'Ik richt me nu weer helemaal op muziek' w Frank Govers: modebewust en tijdloos 'Huiswerk, wat is dat?' Rtv show Het blijft rommelen bij RTL-Nieuws WOENSDAG 5 OKTOBER 1994 10. Anita houdt een stevige vinger in de pap als het om de artistieke lijn in haar carrière gaat. ,,lk kan geen liedjes zingen, waar ik niks mee heb. Ik moet er volledig achter kunnen staan." Ooit schreef ze zelf de tekst bij een liedje, maar die ervaring heeft haar geleerd, dat je dat werk be ter aan professionele krachten kunt overlaten. ,,lk ben geen ster in het schrijven van liedjes. Daar zijn anderen veel beter in. Het blijft moeilijk om in Ne derland aan goede liedjes te komen. Luister maar naar de bijdragen voor het Nationale Songfestival. Wat daar aan treurig stemmende liedjes voorbij trekt..." Al haar hele zingende leven lang bedient Anita Meijer zich van de Engelse taal, totdat het door Hans van Eijk geschreven liedje 't Spijt me een jaar geleden haar pad kruiste. „Ik werd gebeld door John de Mol", vertelt de zangeres, „die me vroeg ;o>f ik bereid was de tune van een nieuw TV-program;- ma te zingen. In het Nederlands. Ik ben altijd wel in voor iets nieuws. Dus ja, dat heb ik gedaan, 't Spijt me werd een televisiehit en voor mij een leuke Ne derlandstalige single. Maar dat betekende niet meteen een omslag in mijn repertoirekeuze. Wel nee, het was gewoon een zijpad. Een tussendoortje. Ik zing nu eenmaal het beste in het Engels. De En gelse taal is een prima zangtaai. De teksten komen goed tot hun recht. Ik voel me er prima bij. Ik zal dus ook zeker in het Engels blijven zingen." Concerten Dezer dagen vervult Anita Meijer veel promgtie,- werkzaarnheden voor haar nieuwe CD. Daarnaast heeft ze haar handen vol aan de optredens in het land tijdens bedrijfsfeesten en andere festiviteiten. Meestal zingt me met een live-band. „Nederland telt een aantal showorkesten, die ik overal in het land weer tegenkom. Ze kennen mijn repertoire en begeleiden mij op voortreffelijke wijze". Drie jaar achtereen verzorgde zij een aantal op tredens in Sportpaleis Ahoy' in Rotterdam en een maal was zij gast tijdens de serie concerten van col lega Lee Towers. In 1992 stond Anita er voor het laatst. Heimwee naar toen? De zangeres: „In zekere zin wel, want het is enig om voor duizenden men sen te mogen optreden. En mensen, die allemaal voor jou zijn gekomen. Nee, het waren fantastische avonden. Maar de organisatie eromheen is een hei dense klus. We hebben het in eigen beheer opgezet en neem van me aan: daar komt ongelooflijk veel bij kijken. Toch heb ik er altijd een goed gevoel aan overgehouden en ik sluit het daarom niet uit dat er in de toekomst nog meer Ahoy'-concerten zullen volgen. Maar nu even niet." Roy Verhage (13) debuteert als acteur at kereltje is zo W geweldig M goed", zegt de Belgische producent Jan van Raemdock waarderend. „Die jongen springt gewoon van het doek af', valt zijn Nederlandse collega Gerrit Visscher hem bij. Ondertussen rent het onder werp van gesprek nietsvermoe dend rond in de boomgaard van een landgoed in Huizen. Op deze plek werd de afgelopen maanden de televisie-film De Opvolger - een Nederlands/Bel gisch/Franse co-produktie - op genomen. De 13-jarige Roy Ver hage, geplukt uit het bestand van een castingbureau, speelt hierin zijn eerste hoofdrol. Geroutineerd staat Roy, uit Alphen aan den Rijn, even later de pers te woord. Losjes met zijn handen in de zakken beant woordt hij de vragen, alsof hij zijn leven lang niets anders heeft gedaan. Niets is minder waar. Dit is zijn eerste grote filmrol, vertelt hij. Alleen oplet tende kijkers kennen hem mis schien