Dappere Amerikanen
zijn onverslaanbaar
Film
Superieure thriller
in beste noir-traditie
Animatiefilm uit Scandinavië ook leuk voor de allerkleinsten
'Ik ben een volwassen heer, nu'
DONDERDAG 15 SEPTEMBER 1994
Plannen voor vervolg op Jurassic Pare
new york Steven Spielberg is v olgens hei blad Forbes van plan
een vervolg te maken op zijn film Jurassic Park, de grootste klap
per in de filmgeschiedenis met een opbrengst van 1.6 miljard
gulden. „Ik heb geen enkele reden het publiek niet te geven wat
het wil zei de succesvolle regisseur, die met zijn in juni 1993
verschenen film ook nog 1,8 miljard gulden verdiende aan afge
leide marketing-produkten als t-shirts en dinosauriërs-op-
schaal. Jurassic Park llzaï voor de zomer van 1997 verschijnen
in de Amerikaanse bioscoop, zei Spielberg in het interview. Vol
gens het blad kan de cineast ook nog rekenen op 460 miljoen
gulden wanneer de film op video uitkomt in oktober. De regis
seur was dit jaar de best verdienende artiest in de VS met ge
schatte inkomsten van 720 miljoen gulden.
The Lust Seduction uiterst geniepige film
mark van den te
;St Seduction Te zie
Den Haag
Film noir staat voor noodlottig
verlopende misdaden, goedge
lovige mannen en uitgekookte
vrouwen. Het genre beleefde
zijn hoogtepunt gedurende de
jaren veertig, maar de fascinatie
voor de gitzwarte misdaadver
telling bleef. Regisseur John
Dahl lijkt zich te willen specali-
seren in een modern soort
'noir'. In kleur en aangepast aan
de eisen van het moderne bio
scoopbedrijf maar verder ge
heel in de stijl zoals die ver
woord werd door auteurs als
Raymond Chandler of Jim
Thompson.
The last Seduction is na Kill
Me Again en Red Rock West
Dahls derde broeërige misdaad
drama op rij. Waar de regisseur
lijk bewees de vorm goed onder
knie te hebben, is The last Se
duction ook inhoudelijk een
voortreffelijke thriller geworden:
sober, uitgebalanceerd en voor
zien van een constante drei
ging
Een echte noir heeft een bik
kelharde hoofdrolspeelster, en
The last Seduction vormt op de
ze regel geen uitzondering. De
eerste woorden die Bridget Gre
gory tot Mike Swale zegt zijn
'fuck off, en veel fijngevoeliger
zal ze tijdens hun kortstondige
romance niet worden.
Mike (gave rol van de onbe
kende l'eter Berg) bevindt zich
in de enige kroeg van Beston,
en wil de aantrekkelijke brunet
te die net aan de bar is gaan zit
ten een drankje aanbieden. Nu
heeft et (een sensationele Linda
Fiorentino) ook wel wat anders
aan haar hoofd. Ze is net New
York ontvlucht met zevenhon
derdduizend dollar, het resul
taat van een drugsdeal waartoe
ze haar echtgenoot Clay (Bill
Pullman) had aangezet. Deze is
niet van zins zich dit kapitaal te
laten afnemen en schakelt een
privédetective in om zijn vrouw
op te sporen.
Bridget heeft inmiddels beslo
ten dal het provinciale Beston
een goede plek is om tijdelijk
onder te duiken, verandert haar
naam en neemt een baan. Mike
is charmant en integer en daar
om aangenaam gezelschap,
maar zijn pogingen écht tot
haar door te dringen stuiten op
een plaatstalen afweer. Alles
verandert wanneer Clay erin
slaagt Bridget te localiseren.
Plots beseft ze hqe nuttig Mike
kan zijn wil ze als winnaar uit
de onvermijdelijke confrontatie
tevoorschijn komen.
