Muziek uit je jeugd
UIT
Nieuwe theatermakers
en veel verrassingen
Dubliners voor 50 jaar K&O
Geen heilige dag
meer voor LVC
'94/95
LAK niet alleen voor studenten
Cellist Pieter Wispelwey.
Vijftig jaar jong wordt de Leidse volksuni
versiteit Kunst Onderwijs, kortweg K&O.
het komende seizoen. Een halve eeuw die
niet zonder slag of stoot is voorbijgegaan.
Kortingen op de subsidie knaagden danig
aan de organisatie en nu de Stadsgehoor
zaal op het punt staat een grootscheepse
renovatie te ondergaan, zal er in de toe
komst ook voor K&O het een en ander ver
anderen. Al was het maar omdat K&O-di-
recteur Tjitte Weber is aangezocht om de
artistiek leider van deze muziektempel te
worden.
Het komende seizoen is er echter nog
niks aan het handje. De kersverse wethou
der van cultuur. Pex Langenberg, prijst tra
ditiegetrouw in het K&O-jaarprogramma
de concertseries en niet te vergeten de (cul
turele) cursussen aan. Directeur Tjitte We
ber zinspeelt in zijn voorwoord op de verre
toekomst, waarin wellicht een nog uitge
breider cultureel pakket in het verschiet
ligt.
Voor het feestelijke tintje aan dit gouden
K&O-jaar zijn de organisatoren van de Ou
de Vest naar de overkant van de Noordzee
gevaren. In Ierland en Groot-Brittannië
haalden zij de attracties die het jubile
umseizoen extra glans moeten geven. The
Dubliners. de Ierse folkgroep die je eigen
lijk het liefst in een echte oude pub zou ho
ren. komen naar de Stadsgehoorzaal. Om
dat er in Leiden geen café te vinden is waar
zoveel belangstellenden in kunnen, is voor
hun concert op 30 september deze lokatie
gekozen. De kaartverkoop is al in volle
gang, dus haast is geboden.
De beroemde Academy of St. Martin in
the Fields' is als cadeautje aan het publiek
aan de Meesterserie toegevoegd. Onder lei
ding van Iona Brown concerteren zij op
maandag 20 maart in de Stadsgehoorzaal.
Zij die een abonnement op de Meesterserie
hebben, kunnen het programma, dat onder
meer de kamersymfonie van Shostakovitsj,
het adagio en fuga van Mozart en diens
29ste symfonie vermeldt, voor een zacht
prijsje zien en horen.
In de Meesterserie zelf zijn concerten te
verwachten van het Residentieorkest, het
Orkest van het Oosten (voorheen Forum
Philharmonisch) en het Brabants Kameror
kest. Solisten onder anderen: Pieter Wispel
wey (cello), Vera Beths (viool) en Al win Bar
(piano).
Natuurlijk zet K&O succesvolle concert
series als de internationale pianistenserie
(met onder anderen de Bulgaarse Jenny Za-
charieva en de uit Italië afkomstige Salva-
tore Spano), de vocalistenserie met opko
mend talent Ludwig van Gijsegem (tenor),
en de koffieconcerten voort. In deze laatste
trits verdient het concert op zondag 19 fe
bruari van de pianiste Marietta Petkova bij
zondere aandacht. Als derde cadeautje ten
slotte geeft K&O een jubileumserie van vier
concerten weg voor de symbolische prijs
van 50 gulden.
ANNEMIEK RUYGROK
„Wat u misschien nog niet
wist," meldt het LAK-theater in
het voorwoord bij haar voorlo
pig jaarprogramma, „het IAK is
er niet alleen voor studenten,
het is er voor iedereen. U zit er
goed en het is niet duur. Ieder
een is er van harte welkom."
In het komende seizoen heeft
het theater aan de Cleve-
ringaplaats weer veel aantrekke
lijks te bieden. Fascinerend to
neelspel van gezelschappen als
Suver Nuver. .Art Pro, Mug
met de Gouden Tand of De
Paardenkathedraal, en dans van
groepen als Reflex. Blok Steel,
De Rotterdamse Dansgroep en
Dansgroep Krisztina de Chatel.
In de openingsweek, van
woensdag 21 tot en met zater
dag 24 september, heeft het
IAK een speciaal programma.
Drie voorstellingen die het vorig
seizoen al hoge ogen gooiden
maar niet in Leiden te zien wa
ren of hier, ten onrechte, te wei
nig publiek hebben getrokken.
