Vrome wilde in Boymans Kabinet schrapt cultuurbezuinigingen Cultuur Kunst Edisons voor Bloemen, Arean en vele anderen Museummedaille voor gulle gever Marusha: 'Techno is muziek van nu' ZATERDAG 8 OKTOBER 1994 21 chef annemiek ruygrok. 071-3 nrijsdam. 071-356472 Indiase dans in Muzenhof leiderdorp Sonal Mansingh en haar gezelschap Indiase dansers treedt zondag 9 oktober op in de Muzenhof. Zij geven daar een Bhartanatyam-dansvoorstelling. Het gezelschap, uitgezonden door de Indiase raad voor culturele betrekkingen, maakt een door enkele landen van Europa. Het programma begint André Manuel bij Ex-Voto voorhout 'Alles moet weg' heet het programma van cabaretier André Manuel waarmee hij op donderdag 13 oktober in open jongeren centrum Ex-Voto staat. Het is het vierde programma van de als snel rijzende ster van de veelbelovende cabaretier. Aanvang: 20.45 uur. Jazz bij Elephant en Jongejuffer regio De Jack Redler's Rythm Club treedt morgenmiddag op in de Warmondse Elephant Club, Veerpolder 14. De formatie is uit gebreid met zangeres C'Moane, Het concert begint om drie-uur. Het Bob Rigter kwartet is zondagmiddag vanaf half vier te be luisteren in De Jongejuffer aan de Grent 4. Atelier-expositie aan Oude Rijn LEIDEN Twee Leidse en een Amerikaanse kunstenaar leggen momenteel de laatste hand aan een moderne versie van 'het Laatste Oordeel' van Lucas van Levden. Dit weekeinde kan het publiek de kunstenaars aan het werk zien in het atelier van Frank Borst, Oude Rijn 89. Behalve 'het laatste Oordeel' is er ook ander werk van Borst, Ben Overdevest en de Amerikaanse Molly Ackerman te zien. De openingstijden zijn vandaag en morgen van 11.00 tot 17.00 uur. Willem Breuker Kollektief naar Peking peking Van 17 tot 21 oktober wordt voor de tweede keer het jazzfestival van Peking gehouden. Belangrijkste optredende groep is het Nederlandse Willem Breuker Kollektief. Andere top artiesten zijn de Franse pianist Stephane Kochoyan en de Chi nese saxofonist Liu Yuan. Het festival, met als motto Waiting for Jazz, wordt georganiseerd door het Goethe-instituut in Peking, de ambassades van Frankrijk, Nederland en Spanje en het Chi nese centrum voor internationale culturele uitwisseling. Karin Bloemen, Jenny Arean, René Froger, Youssou N'Dour, Soundgarden en US 3 horen tot de winnaars van de Edison Po pulair 1994. De namen zijn gis teravond in het AVRO-program- ma Grand Gala du Disc bekend gemaakt. Twee jury's beoordeelden in ze ventien categorieën in totaal 318 cd's die tussen juni 1993 en juni 1994 zijn uitgekomen. In één categorie, Kinderrepertoire, was het aantal inzendingen zo gering en de kwaliteit zo weinig uitzonderlijk, dat de jury geen Edison heeft toegekend. De winnaars in de verschil lende categorieën zijn: Marianne Weber (levenslied), Karin Bloemen (kleinkunst), Jenny Arean met Iemand moet het doen (luisterlied), René Fro ger met The Power of Passion (middle of the road Nederland se herkomst), Valensia met Va- lensia (pop/rock Nederlandse herkomst), Oleta Adams met Evolution (middle of the road buitenlandse herkomst), Yous sou N'Dour met The Guide (pop bunenlandse herkomst), Soundgarden met Su- perunknown (rock buitenlandse herkomst), US 3 met Hand on the torch (dance/rap), Harry Sacksioni met Who's pulling the strings (instrumentaal), Denise Jannah met A Heart full of Mu- sic (jazz), Various Artists op de cd Rhythm, Country and Blues (country), de originele muziek van de film Schindler's List (musical/film), Big Sugar met Five Hundred Pounds (blues/R &B), Sepultura met Chaos A.D. (hardrock/heavy metal), Vari- ous Artists op de cd Tougher than Tough, The story of Jamai can Music (extra/documentaire historische waarde). Nasreen nu wel welkom in Frankrijk De Franse regering heeft de afgelopen dagen gevoelig gezichtsver lies geleden door de Bengaalse schrijfster-in-ballingschap Taslima Nasreen een visum voor een verblijf van een week te weigeren. Gis teren kwam de regering