We zijn de laatste jaren ver
wend met sterke vrouwenrollen
in thrillers, maar geen was zo
diabolisch als het gitzwarte
middelpunt in The Last Seduc
tion. Bridget is een sluw mon
ster die niet alleen de mannen
in haar leven onbewogen mani
puleert. maar ook de kijker
steeds een stap voor blijft. In
Unda Fiorentino vond Dahl een
perfecte vertolkster. De actrice
heeft niet de stereotype Holly-
wood-schoonheid, maar onder
scheidt «zich door haar direct
heid en scherpzinnigheid on
middellijk van haar omgeving.
Haar minnaars maken de fout
te denken dat ze haar doorgron
den en ze laat ze in die waan,
met fatale gevolgen. Waar dat
met name voor Mike toe leidt,
laat ik hier in het midden, maar
het houdt de kijker tot het einde
op het puntje van zijn stoel. Een
uiterst geniepige film.
BIOSCOPEN
AMSTERDAM
ALFA 1 tel. 6278806
The last seduction 16dag. 13,
15.45.18.45,21.30
ALFA 2
Four weddings and a funeral, dag.
13, 15.45, 18.45,21.30
ALFA 3
Sirens dag. 16, 19.30, 22, vr ma di
ook 13.30
ALFA 4
06 16) dag. 13.30, 16, 19.30,22
ALHAMBRA1 tel. 6233192
Four Weddings and a Funeral dag.
16, 18.45,21.30, vr ma di ook
13.15
ALHAMBRA 2
Wegens verbouwing gesloten
BELLEVUE CINERAMA tel 6234876
Speed 12) .dag. 13.15. 16. 19.15.
22
13.15. 16. 18.45,21.30
CALYPSO 1 tel 6234876
Wolf 12 dag 13.15. 16. 18 45,
21.30
CALYPSO 2
Como Agua Para Chocolate 12 j
dag 13.15, 16. 19.15.22
CINECENTER-CINEMACORALINE tel
6236615
IIGattopardo 16 j dag. 15, 20.15,
zoook 11
Batailles) za 22.15, zodiw
deel 2 (Les Prisons) do vr rr
za 19, zo 16.30
Temptation of a Monk 16 j.
wo 19
ot/m
Un' Ani
19.30, 22
Plaff 16).. do vr 18
Los Dias del Aqua 16
Mujer Transparante 16
Due 16 dag
Alic
3 18
il Pueblo de Mara
22. J
k 11
CINECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Even cowgirls get the blues 16 j
dag. 14. 16. 20. 22, zoook 11
CINEMA 1 INTERN, tel. 6151243*
Clear and present danger 16 j.dag
18.30. 21 30, za zo wo ook 12 30.
15 30
CINEMA 2 INTERNATIONAL
I love trouble 12 j dag 19. 21 45
zazowoook 16
CINEMA OSCAR tel 5475175
Schinder's List 12 vr za ma di
W30
CITY 1 tel 6234579
I Love Trouble 12 i dag 13.15. 16.
18.45.21.30
CITY 2
The Flintstones dag 13.15, 16,
18.45.21.30
CITY 3
Naked Gun 33 1/3 dag 13.15. 16.
18.45.21.30
CITY 4
Maverick dag. 18 45. 21.30. vr. ma.
diook 13.15. 16
CITY 5
The Getaway 16 j dag. 13 15. 16.
18.45.21 30
CITY 6
The Cowboy Way 12 j dag 13.15.
16.18 45.21 30
CITY 7
Beverly Hills Cop 3 12 j .dag 13 15.
16.18.45.21.30
DESMET tel 6273434
Jeanne La Pucelle 16;. deel 1 (Les
15
21.45, z,
THE MOVIES 2
Four Weddings and a Funeral dag
17 30. 19.45, 22, za zoook 15
THE MOVIES 3
Der Himmel Ober Berlin 16dag
17 15
In weiter Feme, so nah! 16 j dag
21.15
Shadowlandsdag. 16.45, 19. zazo
ook 14.30
THE MOVIES 4
Como Agua Para Chocolate 12 j
dag 19.30. 21.45. za.
The Secret Garden dag
17 30
TUSCHINSKI 1 tel 6262633
Clear and Present Danger 16], dag
13 15. 16. 18 45.21 30
TUSCHINSKI 2
Speed 12 j .dag. 13 15. 16. 18 45.
