'Ik heb nog altijd de guts'
Cultuur Kunst
'Kunst levert per saldo niet in'
Felicitatie
voor De
Lakenhal
Hollandse
tuin
Politieke rel bij opening Venetië
VRIJDAG 2 SEPTEMBER 1994
19
-u t V
Staatssecretaris Nitis (D66) noemt toezegging Kok hard
DEN HAAG JOHN OOMKES
Op cultuur wordt tijdens de re
geringsperiode-Kok grosso mo-
do niet bezuinigd. Die harde
conclusie trok staatssecretaris
Aad Nuis (cultuur) gisteravond
uit toezeggingen die premier
Wim Kok 's middags had ge
daan tijdens het debat over de
regeringsverklaring. Kok maakte
de Tweede Kamer duidelijk dat
de afgesproken bezuinigingen
van 78 miljoen over een periode
van vier jaar weliswaar door
gaan. Maar hij zei ook dat het
kabinet voldoende nieuwe gel
den richting cultuur zou schui
ven, zodat die sector 'per saldo
niet in de min komt'.
Tijdens het uitspreken van de
openingsrede ('State of the
Union') van het gisteren in Den
Haag gestarte Theaterfestival
toonde Nuis zich opgelucht met
de uitspraken van de premier.
Hij gaf toe dat de hoogte van de
nieuwe gelden die naar de cul
tuurportefeuille vloeien, tot
1998 nog niet helemaal vast
staat, maar voor de begroting
van 1995 kan Nuis rekenen op
15 miljoen extra. Dat weegt op
tegen de bezuiniging van 12,5
miljoen die eerder over 1995
door Jo Ritzen, de plaatsvervan
gende minister van wvc, was af
gekondigd.
„Als de kritiek van afgelopen
week juist was geweest en er
een kleine tachtig miljoen was
bezuinigd en daar niets tegen
over had gestaan, zou ik in de
allerhoogste boom zijn geklom
men", zegt Nuis. De vraag of er
omstandigheden denkbaar zijn
waarbij hij niet langer rege
ringsverantwoordelijkheid
wenst te dragen, beantwoordt
hij dan ook bevestigend. „Weg
gaan heeft het nadeel dat je er
niks meer aan kunt doen. Maar
als onze inzet om cultuur te
ontzien was mislukt, was ik
misschien niet de enige geweest
die zou zijn opgestapt."
De extra gelden voor cultuur
komen uit een pot van 400 mil
joen die bij de kabinetsformatie
is uitgetrokken voor zogeheten
incentives, versterkende maat
regelen voor onderwijs, cultuur
en wetenschappen. Deze week
trokken vooral de rijksmusea
aan de bel toen ambtenaren
van het oude ministerie van
wvc bekendmaakten dat de ko
mende-periode nog 78 miljoen
aan bezuinigingen op cultuur
moest worden ingeleverd. Hoe
wel Nuis de afgelopen week
steeds heeft beweerd dat er op
cultuur door de bank niet zou
worden ingeleverd, kreeg het
protest gisteren weerklank in de
Kamer.
Hoewel de toezegging van
Kok een eind maakt aan de on
zekerheid bij de Rijksmusea, de
Raad voor de Kunst en de kun
stenaarsverenigingen, kunnen
de kunstfondsen nog niet opge
lucht ademhalen. Binnen vier
weken zal Nuis de Kamer vertel
len hoe hij de vijftien miljoen
extra wil besteden. „Ik zal niet
het gat van 12,5 miljoen bij de
kunstfofidsen zonder meer vol
storten vanuit de 15 miljoen die
ik nu heb gekregen voor verster
kende maatregelen. Dan houd
ik alles bij het oude. En dan zul
len mijn collega's in het kabinet
terecht vragen: had je daar dat
extra geld nou voor nodig? We
dachten dat je een veel bewoge-
ner verhaal had".
Het huidige systeem waarbij
iedere vier jaar de vaste subsi
diestromen per Kunstenplan in
de cultuursector opnieuw wor
den toegewezen, acht Nuis 'op
zichzelf goed': vier jaar rust, een
jaar zenuwen. „Toch denk ik
dat het iets te star is. Als er tus
sentijds iets gebeurt - en dat
hoeft geen bezuiniging te zijn:
het kan ook een nieuwe ontwik
keling zijn (zoals het opeens
doorbreken van de Nederlandse
literatuur via de Frankfurter
Buchmesse) - moet je daarop
kunnen inspringen en iets ex
tra's kunnen doen. Dan moet je
ook buiten het Kunstenplan om
geld kunnen vrijmaken. Je moet
wel rust hebben in de kunsten,
maar geen totale rust".
