'Ik voelde me een vis tussen de haaien' Boeken Vliegend vaatwerk en vrouwenleed Drie keer inspecteur Morse voor leuke prijs Mcirio Vargas Llosa heeft actieve politiek achter zich gelaten: Ontspannen zit Mario Vargas Llosa in de lounche van het Amsterdamse hotel. Als man van de wereld weet hij zich er thuis. Deze week reisde de Peruaanse schrijver tussen Londen, Venetië, andermaal Londen, Milaan en Amster dam. Nu eens als voorzitter van een filmfestival dan weer bij gelegenheid van de Nederlandse vertaling van zijn jongste boek 'De vis in het water'. De gevierde schrijver blijft er monter bij. Totdat het woord nationalisme valt. Dan schieten zijn grijs-bruine ogen vuur en worden de handen vuisten.Sinds de val van het communisme kent deze wereld nog twee grote gevaren: nationalisme en re ligieus fanatisme." AMSTERDAM PIETER COUWENBERGH/ALEX ENGBERS Schoorvoetend geeft Mario Var gas Llosa (58) toe dat 'De vis in het water' een boek is met een bedroefde ondertoon. Het ver driet van de verloren illusie. Want even, op 21 augustus 1987, had hij het gevoel dat zijn landgenoten hem omarmden. Op die dag kwamen 130.000 mensen naar het Plaza San Martin om zijn 'Samenkomst voor de vrijheid' bij te wonen. 1 let was het begin van een korte politieke ambitie. Uiteindelijk bleek slechts een minderheid hem te begrijpen en te steunen. Het is ook de droefheid van een scherp denkende intellectu eel die ontdekt dat goede argu menten in het politiek bedrijf niet doorslaggevend zijn. Dat zonder gespeelde emotie en snelle slogans - een gruwel in de ogen van Vargas Llosa - geen electorale zege te behalen valt. Mede daardoor kon in 1990 de vrijwel onbekende outsider Al berto Fujimori de presidents verkiezingen winnen van de man met de betere ideeën. In 'De vis in het water' pro beert Mario Vargas Llosa deze politieke zijstap van hem, die duurde van 1987 tot zijn neder laag in 1990, voor zichzelf te or denen. Het is een verklaring of rechtvaardiging, een poging de ze hectische jaren te begrijpen. Het resultaat is een spannende autobiografie, waarbij de lezer in de verleiding komt alles voor Het is echter het werk van een geboren verteller, die in zijn ge hele oeuvre ('De stad en de honden', 'Het groene huis', 'Ge sprek in De Kathedraal', 'Lof van de stiefmoeder', etc.) zijn verhalen construeert op basis van de werkelijkheid. In dit boek is het niet anders. „Maar ik heb me hier meer dan ooit verplicht gevoeld de feiten te volgen." Cynisme Hij heeft in 'De vis in het water' gekozen voor een sandwich-for- mule. Hoofdstukken uit de ja ren 1987-1990 worden afgewis seld met een terugblik op de eerste kwart eeuw van zijn le ven. „Ik wilde voorkomen dat het publiek het beeld zou krij gen van een beroepspoliticus. En dat ben ik niet. Daarom laat ik ook zien waar de wortels van mijn schrijversloopbaan lig gen." Zijn vader heeft daarin een grote rol gespeeld. Mario leert zijn vader pas kennen op elfjarige leeftijd. Tot dan waant hij hem dood. Het is een traumatische ervaring. Niet alleen moet hij nu zijn moeder delen, ook komt er een man in zijn leven die hem slaat en tuchtigt. Hij moet zelfs naar een militaire academie opdat hij zijn 'verwijfde verlangen' om te schrijven zal opgeven. „Is het geen prachtige ironie, dat ik juist in deze Leoncido Prado- kazerne het basismateriaal op deed voor mijn eerste roman?" Hoe onderhoudend de be schouwingen over zijn jongste jaren ook zijn, het vuurwerk komt vooral uit de terugblik op zijn politieke