nog van zijn rol als jeug dige zakenman in een recla mespot van een bank. De Opvolger maakt deel uit van Melo Melo, een zesdelige reeks melodramatische Europe se films die in verschillende lan den wordt uitgezonden. De ro de draad in de films is de bele vingswereld van kinderen. De eigentijdse produktie is onder meer gefinancierd door de NOS, die de film begin volgend jaar Roy Verhage als Ben Jaspers in de TV-film 'De Opvolger'. Naast hem zijn tegenspeelster Medi Broekman, die Bens zusje Ellen speelt. FOTO GPD zal uitzenden, en het Stimule ringsfonds. Roy Vèrhage vertolkt de rol van Ben Jaspers, een jongetje dat na de scheiding van zijn ou ders het slachtoffer wordt van de tomeloze ambitie van zijn vader. De man, een rol van Hans Dagelet, wil dat zijn zoon de beste van de klas is, een da verende carrière maakt, rijk èn gelukkig wordt. Het jongetje re ageert nogal drastisch op de druk die op hem wordt uitgeoe fend. Samen met zijn vriendin netje Vanessa gaat hij 'hacken', inbreken in computerbestan den van zijn vaders bedrijf. Langzaam richt hij hiermee de zaak ten gronde. Roy zegt de houding de hoofdfiguur wel te begrijpen. „Maar we lijken niet op elkaar. Ik ben bijvoorbeeld al een jaar ouder. Maar het groot ste verschil is dat Ben niet.gg- lukkig is en dat ben ik wel", ver klaart de jonge acteur. Roy vond het „heel leuk" om in de film të spelen en wil ook wel verder gaan met acteren. Maar nu, ria de laatste opnamen, moet hij weer naar school. Dat zal wel even wennen worden. „Laatst belde een vriendje op om ietS ttf te spreken over huiswerk. Toen dacht ik wel: huiswerk? Wat is dat oök alweer?" Roy wacht echter wel een warm onthaal op school, zijn klasgenoten zijn trots - alhoewel ook een beetje jaloers. Zijn car rière maakt zeker vooral veel iri- druk op de meisjes? „Ehhh, juist ja." Michiel Bicker Caarten stapt op AMSTERDAM MONIQUE BRANDT Hoofdredacteur Rik Rensen bedacht deze zomer een mooie volzin voor de problemen die op de redactie van RTL Nieuws waren gerezen: „Een verstoring van de chemie." Maar dat zo'n versto ring tot een kettingreactie van ernstige explosies kan leiden had de oud-NRC-journalist wellicht niet kunnen bevroeden. De meest recente uitbar sting kwam deze week met het plotselinge vertrek van de presentator van het RTL 5-nieuws, Michiel Bicker Caarten. De voormalige Amerikaans cor respondent van RTL wilde „niet verder verzuren in de sfeer van RTL" en heeft met ingang van 11 oktober ontslag genomen. Bicker Caarten is de zoveelste journalist die de RTL-nieuwsredactie halsoverkop verlaat. Want het rommelt al lang op de burelen van de nieuws- redactie van het commerciële station. De moei lijkheden begonnen in mei, toen Rensen zonder overleg met zijn redactie oud-CDA-voorlichter Frits Wester als chef van de parlementsredactie aantrok. Wester, de man achter de rampzalig ver lopen campagne van Elco Brinkman, werd be paald niet met open armen ontvangen in zijn nieuwe werkkring. De RTL-nieuwsredactie keerde zich tegen de plotselinge benoeming omdat werd gevreesd dat Wester door zijn CDA-verleden niet als onafhan- kelijk journalist zou kunnen functioneren. Daar kwam nog bij dat Wester nauwelijks enige jour nalistieke ervaring had. Redactieleden Ton Elias, Bart Jochems en Mar- i got Smit schreven na Westers benoeming een kri tische brief aan de redactieraad en haalden daar- 1 mee de woede van hun baas op de hals. Ze wer- i den onmiddellijk overgeplaatst naar de bureaure dactie in Hilversum. Elias heeft RTL inmiddels verlaten. Zijn contract, dat deze maand afliep, is i niet verlengd. Ook Smit is opgestapt. Jochems werkt nu