21.30
TUSCHINSKI 3
The Client dag 13.15. 16. 18 45,
21.30
TUSCHINSKI 4
The Pelican Brief 12 dag 20.30
do vr ma diook 13 15, 16.30
TUSCHINSKI 5
Schindler's List 12) dag. 20 15 do
21 JO
TUSCHINSKI CINEAC
The Three Musketeers 12;. dag
11 45. 14 15. 1645. 19 15.21 45
DE UITKIJK tel 6237460
Abgeschminkt! 16;. dag. 19.
20 30. 22.1
k 16
Bestseller Clear and Present Danger' transparant verfilmd
Na hel succes van Patriot (tames, mei Harrison Ford als
de rechtlijnige CIA-agent Jack Ryan, en The Hunt for Red
Octolter, met een ook al zinderend spannende plot
rondom het al of niet overlopen van een Russische mari
neofficier. lag het voor de hand dat er al snel een derde
verfilming van een spionagethriller van bestsellerauteur
Tom Clancy zou komen. De Paramount-studio koos voor
Clear and Present Danger, en selecteerde opnieuw Har
rison l ord voor de rol van de degelijke CIA-agent, die dit
maal de strijd met een cocaïne-bende aanbindt.
film recensie
jos de putter
Clear and Present Danger Te zien l
Letden, Euro 2, Alphen, Metropole 1
Haag
De keuze voor Clear and Pre
sent Danger ligt niet zo voor de
hand. want ondanks het feit dat
ook dit boek een bestseller was.
is de plot 7.6 ingewikkeld, dat
het gevaar voor de hand lag dat
het scenario wel erg onover
zichtelijk zou worden. Maar een
handvol gerenommeerde
scriptschrijvers, onder wie good
old Aftocalypse Non*-John Mili-
us. hebben deze filmversie ver
rassend transparant gemaakt.
Het enige dat nog aan de com
plexiteit van het geheel herin
nert is de wel wat extreme leng
te van de film, die ruim 140 mi
nuten beslaat.
Een hele zit maar de span
ning wordt er goed ingehouden,
door de afwisseling van kleine
nevenintriges en de almaar
groeiende dreiging rond agent
lack Rvan tijdens zijn bijna on
mogelijke missie in Colombia.
chte
i al
tóch eens afvragen waarom
sommige zaken persé afgewik
keld moeten worden, dan ligt
het antwoord onveranderlijk in
den
iratie
de
nieuwste snufjes op het gebied
van de high tech-ai tic
De kroon wordt daart)ij wel
gespannen door de eerste inzet
in een speelfilm van de /(«ge
naamde smart bomb die furo
re maakte tijdens de Golfoorlog.
Een camera op de bom toont de
verwoesting die wordt aange
richt bij een lastige Colom
biaanse cocaïnekoning. Sinds
Stanley Kubrick in Barry Lyndon
spectaculaire verbinding tot
stand gebracht lussen de mili
taire technologie en I Jollywood
Voor het overige blinkt Clear
and Present Danger uit in de
voortvarendheid waarmee de
plot in beeld wordt gebracht,
die handelt over duistere con
necties tussen een vermoorde
Amerikaanse zakenman te
vens persoonlijk vriend van de
president en ue Colombiaanse
rinlgsmafin waarbij enkele
hooggeplaatste inlichtingen»
genten dubbel spel spelen. Har
rison Ford. als de ultieme verte
genwoordiger van het klassieke
Amerikaanse wnardenpatrnon.
belandt in een regelrechte hel
wmww /h" pMm can-
pagnie in Colombia wordt op
geblazen. Vergeleken met dat
soort scènes is de aanstaande
militaire interventie van de V S.
op Haiti waarschijnlijk kinder
spel.
Ondanks de kritiek op de cnr
nipte politiek, die wel degelijk
spreekt uit Clear and Present
Danger, is dat laatste toch een
beetje de smaak die Je bij het
zien van zo'n megaproduktie
bijblijft: dat Hollywood graag
bewijst dat dappere Amerika
nen onverslaanbaar zijn.
