'Een aanvaardbaar compromis' 'We maken country, geen kuntrie' 'Het lijkt saai, moeilijk en soms gevaarlijk' Cultuur Kunst Dichter wil recht voor regels op gedenkteken DINSDAG 6 SEPTEMBER 1994 Leids/Castricumse Acoustic Riders debuteren op CD: Hun grote voorbeeld Van Mor rison dient vanuit de CD-speler arbeidsvitaminen toe. Zanger/gitarist Ruud van Dam en slagwerker Gerard Kuijpers likken tientallen enveloppen dicht met uitnodigingen voor een optreden van de Acoustic Riders. In sociëteit De Burcht presenteert deze voor zestig procent Leidse groep op de laatste zondag van deze maand haar eerste CD, Real, real gone'. De uitnodigingen gaan naar alle vrienden, buren, collega's, bekenden en familieleden die destijds 25 gulden lapten. Op deze manier en door sponso ring schraapten de Acoustic Ri ders' hun studiobudget bij el kaar. Behalve een uitnodiging en een CD krijgen de geldschie ters ook naamsbekendheid want ze worden allemaal ge noemd op het inlegvel. De Acoustic Riders maken rhythm, country en blues. De in eigen beheer uitgebrachte de buutplaat telt dertien nummers. Daar zitten elf eigen composi ties bij. De andere twee zijn een traditional en een cover van John Hiatt's 'I got your num ber'. Van Dam leverde de mees te bijdragen. Hij richtte zo'n vier jaar geleden met stadsge noot Arthur van Schouten de groep op. De Acoustic Riders, voor het merendeel 40-plussers, bestaan behalve uit drie Leide- naars ook uit Jannis Dathijn. een 60-jarige accordeonist uit Castricum en bassist Vincent Tiebie uit dezelfde kustplaats. 'Real, real gone' is 'live maar zonder publiek' opgenomen in de Ace Studio's aan de Oude Vest, die een stuk beroemder zijn sinds Hans Dulfer er enkele samples maakte voor zijn nieuwste CD. Hoogdravend Van Dam is op zijn hoede zodra 'country' het onderwerp van ge sprek wordt. De Leidenaar be nadrukt dat zijn Acoustic Riders geen 'kuntrie' maken: „Als je het zo uitspreekt denk je aan ouwelullendeunen van red necks met rechtse teksten over traditionele waarden. Zulke pu re country maken wij niet. Wel overheerst een country-sfeer in onze muziek net zoals bij The Byrds. Meestal gaan onze num mers over vrouwen, relaties en drank. Geen hoogdravend geouwehoer. Ik loop op straat en 'boem!', het zit in m'n hoofd." De Acoustic Riders zijn 'gelukkig', vindt ook Oor-scri bent Geert Henderickx, zonder pretenties. De bekende pop journalist schreef op verzoek van Van Dam een bladzijde van het CD-boekje vol. „De wereld zit niet op ze te wachten en Lei den misschien ook niet", be schrijft hij de opstelling van de groep. Henderickx ontmoette Van Dam voor het eerst in een Utrechtse platenzaak waar de Leidenaar werkte. Van Dam zong hele lappen tekst van Van Morrison mee. Een paar jaar la ter is hij zeer te spreken over 'Real, real gone'. „Stetsons af jongens", moedigt hij de Acous tic Riders aan. Van Dam: „Da's leuk van Geert maar we staan heus niet als cowboys op de planken." Als invloeden noemt Henderickx onder anderen Gram Parsons. Van- Morrison kan hij niet ontdekken in de muziek van de Riders. Van Dam vindt dat een 'compliment'. De zanger bekent dat hij aan vankelijk geen trek had in het CD-avontuur. „Hij wilde eigen lijk ook niet optreden", zegt drummer Kuijpers. Volgens Ruud waren we te optimistisch over ons eigen kunnen." Van Dam is inmiddels van mening veranderd. „Ik heb er een kick van gekregen dat we zo veel eigen materiaal konden brengen. Toch blijf ik de laatste die denkt dat we een groot pu bliek kunnen bereiken. Ik sta nu zo'n twintig jaar als platenver- koper als het ware langs de zij lijn van de muziekbusiness en dat is voldoende om te beseffen dat het een gore business is, waarvan ik geen onderdeel wil uitmaken. Je moet