Rozen verwelken, schepen vergaan' 'Knippen is denken geworden' Maar mijn stem is voor moeder' Het Gesprek van de Dag Kraaien van pret bij de Baby-CeeDee brinkman troeft Goekoop ruimschoots af Vervolg van voorpagina reeg het CDA bij deze 'najaars- irkiezingen' enerzijds een to euntje in de rug met de hoge jSi core van oud-lijsttrekker Elco ,e rinkman, anderzijds liet het ubliek op de Leidato de regio- ale topper van de Christen De- nocraten, wethouder Joop n; Walenkamp, keihard vallen. Al .r et zo hard als de landelijke kie- ,e er destijds Brinkman. Slechts stemmen vergaarde de man le|ie in Leiden de portefeuille van u :onomische zaken en financi- d n beheert. Mogelijk dat er een ai erband bestaat tussen dat het >n en het ander; tussen het ui geven en die geringe po- ulariteit. In elk geval eindigde ij op de twee na laatste plaats, log net voor hockey-interna- onal Noor Holsboer - die hier te tudeert, en de kunstenaar Ja- :ri ob Kanbier - die nog naam ijl toet maken. in en andere 'politicus' die dit iet is heifst; hoog tijd voor de poesie-albwns jaar volledig flopte, WDer Har ry Mens, deed het gelijk Brink man bij deze schaduwverkie zing juist opmerkelijk goed. De Lisser makelaar, bekend om zijn wollige uitspraken, eindigde als negende. Ex-aequo met de broers Versteegen, bekend van The Shoes en de restaurants. Wim Rijsbergen, de huidige trainer van eredivisieclub Vo- lendam, speelde al tijden terug in het echte Oranje, maar is toch nog niet vergeten. Hij kwam op de tiende plaats. De Leidse profvoetballer die mo menteel furore maakt bij Vites se, Glenn Helder, bezette achter Wassenaarse Vanessa de zesde positie. Moeder Op de 27ste en allerlaatste plaats belandde Elza van Leeu wen met één stem. Ze deed bui ten mededinging mee. Deze Leiderdorpse kent U waar schijnlijk niet, maar deson danks deed de huismoeder een gooi naar de officieuze titel van populairste streekgenoot. Daar wist ze zelf overigens niets van. Haar dochter Ciska had een ex tra hokje getekend op het for mulier, haar moeders naam daarvoor ingevuld en vervol gens het kruisje gezet. Echte liefde noemen ze dat. Prijsvraag Aan de door het LD gehouden verkiezing was ook een prijs vraagverbonden. Deelnemers dienden vier vragen in de zoge naamde Nieuwskwis goed te beantwoorden. Wie de vragen goed had en bovendien had ge stemd op de (latere) winnaar van de populariteitspoll kwam in aanmerking voor de Super- prijs. Het lot viel op Mirjam van Tol uit Oegstgeest. Die, bij de prijs uitreiking gisteren, tot haar spijt moest bekennen dat ze net een maand geleden haar twaalf jaar oude wasmachine had vervan gen door een nieuw exemplaar. Toevallig ook nog gekocht bij de firma Swaak die deze prijs be schikbaar stelde. Geen nood. Bedrijfsleider Palm stelde ter plekke voor iets an ders te kiezen. Een wasmachine had ze dan weliswaar; een was droger zou goed van pas ko men. En dus werd het een was droger. De andere prijswinnaars: D.Duijnhoven (Leiden) - 58- delige cassette t.w.v ƒ.599,- be schikbaar gesteld door de Por seleinkast. D.v.d Boog (Oude Wetering) - Husqvarna-naamachine t.w.v ƒ.549,- beschikbaar gesteld door het Leids Naaimachine Huis en het Naaimachine Centrum. R.A van Vliet (Hazerswoude Rijndijk) - fauteuil Bianca t.w.v 1000,- beschikbaar gesteld door meubelfabriek Van Rees. A. Anneeze (Leiden) - drie- deurs linnenkast t.w.v 1198,- beschikbaar gesteld door Slaap kamercentrum. AD VAN KAAM De winnares van de Superprijs, Mirjam van Tol, neemt de bloemen en felicitaties in ontvangst van Manon van Schaik van het LD. Links Henriëtte Palm, assistent-bedrijfsleidster van sponsor Swaak. FOTO HENK BOUWMAN Verkiezing populairste streekgenoot De uitslag stem 1. Elco8rinkman 2. CeesGoekoop 3. Jan Siemerink 4. Aadv.dLuit 5 Vanessa 6. Glenn Helder 7. Indigo 8. Irene v.d Laar 9. Harry Mens 9. Broers Versteegen 10. Wim Rijsbergen 11Joris Voorhoeve 12. Leidse Kees 13. Maarten't Hart 14. Hans Dijkstal 15. John Blankenstein 16. PiaBeck 17. Ben Luyckx 18. Wies Cave 