Alleen stem van Loes Luca is al bezoek waard aan verrassende Jungle Jack
film recensie
Last Tango in Paris 16).. do t/m za
19. zoook 13.45
Die Tödliche Maria 16) dag 21.15
The Sheltering Sky 16 j zo 13 30
KRITERION 1 tel. 6231708
Kika 16)., dag. 17.30, 22.15 (di
niet 22.15)
Sirens dag. 20
Sneak preview 16 j.,di 22.15
KRITERION 2
Het mes in het water 16 i ma 19.30
Lifetimes 16 dag 19.15 (beh. ma)
Love and Human Remains 16 dai
21.45
RIALTO 1 tel. 6623488
Sonatine 16 j.. dag 20, 22
RIALTO 2
Vaarwel Ganzen 16) .dag 17.45
De betere kinderfilms komen al jarenlang uit
Scandinavië. Geen wonder, want daar komt (toe
vallig?) ook Astrid I.indgren vandaan en die heeft
in haar eentje niet alleen gezorgd voor een hele
rits prachtige kinderboeken, maar ook voor de
verfilming daarvan. Denk maar aan films als Pip-
pi langkous. De gebroeders leeuwenhart, Ronja
de Roversdochter of latta uit de Kabaalstraat
vaak een verademing tussen het getetter uit
Hollywood.
Dat geldt ook voor de kleine Deense animatie
film Jungle Jack die de/.e week de bioscoop in
wordt geslingerd en die een plaatsje moet zien te
vinden tussen 'zwaargewichten' als The Flintsto-
nes. Don Bluth's Duinwlijntjeen Free Willy.
Het maken van animatiefilms is financiëel-eco-
nomisch een nogal hachelijke onderneming en
dus eigenlijk alleen voorbehouden aan grote ani
matiestudio's in landen als Amerika, Engeland en
Japan. Daarom is het opmerkelijk een lange ani
matiefilm tegen te komen uit een klein filmland
.iis i >enemancen Maai sums heb fe van die fana
tieke types die het aandurven om tegen de
stroom in te roeien en tegen beter weten in toch
een eigen film te maken.
Dat stel ik me ook zo voor bij Stefan Fjeldmark
en Flemming Quist Moller, de regisseurs en be
denkers van Jungle Jack, een film die afgezien van
de titel niets Amerikaans heeft. Je kunt er aan
zien dat hij met aanzienlijk eenvoudiger midde
len is gemaakt dan hijvoorbeeld Disney's Aristo-
cats of Don Bluth's Duinielijntje, maar Jungle Jack
kan kinderen toch een hele leuke middag bezor
gen. Bovendien is hij ook geschikt voor jonge kin
deren en dat is in deze tijd bijna een zeldzaam
heid in de bioscoop.
Het draait allemaal om Bert, een poezelig jung
lediertje, dat lijkt op een kruising tussen een koala
en een lieve gremlin. Zo'n schattige knuffel die
elk kind wel naast zich in bed wil hebben. Dal wil
ook de hebberige, krengerige filmster Isabella, die
haar gewone huisdieren zat is en nu wel eens een
superzeldzaam troeteldier wil hebben. En dus
wordt er jacht gemaakt op die arme Bert, die
steeds moet vluchten en maar niet begrijpt waar
om ze achter hem aanzitten.
Het eenvoudige verhaal goed te volgen, niet te
eng en vol kleine grappen. De animaties zijn sim
pel, waarschijnlijk omdat het geld ontbrak vooi
ingewikkelde c ameratoestanden en al teveel be
weging in beeld. Daardoor ziet het er soms letter
lijk wat vlak uit. maar dat wordt vergoedt door het
aandoenlijke optreden van Bert en een paar leuke
bijfiguren als Guust Gehakt, de aapjes Kim en
Wim en de deftige poedel Sabine van Stoel lot
Stoeprand.
