zeurende synthesizers en muzak-achtige sentimentaliteit. Gelukkig kregen ook de beide percussionisten, de lakoniek spelende Michael Vatcher en de flegmatieke, maar attente per cussionist Jogi Gillis, anders dan in andere Latijns getinte bands nog redelijk veel vrijheid naast hun solowerk. Een onverwacht intermezzo na alle tempo- en personeels wisselingen was in de tweede set de rhythm blueszang van Mildred Douglas, de jongere zus van Franky, die misschien geen bijzonder improvisatorisch kunnen aan de dag legde, maar wel in twee stukken liet horen dat oprechte emotionaliteit en technische zuiverheid niet aan genres gebonden zijn. Met rela tiverende composities als 'Caribbean Beach Hotel', aan de hedendaagse funk aansluitende stukken als 'Silver' of verradelijk eenvoudig lijkende fusion-asso- ciaties in vrolijk getinte num mers als 'Take It Away' heeft Franky Douglas zich definitief een plaats veroverd met muziek die nergens anders in die breed te of met die stilistische associa ties te horen is. Gitarist Franky Douglas wordt al minstens tien jaar lang be schouwd als een oorspronkelij ke muzikant met serieuze op vattingen over de vermenging van zijn eigen Caribische wor tels met fusion, jazz en geïm proviseerde muziek. Aan de be zetting en de vondsten lag het niet, maar tot nu toe liet de ei genzinnige gitarist het vaak af weten waar het om discipline en afwerking ging. Voor het in redelijke getale opgekomen Leidse publiek liet Douglas met zijn tien-mansfor matie weten dat die tijd van niet ingeloste verwachtingen voorbij is. Niet alleen was hij zelf als lei der van deze in samenstelling unieke band overtuigend pre sent als instrumentalist met een scherp geluid of als vlotte ritme gitarist, ook alle andere leden waren in goede vorm. Met trompettist Eric Boeren, trom bonist Wolter Wierbos, tot de top van de Nederlandse geïm proviseerde muziek behorend, was dat al meegenomen, maar ook de in de jazz minder beken de tenor- en sopraansaxofonist Frank Breeveld (onder meer lid van Fra Fra Sound) overtuigde in de vaak zeer moeilijke en semblepartijen en als solist. Boeren speelde strak en zon der overtollig gerommel, Wier- bos was zijn robuuste zelf en Breeveld was een overtuigend funk- en jazz-vermenger in de lijn tussen Coltrane en Steve

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11