uqn&r&n 'In het holst varide nacht'. SPOOKT HET 'Gouden Griffels wil ik niet' 'Schrijven meer ziekte dan werk' Be^d met de Gouden Griffel 1994 Be^d met het Gouden Penseel 1994 Silvester Kinderboekenweek BIJ DE KLER? Kom zelf kijken tijdens de KINDERBOEKENWEEK 5-14 oktober DEK VER InterHolland Huis-aan-Huis met effekt 072-157900. Jeugdboeken van huisarts Toon Teilegen geliefd bij jong en oud Tausto Koppie' vooral braaf HLav jêê OONnFRDAC, fi DKTORFR 2L 'Programma Kinderboekenweek 1994 z/r. 7 okt. Linekt "Dijkzeul vertelt over Haar boeken, voor kinderen vanaf 9 jr. van 16.00 tot 18.00 u. za. 8 okt. Schminken, door Margreet "Würzer, van 11.00 tot 15.00 u. zo. 9 okt. 1'erhaaltjes voor de kleintjes vanaf 4 jr. door "Kathleen v.d. "Weerdom 15.00 u. toegang f 3,50. di. 11 okt. Tcd van Lieshout over zijn boeken... voor kinderen vanaf 6 jr. van 16.00 tot 18.00 u. ivo. 12 okt. 'Kikt Meijer vertelt verhaken, toegang f 3,50. 15.00 u. voor kleintjes, 16.00 u.: vanaf 8 jr. za. 15 okt. (Portrettekenen door Saskia Masse tinkt van 12.00 tot 15.00 u. 071-1 28658. Rapenburg 17 Leiden (ia •Jeugdboekhandel Kinderboekenweek 5 t/m 15 oktober 1994 Toon Teilegen schreef o.a.: 'Bijna iedereen ÖL kon omvallen' Man PP Pn«t (Gouden Griffel 1994) IVldllce rüM illustreerde o.a. 'Misschien waren zij nergens' van Toon Tellegen op zaterdag 8 oktober van 14.00 uur - 15.00 uur bij j£L Bockhandel Kooyker J Breestraat 93 begane grond Leiden f Zaterdag 15 oktober van 10.00-17.00 uur CD-i demonstratie speciaal voor kinderen Bij Boekhandel uw Libris boekhandel Nieuwe Rijn 45-46 2312 JG Leiden Tel: 071-120885/143370 een prachtige collec+ie kinderboeken vindt u bij: Boekhandel Wagenaar van Halem Havenstr. 10 2211 EH Noordwijkerhout Tel.: 02523-74625 VERSPREIDERS - Wereld is Lydia Rood nog niet groot genoeg De bekroning De Zilveren Griffel voor Een mond vol dons heeft Lydia Rood nog liever dan een Gouden: ,,De Gouden Griffel wil ik niet. Omdat dat altijd boeken zijn die kinderen niet lezen. Er staat in de bibliotheek haast nooit een stempel in. De Gouden Griffel moet altijd zo vreselijk literair met een grote hoofdletter zijn." Rood zou liever een bekroning van de Kinderjury krijgen. De werkplaats Lydia Rood woont in het sprookjesdorp Mar ken. Haar werkplek is op de bovenverdieping van het houten huis, waar zij overdag uitzicht heeft op de Gouwzee: ,,Dat is het belangrijkste van die kamer." Schrijven doet zij rechtstreeks op de computer: „Achter elkaar door. Ik kauw niks. Ik zie voorbijkomen hoe het eruit moet zien. Ik ga niet woorden zitten proeven. Tegen woordig schrijf ik zelfs brieven op de p.c." De Kinderboekenweek is jarig. laargang nummero veertig, die voor de gelegenheid het thema 'In het Holst van de Nacht' meekreeg, zorgt de komende we ken voor flink wat reuring op school, in bibliotheek, boekwinkel en buurthuis. Tot en met 15 oktober is het óók feest bij uitgeverij Leopold. Twee van hun kinderboekenauteurs, l.ydia Rood en Sjoerd Kuyper, vielen dit jaar in de prijzen met respectievelijk Een mond vol dons en Robin en Suze. Jeugdboeken-recensent Casper Markesteijn door kruiste Noord-Holland en noteerde aan de hand van een vijftal vragen de overeenkomsten en verschillen tussen twee even veelzijdige als populaire Zilveren Griffel-winnaars. r de Gouden Strop wekeri i De achtergrond De wijde wereld lijkt voor Lydia Rood nog niet groot genoeg. Re gelmatig trekt ze erop uit om te doen, te beleven, mee te maken en van haar ervaringen soms gebruik te maken voor haar boeken. Zo trok ze samen met haar intussen negenjarige doch ter Roosmarijn een week mee met een circus. Ze gebruikte de schat aan ervaringen die ze daar opdeed voor Gabber. Momenteel werkt ze aan een boek dat in Los Angeles speelt. Ze was daar een