jaren. De lezer voelt pagina na pagina dat de schrijver zichzelf in deze jaren geweld heeft moeten aandoen. De titel 'Vis in het water' druipt dan ook van het cynisme. „In werkelijkheid voelde ik me een vis temidden van de haaien." Vargas Llosa haatte vooral de goedkope effecten. Hij wilde de strijd zuiver spelen. Hij is zijn hele leven, na wat jeugdzonden waarbij hij zelfs een jaar lid was van de communistische partij, een apostel van het vrije woord Gruwel De opmars van nationalisme en religieus fundamentalisme is hem daarom een gruwel. „Het groepsgevoel is gevaarlijk om dat het mensen ontslaat van de plicht de eigen verantwoorde lijkheid te nemen. Ze hoeven niet meer te denken." De schrij ver aarzelt niet om nationalis ten in voormalig-Joegoslavië te kapittelen. „De nazi's van nu noemen zich nationalist." De verbeten mondhoeken verraden zijn intense afkeer van Milose vic en de zijnen. „Grenzen zijn kunstmatig en worden op dit moment gelukkig steeds vaker geslecht. Voor de economie en de kunst zijn er al haast geen grenzen meer". In die zin ziet de Peruaan de voortschreidende internationa lisering als het beste wat de we reld in de afgelopen decennia is overkomen. Vargas Llosa, de vleesgewor den kosmopoliet, kan ook moeilijk anders. Hij woont overal en nergens. Hij bezit hui zen in drie continenten en reist ettelijke malen per jaar de we reld over. Wellicht ligt daarin ook de verklaring voor de ver wondering die Vargas Llosa nog steeds voelt voor de Peruanen uit de afgelegen Andes-dorpen. „Ik begrijp ze vaak niet. Hun wereld is me vreemd. Ik voel me hier in Amsterdam meer thuis. Vargas Llosa erkent dat zijn nederlaag tegen Fujimori deels hieruit verklaard kan worden. Het bleken uiteindelijk alleen de middenklasse en de intelligent sia te zijn die de schrijver begre pen. Voor de boeren, de ont heemden in de krottenwijken en de indianen in het Amazone woud, bleek hij geen geschikt alternatief. Hij weigerde te lie gen over de noodzaak van kei harde hervormingen. Dat kostte hem de overwinning. Fujimori beloofde gouden bergen en voerde als president het beleid door dat Vargas Llosa had ge- Mario Vargas Llosa: „Het boek heeft n gesloten. Ik ben schrijver." en de vrije gedachte geweest. Met de jaren kwam daar de overtuiging bij dat ook de eco- gelouterd. De winkel nomie alleen gedijt als er vrij heid - lees liberalisme - is. Er komt pas welvaart als je de grenzen opengooit, de tarief muren slecht en nationalisaties ongedaan maakt. Vargas Llosa bleek niet ge schikt voor het politieke metier waarin het verzwijgen van de waarheid geen leugen is. Drie jaar lang vertoefde de schrijver buiten zijn natuurlijke bedding. „Met 'De vis in het water' heb ik de teleurstelling van me afge schreven. Het boek heeft me ge louterd. De winkel van de actie ve politieke participatie heb ik afgesloten. Ik ben schrijver." - John Irving, Een zoon van het circus. In het Nederlands ver taald door Sjaak Commandeur. Irvings nieuwe roman gaat over een negenenvijftigjarige, in Bombay geboren orthopeed die in Toronto woont. Van tijd tot tijd keert hij terug naar zijn pa- tienten in Bombay, veelal inva lide kinderen. Nadat hij 20 jaar geleden twee slachtoffers van een moordenaar heeft onder zocht, staat hij nu op het punt de moordenaar zelf te ontmoe ten. Uitg. Anthos, 744 pag., prijs f 49,90 (paperback, f 59,90 (ge bonden). - Peter Hëg, Smilla's gevoel voor sneeuw. Internationaal bijzonder enthousiast ontvan gen roman van Deense schrij