UIT
Hans van der Togt probeert
dertien nieuwe 'Leontines' uit
'Odysseia is een
spannende soap'
Dolle situaties in 'Sam-Sam'
gesproken
Rtv show
Blind Date: lekker lachen, 'n
blauw oog of 'n heuse romance
MAANDAG 5 SEPTEMBER 1994
éChazia Mourali
presentatrice bj
AT 5 in VARA TV
Magazine:
..De journalisten dfe
ik bewonder zittel
in het serieuze genre. Ik kan rrn
ook niet zo makkelijk identifice
ren met Pernille La Lau of zq
Van mij móg en kan het, maai
als je vraagt: wil je dineren mg
Ron Brandsteder of met Martij
van Amerongen, dan liever ma
Martin."
Karin Bloemen in de AVRO Bo
de:
„Sommige van mijn beste din
gen ontstaan uit dom geouwej
hoer. Verder heb ik altijd gevonl
den dat ik meer waard was dat
me door mijn ouders werd ge
geven."
De Vlaamse filmregisseur Ja^
Bucquoy in HP/De Tijd:
,,lk hoop dat mijn films eej
beetje geld opleveren, dan kooj
ik over een jaar of tien een tank
Daarmee wil ik iedereen mobilu
seren die onrechtvaardig word)
behandeld en dan zal ik hej
parlement bestormen, het ko.
ninklijk paleis binnenrijden es
al die klootzakken doodschieten
of de keel doorsnijden. Boven
dien ben ik tegen die tijd bijn^
zestig, zit het er wat mij betref)
op. Dan ben ik wel toe aan zo'n
dodelijke grap."
Brigitte Kaandorp in de AVRC'
Bode:
„De enige reden waarom ik opt
treed, is dat ik tenminste van
die mensen in de zaal weel
waar ze de avond doorbren
gen."
Acteur John Jones in TV Stu
dio:
„Ik ben opgegroeid met 'hei
vak'. Als je ouders Adèle Bloej
mendaal en Donald Jones he
ten, kan dat ook haast niet an
ders. Het is heel raar. Iedereeii
kent je ouders en daardoor gaan
mensen vreemd op je reageren
Vol vooroordelen. Ik ging eens
piet mijn moeder mee naar een
receptie. Toen stond er de vol
gende dag in de krant dat hel
arrogante zoontje van Adelt
Bloemendaal ook
aanwezig was, ter-
wijl ik die journalist
nog nooit gezien of
gesproken had." S
Avonturen Homerus dagelijks op Radio 5
De belevenissen van
de mythologische
figuur Odysseus,
die na de gewonnen oorlog te
gen de Trojanen tien jaar
zwierf voor hij thuis kwam,
worden drie weken lang dage
lijks op Radio 5 integraal ver
teld. De eerste uitzending be
gint vanavond om 23.00 uur.
Ton Lutz spreekt de verhalen
in. de vertaling is van de
schrijfster 1 mme Dros.
In grote lijnen gaat hel ver
haal als volgt. Na het tienjarig
beleg van Troje en de daarop
volgende inneming van de
stad door de Grieken moest
krijgsheer Odysseus met zijn
mannen nog eens tien jaar
zwerven alvorens thuis op It-
haka te komen. Hij wordt ge
vangen gezet door de cycloop
Polyfemos; hij moet de dode
lijk aantrekkelijke liederen van
de Sirenen weerstaan. Maar de
'slimme man' weer zich uit al
le heikele situaties te redden,
om ten slotte, na een laatste
slachting van de honderd min
naars van zijn vrouw Pe
nelope, een veilig heenkomen
te vinden.
NCRV-programmamaakster
Ingrid van Frankenhuyzen
(34) raakte drie jaar geleden
geboeid door de vertaling van
Iinme Dros. Zij besteedde er
aandacht aan in de poëzieru
briek Tussen droom en daad.