maand, werkte een ziekenhuis als tolk voor de Spaanstalige patiënten ('Voor het eerst dat ik iets met mijn Spaans deed'), sprak met mensen, bezocht scholen en rechtszalen. Spaans gaat haar onge twijfeld goed af, want vóór Lydia de school voor journalistiek deed, studeerde ze Spaans, maar ze maakte haar studie niet helemaal af. Tijdens haar stage bij De Volkskrant, waar ze zeven jaar journalist was, studeerde ze alsnog af. „Dus ik ben heel braaf. Burgerlijk ook." De vakantie die ze onlangs in Afrika door bracht, moet uitmonden in een tripje dat ze mee gaat maken als kok voor een gezelschap toeristen. Dit 'om het echte leven te leren ken nen.' Met dat burgerlijke gedrag van Rood valt het dus wel mee. Afwisseling genoeg. Voor alle leeftijden Die afwisseling is er ook in haar werk. Haar Roosmarijn-boeken (zoals Gebakken moeder met spek bij voorbeeld) zijn bedoeld voor de onderbouw van de basisschool. Boeken als Gabber en het bekroonde Een mond vol dons passen meer bij de bovenbouw. Voor het voort gezet onderwijs zijn er Maanzaad en Erin de Enige en haar lezers kunnen daarna naadloos overstappen op haar romans, haar erotische columns in de VIVA of in de thrillers die ze samen met haar broer Niels on der de naam Rood Rood schrijft. Konings water, de nieuw ste, werd genomineerd 1994. Voor de groepen 5/6 was er dus nog niks. „Dat was irritant", vond Rood. Dus schreef ze Marietje Appelgat en liaar vieze vrienden, een verhaal over een waanzin nig smerig meisje dat ook niet anders dan smerig wil zijn: „Het is net een trapje hoger dan de Roosmarijn- boeken." De 'Liesbeth', aan wie het boek is opgedra gen, is uitgeefster Liesbeth van Houten van Leopold: „Ik had het af op haar ver jaardag. Liesbeth is hier dol op. Het kan haar niet vies genoeg zijn." De research Geen nadrukkelijk onder zoek voor haar boeken. Daar houdt ze niet van. Aantekeningen die bedoeld zijn voor een verhaal maakt Lydia nooit tijdens haar verblijven elders. Over het historische Erin de Enige. de taal en de gebrui- r ik wil wel een link hebben met de echte historie. Mijn moeder is historicus. Die zet ik dan gewoon aan het werk." Opvallende feiten staan in haar geheugen ge grift. Tijdens haar verblijf in Los Angeles viel het haar op dat veel illegale kinderen de eerste weken zoveel dorst hadden. „Dat kwam door dat ze gewend waren aan kraanwater drinken, maar het water in Los Angeles is echt niet te zuipen, zo smerig." Zo'n gegeven komt zeker terug in het boek dat zij over haar verblijf daar gaat schrijven. Duizenden van dat soort details heeft ze op gedaan. En die moet Lydia Rood kwijt, want „ik schrijf gewoon boeken die voor mijn gevoel ge schreven moeten worden, omdat ik anders niet verder kan leven." Sjoerd Kuyper voor het eerst écht bekroond Lydia Rood: 'De Gouden Griffel moet altijd zo vreselijk literair met een grote hoofdletter zijn.' PUBLICITEITSFOTO „De locatie ken zijn Griffel voor Ro bin en Snze is voor Sjoerd Kuyper de eer ste échte kroon op het schrijf werk. Hij weet overigens wel wat het is om in de prijzen te vallen, want de speelfilm die door Ben Sombogaart van zijn bock Het zakmes werd gemaakt, kreeg niet alleen een Gouden Kalf, maar (in 1993) ook de prestigieuze Emmy Award. Toen Sjoerd Kuyper vorig jaar terug kwam van de prijsuitreiking was de straat waar hij woont 'hele maal versierd.' De werkplaats Op kilometers afstand van het kleine Noordhollandse Bakkum heeft de vriendelijke postbode geen enkele moeite, feilloos de weg te duiden. Kuyper op zijn beurt weet weer exact wanneer de PTT'er bij hem de post komt bezorgen. Vanuit zijn apart staande werkkamer achterin de tuin heeft Kuyper over een 'be schermd' weiland een onbelem merd uitzicht tot aan de rand van een bos. De komst van de rode postauto