als algemeen verslaggever in Hilversum. In een open brief aan de redactie, waarin Bic ker Caarten zijn vertrek motiveert, beschrijft hij j zijn hoofdredacteur als iemand die 'halve waar heden vertelt, een beleid voert van pappen en I nathouden en zijn disfunctioneren camoufleert met veel woorden'. Bovendien is de journalist te leurgesteld over het geschuif met het uitzendtijd stip van het RTL 5-nieuws en het gebrek aan be reidheid van Rensen om de situatie te verbeteren. De "leiding van het commerciële station ziet, ondanks de felle kritiek van Bicker Caarten geen reden om in te grijpen in het reilen en zeilen van het RTL-nieuws. Rensen zelf weigert te reageren, hij heeft de kritiek 'voor kennisgeving aangeno- j Anita Meijer krabbelt op na tumultueus jaar De zangeres, die talloze hits voortbracht, heeft on langs een contract getekend met een nieuwe pla tenmaatschappij. Er bestaan volop plannen voor de komende tijd. De nu net uitgebrachte verzamel-CD markeert een nieuw startpunt. „Ik ben erg blij met deze nieuwe maatschappij en de nieuwe mogelijk heden, die zich voordoen." Anita Meijer doelt niet alleen op de CD, ze heeft het ook over de vruchtbare samenwerking met top- producer Pim Koopman. Enkele jaren was hij uit het oog verdwenen, omdat hij zich met zijn Ierse echtgenote in Ierland had gevestigd. Maar Koop man, in een ver verleden drummer bij de popgroep Kayak, is weer naar Nederland teruggekeerd met een koffer vol nieuwe liedjes. En daar heeft Anita Meijer heel dankbaar gebruik van gemaakt. Ze ver telt enthousiast:,,De platenmaatschappij heeft me in contact gebracht met Pim, die mij onmiddellijk zijn liedjes liet horen. En die vond ik echt fantas tisch. Ik heb er voor de nieuwe CD vier van opgeno men, maar ik sluit absoluut niet uit dat we in de toekomst meer met elkaar gaan samenwerken". Die dag is Anita Meijer snipverkouden. Toch gaat het werk door. Drie tot vier avonden per week treedt ze op. „Ik denk dat als je niet in optimale conditie verkeert, je dan terugvalt op stemtechniek. Ik herinner me zanger Jack Jersey, die stotterde wanneer hij praatte. Zong hij, dan hoorde je er he lemaal niks van. De mensen die naar mij luisteren, merken ook niets van mijn verkoudheid, die toch grenst aan een griepje. Gewoon doorgaan. Dat is mijn motto. Emoties kunnen ook op je stem slaan. Als je een ellendige tijd doormaakt, dan kunnen je vocale prestaties eronder lijden. Maar nogmaals: met gebruikmaking van stemtechniek kom je een heel eind." Samenwerking Ook al is Anita's huwelijk met Ton de Leeuwe in een echtscheiding geëindigd, op het zakelijke vlak gaan ze gewoon met elkaar door. Anita: „Ton heeft het management altijd op voortreffelijke wijze ge daan. We zagen geen aanleiding om zakelijk niet met elkaar verder te gaan". Wie eraan mocht twijfelen, het gaat goed met Anita Meijer. Ze laat het nadrukkelijk weten. En dat terwijl in het voorbije jaar er rond de 39-jarige zangeres heel wat is gebeurd en naar aanleiding daarvan veel over haar is geschreven. Over haar privéleven dan wel te verstaan. Er ging bitter weinig aandacht uit naar haar muzikale prestaties, van Meijers gestrande hu welijk werd in de bladen tot in de details verhaald. Als het aan Anita Meijer ligt, komt daar nu verande ring in. „Het is een heel emotionele tijd geweest. Maar ik richt me nu weer helemaal op de muziek. Daar draait het in mijn leven vooral om.." Dezer dagen verscheen een verzamel-CD van Anita Meijer met hoogtepunten uit haar carrière, die in 1976 een aanvang nam met de hit The alter native way. Op deze CD toch nog een viertal nieu we nummers van de hand van