Marco Borsato is echt een kei Éi 'Je moet jonge vrouwen waarschuwen' 'Laten zien dat er niets elitairs aan kunst is' Leidato Theo Bakker DE BEZOEKER i fc De Jong bestrijdt klachten De lach- en zuchtmeter HET NIEUWTJE zaterdag 17 september 1994 978 17 Galeriehouder Aad Leemans wil drempelvrees wegnemen A. van Oeveren: ...altijd hetzelfde... „Voor het eerst? Nee, joh, al een paar keer ben ik op de Leidato geweest", zegt een goedlachse A. van Oeveren (64) uit Hazerswoude-Dorp. „Maar het is iedere keer het zelfde. ik ga voor de aardig heid. Of er iets nieuws is." Zijn oog viel vandaag op het glas snijden. „Maar dat was er een paar jaar geleden ook al." Hij vat het principe van de leidato goed samen. „Wat ik zoek is wat je tegenkomt." Maar, zegt hij ook: „Wat ik zoek is er toch nooit." De hobby's van Van Oeveren zijn, zo blijkt, 'tuinieren en prutsen' „Op zoek naar een heggeschaar? Zijn die er dan? Ik mis een hovenier." Ach, ik vind het hier wel fOTO DICK HOGEWONING I mooi, maar er zijn veel de zelfde dingen, hè. Beddenspe cialisten. En de meesten wil len wel verkopen, maar niet demonstreren. Ik heb hier wel eens een naaimachine ge kocht, bij een bekende die zo wel in Leiden als Alphen zit. Ik heb nu een paar mooie au to's gezien, maar die kan ik niet betalen. Van Oeveren is naar de Leida to gekomen in gezelschap van zijn vrouw, die tijdens het ge sprek gewoon de beurs verder afloopt. „Ze is er weer van door. Zij koopt wel eens trui en. Hoe ik haar weer vindt? Ik loop gewoon rond, er is maar één uitgang." emiel fangmann Ideële organisaties tussen commercie op huishoudbeurs leidato en commercie gaan hand in hand. Overal in de kraampjes prijst de zakenman zijn waren aan in de hoop veel klanten te lokken en geld te verdie nen. Daar is natuurlijk niks verkeerd mee, maar er staan ook ideële mensen op de huishoudbeurs. Mensen met een boodschap, mensen uit de hulpverle ning. Zo is daar de Zonnebloem, die reizen or ganiseert voor zieken en gehandicapten. De Leidse Reddings Brigade heeft een standje. Net zoals de Nederlandse Brandwonden Stichting. En de VBOK. VBOK? „Ja, de Vereniging ter Bescher ming van het Ongeboren Kind", ver klaart de vrijwilligster in het kraampje. Ze wil liever anoniem blijven. Dat past bij de vereniging. Het gaat niet om dege ne die hulp geeft, maar om degenen die hulp nodig hebben: de vrouw die onge wenst zwanger is geraakt en haar onge- boran Mnd Even in het kort: de VBOK is voor de be scherming van de ongeboren vrucht en dus tegen abortus. „Het leven begint al meteen na de bevruchting", zegt de vrij willigster. „We moeten respect hebben voor het menselijk leven. Bovendien, het komt veel voor dat vrouwen na een abortus is grote psychische nood raken. Dan hebben ze spijt." Wat niet wegneemt dat vrouwen die on gewenst zwanger zijn geraakt ook in psy chische nood verkeren. „Met hen heb ben we heel intensief contact. Het gaat er om dat ze weerbaarder worden, de problemen die ze hebben willen oplos sen." En uiteindelijk moet hel volgens de VBOK zo worden dat het kind dat op komst is niet als een bedreiging wordt gezien, maar juist als iets heel fijns. Uiteraard is er ook nog de voorlichting. Om ongewenste zwangerschappen te voorkomen. „Ik vecht voor nonnen en waarden. Weet u. je moet jonge vrouwen waarschuwen. Want veel jongens den ken: haar kan ik wel versieren Zo is het hoor. Ga niet meteen met een jongen op vakantie, zeggen we ook. Want dan gaat het mis." Zo n boodschap kun je natuurlijk ook op de leidato kwijt. Het is in elk geval op vallend dmk bij het kraampje. „|a. de mensen zijn dankbaar dat we hier staan." AGENDA Hij neemt op de Leidato een van de opvallendste stands in. Op pikzwarte wanden prijkt, mooi uitgelicht, fraaie, meestal felgekleurde schilderkunst. De wanden staan schuin. Zijn stand wekt de associatie op met een klein doolhofje. Maar wel een met veel uitgangen. De Rotterdamse galeriehouder Aad Leemans, de man die vori ge weekeinde zijn vriend Her man Brood naar de Leidato haalde, staat voor de vierde keer op