jezelf verko pen, je wordt met producers opgezadeld en anderen bepalen waar en wanneer je speelt. Ik hecht aan ons vetosysteem. Als Ruud geen zin heeft, spelen de Acoustic Riders niet." Kop schudden Van Dam, die vroeger platen zaak de Witte Kiosk aan de Ho ge Woerd runde en tegenwoor dig in Den Haag in een CD-win- kel werkt, is een soort wande lende popmuziekencyclopedie. Op 'Good old country music' zingt hij over zijn enorme col lectie waarmee hij alle kanten op kan. Na elke omzwerving keert hij terug naar een paar platen die er altijd toe blijven doen. „Countryplaten, inder daad. Omdat het tijdloze, spon tane muziek en niet leeftijdsge bonden muziek is. Je kunt niet samen met de opa of je moeder met je kop gaan staan schudden bij een Nirvana-concert. Je kan wel met de hele familie naar een countryconcert gaan." Ruud van Dam (links) en Gerard Kuijpers in de weer met de uitnodigingen voor de presentatie van de eerste Acoustic Riders-CD. FOTO HOLVAST/MARK LAMFRS Werken Fons Versluys in gemeentehuis voorhout» In het kader van de Open Monumentendag met als thema 'Beelden in Nederland' is er in het gemeentehuis Voor hout vanaf 10 september een expositie van werken van de beel dend kunstenaar Fons Versluys te zien. De getoonde werken zijn gemaakt uit was, klei, brons, cement of gips. De 'Narcissenbol' werd voor de l loriade in Zoetermeer vervaardigd uit plaatstaal. De tentoonstelling duurt tot en met 21 september en is op werk dagen van 9 tot 17 uur te zien. Willie Nelson geeft concert den haag Countryzanger Willie Nelson komt naar Nederland voor een eenmalig concert in het Haagse Congresgebouw op dinsdag 25 oktober. De kaartverkoop voor dit concert van de 'le vende legende' begint aanstaande zaterdag. Cursus beeldende vórming leiden. Werken met klei, textiel en metaal en de beginselen van druk- en tekentechnieken worden belangstellenden bijgebracht in de cursus beeldende vorming die de Stichting Kadercursussen Leiden (SKL) geeft. De cursus duurt één jaar en vereist geen be paalde vooropleiding. Na deze cursus is het mogelijk de tweeja rige part-time opleiding activiteitenbegeleiding te volgen. Voor informatie: SKI./ K&O: telefoon 071-141141. Rechter straft opnieuw Parijse opera parus De Opera van Parijs moet de Amerikaanse dirigent Myung Whun Chung een bedrag van ruim 16.500 gulden (50.000 franse francs) betalen voor elke dag dat hij zijn werk niet kan uitoefenen. Dat blijkt uit een uitspraak van de rechtbank in Pa rijs. Chung heeft een contract tot het jaar 2000. De operaleiding stelde onlangs voor bepaalde wijzigingen in zijn contract door te voeren. De muzikaal leider weigerde dat omdat het zijn be voegdheden zou beperken. Daarop volgde ontslag wat de diri gent vervolgens aanvocht. Extra voorstelling Aladdin Katwijk katwuk Wegens overdonderende belangstelling draait K&O Katwijk woensdag 7 september om 16.00 uur een extra voorstel ling van de tekenfilm Aladdin. Kaarten zijn verkrijgbaar bij het VW-kanloor aan het Vuurbaakplein en bij de volksuniversiteit aan de Sluisweg 16. De voorstelling van 14.00 is al uitverkocht. Houdini's in De Burcht leiden Sociëteit De Burcht opent het muzikaal seizoen op don derdag 8 september met een concert van The Houdini's. De zes- mansformatie speelt hardbop in de stijl van «ie jaren vijftig en zestig. De groep is zelfs al vergeleken Art Blakey's Jazz Messen gers in hun glorietijd. Het optreden begint om 21.30 uur aan de Burgsteeg 14. De dichter Ed Leeflang vindt dat alsnog recht gedaan moet worden aan de regels die hij dichtte voor het gedenkteken op de storm vloedkering in de monding van de Oosterschelde. In een brief aan minister Jorritsma van verkeer en waterstaat vraagt Leeflang of zij zich daarvoor