Beurs voor fijnproevers èn leken 'Patrick, je t'aime!' uit duizenden bakviskelen Brigitte Bardot (60): eeuwig jong Cultuur Kunst Mimiek: vlot en vaardig BEELDEN STORM Jubileumprogramma Djazzex: grillig, veelzijdig en verrassend ZATERDAG 24 SEPTEMBER 1994 Gratis bus naar Romeo en Julia reiden Op zaterdag 8 oktober presenteert het Nationale Ballet van Litouwen het klassieke ballet Romeo en Julia in het AT&T Danstheater aan 't Spui in Den Haag. Bij K&O aan de Oude Vest 45 in Leiden zijn tot 1 oktober toegangskaarten, met gratis bus vervoer, te koop voor dit romantische ballet. The Dubliners in Stadsgehoorzaal leiden De legendarische Ierse folkgroep The Dubliners treden op vrijdag 30 september op in de Stadsgehoorzaal in Leiden. Kaarten kosten f 52,50 en zijn verkrijgbaar bij K&O aan de Oude Vest 45 en bij de VW-bureau's. K&O-leden krijgen f 5,00 korting op de toegangsprijs. Stones lenen naam aan credit card mew vork De Rolling Stones hebben hun naam en logo geleend aan het plastic betaalgemak, de credit card. Behalve de naam van de Stones staat hun karakteristieke rode 'lippen-en-tong' beeldmerk op de kaart. Fans die de kaart aanschaffen krijgen kortingen bij muziekwinkels in de VS en punten waarmee zij ar tikelen uit de Stones-catalogus goedkoper kunnen aanschaffen. Vijf antiquariaten uit Leidse regio in Amsterdamse RAI recensie wunand zeilstra 'Op blote voeten in het park' van Neil Simon door Mimiek's Theater. Regie: Har ry de Reus. Gezien- 23/9, Tnpodia, Katwijk. Aldaar nog te zien, vanavond. Mimiek's Theater uit Katwijk maakt van de mogelijkheden van Neil Simon's blijspel dankbaar gébruik. De eerste 45 mi nuten van het stuk zijn bedoeld om de handeling op te bou wen. Dat gebeurt hier vlot en vaardig. Als dat eenmaal ge smeerd loopt, kan er voor de rest van het stuk bijna niets meer stuk. Inderdaad wint de voorstelling steeds meer aan kracht. Een pas getrouwd stel neemt zijn intrek op een zolderver dieping. Huishoudelijke beslommeringen zijn een eerste be proeving voor de tortelduifjes. Vijf hoog bijvoorbeeld blijkt achteraf toch wel erg hoog te zijn. De PTT-monteur, de leve rancier en schoonmama komen dan ook bijna halfdood bo ven aan. Dat gegeven wordt door Mimiek nogal kluchtig geaccentu eerd. Dat is-een zwak punt, want juist dit soort blijspelen zijn bepaald niet gebaat bij overacting. Gelukkig echter komt dit maar sporadisch voor en weet men meestal de juiste toon en timing te treffen. Mede door het tip top verzorgde decor is er sprake van een geslaagde voorstelling. Het neusje van de zalm is er te zien. Boeken- en prenthandelaren van over de hele wereld komen vol gende week naar Amster dam voor de vijftiende In ternationale Antiquarische Boeken en Prenten Beurs. En tussen die 125 zeer ge renommeerde handelaren, staan maar liefst vier verte genwoordigers uit Leiden en één uit Lisse. Dat je hier niet zomaar met je boe kenstalletje terecht komt en dat zo'n beurs beslist niet louter een walhallah is voor stoffige boekenwur men alléén, leggen Piet van Winden (AioloZ) en Chris Uhlenbeck (Hotei) in een vlammend betoog uit. leiden annemiek ruygrok De beurs wordt eens in de twee jaar gehouden, telkens in een andere plaats. Amsterdam is ooit eerder aan de beurt ge weest, maar het ziet er naar uit dat deze tweede keer ook voor lopig de laatste zal zijn. ,,Er zijn 17 landen lid van de Internatio nal League of Antiquarian Booksellers (ILAB), die de beurs organiseert, en er komen er steeds meer bij. Elk land wil na tuurlijk een keer aan de beurt komen." Om lid van de ILAB te wor den, moet je als antiquariaat aan een groot aantal kwaliteits eisen voldoen. Ie moet catalogi uitgeven van de boeken en prenten die je in de aanbieding hebt, je moet over een handbi bliotheek beschikken en er mag geen klacht van wie dan ook over je bekend zijn. „Ze kunnen geen 'handige' jongens gebrui ken. Als je toegelaten wordt tot de ILAB, betekent dat een