is elke dag weer een onderbreking waar Sjoerd naar uitkijkt. Si - w-LI Schrijven gebeurt bij Kuyper 8en ,s hl'jkl direct op de computer. Hij moést daar wel op gaan werken toen hij voor de televisie ging schrijven en hij de tekst rechtstreeks op schijfje aan moest leve ren: „Zelfs voor poëzie is het de meest ideale uitvinding. Maar het is zielig voor het Letter kundig Museum, want daar krijgen ze nu nooit meer van die mooie, handgeschreven ma nuscripten." De achtergrond De Robin-vethalen (Robinszomer, Robin en Su ze, Robin en Sinterklaas en Robin op school) gaan nog even door, 'omdat hel nog niet af is'. „Het zijn louter herinneringen aan mijn eigen jeugd, die ik lardeer met uitspraken van mijn kinderen. De avonturen zijn door mij beleefd en die zijn nog niet op. Ik wil ze in een reeks boekstaven." Die eigen jeugd van Kuyper speelde in Berk- De bekroning hout, een klein dorp in de buurt van Hoorn. „Ik De Zilveren hen beschermd opgevoed en dat probeer ik mijn eigen kinderen ook mee te geven. Zo'n soort warmte kan ik best overdragen in boeken. Dat is blijkbaar mijn taak." KINDERBOEKENWEEK 1994 -+ 5 T/M 15 OKTOBER Voor alle leeftijden Die taak is een serieuze en professionele, want al vanaf 1974 is Kuyper schrijver om-den-bro de. Een ander beroep heeft hij nooit gehad. Hij noemt het zelf 'meer ziekte dan werk'. Binnen de schrijverij heeft hij alles gedaan 'wat uitge vonden is'. Voor van alles en iedereen, voor el ke leeftijdsgroep. Tot nu toe schreef Sjoerd Kuyper zeventien kinderboeken, poppenspe len, tv-series (als De Freules en Het zakmes hij voor beeld), maar ook poëzie en proza voor volwassenen. Binnenkort komt bij Veen de nieuwe dichtbundel Zeepziederij De Adelaar uit. Samen met Johan Dieps traten schreef hij literaire interviews en de jeugdde- f tective De verborgen steeg. De research |)ll k Ir 11^ k 14 JI adresseerde brief, want dat iteoverdra- wist hij niet precies. „Had taak.' ik nou maar opgezocht wat FOTO BERT NiENHuiS de hoofdstad van Flevoland is. want dat staat verkeerd in het boek. Maar gelukkig is het wel een dom me man die dat zegt." Meer feitenmateriaal dan dat hoeft hij voor de verhalen niet te verzamelen. Zijn eigen her inneringen en de dagelijkse omgang met zijn twee kinderen van 10 en 8 jaar zijn voldoende. Zo zegt hij over Robin opschoot: „De avonturen zijn van mij, maar ik weet wel wat hier (de school van zijn kinderen, C.M.) gebeurt." Dat weet hij óók zo goed, omdat hij de Me dezeggenschapsraad van de school in gesleurd werd en zich kwaad maakte over wat hij daar door van dichtbij meemaakte: „Ik heb me pu bliekelijk opgewonden over toestanden binnen het basisonderwijs. Ik dacht dat ik al die plan nen kon tegenhouden. Alles wat klein en mooi is, moet gesloopt worden." Hans Schwartz, aan wie Robin op school is opgedragen, was de directeur van de school waar Kuypers kinderen zitten. Geen geënga geerdheid dus in Kuypers kinderboeken, weinig opwinding en sensatie ook maar wél over tuiging en warmte in de verhalen over alle daagse voorvallen. Naar de bescheiden mening van zijn kleine groep 'voor-lezers' om hem heen soms zelfs iets teveel: „Ik schrap dan de overbodige knuffels en zoenen. En dan blijft er inderdaad nog genoeg over." Tony Ross blaast hondebeest 'Towser' nieuw leven in BEKROONDE JEUGDBOEKEN Querido 22.90); Toon Tellegen. ill. Peter Vos - Jannes, uitg. Que ido 19.90): Rindert Kromhout, ill. Jan June - Lui Lei Enzo, uitg. Zwijsen l12.95); Imme Dros. ill. Ilarrie Geelen - De blauwe stoel, èle ruziestoel, uitg. Querido 24,90): Harrie Geelen - Herman het kind en de Dingen, uitg. Van Goor 24.50): Sjoerd Kuyper. ill. Sandra Klaassen - Robin en Suze. uitg. Leopold 22.50); Roberto Piumini - Motu-lti, het meeuuvneiland, uitg. Querido 22.90); Jean