„Ik las er een stukje uit voor en
vond het zo leuk. Hr werd he
dendaagse spreektaal in ge
bruikt, en ook veel ironie. Hr
komen woorden als 'hufter' en
'hondekop' in voor."
Monsterproject
Van l'rankenhuyzen heeft drie
jaar lang het vuur uit de
schoenen gelopen om het
monsterproject van 21 uur te
realiseren. „Het leek simpel",
zegt ze, „je pakt het boek en je
leest het voor." In de praktijk
moest er fors onderhandeld
worden over de rechten met
uitgever Querido. Normaal ge
sproken worden uitgeverijen
betaald voor elke minuut aan
uitgesproken tekst. „Maar dat
zou in dit geval onbetaalbaar
zijn geworden."
Na een half jaar praten,
kwamen de partijen nader tot
elkaar. Het duurde trouwens
obk enige tijd voordat andere
omroepen dan de NCRV zich
bereid toonden de produktie
mee te financieren. „Uiteinde
lijk hebben we de NOS, de
AVRO, de Humanistische Om
roep Stichting, Veronica en
TROS bereid gevonden. Dat
was voor het Stimulerings
fonds voor Culturele Omroep-
produkties het sein om een
bijdrage van een ton te leve
ren." De totale produktiekos-
ten bedragen ongeveer
350.000 gulden.
Nadat ze zekerheid had ver
kregen omtrent de financiële
dekking van de produktie,
zocht Van Frankenhuyzen
contact met I on Lutz (75). een
van de belangrijkste Neder
landse regisseurs. „Toen ik
hem belde, had hij net de ver
taling van lm me Dros gelezen.
Hij was meteen enthousiast."
Voor de muziek benaderde
ze de Oostenrijkse componist
Christoph Martin (42), die on
der meer hoorspelen regisseert
en geluidscollages maakt voor
documentaires. Uiteindelijk
kwam de radioversie van
Odysseus tot stand in samen
werking met deze Martin. In
grid: „Hij heeft traditionele
Griekse volksmuziek op elek
tronische wijze omgezet in
klanken die precies bij dit stuk
passen."
Een vraag die zich opdringt:
is radio wel het geëigende me
dium voor een dergelijk spek
takelstuk? Gevechten met
monsters en heksen zijn wel
licht beter in beeld te brengen,
denk aan de vroegere TV-serie
van Dino de Laurentiis. Van
Frankenhuyzen: „Je moet de
Ton Lutz (75 jaar) vertelt dagelijks
op Radio 5 de belevenissen van
de mythologische figuur Odys
seus. FOTO GPL
Odysseia (Grieks voor Odys
see- red.) zien als een grote
Griekse soap, met alle elemen
ten die we gewend zijn."
(Eerste uitzending, van
avond, Radio 5, 23.00 uur;
daarna dagelijks tot en met
25 september)
'Ik blijf het 'Rad' doen tot ik met VUT moet'
Wie wordt de
nieuwe Leontine
Ruiters en dus
de nieuwe assistente van Hans
van der Togt bij diens Rad van
Fortuin? Die vraag moet de kij
kers naar dit dagelijkse spelpro-
gramma tot 21 september gaan
bezighouden. Dan wordt name
lijk niet alleen de duizendste af
levering van het Rad uitgezon
den, maar wordt ook bekendge
maakt welke van de dertien
kandidates, die vanavond te
zien zijn, door de Nederlandse
TV-kijker is uitverkoren.
Want het zijn de kijkers naar
Rad van Fortuin die mogen be
palen wie na Leontine Ruiters
de letters mag gaan omdraaien.
En dat is kennelijk een erebaan
tje, want RTL 4 ontving na een
oproep maar liefst 1500 brieven
van jonge vrouwen die een gooi
wilden doen naar het meest ge
wilde assistente-schap van Ne
derland.
