M Rtv show j Naomi Campbell wil inhoud geven aan haar vormen 'Bij Kenmerk gaat het echt om de inhoud' 'The Godfather' op de buis 'Link' is spannend als het leven zeil WOENSDAG 28 SEPTEMBER 1994 'Ik ben, daarom heet mijn album ook zo, deels 'baby', deels 'woman ROTTERDAM LOUIS DE MOULIN Naomi is weer eens te Iaat. Zal wel komen omdat ze gister nacht, na het bezoek aan Ivo Niehe, toch nog even hoogstpersoonlijk de Walletjes en de coffeeshops wilde inspecte ren. In elk geval start de overladen promo tiedag zoals gevreesd. Gelukkig blijft de vertraging beperkt tot een uur en wat belangrijker is: mevrouw Campbell is lang niet zo moeilijk in het ge bruik als haar reputatie van grillige zwarte sekspoes wil doen geloven. ,,De mensen die beweren dat ik een lastig kreng ben zijn dat alleen maar gaan roepen omdat ik niet langer hun zin deed. Als je op een gegeven moment je eigen wil doordrijft, omdat je wijzer bent geworden, dan word je ineens voor onhandelbaar uitgemaakt. Het enige dat ik altijd probeer is om eerlijk tegenover iedereen te zijn. Dat vertaalt zich wel eens in problemen, maar daar kan ik mee leven. Zolang ik zelf maar weet waarmee ik bezig ben en daar plezier in heb." Naomi Campbell (24) werd wereldbe roemd als enig zwarte lid van het. exclusie ve clubje supermodellen dat hetzij op de catwalk dan wel in alle mogelijke glossy- magctzines de betoverende glamour pleegt uit te stralen die Hollywood allang niet meer in de aanbieding heeft. „Dat is vol gens mij ook dè reden dat de huidige gene ratie modellen een status heeft verworven die vroeger alleen voor de beroemdste filmsterren was weggelegd. De media zijn in de jaren tachtig noodgedwongen op zoek gegaan naar een tot de verbeelding sprekende scene en vonden die in de mo dewereld, waar alles nu eenmaal aparter en mooier lijkt dan in werkelijkheid," legt ze geduldig en enigszins verlegen uit, ter wijl ze worstelt met de deken die haar is aangereikt omdat ze de immense hotelka mer veel te koud vindt. 'Swan' Juist van die schone schijn wil Naomi Campbell in het echt net zo langbenig als in de meeste mannendromen en voor zien van een unieke tache de beauté, zijnde een littekentje boven haar indrukwekkende lippen na zo'n negen (lucratieve) tro penjaren thans afstand nemen. Door te proberen iedereen die haar om haar god delijke uiterlijk is gaan bewonderen duide lijk te maken dat ze meer kan dan alleen maar haar geweldige sex-appeal als haute couture (of motorolie!) verkopen. Vandaar het laten verschijnen van een heuse, uit haar eigen wereldje gegrepen roman geti teld Swan en het uitbrengen van een op de internationale hitparades gericht debuutal bum Babywoman. Met die kersverse dubbelrol als schrijf ster en als zangeres heeft ze wel meteen de Britse media flink tegen zich in het harnas gejaagd. Kan echt niet, luidde het strenge Naomi Campbell heeft n i haar mars dan met veel sex-appeal motorolie verkopen. FOTO» ROBERT SMITH vonnis, want hier werd niet een nieuw multi-talent gepresenteerd, maar slechts een uitgekiend marketing-produkt. Aan haar nu dus de taak om overal uit te leggen dat het puur een ongelukkige samenloop van omstandigheden betreft. Ze wist niet beter dan dat het boek niet gelijktijdig met de plaat zou uitkomen. ,,lk heb de promo tie van Swan daarom tot het minimum be perkt. Het heeft me ook nooit zo bezigge houden. Het enige dat ik heb gedaan is een aantal banden met ideeën, schetsen en er varingen inspreken. Een ander (Caroline Upcher; LDM is daarmee aan de slag ge gaan en heeft daar uiteindelijk een vorm aangegeven die mijn goedkeuring kon wegdragen. Dat maakt mij natuurlijk nog geen romancier," meent Campbell, bij aankomst in Nederland verrast met de Ne derlandse vertaling Zwaan. Dat haar langverwachte eerste stappen als zangeres in eigen land tot nu toe even min luid zijn bejubeld doet haar aanmer kelijk meer pijn. Logisch, na drie jaar in tensief lessen in stilte en het inroepen van de hulp van een heel stel toch al zo druk bezette coryfeeën, onder wie Luther Van- dross, Chrissie Hynde, Living Colour's bas sist Doug Wimbish, rapvedette PM Dawn en het producersduo