Speciaal aanbevolen, deze keu
zes van het IAK.
Peter de Graeff van de Belgi
sche theatergroep Nova Zembla
opent deze korte maar bijzon
dere reeks op 21 en 22 septem
ber met een solovoorstelling die
volgens Roland Helmer van het
IAK „niemand mag missen."
Op vrijdag 23 september is de
solovoorstelling van Gas En
klaar, 'Brieven aan mijn vader',
te bewonderen. Fen stuk dat het
afgelopen seizoen met zeer veel
succes in de Nederlandse thea
ters heeft gedraaid. Tenslotte is
op zaterdag 24 september 'Pot
ter's Joke' te zien. Een buitenge
woon humoristische voorstel
ling die volgens Helmer eerder
dit jaar door te weinig publiek is
bezocht en alsnog een volle zaal
verdient.
In het seizoenprogramma van
het IAK is verder rekening ge
houden met een flink aantal
verrassingen. Voor een aantal
avonden is nog geen voorstel
ling geboekt. Daar wacht men
mee om op de laatste ontwikke
lingen te kunnen inspelen.
Daarnaast heeft het LAK. samen
met een andere theaters in Ne
derland, een aantal avonden vrij
gehouden voor de serie 'De
Nieuwe Theatermakers'. Deze
avonden worden in een later
stadium, in overleg met Theater
Netwerk Nederland, ingevuld.
De bedoeling is dat jonge, veel
belovende theatermakers voor
het voetlicht treden. Geen talent
dat net van de theaterschool
komt. maar zij die al hebben
bewezen een produkt van be
hoorlijke kwaliteit te kunnen
brengen. Talent dat op het punt
staat door te breken, maar nog
net dat laatstf zetje nodig heeft.
Voor de invulling van de
avonden door 'De Nieuwe The
atermakers', en voor hel tijdig
signaleren van alle andere ver
rassingen in de programmering
van het IAK-theater en de Leid
se Schouwburg is het raadzaam
om Theaternieuws Leiden in de
gaten te houden, gratis verkrijg
baar in onder meer de beide
theaters. Het Leidsch Dagblad
brengt elke donderdag in 'Podi-
umbiik'. een overzicht van wat
de theaters in Leiden en omge
ving, plus wat de theaters in de
grote steden Amsterdam en
Den Haag, te bieden hebben.
JANRIJSDAM
Jaren zestig herleven in Leidse schouwburg
Nostalgie viert het komende seizoen hoogtij in de Leidse schouwburg. In een aantal muziek
programma's komt vooral de jaren zestig ruim aan bod: het begint al op 20 september. Dan
staan de Bootleg Beatles ('nauwelijks van de echte Beatles te onderscheiden') op het podium.
'Bootleg' staat voor illegaal, maar in 'She loves you', 'A day in the life', 'Lucy in the sky with
diamonds' en 'Let it be' overtuigen deze nep-kevers, dankzij een uitgekiend geluidsplan (de
originele, echte Vox-luidsprekers) en weten het sfeertje van toen op te roepen. Voor de mam
ma's en pappa's die in de jaren zestig zwijmelden op de muziek van het viertal uit Liverpool
een avond om niet te missen.
n diezelfde roerige ja-
'jjj ren zestig was er in
Amerika een platenla
bel dat zijn artiesten
van straat en uit de
kerk plukte. Op die
manier zijn The Supre-
mes (Diana Ross), The Four Tops,
Stevie Wonder, Martha Reeves and
The Vandellas en The Temptations
groot geworden. De naam van het
(soul)-label, Motown, stond borg
voor het typische geluid dat bepalend
is geweest voor hele generaties topar
tiesten.
De Engelstalige musical 'The sound
of motown' zal op 19 en 20 oktober
hopelijk de muren van de Leidse
schouwburg doen bollen. Nummers
als 'Baby love', 'Stop in the name of
love' en 'You can't hurry love' om en
kele Supremes-
krakers te noe-
'men, zijn in de
min of meer origi
nele versie te ho
ren. Andere hits
kregen een nieuw
arrangement of
komen in een zin
netje of coupletje
aan bod. De enige
verhaallijn die
erin zit is de sum
miere geschiede
nis van drie zin
gende vriendin
nen. Maar het
gaat natuurlijk om
de soul!
