'De kids zitten niet te wachten op Spits' Een ijskoning op de surfplank 'Originaliteit en kwaliteit zijn ons uitgangspunt' Rtv show Hoe amusant ranzige decadentie kan zijn VRIJDAG 7 OKTOBER 1994 NEW Dance: een radiostation voor en door jongeren Jan Lochtenberg heeft geen autoradio en hoeft er ook geen. Waarom zou hij? Of willen we soms tegen spreken dal Radio 3 een inge dutte toestand is? Neem nou die Frits Spits! Hoe oud zal hij intussen zijn? Zestig? Wat weet zo'n man nou van de jeugd van vandaag? De jeugd van van daag, die zit op iets anders te wachten. Op NEW Dance Radio. Denkt Lochtenberg althans. Vierentwintig uur per dag dance-muziek uit de boxen. Als het allemaal gaat lukken, is het op 1 april 1995 al zo ver. Dan moet de kabelexploitant wel ja zeggen tegen NEW Dance Radio dat wel. De eerste ging deze week al over de streep: Kabel Oost (Enschede, Almelo, e.o.), goed voor zo'n 150.000 aanslui tingen. NEW Dance zal volgend jaar 1,6 miljoen aansluitingen moeten hebben om met de uit zendingen te kunnen beginnen. Hen Financieringsplan is inmid dels al rond: afgelopen woens dag werd in Voorburg een mo delovereenkomst getekend met de VECAI, de club van verza melde kabelnethouders in Ne derland. Lochtenberg is al ruim drie jaar bezig NEW Dance van de grond te krijgen; de laatste tijd gaat htjt wel heel hard. Jong Ne derland zit gewoon te wachten op een zender die een etmaal vult met lekkere dansmuziek en weinig geouwehoer, vinden Lochtenberg en zijn mede-di recteur Soedesh Moerlie. NEW Dance moet een station worden waar de muziek nóg belangrij ker is dan de discjockey. Daar om zijn er straks maar twéé mensen die het geluid van NEW Dance bepalen en dat zijn de twee directeuren. Lochtenberg: „Soedesh en ik zitten op één lijn, wat dat be treft. Als je een discjockey vrij heid geeft, draait hij misschien drie leuke rto/tce-plaatjes achter elkaar, maar dan blijkt hij plot seling een enorme fan van Su pertramp en besluit hij tussen de bedrijven door effe een num mer als School te gaan draaien. Prachtig nummer, hoor, daar niet van, maar het is natuurlijk hèt probleem van de radio in het algemeen. De kids die van dance-muziek houden, pikken dat ene plaatje niet. Die willen gewoon weten waar ze aan toe zijn. Als je dan een nummertje tussendoor gaat draaien dat je oma ook leuk vindt, jaag je de kids weg." Ontspannen De sterke mannen van NEW Dance denken het grote pro bleem te kennen, waarmee Ra dio 3 als nationale popzender worstelt: het station probeert zó veelzijdig te zijn dat het geen ei gen gezicht meer heeft. Ameri kaanse radiostations daarente gen beperken zich tot één for mat. ze draaien alleen country, soul of rock, maar zijn daarmee wél herkenbaar voor het grote publiek. Lochtenberg: „In ons land kun je eigenlijk maar drie afge bakende muziekzenders vin den. Je hebt Radio Noordzee, Nederlandstalig, de categorie Corry Konings. Je hebt Sky Ra dio voor het zoetgevooisde gen re. En je hebt Radio 4, dat staat voorklassiek. Maar dan heb je het wel gehad." Zelf schatten de drijvende krachten van NEW Dance (die in de jaren tachtig ook aan de wieg stonden van het Amster damse jongerenradiostation WAPS) dat meer dan 3,5 mil joen jongeren tot de potiëntele luisteraars gerekend mogen worden, vooral de leeftijdscate gorie 12-24 jaar. Mediaplanners, die gepolst werden met de vraag of adverteerders voor NEW Dance («arm zouden lo pen, menen dat een behoorlijk deel van de doelgroep nu nog niet naar de bestaande radio zenders luistert. Daarmee kan de commercie dus ook weer nieuwe markten aanboren. „We willen naar een ontspan nen manier van radio maken", vertelt Lochtenberg in het Am sterdamse souterrain dat als uitvalsbasis wordt gebruikt. „Gewoon, radio maken zoals jongeren zijn. Die leven van het ene moment in het andere, en willen verder geen poeha." Dat betekent dus: géén uitge breide nieuwsbulletins, maar Soedesh Moerlie. „Als je dan een nummertje tussendoor gaat draaien dat je oma ook leuk vindt, jaag je de foto cpd jos poulissen V.l.n.r.: Aad Vink, Jan Lochtenberg en kids weg. hooguit wat