Wyatt Earp mist bezieling
Relatiecrisis uitgekauwd
Het rock'n'roll-bestaan
van Herman Brood
Film
Voyeuristische film
over Amerikaanse leven
DONDERDAG 29 SEPTEMBER 1994
'Color of
Night' houdt
publiek voor
achterlijk
film recensie
jos de putter
Color of Night. Te zien: Lido 4, Lei
den; Asta 1, Den Haag
Bij een gemiddelde Flolly-
woodfilm lopen er drie of
vier mensen rond, die niks
anders doen dan de conti
nuïteit in de gaten houden.
Dat betekent dat er op
wordt gelet of een half leeg
glas ergens op een tafeltje,
óók half leeg is wanneer in
een volgend shot iemand
langs dat tafeltje loopt
dat iemand z'n haardracht
niet ineens verandert, of dat
een huis niet ineens gele
gordijnen heeft wanneer
die in de vorige scène nog
groen waren.
De aandacht voor conti
nuïteit is altijd gericht op
details. Het is in een Holly-
woodfilm eenvoudig on
denkbaar dat met acteurs
dergelijke in het oog sprin
gende fouten worden ge
maakt. In Color of Night,
geafficheerd als 'erotische
thriller', gebeurt het wèl, en
nog wel met een van de
duurste sterren van het mo
ment Bruce Willis. We
zien Bruce tijdens een ach-
tervolgingsrit met een
blauw overhemd in z'n auto
springen, eenmaal achter
het stuur is het gestreept,
en wanneer hij uitstapt wit.
Als zoiets gebeurt weet je
dat het niet aan degene
heeft gelegen die verant
woordelijk is voor de conti
nuïteit dergelijke blun
ders worden eenvoudig niet
gemaakt. Logischer lijkt de
verklaring dat de film in
zó'n onoverzichtelijke zooi
losse eindjes op de monta
getafel is beland, dat de
'cutter' er niks anders meer
van wist te maken.
Waarmee maar gezegd
wil zijn dat Color of Night
ongetwijfeld één van de
slechtste films van de afge
lopen tien jaar is. Alles is
even vreselijk: Bruce Willis
als getormenteerde (en dus
totaal overacterende) psy
chiater die de moord op
een collega moet oplossen,
de pseudo-diepzinnige psy
chotherapie en andere filo
sofietjes, de modieuze flirt
met sadomasochistische
gekken, de erotica rondom
de billetjes van jeugdige Ja
ne March, de groepssessies
in de praktijk, waarbij hart
verscheurende emoties los
komen, de misschien wel
homoseksuele politie-in-
specteur, de gezochte en
smakeloze satanische hor
roreffecten, en bovenal het
overduidelijke idee van re
gisseur en scenarioschrijver
Richard Rush dat u, hoog
geëerd publiek, zo onge
hoord achterlijk bent. Want
dat beweert hij in ieder shot
opnieuw.
Jan Mulder maakt speelfilmdebuut
terneuzen Columnist en ex-voetballer Jan Mulder maakt zijn
speelfilmdebuut in Walhalla Script en regie zijn van Eddy Ter-
stall, die in 1992 debuteerde met de low-budget produktie Tran
sit. Walhalla is een romantische thriller met een actuele sociale
thematiek: rassenhaat, straatgeweld en corruptie. De opnamen
die deze maand zijn afgerond vonden plaats in onder meer
Terneuzen, Velsen en Amsterdam. Naast Mulder maken spelers
als Huub Stapel, Antje de Boeck, Najib Amhali, Gene Bervoets
en Manouk van der Meulen hun opwachting.
FILMS IN LEIDEN
'Sex, lies and videotapevan Soderberg
film voorbeschouwing
annemiek ruygrok
LVC, Breestraat 66, Leiden: 'Sex, lies and
videotape', do 29/9 t/m za 1 /10,20 uur.
De tot dan toe onbekende regis
seur Steven Soderberg baarde
in 1990 opzien met Sex, lies and
videotape. Tijdens het filmfesti
val van Cannes sleepte hij met
deze voyeuristische film over
het Amerikaanse leven, maar
liefst drie prijzen in de wacht.