onder druk van de kritiek op dat besluit te rug. Nasreen kon alsnog een meerdaags visum krijgen. Maar de zwaar beledigde schrijfster weigerde omdat ze niet rrtee wilde wer ken aan wat ze als 'een koehandel' omschreef. Onder het mom dat haar veiligheid niet gewaarborgd kon wor den als ze langer in het land zou blijven, wilde Frankrijk Nasreen eerst slechts een visum voor 24 uur verlenen. Toen dat besluit be kend werd, brak onmiddellijk een heftige polemiek uit. Nasreen zei gisteren te hopen dat ze op korte termijn alsnog een meerdaags bezoek aan Frankrijk kan brengen. Maar ze eist wel dat ze zich vrij moet kunnen uiten en verplaatsen. De schrijfster moest in augustus naar Zweden uitwijken nadat ze wegens godslastering door Bengaalse moslim-fundamentalisten ter dood was veroor deeld. Ex-directeur Crouwel richt expositie in van wegbereider moderne kunst Alexej Georgewitsch von Jawlensky komt weieens ter loops ter sprake wanneer het over zijn beroemde collega Kandinsky gaat. Zelf is hij nooit zo beroemd geworden. Toch is hij een van de belangrijkste schilders uit het be gin van deze eeuw en met Kandinsky een wegbereider van de moderne kunst. In het Rotterdamse Museum Boymans-van Beuningen is voor het eerst in Nederland een overzichtsexpositie te zien van het werk van de in 1941 overleden kunstenaar. Jawlensky, hoewel hij het niet breed had, naar Rusland, Frank rijk of Italië. In 1908 schilderde hij landschappen in Murnau bezuiden München, het heuvel achtige gebied waar Kandinsky en Gabriëlle Münter woonden. Hij nam kennis van het symbo listische kleurgebruik van Gau guin en het expressionische van de Fauves, de 'wilden' onder wie Van Dongen. De Fransen noemden hem een Duitse 'wil de'. Van 1910 af sloot hij de ver hevigde kleuren binnen donker blauwe contouren. Uit die pe riode dateert het halfnaakt van het Rotterdamse r rotterdam dolf welling Tijdens het nazi-bewind werd een aantal werken van hem als 'entartete Kunst' vernietigd. Het Rotterdamse museum kocht in 1960 een van zijn schilderijen. Dat werk is nu opgenomen in een overzicht dat alle fasen toont in het oeuvre uit de jaren 1901 tot 1937. Het is vooraJ een verslag van zijn hunkering naar een bovenzinnelijke waarheid. „Ik werk alleen voor mijzelf en voor God," zei hij in 1936. Als zoon van een officier was Jawlensky ook voor een militai re loopbaan bestemd. Hij bracht het in 1896 nog tot de rang van kapitein, maar nam toen ontslag uit het leger om voortaan uitsluitend met zijn kunst bezig te zijn. In 1896 trok hij met drie vrienden, onder wie de schilderes Marianne von Werefkin, naar München, waar hij zijn land- en standgenoot Kandinsky ontmoette. De expositie begint met een portret in traditionele stijl van een andere collega, Helene, waarin een grote partij rood al enigszins naar het latere werk verwijst. Overigens was de kleur in die begintijd, toen hij zich op stillevens toelegde, soms nogal modderig. Van Gogh Tijdens het zoeken naar zijn ei gen artistieke identiteit onder ging hij veel invloed van de for se toetsen van Van Gogh. De appels als motief ontdekte hij waarschijnlijk via Cézanne. Dat Jawlensky ook geïnspireerd werd door ikonen van de Novgorodse school en van Ru- bliov wordt op de tentoonstel ling gaandewegduidelijk. In de zomermaanden reisde Museum Boymans raakt Jeroen Bosch kwijt rotterdam anp Onderzoek heeft uitgewezen dat een schilderij van Jeroen Bosch uit de collectie van Mu seum Boymans-van Beuningen niet door hem is geschilderd. Het gaat om het werk 'Bruiloft te Kana'. Onderzoek heeft uit gewezen dat het paneel waarop het werk is geschilderd, afkom stig is uit een boom die nog groeide toen Jeroen Bosch al overleden was. Na de afschrijving van dit werk van Bosch telt de collectie van het museum nog vier schil derijen van de Noordbrabantse meester. Al deze werken maken deel uit van de tentoonstelling Van Eyck tot Bruegel, Hollandse en Vlaamse schilderskunst 1400-1550 die tot 22 