De kookpot voor valsemunters Erotische dialoog met videocamera Cultuur Kunst Smaakvolle kostuums en onsterfelijke melodiën Op zoek naar Wakkere Willie Therapietheater met een vette knipoog VRIJDAG 7 OKTOBER 1994 Rude Boy van Urban Dance Squad, volgende maand in de Am sterdamse Sporthallen Zuid. foto a Beastie Boys en Urban Dance Squad Amsterdam Beastie Boys en Urban Dance Squad verzorgen op zondag 13 november een dubbelconcert in de Amsterdamse Sporthallen Zuid. De 'Boys' waren eerder dit jaar te bewonderen in Paradiso. Urban Dance Squad was eind mei een van de smaakmakers op het 25-ste Pinkpop. De voorverkoop voor het concert begint morgen. Ook Duits knapenkoor in Kruispunt voorschoten Aan het concert vanavond in Het Kruispunt door het Voorschotens Kamerkoor en het Leidse Lingua Musica zal ook het Knabenchor aus Kempen onder leiding van Ronald van Baekel medewerking verlenén. Het knapenkoor is in Nederland op uitnodiging van het Haags Matrozenkoor. Tijdens het con cert is werk van de Leidse kunstenaar Pieter de Boer te bezichti gen. Het komende seizoen volgen nog drie concerten in Het Kruispunt, waarvan de baten zijn bestemd voor het vluchtelin genwerk Voorschoten. Aanvang: 20.15 uur. Wolkers schrijft Boekenweek-essay Amsterdam Schrijver en beeldend kunstenaar jan Wolkers schrijft het thema-essay voor de Boekenweek volgend jaar, die onder het motto 'De vijftigste mei' in het teken staat van de her denking van het einde van de Tweede Wereldoorlog vijftig jaar geleden. De Boekenweek 1995, de zestigste editie, wordt van 15 tot 25 maart gehouden. ^let thema-essay verschijnt naast het Boekenweek-geschenk, dat volgend jaar door Leon de Winter wordt geschreven. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zat Jan Wol kers (1925) op de Leidse Schildersacadenmie Ars Amula Natu rae. In 1943 dook hij onder. Na de oorlog zetten hij zijn oplei ding voor beeldend kunstenaar voort. Ivo Gay nieuwe directeur Van Gennep Amsterdam De directeur van uitgeverij Ambo in Baarn, Ivo Gay (48), stapt binnenkori over naar uitgeverij Van Gennep. Hij volgt de onlangs overleden Rob van Gennep op. Gay benadrukt dat hij zeker geen tweede Rob van Gennep zal zijn:Alleen al als exu berante persoonlijkheid schiet ik schromelijk te kort." Bij Van Gennep wil hij meer non-fictie binnenhalen. De uitgeverij heeft zich naar zijn smaak de laatste jaren teveel gericht op literatuur. Bij non-fictie denkt Gay vooral aan boeken over psychologie en maatschappelijke vraagstukken. Mooi kijkspel Hoofdstad Operette RECENSIE MONICA SCHIKS Voorstelling: 'Die Lustige Witwe', van Franz Léhar door Hoofdstad Operette So listen: Cermaine Compier, Bert Simhoffer, Jacco van Renesse, Jeannine Geerts, Ton Hofman en Dick Schaar Regie- Elmar Fulda. Muzikale leiding: Walter Altham men Gezien: 6/10, Schouwburg, Leiden. Wie 'Die Lustige Witwe' gaat zien krijgt een flinke portie ope rette te verwerken: mooie kos tuums, een toneel vol dames en heren die elkaar willen hebben en vele onsterfelijke melodieën. Als het doek opengaat, staat het hele gezelschap in een tableau vivant opgesteld en valt er een stilte in de zaal, de stilte vóór de muziek losbarst. De muziek in de orkestbak, waar het orkest zo lekker intiem en wat dof klin kend zit te spelen. Op het toneel lopen de zan gers nèt niet tegen elkaar op. Net niet, Want het is weer heel vol in de ambassade van Ponte- vedro te Parijs. Een wat plechtstatige Jacco van Renesse als baron Zeta geeft de ambas sadesecretaris, graaf Danilo, de diplomatieke opdracht om hand en hart (en daarmee de miljoenen erfenis) van weduwe Hannai Germaine Compier als Hanna is een geestige verschijning die