producer Pim Koop man. Onder het nieuwe repertoire ook de cd-single I've heard it all before. Menige radiopresentator haakt bij de af- of aan kondiging van dit veelvuldig gedraaide nummer in op de persoonlijke tragedie in Anita's leven. Het laat de zangeres koud. Ze zegt op koele toon: „La ten we ons nu op de toekomst en de muziek rich ten. Alsjeblieft!" Later nuanceert ze haar opmerking. Het verleden is misschien voor een goed deel verwerkt, maar niet vergeten. Anita: „Ik kan me nu enigszins voorstellen wat prinses Diana in Engeland allemaal moet door staan. Elk moment van de dag verwachtte ik op elke hoek van de straat een fotograaf van het een of an dere sensatieblad. Dat maakt je zeer achterdochtig, bijna schizofreen. Ik voelde me daardoor maanden opgelaten. Je kunt jezelf niet meer zijn. Elke dag op nieuw achtervolgd en belaagd worden door journa listen en fotografen van bladen, die alleen maar op bijzonderheden uit je privé-leven uit zijn. Kotsmis selijk werd ik ervan. Ik heb het nu wat van me afge zet. De rust is teruggekeerd in huize Meijer. En dat is maar goed ook." Anita Meijer: „Ik heb een heel emotio nele tijd achter de rug." FOTO» GPD De hoofdpersoon is gekleed in een broek, oeps pardon, pantalon, vervaardigd uit een intrigerende combinatie van laine noir (zwarte wol) en suède. Het model is speels modieus geïnspireerd op de jodphurs (paardrijbroek) en wordt door de drager charmant gecompleteerd met zwart suède sluipschoenen en een ravissant'matglanzend eekhoornkleurig overhemd van een heel bijzondere soort zijde. De naam is me even ontschoten, maar je kunt het op de hand (d la main) wassen in een zeker fïjnwasmid- dei en dan blijft het seizoenen lang Als Nieuw. Ook de kléüren! De broek excusez, excusez! Le pantalon werd bij wijze van verrassing door het atelier van de hoofdpersoon voor deze speciale gelegenheid vervaar digd. Zónder zijn eigen inbreng. „En toch is hij helemaal perfect!", kraait een bijkans van verrukking kwijlende fan. De hoofdpersoon, in alle bescheidenheid: „Mijn per soneel is dan ook perr-fèèct door mij gedrild." bevinden on het Haags Ge niddag van de opening van de expositie krank Covers - haute couture 1960-1995 de hoofdpersoon inderdaad, Robijntje zelve een select gezelschap rondleidt langs creaties uit zijn roem ruchte carrière. Ging kortgele den tijdens de Amsterdamse Modeweek de nieuwe presti gieuze mode-award aan de ka rakteristieke neus van onze va derlandse top-couturier-op- eenzame-hoogte voorbij, nu heeft hij dan toch maar en terecht zijn eigen tentoonstelling. In het Haags Gemeentemuseum dus, nog tot 8 januari 1995. En voor wie nog niets om aan te trekken heeft voor de nade rende winter: gedurende de maanden oktober en november staaf bovendien in de Mulierzaal van het museum een spe ciale selectie van Govers' dag- en avond kleding opgesteld. De couturier fladdert bedrijvig rond tussen zijn robes, hier en daar een pluis je wegtippend. Het museum is dolgeluk kig met de fraaie expositie. En Govers, vond die het zelf ook wel eens tijd voor wat erkenning van de zijde van het offi- ciëleKunst-met-een-grote-K-circuit? Govers: „Tja, dat kun je zelf nooit zeg gen, natuurlijk. Maar ik ben interessant èn beeldig èn leuk, dus... Vroeger hield Rudi Fuchs het altijd tegen. Nu die hier als directeur opgedonderd is, is het dan eindelijk zo ver. Dit museum is sowieso weer leuk geworden sinds hij weg is. Veel menselijker, veel toegankelijker. Wie heeft er nu behoefte aan van die stapels zand met een bezem erin? Mijn tentoon stelling is heel goed voor het museum. Hele scholen hebben al geboekt." Een Haagse