19. Joop Riethoven 20. Marion Borst 21. Jeroen Piket 22 Kees Klerks 22. Maarten Biesheuvel 22. Dolt Del Prado 24. Joop Walenkamp 25. Noor Holsboer 26. Jacob Kanbier 27. Elza van Leeuwen Buiten mededinging )e herfst is begonnen. De bla- eren buitelen als dubbeltjes op u un kant over het asfalt en je j unt in de regenbuien huilen onder dat het gezien wordt. ,j( ortom: het seizoen voor de oëzie is aangebroken. Niet al ien voor de volwassenen, maar ok voor de kinderen, die het iet over poëzie hebben maar ver poesie. ch ja, een poesie-album. Elk ïeisje heeft er wel een. Zo'n oekje waarin vaders, moeders, antes, ooms en vriendjes en riendinnetjes een klein versje chrijven. Wat zoete plakplaat-' es erbij en klaar is Kees. Karre- irachten geluk en liefde beloven lepoesie-albums. Maar alleen loor meisjes. Jongens hebben poesie-album. Mag kenne- 'Eu tweetjes Oesie is iets voor meisjes. Poë- eook, zo denkt men nog leeds. Een gedicht - dat is een iting van een nuffig typje dat net weggedraaide ogen zit te ivijmelen na een kusje van de rins op het witte paard. Dat rouwen gedichten schrijven is ormaal. Maar mannen die dat oen, dichters dus, zijn eigenlijk weetjes, zo vindt men. Nog immer heeft men vernomen an de tumultueuze en avon- uurlijke levens van Baudelaire nRimbaud. In zekere zin heeft et poesie-album de volwassen oëzie voor de meeste mensen e doodsteek gegeven. Maar eukzijn die poesie-albums wel. Vaar komt het woord 'poesie- Ibum' eigenlijk vandaan? Het ermoeden rijst dat de naam is ngegeven door de plakplaatjes an poesjes die de bladzijden an deze albums zo vaak sieren. )e Dikke Van Dale meldt dat et hier gaat om een poëzie-al- bum, waarvan men schertsen derwijs 'poesie-album' heeft ge maakt. De Larousse-encyclope- die zegt dat het kinder- of schooltaal is. 'Poëzie-albums zijn vooral in gebruik bij jonge meisjes. Ze zijn waarschijnlijk voortgekomen uit het album of liberamicorum (vriendenboek, red.) De gedichtjes die in het poëzie-album worden geschre ven zijn soms origineel, maar vaker zijn ze overgeschreven uit een ander album of werk van bekend of minder bekende dichters.' Topper Plagiaat op grote schaal dus. Wie de poesie-albums doorbla dert, ziet inderdaad dat er erg vaak gedichtjes van anderen worden overgeschreven. Niet alleen door kinderen maar ook door ouders. Een topper is wat dat betreft het volgende ge dichtje: 'Rozen verwelken en schepen vergaan/maar onze lief de blijft altijd bestaanAf en toe worden de rozen 'bloemen' maar bij die variatie blijft het. Een andere tophit in de poesie albums is: 'Begin de dag met een dansje./Begin de dag met een lach./Wie vrolijk kijkt in de mor gen, /lacht de hele dag'. Best aar dig gevonden (door wie?), maar de waarheid van de mededeling wagen we te bestrijden. Erg aar dig is het versje: 'Alsduiveltjes bidden en engeltjes vloeken,/als katten en muizen elkaar bezoe ken,/als er een steen blijft drijven op de Rijn,/dan pas zal onze vriendschap ten einde zijn. Vooral die steen is goed gevon den. Maar alweer: door wie? We hebben'een tiental poesie albums aan een klein onder zoekje onderworpen. Bij de ou dere poesie-albums, laten we zeggen die uit de jaren zestig en zeventig, springen de woorden 'ijverig'en 'netjes'bijna van elke pagina af. Dat illustreert goed hoe verstikkend en fatsoenlijk die tijd eigenlijk was. Naast de gedichtjes staan vaak losse rijmende opmerkingen die een soort toetje vormen. Zoals: 'Als je 3x7 bent, krijg je vast een leuke vent' en 'wie niet waagt, blijft maagd'. En natuurlijk de opmerking: 'Ik kan rijmen en dichten zonder het puntje van mijn hemd op te lichten. 