januari in het museum te zien is. leiden Het Rijksmuseum Het Koninklijk Penningkabinet in Leiden is zo blij met de schenking van een groot aantal historische muntgewichten en muntweegapparaten doordr.ir. G.M.M. Houben, dat hem gis termiddag de Museummedaille werd opgespeld. Staatssecretaris A. Nuis (cultuur) deed dat bij de opening van de expositie 'Gewogen of bedrogen. Het wegen van geld in de Nederlanden' door de directeur-secre taris van De Nederlandsche Bank, drs. J. Koning. De Houben-collectie is vergaard op reizen over de hele wereld. Zowel nationaal als internationaal staat de heer Houben bekend als een groot specialist op het gebied van muntgewichten en muntweegappara- tuur. Hij is oprichter en bestuurslid van de Vriendenvereniging van de Oudheidkamer van de dienst voor het IJkwezen en bestuurslid van de Vereniging voor Verzamelaars van Munten en Gewichten. De Museummedaille wordt doorgaans toegekend aan gulle gevers die belangrijke collecties aan Neder landse musea schenken. foto Koppen Van 1912 af ontstonden schilde rijen met koppen die min of meer een portretkarakter heb ben. Voor werken op papier heeft ex-directeur Wim Crouwel een zaal met gedempt licht van een verlaagd plafond voorzien. Enkele tekeningen hier zijn ge trouwe portretten. Maar in an dere koppen was het om iets bovenpersoonlijks te doen. Die hebben meer een ikoonkarak- ter. In 1914 werd hij wegens de oorlog uit Duitsland uitgewe zen. Hij vestigde zich in Zwit serland. Hier beperkte hij zich wat het motief betreft tot het uitzicht uit een venster. Van 1917 tot 1921 woonde hij ach tereenvolgens in Zürich (waar naast hem Dada woedde) en in Ascona. In die tijd ontstond een nieuwe reeks koppen die hij zelf 'Mystisch' noemde. Ook maalcte hij naar landschapsmotieven bijna nonfiguratieve composi ties, die met hun lyrische karak ter verwant zijn aan de kunst van de Blaue Reiter groep (Klee, Kandinsky c.s.) waar hij zich overigens niet bij voegde. In Een vrouwenkop van Jawlensky (ca. 1911) te zien in Museum Boymans-van Beuningen. 1921 keerde hij terug naar Duitsland. Hij ging niet naar het hecti sche Berlijn dat toen een cen trum van culturele opwinding was, maar trok zich terug in Wiesbaden. De koppen uit die tijd worden constructivistisch genoemd omdat ze geredu ceerd zijn tot enkele min of meer geometrische vormen: twee horizontalen voor ogen, een verticaal voor de neus, lij nen die in het laatste werk teza men een kruis gingen vormen. In 1924 stichtte hij met Feinin- ger, Kandinsky en Klee de expo- sitiegroep 'De blauwe vier' die vooral in de V.S. met succes ex poseerde. Jawlensky werd getroffen door arthritis, waardoor hij al leen met veel pijn en met ge strekte armen nog wat kon wer ken. Op de tentoonstelling ziet men een deel van zijn produktie uit die tijd. Zijn 'Meditatie'- schilderingen zijn groots op een klein formaat, met forse vertica le penseelstreken. In 1936 dank te Kandinsky zijn vriend voor een dergelijk schilderij met de woorden: ,,lk buig me diep voor de kracht van Uw innerlijk gees telijk leven." Expositie Alexej von jawlensky. Te zien t/in 27 november, Mu seum Boymans-van Beunin gen, Museumpark 18-20, Rot terdam, di. t/ni za. 10.00-17.00 uur, zo. 11.00-17.00 uur. leiden jacob haagsma Och, mocht Judy Garland dat nog maar meemaken. Datzelfde 'Somewhere over the rainbow' dat zij in de film 'Wizard of Oz' naar de eeuwigheid zong, be klimt dezer dagen wederom de hitlijsten. Maar deze keer in een veel hoger tempo, rond de 150 'beats per minute'. Oz blijkt technoland te zijn, en de rol van Garland wordt deze keer ge speeld door de Berlijnse tech- nodiva, televisiemaakster en dj Marusha. In Duitsland scoorde ze er al platina mee en Neder land gaat ook wel plat /oor huppelende Marusha. „Dat had ik niet gedacht, dat het ooit platina zou worden", lacht de charmante Marusha, kersvers per trein van Berlijn naar Hamburg aangevoerd om de platina-status van haar hit te vieren