dame trekt de couturier beschaafd doch dringend aan zijn zijden mouw. Ze heeft een probleem. Ze kan niet aan de tentoongestelde jurken neem me niet kwalijk, japonnen zien Het Wereldje PANDA DE L'ISLE Frank Govers: „Ik ben interessant, beeldig en leuk." uit welke periode ze stammen. Govers: „Dat is nu juist mijn gróte kracht! Ik heb me nooit gebonden aan bepaalde periodes, me nooit iets aange trokken van trends. Mijn kleding is tijd loos. Alles van vijfendertig jaar geleden, kun je nu nog steeds aan." Energie Zodoende heeft het ook veel energie ge kost om bepaalde creaties voor de ten toonstelling aan de eigenaars te ontfut selen. „Uitlenen? Oh nee hoor. Dat kan niet. Dat draag ik allemaal nog," riep de clientèle vertwijfeld uit. De meeste ten toongestelde gewaden zijn dan ook af komstig uit de eigen kostuumcollectie van het museum, dat regelmatig Govers- ontwerpen aankoopt. „Kijk", zegt de ontwerper, wijzend op een cocktailjapon uit 1960, „dit was mijn eerste poging tot couture. Frank werd toen nog met ck geschreven." Waarna zoals bekend een ware water val aan fraaie creaties het levenslicht zag. Govers liet zich inspireren door Vincent Van Gogh, het plafond van de Sixtijnse Kapel, Delfts Blauw („Dat kan je beetje opvrolijken als je bent"), de Engelse Pearly Kings, de Fran se Revolutie, Venetië, folklore, mode beelden uit het verleden... Kortom door van alles, zo legt hij uit. Men kraait, koert en zucht bewonderend bij de woorden „U vertelt het allemaal zo prachtig," zegt een mevrouw. „Zou u misschien eens een lezing willen geven op een mo de-academie?" Autodidact Govers trekt met een zuur gezicht een plooitje glad. „Academies, daar moet ik helemaal niets van hebben. Die werken eerder te gen je dan vóór je. In tienvoud poppetjes tekenen, daar heb je niets aan. Dat ver wringt eerder een talent, dan dat het het stirpuleert. Weet u, het zit 'm niet in een strak leren broekje, elke nacht doorzak ken in de IT en of je haar wel goed zit. Het zit 'm in de ge-dre-ven-heid." „Maar één keertje dan, één klein le- zinkje?" dringt de mevrouw aan. Govers: „Hou op zeg, ze slaan me zo van die school af." ning voor mijn zes tienjarige zoon El mer? Die is helemaal wègvanu." Govers grijnst. „Als het een mooie zoon is, doe ik het We krijgen uitleg over plooitechnie- ken, het schuin knip pen en met de hand vastzetten, het aan- queue en het maken van randjes om een stof meer karakter te Govers: „Het geluk is, en dat is niet iedere ontwerper gegeven, dat ik alles altijd meteen helemaal vóór me zie. Ik hoef nooit te klungelen met een beginnetje FOTO FRANK FAHRNER maken en dan maar zien wat het wordt. En als iets af is, dan zoek ik er een man nequin bij die erin past. De tijden zoals vroeger bij Dior, dat een mannequin uren zat te wachten omdat meneer Dior nog een plooitje passend moest stikken, zijn voorbij." Bruidskleding We wandelen langs een wand met por tretten van Frank door Marthe Röling en foto's en verslagen van zijn eerste shows. En langs de bruidskleding, bij het aan schouwen waarvan de aanwezigen zo wat een terminale attaque krijgen van enthousiasme. Tot slot bewonderen we enige avondcreaties, vervaardigd uit gor dijnstof. Dezelfde die gebruikt werd bij de restauratie van het paleis van Versail les. Govers: „Ik dacht meteen daar moet ik ook een paar rollen van hebben. En niet alles is gelukt in mijn leven, maar dit wèl." En couture-minnend Nederland, u weet het: was uw Goversjes immer braaf in een sopje Fleur Fijn. Dan gaan ze ja renlang mee. Minstens tot aan een vol gende tentoonstelling.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10