'Als het regent, dan pas is het echt Leidato-weer' Het Gesprek van de Dag AGENDA Primeur: spiegel met duizend vazen Condooms bij huren van 'Philadelphia' Tongzoenen met de grote appel Bloemetje van bijna vijf meter Aflevering 33 De 33ste aflevering van de Leidato wordt traditiege trouw gehouden in De Groenoordhallen op 13.000 vierkante meter vloeropper vlakte. De beurs loopt van 9 tot en met 18 september. De openingstijden van maandag tot en met zaterdag zijn van 13.00 uur tot 17.00 uur en van 19.00 uur tot 22.30 uur. Op beide zondagen kan men van 11.00 uur tot 17.00 uur terecht. De entreeprijs voor volwas senen bedraagt zes gulden, voor kinderen tot en met twaalf jaar drie gulden. Op vertoon van hun pas kunnen 65-plussers van maandag tot en met vrijdag 's middags gratis naar binnen. 3 ZATERDAG 10 SEPTEMBER 1994 LD op Leidato -> I let Leidsch Dagblad is de komende week prominent aanwezig op de Leidato huis- houdshow in de Groenoord hallen. Met de dames van de afdeling promotie, maar ook met twee redacteuren. Die opereren vanuit de LD-stand en zullen middels interviews, verhalen en nieuwtjes de le zer op de hoogte brengen over wat zich allemaal af speelt op en rond de beurs. Wilt U iets melden of heeft U suggesties voor een verhaal dan kunt U zich vervoegen bij stand 41 -43. Daar is ook nog gelegenheid om door het zetten van het een handteke ning steun te betuigen aan het referendum over bouwen in de binnenstad. Hij is al een jaartje of wat uit de running, maar bij binnenkomst in de Groenoordhallen die woensdag bekruipt hem vrijwel onmiddellijk datzelfde gevoel dat hem gedurende die 25 jaar van zijn 'bewind' in september telkens weer parten speelde. „Hoe krijgen ze het", verbaast Jan van Zijp zich hardop, „het toch telkens in zo'n korte tijd weer voor elkaar. Om van niets in drie dagen tijd die hele boel op te zetten. En altijd net voor de opening klaar te zijn. Ik vind dat nog altijd een wonderbaar lijke krachttoer." Een kwart eeuw zwaaide Van Zijp, met wisselende samenstel lingen van het uitvoerend comi té, de scepter over Leidens' eni ge beurs van formaat, de Leida to. Het leverde hem in de stad de officieuze titel 'Mister Leida to' op, het organiserende werk ervoor gaf hem altijd veel vol doening en het legde hem uit eindelijk ook geen windeieren, want op de eerste plaats was hij natuurlijk wel zakenman. Be moeienis heeft hij, inmiddels de 75 gepasseerd, niet langer met zijn geesteskind. Maar tussen de stands in opbouw voelt hij zich nog altijd als een vis in het Zoals afgelopen woensdag wel weer bleek. Een praatje hier, een handje schudden daar, want vergeten zijn de vaste klanten en standbouwers op de beurs hem nog niet. Dat kan natuurlijk ook niet anders als je 25 jaar lang zo'n beetje 'het ge zicht' van de Leidato bepaalde. „Er is wat tijd in gaan zitten", kijkt hij om. „Door het jaar heen, kostte me dat zeker een dag in de week. Ik had er zelfs een parttime secretaresse voor die de lopende zaken regelde. Daarbij komt dat ik altijd een voorkeur had voor de, wat ik maar noem, persoonlijke bena dering. Zelf op de mensen af stappen, dat werkt volgens mij het beste. Maar kost natuurlijk wel meer tijd- Maar ach, ik heb het altijd graag gedaan." Hoewel de huishoudshow drie wel heel verschillende lokaties kende en de tijd in die 33 afle veringen tot nu toe niet stil heeft gestaan, is aan de oor spronkelijke formule van initia tiefnemer Jan Wolfslag nooit echt veel gesleuteld of gewij zigd. „Het is, kort gezegd, de achterliggende gedachte van de meubelboulevard of een groot warenhuis. Mensen hebben de behoefte om in grotere eenhe den rond te dwalen, zonder dat er meteen een verkoper op ze afstapt die vraagt wat ze zoe ken. Want zo ging het natuurlijk vroeger in de middenstand. Die kwamen meteen op je afzetten, hoor". Welvaart De wederopbouw na de oorlog en de toenemende welvaart en