Uit die namen blijkt al dat er creatief is nage
dacht over een 'leuke' Nederlandse vertaling, J
begrijp ik niet helemaal waarom 'Jungle Jack' nier
Bert moet heten. Aan de uitstekende nasynchro-
nisatie werken bekende stemmen mee als die van
(Frizzle Sizzle) Iaura Vlasblom als Reina en john-
n\ Kraaykampji als Guust Gehakt Maar de show
wordt gestolen door I-oes Luca als het verwende
Het poezelige junglediertje Bert en zijn vriendinnetje Reina de Vos.
kreng Isabella, die in Jungle Jack haar debuut
maak als 'stem'. Ze weet een listig spel te spelen
met haar stembanden en tovert alle mogelijke
Nederlands Film Festival biedt terugblik op carrière Rutger Hauer
vijftig
i heeft
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
BEETSTER2WAAG WtLMA DE REK (GPO)
Rutger Hauer knijpt zijn ogen
een beetje dicht. „Het deuntje
van Floris. Ja, dat weet ik nog
wel. Kijken hoor. Daar komt-ie:
tadadadadaaaa. Nee, dat is Sol
daat van Oranje. Helaas: Floris
is weg
In het Friese dorpje Beetster-
zwaag fluiten de vogeltjes en
geurt de aarde. De zon schijnt
tel, recht in de imponerende
ogen van Rutger Hauer. die
daardoor nog blauwer lijken
dan ze al zijn. De actei
inmiddels, wordt op ee
manier ouder. Niettem
hij „absoluut moeite met het
ouder worden. Wie niet? Maar
het valt niet te ontlopen, je
moet er gewoon doorheen. En
ik zal er niet over gaan zeuren".
Turks Fruit, Keetje Tippel, Sol
daat van Oranje, Nigluhawks,
Blade Runner. The Osterrnan
Weekend, Flesh and Blood, In
Una Notta di C.hiaro di Luna,
The Salute of the Jugger. Wed
lock, Split Second, Nostradamus
Het werk van Rutger Hauer. dit
jaar centraal tijdens het 14e Ne
derlands Film Festival, bestrijkt
een kleine veertig bioscoop- en
negen tv-films en is opvallend
veelzijdig. Toch wordt hij, sinds
hij in 1981 zijn eerste kwaaie
boef speelde in een Amerikaan
se film Nighthawks met Syl
vester Stallone achtervolgd
door het clichébeeld van blonde
schdi-k.
Films als Blade Runner (met
Harrison Ford). The Hitclter en
Blind Fury versterkten dat
imago. Maar Hauer deed ook
andere dingen. In ladyhawke
(1985. met Michelle Pfeiffer)
was hij een ouderwetse ridder a
la Floris en in 1988 speelde hij
een glansrol in la l^ggenda del
Santo Bevitore, die op het film
ander
I eeuu
Hauer selecteert rollen op de
vraag of ze interessant zijn. „Zo
simpel is dat. Ik ben een vak
aan het leren en wil in verschil
lende genres veel praktijkerva
ring opdoen. I let aanbod is
divers als de mensheid is» en ik
bereik graag verschillende soor
ten publiek. Wat ik nastreef is
variëteit: ik ben een variété-ar
tiest. Fn het ironische is natuur
lijk dat er altijd wel geld is voor
middelmatige films, maar dat
dingen die echt interessant zijn,
niet altijd voor elkaar komen.
Daar scharrel ik een beetje tus
sendoor
Sinds hij in 1978 naar de Ver
enigde Staten vertrok, heeft de
acteur „uiteindelijk wel bereikt
wat ik wilde, maar op een ande
re manier dan ik dacht. Mijn
bekendheid hangt niet samen
met één gigantisch succes,
mar mei wed h« t rekkelijk suc
cesvolle films. Ik heb een plaats
veroverd In de IBmhwlw, ik
ben wat waard. Tot op zekere
hoogte heb ik het dus wel ge
maakt. Die grote rol in die grote
film laat ik graag aan anaeren
over. Want zo'n rol is leuk. maar
beperkt je ook: je wordt er ont
zettend aan opgehangen. Fn je
houdt geen privacy meer over.
