'Niemand is ooit bang van mij' Fresa y chocolate toont verboden Cuba Theo van Gogh zoekt schaduwkant samenleving Film Zemeckis gelooft in filmmagie pONDERDAG 22 SEPTEMBER 1994 1 FILMS IN LEIDEN Tom Hanks veroverde mei Forrest Gumpandennaal Amerika Laatste 'tuinfilmin de X ANNEMIEK RUYGROK Haarlemmerstraat 52. Léden 'L'Année lermere a Marienbad', woe 28/9. 20.30 ir LVC, Breestraat 66, Léden: 'Luger'. vr 1/9 en 'Loos' za 24/9 en zo 25/9, 20 00 FILM VOORBESCHOUWING De laatste 'Tuinfilm' alweer in Cultureel Centrum de X een dassieker in het kader van de -lollandse Tuin-manifestatie, lie afgelopen zomer in Leiden ie beleven viel. In L'annee der- nière d Marienbad, de beroem- I de èn omstreden film van Alain Resnais uit 1961, gaat het om de I ontmoeting tussen een man en een vrouw. De man beweert dat I zij elkaar het jaar ervoor in Ma- I rienbad hebben ontmoet en dat I zij afspraken, elkaar daar na een |aar opnieuw te zien. De vrouw, die Marienbad be doekt in het gezelschap van haar echtgenoot, zegt echter de man nooit eerder te hebben ge- |zien. Toch laat ze zich steeds meer overtuigen door de (aangeprate) herinneringen en van de belofte die ze indertijd zou hebben gedaan. Het ver haal is gesitueerd tegen de ach tergrond van een prachtig hotel met immense tuin, aangelegd in Franse stijl. De filmploeg ging hiervoor in Beierse kasteeltui nen op bezoek. Het scenario is van Alain Robbe-Grillet. Het Theo van Gogh-festivalle- tje in het LVC gaat zijn tweede week in met Luger en Loos, twee films van deze lastige volwassen filmpuber. Met Luger maakte Van Gogh zijn debuut. Hij zorg de meteen voor flink wat op schudding in filmland. 'Ziek, onbezonnen, beledigend, pu beraal, fascistisch en niet ge schikt voor de openbaarheid' zijn steekwoorden, die steeds weer opduiken in de commen taren op deze uit 1981 dateren de film. Hoofdpersoon Luger is een schaamteloze hoer, gespeciali seerd in invaliden. Hij droomt ervan met zijn verdiende geld een villa in Wassenaar te kopen welk rijksdorp overigens de geboorteplaats van Van Gogh zelf is. Wanneer zijn opzetje dreigt te mislukken, grijpt Luger naar krachtiger middelen: hij ontvoert de debiele miljonairs dochter Leila Marsjaupt. Maar als het erop aankomt het los geld te incasseren, mislukt zijn plan. Ook in Loos, waarvoor Van Gogh net als bij Luger zelf het scenario schreef, zoekt hij de schaduwkant van de samen leving. In de Rotterdamse on derwereld wordt nachtclub-ei genaar Wery verdacht van een lustmoord in een paskamer. Ty pisch een klusje voor advocaat- van-kwade-zaken Loos. Maar Loos heeft inmiddels zijn heil bij de fles gezocht en is niet meer tot normaal gedrag in staat. Wery stuurt de bloed mooie masochiste Anna op de weerloze advocaat af en vóór Loos er erg in heeft, is hij in de weer met kettingen en zweep. BIOSCOPEN AMSTERDAM ALFA 1 tel 6278806 Four weddings and a funeral, dag. 13, 15 45, 18 45,21.30 ALFA 2 06. 16 jr., dag. 14.30, 16, 18.30, 22 ALFA 3 Sirens dag. 13.30, 14. 18.30, 22 ALFA 4 The last seduction 16 j., dag. 13, 15.45, 18.45,21.30 ALHAMBRA1 tel. 6233192 Four Weddings and a Funeral dag. 16. 