Publieke omroepen in wurggreep Pas nog zat-ie in een panel dat werk moest beoordelen van jonge regis seurs. Jan Keja werd er niet vrolijk van. „Het was niks, echt niks. Maar dat roep je niet zo hard, dus ik zeg voorzichtig tegen één van die jongens: 'Nou, het is wel erg veel Goede Tijden Slechte Tijden'. Zegt die knul stralend: 'Goh, hartstikke bedankt meneer Keja'." Het sneed hem door de ziel. Want hij is nog van de tijd dat er geen soaps waren, dat de omroepen nog eigen drama brachten, dat de vrije producenten nog geboren moesten worden. De tijd ook dat hij een Emmy won voor de bewerking van een reeks verhalen van Guy de Maupassant. Kom daar nu eens om. Keja (57): „Televisie wordt tegenwoordig beheerst door de zucht om het iedereen naar de zin te maken." RTL scoort hoge kijkcijfers met amuse mentsprogramma's, soaps en kwissen waarin alle beroemde Nederlanders optreden. En zoals Veronica-voorzitter Joop van der Reij- den altijd zegt: „Wie de sterren heeft, wint." Die sterren staan bijna allemaal onder con tract bij producent Joop van de Ende. Hij be gon als producent voor de publieke omroe pen, met de KRO als belangrijkste afnemer. 'Hilversum' keerde zich van hem af toen hij in RTL een belangrijke klant vond, waarvoor hij het ene na het andere succesvolle pro gramma maakte. Noodgedwongen moesten de 'publieken' vervolgens toch weer aankloppen bij Van den Ende, en inmiddels een flink aantal andere onafhankelijke producenten, om niet alle kij kers te verliezen. Intussen zijn de program ma's van de omroepen met al dat amuse ment sterk gaan lijken op die van RTL. En dat vinden lang niet alle kijkers een wenselijke ontwikkeling. Zo bestelde bijvoorbeeld een sterk identiteitsgebonden omroep als de NCRV de afgelopen seizoenen een aantal programma's bij Van den Ende, terwijl een recente enquête van de NCRV zelf uitwees dat ruim één op de drie leden zich niet meer herkent in deze omroep. Bestaansrecht „Doordat de publieke omroepen steeds meer zijn gaan lijken op RTL hebben ze hun eigen bestaansrecht uitgehold", zegt cultuurscocio- loog Carl Rohde van de Rijksuniversiteit Utrecht. „Met de ontzuiling is de logische ba sis voor het omroepbestel weggevallen, om dat die was gebaseerd op de verzuilde sa menleving. De enige wind die nu nog waait over dat verdorde landschap is een commer ciële wind." Meer betrokkenen denken er zo over. Piet van der Sanden, scheidend lid van het com missariaat voor de media en erkend tegen stander van commerciële televisie, zegt: „Identiteit is beslissend voor het voortbe staan van de publieke omroepen. Die identi teit moet tot uitdrukking komen in specifieke programma's, in je aankoopbeleid, in wat je wel en niet uitzendt." Richard Schoonhoven, oud-directeur van de KRO en nu onder meer universitair docent in Nijmegen: „Publieke omroepen moeten vooral programma's brengen die je als kijker meer inzicht geven in de maatschappij. Maar op dit moment begint het mij teveel te lijken op Amerika. Daar kan ik geen televisie meer kijken, alleen al door de reclame: zó hard en zó veel, dat ik de programma's absoluut niet meer kan volgen." Andries Overste, directeur van OTP, de ver eniging van onafhankelijke televisieprodu centen, vraagt zich af „waarom mensen nog kijk- en luistergeld moeten betalen om de publieke omroep in stand te houden als die met dat gemeenschapsgeld dezelfde pro gramma's maakt als de commerciële omroe pen." Snel einde Een rondgang langs de groep Hilversum- watchers maakt één ding heel duidelijk: het bestel heeft z'n langste tijd gehad. „De sa menleving is veranderd, de politieke verhou dingen zijn veranderd, dus nu gaan de om roepen ook veranderen. Nergens zie je meer een specifieke binding met een achterban. Daardoor is ook de functie van de identiteits gebonden omroepen achterhaald", zegt An dries Overste van de OTP. Het omroepbeleid valt bovendien voor het eerst niet meer on der de verantwoordelijkheid van de minister, maar van de staatssecretaris (Nuis), die ook het veel belangrijker hoger onderwijs in zijn portefeuille heeft. Overste: „De omroep is dus een volstrekt marginaal onderwerp ge worden en dat betekent dat de publieke om roepen zoals we die nu kennen gaan verdwij- - Media-commissaris Piet van der Sanden verwacht nog een taaie strijd. „Wat we er nou met z'n allen ook van vinden, voor mij is er één criterium: zolang mensen nog bereid zijn jaarlijks die paar tientjes over te maken voor een omroep, heeft die bestaansrecht." An dries Overste: „Iedereen weet toch dat om roepen alleen maar zoveel leden hebben dank zij de gidsen. De omroepen hebben