Toneelprijzen Bokma en Blok Macedonië en Taiwan delen Gouden Leeuw Kunstenaar als detective en kapper Cultuur Kunst Beelden aan Zee in Scheveningen Annemarie Sijperman speelt met licht en kleur Becht haakt af bij NAi i^llNSDAG 13 SEPTEMBER 1994 Oud Leiden 3 oktober op video leiden 'Hen ramp voor i.eiden en geheel ons land' zo kopte deze krant op 12 februari 1929 boven het bericht over de brand in het Leidse stadhuis. Hoe de vlammen toesloegen is op 3 oktober te zien in de X. Het cultureel centrum aan de Haarlemmerstraat heeft de première van de video 'Stadsbeeld in beweging'. De stichting LAVA (Leids Audio Visueel Archief) heeft de oude film pjes op band gezet. Op de video is ook te zien hoe Leiden het ontzet vierde in 1923 en 1925. De conservenfabriek Tieleman Dros komt in beeld. Ook is te zien hoe Leidse kinderen tussen 1955 en 1957 werden ingeënt tegen polio. 'Stadsbeeld in bewe ging' is in een doorlopende voorstelling te zien tussen 16.00 uur en 20.00 uur. Ook bestaat de mogelijkheid de video van LAVA te kopen. Lezing over kunst en tuinen oegstgeest in het kader van de beeldende kunstmanifestatie De Hollandse Tuin houdt Erik de Jong donderdag 15 september een lezing over de relatie kunst en tuinen. De Jong doceert architec tuurgeschiedenis aan de Vrije Universiteit van Amsterdam. De lezing is in het Kasteel Endegeest. Endegeesterstraatweg 5, Oegstgeest. Aanvan: 20.30 uur. Vanwege het beperkt aantal plaatsen is reserveren bij het Centrum Beeldende Kunst (bereik baar tot 17 uur) aan te raden: tel. 071-165369/165338. Exposities in èn buiten Leidse regio regio/den haag Janus Nuiten woont en werkt sinds enkele jaren in Leiden. Hij heeft reeds een groot aantal landelijke exposities op zijn naam staan, maar nu is zijn werk dicht bij huis te zien: tot 3 oktober exposeert hij bij Annemarie en Dirk Kolff, Noord- buurtseweg 2. Zoeterwoude-dorp. Openingstijden: zaterdag en zondag 13-17 uur. Zondag 18 september leest de dichter J. Eij- kelboom hier voor uit eigen werk. Aanvang: 15.00 uur. De Voor- schotense Tineke Porck zoekt het iets verder van huis: bij de Haagse beroepsvereniging van beeldende kunstenaars Arti et In- dustriae, Noordeinde 79, is haar monumentale werk t/m 22 sep tember te zien. Openingstijden: di t/mza 11-17 uur, zo 13-17 'Ways' van Tineke Porck, staal en hout. arnhem yvonne jansen Het klinkt als een grap: aspi rant-kunstenaars die in de leer gaan bij een hoedenmaker, een kapsalon, een detective en een loodgieter. Niks hoor, het is de Hogeschool voor de Kunsten Arnhem (HKA), waar het plan geboren is, bittere ernst. Het oogmerk: studenten van de fa culteit beeldende kunst kennis laten maken met het bedrijfsle ven, in de hoop dat de aldus op gedane ervaring ze later in hun eigen beroepspraktijk van pas komt. 'Business Art Stage' (BAS) heet het project, dat met ingang van deze maand gedurende een jaar als experiment gaat draai en. Zeventien studenten van de faculteit beeldende kunsten be ginnen de komende weken als Servaas leert HKA-studenten 'de kunst van het overleven stagiair bij onder meer een re clamebureau, een installateur, een horecabedrijf, een aanne mer. een geluidsstudio, een meubelmaker en de al eerder genoemde hoedenmaker, de tective en loodgieter. Eén dag per week zullen ze aan de lijve ondervinden hoe het is om bedrijfsmatig te wer ken. Het is de bedoeling dat de stage verder gaat dan alleen maar wat snuffelen aan het vak; wie aan het eind van z'n stage op z'n diploma wil hebben staan 'beeldend kunstenaar loodgieter' dient wel over enige praktische vaardigheden te be schikken. Wordt het een succes, dan is de kans groot dat BAS ge continueerd wordt. Ander aca demies in het land volgen het experiment met grote belang stelling Het initiatief van de HKA is il lustratief voor de manier waar op de kunstwereld inspringt op de bezuinigingsgolven