18 45,21.30, vr ma di ook 13.15 ALHAMBRA 2 Wegens verbouwing gesloten BELLEVUE CINERAMA tel. 6234876 Speed 12]., dag. 13.15, 16, 19.15, 22 CINERAMA 2 Four Weddings and a Funeral dag. ^13.15, 16, 18.45,21.30 CALYPSO 1 tel. 6234876 Forrest Gump 12 j., dag. 13.15, 16 30, 20.30 CALYPSO 2 Como Agua Para Chocolate 12 j.. dag. 13.15, 16, 19.15, 22 CINECENTER-CINEMACORALINE tel 6236615 IIGattopardo 16 j., dag. 15, 20.15, zo ook 11 CINECENTER-PEPPE-NAPPA Shortcuts 16 j.. dag. 15, 20.15, zo ook 11 CINECENTER-PIERROT Kika 16 j dag. 14.30, 17, 19.30, 22, zo ook 11 CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO Even cowgirls get the blues 16 j., dag. 14, 16, 20, 22, zo ook 11 CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243 Clear and present danger 16]., dag. 18.30, 21.30, zazo wo ook 12.30, 15.30 CINEMA 2 INTERNATIONAL I love trouble 12 j., dag. 19, 21.45, CINEMA OSCAR tel 5475175 Schinder's List 12 j., vr za ma di 19.30 CITY 1 tel. 6234579 I LoveTrouble 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21 30 CITY 2 The Flintstones dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 3 Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16. 18 45,21.30 CITY 4 The Pelican Brief, 12 j dag. 20, do, yr, ma, di ook 14, 17 CITY 5 The Getaway 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 6 Beverly Hills Cop 3 12 j., dag 13.15, 16, 18.45,21.30 CITY 7 Robocop 3 16 j., dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 DESMET tel. 6273434 Jeanne La Pucelle 16 j., deel 1 (Les Batailles) do, ma, wo, 20.45, vr, za 19, zo 16.30, deel 2 (Les Prisons) vr, za 22.15, zo, di 20 45 Last Tango in Paris 16 dag. 19, za 19.15 DieTödliche Maria 16)., dag 21.15, zo 14 The Sheltering Sky 16zo 13.30 KRITERION1 tel. 6231708 Love and human remains 16 j., dag. 18 Kika 16] dag. 19.45, 22.15 (beh di) Sneak preview 16 j., di 22.15 KRITERION 2 Atame! 16 j., ma 19.30 Lifetimes 16 j., dag. 19.15 (beh ma), 21 45, za zo ook 14.45 La Ardilla Roja 16 j., dag. 17 RIALT01 tel. 6623488 Sonatine 16 j., dag 20, 22 RI ALTO 2 Vaarwel Ganzen 16 j., dag. 17.45 Un' Anima Divisa in Due 16 j., dag. 19.30, 22, zo ook 13.45 Abgeschminckt! 16 j dag. 18 Alicia en al pueblo demaravillas, 16 j., do 18 La muerta de un burocrato, 16 j., vr, 3 18 THE MOVIES 1 tel. 6386016 Four Weddings and a Funeral dag. 17.30, 19.45, 22, zazo ook 15 THE MOVIES 2 Como agua para chocolate, 12 j., dag 19.30, 21.45. zazo ook 15 THE MOVIES 3 Der Himmel fiber Berlin 16 j., dag. 16.45,19 In weiter Feme, so nah! 16 j., dag. 21.15 THE MOVIES 4 Shadowlandsdag. 17, 19.30,21.45, zazo 14.45 TUSCHINSKI 1 tel. 6262633 Clear and Present Danger 16 dag. 13, 15.45, 18.30, 21.30 TUSCHINSKI 2 The Client 16 j.dag. 13.15, 16, 18.45,21.30 TUSCHINSKI 3 Wolf, 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI 4 06, 161 dag 18 45. 21.30 do vr ma di ook 13.15,16 TUSCHINSKI 5 Schindler's List 12 j., dag. 20.15, do vrmadiook 14 TUSCHINSKI 6 Speed 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45, 21.30 TUSCHINSKI CINEAC Farewell to my concubine dag. 11.45, 14.45, 17.45, 19.15, 20.45 DE UITKIJK tel. 6237460 Fresa y chocolate 16 j., dag. 17.30, 19.45, 22, zo ook 15 Het programma van de Haagse en Leidse bioscopen staat op de pagina 'Info'. ,,Ik zal niet gauw gevraagd worden iemand te spelen die de mensen de stuipen op het lijf moet jagen. Ik speel rollen waarin de mensen zichzelf kunnen herkennen". Zo analyseert Tom Hanks zijn populari teit bij de Amerikaanse bioscoopgangers. VENETIË PI ETER VAN LIEROP (GPD) Hoe groot die populariteit is, bleek drie keer binnen één jaar tijd. Eerst trok Hanks volle zalen met de romantische 'tearjerker' Sleepless in Seattle, vervolgens won hij een Oscar als hoofdrol speler in het Aids-drama Phila delphia en momenteel maakt hij