ver. De ongetrouwde, kinderlo ze en onaangepaste Smilla Qaavigaq Jaspersen, dochter van een Eskirnose zeehonden- vangster en een rijke Deense arts, woont in Kopenhagen. Zij sluit vriendschap met een zesja rige jongen. Het kind valt op een dag van zes hoog naar be neden. Smilla gelooft niet in een ongeluk en gaat er achteraan. Uitg. Meulenhoff, 429 pag., prijs f49,90. - Jos Perry, De voorman. Bio grafie van W.H. Vliegen, de Lim burgse typograaf die na Domela Nieuwenhuis en Troelstra een van de invloedrijkste en avon tuurlijkste figuren was uit het begin van de Nederlandse soci aal-democratische beweging. Uitg. De Arbeiderspers, Open Domein, 483 pag., prijs f 59,90. - Susanna Tamaro, De stem van je hart. Een bejaarde vrouw, eenzaam ronddolend door haar huis, besluit dag boekbrieven aan haar Ameri- kaanse kleindochter te gaan schrijven. Daarin vertelt ze on der meer over haar huwelijk met een voorspelbare man, haar overspel en de dood van haar dochter. In Italië was het boek van Tamaro begin dit jaar een absolute bestseller. Uitg. Wereldbibliotheek, 155 pag., prijs f 29,50. Nieuw literair seizoen belooft veel sterke vrouwen AMSTERDAM GPD I let literaire vuurwerk van eigen bodem begint los te barsten. Een boek waar door de bewon deraars van haar poëzie naar werd uitgekeken is Het mees terstuk van Anna Enquist, haar prozadebuut. Een dikke, ouder wets breed uitgeschreven ro man, deels mislukt, volgens cri ticus Hans Warren, deels prach tig- De nieuwe romans van Rena- te Dorrestein, Adriaan van Dis en Mensje van Keulen zijn net uit of komen binnenkort. Dor- resteins boek was aanvankelijk aangekondigd onder de titel Ad dergebroed, maar haar uitgever vond het bij nader inzien wijzer om daar Een sterke man van te maken. Het boek gaat over een Mensje van Keulen: gruwelijke wraak op 'de beestenman'. ARCHIEFFOTO vrouwelijke beeldhouwer die naar Ierland afreist en daar ui terst curieuze avonturen be leeft. Adriaan van Dis schreef met Indische Duinen het verhaal van een Indisch repatriantenge zin: drie meisjes en hun zwan gere moeder. Zesenveertig jaar later kijkt het vierde kind uit dit gezin, een zoon, verbitterd te rug op het verleden. Een breed opgezette, ambitieuze roman waarmee Van Dis wellicht defi nitief zijn schrijverschap beves tigt - of juist niet. Mensje van Keulen vertelt in De Rode Strik over twee zusjes die gruwelijk wraak nemen op 'de beestenman', hun stiefva der. Haar eerste roman in jaren. Van Keulen heeft er veel couleur locale in verwerkt, ontleend aan haar eigen jeugd in het Den Haag van eind jaren '50. De op bouw van De Rode Strik, eerste helft oktober in de winkels, is thrillerachtig. Vrouwenleed Oktober belooft een goede maand te worden wat betreft de literatuur van en voor vrouwen. Zo verschijnt Vrouwentroost, een door Ciska Dresselhuys en Jaqueline Wesselius samenge stelde bloemlezing van literauur die door de aangezochte 'sterke' vrouwen (ze hebben maat- schapplijk, cultureel dan wel sportief hun sporen verdiend) als 'troostrijk' wordt ervaren. Onder meer Nelli Cooman en Yvonne Kroonenberg komen in Vrouwentroost aan het woord, maar ook twee vrouwen die in middels tot minister zijn ge bombardeerd: Erica Terpstra en Margreet de Boer. Vliegend vaatwerk, een ander 'vrouwenboek', bevat verhalen over oorlog en vrede in het huishouden. Bijdragen vol zwiepende vaatkwasten en bre kend servies van onder meer Emma Brunt, Hannes Meinke- ma, Annie Schmidt en Annema- rie Oster. Ethel Portnoy komt in