keur merk, een waarborg. Antiquari sche boeken en prenten moeten je leven zijn. En dan moet je je zelf nog tot zo'n niveau zien te tillen dat je aan musea mag le veren." Het lidmaatschap is ook persoonlijk, staat niet op naam van de zaak. Chris Uhlenbeck van Hotei is gespecialiseerd in Japanse prenten en wetenschappelijke boeken over Japan, terwijl Piet van Winden van AioloZ zich op de 20ste eeuw heeft gestort. Patrick Bruel zal waarschijnlijk nergens zo als een godheid onthaald worden als in zijn thuisstad Parijs. FOTO OPD/LEX VAN ROSSEN parus peter bruyn 'Patrick, je t'aime!', klinkt het gillend uit duizenden meis jeskelen. Frankrijks grootste popster van dit moment, Pa trick Bruel, is in het Parijse sportpaleis Bercy aan een nieu we tournee begonnen die hem ook in de rest van Europa - woensdag 28 september staat hij in het Rotterdamse Ahoy' - zal brengen. Maar nergens zal hij waarschijnlijk zo als een godheid onthaald worden als in zijn thuisstad Parijs. Samen met Patricia Kaas is Bruel op dit moment het grote kassucces van de Franse pop. Ook in ons land heeft de in Al gerije geboren Fransman een opmerkelijk groot aantal exem plaren van zijn in 1992 versche nen live-dubbelalbum 'Si ce coir' uit 1992 weten af te zetten. in eigen land is Patrick een tiener-idool. Zijn Nederlandse platenmaatschappij probeert Bruel een beetje als eigentijdse chansonnier te slijten, maar dat is teveel eer. Patrick is een pop artiest van het kaliber Ramazzotti in Italië en Rob de Nijs bij ons. Maar, Bruel rockt meer dan Ramazzotti. Veel meer. Springsteen en Hendrix behoren tot zijn idolen en dat is tijdens zijn live-show te mer ken. In de gigantische Parijse sporthal worden de liedjes stuk voor stuk meegezongen. Soms geeft Bruel één of twee regels en maakt de zaal het af. Hij maakt het zijn publiek niet lastig. De ballads hangen van de gladste keukenmeidenromantiek aan elkaar en de rockers zorgen voor het macho-gehalte. Het ziet er allemaal fantas tisch uit met vier danseressen en een gelikte lichtshow. Er wordt vakkundig gespeeld door de vijfkoppige band, maar de ster gaat geen vorm van effect bejag uit de weg. Daardoor krijgt de show de subtiliteit van een chirurg die een cirkelzaag gebruikt om een pink te ampu teren. Slechts één keer slaagt Bruel erin het amusementsniveau, het platte behagen, te overstij gen. Dat is als Jacques Brels 'Fernand est Mort' ingezet wordt - zoals hij tijdens een vo rige tour reeds 'Jef zong. De fans willen meteen weer mee klappen, maar aarzelen als de tekst van het lied tot hen door dringt. Het is het enige moment van het optreden dat het even doodstil is. Het enige moment dat Bruel voor een verassing zorgt. Gelukkig voor de aanhang gaat meteen daarna de druk weer van de ketel en klinkt het 'Patrick, je t'aime' voor de zo veelste maal krijsend uit de dui zenden kelen. Hier wordt de ti tel van zijn grootste hit, 'Casser la Voix' wel heel letterlijk geno men. V.l.n.r.:Piet van Winden (AioloZ), Kasper van Ommen (Burgersdijk Nirmans), Chris Uhlenbeck (Hotei) en R. Smitskamp (het Oosters Antiquari- um) met hun beursaanbiedingen': het neusje van de zalm in Amsterdam. foto hielco kuipers Eerste drukken, maar ook avan't-garde, kunst en fotografie heeft Van Winden in zijn collec tie. Burgersdijk Niermans, ook op de beurs, richt zich op klassieke talen en filosofie. Zij doen wat de essentie is van zo'n beurs: zich presenteren met goede boeken uit hun speciali satie. De vierde Leidse deelne mer, het Oosters Antiquarium (voorheen Brill) is gespeciali seerd in het Nabije Oosten, de humaniora en biologie. Flet brengt een Indonesische Koran uit de 18de eeuw naar de beurs. Lemmers uit Lisse heeft losse bladen uit het beroemde 17de- eeuwse stedenboek van Joan Blaeu, getiteld 'Toonneel der steden van de Vereenighde Ne derlanden' te koop. Het betreft onder meer kaarten van Brielle, Gorinchem, Gouda, Schiedam en Schoonhoven. „Het is een