„Uit die 1500 brieven zochten
we er 45 uit", vertelt presentator
Hans van der Togt. „Puur op fo
to, want je weet natuurlijk ver
der bijna niets van ze. Die 45
hebben we laten komen en daar
hebben we mee gepraat. Uitein
delijk zijn er daar dertien van
overgebleven die nu allemaal in
een uitzending aan de beurt ko
men. De kijker kan dan via een
speciaal 06-nummer cijfers ge
ven. Tenslotte is er op 21 sep
tember een soort finale, waarna
de winnares aansluitend met
mij live de 1000ste aflevering
mag presenteren."
De drie afvallende dames krij
gen niet lang de kans om bij de
pakken neer te zitten, want zij
treden op als spelletjeskandi
daat. „Ze kunnen dan een paar
aardige prijzen in de wacht sle
pen, zodat ze beslist niet met le
ge handen naar huis gaan", al
dus Van der Togt. En omdat het
Rad van Fortuin moeilijker is
dan op het eerste gezicht lijkt
krijgen de dames hulp van drie
heren. Van der Togt: „We heb
ben een lijstje gemaakt van be
geerlijke Nederlandse' vrijgezel
len en daar kiezen we er drie
van uit. Wie dat zijn is nog niet
bekend."
Volgens Van der Togt waren
Hans van der Togt en de 13 kandidaten die strijden om de nieuwe assistente van het 'Rad' te worden.
FOTO HENNY MILTENBURG
de kandidates allemaal eerlijk
over hun reden om zich voor de
'Leontine-verkiezing' op te ge
ven. „Ze zien het allemaal als
een opstapje omdat ze graag bij
de TV willen werken. Ze hebben
het voorbeeld van Leontine
voor ogen, die natuurlijk toch
een bekende Nederlandse is ge
worden zonder dat ze ook maar
ooit haar mond heeft open ge
daan in het programma. Leonti
ne heeft nu een stevig contract
bij Veronica gekregen en zoiets
willen die meisjes dan ook wel."
Leontine Ruiters mag dan in
de duizend afleveringen van het
Rad volgens het RTL4-telraam
zo'n 75.000 letterbordjes heb
ben omgedraaid, erg veel gees
telijke bevrediging zit er waar
schijnlijk niet in de werkzaam
heden. Een opstapje derhalve
naar meer faam en de vleiende
gedachte dat in menige huiska
mer de mannelijke bevolking
enthousiasme voor het puzze
len opbrengt om naar jou te
kunnen kijken. De kandidates
moet dan ook wel sexy overko
men. Maar ook weer niet te, be
nadrukt Van der Togt. „De echt
genotes moeten zich niet aan
haar ergeren."
Voor Van der Togt is de mijl
paal van de duizendste uitzen
ding geen aanleiding eens naar
een andere programma uit te
kijken, want hel verveelt hem
nog helemaal niet. „Dat kan
ook bijna niet. We nemen er vijf
per dag op, dus het kost me
maar veertig dagen per jaar. Ik
hou dus genoeg tijd over om
andere dingen te doen. Boven
dien moet je oppassen voor
overexposure, anders gaan
mensen klagen dat die kop van
Van der Togt te vaak op TV is."
Rad van Fortuin kan als spel
letje trouwens nog jaren mee,
vindt Van der Togt. „De formule
is natuurlijk ijzersterk en niet
kapot te krijgen". Het was voor
het eerst in 1975 op de Ameri
kaanse televisie te zien als
Wheel of Fortune. Inmiddels
wordt het op vele plekken in de
wereld nagemaakt en trekt het
wekelijks honderden miljoenen
kijkers. „Het is zo'n succes om
dat het zo simpel is", denkt Van
der Togt. „Je kunt het ook thuis
makkelijk meespelen en het is
altijd leuk als je een woord snel
ler raadt dan de kandidaat."
Voorlopig blijft Hans van der
Togt als het aan hem ligt dus
nog wel spelleider bij het Rad.