Over de fondsen en hun func
tioneren wil Nuis nadrukkelijk
praten in het kader van het
nieuwe Kunstenplan 1997-2000.
„Kunstenaars moet je helpen
met fondsen, maar die moeten
geen fuik worden, geen status
quo voor kunstenaars opleve
ren. We hebben ontzettend veel
jonge loten, maar heel weinig
dode stammen. Je moet zoeken
naar mogelijkheden om je be
trekkelijk geringe middelen zo
effectief mogelijk voor de cul-
te wenden".
Directeur Melle Daamen
van de Mondriaan Stichting
feliciteert stedelijk museum
De Lakenhal met 'het feit
dat het erin geslaagd is het
budget te verhogen'. Hij
heeft geen enkele aanwij
zing dat musea op grote
schaal hun budget oude
kunst afslanken. Gisteren
werd bekend dat stedelijk
museum De lakenhal in
Leiden de komende drie
jaar het totale budget zal
gebruiken voor het aanko
pen van moderne kunst. Zo
komt het museum jaarlijks
uit op een ton. waarmee
wordt voorkomen dat het
museum een jaarlijkse aan
koopsubsidie van tiendui
zenden guldens misloopt.
„Ik heb nog geen compleet
overzicht, maar een aantal
musea is er in geslaagd om
hun gemeente te overtui
gen extra geld te reserveren.
Dat geldt voor het Van
Reekum Museum in Apel
doorn en het Stedelijk Mu
seum Schiedam. En dat is
precies de bedoeling van de
minimumeis. Gemeenten
moeten tonen dat ze het
aankoopbeleid moderne
kunst serieus nemen, dan
steunen wij ze", aldus
Daamen.
„Als gemeenten het geld
ontrekken aan hun budget
oude kunst, dan is dat hun
eigen verantwoordelijkheid.
Het zou inderdaad niet
wenselijk zijn als dat een al
gemene tendens wordt,
maar daar is vooralsnog
geen sprake van. Laat ik de
kwestie positief benaderen:
ik feliciteer De Lakenhal
met het feit dat het erin ge
slaagd is het budget te ver
hogen."
De
Onder de titel 'De Hollandse
Tuin' wordt tot en met 25 sep
tember een beeldende kunst
manifestatie gehouden in tien
verschillende tuinen in Leiden
of Oegstgeest. Aan elf Neder
landse kunstenaars is gevraagd
speciaal voor deze tentoonstel
ling een werk of installatie te
maken. In deze krant volgen
we de stadsroute die de bezoe
ker voert langs dikwijls onge
kende tuinen en verrassende
kunstwerken. Vandaag de
laatste aflevering.
Een mooie nazomerse dag op
Endegeest. Hanen paraderen
onder de statige bomen bij de
ingang. Iets verderop ruikt het
naar gemaaid gras. Het gebrom
van de machines overstemt het
geluid van het elektrische wa
gentje dat met een rotvaart de
hoek om komt scheuren. Een
botsing blijft uit, de stilte zet
weer in. De weg slingert langs
het keurig gerestaureerde kas
teel. Vanuit de 'slotgracht' pin
kelt een lichtje de bezoeker- te
gemoet. Eerst gewoon wit, dan
paars-blauwig.
Het licht zit in het rechteroog
van één van de hoofden die in
de vijver steken. De beelden van
kunstenaar Allert Lakke dobbe
ren niet, ze staan. Alsof onder
water hun lichaam gewoon"
doorgaat en eindigt in voeten
die in de modderige bodem zijn
verankerd. Het haar en de ge
laatskleur van het linkerhoofd
doen denken aan een Egypti
sche prinses. Rechts staat een
'Arisch' type met lang blond
haar weggestoken achter het
linkeroor. Het heeft in elk geval
één blauw oog: die met het
lichtje.