Fritz - Aan de verkeerde kant van de aarde. uitg. Jenny de Jonge 24.75); Lydia Rood - Een mond vol dons, uitg. Leopold 27,50); Aidan Chambers - De tolbrug, uitg. Quendo 29,90); Willem Wilmink, ill. Lidia Postma - Het Wilhelmus, uitg. Van Goor 45). Alwéér Tellegen. De hoogste kinderboekonderschei ding, de Gquden Griffel, komt in 1994 opnieuw bij de Amsterdamse huisarts terecht. Nu voor Bijna iedereen kon omvallen. Eerder al ontving hij voor hetzelfde boek de Libris Woutertje Pieterse prijs. Voor deze veel gepre zen auteur betekent het de tweede Gouden Griffel, want voor Toen niemand iets te doen had kreeg hij er in 1988 ook één. Niet voor niets natuurlijk, de licht filosofische dierenverhaaltjes steken uit boven de maaihoogte van het Nederlandse kinderboekenveld. Voor wie de verha len het geschiktst zijn, valt moeilijk uit te maken. De uitgever geeft 9+ als indicatie, maar voorlezen kan aan jongere kinderen en zélf lezen kan ook nog door hoogbejaarden, die er zelfs mis schien meer ple zier in zullen scheppen. Identifi catiemogelijkheden zijn er in ieder geval genoeg. De spaarzame collega-arts van Tellegen die het boek leest, zal zich wellicht herkennen in de regelmatig opduiken de boktor die niet alleen in klank associaties opwekt met een 'doctor'. Toon Tellegen mocht trouwens twee maal opdraven, want zijn Jannes verdiende zilver. Een enigszins onbe grijpelijke bekroning van de Griffeljury, vind ik. want méér dan een wat beter Smurfen-verhaal kan ik -het niet vinden. Iedereen en alles mens en dier in het verhaal is olifant en dat verveelt na verloop van tijd nét zo snel als die kleine, blauwe sufkoeken die door vader Abraham zo hartstochtelijk werden bezongen. Jan Jutte, vriend van Tellegen, kreeg het kostbare kleinood in Penseeluitvoering voor zijn illustraties in Lui Lei Enzo (geschreven door Rindert Kromhout). Dat het goud hier naar Jutte gaat. is volstrekt te billijken, ge zien de grote vakkundigheid en originaliteit waarmee Jutte kans ziet zo'n door-renboekje van Rindert Krom hout omhoog te halen uit het gigantische aanbod van kinderboeken. Ie hoeft het boekje maar open te slaan en je ziet dat hier een vakman aan het werk is geweest. Het echtpaar Harrie Geelen en Imme Dros voerde een naar je mag aannemen sportieve strijd, die eindigde in een gelijkspel. Imme Dros verzilverde De blauwe stoel, de ruziestoel (categorie tot 6 jaar) en Har rie Geelen Herman het kind en de Dingen (categorie 6 jaar en ouder). Toch verdiende Geelen iets meer dan het gelijke spel, omdat hij èn de illustraties bij Dros maakte èn zijn eigen boek van platen en tekst voorzag. Bovendien mag je van (Neerlandica) Imme Dros ver wachten dat zij weet dat 'pluche' als attributief bijvoeg lijk naamwoord 'pluchen' op moet leveren. Het thema van een kind dat zijn heil zoekt in een stoel op zolder om de ruzie in het gezin te ontlopen, is door Dros ove rigens prima uitgewerkt. In dezelfde categorie tot 6 jaar was er voor Sjoerd Kuyper een zeer terechte bekroning met zilver voor Ro bin en Suze. Kuyper weet met minimale middelen zulke ongewone resultaten te bereiken als hij situaties uit een kinderleven uitbeeldt, dat je telkens weer verbaasd staat. Mooi van taal, goed vóór te lezen, herkenbaar en smaakvol geïllu streerd door San dra Klaassen, zijn de Robin-boeken van Kuyper een waar genoegen voor jongen oud. In de categorie 9 jaar en ouder wer den twee bijzon dere en ook bij zonder mooie boe ken bekroond. Motu-lti, het meeuweneiland van Roberto Pium ini is niet alleen vanwege het feit dat het Italiaans van oorsprong is, een bijzonderheid en Aan de verkeerde kant van de aar de van Jean Fritz geeft voor jonge lezers een helder his torisch beeld van een Amerikaans meisje in China, dat door omstandigheden