Een andere reden die ik heb om
ermee door te gaan is dat ik in
middels een leeftijd heb bereikt
waarop je niet zoveel risico's
meer neemt. Ik was al 42 toen ik
met het Rad begon. Ik kan me
voorstellen als je net begint als
presentator dat je dan wel eens
wat anders wilt. Maar voor mij
hoeft dat niet zo-. Ik ga hier ge
woon mee door tot aan de
VUT."
('Rad van Fortuin', dagelijks
om 18.30 uur, RTL 4)
Nieuwe RTL 4-serie lijkt op 'Man over de vloer'
Wat beroert 's
lands jeugdigen
die meedoen
aan Blind Date, het gezellige
romantische koppelprogramma
van de TROS? Week aan week
begeven stromen kandidaten
zich, gewapend met paspoort
en een weekendtas vol guitige
strandschepjes, hoopvol naar
de studio, waar ze
n,i het beantwooi
den van een aantal
'diepgaande' vragen
ofwel met stoel en al
terug de vergetel
heid in worden ge
lanceerd, ofwel op
vakantie mogen met
een onbekende part
ner. Zijn ze wanho
pig op zoek naar een
aantrekkelijke
'lover'? Is het de gra
tis reis die ze aan
trekt, en maakt het
daarbij niets uit dat
er daarbij eventueel
een in gebruik knap
tegenvallende mal
loot naast ze mee-
huppelt? Willen ze
gewoon óók wel
eens met hun hoofd
op de kijkbuis?
Blind Date is in de
loop der televisie-
kelijk 'losser' geworden. Het
komt wat minder krampachtig
over dan in het begin. Hetgeen
vooral te danken is aan het af
schaffen van de vooraf ingestu
deerde antwoorden, geschreven
door gewild-leutige tekstschrij
vers. Maar je moet er nog steeds
wat voor over hebben, voor die
vijf dagen Tunesië of, in geval
van ruiling van de gekozen va
kantiepartner, drie dagen Efte-
ling. Voordat je op reis mag,
moet je je behoorlijk bloot stel
len voor volk en vaderland. Te
meer daar de kandidaten steeds
meer kiezen voor 'pittige' vra
gen. Zou je normaalgesproken
een onbekende die informeert:
„Wat doe je het liefst na het vrij
en?" een stevige oplawapper
verkopen, bij Blind Date moet
je wel degelijk antwoorden.
Slim antwoorden liefst. Want
zeg je: „Een sigaretje roken en
gauw de aardappels opzetten,"
dan wil Kees of Jeroen beslist
niet met jóu naar Wenen. Dan
kiest hij mooi voor Marjoke. die
zwoel het juiste antwoord in de
microfoon fluisterde: „Na het
vrijen kijk ik je diep in je mooie
ogen, en dan gaan we gewoon
dóór."
Wipneusje
In de uitzending van afgelopen
vrijdag koos Leo Lievaart voor
Esther Besseling en viel Ineke
de Boer voor Gaspar Rijpsma.
Vóór ze afreisden
naar respectieve
lijk de Turkse Ri-
vièra en Israël,
mengde Panda
zich in de foyer
van de studio tus
sen het prille ge
luk voor nog wat
meer vragen.
Esther presen
teert een sigaret.
„Je rookt toch ho-
penlijk wel hè?"
Gelukkig, Leo
blijkt te roken.
„Ik zie er eigenlijk
anders uit dan nu
hoor," aldus
Esther. „Ze heb
ben me nu heel
dik onder de
poeier ge
smeerd."
Leo: „Nou, je
hebt een leuk
wipneusje."
Waarom hebben
jullie meegedaan?
Leo: „Voor mij is het gewoon
puur voor de uitdaging. En ook
om eens een keer op TV te zijn.
En om leuk op vakantie te gaan
met een meisje."