die de afgelopen tijd de kunsten over spoelden. Directe aanleiding voor het BAS-project was het beleid van de centrale overheid, dat bepaalde dat beginnende kunstenaars nog slechts een half jaar krijgen om een be roepspraktijk op te bouwen waarvan ze zichzelf kunnen be druipen. Lukt dat niet. dan is omscholing verplicht. Het paar se kabinet wem weUawaai aan een nieuwe regeling waardoor jonge kunstenaars een basisuit kering van Sociale Zaken kun nen krijgen, maar hoe een nieu we regeling eruit gaat zien is nog volkomen onduidelijk. En verder zal de maatregel op zijn vroegst in 1996 ingaan. BAS is het geesteskind van Servaas, ex-elektrotechnicus, beeldend kunstenaar, docent aan de HKA en voor de duur van het experiment stagecoör dinator. Een enigszins onortho doxe aanpak is hem niet vreemd. Want naast alle voor noemde functies en nevenfunc ties bekleedt de tegendraadse Noordhollander ook nog hel di recteurschap van een bloeiende 'Gretigacteur, spel Blok 'onthutsende intens Pierre Bokma en Anneke Blok hebben de voornaamste toneelprijzen van het jaar gewonnen. Bokma werd giste ren in Den Haag onderscheiden met de Louis d'Or voor zijn hoofdrol in Richard III van William Shakespeare. Blok kreeg de Theo d'Or voor de rol van Marietje in De Presidentes van Werner Schwab. van Grigorin Gorin. Blok speel de haar centrale rol in Schwabs eerste zogeheten faecaliëndra- ma volgens de jury met een onthutsende intensiteit. Als Ma- rietje, van beroep toiletontstop- ster, geeft zij gestalte aan Schwabs opvatting dat de mens niets dan drek is. „Weinig actri ces hebben de moed zo tot het te gaan", schrijft de ju- De jury prees Bokma voor de gretigheid waarmee hij zich tel kens in een rol vastbijt. „Door die verbetenheid weet hij de aandacht van de toeschouwers voor zich op te eisen." Volgens de jury is de begaafdheid van Bokma gebaseerd op verfijnde ambachtelijkheid. „Een uiterst beheerste neiging tot het grote gebaar dat halverwege geknot wordt om elke schijn van loze virtuositeit te voorkomen en een intelligente voordracht die voortvloeit uit een perfecte ana lyse van de tekst." Naast zijn onderscheiden speelse opvatting in Richard III was Bokma trouwens ook geno mineerd voor zijn rol van Boeranovski in Reincarnatie ry- Voor de belangrijkste toneel- onderscheidingen waren ook Warre Borgmans (Thomas in De Eantasten van Robert Musil) en Karin Tanghe (Nora Helmer in Nora van Henrik Ibsen) ge nomineerd. Bokma en Blok ont vingen een door Eric Claus ge maakte gouden plak. De lz)uis d'Or en de Theo d'Or worden sinds 1955 uitge reikt voor de beste mannelijke en vrouwelijke dragende rol van het voorgaande Nederlandse to neelseizoen. In 1993 gingen de prijzen naar Gijs Scholten van Aschat en Sacha Bulthuis. De prijzen voor de beste bij rollen waren voor Marisa van Eyle en Khaldoun Elmacky voor hun spel in Volksvernietiging of mijn lever is zinloos van Werner Schwab. Aan de prijzen (de Co- lombina voor de vrouwelijke bijrol, de Arlecchino voor die bij mannen) is een bronzen beeldje van Pépé Grégoire verbonden. Voor zijn regie van Nora bij 'Theater Maupertuus kreeg Dirk Tanghe de Prosceniumprijs. Eens te meer bleek in Ibsens drama volgens de jury zijn ei genzinnige interpretatie van de tekst, zijn vermogen zijn acteurs te inspireren, zijn aandacht voor de vormgeving en zijn mu zikaliteit. Deze prijs werd in 1981 geïntroduceerd om thea termakers van bijzondere bete kenis te onderscheiden. Carel Alphenaar, veelzijdig kunstenaar, docent en vertaler, reikte de prijzen uit in de Ko- Anneke Blok laat haar Theo d'Or aar de prijs was genomineerd. ninklijke Schouwburg in Den Haag. De uitreiking werd opge luisterd met een show in de stijl onderneming die behalve ge bakken (vis)lucht ook gefrituur de kibbeling en zoute of zure haring aan de man brengt. Wat voor nieuwe maatregelen het kabinet