John en Ann zijn een modern,
tvveeverdienend en schijnbaar
'dg stel. In seksueel op
zicht stelt hun verhouding ech
ter niet veel meer voor en John
zoekt zijn gerief bij Anns zuster
Cynthia. Onverwacht verschijnt
Johns oude maat Graham ten
tonele, een impotente dertiger
die een imposante verzameling
zelf gemaaide video's blijkt te
beziten. Daarop vertellen vrou
wen over hun intiemste seksue
le ervaringen en fantasieën.
Ann, die wel is geïnteresseerd
de wereldvreemde Graham,
vindt dat pervers. Cynthia's be-
BIOSCOPEN
AMSTERDAM
ALFA 1 tel. 6278806
Four weddings and a funeral dag. 13, 15.45, 18.45,21.30
ALFA 2
06 16 jr., dag. 13.30, 16, 19.30, 22
igc|ALFA 3
Rock 'n Roll Junkie 16 j., dag. 13.30, 16, 19.30, 22
ALFA 4
Sirens dag. 13, 15.45, 18.45, 21.30
ALHAMBRA 1 tel. .6233192
06 16 j„ dag. 18.45,21.30
ALHAMBRA 2
Four Weddings and a Funeral dag. 16, 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15
IELLEVUE CINERAMA tel. 6234876
Wyatt Earp 12 j., dag. 14, 20
IINERAMA 2
Four Weddings and a Funeral dag. 13.15, 16,18.45, 21.30
CALYPSO 1 tel. 6234876
Forrest Gump 12 j., dag. 13.15, 16.30, 20.30
:alypso 2
Como Agua Para Chocolate 12 j., dag. 13.15, 16, 19.15, 22
IINECENTER-CINEMACORALINE tel. 6236615
IIGattopardo 16 j., dag. 15, 20.15, zoook 11
IINECENTER-PEPPE-NAPPA
Kinderspiele 16 j., dag. 14, 17, 19.30, 22, zoook 11
P$INECENTER-PIERROT
Even Cowgirls Get The Blues 16 j., dag. 14, 19.30
Kika 16 j., dag. 17, 22, zo ook 11
^INECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Shortcuts 16 j.dag. 15, 20.15, zoook 11
IINEMA 1 INTERN, tel. 6151243
Clear and Present Danger 16 j., dag. 18.30, 21.30, zazowoook 12.30,
15.30
IINEMA 2 INTERNATIONAL
Love Trouble 12 j., dag. 19, 21.45, zazowoook 16
IINEMA OSCAR tel. 5475175
In the Name of the Father 12 j., vr za 20.30
Naked 16 j., ma di 20.30
:ITY1 tel. 6234579
Color of Night 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30
JTY2
I Love Trouble 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30
:ITY3
The Flintstones dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30
:ITY 4
Robocop 3 16 j. dag. 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15, 16
TY 5
The Getaway 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30
TY 6
Beverly Hills Cop 3 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30
ITY 7
Speed 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30
ESMETtel. 6273434
Jeanne La Pucelle 16 j., deel 1 (Les Batailles) do ma wo 20.45, za 19, zo
16.30, deel 2 (Les Prisons) vr zo di 20.45, za 22.15
Trois Couleurs: Blanc 16 j., dag. beh. zo 19
TroisCouleurs: Bleu 16 j., dag. beh. za 19.15
Die Tödliche Maria 16 j., dag. 21.15
The Killer 16 j., vr 24.15
RITERION 1 tel. 6231708
Love and human remains 16 j., dag. 18
Rock 'n Roll Junkie 16 j. dag. 20, 22.15, do alleen 21.45, di niet 22.15
Sneak preview 16 j., di 22.15
RITERION 2
Videodrome 16 j., ma 19.30
Lifetimes 16 j., dag. 17, 21.45, za zoook 14.45
Kika 16)., dag. beh. ma 19.30
IALTO 1 tel. 6623488
Sonatine 16 j., dag 20, 22
Tokio Drifter 16 j., dag. 18
IALTO 2
Riff Raff 16 j., do vrza 19,45
Raining Stones 16 zo ma di wo 19.45
Un'Anima Divisa in Due 16 j., dag. 22
Abgeschminckt! 16 j., dag. 18
IE MOVIES 1 tel. 6386016
1000 Rosen 16)., dag. 17.15, 19.30, 21.45, za zo ook 15
IE MOVIES 2
Four Weddings and a Funeral dag 17.15, 19.45, 22, za zoook 15