telkens met veel glamour haar opwachting maakt en uiteinde lijk alles doet om,haar oude lief de, graaf Danilo, opnieuw te Danilo, gespeeld Tentoonstelling in Penningkabinet over het wegen van munten Geld en goud zijn sinds mensenheugenis een bron van ellende geweest. Wie het niet heeft, wil het hebben, wie het wel heeft, wil nog meer bezitten. En daarbij worden malafide praktijken niet geschuwd. Valsemunters en muntschenners, ze zijn even oud als het middel geld. Vandaag is in het Rijksmuseum Het Koninklijk Penning kabinet in Leiden een tentoonstelling geopend over het wegen van geld in de Nederlanden: 'Gewogen of bedro gen'. Een expositie over de balans tussen goed en fout. zilver waard. Zo'n muntge- wichtdoosje was dus bittere noodzaak." Ook werden alle mogelijke afbeeldingen ge bruikt. Scharloo toont een ge wichtje met daarop een heel klein ruitertje. De geldwisselaar wist dan precies welke munt er bij hoorde, want daarop stond een zelfde ruitertje afgebeeld. Een geldwisselaar werkte zoals tegenwoordig een bank: had je een gouden munt, dan kon je daar niet de slager mee betalen. Nee, dan ging je die eerst wisselen bij een wisselaar. Deze gaf er, na het muntstuk te hebben gewogen, een verzame ling munten van lager allooi voor terug." De geldwisselaar rekende, net als de huidige ban ken, commissie en verdiende zo zijn dik belegde boterham. Foezelen Niet alleen valsemunters maak ten het noodzakelijk een nauw keurig weegsysteem op het muntenstelsel los te laten, ook muntschenners zorgden ervoor dat het knap lastig was om te het juiste gehalte in je handen had. De munt van vroeger had bijvoorbeeld nog geen strak randje, zoals nu het geval is. Slimmeriken foezelden dus door van munten de randjes af te snijden en die op te sparen. Ook op deze praktijken stonden zware straffen, want munt- schennerij stond gelijk aan ma jesteitsschennis. In de 18de eeuw kwamen er randversierin gen om de munt en een eeuw later werden de munten met behulp van stoommachines ge slagen, wat een uiterste precisie tot resultaat had. Niettemin 'Zieden' moesten de valsemun ters in de Middeleeuwen. Wie werd betrapt op deze misdaad werd in een pot met kokende olie gestopt. Tot de dood er - vermoedelijk snel - op volgde. Er is nog één zo'n kookpot be waard gebleven: hij hangt aan het stadhuis van Deventer ter 'Waerschouwinge'. Later kregen de oplichters de strop. Maar al tijd werden ze naar het schavot geleid met een bordje om hun nek, waarop stond dat het hier om een 'Falsaris', een val semunter ging. De expositie 'Gewogen of be drogen' gaat voornamelijk om de instrumenten die geldwisse laars, belastinggaarders, koop lieden en vrekken tot hun be schikking hadden om munten te wegen. Aanleiding is de schenking van een gulle gever, een verzamelaar, die sinds 1989 zijn voorwerpen aan het Leidse museum afstaat en daar nog tot 1998 i Geldwisselaar ,,Een heel kostbare ke collectie voor het Penningka binet. Een prachtige ondersteu ning van onze muntenverzame ling", aldus directeur Marjan Scharloo. Zij toont een 19de eeuws ba- lansje in zakformaat en een doos met gewichtjes uit de 17de eeuw. „Het was een ingewikkel de toestand vroeger met al die munten die in omloop waren. Allerlei munten uit verschillen de landen met de meest uiteen lopende gehaltes en gewichten circuleerden in het Europese geldverkeer. En een munt was letterlijk zijn gewicht in goud of Directeur Marjon Scharloo van Rijksi werd toch nog gekeken of alles wel klopte met behulp van een klein zakbalansje of wipbalans- je, waar het museum eveneens een aantal ffaaie exemplaren van laat zien. Bloedband De tentoonstelling is opge bouwd uit twee delen: het ma teriaal en de gebruikers/misbruikers. Duide lijk wordt dat geldwisselaar een 'eerlijk' beroep moet zijn ge weest. Je moest een eed aan het vorstenhuis afleggen, je had een tarieflijst (koersen) in je kantoor te hangen en gesjoemel was er niet echt bij. Een onmisbaar at tribuut voor de geldwisselaar was een metaalschaar, Het Koninklijk Penningkabinet met een balansje untgewichtdoosje. foto loek zuyderduin je in het bijzijn van de klant een munt moest doorknippen als deze te licht werd bevonden. Een reconstructie van een der gelijk kantoor roept het beeld op van de gang van zaken in de 16de eeuw. Ook is er de 'bloedband' te zien die de rechter omdeed wanneer hij het doodvonnis over een valsemunter of munt- schenner uitsprak en de trom pet waarmee de executie werd aangekondigd. Dat valsemunters niet mid den in de stad hun praktijken konden uitoefenen, blijkt uit prenten waarop de 'boeven' in de weer zijn met het plegen van de strafbare feiten: ergens op het platteland, waar je naar har- dukten t telust munten kon slaan zonder dat iemand het hoorde. Een vi trine verderop zijn de valse pro koper gegoten i laagje zilver eromheen. Ook staan er smelt- kroesjes waarin het goud- of zil- verslijpsel werd opgevangen om het vervolgens weer om te smelten. Maar het mooist zijn toch de vaak ingenieus ingelegde ge wichtdoosjes en de talloze ba- lansjes waar het museum de trotse eigenaar van is geworden. Tegelijkertijd met de tentoon stelling verschijnt een publika- tie 'gewogen of bedrogen' die twee essays bevat: het ene is ge titeld 'Van wisselaars en woeke raars, tollenaars en vrekken' en de Nederlandse schenners, verva laars. Muntgewic weegapparatuur landen. Het is vc gulden te koop i kabinet. Tentoonstelling: 'Gewogen of bedrogen. Het wegen van geld in de Nederlanden'; te zien t/m 30 april 1995, di t/m 10-17 uur, zon- en feestdagen 12-17 uur, Rijksmuseum liet Ko ninklijk Penningkabinet, Ra penburg 28, Leiden. gen van geld in childerkunst in ti zeventiende in de Neder- )i nog geen 25 het Penning- Kinderboekenweek begonnen met speurtocht door Leidse musea „Hier zit ie!", roept het jongetje dat voorop loopt. ^Groep 7 en 8 van de basisschool De Vliet komen met veel lawaai de bibliotheek binnenstormen op zoek naar 'Wakkere Willie'. De kinderen hebben al de hele ochtend naar hem lopen zoeken want de boef heeft de beroemde hutspotketel uit De Lakenhal gestolen! De speurtocht die de kinderen langs verschillende musea in de stad heeft geleid is één van de activiteiten die deze week wordt ge houden in het kader van de Kinderboekenweek. De speurtocht is georganiseerd door de biblio theek en acht Leidse musea om kinderen meer te betrekken bij de Kinderboekenweek en om ze kennis te laten maken met de musea in de stad. Tijdens de tocht krijgen de leerlingen opdrachten en aanwijzingen van museum-medewerkers die zich verkleed hebben als handlangers van 'Wakkere Willie'. Het spannende spel sluit goed aan bij het thema van de Kinderboekenweek, 'In het holst van de nacht'. Zo'n 600 kinderen van 15 basisscholen in Lei- den en omstreken doen in de eerste drie dagen van de Kinderboekenweek mee aan de speur tocht en ze gaan er helemaal in op. Als 'Wakkere Willie' wordt ontdekt in het keldertje van de bi bliotheek zijn er kinderen die hem direct willen uitleveren aan de politie, anderen zijn toch wat geïntimideerd en blijven op hun hoede. De boef probeert zijn uidevering te voorkomen door hen zijn gestolen waar aan te bieden. Als er onenig heid onstaat over wat hen te doen staat zegt een jongetje: „Laat je niet ompraten!" Een ander ventje heeft een beter idee, „We nemen de spul len aan maar gaan