de beurs, links vooraan. Beeldend kunstenaar Leemans toont in zijn galerie alleen maar werk van professioneel beel dende kunstenaars. „Ter be scherming. Zij hebben het vaak zwaar. En voor amateurs is er een kans in allerlei gebouwen." Zo heeft hij Oostblok-kunste- naars en de hele Cobra-groep. Etsen en zeefdrukken. Er hangt een litho van Appel en veel werk van Comeille en Nico Vrielink. Ook veel werk van Leemans zelf: „Mijn naam dijt ook steeds meer uit. We zijn naar Spanje en Frankrijk geweest om over exposities te spraken. Mijn vrouw doet eigenlijk de galerie, ik ben het liefst aan het werk." Leemans doet ook in beelden, met name van Zimbabwanen als 'lievelingskunstenaar' Mteki en Musekiwa. „Beelden van ja de. opaal, serpentine. Dat laatste komt van het woord ser pent, slang. Het is een materiaal wwar vroeger bekers van wer den gemaakt. Als een koning bang voor vergiftiging was. gooide hij wijn in de beker. Ver kleurde de steen, dan deugde het niet." Breed brengen Leemans wil met zijn galerie, op de beurs en in Rotterdam, drempelvrees wegnemen. „Kunst breed brengen. Laten zien dat er niets elitairs aan is. Ik wil bezoekers ook niet het ge voel geven dat ze iets moeten Het is zomaar een klacht van een standhoudster op de Ix'idato. Ze mist een plattegrond van de beurs, of l>ewegwijzering bij de in gang van een pad, zodat je meteen je weg kan vinden. Ze vindt de mensen van de beursleiding maar slecht herkenbaai i n ten riotto vindt ze sanitaire voorzie- ningmiais «mm ve«Mg (iroenoordhallen directeur André de long wijst de kri tiek van de hand. „Het gaat ci bljj ii<- beuniuim om.dn je ook andere stands aan- doet i ten moei Ie gNn plattegrond hebben zodat je dim i "i' die ene «tand die je zoekt afloopt, je moet langs alle stands komen. IX* impulsaankoop is belang nik, «i.u je «».ik nog eva dei ene dingetje meeneemt. Hel blijkt bijvoorbeeld dat iedereen op de beurs altijd eeni m hnelaleei i n i»m de ingang van een pad in formatie. dat vind je ner- gens Volgens de Jong is er wel op enkele plaatsen een lijst van standhouders in te zien. „Maar standhouders zijn nlrt in elk.i.n gdlillH seerd, is de ervaring." De long bestrijdt ook dat de beursleiding niet herken baar is. „Die dragen truien met Izridato er op. De sa nitaire voorzieningen kun nen volgent i to Jong dooi de standhouders zelf ge huurd worden. „Water, licht, stoelen en tafels ook. maar daar moet voor be taald worden." En tenslotte: „We hebben drie Jaar een Informatieba lie gehad. Daar kwamen bijna geen vragen. Maar nu die er niet Is, wordt er na tuurlijk om gevraagd." fmifl fangmann Zanger trekt duizendkoppig publiek op braderie en kermis Je hebt er de smoor in. Dat gezeik aan je krip dat je toch eindelijk eens bij je baas zou moeten aandringen op loonsverhoging, jij laat altijd maar over je lopen, jij, zegt- zij. Maar door jou nou effe niet meel', zeg jij en je stiert de deur uil. Of je hebt weer veel te veel gedacht die dag. moet je je zelf bekennen en je wilt on der de mensen. Kan ook zijn, zou bij veel mensen veel vaker voor moeten komen, dat je het zat bent dat de dagen zich onherkenbaar aaneenrijgen. Hoe dan ook. je gaat op zoek naar een kroeg. Pak je dan een gidsje? Check je dan eerst of de plek des heils keus uit tachtig soorten bier biedt? Je wilt 'm alleen maar om hebben en viug. Waarom drink je? Om dron ken te worden, meneer. Waarom naar een café met tig soorten bier? Je koopt toch ook geen broek die op tachtig manieren dicht kan. Wie maakt 'm open en waar om, daar gaat het om. Dan moet het witbier zijn, dan Mexicaans, geëmmer van yups is het, die zelfs nog trendsettend door het lint willen. Van de week vermeldde deze krant: twee I-eidse café's slaan vermeld in een buiten landse kroegwijzer. De soor ten bier wogen zwaar. Verder nog wat vage argumenten, 't Vattegat zou iets weg heb ben van een Mallorca-achtig strandcafé. Misschien als je ervan alle soorten bier eentje genomen hebt. En de Bonte Koe kent als pré de aanwe zigheid van stamgasten die zich niet laten verjagen