ook verzint om jon ge kunstenaars aan de slag te helpen, ze hebben volgens Set vaas gaan -in als vemdiad wordt ze bij te brengen hoe ze hun werk aan de man moeten brengen. „Het is voor die jonge mensen van levensbelang dat ze de regels leren die In elk ander bed rijf bestaan." De eerste reacties op BAS zijn uitermate positief. De studen ten staan m ledei ge\al te trap pelen om te gaan wassen en knippen, speuren en lassen. Het wachten is nu nog op de reactie van Aad Nuis. de kersverse staatssecretaris van C lult uur. Leidse kunst mogelijk naar Budapest Werk van een aantal leidse kunstenaars zal komende win ter mogelijk op een tentoonstel ling in de Hongaarse hoofdstad Budapest te zien zijn. Dat maakte de in Hongarije geboren leidse galeriehoudster Susanne legrsi deze werk hekeiul 1 >ij de opening van een tentoonstelling in galerie Zlchy aan de Steen- De Hongaarse minister van cultuur en onderwijs, Gabor Ho- dor. verrichtte de openingshan deling van de expositie, die werk laat zien van de graficus Laioi Szaley HQ wordt ba schouwd als de belangrijkste Hongaarse tekenaar van deze eeuw. Eerder deze week opende Gabor een expositie in de Rot terdamse Kunsthal, gewiid aan de laai 19e eeuwae at hlloei i ontvary. Jegesi benadrukte in een kor te toespraak haar ideaal de gale rie een rol te laten ipden tui da culturele uitwisseling tussen I-eiden en Hongarije. Zij gaf aan niet alleen kunst van haar land genoten in lilden te willen pre senteren, maar ook Leidse kun stenaars naar het voormalige Oostblok land te willen exporte ren. Welke Leidse kunstenaars voor deze uitwisseling worden uitverkoren, is nog niet bekend. Waarschijnlijk /al Stelling Gal lery aan de Kruisstraat de »orii din.itie van de uitwisseling voor haar rekening nemen. scheveningen n Aan de Boulevard in Schevenin- i- gen, vlakbij het Kurhaus, het ca- sino en het Circustheater, staat )f het eerste museum voor sculp- i- turen. Koningin Beatrix ver- 5 richtte vorige week de officiële opening van het particuliere museum Beelden aan Zee. p Architect Wim Quist is ver- n antwoordelijk voor het ontwerp, e dat voor 12 miljoen gulden kon g worden uitgevoerd. De ope ningstentoonstelling bevat rond de 200 beelden uit de collectie van het echtpaar Scholten-Mil- tenburg, de initiatiefnemers van het kunsthuis. In de loop der ja ren wisten ze 360 sculpturen bijeen te brengen. „Vijfentwintig jaar geleden kochten we ons eerste beeld", vertelde Theo Scholten (67), oud-directievoorzitter van Ro- beco en oud-hoogleraar be- r drijfskunde vrijdag tijdens een persbijeenkomst. „Toen wisten we nog niet dat we een verza- meling zouden gaan aanleg- i;gen." Wel bracht het echtpaar - de collectie al snel onder in een 1 j stichting, die de naam De On- - voltooide meekreeg. i De eerste jaren kochten de Scholtens vooral werk van jonge Nederlandse kunstenaars. „We dachten dat het goed zou zijn om hen te stimuleren," zegt Scholten daar nu over. „Na ver loop van tijd kregen we door dat ook de wat oudere kunstenaars soms een stimulans nodig heb ben." Het aankoopbeleid ver schoof dan ook. Wel hielden de verzamelaars zich al die jaren bij één thema; alle kunst die ze kochten, houdt verband met de mens. Het splinternieuwe museum is vrijwel geheel gemaakt van ter plaatse gestort beton van bruinachtig crème, een kleur die nauw aansluit bij de tint van het zand. Door de kleur, maar ook door de ligging in het duin valt het gebouw bijna niet op. Alleen het grote beeld aan de zeezijde trekt de aandacht. Middelpunt van het museum vormt het Paviljoen von Wied, een monument uit 1826 dat ko ning Willem 1 voor zijn echtge note liet bouwen. De literaire Sociëteit De Witte gebruikt het Paviljoen nu. De naargeestige kruipruimte onder het monu ment kon Quist in. het museum integreren door de ruimte an derhalve meter uit te graven. Het voormalige