Als de eendjes mensen aan de
kant zien. spoeden ze zich door
het licht rimpelende water. Sna
terend maken ze hun wens ken
baar: eten. De beestjes zwem
men niet tussen de beelden
door maar nemen de langste
weg erom heen. Alsof onderwa
ter toch een bepaalde construc
tie zit die de twee hoofden ver
bindt. De ganzen naast het ter
ras vinden dat gebedel maar or
dinair. Onverstoorbaar soigne
ren ze hun verendek. De buit
houdt niet over. De eendjes
zwemmen terug om onder het
terras massaal een dutje te
doen.
Op het hek van de kinder
boerderij hangen wat medewer
kers. Wat ze van de beelden vin
den? „Moet je hier komen kij
ken". roept er één. „Dit is pas
kunst. Ooit wel eens eendenkui
kens in september gezien?" De
kunst moet het even afleggen
tegen moeder natuur. Achter
het hek eten zes gele. pluizige
bolletjes brood onder het toe
ziend oog van hun witte moe
der. De kuikens scharrelen on
handig op hun zwemvliespoten,
gaan op hun eigen tenen staan
en vallen soms zelfs plat op hun
snavel. Zo klein als ze zijn heb
ben de diertjes al wel het volu
me van een volwassen eend.
De animo is nog steeds niet
groot om iets te zeggen over de
beelden in de vijver. Eén van de
personeelsleden loopt toch
even mee. „De pomp is weer
verstopt", concludeert hij
meteen. „Die linkerpop moet
waterspuwen. Alsof ze de hele
dag kwijlt. Nee, ze heeft geen
sikje. Dat is de aanslag van het
water. Afgaande op het haar. de
vorm van de kop is die zwarte
een zij. Die blonde is een hij."
Eric Schneider „Een slecht
tOTO MARCO BORCCRl VI
Eric Schneider als lustmoordenaar hij De Appel
STAATSPRIJZEN De Prix de Ro
me. de staatsprijzen voor beel
dende kunst, zijn gisteren in
Amsterdam toegekend.
De basisprijzen schilderen
zijn voor Michael Raedeker en
Robert Zandvliet. Avery Prees-
man kreeg de tweede prijs en
Hd Gebski de eerste. Bart Gorter
kreeg de basisprijs theater/beel
dende kunst, Ida Lohman de
eerste prijs en Yvonne Dröge-
Wendel de tweede prijs.
Zeker 140 lustmoorden heeft Gilles de Rais op zijn gewe
ten. Op gruwelijke wijze offerde hij kinderen aan de dui
vel. Tijdens en na de martelingen verlustigde hij zich
seksueel aan hen. Hij stamde uit een vermogend en
voornaam adellijk geslacht. Als maarschalk was hij ook
militair een zeer machtig man. Met Jeanne d'Arc vocht
hij mee tegen de Engelse overheersing. Door zijn ziel aan
de duivel te verkopen meende hij zijn aanzien en rijk
dom te vergroten. In 1440 werd Gilles de Rais op 36-jari-
ge leeftijd tot de strop èn de brandstapel veroordeeld.
en een slecht mens spelen is in
trigerender dan een goed
mens."
Met Aram Adriaanse, regis
seur en artistiek leider van de
Paardenkathedraal en over een
paar jaar artistiek directeur van
De Appel, heeft hij al vaker sa
mengewerkt, zoals in Profundis
Op basis van deze historische
feiten schreef Hugo Claus de
monoloog Gilles en de Nacht.
De toeschouwer maakt de titel
figuur mee tijdens het proces en
hij wordt geconfronteerd met
diens schokkende misdaden en
beweegredenen en vooral
scherpzinnige tegen-argumen
ten, waarin hij het Kwaad be
schouwt als een complementair
deel van het Goed. In een regie
van Aram Adriaanse is Eric Sch
neider de vertolker van deze
lange monoloog.
„Toen ik de monoloog voor
het eerst las, was ik gefascineerd
door het taalgebruik van Hugo
Claus. Maar het onderwerp
stond wel heel ver van me af.
Pas na drie keer lezen begon ik
mij te interesseren voor de fi
guur Gilles de Rais en begon ik
hoe langer hoe meer te begrij
pen. hoe hij daartoe gekomen
is. Het is een boeiende materie
Oscar Wilde. De afgelopen
drie jaar heeft Eric Schneider
het vaderlandse toneel verwis
seld voor het Duitse podium
met een onderbreking om te
kunnen meespelen in het suc
cesvolle Trilogie van het Zomer
verblijf van Goldoni in een regie
van Erik Vos bij de hem sinds
1982 zo vertrouwde De Appel.