okto ber met literaire reisverhalen, onder de titel Overal thuis. Ly- dia Rood schreef een roman over een heftige moeder-zoon relatie. Offerande. Marjan Berk produceerdë Een mooi lees boek, een roman over een vrouw wier gigolo's zich in een literaire salon verzamelen. Een intrigerend onderwerp. Als we over de oceaan kijken zien we een 'satirisch autobio grafisch sprookje' in het ver schiet. Ariadne en Jupiter, ge schreven door niemand minder dan Shere Hite. En er is een quat omvang bescheiden novelle van Marilyn French: Dagboek van een slavin. Eveneens een topper bij voorbaat is de nieuwe Jea- nette Winterson: Kunst en leu gens, 'compositie voor drie stemmen en een lichtekooi'. Wie zich liever tot de oudere generatie richt kan terecht bij Doris I.essing. Het eerste deel van haar autobiografie, over de periode 1919-1949, is al ver schenen onder de titel Onder mijn huid. Echt zo'n boek voor de lange donkere avonden. THRILLER RECENSIE ARNO RUITENBEEK Zevenhonderd pagina's in specteur Morse. Het is bijna te veel van het goede. Toch mag de Colin Dexter-omnibus in de verzameling van geen enkele thrillerliefhebber ontbreken. Al was het alleen maar voor de aantrekkelijke prijs van nog geen 37 gulden, waarvoor je drie van Dexters politieromans in huis krijgt. Nu is Centerhoek een beetje vreemd bezig. De uitgever kwam niet zo lang geleden met een van de in de omnibus op genomen thrillers, 'De Wolver- cote juwelen', voor bijna 25 gulden. Vervolgens werd er een goedkope herdruk van 17,90 gulden tegenaan gegooid. En wie tot nu toe heeft gewacht, is voor omgerekend 12,30 gulden de gelukkige. 'Wolvercote' (uit 1991) is het minste produkt van het trio dat in de omnibus is gestopt. Het woord langdradig is maar net te sterk voor het verhaal over een groepje bejaarde Amerika nen die Oxford bezoeken. Een van hen overlijdt. Morse twij felt aan de doodsoorzaak, hart- aanval. De ontknoping valt te gen. Van hogere kwaliteit is 'Het Wytham-mysterie' (1992). Het heeft er alle schijn van dat een mooie, jonge, Zweedse toeriste is vermoord. Maar het lijk blijft onvindbaar. Terwijl zijn hond strouwe assistent Lewis in Zweden rondsnuffelt, stuit Morse op een aantal aan por nografie verslaafde heren met wie de Zweedse haar laatste contacten heeft gehad voordat ze van de aardbodem ver dween. Spannend van a tot z en met een ontknoping om van te smullen. Met de oudste, uit 1981 Inspecteur Morse en zijn hondstrouwe assistent Lewis. stammende roman 'De doden van Jericho' wordt deze bundel perfect afgesloten. Morse on derzoekt of een kennis. Anne Scott, zelfmoord heeft ge pleegd of dat het toch om moord gaat. Dexter is een man van beschrijvingen en bespie gelingen, veel meer helaas dan van pakkende dialogen. In Jericho' is die aanpak ech ter de enig juiste. Zoals we van Dexter en zijn uitgevers gewend zijn, wordt er ARCHIEFFOTO CPD volop met typografische grap pen gewerkt. Ook zeer welkom zijn de plattegronden van de plaatsen van het delict. De drie romans zijn alle ver filmd en uitgezonden door de KRO. Zoetermeer'Inf ik schreeuw dus ik ben L, RECENSIE INGE VAN DEN BLINK en Zoetermeer, boek een Uitg Nijgh uur Van Ditmar, 144 pag pnjs f 14.90 -4 Afc 01 Wie hard schreeuwt moet AA wel iets heel bijzonders te melden hebben. Anders loopt de schreeuwer het risi co dat hij alleen maar, ol voornamelijk, irritatie op roept. Die irritatie vanwege het schelle volume bekroop mij af en toe bij het lezen Zoetermeer, het nieuwe lite-^EGf raire tijdschrift