IE MOVIES 3
Shadowlandsdag. 16 45, 19, za zoook 14.30
In Weiter Feme, So Nah! 16 j.dag. 21.15
HE MOVIES 4
Der Himmel Über Berlin 16 j., dag. 17.15
Como Agua Para Chocolate dag. 19.30, 22, za zo ook 15
JSCHINSKI 1 tel. 6262633
Clear and Present Danger 16 j., dag. 13, 15.45, 18.30, 21.30
JSCHINSKI 2
Wolf 12 dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30
JSCHINSKI 3
When a Man loves a Woman dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30
JSCHINSKI 4
The Client 16 j„ dag. 18.45, 21.30, do vr ma di ook 13.15, 16
(JSCHINSKI 5
Schindler's List 12 j., dag. 20.15, do vr ma di ook 14
JSCHINSKI 6
Speed 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30
JSCHINSKI CINEAC
Cool Runnings dag. 11.45, 14.3,5, 16.45, 19.15, 21.45
UITKIJK tel. 6237460
Fresa y Chocolate 16 j., dag. 17.30, 19.45, 22, zo ook 15
Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de
pagina 'Info'.
Kevin Costner in de voetsporen van Gary Cooper en Cary Grant
langstelling is echter gewekt en
ze zoekt Graham op om haar
seksuele verhalen op videoband
te laten registreren. Niet lang
daarna ontdekt Ann het over
spel van haar man. Ze wordt
woedend op Graham als die
zegt al enige tijd van deze situa
tie op de hoogte te zijn. De vi
deo's zijn aanleiding voor een
explosie van frustratie, span
ning en sex.
Soderberg heeft een sobere
filmstijl. Veel lange shots en dia
logen in een streeds vrijwel
neutrale omgeving. Zonder diep
op psychologische achtergron
den in te gaan, licht hij de ka
rakters goed uit. Het enige
zwakke aan deze produktie is de
finale, waarin Soderberg alles
op zijn pootjes laat terechtko
men.
Vanaf volgende week donder
dag begint in het LVC een cy
clus met films waarin Dennis
Hopper de hoofdrol vertolkt. In
oktober is het hier 'Dennis Hop
per Time', te beginnen op 7 ok
tober met Giant
henk maurits
Wyatt Earp. Te zien: Lido 3, Leiden; Asta
2, Den Haag.
Kevin Costner als de legendarische sheriff Wyatt Earp.
Kevin Costner begint zich steeds meer te ontpoppen als
de Gary Cooper of de Cary Grant van de jaren negentig.
Vooral na Dances with wolves en The Body Guard heeft
hij het aureool verworven van de rechtschapen 'good
guy', die het opneemt tegen onrecht, criminaliteit en ver
val van morele waarden. De rol van Wyatt Earp in de ge
lijknamige film van Lawrence Kasdan lijkt hem dan ook
op het lijf geschreven, maar als film haalt Wyatt Earp wel
de lengte (bijna drie uur), maar zeker niet het niveau van
een Dances with wolves.
het belangrijkste is het ontbre
ken van een sterke dramatische
lijn, een afgerond drama zoals
de film van Sturges dat wèl
heeft.
Kasdan heeft vóór alles een
grote film willen maken, een
epos in de trant van How the
West was won met veel aan
dacht voor het landschap, de
kostuums, sfeer en aankleding,
goed camerawerk en de bij dit
soort films horende theatrale
symfonische muziek, en met
enkele grote acteurs (Costner,
Dennis Quaid, Gene Hackman,
Isabella Rossellini) als pu
bliekstrekkers.
De ingrediënten waren er dus
wel, en toch is Wyatt Earp een
film geworden zonder bezieling.
Het karakter dat Costner neer
zet is bovendien veel te ééndi
mensionaal en te braaf. Earp
had de reputatie van een schiet
grage, hardhandige sheriff.
Zoals Costner hem neerzet zou
deze figuur echter nooit 80 jaar
oud zijn geworden, maar allang
eerder zijn afgeknald.