koopkracht onder de mensen maakten ruimte voor een beurs als de Leidato. „Naar voorbeeld van de Damesbeurs in Den Haag", staal Jan van Zijp het begin in de Stadsgehoorzaal nog helder voor de geest. „In het derde jaar ben ik er bij ge komen. dat was in 1954. Dat initiatief bloedde dood, maar in 1964 pakten we de draad weer op. Met Wolfslag, Visser, Ziege- laar en Hofenk. Ikzelf was met mijn fietsen ook de grootste standhouder. Een doorslaand succes. Modern was het motto voor die tijd en modern was wat we deden. De mensen stonden in rijen tot aan Peek en Clop- penburg om erin te mogen. Het was maar 1200 vierkante meter oppervlakte en degenen die de pech hadden om middenin een gangpad te belandden, zagen door de geweldige drukte de stands niet eens." Het idee om de beurs te koppe len aan optredens van artiesten lag in de Stadsgehoorzaal met zijn podium en zijn inrichting uiteraard voor de hand. „De te levisie was in die tijd nog geen factor om rekening mee te hou den. De mensen vonden het prachtig die live-optredens van artiesten als Heintje Davids. Ri ta Corita of de Jumping Jewels die ze meestal alleen van de ra dio of van een incidenteel tv- optreden kenden. Ik ben nog al tijd een beetje trots op het feit dal wij Andre van Duin, toen net in opkomst, haalden. Voor 100 gulden. En op voorwaarde dat we hem na afloop naar Al phen aan de Rijn brachten. Daar had hij namelijk nog een schnabbeltje." Het succes van de Leidato was van dien aard dat uitbreiding noodzakelijk was. „We hebben toen in '68 een compleet ten tenkamp ingericht op het Schuttersveld. Met een opper vlak van 3000 vierkante meter en met problematische zaken als water, electriciteit en tele foon. Nu geen punt, toen wel. In '69 kwam de Groenoordhal gereed. Dat was pas echte voor uitgang. Naar 8000 vierkante meter. Kwam die man van de Damesbeurs uit Den Haag. wiens idee wij hadden geleend, nog eens kijken. Over de Stads gehoorzaal had hij zich een paar jaar eerder nogal misprij zend uitgelaten. Maar hier schrok hij zich bijkans een on geluk. Te meer omdat zijn eigen beurs een dalende lijn vertoon de." Standhouders naar de Leidato lokken, dat is voor Jan van Zijp nooit geen probleem geweest. „Ze stonden in de rij. Vooral de Leidse ondernemers. Toen we groter groeiden kwamen er bui tenstaanders bij. Dat gaat van mond tot mond. Met vervolgens die persoonlijke benadering die wij voorstonden. De grote angst van een organisator is natuurlijk dat er lege plekken vallen op een beurs. Ooit viel eens, op het moment van opbouwen, een stand weg. Dat wil zeggen, de houder had zich vergist in het oppervlak. Had maar de helft van zijn oorspronkelijke 1600 vierkante meter nodig. Hebben we met planten- en waterpartij en het gat moeten dichten. Dan zit je wel even in je rats, hoor." Goed verkocht 'Kijken maar niet kopen', met Jan van Zijp tussen de stands in aanbouw op de Leidato. „Ik vind het elke keer weer wonderbaarlijk dat het allemaal op tijd gereed is." foto hink bouwman welk motto de Hollander in het buitenland nog vaak wordt ge associeerd, dat is er volgens Jan van Zijp met betrekking tot de Leidato niet bij. „Anders zou den we het natuurlijk nooit zo lang hebben volgehouden. Een ondernemer uit leiden mag misschien uit pr-overwegingen komen, maar met name de bui tenstaanders. en ze zijn er toch uit het hele land, doen heus niet al die moeite en betalen echt niet dat staangeld om er op toe te leggen. Nee. ik weet wel heel zeker dat er goed wordt ver kocht. En dat dat nog steeds ge beurt. Want de leidato is nog springlevend." Hijzelf is er door de jaren heen ook niet minder van geworden. „Nee. En daar kom ik ook rond vooruit. Ik kon toch moeilijk bij vrouw en kinderen aankomen met een lege portemonnee. Ik ben ondernemer. Neem risico. En wil daar graag wat van terug zien. Daar is toch niets ver keerds aan. dacht ik zo. Zo werkt dat in ons