Het interieur weerspiegelt gevoelsleven TERRAZZO, mortel met stukjes natuursteen, al rond 1600 voor Christus maakten de hiermee vloeren. De Romeinen maakten de techniek, die nu weer volop in de belangstelling staat, ook in contreien populair. Hier en daar een kleuraccent, een kast of deur in een afwijkende kleur geeft je de KEUKEN een heel persoonlijk accent. En later kost het geen kapitalen om weer eens wat nieuwe kleurtjes aan te brengen We leven in de tijd van de individuele smaak. De mens spiegelt zich veel minder aan 'hoe de buren het doen', maar veel meer aan de ei gen persoonlijkheid. Die instelling heeft grote invloed op het interieur. Bovendien kopen we onze inrichting niet meer 'voor het leven', maar passend bij onze smaak en portemon nee van dat moment, om enkele jaren later weer op een heel andere toer te gaan. Omdat we sneller van interieur veranderen en ook gauwer kiezen vooreen heel andere stijl, hebben woontrends een vrij kort leven. Niet dat de woontrends jaarlijks veranderen. Zo snel gaat het nu ook weer niet, maar er doen zich regelmatig verschuivingen voor, die vooral het gevolg zijn van een veranderende mentali teit. Voor de tweede helft van de jaren negentig- verwachten interieurarchitecten, stylisten en binnenhuisadviseurs meer aandacht voor het gevoelsleven en allerlei spirituele en zelfs mys tieke zaken. De mens van vandaag wil ook via zijn Inrich ting laten zien wie hij is en hoe hij denkt. Wie zich verdiept in het herontdekken van oude waarden en tradities zal ongetwijfeld worden aangesproken door de trend die men ambach telijk wooncomfort heeft gedoopt. In deze interieurs zijn stoffen sfeerbepalend. Veel materialen zijn zacht, zoals velours, alcan- tara, nubuck, chenille of zijde. We zien hoezen over zitmeubels, warme quilts en jacquardstof- fen in renaissance-achtige herfstkleuren. De muren hebben streepbehang en op de vloer ligt 'oud' ho4ut, wollen bouclé of een karpet met glanzende garens. Comfortabele banken zijn vaak de spil van het interieur. De meubels staan echt op hun plaats, alsof ze daar altijd hebben gestaan: naast de haard, bij het bu reau, in de eetkamer. Oosterse mystiek is iets voor mensen die zich richten op communicatie met andere culturen. Het interieur is dan ook duidelijk een cultuur mix. Indiazijde, dhurries en tafelpoten in de sfeer van Turkse torentjes De meubels zijn vrij groot en vloeiend van lijn Toonaangevende materialen zijn rotan, raffia en hout. Glanzen de oppervlakken zijn vaak voorzien van blad goud. De kleuren zijn intens en sensueel: vio let, oranje, rose, bordeaux en magenta. Er wordt rijkelijk gewerkt met stoffen als taftzijde, ribfluweel en brokaat en bij de dessins zien we vooral bloempatronen. Wie op zoek is naar de essentie der dingen, zal waarschijnlijk kiezen voor Back-to-Base. Hier staat de ruimte centraal. En in die sober ge houden ruimte is verlichting heel belangrijk om de weinige, met zorg gekozen meubels goed uit te lichten. De kleuren zijn licht: diverse wit- nuances met hier en daar vergrijsde pastels, pistachegroen, lichtblauw of mosterdgeel. Veel houten (vooral berkehout) meubels in dit inte rieur zijn multifunctioneel. Vaak hebben ze wieltjes zodat alles gemakkelijk anders gegroe peerd kan worden. In deze stijl zijn mat afge weekt glas, matgeborsteld metaal en hoog waardige kunststoffen populair. Als er gordij- nenstoffen worden gebruikt zijn het ragdunne vitrages. Voor bekleding kiest men vaak onge bleekte katoen ruwe canvas of linnen. Jonge mensen die nog geen uitgeknstalliseerde smaak hebben maar vol levenslust de toe komst inkijken zullen zich aangesproken voe len door de intuïtieve mix met felle en warme folklorische kleuren en natuurlijke materialen. Recycling wordt hier heel letterlijk genomen. Van honingraatkartons worden bijvoorbeeld lampen gemaakt. De vormen uit de jaren vijf tig en zestig zijn duidelijk favoriet maar is is ook ruimte voor zelfgemaakte ontwerpen. THEA WAMEUNK De SPEKSTEENKACHEL, een milieuvriendelijke manier van model met afgeschuinde hoeken is ontworpen voor de wat kleinere woonkamer. Een voorbeeld van de trend die intuïtieve mix wordt genoemd.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 29