Alles is toegesneden op Kevin
Costner, en die slaagt er ge
woon niet in om ondanks
vuurgevechten en vuurwerk
de film tot ontbranding te bren
gen. Het heilige vuur ontbreekt,
waardoor Wyatt Earp drie uur
lang zonder enige spanning
voortkabbelt en niet verder
komt dan een fragmentarische
biopic over een man die ooit de
saloon van Dodge City binnen
stapte met de woorden: 'My na
me is Wyatt Earp. It all ends
Ons Nederlanders zegt de per
soon Wyatt Earp niet zo veel,
maar in Amerika was hij in het
midden van de vorige eeuw een
legendarische figuur. Een sheriff
die met harde hand een voor
aanstaande rol schijnt te heb
ben gespeeld in de civilisering
van het wilde westen. Holly
wood gaf Earp bijna mythische
trekjes, vooral door de film
Gunfight at the O.K. Corral van
John Sturges uit 1957. In deze
geweldige Hollywood-klassieker
speelde Burt Lancaster de rol
van de goede revolverheid, ter
zijde gestaan door Kirk Douglas
als zijn vriend Doe Holliday.
Het verhaal van de O.K. Cor
ral, een schietpartij tussen Earp
en zijn broers enerzijds en een
bende veedieven anderzijds,
prikkelde ook de verbeelding
van Lawrence Kasdan. Maar in
plaats van een remake van de
oude film van Sturges, koos hij
voor een meer biografische aan
pak, waarin hij een totaalbeeld
probeert te schetsen van het le
ven van Wyatt Earp. Dat is hem
maar matig gelukt.
Om te beginnen worden er
nogal wat hink-stap-sprongen
gemaakt in de tijd, wat de film
een sterk fragmentarisch karak
ter geeft. Bovendien kom je óm
in de personages en kost het
heel wat moeite om die alle
maal uit elkaar te houden. Maar
Oppervlakkig gezever rond drankprobleem
jos de putter
When a man loves a woman. Te zien: Lido
2, Leiden; Metropole 2, Den Haag.
In de jaren zeventig maakte
buitenbeentje John Cassavetes
relatiefilms, waarin mensen el
kaar psychisch flink wisten te
tarten en achter elk gesprek een
emotionele aanslag schuil ging.
Hollywood heeft sinds die tijd
zijn eigen golven van interesse
in de problemen van eigentijd
se, herkenbare mensen. Alleen
blijft dat altijd steken in opper
vlakkig gezever, dat veelal uit
mondt in allerlei bespiegelingen
in lichte media over de bijzon
dere ziekte- dan wel angst
symptomen die zo'n film aan de
orde stelt.
Ordinary People was er zo
ëen, en Stanley and Iris. De
reeks wordt vervolgd met When
a man loves a woman, waarin
Meg Ryan en Andy Garcia (een
onverwacht sterke cast voor
zo'n flauwekul-film) een ge
trouwd stel vormen dat door
een crisis gaat. De reden: Alice
heeft een drankprobleem, en
haar Michael kan daar niet mee
uit te voeten.
Het is ongelooflijk om te zien
hoe dat onderwerp weer eens
wordt uitgekauwd, zonder dat
er iets noemenswaardigs ge
beurt. We zijn deelgenoot van
allerlei groeps- en andere praat
sessies, die wel een meer ironi
sche, of op z'n minst nuchter
der blik hadden kunnen gebrui
ken.
Alice slaat dochterlief en
wordt in een kliniek opgeno
men. Michael heeft het daar
'best moeilijk' mee. Vooral wan
neer hij merkt dat ze daar nieu
we vrienden maakt. Als therapie
voor z'n jaloezie wordt Michael
alweer een praatgroep aangera
den en dan neemt hij dat éne
lovenswaardig besluit uit de
Meg Ryan en Andy Garcia gaan door een crisis.
film: hij vertrekt. de twee, nadat Alice een pracht
Maar ja, dat was niet de be- van een rede heeft gehouden
doeling van de makers, dus voor de anonieme alcoholici,
wordt er weer een hoop kost- Na zo'n film krijg je hooguit zin
baar celluloid verspeeld aan de je eens flink te bezatten,
onvermijdelijke verzoening van
'1000 Rosen' eindigt in orgie van afbraak en geweld
jos de putter
Rock 'n Roll Junkie. Te zien: Alfa 3, Am
sterdam; Kriterion 1Amsterdam
1000 Rosen. Te zien: Movies 1, Amster-
In het kielzog van het Neder
lands filmfestival gaan deze
week twee films in premiere:
Rock 'n Roll Junkie, een docu
mentaire over popfenomeen
Herman Brood, en 1000 Rosen,
het filmregiedebuut van de ster
ke man van toneelgroep Trust,
Theu Boermans.