met een lekker decadent feestje, ergens op de Reeper- bahn. De 'rave'-cultuur is groot in Duitsland en Marusha Gleiss (27) verkondigt het techno- evangelie. Oostelijk van Nieu- weschans is ze een van de po pulairste deejays, en nog televi siepersoonlijkheid ook: ze pro duceert haar eigen techno-show 'Feuerreiter'. Ze werd als twin tigjarige gegrepen door het technovirus, opende een club in haar stad van herkomst, Neu renberg, reisde vervolgens af naar Berlijn, ging daar voor de radio werken, verscheen al snel als deejay op 'raves' (grote dansfeesten) en maakte niet lang daarna haar eerste plaat. Haar debuut-cd, toepasselijk 'Raveland' gedoopt, verscheen niet lang geleden en de nieuwe single, 'Take me away', staat al te dringen voor de hitlijsten en op MTV. Interactie Marusha is een vrolijke dame, en dat kan je aan haar muziek wel afhoren. „Ik hou van vrolij ke muziek, muziek waar een positief gevoel uitspreekt", zegt ze. „Dat is mijn stijl: snelle tech- nogrooves, een gabber-bass- drum desnoods, wat weirde klanken en mijn stem. Ik hou van stemmen en ik probeer al tijd mijn stem in mijn muziek te verwerken." Marusha verkeert in de krin gen rond het Berlijnse Low Spi- rit2Dlabel, samen met de vete- raan-DJ Westbam, diens broer (en Marusha's vriendje) DJ Dick en technicus Klaus Jankuhn. Hij assisteert Marusha in de studio als ze haar ideeën in klanken wil vertalen. Het gebeurt zelden dat Marusha en Klaus de studio uit komen met iets dat exact Marusha's oorspronkelijke idee- en weerspiegelt. Maar dat is niet erg: „Zo'n idee moet al doende vorm krijgen, het is een vorm van interactie met de machines. De rave-cultuur is groot, ster ker nog, het is tegenwoordig zo'n beetje de belangrijkste vorm van jongerencultuur. Marusha is blij dat ze deel uit maakt van die cultuur, sterker nog, dat ze in het middelpunt staat. Maar zoals elke nieuwe vorm van jongerencultuur, heeft ook deze dansscène te maken met conservatieve te genkrachten. „Veel mensen zijn verbaasd Marusha: „Ik hou uitspreekt." en jaloers, dat deze muziek zich zo snel een plaats verworven heeft en dat de beweging zo groot is. Het gemakkelijkst is dan om te zeggen dat het rot zooi is, emotieloze boem boem boem-muziek. Maar zo'n reac tie getuigt van onbegrip en into lerantie. Techno is muziek van nu, muziek van morgen en zal dat blijven zolang innovatieve mensen met nieuwe geluiden en stijlen komen en zolang er ravers zijn die ernaar willen luisteren". „Het is een hele positieve sce ne. Iedereen is solidair, ieder een steunt elkaar. Ik heb nog nooit relletjes, agressie of knok partijen meegemaakt op raves. 'Oren afhakken Irak' stond er boven het bericht in dagblad Trouw. Men vergeve mij m'n morbide voorkeur, maar zoiets interesseert me. Verplaatst u zich heel even met mij in de man, die uiteraard het onder werp was van deze tijding: de Iraakse leider Saddam Hoes sein, bij ons vooral bekend van wege zijn bloemrijke taalge bruik, zijn impulsieve verove ringsdrang en de aparte manier, waarop hij met zijn onderdanen omgaat. Dit keer haalde Saddam het nieuws, omdat hij, volgens ge vluchte Iraakse soldaten, de oren ZOU hébben laten afsnij den van 2000 dienstweigeraars. Stelt u/ichvooi 1000algcsiic den gehoorschelpen. Een berg lillend, bloedend mensenvlees. Wat wilde Saddam daarmee la ten zien? Dat wie niet wil horen, naar hem wil luisteren, geen oren nodig heeft? Of wilde hij zijn recruten op deze manier gewoon levenslang voor gek zetten? Hoe curieus ook, Saddams orensnijerij staat niet op zich zelf. Het verschijnsel kent ver schillende precedenten, in ver schillende tijden en onder ver schillende omstandigheden. I let komt bovendien voor in a lerlei religieuze en mythologi sche verhalen. Wal daarbij op valt, is dat de betekenis v;i verminking telkens nogal ver schilt. Een paar voorbeelden: de alt In de Bijbel houwt de apostel Petrus een oor af van de sol daat, die Christus wil arrester Jezus pakt vervolgens