furore in de titelrol van For rest Gump, de grootste hit van het zomerseizoen in Verenigde Staten, die nu ook in ons land is te zien zie recensie elders op de zepagina, red.). Tom Hanks heeft de laatste tien jaar al heel wat 'losers' en sympathieke zonderlingen kun nen neerzetten, maar ineens lijkt het soortgelijk gewicht van zijn rollen frappant te zijn toe genomen. Hollywood is Tom Hanks gaan koesteren. De 38- jarige acteur probeert het te be grijpen: „Net als in de meeste rollen die ik heb gespeeld, voe len de meeste Amerikanen zich onaantrekkelijk, ze voelen zich onzeker en zijn in mindere of meerdere mate neurotisch. Ge wone Amerikanen voelen zich geen binken die elk probleem kunnen oplossen met een vuist in het gezicht van een ander." „In Sleepless in Seattle, in Phi ladelphia en in Forrest Gump vervolgt Hanks, „speel ik tel kens alledaagse types die een stevige tragedie krijgen te incas seren waardoor ze in een isole ment terecht komen. Terwijl het deel uitmaakt van de menselijke conditie om bij een groep te willen horen. Zich uitgestoten voelen, dat is wat veel van die karakters meemaken. De grote verhalen gaan in wezen altijd over hoe we de strijd aanbinden met onze eenzaamheid. Eigen lijk voelen we ons allemaal een zaam, toch?" Zou het een betere wereld zijn als we allemaal Forrests Gumps zouden zijn? Hanks: „Ik geloof dat het een betere wereld zou zijn als we al lemaal zo'n zelfde prioriteiten lijstje hadden van wat we ver langen van het leven. Gump staat onwetend in de wereld ten opzichte van de meeste dingen die om hem heen plaatsgrijpen. Ik zou niet willen beweren dat het goed zou zijn als we alle maal onnozel waren. Maar hij accepteert iedereen zonder vooroordelen. En als iedereen zo veel onvoorwaardelijke trouw en liefde zou opbrengen voor zijn dierbaren als Gump doet, dan zou er minder agres sie zijn en zouden er minder psychopaten rondlopen. Hoe heeft u vat gekregen op de rol van Forrest Gump? „Dat was niet zo simpel, want het plegen van research hielp weinig. Ik heb wat mensen ont moet met een IQ van 75 en die waren toch dusdanig gehandi capt, dat ze niet in staat zijn de wereld en zijn problemen het hoofd te bieden op de manier die voor Forrest Gump bedacht was. Hier is dus een hoop fanta sie aan te pas gekomen. Dat is dus iets totaal anders dan Phila delphia, want er bestaat maar al te veel documentatie over wat er gebeurt met iemand die ont dekt seropositief te zijn. Dat was Filmfestival opent met bede om vrijheid FILM RECENSIE HENK MAURITS Fresa y chocolate. Onderdeel Cubaans Filmfestival. Te zien: Filmhuis, Den Haag. Terwijl elders Cubaanse vluchtelingen angstig in een boot stappen om de kust van Florida te bereiken, kunnen wij de ze week de bioscoop instappen om te weten te komen waarom de Cubanen momenteel massaal hun land verlaten. Een betere timing hadden de organisa toren van het Cubaanse filmfestival, de Muestra de cine Cubatio, nauwelijks kunnen bedenken. Vijftien films uit de periode van 1965 tot 1994 moeten een beeld geven van een samenleving in verval, een van de laatste bolwerken van het communisme. Een samenle ving met niet alleen toenemende ar moede en onderdrukking, maar vooral ook onvrijheid voor kunstenaars en an dersdenkenden, zoals blijkt uit Fresa y chocolate, de openingsfilm van het fes tival. Fresa y chololate is de meest recente film van Cuba's belangrijkste filmregis seur Tomas Gutierrez Alea (66), van wie nog