het alleenrecht op de publicatie van radio- en TV-programma's voor een hele week. Kranten en andere me- ZATERDAG 17 SEPTEMBER 1994 Het kabinet geeft de publieke omroepen nog maar vijf jaar zekerheid en daarmee heeft het bestel zijn langste tijd gehad. Veronica wil niet zo lang wachten en is druk m bezig commercieel te worden. De resterende publieke omroepen kunnen alleen overleven als ze programma's brengen die niet meer lijken op die van RTL. Maar liteindelijkzal alles veranderen en rest slechts betaal-TV. Dan mag de kijker echt zelf bepalen wat-ie wel en niet wil zien. RTL scoort hoge kijkcij fers met amusements programma's. soaps en kwissen waarin beroem de Nederlanders optre den. foto's archief 'Ze hebben hun eigen bestaansrecht uitgehold' dia mogen slechts de volledige gegevens over één dag publiceren. Zodra dat monopolie van de omroepen vervalt, zullen kranten we kelijks een TV-bijlage gaan produceren, waarvoor de abonnees bovendien geen cent extra hoeven te betalen. De verwachting is dat de de omroepen de lezers van hun TV- gidsen massaal zullen zien weglopen en daarmee hun leden èn een belangrijke bron van inkomsten verliezen. Die visie wordt gestaafd door onder meer het abonneebestand van de KRO-gidsen TV Studio en de goedkopere Mikro-gids. Het eerste blad is echt een KRO-gids, het tweede voornamelijk een spoorboekje. Mikro-gids heeft echter ruim 120.000 abonnees meer dan TV-Studio en in de losse verkoop is het verschil bijna 100.000. Diverse uitgeverijen hebben al jaren kant- en klare plannen klaar liggen voor een TV-bijlage zodra de overheid daarvoor toestemming geeft. Richard Schoonhoven: „Dat auteursrecht is een folkloristisch onderdeel van het bestel en ik sluit niet uit dat het kabinet het afschaft." Overste: „Dat zou me inderdaad niet verba- Twee netten Overste en Schoonhoven voorzien beiden dat het publieke bestel teruggaat naar twee net ten. Het eerste met reclame, het tweede zon der reclame, waarop kunst en cultuur de overhand hebben. Overste: „Daarvoor is een publiek, zondermeer. En daarvoor zijn ook sponsors te vinden die genoegen nemen met een korte vermelding van hun naam aan het eind van een programma. Ook al haal je daarmee misschien een kijkdichtheid van twee procent, dat maakt niet uit. Op het eer ste net zullen dan een paar omroepen uit zenden, maar niet in de huidige samenstel ling. Omroepen zullen vermoedelijk samen gaan, misschien zouden KRO en NCRV moe ten fuseren, misschien moet er zelfs één gro te fusieomroep komen die dat net vult." Schoonhoven: „Op korte termijn zullen de publieke omroepen in elk geval moeten kie zen: concurreren met de commerciële netten of alleen doen wat de commerciële zenders niet doen. Die keuze is niet eenvoudig. Tot nu toe hebben de publieke omroepen een behoorlijke concurrentiekracht getoond, ze hebben ongeveer de helft van de kijkers markt behouden. Maar de commerciële jon gens zijn nooit tevreden met een deel van de markt, zij willen de héle markt. Dus wat zie je nu? Dat er een enorm gevecht ontstaat over de uitzendrechten van sport, en vooral voet bal. Want daarmee trek je heel veel kijkers. Als ze in ieder geval de komende vijf jaar wil len doorkomen, zullen die publieke omroe pen programma's moeten maken die je al léén maar bij hen kunt zien. Slagen ze daar niet in dan zakken ze steeds verder weg en is het snel afgelopen." In de ogen van Andries Overste zal dat lot in elk geval de TROS treffen. „Veronica zal als commerciële omroep niet kunnen overleven als het zich alleen blijft richten op de huidige kijkersgroep. Van der Reijden c.s zullen het type programma's gaan brengen waarmee ze ook een belangrijk deel van het TROS-pu- bliek naar zich toe lokken. Tegelijkertijd kan een andere groep van de TROS-achterban voor andersoortige programma's terecht op de twee publieke netten. De TROS zal dus zijn kijkers verliezen en uiteindelijk verdwij nen. Niet .voor niets gaan er nog steeds ge ruchten dat de TROS dolgraag met Veronica samen commercieel zou willen worden." Ve ronica is daar niet geheel doof voor, aange zien de commerciële Scandinavische zender SBS begin volgend jaar ook Nederlandstalige amusements- en nieuwsprogramma's gaat uitzenden. Regisseur Jan Keja zou heel gelukkig zijn met een cultuurnet. „Nu is het nog interes sant voor een omroep om een Nederlandse serie bij Endemol te laten maken, omdat het tonnen goedkoper is dan het zelf te doen. Maar als er voor zo'n cultuurnet program ma's gemaakt moeten worden, kun je einde lijk weer eens echt werken aan zo'n stuk. Te genwoordig mag Je blij zijn als je een week kunt