wil inzetten. Hij verwijst daarbij naar een artikel dat onlangs in de Provinciale Zeeuwse Courant verscheen over de ar metierige manier waarop de regels 'hier gaan over het tij - de maan de wind en wij' zijn weggestopt in een blok beton. Leeflang: „Het heeft mij altijd verbaasd en gehinderd dat de dichtregels die door uw ministerie werden gekozen voor een van de meest prestigieuze bouwwerken in onze geschiedenis, zo op een koopje, in zulk lelijk, saai en kwetsbaar materiaal en zo onartistiek werden vormgegeven". De dichter maakt duidelijk dat hij niet eerder heeft geprotesteerd omdat hij niet graag wilde worden aangezien voor een 'gekwetste ijdeltuit'. Hij komt op de zaak terug nu in de Zeeuwse krant aan dacht is besteed aan de 'treurige toestand waarin een op initiatief van uw ministerie aangebracht gedenkteken verkeert'. Leeflang heeft ook staatssecretaris Nuis van cultuur een brief ge schreven om diens aandacht voor de poëzie op de stomrvloedke- ring te vragen. Nuis was destijds als kamerlid voor D66 betrokken bij de keus van de regels. Onderzoekers mochten 'variabele akoestiekStadsgehoorzaal niet onderzoeken Recordomzet kinderboeken Opmerkelijk in het second opinion-ondezoek van de Delftse deskundigen Berkhout en De Vries naar de reno vatie van de Stadsgehoorzaal en de gevolgen daarvan voor de akoestiek is het uitgangspunt: bij hun onderzoek zijn zij ervan uitgegaan dat de zaal volgens het begin dit jaar gepresenteerde plan van architectenbureau Zaanen uit Amsterdam wordt gerenoveerd. ,,Dat wil zeggen dat ons serieus te overwegen lijkende alternatieven niet wor den besproken." van een man of 60, een fantasti sche muziektempel is. Dat grote orkesten van 80 a 90 man er ook nog goed in zullen klinken, maar dat het voor multifunctio nele doeleinden een minder ge schikte zaal zal zijn. Kleine en- semblesJdinken niet in een der gelijke zaal en ook spraak (to neel) gaat goeddeels verloren. Dat is jammer", aldus dr. ir. D. de Vries. De onderzoekers hebben de huidige (en dus te handhaven) akoestiek van de Stadsgehoor zaal gekarakteriseerd door me tingen op 1 juni van dit jaar in een lege zaal, 'volgens het pro tocol dat binnen de vakgroep akoestiek van de TU Delrt ge- Tevens stellen zij dat de huidige akoestiek van de zaal gewenst is, dat wil zeggen dat 'mogelijk heden tot het realiseren van va riabele, aan wisselend gebruiks- doel van een multifunctionele zaal aanpasbare, akoestiek niet worden besproken." „Naar on ze mening heeft een multi functionele zaal. zoals de ge meente Leiden beoogt, een va riabele akoestiek nodig. Maar de gemeente heeft ons alleen de opdracht gegeven te bekijken of de huidige akoestiek kan blijven gehandhaafd. Ik denk dat het voor middelgrote orkesten en dan spreek ik over bezettingen bruikelijk is bij de analyse van de akoestische eigenschappen van een zaal. Er is gemeten in een situatie waarbij het podium in de 'toneeltoestand' is gericht en met het podium in 'concert toestand (maximale toneelope ning, gesloten orkestschelp). „Te zien is dat het aanbrengen van de orkestschelp een aantal sterke, vroege reflecties toe voegt die nuttig zijn voor zowel het samenspelgemak van de musici als voor de akoestische waarneming van het publiek." Verder toont het rapport van de Delftenaren aan dat de na- galmtijden naar lagere frequen ties licht toe-, naar hogere fre quenties licht afnemen, 'het geen in concertzalen gebruike lijk en gewenst is'. „Metingen op andere posities in de zaal laten zien dat het ge- luidveld in hoge mate homo geen is, dat wil zeggen dat er geen 'uitschieters' in niveaus en nagalmtijden optreden. Ditzelf de geldt in de concerttoestand ook op het podium: zaal en po dium vormen een akoestisch