beurs voor fijn proevers, maar ook een die een kijkje geeft in een gebied wat le ken erg aanspreekt. Ook men sen die maar 100 gulden te be- Geen gesjoemel De liefhebber kan volgende week smullen, want er zijn heel bijzondere boeken en prenten te koop. Het Parijse antiquariaat Les Enluminures biedt bijvoor beeld een zeldzaam 15de-eeuws getijdenboek te koop aan voor de lieve som van 1,4 miljoen gulden. „Een vaste prijs, want het is geen veiling." Wat hebben Uhlenbeck en Van Winden zelf voor bijzon ders te bieden? Chris Uhlenbeck wijst in de catalogus twee 'be trekkelijk unieke' prenten over de ballonvaart in Japan aan. „En waarom zijn ze uniek? Die eerste prent uit 1869 is nagete kend van een prentje uit Ameri ka. In die tijd was 'er namelijk nog nooit een ballon in Japan geweest. Dat hebben ze dus ge woon nageaapt." Dat Japanners imitators zijn, blijkt ook uit zijn topstuk, een gezicht op Decima (Nagasaki): „Daarop zijn de 'Leidse Poort' en de 'Muider- poort' afgebeeld. Die had je daar natuurlijk helemaal niet. Ze hebben vreemde elementen in hun eigen grafiek toegepast." Verrassing Piet van Winden heeft een 'gro te verrassing' in petto. Het heeft met zijn Reve-belangstelling te maken, maar wat het precies is, wil hij nog niet kwijt. „Ik heb dit niet speciaal voor de beurs be waard. Maar door een onvoor stelbaar toeval heb ik op iets heel moois beslag weten te leg gen." Hij doet overigens met moei te afstand van een prent van Jan Rinke met een tafereel in Volen- dam. Een zeer kleurrijk 'bouw pakket'. En hij heeft nog meer aanbiedingen 'waar de liefheb ber van tintelt', zoals een nog maagdelijk exemplaar van 'het Signaal' van Paul van üstayen. „Die bundel was te baldadig en werd uit de handel genomen. Dit ene exemplaar heb ik toch te pakken kunnen krijgen. Er zit een door Van Ostayen zelf on dertekende kwitantie in. Dat de koper 3,50 heeft betaald." Uhlenbeck en Van Winden hebben op voorhand al poten tiële kopers voor hun aanbie dingen. Maar de regel op de beurs is dat wie in het eerste uur komt, het eerste maalt. Daarna komen pas de 'voorinlekenaars' aan de beurt. I let is dan ook heel gebruikelijk dat, zoals met een gewone uil verkoop, belangstellenden al uren van te voren op de sloep staan. Zodra de deuren open gaan rennen zij op hun gympen naar binnen. Om juist dat ene boekje of die prachtige prent te bemachtigen, waar zij al zo lang van watertanden. Dc vijftiende Internationale Antiquarische Boeken en Prentenbeurs wordt gehouden in de RAI in Amsterdam op donderdag 29/9 (16-21 uur), vrijdag 30/9 en zaterdag 1/10 (11-18 uur). leiden eric bos Brigitte Bardot wordt op 28 sep tember zestig jaar. Nog niet zo heel lang geleden zouden de bioscopen dat meteen hebben aangegrepen om een retrospec tief van haar films te vertonen. Maar dat is voorbij. Brigitte Bar dot - BB, zoals ze internationaal bekend stond - is nog slechts onderwerp voor de televisie die binnenkort een aantal BB-films uitzendt. Dat is wel nodig, want welke jonge filmganger weet nog wie 's werelds beroemdste actrice van de jaren '50, '60 en begin '70 was. Een actrice die sinds haar veertigste niet meer acteert en als een vroeg-oude vrouw het dierenleed in de we reld te lijf is gegaan? Dat van dat dierenleed zat er al vroeg in. In 'Les bijouteries du claire de la lune' uit 1958 vliegt Brigitte Bardot haar te genspeler Stephen Boyl aan als deze een speenvarken wil slach ten. BB scheurt tijdens dat ge vecht haar jurk en voor het eerst in haar filmografie komen haar weelderige borsten bloot te lig gen. Overigens werden die borsten er indertijd uitgeknipt door de censuur. De vermaardheid, of zeg maar gerust beruchtheid van BB, zat 'm niet eens zozeer in de ontblote lichaamsdelen (dat gebeurde overigens minder vaak dan we ons herinneren), maar het gebrek aan gêne waar mee ze haar lichamelijkheid en sexuele verlangens etaleerde. Het ontbreken, zeg maar, van een moraal. BB was volstrekt immoreel volgens de normen van de jaren '50, en dat was dan ook meteen het vernieuwende eraan. Je vroeg je bij elke nieu we film weer af, hoe bloot ze nu weer zou gaan. Maar ze had, om de Britse acteur Michael Same te citeren, niet alleen cha risma, want dat woord schiet te kort, maar kracht. 