Ook deze vertolking van Gilles
en de Nacht is een overstapje.
Genot
„Het is ontzettend leuk je werk
terrein een beetje uit te breiden.
Een jaar of tien geleden kreeg ik
al die aanbieding. Steeds kwam
er wat tussen. Ik heb er tot op
heden geen spijt van gehad."
„Het werken aan Trilogie van
het Zomerverblijf was zo plezie
rig. Het komediespelen is een
genot op zich. Ik heb eigenlijk
veel te weinig van zulke rollen
gedaan."
„Het besluit om voor Schaus-
piel Bonn te spelen hield voor
mij een groot avontuur in. Ver
geet niet: het zijn grote gezel
schappen met wel drie Pierre
Bokma's en vier Catherine ten
Bruggencates. Talent genoeg
daar. In elk stuk kom je weer
andere acteurs tegen en werk je
met een andere regisseur. Ik
heb me daar leren plooien."
„Ik ben met een jaarcontract
begonnen en om te toetsen of
het elkaar bevalt ben ik begon
nen met drie kleine partijen in
Das Katchen von Heilbronn. Nu
is dat inmiddels uitgegroeid tot
zo'n negen rollen. Ik heb daar
Bouwmeester Solness gespeeld.
Kabale und Liebe van Schiller.
Ik heb de centrale rol Gandhi
gedaan in L'Indiade."
Ouder
Ondanks die verrijkende erva
ringen en positieve perskritie
ken verlegt Eric Schneider zijn
werkterrein weer naar zijn va
derland. Het komend seizoen
speelt hij mee in Trilogie van
het Weerzien van Botho Straus
bij De Appel en is hij te zien in
Dokters Dilemma van Shaw bij
Het Nationale Toneel.
„Het terugkeren naar Neder-
VENETIE RTR/ANP
Het Filmfestival van Venetië is gisteren begonnen
met een rel waarbij Umberto Curi, een lid van het
organisatiecomité, de Peruaanse schrijver Mario
Varges I.losa ervan beschuldigde te rechts te zijn
om in de jury te zitten. Curi zei dat de Zuidameri
kaan, toen hij in 1992 de conservatieve kandidaat
voor het presidentschap van Peru, zich te
weer had gesteld tegen democratische hervor
mingen.
De keuze van de jury voor de 51ste editie van
het filmfestival is volgens Curi oneerlijk verlopen.
Hij suggereerde dat Varges Llosa maar beter kon
opstappen. De beroemde schrijver was niet erg
onder de indruk. „Ik heb het idee dat Curi's ideo
logische insinuaties meer van doen hebben met
de Marx Brothers dan met Karl Marx", zei hij.
Het filmfestival, dat tot 12 september duurt,
opende gisteravond met de vertoning van De
postbode van de Britse regisseur Michael Rad-
ford. Achttien films uit dertien landen strijden om
de hoogste onderscheiding, de Gouden Leeuw.
Veel aandacht trekt Natural Born Killers van de
Amerikaanse regisseur Oliver Stone met Woody
Harrelson en Juliette Lewis als seriemoordenaars,
een film over geweld op de televisie en de gevol
gen daarvan voor de maatschappij.
EXPOSITIES
FOTO LOEK ZUYDERDUIN
„Wat ik ervan vind? Ik heb
geen verstand van kunst. Het is
een beetje raar dat het maar
twee maanden staat. Als je weet
hoeveel werk ze eraan hebben
gehad. Met vier. vijf man zijn ze
met kettingen en tegels in de
weer geweest om de boel vast te
zetten. En die pomp is vaak ver
stopt. Dat is jammef. De beel
den staan nu te hoog. Ze moe
ten tot en met hun kraag in het
water staan. Verder heb ik er
geen verstand van. Ik hoop dat
ze het hoofd boven water hou
den."
LETTYSTAM
LEIDEN
LAK-GALERIE
Cleveringaplaats 1 Het vergrootglas
van Sherlock Holmes, werk van diver
se kunstenaars, t/m 30/9; ma t/m za
10-22. zo 14-17 uur.