Tim Simenon-Gavin Friday. Aan de andere kant had Campbell - die al twee toneel- en balletscholen had versleten voordat ze op vijftienjarige leef tijd tijdens het winkelen door een model- lenscout werd ontdekt - ook wel rekening gehouden met beperkte bijval. Vedette „Ik weet dat ik nog een hoop te leren heb. Ik heb dit project wel grondig voorbereid, maar dat neemt niet weg dat ik op dit ge bied nog maar net begin. Je zult mij niet horen zeggen dat ik me al kan meten met al die grote namen met wie ik toevallig als model heb mogen samenwerken. Ik begin in de muziek onderaan de ladder en zal heel veel moeite hebben om me op te wer ken. Maar ik zal me daar de komende jaren wel tot het uiterste voor inspannen en dus veel minder als mannequin en fotomodel te zien zijn." „Want dit is de weg die ik altijd heb wil len inslaan, in dit milieu voel ik me einde lijk thuis," aldus Campbell, die haar voor naamste vertrouwensman Gavin Friday leerde kennen via haar dierbare U2-con nectie, in eerste instantie haar ex-verloofde Adam Clayton, tegenwoordig de hele band en aanhang, waar ze de integerheid treft'"' die ze in de modewereld nogal eens heeft gemist. Hoewel ze het niet met zoveel woordent zegt hoopt ze nog eens uit te groeien tot' een veelzijdige showbiz-vedette la Diana Ross en Josephine Baker. Haar nu al met deze inspiratiebronnen (naast haar pas 40- jarige moeder en bijna evenbeeld Valerie) vergelijken slaat naar Campbell's beschei den mening helemaal nergens op. Met laatstgenoemde deelt ze hooguit een be paalde voortrekkersrol, beaamt ze zeer aar zelend. „Wat ik voor de zwarte modellen-5 wereld heb gedaan staat eigenlijk niet in verhouding tot het pionierswerk van Baker als naaktdanseres in de jaren twintig. IkL,. ben inderdaad de eerste zwarte, soms ook'" uitdagende covergirl op een heleboel toon-; aangevende style-magazines geweest, maarj zo verschrikkelijk revolutionair is dat na-i^ tuurlijk ook weer niet geweest." Compensatie In haar (bijna blauwe) ogen staan haar ras-I g genoten daar waar het gaat om waardering)" en vooral honorering in die (reclame-Jsec-lg tor nog steeds op achterstand, weet Camp-L bell. Ook haar opzienbarende optreden als'1 lokmiddel voor een nieuwe Shell-olie heeft! daar nagenoeg niets aan kunnen verande ren. Die adembenemende stunt geen solo, omdat wegens tijdgebrek een Neder landse stand-in moest worden ingehuurdj ziet ze als een kleine compensatie het uitblijven van de ultieme bonus voor elk (in de praktijk blank) topmodel: een langlopend miljoenencontract met een! sjieke cosmetica-fabrikant. „Ik heb inmiddels wel aardige aanbie-| dingen op zak, maar nog altijd zijn die niet van het niveau van de blanke meisjes uit! mijn omgeving," bekent Naomi, doelend) op Claudia Schiffer, Linda Evangelista, en zovoort. „Daarom kan ik ze niet accepte-1 ren. Mezelf voor een veel lager bedrag als duurzaam visitekaartje van zo'n firma pre senteren zie ik toch als een soort verraad) tegenover mijn ras. Aan het woord is haar ernstige kant, de volwassen vrouw vol serieuze ambities. Haar frivole zijde, die tijdens dit onderons je (driewerf helaas) verborgen blijft, moet echter niét worden onderschat. ,,Ik ben, daarom heet mijn album ook zo, deels baj by, deels woman. Ik ben dat in de mode- wereld altijd gebleven, ik wil dat als^pop- zangeres, zo lang ik leef graag zo houden. Het kind dat in je zit moet je af en toe wak ker schudden en de kans geven zich lekkerD^ te laten uitleven. Ikzelf doe dat privé op ge-p zette tijden, ik geef die vrolijke boodschap*^ 1.2 a deze plaat." Ilona Hofstra kiest voor de kleinschaligheid van IKON HILVERSUM GPD anuëla Kemp RTL 4 naar de KRO. Victor Deconinck van NOS naar I ROS. Dieu- wertje Blok terug bij de KRO. En Veronica gaf onlangs met blijdschap kennis van de komst van RIL 4's Leontine Ruiters. De traditionele stoelendans aan het be gin van een nieuw tele visieseizoen is inmid dels achter de rug. En als altijd was de ene transfer verrassender dan de ander. Opmerkelijk is ook de overstap die Ilona Hof stra recentelijk maakte van Veronica naar de IKON. Na vijf jaar keert Ilona Hofstra