'Wat een kracht straalde ze uit, wat een persoonlijkheid, ze was écht heel bijzonder.' Dat ontdekte ook de Ameri kaanse filmwereld waar ze te gast was om de hilarische, spannende 'Viva Maria' te pro moten. De grote ontdekldng was dat ze niet zomaar een Franse Marilyn Monroe bleek te zijn, maar een echte persoon lijkheid, sterk, warm, ongekun steld en humoristisch. De zesde BB-film in 1956, deed al haar voorgaande films (ja, zelfs de films zonder BB) vergeten: 'Et Dieu créa la fem me' van Roger Vadim die met haar getrouwd was. Hij bracht zijn echtgenote commercieel voorbeeldig aan de man, com pleet met een van de film 'Nia gara' met Marilyn Monroe afge keken billboard waarop BB in een knalrode MM-jurk ligt uit gestrekt, terwijl de zee erachter haar dreigt te overspoelen. De film sloeg, ondanks de door de censuur gehanteerde schaar, in als een bom. Niet eens door al dat bloot (zo bloot en zo ver blindend mooi is BB ook weer niet geweest), maar door het •volledig ontbreken van een mo raal en omdat hier een vrouw werd neergezet die liet zien zin in sex te hebben, in mannen en ze zelf verslond in plaats van af Brigitte Bardot was volstrekt immoreel volgens de normen van de jaren '50. FOTO ARCHIEF te wachten tot die kerels het ini tiatief namen. Over haar uiterlijk maakte BB zich aanvankelijk geen zorgen, tot ze, gepokt en gemazeld door het leven, enkele zelfmoordpo gingen, kapotte liefdes en een mislukt moederschap, in 1973 van jong, stralend sexbommetje ineens een oude vrouw was ge worden. Dat deed haar beslui ten met filmen op te houden en zich de rest van haar leven te verontschuldigen voor haar fy sieke veranderingen, het verval. Tijdens de genoemde pers conferentie rond 'Viva Maria' werd de vraag gesteld wal BB zou gaan doen ais ze niet meer jong was. Het antwoord van BB's perschef luidde: 'De we tenschap zal wel iels uitvinden voor ze 60 is'. Dat is niet ge beurd. Brigitte Bardot is nu 60 en dat is haar aan te zien. Maar in haar films blijft ze ecuwig jong en legt ze in elke herverto ning haarscherp de wortels bloot van onze jaren '50 en '60- moraal. Schubert wist het al: wat onvol tooid is, is mooi. Maar hoe vonk zijn 'Unvollendete' ook ge speeld wordt bij crematies en begrafenissen, in Nederland be staat er nog altijd geen echte cultuur van het onvoleindigde. 1 let fragmentarische staat laag in aanzien. Restanten van het verleden worden tot de laatste splinter opgeruimd als oude rommel, of net zo lang geres taureerd en gereconstrueerd, tot er geen brokje authentiek materiaal meer in te vinden is. Om die reden zijn echte ruïnes hier schaars: een handjevol middeleeuwse kastelen, wat Ro meinse muurtjes, on dan heb je het wel gehad. Op dit moment doet zich een uitstekende gelegenheid voor om eens wat verandering te brengen in deze situatie. I nige tijd geleden sprak de Neder landse bevolking zich via een enquête vernietigend uit over de esthetische kwaliteiten van het zogeheten 'Maupoleum' in de Amsterdamse Jodenbree- straat. Het Maupoleum, vei noemd naar zijn financier Maup Caransa (die van de ont voering), werd in de jaren '60 gebouwd als behuizing van de Amsterdamse universiteit, recht tegenover de eertijdse woning van Rembrandt in de Waterloo- pleinbuurt. Geheel in de geest van de tijd ontwierp de archi- tekt een grauwe belonkolos, «In- op geen enkele manier aansloot bij de bestaande omgeving. I )e zegeningen van het modernist i sche mega complex bleken ech ter spoedig minder groot dan de desillusie. 