door studenten en marktbezoe ken». Stamgasten behoren bijna altijd tot het triest stemmend meubilair van een café. Mondhoeken die teleurgesteld hangen, en daariussenuit komen telkens opnieuw dezelfde verkeerde opmerkingen aan het adres van iedere vrouw, waardoor zij alleen maar méér stam gast worden. Nooit worden die café-klas sement en op een beetje aan nemelijke gronden samen gesteld. Ik zelf zou graag de lachme- ter ingevoerd zien. Belang rijk aspect. In steeds meer kroegen hangt zo'n kunst»* naarsgerfFczemoes. Serieuze discussies. Onbestemde jazz op de achtergrond. Nooit eens polonaise. I let is na twaalven en je hoort iemand uitleggen dat er indirect toch wel degelijk een relatie be staat tussen de schilderijen die hij maakt en het leed in Ruanda. Gauw doorlopen. Niet alleen de lachmeter, ook de zuchtmeter wil ik ge hanteerd zien. Al die middel baren bij wie het laatste rest je jongensachtige energie en bravoure al lang verdronken is in een sloot zuchten, moe ten worden getraceerd In een kroeg. En daarna eruit gegooid onder het motto: 'Wie zucht ziet de buiten lui lu' En nu de belangrijkste graadmeter voor een goede kroeg: komen er mensen die nog een verhaal te vertellen hebben. Uever tachtig ver halen dat tachtig soorten bier. Bizarre verhalen, en thousiaste verhalen, verha len die de schaamte voorhij zijn Bespreken oudere mannen hun hangende billen of hun steeds minder vaak wisselen van onderbroek. Hebben vrouwen het over de nieuw ste rage in Amerika om je borsten al voor je 24c op te laten rekken? Wordt er ge wed op de tijdsduur van de 3 oktober optocht? I laait er nog wel eens iemand een glazen plintenladder? En denkt die ene gast in 't Vatte gat werkelijk dat er op de (Warenmarkt Mallorca achti- ge palmbomen voor de deur staar»? Klimt ie erin? Vul een kussen voor de veran dering eens niet met kapok, maar met kersepitten, leg het drie minuten in de magne tron en je hebt de perfecte kruik. Volgens dat principe fa briceert Natures Choice uit Rijsenhout kussentjes, die op de Leidato voor 14,95 en 19,95 te koop zijn. Hittepit worden ze treffend genoemd. Het bedrijf uit Rijsenhout dat ze maakt is bij de Haarlemse kamer van koophandel inge schreven. Het is van de zoon van standhoudster Nel van Velzen. Zij staat bij wijze van illustratie bij een bak vol on vervalste kersepitten. Niet voor niets is voor specifiek de pit van een kers gekozen. „In de pit zit nóg een pitje. Het luchtledige daar omheen houdt de warmte vast." Het idee van de kussens komt uit Zwitserland, waar het nut van de kersepit al eeuwenlang geleden werd ontdekt. De kersepitten worden door de firma Natures Choice van een jammaker betrokken. „Er is moeilijk aan te komen." Ze zijn uiteraard zo behandeld dat ze niet meer kunnen schimmelen. Alle vruchtvlees is verdwenen. De pitten zijn gewassen en gedroogd voor ze in de kussens gaan. „We zijn net begonnen met dit De kersepitten zijn onontbeer lijk voor het kussen, legt Nel van Velzen uit. FOTO DICK HOGEWONING produkt. Een start van dui zend kussens in roze en blauw." Het kussen is in tegenstelling tot een kruik veiliger en blijft ook warm. „Het neemt de temperatuur van zijn omge ving aan." Ook de levensduur van een kussen is onbeperkt. Het kan telkens weer in de magnetron óf in een glazen schaal vijftien minuten in de oven op 150 graden. emiel fangmann Leg een baksteen in een zaal. zet er een paar mensen omheen die er naar kijken en gegaran deerd dat binnen de kortste ke ren een meute nieuwsgierigen zal toestromen om te zien wat er aan de hand is. Zet Marco Borsato neer in de feesttent van de leidato, met een groepje fans erbij, en er ontstaat ook een enorme toe loop. De homo sapiens neemt nu eenmaal graag poolshoogte. Nou is Borsato natuurlijk geen baksteen hij is echt een kei in het zingen van liedjes maar menig bezoeker van de huis houdbeurs in de Groenoordhal- len is niet op de hoogte van de komst van deze artiest. Dus krijg je uitroepen als: Wat is hier te zien Marco Borsato!" „Hè, jasses!" Gelukkig voor onze zanger, blijkt