tóch naar de politie!" Uitein delijk verlaten de kinderen allemaal de biblio theek met een 'gestolen' kadootje dat door de deelnemende musea ter beschikking is gesteld. In de herfstvakantie kunnen de kinderen, even tueel samen met hun ouders, de speurtocht nog eens over doen. De levende figuren zijn er dan niet meer, maar de kinderen kunnen verder het zelfde spel spelen. De coördinator van de activi teiten rond de Kinderboekenweek, Carla Ooster go-Bijhouwer raadt wel aan om een paar musea uit te kiezen en niet de hele route te lopen omdat die vrij lang duurt. In het keldertje van de bibliotheek wordt Wakkere Willie ontdekt. foto hlolvast/mark lamers door Bert Simhoffer, is eigenlijk wèl verliefd, maar wil dat niet bekennen. Simhoffer is heel overtuigend in zijn rol van on willige amant, zodat je als toe schouwer voortdurend zit te let ten op zijn gang over het toneel in dat quasi onverschillige loop je van hem. De muziek van Franz Léhar is terecht onsterfelijk geworden en niet alleen vanwege het hoge gehalte aan toppers zoals 'Da geh' Ich zum Maxim' en het 'Viija—lied' die in de zaal zacht jes meegeneuried werden. De muziek weerspiegelt prachtige de emoties van van de hoofd personen: de weemoed aan het strand bij de herinnering aan vroeger dagen en later de jaloe zie en verslagenheid wanneer de weduwe zich met de ver keerde persoon verlooft. De solisten zongen hun partij naar verwachting: welluidend en verstaanbaar maar het was toch vooral de muziek zelf die het meeste bijbleef. Bij gespro ken gedeeltes bleef de Duitse taal toch een struikelblok bij het luid en helder articuleren. Een schitterende rol voor Dick Schaar die als de draad de hele operette door bleef sukkelen als het factotum van de ambassade. De vaak so bere maar heel smaakvolle kos tuums en de verrassende be lichting maakten van dit alles bovendien nog een mooi kijk spel. FRANCOISE LEDEBOER Tijdens een repetitie van Het Nationale Ballet in het Amster damse Muziektheater kijkt Hans van Manen diep gecon centreerd naar de televisie. Het scherm toont opnamen die een cameraman op hetzelfde mo ment achter zijn rug van eerste soliste Coleen Davis maakt. Ze danst een fascinerende eroti sche dialoog met de bewegende videocamera en Van Manen is zichtbaar tevreden over het ef fect. De choreograaf schreef in 1979 geschiedenis met zijn vi- deowerk 'Live' maar kijkt nu toch gespannen uit naar van avond, als het ballet opnieuw in première gaat in Theater Carré. „Het was toen een groot succes maar je weet natuurlijk nooit of zich dat herhaalt", zegt Van Manen voorzichtig. Het gebruik van een videoca mera was in de Nederlandse dansgeschiedenis nog niet eer der voorgekomen en werd tij dens het Holland Festival door pers en publiek met stormach tig enthousiasme ontvangen. Van Manen liet cameraman Henk van Dijk, die net als Davis deel uitmaakte van de oor spronkelijke bezetting, de dan seres zo nauwgezet mogelijk volgen. Zijn opnamen waren op een levensgroot scherm te zien zodat de kijkers het expressieve gezicht van Davis en de bewe- i Manen geeft aanwijzingen aan soliste Coleen Davis. gingen van haar armen en be nen ook van dichtbij zagen. Van Dijk liep mee naar de hal bij de kassa van Carré, waar Henny Jurriëns klaar stond voor een duet. Op het scherm in de zaal konden de bezoekers hun zin derende strijd om de macht zo op de voet volgen. Coleen Davis was in 1979 19 jaar en maakte op dat moment nog deel uit van het corps de ballet van het gezelschap. Haar overrompelende vertolldng in 'Live' betekende haar doorbraak en als eerste soliste vervult ze nu alweer vele jaren een promi nente rol in Het Nationale Bal let. Vijftien