vier oudere films te zien zijn in het programma. Fresa werd ondanks de kri tische ondertoon van de film vorig ge woon vertoond in Cuba en trok daar overal volle zalen. En de jury van het filmfestival van Berlijn was dit jaar zo gecharmeerd van de film dat, Alea naar huis ging met de Grote Juryprijs. De film wordt nu, met een drietal program ma's met Cubaanse muziekfilms, in de Nederlandse filmhuizen uitgebracht en vormt één van de hoogtepunten van de Muestra Het belangrijkste thema van de film is de onderdrukking van homoseksuelen en kunstenaars. Centrale figuur is Diego, een artistieke homoseksuele le raar. die allergisch is voor alles wat riekt naar revolutie. Hij leeft teruggetrokken op zijn kamer tussen heiligenbeelden, Leraar Diego met zijn leerling David in 'Fresa y Chocolate'. mooie meubeltjes en serviesgoed, (ver boden) buitenlandse boeken en foto's van schrijvers en cineasten aan de muur. Hij drinkt whisky, houdt van lite ratuur, opera en beeldende -kunst en is daarmee een 'outcast' in een samenle ving, waarin je alleen dingen mag doen waar de maatschappij baat bij heeft. Bovendien is hij homoseksueel en om die reden is het Diego verboden, op scholen les te geven. Op een dag ontmoet hij David, in vele opzichten een tegenpool. David stu deert politicologie, heeft posters van Fi del en Che Guevarra aan de muur, be schouwt zich als een 'dialectische ma terialist' en gelooft in de muurschilde ringen met 'Wij zijn hier gelukkig'-tek- sten. Maar zijn vriendin trouwt met een ander en dus heeft hij nauwelijks reden om zich gelukkig te voelen. Hij vindt troost bij leraar Diego en diens buur vrouw Nancy. Regisseur Alea schetst op een wat overdreven manier het milieu van een nichterige bourgois-intellectueel. Ho mo's hebben in deze film per definitie verwijfde maniertjes en dat is soms knap irritant. Bovendien wordt David in het begin afgeschilderd als een wat ido- lente schandknaap, die zo weggelopen lijkt uit een film van Pasolini. Maar wanneer je wat aan de sterk aangezette toonzetting van de film gewend bent, ontwikkelt zich een drama dat je lang zaam naar de strot grijpt. Regelmatig komt de schreeuw om vrijheid terug in de film. De smeekbede om acceptatie van de homoseksuelen en begrip voor kunstenaars die iets an ders willen dan kunst die in het teken staat van de revolutie. Het lijdt geen twijfel dat Fresa y chocolate voor Cu banen een revolutionaire film is, al zul len de communisten hem waarschijn lijk als reactionair beschouwen. Maar de film mocht wel worden vertoond in Havana en dat is toch een lichtpuntje. Misschien zelfs het begin van een 'Cu baanse lente' voordat de laatste in woner het land per boot heeft verlaten. helaas meer een kwestie van kiezen uit een overvloed aan in formatie." „Tijdens het draaien van For rest Gump vroeg Bob Zemeckis me zowat elke dag: 'Wat zou Forrest Gump hiervan denken?' En dan antwoordde ik dat ik geen flauw idee. Het was tel kens weer een kwestie van te rugzoeken: 'Wat heeft zijn moe der hierover ooit gezegd? Wat zou hij daarvan onthouden kunnen hebben?' Hier was ik aangewezen op voortdurende discussie met Bob en met sce nario-schrijver Eric Roth, om steeds maar te achterhalen waarom Forrest Gump doet wat hij doet. Om die reden zijn er veel dingen in het script vcran derd ten opzichte van het boek van Winston Groom." Vindt u het niet angstaanja gend dat met dezelfde technie ken als in Forrest Gump zijn ge bruikt. scènes