Esther: „Ik wilde wel eens we
ten hoe het achter de schermen
toegaat. En ik deed het ook heel
bewust om wat meer contacten
te leggen. Mijn verkering is uit
gegaan, en ik dacht bij zo'n op
name leer ik dan een hoop
nieuwe mensen kennen. De
jongen die je uitkiest kan in ie
der geval een heel leuke vriend
worden. Of niet. Je kunt verliefd
worden. Of niet. We zien wel."
Irene kwam naar Blind Date
omdat haar zus haar had opge
geven. „En ik ben al een tijdje
vrijgezel, dus..." Gaspar ten slot
te, houdt eigenlijk niet van dit
soort programma's. Maar
mijn hele familie riep dat 't nu
juist echt iets voor mij was.
Vandaar."
Wat voor iemand hoopte je te
ontmoeten?
Gaspar: „Uiterlijk maakt me
Het
Wereldje
PANDA DE
L' ISLE
Fotomodel Natascha (links) wordt 'weggeschoten'; Esther Besseling gaat met Leo Lievaart naar Turkije.
FOTO FRANK FAHRNER
niet zo veel uit."
Irene: „Het innerlijk is be
langrijk. Humor en romantiek
moet een man hebben, dan kun
je heel ver komen."
Caspar: „Als ze maar geen gi
gantische laag make-up op zou
hebben. Heel dik vind ik ook
erg. Of pukkels en piekhaar.
Wat het innerlijk betreft: ik
hoopte op een sportief, opge
wekt type. Met humor."
Irene: „Nou, dat ben ik alle
maal."
Dus het gaat lukken met die
vakantie?
Irene: „Ja hoor, het wordt la
chen."
Gaspar: „Of er wat bloeit, dat
zie ik dan nog wel."
Hoe is jullie keus tot stand ge
komen?
Leo: „Ik Vond Esther gewoon
het spontaanst. Het eerste
meisje dat ik 'wegschoot' had
haar brief gefaxt. Dat vond ik
twee wist ik dat ze fotomodel en
mannequin was. Ik heb al eens
een vriendin gehad die dat was,
en daar werd ik gek van. Ieder
een keek naar haar. alle man
nen kwamen op haar af. Dat wil
ik dus nooit meer."
Esther: Nou, maar in Turkijke
is het erg hoor. Daar komen dus
ook alle mannen meteen op je
af."
Leo: „Ik ben toch bij je? En ik
ben heel erg sterk."
Onsympathiek
Irene: „Eén van de drie jongens
vond ik heel onsympathiek
overkomen, dat was dus snel
bekeken. Van de overgebleven
twee gaf Caspar de leukste ant
woorden."
En hij viel niet tegen?
Irene: „Nou, hij is wel een
beetje klein. Maar dat is geen
kritiek, hoor. Trouwens, ruilen
zou ik sowieso niet doen."
Caspar: „Nou..."
Irene: „Nee, het gaat om het
innerlijk. Caspar is gewoon
hartstikke gezellig, hij heeft een
lekker zelfvertrouwen, een goeie
uitstraling."
Leo: „Ik vond het moeilijk om
aan de meisjes te vragen hoe ze
eruit zagen. Een beetje gênant.
Maar ja. je moet toch een beetje
een idee hebben... Wat dacht jfj
eigenlijk toen je me voor het
eerst zag?"
Esther: „Nou.., ik dacht ja,
leuk koppie. Een leuke, sportie
ve, ondernemende knul."
Leo: „Dat klinkt veelbelovend.
Toch?"
Esther: „Weet je wat ik zo
jammer vind? Als je die kandi
daten terugziet op de filmpjes,
hoe ze soms tegen elkaar doen.
Dit deugde niet, dèt deugde
niet. Ze slaan elkaar zowat een
blauwoog."
Leo: „Maar je moet ook geen
leugens gaan vertellen. Je moet
wel de waarheid zeggen. Weet
je, mensen denken vaak als je
aan zo'n programma meedoet,
dat je helemaal wanhopig op
zoek bent naar een partner. Dat
je een sukkeltje bent. Dat is he
lemaal niet zo. Als 't gewoon
leuk lachen wordt, is het voor
mij best."