repeteren. Wat krijg je dan: niemand is ingespeeld, de acteurs weten niet hoe het stuk in elkaar steekt, het blijft oppervlakkig. Wil je een goed stuk dan moet je de tijd ne men. Voor die bekroonde reeks van Guy de Maupassant repeteerden we drie tot vijf we ken per aflevering. Dat komt toch anders over op de buis." „Toch zie ik een tendens dat er sponsors te vinden zijn voor serieuzere programma's. Er zijn al bedrijven die niet meer op de rol van Goede Tijden Slechte Tijden willen, maar hun naam liever verbinden aan een mooi programma. Dat is een verheugende ontwik keling. Nog mooier zou het zijn als elke stro ming een eigen net kreeg. Prachtig toch: op acht de VARA, op veertien de VPRO. Geen ge doe meer van: om vijf voor tien moeten we stoppen, want dan moet die, en dan om kwart voor elf weer een ander. Nee, als ieder een zijn eigen net heeft weten we precies waar we aan toe zijn en kan elke omroep ook weer durf tonen en zich profileren. Krijgen we ook weer een herleving van de documen taire. We hebben in Nederland zulke voor treffelijke documentairemakers, maar ze ko men nauwelijks nog aan bod." „Ik weet nog goed hoe inspirerend het was toen de TROS A-omroep werd, dus hele avonden kon gaan uitzenden. Dat was een enorme motivatie voor die hele groep men sen, die kregen zoiets van: en nu gaan we met z'n allen iets geweldigs maken. Dat leid de ook tot mooie produkties. Echt, ik heb daar in die tijd heerlijk kunnen werken, ook al moest ik me in het café met hand en tand verdedigen. Ik werd uitgemaakt voor rechtse bal en collega's vonden het een grote schan de 'Lii ik vooi «li' 11<< is werkte. Maar om roep legde me niets in de weg, was juist blij met mijn creativiteit. Ach, nu kom ik in het café diezelfde mensen tegen en ze werken al lemaal voor Endemol... Zo gaat dat." Zelf gaat hij binnenkort ook voor Endemol aan de slag. I lij regisseert Mary Dresselhuys, vermoedelijk in Harold en Maude. Het is een eerbetoon aan de actrice die dit jaar 85 jaar wordt. „Maar dat is tenminste kwaliteit", zegt Keja, die eerder een aanbod afsloeg om een aflevering van Medisch Centrum West te re gisseren. Betaal-TV Voor Richard Schoonhoven is de komst van een cultuurnet slechts het begin van de wér kelijke verandering: de komst van betaal-TV. „De politiek komt onvermijdelijk voor de vraag te staan of we daarop moeten over stappen." Betaal-TV is een systeem waarin geen netten meer bestaan, maar slechts leve ranciers van programma's. De kijker is ner gens meer lid van, maar kan kiezen naar welk programma hij op elk willekeurig moment wil kijken. Daarvoor stopt hij een chipkaart in een kastje. Het geld dat hij daarmee be taalt om het programma te zien, gaat naar de instelling die het heeft gemaakt. Dat kan dus de VPRO of de EO zijn, maar ook Endemol of elke andere producent die er brood in ziet. Schoonhoven: „Die ontwikkeling is niet te gen te houden. Ik schat dat het over tien jaar zo ver is, en dat is naar omroepbegrippen erg snel. Daarmee verdwijnen niet alleen de pu blieke omroepen zoals we die nu kennen, maar ook de commerciële omroepen. Want 'het grote geld' zal betaal-TV waarschijnlijk interessanter gaan vinden om geld mee te verdienen dan commerciële televisie." Meer en meer zal er strijd worden geleverd om het verwerven van rechten. De instelling die de rechten heeft, kan uitzenden en geld verdienen. Als die strijd ten koste gaat van de gevestigde publieke omroepen, wil Richard Schoonhoven daar niet dramatisch over doen. „De omroepen hebben de komst van commerciële televisie volstrekt onderschat. Ze wilden nooit inzien dat RTL een succes zou worden en daarmee een grote bedreiging voor hun eigen bestaan. Daarna hebben ze niet onderkend hoe belangrijk Van den Ende zou worden. Met TV10 wilde hij ooit probe ren invloed te krijgen in het bestel. Dat is niet gelukt, maar nu heeft hij een greep op de omroepen waarvan hij nooit heeft durven dromen, omdat ze in de strijd om de kijkcij fers voor een groot deel van hem afhankelijk zijn geworden. En ten slotte hebben de pu blieke omroepen gefaald in samenwerking. Als ze dan nu worden bedreigd met ophef fing doordat er straks niemand meer naar ze kijkt, nou dan moet dat maar." Andries Overste: „De TROS zal zijn kijkers verliezen en uiteindelijk ver dwijnen." foto cpd cees zorn Piet van der Sanden: „Identiteit is beslissend voor het voortbestaan van de publieke omroepen." foto cpd roland de bruin Regisseur Jan Keja: „Tegenwoordig mag je blij zijn als je een week kunt repeteren." foto cpd roland de bruin

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 35