headlines: 'Veer- g boot met 900 man gezonken', r Verder: 'een positieve bood- j schap', informatie over uitgaan c (maar alleen dus in relatie tot r danceen wellicht wat nuttige c info, in samenwerking met het 1 arbeidsbureau. En de muziek g varieert van soul tot swingbeat, l disco, reggae, breakbeat en aller- c lei soorten house, van mellow, 1 ambient tot techno. Een beetje gespreid en geprogrammeerd met gezond verstand, want als je 's middags van vier tot zes continu techno draait wordt je moeder gek van de herrie, dus daar zal wel rekening mee ge houden worden. En dat pro gramma met ballads en swing- beat, waarbij je later op de avond eens rustig een boek gaat lezen, zal er ook wel komen. „Gewoon, een beetje mellow." Plannen zat bij NEW Dance. Promotieteams die scholen langs gaan en dromen van een eigen ether-frequentie. Maar voorlopig: kabelaansluitingen binnenhalen. Een klus voor Marjan Kortekaas, die zich over de station development heeft ontfermd. En die 'satelliet-link', die 150.000, 200.000 gulden moet kosten, daar komen ze ook nog wel uit. Het belangrijk ste is het vooruitzicht van 24 uur dance draaien, en geen pop of rock. Dus, beloven de heren plechtig, ook als ze méér luiste raars en adverteerders zouden kunnen trekken door breder te programmeren, bijvoorbeeld door grensgevallen als Level 42 te gaan draaien, zullen ze hun poot stijf houden: „Dan stop pen we nog eerder." RTL 4 begint nieuwe reeks 'Diamant' HILVERSUM HERMAN ELZINGA Meteen bij de eer ste tonen van de aanstekelijke herkenningsdeun van Willem Hnnes zal de vaste kijker be kropen worden door een ver trouwd gevoel. RTL 4 begint vanavond met dertien nieuwe afleveringen van de dramaserie Diamant, over het wel en wee van de diamantairsfamilie Van Tellingen en wat ze allemaal te stellen hebben met hun Blauwe Duivel. Machtsspelletjes op het be drijf, intriges thuis, slechte hu welijken. overspel. incest, moord en zelfmoord. Geen cli ché wordt onbenut gelaten door schrijver Haye van der Heyden. Dat was zo in de eerste reeks van dertien afleveringen en het is zo in de nieuwe serie. Dat al les oogstrelend opgenomen op mooie locaties in onder meer de villa's van hel Gooi zorgt voor een in het oog springende glamour-soap. Schijnbaar centraal in Dia mant staat de Blauwe Duivel, een voor veel geld door de Van Tellingens aangeschafte dia mant. De glimmer lijkt echter het nodige ongeluk te bezorgen, er zijn althans mensen die ge loof hechten aan de reputatie van de steen. En het vorig sei zoen werden de Van Tellingens inderdaad achtervolgd door de nodige rampspoed. Ongelukkig genoeg slaagt vader Thomas van Tellingen er maar niet in de Blauwe Duivel van de hand te doen. Dus zal de steen ook in deze nieuwe reeks nog wel wat ellende veroorzaken. De vermaledijde diamant maakt niettemin maar een klein deel uit van het verhaal van de serie. Ruim baan dient er ge maakt te worden voor alle per soonlijke verwikkelingen van de familie Van Tellingen. Thomas (Jules Hamel) is weer terug bij zijn vrouw Hester (Pleunie Touw). Zijn buitenechtelijke zoon Jeroen lijkt aanleg te heb ben voor het diamantairsvak. Dit tot groot ongenoegen van de 'echte' zoons Anton en Boris (Reinout Bussemaker en Hugo Metsers III), die hun toekomst in een gespreid bedje in gevaar zien komen. Waarschijnlijk moeten de twee hun wederzijd se weerzin even overboord zet ten om de 'indringer' een hak te zetten. Zelfmoord Boris heeft intussen een streep gezet onder zijn incestueuze re latie met zus Marion (Kiki Clas- sen). Die laatste betreurt dit, maar zit niet bij de pakken neer en besluit zich dan maar te gaan prostitueren. Boris en Ma rion zijn inmiddels getrouwd, maar die huwelijken zullen ook nog wel wat stof doen opwaai en. In elk geval de Amerikaanse echtgenoot van Marion lijkt snel het veld te moeten ruimen. Anton, die vorig seizoen al vlot zijn jonge echtgenote door zelfmoord verloor, heeft ook het nodige te stellen met zijn nieu we vriendin Charlotte. Die zit hele dagen in het tuinhuisje te mediteren, terwijl ze toch een goed katholiek is. Dit gedrag