morgen avond als presentatrice terug op het scherm. Met Job de Haan vormt zij het nieuwe presentatieduo van IKON's actuali teitenrubriek Kenmerk. Daarnaast gaat Ilona Hof stra ook als verslaggeefster aan de slag. „Na vijf tien jaar bij hetzelfde bedrijf gewerkt te hebben, wilde ik wel eens wat anders." Ilona Hofstra heeft in de vijftien jaar bij Veroni ca zo'n beetje alles op het gebied van radio en te levisie gedaan. Ze werkte als redacteur, als ver slaggever, als documentairemaker, als bedenker van programma's en als presentatrice van pro gramma's als Heelmeesters, Fitraceen Konsumen- tenlijn. De laatste vier jaar werkte Ilona Hofstra als verslaggeefster bij Veronica's actualiteitenru briek Nieuwslijn dat vorig jaar opging in 2 Van daag. Kleine club „Ik kwam bij Veronica toen het nog een aspirant- omroep was. Het was een kleine club, waar ieder een alles deed. In de loop der jaren is Veronica steeds groter geworden. En de contacten met col lega-programmamakers en met de leiding steeds minder intensief. Ik ben geen type voor groot schalige bedrijven. Op feestjes met vijftig mensen kom ik ook liever niet. Geef mij maar een avondje met vier vrienden. Dan kan er echt gepraat wor den." De hang naar kleinschaligheid bracht Ilona Ilona Hofstra: „Bij een kleine omroep is wel tijd en aandacht van je collega's voor je programma." FOTO TON KASTERMANS Hofstra bij de IKON. Nu ze een paar weken bij Kenmerk aan de slag is, merkt ze dat de keuze voor een kleine omroep de juiste was. „Hier is wel tijd en aandacht van collega's voor je programma en voor de onderwerpen waar je mee bezig bent. Dat werkt wel zo pret tig" Met lede ogen ziet Ilona Hofstra de ont wikkeling aan dat in Hilversum qua pro grammering meer en meer eenheidsworst wordt gedraaid. „Vroeger werden nieuwe programma's overwegend binnen de omroepen be dacht. Door eigen programmamakers. Die taak wordt steeds meer overgenomen door buitenprodu centen. Zij leveren kant en klare produk- ten met als gevolg dat omroepen almaar meer op elkaar gaan lijken. In programma's is helaas steeds minder ruimte voor omroepen en journa listen om een standpunt in te nemen. Bij Ken- werArkan dat nog wel. Dat spreekt me aan." „Bij Kenmerk gaat het niet om de veipakking, maar om de inhoud. We gunnen de kijker een blik achter de ontwikkelingen in de wereld. Wat betekenen die ontwikkelingen voor de onder drukten in de maatschappij? Naar die invalsheok gaat ook mijn persoonlijke voorkeur uit. Dat was al in de tijd dat ik het medische programma Heel meesters maakte. Dat programma richtte zich vooral op de rechten en positie van patiënten. Te genwoordig laten de medische programma's graag zien hoever de medische wereld is en wat er allemaal kan. Ik bracht in Heelmeesters liever naar voren wat er allemaal niet mogelijk was." De overstap van Veronica naar de IKON bete kent voor Ilona Hofstra tevens de terugkeer op TV als presentatrice. „Dat is een aardige bijkomstig heid. Presenteren heb ik altijd met veel plezier ge daan. Ik vind het leuk om dat weer op te pakken. Ik solliciteerde naar de verslaggeversbaan en daar is het presentatiewerk later bijgekomen." (Uitzending, morgenavond om 21.11 derland 1) Ne- HILVERSUM GPD De maffia-familie Corleone staat centraal in de mini-serie The Godfather, die de TROS vanaf vrijdagavond 30 september in drie delen uitzendt. Het klassieke maffia-verhaal van Mario Pu- zo is verfilmd door Francis Ford Coppola en speelt zich af in Amerika. The Godfather toont het reilen en zeilen en vooral de invloed van de maffia. De hoofdrollen in de mini-serie worden ge speeld door onder andere Marlon Brando, Al Pacino en Robert de Niro. De maffia-familie Corleone wordt gevolgd vanaf het moment waarop godfather Don Vito Corleone (Marlon Bran do) op het toppunt van zijn macht staat. Als de jonge garde, zijn zoon en beoogd opvolger Sonny in de strijd met een rivali serende familie sneuvelt, treedt de jongere Michael (Al Pacino) tegen wil en dank in zijn vaders voetsporen. In het verhaal komen veel flashbacks voor uit het leven van de oude Corleone. In die terugblikken speelt Robert de Niro de rol