keldertje, dat een prachtig gewelfd plafond heeft, is de enige ruimte in het museum die uitzicht biedt op volle zee. De raampartij ligt zo hoog dat de koek- en zopieten- ten op het strand gelukïdg net niet te zien zijn. Het museum bestaat binnen uit 1100 vierkante meter aan ex positieruimte, ofwel drie grote zalen en twee gangen. Buiten bieden nog drie patio's en drie terrassen, in totaal 2000 vier kante meter, plaats aan de kunstwerken. De rest van de ruimte (700 vierkante meter), is gereserveerd voor zaken als het café, depot en bibliotheek. In een deel van het museum zal altijd werk uit de Scholten- Miltenburgcollectie te zien zijn. Regelmatig komen er exposities, bijvoorbeeld van de collecties van andere particuliere verza melaars. Voor november staat een tentoonstelling van beelden uit negen bedrijfscollecties op het programma. Het museum is van dinsdag tot en met zondag geopend. Naar verwachting komen er jaarlijks minimaal 25.000 be zoekers. recensie ben wageaaaker Expositie Annemarie Spijkerman, acryl schildenjen. t/m 22 september, di t/m za 9-18 uur. Bleyenberg galene, Breestraat 113, Leiden Het klinkt paradoxaal maar niet alle schilderijen zijn schilderachtig. Door de contouren van een object met een harde lijn te benadrukken ontstaat bijvoor beeld een beeld dat allerminst dat predi kaat verdient. In de natuur neemt het menselijk oog een dergelijke lijn ook niet waar. Alleen in het geval van sterk con trasterende kleuren (denk aan het maxi male contrast zwart-wit), ontwaart het oog beelden met een scherpe lijn. Over gangen worden dan 'hard'. Maar als het oog bijvoorbeeld het geheel van een landschap wil opnemen vervagen lijnen en vloeien kleuren in elkaar over. Niet voor niets spreken wc vaak over 'een schilderachtig landschap', een uitdruk king ontleend aan de schilderkunst. De geabstraheerde landschappen of stadsgezichten van Annemarie Spijker man zijn zonder uitzondering wèl schil derachtig te noemen. Harde lijnen of overgangen zal men vergeefs zoeken. Spijkerman neemt 'stad en land' in zich op en vertaalt ze in evenwichtige com posities van vlakken en kleuren. Dat wil niet zeggen dat elk reëel element wordt vermeden. Daklijnen keren bijvoorbeeld regelmatig terug, contouren van huizen of heuvels blijven herkenbaar en verwij zen naar het onderwerp. Spijkerman presenteert haar schilderkunstige erva ringen, die in essentie bestaan uit im pressies die het onderwerp nét niet losla ten. Vlakken, vormen en kleuren blijven daardoor diepte behouden, het perspec tivisch patroon van landschap of stad blijft gehandhaafd maar toch gaat het werk een eigen leven leiden. Een goed voorbeeld is 'Novole', een doek van mediterrane helderheid. Op de voorgrond is een crème-witte muur net kenbaar. Deze volgt de baan van een halve ellips en gaat over in wat zich nog duidelijk laat herkennen als de massa Dq Gouden Leeuw van het 51-ste Filmfestival van Venetië is gisteravond uitgereikt aan de Taiwane se cineast Tsai Ming-liang voor zijn film Lang Le ve De Liefde en aan de Macedoniër Milcho Manchevski voor zijn film Voor De Regen. Het is het tweede jaar op rij dat in Venetië de Gouden Leeuw moet worden gedeeld. Vorig jaar lepk de jury daarmee vooral te willen beklemto nen dat de twee winnende films (Short Cuts, van Robert Altman en Trois Coleurs-Bleu) toen ver boven alle andere competie-inzendingen waren uitgestegen. Dit jaar heeft het er meer van weg dat ook de jury geen werkelijke uitschieters heeft waargenomen en het derhalve moeilijk kiezen vond. Lang Leve De Liefde is" in elk geval de meest verrassende film van het festival gebleken. Regis seur Tsai Ming-liang (van wie in Nederland op het ogenblik Rebels Of The Neon God heeft draai en) vertelt over de identiteitscrisis van de wereld stad Taipeh. aan de hand van drie langs elkaar le vende jongeren in een leegstaand