in spireerde Van der Heyden tot het schrijven van de volgende woede-uitbarsting van Anton: „Katholieken mediteren niet! Die bidden en zuipen!" De regie van Diamant was wederom in de handen van Be rend Boudewijn, die de serie ook weer op film kon opnemen, waardoor het er fraai en ver zorgd uitziet. Ook inspireerde hij de cast tot overtuigende ver tolkingen. Nieuwkomer Roe land Radier, die in opdracht van Leo van Loon (Theo de Groot) via de teruggekeerde secretares se Joke (Ellen Röhrman) de Van Tellingens een hak moet gaan zetten, heeft het in zich om uit Rintje centraal in VOO-documentaire te groeien tot een eersteklas schoft. Haye van der Heyden maakte ook van deze tweede reeks Dia mant weer iets dat lekker weg kijkt. Niet alleen zijn de verwik kelingen vaak decadent en ran zig, de dialogen zijn veelal be hoorlijk sterk en hier en daar zelfs hilarisch. Het knappe van Diamant is dat er van alles lijkt te gebeuren, maar dat er in feite helemaal niets plaats heeft. Zo kunnen ze met Diamant nog ja ren voort. Rintje Ritsma heeft al les. Rintje heeft een leuke kop, hij heeft een gestaald lijf, hij heeft een mooie vriendin, hij heeft een lekkere uitstraling en hij heeft succes. Dus die surftrip naar Zuid-Spanje kwam hem ook maar gewoon aanwaaien. Het gouden marketing-idee: een sympathieke schaatskam pioen op een surfplank. Een leuk gegeven voor een half uur tje Veronica-plaatjes: jonge mensen op het strand, jonge mensen in het Spaanse uit gaansleven, jonge mensen die durven roepen dat lekker eten en mooie vrouwen genoeg zijn voor een goed leven, en voort zo die vaart. Eind juli mocht Ritsma op uitnodiging van Peter Stuy- vesant Travel deelnemen aan de gelijknamige World Cup-wed strijden in Tarifa, op het zuide lijkste puntje van het Iberisch schiereiland. Ritsma, in zijn vrije tijd een verwoed surfer, kon zich daar meten met ama teurs en profs een zonover goten buitenkansje voor de Beer uit Lemmer. „Zo, dat schaatsen heb ik nu wel even gehad", zegt hij, terwijl hij zijn ijzers voor de zomer opbergt in een paar be- schermhoezen. „We gaan nu lekker zwemmen Daartoe hield hij trouwens meer tijd over dan hem mis schien lief was. Vooral in de eer ste van zijn twee weken in Tari fa, doorgaans toch dé surf- hoofdstad van Europa, hield de befaamde Levante-wind zich erg koest. Lusteloos hingen de vlaggen langs de masten, laat staan dat er gevaren kon wor den. In de tweede week viel er op het water eindelijk meer te bele ven dan op het strand, maar was de professionele concur rentie voor de liefhebber Ritsma toch een paar maatjes te groot. Dat verhinderde Veronica uiter- Rintje Ritsma als plankzeiler: „Goed voor de publiciteit." foto gpd aard niet om de lotgevallen van Rintje (en aanhang) van 's mor gens vroeg tot diep in de nacht te volgen en vast te leggen. Hoe hij 's morgens aanschuift bij het ontbijt met zijn meegebrachte potje Nutella, hoe hij zich over de dansvloer bewoog en wat hij er allemaal aan deed om zijn schaatsconditie tussen de be drijven door vast weer op peil te brengen. We zien de Europese allround kampioen in het krachthonk, op de mountain bike, op de skeelers en anders zins in beweging: Ritsma, de fit ness-freak. Dat stond allemaal een beetje ver van de overige surfers, die gewend zijn aan een geaccep teerd bestaan van luieren, zui pen en rokkenjagen. „Hier heb je de beste wind van Europa", zegt een andere deelnemer. „En je hebt hier goede hasj uit Marokko". Niet alle surfers waren even blij met de voorkeursbehande ling die Ritsma genoot (het kost veel tijd en geld in het surfcir- cuit mee te draaien), maar voor de televisiecamera viel er na tuurlijk geen wanklank te be luisteren. „Goed voor de publi citeit", vond Adri Keet. En Edwin Junge: „Het is goed, als zo'n bekend iemand de aan dacht weer eens op het surfen vestigt". Daarin is de missie-Ritsma volledig geslaagd. Want publici teit scoorde de Fries met zijn surfcapriolen volop. En het le verde nog eens een half uur zonnige plaatjes op, óók: inclu sief snowboarden op een duin. Maar daar stal ene Eva Bakker de show. Goed