land. l-aat ik één ding trouwens voorop stel len: wat mij betreft is het alle maal eerlijk gegaan. Niemand is ooit een cent tekort gekomen, ook de belasting niet. Of het een ton was die ik kreeg toen ik werd uitgekocht? Misschien was het minder, misschien wel meer Ik laat me daar liever niet over uit. Ik vraag toch ook niet wat jij verdient." Intussen klettert de regen neer op het dak van het restaurant van de Groenoordhallen. Dat ontlokt hem een glimlach. „Weet je wat we vroeger tegen elkaar plachten te zeggen. Als het regent dan is het pas echt Leidato-weer'. Want op een mooi najaar zaten wij niet te wachten. Hoe mooier het bui ten was. hoe minder mensen er kwamen Dus \.m OU mocht het gieten. Niet erg aardig, hé." AD VAN KAAM MAANDAG 12 SEPTEMBER 14.30 15 1 5 uur Modeshow 19 30 uur Prijsuitreiking /ondagv hilders 20 00 20 45 uur Modeshow 20.45 21 15 uur Optreden Hanny 21 30 - 22 15 uur Modeshow Theo Bakker Er hangt een bordje bij de spie gel. Primeur staat erop. „Een echte primeur", verzekert Cat- harina Spruijt van Europe Design. „Niet alleen voor de Leidato. Maar voor heel Neder land. Heel de wereld zelfs." Hoe het ook zij. de gigantische spiegel die is opgehangen bij de stand van het IJmuidense be drijf. is in elk geval bijzonder opmerkelijk. Want daar, achter het glas. is de afbeelding van een witte vaas te zien. En achter die vaas dezelfde vaas, maar dan een slagje kleiner. Achter die wat kleinere afbeelding, u raadt het al, een nog kleinere. Kortom, we zien hier het zoge heten Droste-effect in de prak tijk gebracht. U weet wel, die verpleegster op de bus cacao, wier beeltenis ook ontelbare malen terugkeert. In theorie zelfs tot in het oneindige. „We hebben deze spiegel in verschillende kleuren", vertelt Spruijt. „En met verschillende afbeeldingen. Die zijn er inge straald. Zoals een vis met een takje, zodat het lijkt alsof je naar een aquarium kijkt." Het is he lemaal een verrassende gewaar wording je eigen ik slechts een maal weerspiegeld te zien. Dat is het geheim van de smid zul len we maar zeggen. Of in dit geval van de ontwerpster, haar schoondochter Bianca van der Klooster. „Er is patent op aan gevraagd", zegt Spruijt trots. Volgens de woordvoerster van Europe Design, een bedrijf dat zich met name bezighoudt met het ontwerpen van glazen voor werpen voor het interieur als ta fels en vitrinekasten, is de be langstelling voor het ontwerp bijzonder groot. Talloze grote bedrijven hebben al interesse getoond voorde spiegel. „En mogelijk wordt dat door de Lei dato nog meer." Dan meldt de eerste klant zich bij de stand van Europe Design. De verbazing is van haar gezicht Geen jagerskleding voor vrouwen Stel, je bent vrouw en wilt eens flink op jacht gaan. Op dieren, in dit geval. Je gaat naar de speciaalzaak voor jagerskle ding en vangt bot. Vrouwen, het zal geen verwondering wekken, worden blijkbaar niet geacht te jagen. In elk geval is in de catalogus van Hemker en BekJdng. specialist in jagers- en buitenkleren, geen vrouw te vinden. „Verleden jaar hadden we wel een paar vrouwen in de catalo gus, maar dat was geen suc ces". weet de bedrijfsleider van de Hemker Bekking-vestiging in Veghel te melden. Geen suc ces? Hoe moet dat uitgelegd worden. „Nou kijk. die vrou wen namen de plek in van mannen en er komt maar een enkele vrouw om jagerskle ding. Dat hebben we dan wel hoor. maar om nu ruimte in de catalogus fe bestemmen voor zo'n kleine doelgroep lijkt me niet slim. Maar als u nou een paar vrouwen zoekt die willen gaan jagen, dan zorg ik voor de kleding". Aardig aangeboden, maar daar gaan we toch maar niet op in. Ieder zo zijn hobby. MONtCA WESSBJNG af te scheppen als zij naar de spiegel met de duizend vazen' kijkt. En dat is echt niet omdat ze zich afvraagt waar ze al die bloemen vandaan moet halen. HERMAN JOUSTRA. Reacties en suggesties voor "Gesprek van de Dag" Telefoon 071-356444 