Wat of het wordt voor Gaspar
Irene. Leo Esther - leuk la
chen. dichtgeslagen ogen, of
een Heuse Romance - dat zien
we aanstaande vrijdag. In Blind
Date.
HILVERSUM JAN VAN STIPRIAAN
Liefhebbers van de Britse come
dyserie Man about the house
(halverwege de jaren zeventig
door de VARA uitgezonden)
kunnen - als ze tenminste ge
noegen nemen met enigszins
matiger acteerwerk - hun hart
ophalen. RTL 4 begint vandaag
met de dertiendelige serie Sam-
Sam, gebaseerd de destijds po
pulaire Britse comedy, die on
der de naam Man over de vloer
werd uitgezonden.
De meesten zullen zich het
verhaaltje nog wel kunnen her
inneren: twee meisjes, een bij
dehante en naïeve (Anne Mieke
Ruyten en Elle van Rijn als res
pectievelijk Christien en Jolan-
de) bewonen, samen met een
vrolijke jongeman (John Jones
als Jimmy), een etage. Onder
hen woont een wat ouder echt
paar, (Bea Meulman en Jules
Royaards als Rietje en Nol)
waarvan de vrouw duidelijk
oversekst is en de man nukkig
karakter heeft. Zij zijn tevens de
verhuurders van de etage.
Sam-Sam begint onmiddellijk
tamelijk komisch: Jolande vvil
een douche nemen, maar ziet
dat er een man in het bad ligt te
slapen. „Er ligt een man in
bad", gilt ze, „van het andere
geslacht. Het is een zwarte."
Even later stapt Jimmy, z'n ogen
wakkerwrijvend, uit het ligbad.
„Wat is het water nat zeg",
roept hij Jolande toe. Waarop
Jolande reageert met: „Je zag er
gisteravond heel anders uit. Een
stuk droger." Jimmy en Jolande
hadden elkaar de avond tevoren
namelijk op een feestje ont-
Korte tijd later zitten ze ge
drieën - hij in een strakke jurk
van één van de dames - gemoe
delijk aan één tafel. En omdat
Christien en Jolande toch op
zoek zijn naar een nieuwe ka
mergenoot (de vorige, Elsje, is
zojuist getrouwd) besluiten de
meisjes om Jimmy een kamer
aan te bieden. Liever hadden ze
weliswaar een meisje gehad,
maar Jimmy is wel een aan
vaardbaar alternatief.
Sam-Sam is in dit genre abso
luut geen comedy van slechte
'kwaliteit. Het acteerniveau van
de spelers en speelsters kan de
toets der kritiek aardig door
staan. Regisseur Robin Pera is
erin geslaagd de Britse versie tot
op korte afstand te benaderen,
ofschoon het natuurlijk gevaar
lijk is om TV-produkties met el
kaar te vergelijken. Het half uur
durende programma heeft in!
•elk geval voldoende snelheid]
om de eventueel optredende
verveling bij de kijker de baas te
blijven.
Uitvoerend producent Guus
van der Made (van Joop van
den Ende TV Produkties): „Wij
vonden Man over de vloer des-j
tijds een van de beste series.
Daarom hebben we niet lang
hoeven nadenken toen we de
opdracht kregen om ook in Ne
derland zo'n serie te maken."
Van der Made voorzag wel wat
problemen. „Het was twintig!
jaar geleden een populaire sen
rie. Bfrijgen we dat wel los als je
het nu brengt"? Om het verle
den 'te vergeten' en Sam-Sam
zoveel mogelijk een kans van
slagen te geven, is gekozen voor
een moderne vertaling. Dus ko-|
men er onderwerpen in terug,!
die anno 1994 spelen. Dat is wel
zo aardig.
('Sam-Sam', vanavond, 21.00
uur, RTL 4)