van Don Vito. Deel 2 en 3 van The Godfather zendt de TROS op vrijdag 3 en 10 oktober uit. De afleveringen beginnen steeds om 21.25 IKON en KRO ontlenen jeugddramaserie aan werkelijkheid Het duurt hooguit tien minuten en dan ben je vergeten dat het acteurs zijn. Mo, Joep, Güler, Ricky, Dennis en Aaltje zijn zo levensecht, die kom je gewoon morgen op straat tegen. De zes jongeren zijn de hoofd personen in de nieuwe jeugd dramaserie Link van de IKON en de KRO. Link is het verhaal van een groepje jongeren dat overhoop ligt met het leven. Ze hebben ruzie thuis, op school en op hun werk, ze raken verzeild in pros titutie en criminaliteit en vriendschappen staan onder druk. In de stad proberen ze het hoofd boven water te houden. Aan Link zijn jaren van re search en schrijven vooraf ge gaan. De hoofdpersonen en het verhaal zijn ontleend aan de werkelijkheid. Daarmee is Link een bijna journalistieke docu mentaire geworden. Karei Ey- kman, Mary Michon en Ruud Schuitemaker (het team dat eerder de IKON-serie Kanjers maakte) zijn de drijvende krachten achter Link. Zij teke nen onder meer voor het idee, het scenario, de research en de regie. Mary Michon: „We zijn ruim vijf jaar geleden begonnen met het samenstellen van enke le thema's. Die zijn we gaan uit diepen. Zo hebben we onder zocht wat er met weglopers ge beurt. Hoe komen ze aan on derdak? Hoe komen ze in de drugsscene terecht? Zo kom je steeds een stapje verder. Dan ontdek je dat ze met prostitutie in aanraking komen. We zijn ook in een jeugdgevangenis gaan praten met jonge delin quenten. Met wat voor proble men zitten zij? We wilden een zo compleet mogelijk beeld krij gen van de wereld waarin jon geren leven." Natuurgetrouw Volgens eindredacteur jeugd programma's van de IKON, Lejo Schenk, is Link „ongetwijfeld één van de interessantste items van het nieuwe TV-seizoen." De IKON heeft op het gebied van Nederlands jeugddrama een naam hoog te houden en daar is de omroep met Link zonder meer in geslaagd. Dat is niet in de laatste plaats de verdienste van de jonge ac teurs. Andrea ter Avest (Mo), Thijs Vink (Joep), Zeynep Oz- kaya (Güler), Coen van Vlijmen (Ricky), Rody Griët (Dennis) en Ilse Janssen (Aaltje) zijn geko zen uit ruim honderd kandida ten. Deze amateur-acteurs kropen tijdens de repetities, die bijna een jaar duurden, in de huid van de hoofdpersonen. Maar ze stopten er ook een deel •van zichzelf in, waardoor hele natuurgetrouwe personages zijn Mo (15) woont sinds haar ou ders uit elkaar gingen met haar broertje bij haar moeder. Ze wijt al haar problemen aan haar moeders nieuwe relatie en loopt van huis weg. Joep (16) werkt in de snackbar van zijn vader, waar aanhangers van de plaat- stelijke voetbalclub graag rond hangen. De Turkse Güler (16) woont sinds haar vijfde in Ne derland en komt voortdurend in conflict met de traditionele ei sen die haar omgeving aan haar stelt. Dennis (17) bracht een groot deel van zijn leven door in kindertehuizen en weet niet wie zijn vader is. Ricky (16) is door zijn vader mishandeld en heeft het recht in eigen hand geno- !h Mary Michon: „Aarf 'Link' zijn jaren vanïf research en schrijveU voorafgegaan.' FOTO men. Aaltje (17) liep op h< veertiende van huis weg, ze niks mocht van haar oudei Het verhaal speelt zich af I Utrecht. „Het had net Amsterdam of Rotterdam ki nen zijn", aldus regisseur Rul Schuitemaker. „We hebl voor Utrecht gekozen het de enige stad is n groot winkelcentrum dat nachts open is. Zo kunnen ook het echte nachtleven serie laten zien." Het verhaal kreeg v vorm op de montagetafel. Rul Schuitemaker is inmiddels meer dan een jaar met de tage van Link bezig. „In lijnen stond vast wat er met hoofdpersonen zou gebet maar we hebben het script voorbeeld steeds aangepast de actualiteit en de draai die acteurs aan hun personage ven." De makers hebben wust voor gekozen de actt niet met uitgeschreven tekst] naar huis te sturen. „Zij krej tijdens de opnames wel ren waar ze ergens in het haal zaten en wat er in grove I nen met ze ging gebeuren, de scène kreeg pas vorm tijde de opname zelf."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 10