'Waar die opmerking toch vandaan komt, is ons een raadsel. Helaas wordt echte poëzie in deze bundels niet vaak aange troffen. Het gaat dan ook vaak om de plaatjes, hoe kleurig een poesie-album eruitziet. Maar vooreneTanjaofSonja, de naam is niet goed te lezen, wil len wij hier wel een plaatsje in ruimen. Zij schreef een mooi gedicht dat, naar wij hopen, van haar zelf is. I lier volgt het: 'M. zat in de klas te dromen. De juffrouw zei: Wie heeft de aarde geschapen en de maan?' M. be gon van schrik te huilen: 'Ik, ik heb het niet gedaan!' Het is een gedicht waarvoor een volwassen dichter zich niet zou behoeven te schamen. CEES VAN HOORE Niemand hoeft zich meer het hoofd te breken over een ca deau vooreen pasgeborene. Koop gewoon De Eerste Echte Baby-CeeDee die door uitge verij Jingo-Music komende maand op de markt wordt ge bracht. Achttien liedjes voor mensen van 0 tot en met 2 jaar. De cd is ontwikkeld volgens dezelfde formule als de casset te die West in 1991 produceer de voor het luiermerk Pam pers. Of te wel: simpele liedjes in een rustig tempo gezongen door Karin de Jongh, de vrouw van bedenker Cees West. „Dus geen kinderkoren die in For mule 1-vaart onverstaanbare teksten zingen. Maar muziek die is beredeneert vanuit de veronderstelde belevingswe reld van de doelgroep. Hoe je weet dat babies net leuk vin den? We hebben bij onze eer ste uitgave gemerkt dat ze kraaien van pret als ze de mu ziek horen." West kwam op het idee om ge luidsdragers met kinderliedjes uit te geven toen hij zelfvader werd. Hij keek in winkels uit naar muziek, maar vond ner gens wat hij zocht. Dan maar zelf een cassette produceren. Ook het uitgeven moest West voor eigen rekening nemen, want platenmaatschappijen bleken niet geïnteresseerd. „Die lachen hier gewoon om. Het is een grof schandaal, maar die laten een hele groep links liggen. Ze nemen kinde ren totaal niet serieus, tot het moment dat kinderen zelf geld kunnen uitgeven." Hij zag aan de belangstelling voor de Pampers-cassette dat hij op onontgonnen terrein was beland. Dus een vervolg, in de vorm van de Baby-cd, kon niet uitblijven. Op het cassettebandje dat West voor Pampers maakte, stonden bewerkte bestaande liedjes. Op deze cd staan, op twee uitzonderingen na, door West geschreven teksten. De Santpoorter erkent dat de tek sten niet door de doelgroep zullen worden begrepen. „Maar het gaat om de klanken. Die zijn van wezenlijk belang voor babies. Dat merkten we ook bij de Pampers-cassette. Werden we opgebeld door ou ders die zo snel mogelijk een nieuw bandje wilden. Het vo rige was kapot en de baby wil de niet meer slapen." West heeft voor de Baby- CeeDee een overeenkomst ge sloten met het blad Ouders van Nu. Het blad heeft meege dacht over het hoesontwerp en presenteert de cd als een eigen produktie. In een van de oktobernummers wordt ruim aandacht besteed aan de novi teit. West heeft voor deze con structie gekozen om de kans op een verkoopsucces te ver groten. „Het is een enorm pro bleem je klanten te bereiken. Als je hel via de reguliere han del doet, lukt het niet. Als mensen in de winkel staan, zullen ze toch eerder kiezen voor iets dat ze kennen zoals bandjes van Sesamstraat en Bassie Adriaan. Op deze ma nier wordt mijn cd bij een gro te groep mensen onder de aandacht gebrach l. De cd, met nummers als de Kangoeroezakdansen de Bug gy Wuggy Boogie, is gedrukt in een oplage van 5000 exempla ren. Ongeveer de helft moet worden verkocht om uit de kosten te komen. De prijs is 24,95 gulden en kan worden besteld bij Ouders van Nu of bij Jingo-Music. Het nummer van Jingo is 023 - 381966. ARNOLD AARTS Arie Plu ziet kctppersvak in 20 jaar Eurocoiffeur radicaal veranderen ie Plu: „Het kappersvak heeft een mooie toekomst." FOTO BEN DE BRUYN Geen beroep dat de laatste vijf tien jaar zo'n grote verandering heeft ondergaan als het kappersvak. Een ware revolutie heeft het sociale 'baasje' in het ouderwetse zaakje van weleer omgeturnd tot een haarstylist die alleen nog op afspraak werkt in een uiterst modern ingerich te salon. Praten met de klant hoort er uiteraard nog wel bij, maar de coiffeur is vaak niet meer de spraakwaterval die zijn voorganger meestal wel was. Hij heeft meer en meer aandacht nodig voor zijn werk. „Vroeger ging je naar de kapper om te praten en om je te laten knip pen als je haar te lang was. Te genwoordig ga je voor een