gedwongen moet verhuizen naar oma in Amerika. Aan wat zij moet achterlaten is ze méér gewend, dan ze zelf dacht. Leerlingen in het voortgezet onderwijs moeten Een mond vol dons van Lydia Rood en De tolbrug van Aidan Chambers op hun lijst kunnen zetten. Beide boeken zijn uitstekend leesbaar (Chambers voor de meer ge vorderde lezer) en hebben genoeg literair gehalte om diverse goden van de Nederlandse volwassen literatuur probleemloos van de lijst te kunnen verdringen,. Het Wilhelmus van Willem Wilmink tenslotte zou net als de Bijbel in een heleboel hotels op het nachtkastje kunnen liggen. Of thuis in de boekenkast naast de exemplaren van de boekenclub. En heeft de K.N.V.B. het boek nu eigenlijk al aangeschaft voor de leden van het Nederlands elftal? I Hor f* Slimme Towser houdt het monster onder de duim. BOEKENWEEKGESCHENKEN OVERZICHT a JOKE DIEBEN-FRERICHS Anke de Vries, ill Roelof van der Schans - Eauslo Koppie, gratis bij aankoop van 19,50 aan kinderboeken (na 15 oktober 10); Tony Ross, vertaling Rindert Krom- WB/ÊÊM Tijdens de Kinder boeken eek 3,95. In een niet bijster groot uitgevallen taalge bied als het Nederlandse kun je er als schrijver met een paar bekroningen op je naam, wel zo'n beetje op wachten. Dus zal het niemand écht hebben verrast dat dit jaar aan Anke de Vries, één van de solide hoekstenen uit het Lemniscaatfonds, de eer te beurt viel het Kinderboekenweekge schenk te produceren. Fausto Koppie heet hóór bijdrage aan het welslagen van deze veertigste Kinderboe kenweek. Doet die (op de legendarische wielrenner Fausto Coppi geïnspireerde) ti tel al een tikkeltje oubollig aan; inhoudelijk is de nieuwe De Vries ook niet om te jui chen. Behendig geschreven, dat wel, maar ik kan me niet goed voorstellen dat kinde ren die zich door dit brave en voorspelbare verhaal hebben geworsteld, boekhandel en bibliotheek bestormen op zoek naar méér van deze, of andere auteurs. I foofdpersoon van Fausto Koopie is de ti mide Stijn, door zijn sproetenkop pestob- ject bij uitstek, die via allerlei hijbaantjes probeert geld bij elkaar te sparen voor de aankoop van een racefiets. Stijn sluit vriendschap met een enigszins mysterieu ze, al wat oudere fietsenmaker, die in de buurt een winkel opent. Daardoor mag hij TEKENING TONY ROSS af en toe op dé ultieme racefiets rijden de door de fietsenmaker eigenhandig ont worpen 'Fausto Koppie'. Via de fiets leert Stijn een aardig nieuw vriendinnetje kennen, door de fiets leert hij beter van zich af te bijten cn dank zij de fiets (en Stijn) weet uiteindelijk ook de ge tormenteerde fietsenmaker de draad van zijn leven weer op te pakken. Find goed, al goed: maar intussen zal het mij benieuwen welk percentage van de uitgezette exemplaren van Fausto Koppie uiteindelijk z'n weg naar de kinderkamer-boekenplank zal vinden. Voor de kleintjes is een beroep gedaan op de beminnelijke Britse prentenboekmaker Tony Ross. Schatplichtig als Ross is aan Towser (hij veroverde er jaren geleden de Nederlandse markt mee), laat hij het eigen zinnige hondebeest voor deze gelegenheid opnieuw z'n opwachting maken in Towser neemt de zon mee. Towswer tot mijn genoegen nog steeds 'op' poezenvriendin Sadie maakt kennis met een vers uit het ei gesprongen monster. Dat onaangename beest heeft natuurlijk nog nooit een zonsondergang meegemaakt en raakt dus compleet van slag als Towser aankondigt, dat hij degene is die de zon laat verdwijnen en weer terug brengt. De slim merik weet het monster met dat verhaal keurig onder de duim te houden. Een lekker spannend, nét niet te griezelig, levendig plaatjesboek voor de allerklein sten, waarmee aan het Kinderboekenweek thema 'In het holst van de nacht' alle recht wordt gedaan.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 27