'Het lelijkste gebouw van ons land,' zo luidde al snel het door weinigen bestreden oordeel over het Maupoleum. Dit, en nog het één en ander, leidde vo rig jaar tot het besluit om het verguisde pand dan maar weer te af te breken. Een maand gele den #erd begonnen met het slechten van de muren, wal overigens niks meevalt, zo blijkt. I let grijze gevaarte be toont zich uiterst weerbarstig, waardoor dc sloop maar lang zaam vordert. Nu doel zich iels merkwaardigs voor. Volkomen onverwacht is dit lelijke eendje van de Nedei landsearchitcktuur uitgegroeid tot een schitterende zwaan. I Iet overblijfsel van het Maupoleum is in één woord: prachtig. Het ooit zo dorre blok staat er in al zijn onttakeling bij als het io- losseum van de moderne bouw kunst. Metershoge puinheuvels Hunkeren het karkas, dat niet langer oogt als de kille Stalinisti sche bunker van weleer, maar eerder doet denken aan een melancholieke mammoet, die lijkt te berusten in zijn naderen de einde. Wat zou het mooi zijn als het Maupoleum zo, in staal van on voleindigde ontmanteling, kon blijven voortbestaan. I )e ruïne zou liét monument worden voorde mislukking van de mo derne, naoorlogse architektuur. Bestuurders, stadsvernieuwers en architekten zouden onont koombaar geconfronteerd blij ven worden met de les, dal niet ongestraft zo radicaal kan wor- di:n inbegrepen in ecu orga- nisch gegroeide stadsomgeving zonder deze voor lange tijd te ontzielen, De Jodenbreestraat zou bovendien verschoond blij ven van de chicanes der pro jectontwikkelaars, die in plaats van het Maupoleum ongelwij feld iets nog lelijker,s zullen neerzetten. Amsterdam zou er een attractie van formaat bij zou krijgen. Ik verheug mij op het moment, dat de eerste bomen uit liet dak van het Maupoleum zullen groeien. Maar helaas, zo ver zal het waarschijnlijk wel niet ko- ONN SCHILSTRA recensie maarten baanders Voorstelling: jubileumprogramma door Djazzex. Ge zien: 23/9 in de Leidse Schouwburg. Tien jaar geleden begon Djazzex met pure jazz-dans. Sindsdien heeft de groep deze stijl verrijkt met andere bewegingen uit het moderne ballet. Dat Djazzex zich tot een grensverleggende groep heeft ontwikkeld, blijkt in het jubileumpro gramma met o.a. twee werken van vaste choreografen van deze groep: Glenn van der Hoff en Neel Verdoom. Zij hebben een grillige, veelzijdige en verrassende stijl gemeen. 'Movement no. 7' van Van der Hoff is op grond van improvisaties opgebouwd in samenwerking met de Amerikaanse saxofonist David Liebman. Ongedwon genheid en vindingrijkheid bepalen de sfeer. Ook zijn er passages met een su blieme scherpte. Toch houdt 'Movement no. 7' de aandacht niet vast. Het dans- materiaal wordt te weinig door een lijn verbonden. Telkens wanneer er span ning opgebouwd is, komt er alweer een ander fragment met een heel andere la ding en soms gaat de spanning ten on der in onbestemd rommelig langs elkaar heen lopen. Te grillig dus en te weinig eenheid. Er wordt gesuggereerd dat er een thema is. De danseressen maken schrijfbewegingen in de lucht, maar doordat deze gebaren los staan van de dansbewegingen, blijft de betekenis in de lucht hangen. Veel hechter is 'Heen en weer gelokt' van Neel Verdoorn. Haar bewegingstaal is minstens zo,veelzijdig, er is evenveel afwisseling van snelle, elastische passa ges en rustige momenten, maar de over gangen zijn vloeiend, meevoelbaar en de gebaren komen logisch uit elkaar voort. Vooral de combinatie van weidse en kleine, vaak humoristische bewegingen is een kracht van dit dansstuk, dat met de souplesse en nauwkeurigheid werd uitgevoerd waar Djazzex al jaren een grote reputatie om heeft. Afsluiting van het programma is 'l'ran cesca at home with Walter's one minute' van Antony Rizzi, een succesvolle reprise uit 1993, een hilarische weergave van liet leven van een druk gezin, met gekibbel, geduw, gebrek aan tafelmanieren en een strenge moeder: zeer herkenbaar! De sfeer van het verhaaltje wordt prachtig voortgezet in abstractere danspa.ssages,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19