cou pe. Knippen is denken gewor den, want de mogelijkheden zijn inmiddels verschrikkelijk uitgebreid", zegt Arie Plu. Voor zichzelf De eigenaar van Eurocoiffeur, die zijn twee zaken aan Sta tionsweg en Leidseplein (in het Academisch Ziekenhuis) samen met zijn al even gedreven vrouw Carla en negen perso neelsleden drijft, heeft de werk omgeving tijdens zijn loopbaan drastisch zien veranderen. Als 12-jarige jongen werkte hij al mee in de zaak van zijn vader in de Leidse Genestetstraat en nu is hij precies twintig jaar voor zichzelf bezig aan de Stations weg. „En in die periode is werkelijk alles in het vak gewijzigd. De sa lons, de inrichting, de materia len en het vak als zodanig. Men is zich er tegenwoordig veel meer van bewust dat ook het haar bij de mode hoort. Alles gaat getimed en op afspraak - daarom is er niet zoveel tijd meer voor het gezellige praat je." Gebak De persoonlijke aandacht die er uiteraard nog wel is, ligt vaak in de sfeer van advies en overleg. Maar vandaag en morgen staat het sociale contact weer even nadrukkelijk voorop bij Euro coiffeur aan de Stationsweg. Ie dere klant krijgt er gebak en een glaasje champagne. Niet ter ge legenheid van de drie oktober feesten in Leiden, maar vanwe ge de twintigste verjaardag van de zaak op 1 oktober. „In ver band met die feesten vond ik dat een mooie dag om in Lei den voor mezelf te beginnen", zegt Plu (45). Hoewel er aanvankelijk maar weinig bedrijvigheid was, heeft hij er nooit spijt van gehad dat hij zich vestigde in de lingerie winkel van Warnecke aan de Stationsweg. „Ooit de stijfsel- baan van Leiden, waar jongens en meisjes elkaar ontmoetten, maar in die jaren een dood ge bied. Toch ben ik blij dat ik daar begonnen ben, want het is er steeds drukker geworden. Op 2 en 3 oktober was het dat altijd al. Op die dagen is er ook wei eens een ruitje gesneuveld en een markies beschadigd, maar dat moet je voor lief nemen. Het punt is uniek. Het is een van de drukste lokaties van de stad en als het station straks klaar is, komen hier 60.000 mensen per dag langs. Lopend, fietsend en met de auto. Dat zal de stad een enorme injectie ge ven." Stationsweggebied Leiden heeft het nodig, beseft hij als woordvoerder van de commissie van ondernemers van het Stationsweggebicd. „De stad leeft al, maar moet nog meer gaan leven. En dat gebeurt als dat station klaar is. Acade misch Ziekenhuis met Leidse plein, het nieuwe station, de ondertunneling van het Sta tionsplein en de routing naar het centrum maken Leiden weer aantrekkelijk voor mensen van buitenaf. Daar ben ik heel positief over. Trouwens, ik vind het al heel knap dat alles nu ge woon doorgaat. Het oogt hier soms wat chaotisch, maar dat kan niet anders." .Sommige dingen zijn niet te vermijden, wil hij er maar mee zeggen - en dat geldt ook voor de wijze waarop hij in het vak rolde. „Op achtjarige leeftijd wist ik al dat ik kapper zou wor den. Net als mijn vader, ootns, tantes, broers, neefjes en nicht jes. Allemaal kapper geworden. In Leiden, Oegstgeest, Amers foort. Waarom? I let zat ze in het bloed. Hoewel. Mijn opa was schipper." Diens nakomelingen werden in elk geval opgestuwd in de vaart der volkeren. Arie Plu althans vervulde na zijn opleiding aan de academie tal van functies in regionale, nationale en interna tionale kappersbonden, i öt vo rig jaar (hij stopte na de ope ning van zijn tweede zaak) was hij tevens lid van het dagelijks bestuur van Inter Coiffure en Inter Beaute' mondial - een we reldwijde organisatie met 3500 leden in 30 landen, die zich be zighoudt met marketing, mode en het geven van seminars. „Daarnaast heb ik zelf nog curs- sussen gegeven in haarmode, voor receptionisten en mana gers", aldus Plu die niet beter zou kunnen aangeven hoezeer het vak veranderd is. „En het is nog voortdurend in beweging", zegt hij. „Mensen zijn veel meer met hun uiterlijk bezig. Daarom heeft het beroep ook een grote toekomst." PAUL DE TOMBE

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21