Voor Rock 'n Roll Junkie teke
nen maar liefst vier man: Frenk
van der Sterre, Eugène van den
Bosch, Jan Eilander en Ton van
der Lee. Hoewel die vier ver
schillende specialismen hebben
(geluid, camera, interviews en
produktie) hebben ze de film
samen ook inhoudelijk vormge
geven, wat nog enigszins valt af
te zien aan de diversiteit van het
materiaal.
Het blijft onduidelijk wat de
makers nu precies voor ogen
heeft gestaan met deze docu
mentaire: een 'direct cinema'-
achtige kijk op de rock'n'roll,
een hagiografie voor een legen
de, een tijdsbeeld rond seks,
drugs en rock'n'roll, een ironi
sche kijk op een mythe het
zit er allemaal in, maar een echt
herkenbare aanpak ontbreekt.
Dat neemt niet weg dat Rock
'n Roll Junkie enkele schitteren
de scènes kent. Meestal komen
die als het ware vanzelf, wan
neer de camera een dolende
Herman Brood registreert tij
dens een ontmoeting met een
zwerver met zere voeten, kaart
spelend in een nachtelijke sta
tionsrestauratie met een paar
meisjes van wie er één vraagt of
hij nou echt Herman Brood is,
of wanneer hij thuis een liedje
speelt voor z'n dochtertje.
Het zijn de hoogtepunten in
een film die verder wat al te
langdurig ingaat op het beken
de drugsgebruik, op verhalen
over de goeie ouwe tijd en op
concerten waarin Brood nog
slechts een schim is van vroe
ger. Cutter Menno Boerema
heeft van al dat veelsoortige
materiaal toch nog een ritmi
sche film gemonteerd, en dat is
ongetwijfeld het beste aan Rock
'n Roll Junkie.
1000 Rosen
Aan 1000 Rosen is de theater
achtergrond van regisseur Theu
Boermans goed af te zien. De
film speelt zich af in een dorps
gemeenschap in het oosten van
het land. Het leven van de per
sonages speelt zich af rond een
fabriek van staaldraad en een
magazijn van tuinartikelen.
Vanuit die microcosmos ont
wikkelt Boermans een apoca
lyptische visie op een ontred
derde wereld, waarin opportu
nisme en machtswellust hoogtij
vieren. Uiteindelijk is het dorp
overwoekerd door onkruid,
slaan de bewoners op de vlucht
(allemaal behept met longziek
te, overgehouden aan de ver
ontreinigde grond waar ze op
leven) en neemt een vuige pe
dofiele kapitalist het laatste on
schuldige wezen, een jong
meisje, mee uit rijden.
Niets wordt aan het toeval
overgelaten in 1000 Rosen: de
boodschap dat we in een kapot
te, weerzinwekkende wereld le
ven wordt er zo lang de film
duurt ingehamerd. Uiteindelijk
is dat te veel van het goede. De
film krijgt nauwelijks de gele
genheid te 'ademen', wat bij
voorbeeld zo typerend was voor
de (ook keiharde) vroege melo
drama's van iemand als Fass-
binder.
De hand van Boermans is ge
lukkiger in de spelregie. Vooral
Marieke Heebink is uitstekend
als een opportuniste, die haar
aanvankelijke minnaar inruilt
voor iemand die haar zal helpen
opgenomen te worden in de
vaart der volkeren, een onder
neming die eindigt in een een
serie liquidaties waaraan een
kettingzaag, bloedhonden en
een heftruck te pas komen. Zo
eindigt 1000 Rosen in ongecon
troleerd grand guignol, wat
jammer is voor een film die
éven over menselijke machte
loosheid en eenzaamheid leek
te gaan.
Roek-fenomeen Herman Brood,
onderwerp van een ietwat stuur
loze documentaire.