of Postbus 54,2300 AB te Leiden Bruikbare bps worden beloond met een cadeaubon van 25 gulden. Het pompt, trilt, stinkt, gilt, sist, raast, slaapt nooit, werkt verslavend, jaagt op, gunt geen rust, verleidt. New York. Als een verdorven relatie is deze gistende smeltkroes. Het mag niet, het is zondig, je loopt ge vaar, je kunt er allerlei van krij gen, maar je laaft je eraan met een zucht naar zelfvernieti ging. Om van te kotsen is de stad, maar je schrokt. Manhat tan sucks. Als ik door de straten van New York loop. doemt denkend aan Leiden het beeld op van een rijtjeshuis met een gelakte deur en een koperen naamplaatje. Een onberispelijk schild voor de waanzin die binnensdeurs blijft. In New Uork ligt de waanzin op straat. Niks meer te verbergen. Bette Midler schreef: 'Als je me ooit met een gebakken ei op mijn hoofd door de straat ziet lopen, lach dan alsjeblieft niet.' In New York lacht niemand. Hoe dichtbij is Endegeest als je in Leiden zoiets doet? De gebouwen tarten de hemel. Veertig, vijftig, honderd verdie pingen hoog staan de reuzen schouder aan schouder. Van de gevels straalt de waanzin van de hoogmoed af. Het zijn eigentijdse kerken, waarin de god Geld wordt gediend. In Manhattan heeft de mens een arrogant woud gebouwd. waarin hij zelf tot insect ver worden is. Je kijkt omhoog, je weet dat ver onder je de onder grondse raast en van de woes tijnen van spiegels zie je af druipen hoe erg we de weg kwijt zijn. Naast het hotel zitten drie schoenpoetsers op een rij. Ne gers uiteraard. Een patserig mannetje van net twintig laat zijn brocques opglimmen. Een blanke uiteraard. Een dakloze vat met zijn bekertje post voor het Grand Hyatt en wordt ver jaagd; de gasten moeten wel ongestoord hun taxi in kunnen vluchten, op weg naar hun air- co-koel restaurant. Dat snuift zich niet high aan NY, dat ruikt er voorzichtigjes aan. New York is geen stad voor een droog kusje, met de grote ap pel moet je tongzoenen. Met loeiden onderhoud je een duurzame liefde tot je tachtig ste. Decadente luxe. Mensen die alles kunnen kopen, delen de stoep met de mannen die al leen hun adembehaling nog bezitten. Zwervers doorzoeken als ratten de afvalbakken van hamburgertenten. Arm vreet op wat rijk laat vallen, zoals de vogels vroeger pikten in de paardedrollen. Het leven stinkt in New York. In leiden kun je tenminste nog net doen alsof je die enkele zwerver niet ziet. Aan de voet van het Vrijheids beeld komt de kloof tussen de 'hebbenden' en 'niet-hebben- den' stuitend in beeld. De zucht naar genot en bezit, die de moderne mens beschaving noemt, staat in deze stad in zijn naakte zieligheid te koop. Als je er loopt, bekruipt je de gedachte dat-ie mag vallen, de grote jongen die alles op laat gaan in één grote paddestoel. Maar die drang gaat hand in hand met het verlangen je dan maar kapot te zuipen aan het leven. Dat laatste komt in mijn thuisstad wel weer voor. Uitersten. Door het raam van de ondergrondse heb ik zicht op een reclame voor de film 'Natural Born Killers' met als bijschrift; 'The media made them superstars'. Op hetzelfde moment lees ik in de New York Times, dat een jongen van der tien een buurjochie van elf heeft doodgeschoten. Ik haat deze stad. Ik stap uit op Grand Central Station en op het per ron zit een man op een accor deon liedjes uit de Otrribean te spelen. Zachte, zoete deuntjes, die een oudere vrouw verte derd meezingt. Ik hou van de ze stad en ik zeg tegen de ac cordeonist: 'Hey man, ik weet een stad, Leiden, waar ze je goed kunnen gebruiken, waar wat warmte op straat welkom is.' 