jaren blijken haar ranke gestalte niet zichtbaar te hebben aangetast. De close-ups van haar gezicht tijdens de re petitie tonen wel wat rimpels op haar voorhoofd, maar voor zijn televisiescherm constateert Van Manen terecht dat haar gezicht leuker is geworden nu ze inmid dels 33 is. Van Manen heeft een uur voor de repetitie uitgetrokken maar houdt er al na veertig mi nuten mee op. „Dit is het wel, hè", zegt hij tevreden tegen de omstanders in de studio. De ja renlange ervaring hebben Davis zoveel technische en psycholo gische perfectie opgeleverd dat Van Manen geen enkele correc tie nodig vindt. De 22-jarige Boris de Leeuw moet straks de bijzondere ver tolking van de toen 30-jarige en in 1989 dodelijk verongelukte Henny Jurriëns evenaren. Be zoekers van 'Live' kunnen hun prestaties zelfs vergelijken om dat Van Manen ook beelden uit de oude video-opname ge bruikt. Van Manen heeft De Leeuw speciaal voor deze voor stelling geselecteerd en zegt vertederd: „Hij heeft hetzelfde postuur en lijkt zelfs een beetje op Henny." De choreograaf legt uit waar om hij de beelden met Jurriëns gebruikt en niet voor allemaal nieuwe opnamen koos: „Dat is in de eerste plaats een eerbe toon aan Henny met wie ik al tijd fantastisch heb gewerkt, maar tegelijk past dat heel goed in de nieuwe voorstelling. De flashback toont een eerdere machtsstrijd tussen de dansers in een studio." Het programma 'Live/Even the Angels Fall' van Het Nationale Ballet in Theater Carré is te zien op 7, 8, 11, 12, 13, 14 en 15 oktober om 20.15 uur en op 116 oktober om 14.00 uur. RECENSIE WUNAND ZEILSTRA Voorstelling: 'Onder controle', van en door 'Mug met de gouden tand' Spel: Joan Nederlof, Marcel Musters, Rafael Troch en Hendrien Adams. Gezien 6/10, LAK theater Leiden. Aldaar nog te zien: 'Hoe nu verder?' is een vraag die in tweeërlei opzicht past bij de 'Mug met de gouden tand'. Letterlijk is het voortbestaan van de groep bedreigd, doordat het Fonds voor de Podiumkun sten wederom heeft besloten om de 'Mug...' niet meer te sub sidiëren. Het zijn echter door bijters daar bij die 'Mug..'.', en daarom is met de steun van theaters en donateurs toch nog een produktie tot stand geko- Maar de 'hoe nu verder? '-vraag slaat evenzeer op het markante zoekelement in hun manier van theater maken. 'On der controle' is, zo beweert de programmafolder, „een voor stelling over de beheersbaar heid van het bestaan." Dat klinkt heftig. Noem het maar gewoon therapietheater met een vette knipoog. De 'Mug...' zoekt naar nieuwe theatrale mogelijkheden om zich te uiten. Uitgangspunt vor men de persoonlijke problemen en verlangens van de vier spe lers. Al dat getob wordt tot the ma gemaakt in losse scènes die ongetwijfeld tijdens langdurige improvisatiesessies tot stand zijn gekomen. Terwijl de spelers quasi-therapeutisch gezamen lijk of alleen aan hun persoon lijkheid gaan werken, ontstaat een verrassend allegaartje van zeer uiteenlopende scènes. Daarbij geven de spelers van een ongegeneerd spelplezier blijk, en 'ongegeneerd' wilden ze ditmaal kennelijk heel be wust zijn; Joan Nederlof en Marcel Musters voorop en met Hendrien Adams en Rafaël Troch in hun kielzog. De opeenstapeling van losse onderdelen mondt niet uit in een hecht doortimmerde voor stelling. Er zitten zelfs 'dips' in het programma die duidelijk maken dat de acteurs echt even niet wisten, hoe nu verder te gaan. Op de vele momenten dat ze dat echter wel weten, is 'On der controle' een lust voor het oog, waarbii het zwaarwichtig klinkende thema van de be heersbaarheid van het bestaan heel ver op de achtergrond ver dwijnt.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 25