goed gekoppeld geheel zoals dat in een concertzaal gewenst is." De onderzoekers verwachten dat door de renovatie, waarbij de zaalvloer naar achteren oplo pend wordt gemaakt, de akoes tiek voor de zitplaatsen achterin zeker verbeterd zal worden. Door de verwijdering van de aanwezige toneellijsten zal het podium iets grotere orkesten kunnen herbergen dan nu het geval is. De onderzoekers on derschrijven dat het aanbren gen van stoelen met geluidab- soberend materiaal, zoals bu reau Zaanen beoogt, de invloed van de zaalbezetting op de akoestiek aanzienlijk zal verklei nen, hetgeen voor alle kunstvor men gewenst is. „Dat het podi um naar alle kanten wordt ver groot, is niet zo erg voor de akoestiek, mits men maar niets aan de orkestschelp verandert," waarschuwt De Vries. Wethouder Dingenberg is er van overtuigd dat in 1995 met de renovatie van de Stadsge hoorzaal, volgens het plan- Zaanen, kan worden begonnen. „De benodigde tien miljoen gulden ligt al klaar. Alleen voor de bouw van de kleine zaal moet nog een sponsor worden .gevonden. Bovendien moet dat in samenhang met het Sleutel- plan gebeuren." Voor onderbrenging enter het '95-'96 wordt nog een alterna tief gezocht. In samenspraak met K&O zoekt de gemeente vervangende ruimte om ook de veelbezochte Meesterserie ge woon te laten doorgaan. Din- genberg: „We denken daarbij aan een grote kerk." Dat de Stadsgehoorzaal na re novatie weliswaar acceptabel is voor grotere en middelgrote or kestbezettingen, maar minder voor andere evenementen, vindt hij aanvaardbaar. „Er gaat 10 miljoen gemeenschapsgeld inzitten en je moet je als ge meente afvragen of de renovatie dat geld wel waard is. Wat er nu uitkomt is een compromis. Een aanvaardbaar compromis, uit gaande van het bestaande ge bouw.' Restaurateur Mauritshuis nog tot eind september op de vingers te kijken: vj haag desiree v Voor de toeschouwers moet de openbare restauratie van twee topschilderijen van Johannes Vermeer (1632-1675) in het Rijksmuseum Mauritshuis in Den Haag soms ongelooflijk saai zijn. „Er zijn weken ge weest dat de mensen met het blote oog praktisch geen veran deringen konden zien", vertelt hoofdrestaurateur J. Wadum van het Mauritshuis. Toch laat de openbare restauratie van 'Gezicht op Delft' en 'Meisje met de parel' volgens Wadum precies zien hoe het vak van een restaurateur eruit ziet. „Het is saai, moeilijk, gecompliceerd en soms zelf gevaarlijk". De voorbereidingen voor de enorme operatie zijn vorig jaar begonnen. Alle drie de Ver meers die het museum in zijn bezit heeft, werden grondig on derzocht. Twee bleken in aan merking te komen voor de res tauratie. Vooral voor 'Gezicht op Delft', gemaakt rond 1661, was dat volgens de restaura teurs broodnodig. Zo was de verf onder de vemis kromge trokken. De restauratie van het 'Meisje met de parel' had meer een esthetische achtergrond. Eerdere restauraties in het Mauritshuis hebben beide schilderijen geen goed gedaan. 'Gezicht op Delft' werd in 1956 voor het laatst behandeld. De oever op de voorgrond kreeg een meer roze gloed en de scha duw op de Schiedamse poort op het water werd iets naar links verplaatst. Bij de restauratie van het 'Meisje met de parel' in 1960 werden een donkere ver nislaag en enkele overschilde ringen aangebracht. Die over schilderingen zijn in de loop der jaren gaan verkleuren. Het verwijderen van de ver nislaag was vooral bij het 'Meis je met de parel' veel gecompli ceerder dan de restaurateurs hadden gedacht. Met oplosmid delen werden de lagen verwij derd. Daarna bleek echter dat er honderden zwarte en groene Beetje bij beetje begint Vermeers 'Gezicht op Delft' op te knappen. pigmentkorrels op het schilderij zaten. Vermoedelijk zijn die er op gekomen, doordat