opletten, want ze is zó beneden. (Nederland 2, zondag om 17.00 uur) VPRO handhaaft eigenzinnige opzet jeugdprogramma 's HILVERSUM CPD Daniëlle Lunenborg: „Naast patat moet e tijden." Met de komst van RTL's Telekids en het commerciële station KinderNet heeft de jeugdprogrammering van de VPRO op de zondagochtend er heel wat con currentie bijgekregen. Toch blijft de VPRO dezelf de, eigenzinnige koers varen die jaren geleden werd uitgestippeld. „Ons uitgangspunt is het brengen van originele en kwalitatieve jeugdpro gramma's", aldus eindredacteur Daniëlle Lunen borg. „Naast patat en televisie moeten kinderen de kans hebben om kennis te maken met andere maaltijden." Voor het nieuwe seizoen van het jeugdblok Vil la Achterwerk heeft de VPRO maar liefst 23 zelf- geproduceerde series op stapel staan. Lunenborg: „We zijn er trots op dat we zoveel eigen produk- ties hebben. Komende winter is bijna 95 procent van de jeugdprodukties in eigen huis gemaakt. Onlangs sprak staatssecretaris Nuis (media, cul tuur) de wens uit dat de omroepen meer oog krij gen voor de kwaliteit van de programma's. De VPRO heeft daar steeds oog voor gehad, maar ie dereen zei altijd: 'ach, laat die mensen van de VPRO maar...'. Nu lijkt het erop dat we voorop gaan lopen in omroepland, en daar ben ik blij In veel van de programma's die de komende wintermaanden in Villa Achterwerk te zien zijn. staat de belevingswereld van kinderen centraal. In De zes van groep acht volgen we een aantal kinderen vanaf het moment van het maken van de beslissende CITO-toets tot en met het kerst rapport op de nieuwe middelbare school. Op naar de top is een zesdelige documentaire-serie waarin vier kinderen van elf een jaar lang door de camera worden gevolgd op hun weg om beroemd te worden. Samenstelster Wilma Ligthart filmde Roos. Anahi, Joeri en Peter, die respectievelijk dromen van een carrière als actrice, violiste, voet baller en zanger. In de zesdelige serie Mijn vader is politie praten kinderen over het beroep dat hun vader of moe der uitoefent, en de invloed daarvan op het leven van het kind. Zo komen er kinderen aan het woord wiens vader politieagent is, boer, piloot, dansschoolhouder, en een kind die een fotografe als moeder heeft. De dochter van Robert ten Brink, presentator van All you need is love, vertelt over de voor- en nadelen van een beroemde va der. De tweedelige film Guinee-Bissau laat het leven van kinderen in het Afrikaanse land zien. De VPRO heeft ook een reality-soap op het program ma staan. In Good times, bad times draait het om meisjes van dertien. Music from da Lowlands zet kinderbands in de schijnwerper. Purno De omroep kreeg de afgelopen tijd erg veel post van kinderen die vroegen om voortzetting van het programma Purno de Purno. Het volledig op een Amiga-computer gemaakte animatiefilmpje over het ventje in het paarse schaatspakje is 'ontzet tend populair', vertelt Lunenborg. In de nieuwe reeks staat elke aflevering op zich. „Het voordeel van afgeronde afleveringen is dat je niet de hele serie moet bekijken om het verhaal te kunnen volgen", aldus de makers Hans Wessels, Michael Bas en Marcus Vlaar. „Bovendien heb je meer ruimte om stijlbreuk te plegen en bepaalde the ma's grondiger uit te diepen." Behalve de NOS, die Sesamstraat uitzendt, is de VPRO de enige omroep die nog kleuterprogram ma's op het scherm brengt. Verhalen van de boze heks is een bewerking van een kleuterboek, dat is gevisualiseerd in een schimmenspel. Ook nieuw is het magazine Ot en Bilotte, de opvolger van Dag meneer de Koekepeer, over een duo dat in een wankel huisje woont. Het programma is een soort collage van korte filmpjes waarin Ot en Bilotte als presentatoren fungeren. Een aantal van die filmpjes is vervaardigd door kunstacademie studenten, andere werden aangekocht. Lunen borg: „Er worden veel van die hele korte kinder filmpjes gemaakt, maar in de normale program mering zijn die meestal niet te gebruiken. Ot en Bilotte is een prachtig raamwerk waarin ze wel goed tot hun recht komen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12