Van geheel ander
kaliber, maar even
nostalgisch is
'Willeke de musical' naar het leven
van de levende legende, het natuur
talent Willeke Alberti. In januari vol
gend jaar (25 en 26) kwinkeleert Joke
de Kruijf evergreens als 'Spiegel
beeld'. 'Morgen ben ik de bruid',
'Dagboek' en "Vanavond om kwart
over zes ben ik vrij'. Geen glitter en
glamour, maar een oer-Hollandse
produktie. De geur van de jaren zes
tig, Top of Flop, het huwelijk van
Beatrix en Claus, de verbeelding aan
de macht en dromerige mms-meis
jes. Dat zal de sfeer van 'Willeke - de
musical' zijn.
Toneel
Op muzikaal gebied valt er opvallend
véél te genieten in de schouwburg.
Fay Lovski komt met haar program
ma 'Draadloos', Laura Fygi is er met
The lady wants to know'. Golden
Earring brengt in januari 'Volume 2
unplugged', Hans Visser Friends
beleven een 'Hot night music' en Wil
lem Nijholt en Gerrie van der Klei
brengén onder de titel 'You're the
top' een ode aan Cole Porter.
Maar de schouwburg zou de
schouwburg niet zijn, als er geen fors
toneelaanbod zou worden geboden.
Op 28 september kan het publiek de
première beleven van 'Oleanna', een
spraakmakend stuk van David Ma-
met met Peter Faber en Caroline Al-
mekinders in een regie van Lodewijk
de Boer. De verhalen van de in loei
den woonachtige schrijver Maarten
Biesheuvel inspireerden Shireen
Strooker tot twee korte stukken: 'Ont
takeling' en 'Mijn grootste schrik'.
Een avondvullend avondje Biesheu
vel beleeft zijn leidse èn Nederlandse
première op dinsdag 25 oktober.
Was Helmert Woudenberg de
laatste jaren vooral door zijn soloto
neel een opvallende verschijning in
de schouwburgen. Dit seizoen speelt
hj met Hermem Verbeeck 'Kwast en
mes', over de gespannen relatie tus
sen twee homoseksuelen die samen
een kapperszaak drijven (vrijdag 4
november).
Vlaams toneel
De schouwburg borduurt voort op
het succes dat vooral Vlaamse toneel
gezelschappen hier vorig jaar met
hun voorstellingen beleefden. De
Blauwe Maandag Compagnie brengt
O'Neill' een stuk van Lars Norèn
over de Amerikaanse toneelschrijver
en komt verderop in het seizoen met
'Vrijen met dieren', een verhaal over
de kortsluiting in een relatie. Theater
Supremes-krakers in de musical The Sound of Motown.
Malpertuis geeft een reprise van het
hemelhoog geprezen 'Nora of het
poppenhuis' van Ibsen, de Vlaamse
theatergroep 't Gebroed liet zich voor
een nieuw stuk over vriendschap
door Hamlet inspireren. Het resultaat
is "k Heb het gezien' dat in april naar
Leiden komt. De Tijd speelf 'Agatha'
van Marguérite Duras over de in
cestueuze liefde van een man en zijn
zus.
Nederlandse gezelschappen komen
eveneens aan bod en -oh verrassing-
John Earnings Theater van de lat h ll
ook geprogrammeerd. Verder valt
rond de 50-jarige herdenking van de
bevrijding het een en ander in de
schouwburg te beleven. In een be
werking van Mies Bouhuys wordt
'Het dagboek van Anne Frank' ge
speeld door Josée Ruiter en Boude-
wijn de Groot (30 en 31 mei). Een
maand daarvoor spelen Marjan Berk
en Eva-Maria Hagen een relative
rend Duits-Nederlandstalig muziek
programma': Hotmoflfen en Kaas
koppen'.
Nieuw in de schouwburg is de
eindexamenproduktie van de drie
Nederlandse toneelscholen: onder
het motto 'De Presentatie' laat de
nieuwe lichting acteurs en actrices
drie juni avonden achter elkaar het
publiek kennismaken met hun to
neelprestaties Als voorspel op de
toekomst.
ANNEMIEK RUYGROK
Mothers Finest: een hoogtepunt In de Leidse poptempel. FOTO PR
Mothers Finest in september, de Belgische belofte 'dEUS' in
oktober en eind november de dansmuziek van de uit Man
chester afkomstige New Fast Automatic Daffodils. Dat is
nog maar een kleine greep uit het komende aanbod van het
LVC. Het zo breed mogelijk programmeren heeft altijd hoog
in het vaandel gestaan van de Leidse poptempel aan de
Breestraat. De programmeurs Tea van der Meer en Johan
Andrée berichten over een andere aanpak, de kwaliteit van
de Leidse bands en de verkeerde keuzes in het verleden.