dat al voordat het eerste nummei in de winkels lag, zo nadruk kelijk in de schijnwerpers stond. Het is leuk dat het blad niet vooraf gegaan wordt door een zwaarwichtige be ginselverklaring. Wel door een aardig voorwoord van de burgemeester van Zoeter meer. Op pagina 98 pas ko men de makers (Rob van Er- kelens, Ronald Giphart, Joris Moens en Jan-Maarten Daalen Buissant des Amorie) aan het woord. Zij melden, bijna vertederend van rechtheid doch in stilistisch enigszins wankel Neder lands: 'De reden waarom Zoetermeer is opgericht ligt in het feit dat het de redac teuren van kinds af aan heel erg leuk leek een literair tijd schrift te hebben'. Wat dat schreeuwen be treft: de eerste bijdrage i blad is van Joris Moens. Hij schreef een verhaal ove: jonge arts of assistent-gynae coloog die een bevalling 'doet'. Heftig proza ovei 'Ghanees kindvrouwtje' dat door de 'ik' heldhaftig verlost wordt van een verkeerd om geboren 'zak met organen' (een baby dus). De bevalling als oerpresta- tie van de arts die zelfs de varen verpleegster (een 'koe') niet wil toelaten op zijn bied. Blij dat ik het hoofdstuk bevallen al achter de rug heb en niet meer het risico loop een dergelijke doorgedraaide almachtige aan mijn bed krijgen. Een snerpend geval van baarmoedernijd, dit? Hoe dan ook, weinig interes sante lectuur. Meer proza in Zoetermeer lijdt aan deze opgefokte post-adolescententoon. Ik schreeuw, dus ik ben. Ik be gon er al een beetje moede loos van te zuchten en terug te denken aan de 'big bars- haped I' (vrij vertaald: 'het enorme fallische ego') waar van Virginia Woolf ooit heel, heel lang geleden repte met betrekking tot mannenliteratuur. Toen las ik Echte Nikes van Rob van Erkelens. Een vera deming. De hoofdredacteur van Zoetermeer schreef voor zijn eigen blad een prachtig ingetogen verhaal, authen tiek van ervaring en van stijl. De inhoud vertel ik niet na, want die lijkt huilerig. Maar geloof me, hier is iemand aan het woord die geen schrijver wil zijn, maar schrijver is. Het verhaal ademt bovendien een maat schappelijke betrokkenheid die een weldaad is tussen al dit ik-proza. Ik ga meteen Van Erkelens debuut aan schaffen. Grote vondsten heb ik ver der niet gedaan. Jack Nouws laat zich in het verhaal De gemeenschappelijke kennis bonkig ontmaagden door een wellustige jonge vrouw. 'Het deed niet alleen pijn, ik schrok van het mechanische van de handelingen'. Ach, het moderne mannenleven valt niet mee. Maar dat seks zonder liefde naar plastic smaakt, heeft popster Boy George al eens openbaar be kend gemaakt. Vrouwelijke auteurs ont breken in Zoetermeer. Toch bestaan ze wel. Misschien moet de redactie eens op zoek. Vertaalde bijdragen van Denis Johnson en Doug las Coupland geven de lite raire voorkeur aan van de re dactie: rechtstreeks realisme in de beste Amerikaanse tra ditie. Veel drank en drugs. Het was wel handig geweest als erbij vermeld was in hoe verre het werk van genoem de auteurs in origineel of ver taling leverbaar is. Zo staan de twee opgenomen verha len van Denis Coupland ook gewoon in de bundel Leven na God, net uit bij Meulen hoff. Al met al is de inhoud van het eerste nummer van Zoe termeer niet opzienbarend. Maar, zoals Van Erkelens in een interview heeft gezegd: pas over een paar jaar kan het blad echt beoordeeld worden. Ik heb er, gezien de kwaliteiten van de twee be langrijkste redacteuren. Van Erkelens en Giphart, toch wel vertrouwen in.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 24