appartemen tengebouw. De bekroning van Voor De Regen moet vooral gezien worden als een politiek ge baar. Machevski's film gaat over oorlogsellende in het voormalige Joegoslavië. De Speciale Jury-Prijs werd door de jury. voorgezeten door de Ameri kaan David Lynch, gegund aan Oliver Stone's Na tural Born Killers. De Coppa Volpi voor de beste actrice ging intussen naar Maria de Medeiros voor haar hoofdrol in Tres Irma-os, van de Por tugese Teresa Villaverde. De Coppa Volpi voor de beste acteur werd ontvangen door de Chinees Jiang Wen voor zijn hoofdrol in In De Hitte Van De Zon, geregisseerd dor Jiang Wen. Een Zilveren Leeuw stelde de jury ter beschik king voor Heavenly Creatures (van de Nieuw-Zee- lander Peter Jackson), te delen met II Toro, van de Italiaan Carlo Mazzdcurrati. Een Coppi Volpi voor de beste mannelijke bijrol kreeg Roberto Citran, voor zijn rol in dezelfde film. Voor de beste vrou welijke bijrol werd Vanessa Redgrave onderschei den. Zij speelt mee in Little Odessa, van de Ame rikaan James Gray. De Osella d'Oro, voor bijzonder technische prestaties, werd in drievoud uitgereikt, aan resp de Honkongse kung fu-film As Van De Tijd (van Wong Kar wei) voor de fotografie, de Spaanse film De Tiet En De Maan (van Bigas Luna) voor het scenario en aan de Italiaanse film Lamerica (van Gianni Amelio), voor de regie. leiden» Calypso Rose is het middelpunt van het swingende Caribbean Carnival dat don derdagavond in de Leidse schouwburg zijn Nederlandse première beleeft Het gezel schap brengt een mengelmoes van Afrikaan se, Spaanse en Indiase culturen in een kleur rijk en energiek festijn. Calypso Rose, 'the le gendary heart and soul of the Caribbean', weet zich omringd door 20 swingende dan sers in fantastische kostuums, het gezelschap wordt begeleid door een live orke« steelband, die calypso's, salsa's er voeren. Een lust voor oog en oor. van een huis. Al veel vager en veel min der duidelijk zijn de bruine schaduwen van daarachter gelegen woningen. Ver schillende roden suggereren heuvels maar zijn het al lang niet meer. En dun, hoog op het doek gesitueerd: twee hel dcre blauwen onderbroken door een dun turquoise lijntje. De horizon is be reikt, de zee achter de heuvels gaat over in de lucht. Spijkerman speelt met licht en kleur. Een spel dal getuige een van haar titels ('Vier veren val, mooie waterval', een liedje van een tv-serie voor kinderen be gin Jaren zestig) met een haast kinderlij kc vanzelfsprekendheid gespeeld wordt. rotterdam gpp Kunstkenner Trits Becht, die in juli benoemd was tot nieuwe di recteur van het Nederlands Ai chitectuurinstituut (NAi) in Rot terdam, ziel alsnog van zijn functie af. Becht heeft gisteren in een brief aan het bestuur van het Architectuurinstituut laten «veten dal hij geen zin heeft <ii recteur te worden, omdat het nieuwe kabinet volgens hem te veel op cultuur wil bezuinigen, waardoor hij met een te krap budget moet werken. De beslissing van Becht is in het Architectuurinstituut met verbazing ontvangen. Directeur Adri Duivesteiin, die op 15 ok tober afscheid neemt van liet NAI omdat hij de PvdA m de Tweede Kamer is gekozen, zegt dat er deze week een ge snrek met Becht zou plaatsvïn- uen over de zorgen die de nieu we directeur over het budget van hel NAi bleek te hebben. Volgens Duivesteijn heeft na vraag hij staatssecretaris Nuis uitgewezen dat het NAi niet he vreesd hoeft te zijn voor wezen lijke ingrepen in het budget. PYKK KOCH Het Dordrecht* Museum heeft met steun van de Vereniging Rembrandt een schilderij van Pyke Koch (1901 1991) gekocht. Koch schilderde het werk. Stilleven met appels en peren, op een afgezaagd plankje van 20 bij 30 cm. Het werk i afkomstig van kunst handel Bernard Houthakker in Amsterdam Hel DantrodMi Museum presenteert de aan winst deze maand.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17