„Als we naar de programmering van de laatste jaren kij
ken dan bracht het LVC een goede selectie van nieuwe en
gevestigde Nederlandse bands, scoorde het zeer hoog met
gerenommeerde reggaebands, maar was er een zwak aan
bod op het gebied van de alternatieve popmuziek."
Tea van der Meer: „Vroeger hielden we angstvallig vast
aan de zaterdagavond als concertavond Maar, als je maar
één concertavond hebt, mis je gegarandeerd een deel van
het aanbod. Zo hebben we gezichtsbepalende en betaalbare
buitenlandse groepen als Magnapop en Freedy Johnston,
die op een doordeweekse dag werden aangeboden, door
onze vingers laten glippen Ook in een maand met minder
aanbod zaten we er naast. De zaterdagavond moest gevuld
worden en dus namen we soms genoegen met een band van
mindere kwaliteit."
Johan Andrée: „Dit jaar gaan we de zaken wat anders
aanpakken. Eerste belangrijke stap is het loslaten van de za
terdagavond als vaste concertavond. Als we een belangrijke
band alleen doordeweeks kunnen krijgen, zoals in septem
ber met Mothers f inest dan nemen we de band gewoon.
Tweede belangrijke verschil is dat we gaan programmeren
met meer risico. We proberen betere bands te krijgen door
meer te investeren in de relaties met de betere boekingskan
toren. Dat zal wellicht enige tijd kosten maar ik heb er het
volste vertrouwen in dat het lukt. In het verleden hebben
we wellicht een beetje teveel op onze lauweren gerust. Aan
goede bands hangt natuurlijk een prijskaartje. IA' bezoekers
aantallen zijn dan ook uiterst belangrijk en bepalend voor
het succes van deze manier van programmeren."
Tea van der Meer denkt dat de LVC-zaal eigenlijk te klein
is voor de heel grote bands. „Men werkt tegenwoordig met
een garantiesom en een deel van de deuropbrengst. Hoe
groter de zaal hoe meer opbrengst voor de groep. Met onze
500 plaatsen kunnen we moeilijk concurreren met zalen met
dubbele capaciteit. Vergroting van de capaciteit staat daar
om hoog op ons verlanglijstje
Zouden de duurdere bands niet beter in de Stadsgehoor
zaal kunnen staan? Van der Meer. „Probleem 1s dat de bar
van de Stadsgehoorzaal is verpacht. We missen zo inkom
sten en lopen een groot risico. Daarnaast gaan we het eigen
LVC op zo'n avond in de weg zitten."
Toppers die deze en volgende maand het podium van het
LVC zullen bestoken zijn IX- Dijk en Raggende Manne, de
Pakistaanse rap-techno grix'p Fun-da-mcn-tal en de uit
voormalig Rusland afkomstige Yulduz Usmananova met
haar strijdbare romantische liederen.
Over de Leidse bands is Tea van der Meer niet zo te spre
ken. „Ik vond de Koperen I'loert-cd, met allemaal leidse
bands, een leuk initiatief Fr ontwikkelt zich echter te weinig
in Leiden. Na Toy Factory, toch al weer enige jaren geleden,
schijnt niet één band meer de ambitie te hebben om het he
lemaal te gaan maken. Bands schijnen te denken dat ze het
al gemaakt hebben als ze in het LVC staan. Eigenlijk is dat
pas de eerste stap op weg naar succes."'
HANS KEIJZF.RS
Coördinatie: Jan Kijsdam
Eindredactie: Saskia Stoellnga
Vormgeving: Esther Nypcls en Ed Petit
Lithografie: Simon Elenbaas, Jan van de Brink
Jeroen Heringa en Mare EUendoorn
Genieten van kun»t kan ook In deze krant. Elke donderdag
besteedt hel Ieldach Dagblad In de rulluurbljbigc uitgebreid
aandacht aan voorstellingen, concerten en expo«ltlc«ln de
leidse regio i»n In de randttad. Op de dagelljlue kunatpaglnn
U - In de vorm van vi»orverhalen of recenale* - aandacht voor
de mee»Ie evenementen. En dat alle» onder het - ook voor
kunat zo relevante - motto: 'llorrn, zienen achrljven'.