'Ik ben naar New York ge komen. om er te sterven, sir.' In de encyclopedie staat dat ze maximaal twee meter hoog wordt, de zonnebloem (Heiian- thus annuus). Maar in de tuin van meneer Verseput aan de Rijnzichtweg In )egstgeest to rent een bijna vijf meter hoge bloem boven alles uit. Ilii heeft er, zo verzekert hij, niets nijzon- ders voor gedaan, t iewoon in het voorjaar een zaadje In de grond, wat gedroogde koemest en vooral veel zon. Dat is alles.. „Ik was zelf ook verbaasd. Zr groeide maar door en door. Ik was bang dat er geen bloem meer in zou komen omdat alle kracht in de bladeren en de steel ging zitten. Gelukkig viel dat mee I r zit een prachtige, knalgele bloem in.' I)e zaden waren gewoon af komstig van een zaadhandelaar in Leiden. „De negen andere zonnebloemen in mijn tuin zijn niet zo uit de Iduiten gewas sen". De enorme lengte heeft Verse put er wel tot genoopt de steel te stutten. Met touwtjes is hij aan de zuidmuur vastgezet. De bloem is vol zaden, "en daar ga ik deze winter de vogels eens lekker op trakteren". Hij be waart ook wat zaadjes voor vol gend jaar, "wie weet krijg ik dan weer zo'n enorme bloem". De reus blijft niet onopgemerkt. I Jagelijks maken voorbijgangers opmerkingen. „En acht, zo ge niet iedereen er een beetje MONtCA WBgUMG Het moet even wennen zijn voor de achthonderd videothe ken en hun huurders die over twee weken met de film 'Phila delphia' in aanraking komen. Distributeur Columbia maakte de film bij inkoop vijf gulden duurder en gireert zelf een tien tje per film naar het Aidsfonds. Wie de film huurt, kan een pak je condooms meekrijgen, want daarvan krijgen de videotheken er elk 120. Betaald of, waar schijnlijker, gratis. De bood schap uit de film krijgt zo een mooi vervolg, want Philadel phia' verhaalt van een door Tom Hanks gespeelde advocaat die aids krijgt en daardoor een paria wordt. Maar zijn de video theken wel happig op deze ac tie? Een verkoopster van Videoland in Katwijk moet smakelijk la- ik heb weinig goeds over voor de ideeén van distributeur Co lumbia." Hij is er niet bij aange sloten en daarom krijgt hij de film een week later dan de an deren uitgeleverd. „Columbia wil aan de weg timmeren, voor mij is het over als die naam valt." De condooms blijven hem bespaard, maar toch zegt I ransen geen bezwaar te heb ben als hij zeel condooms had moeten uitdelen of voor aids actie moest voeren. „Ik heb van de kankerstichting ook een bil jetje hangen. Aids is net zo iels. Je moet wel even nadenken na tuurlijk. Je kunt condooms niet aan kinderen uitdelen die om twee uur 's middags een film komen huren. En iemand van zestig heeft ze waarschijnlijk ook niet meer nodig." EMIIL FANGMANN chen als ze om de actie bena derd wordt en geeft snel assis tent-bedrijfsleider Elly Vegter aan de lijn. Die heeft er nog niet van gehoord, maai vindt het 'een hartstikke goed idee' en denkt de condooms gratis aan te Meden. „Niet open en Moot maar in cadeauverpakking, dat is in Katwijk beter. Direct op pert ze het idee om per klant die de film huurt een rijksdaal der extra te vragen. Bovenop dat tientje voor het Aidsfonds. De film noemt ze een waar schuwing. „Maakt bijvoorbeeld duidelijk dat je het niet van aanraken krijgt." Een collega van Videoland in Leiden staat 'vierkant achter de actie'. ..Al ben ik niet echt blij met condooms in mijn zaak' zegt Jan-Henny Holvast, die ze evenwel gratis denkt aan te bie den. „Ik heb veel films inge kocht, nee ik zeg niet hoeveel." Hij noemt 'Philadelphia' „Een waarschuwing, een dijk van een film. Het is schrikbarend wat er in gebeurt. Ik denk wel de beste film die we dit jaar hebben ge had." Verhuurder Piet van het Ixridse Videoworld stelt dat er in het eerste gesprek over de aankoop van de film en de gratis con dooms afwachtend is gerea geerd. „Toen was er sprake van dat we de actie niet aan de film zouden koppelen, maar ik weet niet hoe de gesprekken met de inkoper zijn afgelopen, toevallig was ik bij het eerste gesprek." i Innaai"i i nnmtn van de Leidse videotheek lx? Caroussel heeft niet van het initiatief ge hoord. Niet vreemd, zo blijkt. „Ik kan beter niks zeggen, want

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 21