het ver nissen tijdens de laatste restau ratie is gebeurd toen de verf nog niet droog was. „Het heeft maanden geduurd voordat de pigmentkorrels waren verwij derd. Met een klein operatie mes zijn ze er één voor één uit gehaald". Voor het publiek moet die pe riode van de restauratie volgens Wadum verschrikkelijk saai.zijn geweest. „Veel te zien was er niet, terwijl het voor ons juist een zeer spannende periode was. Met dat mesje kon het schilderij onherstelbaar worden beschadigd". Na de grote schoonmaak liet het publiek zijn stem horen. „Vooral over de toestand van het 'Meisje' wa ren de mensen verbolgen. Som mige mensen dachten dat we daar met een dummy zaten te werken. Zo slecht zag het schil derij eruit". De 'verschrikkelijke' gaten in hel 'Meisje met de parel' zijn inmiddels /o goed als wegge werkt. De grondige schoon- FOTO maak heeft de restauratie echter wel vertraagd. Het publiek kan nog tot 25 september - een maand langer dan gepland - de werkzaamheden blijven volgen. Volgende restauraties zullen daarna weer achter gesloten deuren plaatshebben. De twee Vermeers zijn begin oktober weer op hun oude plaats in het museum te zien. amsterdam liet gaat goed met de verkoop van kinderboeken. In 1993 kochten particulieren voor een recordbedrag van 52 miljoen gulden aan kinderboeken. Voor dat geld werden 3,5 miljoen exemplaren aangeschaft. In 1985, net historische dieptepunt wat betreft de verkoop van kin derboeken, gingen er 2,5 mil joen over de toonbank. I lenk Kraima, directeur van de Stich ting Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB), maakte dat gisteren bekend tij dens een persbijeenkomst in Amsterdam over tic 40e Kinder boekenweek. De Kinderboekenweek, die van 5 tot en met 15 oktober duurt, heeft dit jaai .ik thema 'In het holst van de nacht'. In orthodox-protestantse kringen heeft dat „occulte" thema tot grote verontrusting geleid. De vereniging Bijbel en Onderwijs, die waakt over het protestants- christelijke onderwijs, biedt daarom in samenwerking met zo'n honderd christelijke Doek handels alternatieve informatie aan onder het motto 'Je hoeft niet bang te zijn'. Anke de Vries schreef het Kin derboekenweekgeschenk Het boekje is getiteld l-austo Koppie en gaat over de legendarische wielrenner uit de jaren vijftig I austo Coppi. Voor de aller jongsten verschijnt het prenten boekje Towser neemt de zon mee, getekend en geschreven door de Bril Tony Ross. De ver taling is van Hindert Kromhout. Madrid krijgt beeld Botero Nadat zij de hele zomer de mas sieve bronzen beelden hebben mogen bekijken, beklimmen en beschimpen, hebben de Span jaarden een gezette, achterover liggende naakte vrouw gekozen als blijvend aandenken aan de geslaagde openlucht-tentoon stelling van de Colombiaanse beeldhouwer l ernando Botero in Madrid. I)e Vrouw met een Spiegel zal blijven liggen wannm «Ie ;:n andere stukken, die sinds mei de Paseo de Recoletos domi neerden en het verkeer ophiel den, volgende maand weer wor den ingepakt. Zij bleek het po pulairst in een peiling die door liet radiostation Onda Cero was georganiseerd. Drie andere beelden werden aangekocht door de Spaanse nationale luchthavcndienst, die de wer ken wil plaatsen op de vliegvel den van Madrid, Barcelona en Palma de Mallorca. Eenmalig concert ZZ Top in Ahoy ROTTERDAM GPD Na een afwezigheid van zeven jaar komt ZZ Top weer naar Ne derland. De Tcxaanse blues- rockformatie, bekend van onder veel meer 'Gimme All Your l-o- vin", Sharp Dressed Man' en 'Legs', geeft op donderdag H de cember een concert in Ahoy'. De kaartvoorverkoop van het eenmalige optreden begint aan staande zaterdag op de nekende voorverkoopadressen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 19