gemaakt kunnen worden waarin je bij voorbeeld Fidel Castro allerhartelijkst overleg ziet voeren met president KennedyHet grootste deel van de wereld zou geloven dat zulk overleg inderdaad heeft plaats gehad. „Ik geloof dat we met film journaals en documentaires te rechtkomen in dezelfde sfeer als met kranten. Je kunt ook niet alles geloven wat gedrukt staat. Ie kunt vanaf nu in beelden al les verzinnen, desnoods Hitier zoiets laten beweren als: 'Mis schien is die invasie van Polen toch niet zo'n goed idee ge weest'. Alles kan. Dat is slechts de volgende ontwikkeling nadat iemand een pen in de hand neemt en zegt: 'Ik hoorde Hitier beweren dat...' We zullen erop bedacht moeten zijn dat dat je straks niets meer hoeft te gelo ven van wat je ziet. Maar speel films zijn altijd nep. We hebben het dus alleen over de mensen die zwak van geest zijn en ge makkelijk te beinvloeden voor wie deze technologische ont wikkeling een gevaar zou kun nen betekenen." I)at zou 95 procent van de wereldbevolking kunnen zijn. „Lijkt me zelfs een lage in schatting. Als je zou weten hoe veel mensen op de wereld wér kelijk geloven dat kogels niet in staat zijn Arnold Schwarzeneg ger te raken.. Hoewel ik gemak kelijk zou kunnen bewijzen dat als je vier keer schiet op Arnold hij echt zo dood is als een pier." „Ik denk dat er een Forrest Gump-wet moet worden ko men. Er zal iemand opstaan die zegt: 'Ik verbied dat dit gebeurt!' En dan zal het worden uitge vochten tot voor de Hoge Raad, met een redelijke kans dat de uitslag komt dat zoiets inder daad niet mag. Tenzij tevoren iemand een soort papier heeft getekend waarin hij uitdrukke lijk toestemming geeft. Een soort codicil. Ik heb dan een sticker op mijn rijbewijs die zegt: Mijn organen mag je heb ben, maar van mijn beeltenis blijf je af." De volgende film van Tom Hanks gaat over de mislukte ruimtereis van de Apollo 13. Speelt Hanks de aardige, gewone man in de ruimte? Hanks: „Ik speel Jim I-ovell, geïnspireerd op de echte astro naut. Ik heb nogal wat research over hem gedaan. Over hem ge lezen en gesproken met men sen die hem hebben gekend. Eén van de dingen die overal bevestigd worden, is dat van al le astronauten Jim Lovell een van de alleraardigste is ge weest." „Dit lijkt me dus een staaltje van perfecte casting. Want nie mand is ooit bang van mij. Nie mand gelooft dat ik onkwets baar zou zijn voor kogels. Ik zie het niet als een nadeel dat men bij mij terechtkomt als tnen een acteur nodig heeft die kwets baarheid geloofwaardig maakt, voor karakters van echt vlees en bloed. Ik vind dat geen slecht ding. Zo hen ik toch? Ik zou het enger vinden dat, wanneer men een acteur nodig heeft die tot alle rottigheid van de wereld in staat wordt geacht, men meteen aan mij zou denken". Forrest Gump: Moderne Parsifal op zoek naar buurmeisje FILM RECENSIE JOS DE PUTTER Forrest Gump Te zien: Studio. Leiden; Ba byion, Den Haag Robert Zemeckis is een van de laatste overtuigde sprookjesver tellers van Hollywood. Al vanaf het eerste deel van Back to the Future staan 's mans films ból van het geloof in de magie van de film: het ongelooflijke waar maken, door het te vertonen. De scenario's van zijn films blinken uit in originaliteit en in tellectuele durf, want het is niet niks om bij voorbeeld filoso fische knipogen omtrent het be grip tijd te verwerken in massa cultuur. In Forrest Gump her haalt Zemeckis dergelijke hoog standjes, met een verhaal dat een