het grootste deel van het publiek wel degelijk voor hem te zijn gekomen en niet voor de aanbiedingen in de diverse standjes. Alleen: ook voor de fans is showbusiness soms bik kelhard. Wie klein van stuk is en stipt op tijd (half negen 's avonds) kan het schudden. Bij een artiest van zijn kaliber dien je ruim voor aanvang van het optreden aanwezig te zijn. Of het postuur van een basketbal ler te hebben. „Je ziet niks. Ik zei het toch tegen je" „Je hebt gelijk, waren u>e (laar- straks maar blijven staan. .Anders gaan we daar op dat randje staan. Daar, bij dat standje. „Hoe wil je daar komen dan?" Pech, pech, pech! Maar de ge lukkigen die wel een plaatsje hebben weten te bemachtigen dienen ook allerhande onge makken voor lief te nemen: kopen. Ze zien dat wij gewone mensen zijn." Grote vraag is na tuurlijk of de doorsnee Leide- naar net zo makkelijk de weg naar Leemans vindt als naar het nieuwste merk hapjespan. „Het publiek selecteert zich van te voren, als het hier binnenkomt. Maar het loopt goed. ik spreek per dag heel veel mensen." Hij verklaart zo'n duizend klanten speciaal voor de Leidato te heb ben uitgenodigd. „Ook Leide- naars. Kijk. deze twee schilderij en zijn pas verkocht aan Leide- naars. oude klanten van me. maar er komen ook nieuwe." Er hangt een prijskaartje van 5000 gulden aan deze schilderijen van leemans. Op kunstgebied is er nogal wat werk aan de winkel in Neder land. vindt leemans. „Het is jammer dat Nederland onder aan de kunstladder staat. Ik be doel: als een Nederlander een huis inricht, is het laatste dat hij aanschaft een schilderij. Terwijl dat in Frankrijken Italië zo'n beetje het eerste is. Maar ook is er in Nederlands nauwelijks kunstonderwijs. Dat is in ande re landen anders." Uitleg kan dus geen kwaad. Dat bijna alle schilderijen zo felge kleurd zijn is deels toeval, maar het heeft ook wel leemans voorkeur. Het werk balanceert tussen abstractie èn realisme. Neem de rode 'bloemen' van leemans zelf. „Je ziet wel dat het bloemen zijn. maar je kan niet zeggen welke. Je ziet ook dat het ontspruit aan de aarde." Volgens eigen zeggen ontleent leemans zijn thema's aan het 'onmetelijke, mystieke, heelal', 'het realisme van alledag' en de 'abstracte vormen van het mi cro-organisme'. Concreet is 'de vrouw 'in zijn werk heel belang rijk. „Gaat over het ontstaan van het leven." FOTO HOLVAST/MAM IAMERS blauwe tenen, beurse ribben, zweterige oksels (van henzelf en van de buren) en kramp in de nek. Hoe kun je deze ongemakken verdragen? Door je in een droom te wanen. Het blauwe, golvende dak van de feesttent is als het dak van een reusachtig hemelbed. Hmmm, het is lekker warm in de slaapkamer en Mar co Borsato zingt je toe. Zuiver en vol passie: Dromen zijn bedrog maar als ik 's ochtends wakker word naast jou dan droom ik toch ik voel je adem, ik zie je gezicht, je bent een droom die naast me ugt Je kunt je eigen droom ook op een andere manier inrichten. Door Marco toe te zingen. Of door een aansteker voor je half dichtgeknepen ogen te houden zodat het een kaarsje lijkt. Of door je ogen helemaal te sluiten wanneer de zanger zegt: „Pak de hand van je buurman of buurvrouw ook al heb je elkaar nog nooit gezien en laat niet meer los. Met een beetje fantasie voel je dat Marco je hand vasthoudt in dat hemelbed. Maar dan laat-ie los en spat de droom als een zeepbel uitelkaar. Brabantse nachten mogen dan lang zijn. de optredens van Marco zijn maar kort. Hij moet immers nog naar de kermis in Kudelstaart om daar zijn kunsten te verto nen. Of naar de braderie in Hoogkarspel. Waar een enthou siast duizendkoppig publiek hem weer zal toejuicnen. Om dat hij zo rfiooi kan zingen en altijd vriendelijk blijft. Want als hij dat niet had gekund hadden de fans hem al lang laten vallen als een baksteen herman joustra Marco Borsato en zijn publiek: samen een half uurtje dromen. Galeriehouder en kunstenaar Aad Leemans: „Ik wil bezoekers niet het idee geven dat ze meteen iets moeten kopen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17