Platgedrukt worden door publi
citeit en overal groot op de
voorpagina's liggen, is niets
voor mij. Het hoort ook niet bij
mijn vak. vind ik".
Vaderrollen
Hauer zegt in de ruim vijfen
twintig jaar van zijn carrière 'al
le kleuren van de regenboog' te
hebben gezien. „Maar ik ben
nog lang niet op het vak uitge
keken. |c moet met jezelf mee
groeien. Vast staat, dat ik een
L-euw geleek
dies doen
nens ben dan een kwart
eleden; ik kan niet meer
ik gedaan heb.
Acticrollen bijvoorbeeld, dat
hoofdstuk is voor mij afgelopen.
Ik geloof niet dat ik straks als
55-jarige nog druk moet doen in
een actiefilm. Ik ben een vol
wassen heer, nu. Geschikt voor
vaderrollen enzo".
"..Ik ben nog niet uitgewerkt.
Niet omdat ik iets te zeggen
heb, maar omdat er voor mij
nog genoeg te ontdekken valt.
Ik vind dat je heel terughou
dend moet zijn met 'iets willen
zeggen', dat komt zo gauw arro
gant over. Films zijn gewoon
verhaaltjes. Maar wel verhaal
tjes die soms iets heel moois in
zich dragen".
„Ik zou trouwens ook niet an
ders kunnen dan in de filmbusi-
ness werken. Ik heb het daar
echt gevonden. Het is absoluut
mijn speelterrein. Fn wat het
vooral boeiend maakt, is de
vraag in hoeverre je je eigen
grenzen kunt verleggen, terwijl
het publiek daarin méégaat.
Want het publiek moet mee, dat
is het vervelende van dit vak.
Daardoor is film vaak zo ontzet
tend conservatief wat betreft
het gebruik van middelen en
wat betreft het verhaal. Ik geloof
dM hei publiek veel gemat i elij
ker is, veel meer kan hebben
dan filmmakers denken".
Vandaar dat Rutger Hauer
plannen ontwikkelt om op an
dere manieren met het medium
film te werken. Hij wil een
workshop voor acteurs op cd-
rom uitbrengen, zou graag re
gisseren en neeft een contract
getekend voor de productie van
een Franse televisieserie. „Zo
dra ik daar iets concreters over
kan vertellen, zal ik dat doen. Ik
kan er nu nog niet over uitwij
den".
Tijdens Film Festival
Regisseur
Paul Cox houdt
Militans-lezing
AMStlRDAM*
De Australische regisseur Paul
Cox houdt dit jaar de Cinema
Militant lezing van het NadM
lands Film Festival, dat van 21
tot en met .10 september wordt
gehouden in Utrecht, liet the
iiui van de lezing is zoals altijd
'de levensvatbaarheid vun de i
nema in het huidige lijdsge
wricht'. Cox, in 1940 geboren in
Venlo en sinds 1961 Australiër,
laai zijn nieuwe speelfilm Fxllc
in Utrecht in première gaan.
Hel festival wijzigde eind
maart de naam Nederlandse
Filmdagen in Nederlands I ilin
Festival om aan te geven dat het
zich meer dan voorheen wil
richten op kwaliteit. Dat het les
tival-directeur Jacques van lleij-
ningen ernst is. moge l»li)kcn uit
de alwij/.ing van 120 films, die
ook voor de selectie waren aan
gemeld: „We hebben de onder
kant eraf gehaald, films die niet
interessant zijn voor de jury, of
het publiek."
het c
dat i
elec-
n.i'. gewuiii
Blijven er nog altijd 169 over,
waaronder vijftien speelfilms,
75 korte films, televisiedrama
en tienlallen lange en korte do
cumentaires. Films die sinds de
vorige editie van de Filmdagen
zijn gemaakt, en waarvan bijna
de helft in Utrecht zijn première
beleeft. Ook is er een retrospee
tief rond acteur Rutger Hauer
(zie interview on deze pagina)
en een terugblik op liet werk
van documentalist Herman van
der Horst.