eersteklas sukkel tot kata lysator van de laatste dertig jaar Amerikaanse geschiedenis maakt. Gezeten op een bankje bij een bushalte vertelt de wal simpele Forrest Gump (Tom Hanks) z'n levensverhaal in een serie flash backs aan wisselende toehoor ders. En al snel komt Zemeckis met het eerste wonder: wanneer hij moet vluchten voor pesten de jochies verliest de jonge For rest de stalen beugels waarmee hij jarenlang moest lopen, en ontwikkelt zich in één moeite door tot hardloop- en football- kampioen. Aangezien hij voor een universiteitsteam wordt ge vraagd leidt z'n sportcarriere ook tot een doctoraat. Tussen de bedrijven door heeft hij nog voorzien van z'n steunbeugels een zwart- gekuifde gitarist, die overnacht te in het pensionnetje van z'n moeder, met de heupen leren dansen; niet veel later herkent hij in de swingende Hlvis dezelf de jongeman. Robert Zemeckis lardeert het levensverhaal van zijn persona ge met talloze vondsten die For rest Gump steeds, zonder dat hij het beseft, in het brandpunt van de Amerikaanse geschiede nis plaatsen. Dat procédé roept herinneringen op aan Woody Aliens Zelig, net als Allen maakt ook Zemeckis gebruik van com puteranimatie, die het mogelijk Regisseur staat voor het beste wat Hollywood te bieden heeft maakt dat we Forrest Gump in gesprek zien met de presiden ten Kennedy, Johnson en Nixon, of in een talk show van Dick van Dyke met een uiterst vervelende John Lennon. Maar Forrest Gump blijft niet steken in de high-tech trouvail les; uiteindelijk presenteert Ze meckis opnieuw een film die ons op meerdere niveaus ver baast. Zo herinnert het perso nage van Forrest Gump ons aan de grootste 'simpele ziel' uit de cultuurgeschiedenis; de man heeft ook wat betreft de ver houding tot z'n moeder, die hem met eenvoudige raadge vingen de wereld instuurt onmiskenbare overeenkomsten met Parsifal. Maar waar Parsifal op zoek was naar de Heilige Graal, zoekt onze Forrest niks, althans niks anders dan zijn buurmeisje Jen ny, die van de Rural Road in Greenbow, Alabama, het ruige grotestadsleven is ingetrokken. De dingen overkomen hem, zoals de geschiedenis de gewo ne Amerikaanse man is overko men. Wanneer je naar Vietnam werd gestuurd dan zei je, zoals Forrest: 'Dat is een heel ander land.' In Vietnam maakt Forrest plannen met z'n zwarte maat Buhbah om na de oorlog in de gamalenvangst te gaan. Buhbah weet alles van garnalen, zo weet hij ook onmiddellijk dal Viet nam vol garnalen zit. Die zijn makkelijker te vangen dan die ene kerel genaamd 'Gharlie', waarop de Amerikanen volgens Forrest de hele tijd jacht maken. Zo springt Zemeckis voortdu rend heen en weer tussen hu mor, satire, melodrama en tech nische brille. Het laatste bereikt een hoogtepunt in de scènes waarin we Forrest met twee batjes tegelijk in de weer zien als tafeltenniskampioen. De computer zorgde in de nabe werking voor de balletjes die we heen en weer zien vliegen. Uiteindelijk krijgt Zemeckis ons opnieuw zo ver dat we be reid zijn alles te geloven wat hij ons voor tovert. Eenmaal op dat punt aanbeland, gaan we ook mee in de welhaast oeverloze sentimenten waarmee het ver haal over Forrest en z'n enige liefde buurmeisje Jenny eindigt. Robert Zemeckis staat voor het beste wat Hollywood ons momenteel te bieden heeft. Ster-acteur Tom Hanks als de onnozele hoofdpersoon van Forrest Gump: 'Eigenlijk voelen we ons allemaal eenzaam, toch?'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 23