het oor op van de grond en zet het w< op z'n plek. Op die manier hij het geloof in de soldaat. Het afgehakte oor functioneert daarom in het Bijbelverhaal nii als pesterij, zoals hij Saddam, maar als voorbeeld van hoe li chamelijk lijden kan leiden tot verlossing. Een heel ander geval zien we in Spanje, bij het stierenvechten. Een torero, die stijlvol heeft ge vochten tegen een dappere stier, krijgt als trofee het afge sneden oor van de gedode stier. Daar mag hij dan triomfantelijk mee zwaaien naar het publiek, voordat hij de arena verlaat. Koppen van vechtstieren wor den na de corrida vaak opgezet, als wandversiering voor cafés en restaurants. Als er aan zo'n kop een oor ontbreekt, dan weet de klant: dit is een heldhaftigestiei geweest. Het afgesneden oor is zijn ereteken. Het meest bekende voorbeeld is voorbehouden aan Vincent van Gogh. Bij hem was het waanzin, die hem dreef tot de legenda risch geworden verminking van zijn oor. Het komische is, dat men die waanzin is gaan identi ficeren met Van Gogns geniali teit als schilder. En dat heeft weer grote gevolgen gehad voor de kunstgeschiedenis van onze eeuw: hoe talrijk zijn per slot al die geschifte kunstenaars, die hun eigen idiotie gebruiken ter legitimatie van hun miskende oeuvre, volgens de redenering: ik ben kunstenaar, ik ben gek, dus ben ik geniaal. Allemaal door dat oor van Van Gogh. De betekenis van het verminkte oor verschilt van geval tot geval, maar wat telkens overeenstemt, is dat de symbolische implica ties groot zijn. Is dat, omdat het oor, of beter gezegd, de oor schelp, in wezen rudimentair is? Je kan ook wel horen zonder oorschelp. De beeldwaarde is groter dan de functionaliteit. Saddam I loessein, altijd prak tisch, heeft dat goed begrepen: aldus mishandeld zijn z'n dienstplichtigen nogülijd heel geschikt als kanonnevlees. ONNOSCHILSTRA den haag anp Het kabinet is bereid voor 1995 twintig miljoen gulden vrij te maken om de aangekondigde bezuinigingen in de cultuursec tor ongedaan te maken. Voor de jaren daarna onderzoekt het ka binet een aantal mogelijkheden om ook de dan voorziene bezui nigingen te compenseren. Dat blijkt uit een brief die staatsse cretaris Nuis van cultuur naar de Tweede Kamer heeft ge- 'stuurd. Met de brief komt het kabinet tegemoet aan de wens van on der andere de drie regerings fracties om het cultuurbudget de komende kabinetsperiode ten minste op het huidige peH te houden. Op grond van be sluiten van de vorige regering en de afspraken in het regeerak koord voor het kabinet-Kok dreigde de cultuursector de ko mende vier jaar in totaal 87,8 miljoen gulden te moeten be zuinigen waarvan 22,3 miljoen in 1995. Het kabinet is nu echter be reid in de komende vier jaar zestig miljoen extra voor cul tuur uit te geven uit een „potje" van 400 miljoen dat in het re geerakkoord was bestemd voor nieuw beleid op het gebied van onderwijs, cultuur, ouderenzorg en hulpverlening. Daarvan komt vijftien miljoen al in 1995 beschikbaar. Dat geld blijft in principe be stemd voor nieuw beleid maar mag „in het uiterste geval" ook dienen om reeds geplande be zuinigingen alsnog te voorko men. Nuis heeft overigens al aangekondigd de vijftien mil joen voor 1995 te zullen gebrui ken om de bezuiniging van veertien miljoen gulden op de cultuurfondsen grotendeels on gedaan te maken. De staatssecretaris wil daar naast onderzoeken of er nog meer geld voor de cultuursector kan worden vrijgemaakt. Het gaat daarbij met name om een aantal suggesties van WD-frac- tievoorzitter Bolkestein tijdens de algemene politieke beschou wingen te berde heeft gebracht. Het gaat om de rente-opbrengst van de omroepreserves, de eventuele meeropbrengst van de verkoop van het NOB. de lo terij-opbrengsten en het verla gen van het btw-tarief voor cul turele prestaties. Voor 1995 komt uit de rente van de om roepreserve in ieder geval al vijf miljoen gulden beschikbaar.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21