BLEIJENBERG GALERIE
Breestraat 113. Acryl schilderijen
van Annemarie Spijkerman, t/m
22/9; di t/m za 9-18 uur, le zondag
van de maand 12-17 uur.
BLEIJENBERG BEELDEN
Langebrug 61Vaste opstelling diver
se beelden, vr. za en le zondag van
de maand 12-17 uur.
ART +-ACRYLAAT
Nieuwstraat 53. Werk van diverse
kunstenaars, ma t/m vr 9-17.
DE KLEINE KLUP
Nieuwe Rijn 1. 'Zuid-Afrika', foto's
van Felix Kalkman; ma t/m za 10-22
uur. zo 12-22 uur. 3/9 t/m 6/10.
MECENAS GALERIE
Middelstegracht 87. Dag(beh ma)
12-16 uur.
ZÓNE
Nieuwstraat 17. Di t/m vr 11-18. do
ook 19-21. za 10-17, zo 13.30-
16.30 uur.
GALERIE DE GOUDEN EEND
Hooglandsekerkgracht 42. Schilderij
en van Fred Hansen.
GALERIE ZICHY
Steenstraat 7. Tekeningen van Lajos
Szalay. 3/9 t/m 14/10 Woe t/m vr
12-18, za 11-17 uur.
DE WAAG
Aalmarkt 21. 'De Hollandse Tuin',
beeldende kunstmanifestatie, t/m
25/9; woe t/m za 12-17. zo 13-17
CBK
nifestatie. t/m 25/9; za 12-17 uur. do
ook 19-21 uur.
GALERIECELLINI
Hooigracht 50. Schilderijen van Rei-
nier Kelder en plastiek en brons van
eerdere exposanten, t/m 11/9; do t/m
za 14-17 uur en op afspraak (071-
134766).
GALERIE LIGA NIEUW BEELDEN
Pres. Steijnstraat 14. 'Vuile zakdoe-
oktober; mÊmm
(071-12454 5/1285Ó2).
GALLERIA PROPITIA
Nieuwe Rijn 93 Werk uit stock (071-
130821/144182).
KUNSTSOCIETEIT DE BURCHT
Burgsteeg 14 Ma t/m vr 15-19. za
10-18. zO 10-17 uur
GALERIE AZL
Academisch Ziekenhuis, gebouw 1
Tekeningen van Jacobien de Rooi),
8/9 t/m 16/10, da. 10-17 uur.
GALERIE AMBER
Hooglandsekerkgracht 8 Exposeert
tijdelijk in de Oude Kerk, Oude
Kerksplein 1. Amsterdam met
'Meeting of the Twain', werk van acht
kunstenaars, t/m 5/9; ma t/m vr 11-
17. za. zo 13-17, zo 28/8 13-23.00
HAAGWEG
Haagweg4 'Ambiguous room',
groepstentoonstelling van vijf Amster
damse kunstenaars; 3/9 t/m 25/9, vr
t/m zo 13-18 uur.
ALPHEN AAN DEN RIJN
STAA-GALERIE
Prinses Irenelaan 88. Schilderijen
n Astri»
312-17 u
HAZERSWOUDE
ir Horst, t/m 29/9; i
GALERIE LAERKEN
Bent 2. Sven Boe Hauggaard olie
schilderijen. Annelies van Herk
sculpturen. Jan Arnoldust/m 4/9; z
KATWIJK
GALERIE DE WITTE DUIF
Koninginneweg 12a. Werk van o.a.
Corneille, Brood, Harpenau, Ting,
Brands en Rooskens; za 11 -13 eri
14-17 uur.
ART GALLERY KRAIJEN00RD
Prinses Marijkelaan 21 'Een eeuw
schilderkunst, aan de kust en door d«
Bollenstreek', wisselende expositie,
t/m 30/1 l;za 11 19 uur
WARMOND
GALERIE HET OUDE RAADHUIS
Dorpstraat 36 Sieraden van Tette
Hemminga, gemengde technieken
van Riet Rossier-Sneijdersen pictu-
14-16, zal 1-16 u
WASSENAAR
GALERIE VERHAAR
Schoolstraat 9 Wmni
schilderijen, aquarellen en litho'
3/9 t/m 13/9; do t/m zo 13-18 uur.
DE PAAUW
Raadhuislaan 22. Schilderijen van
Fer Hakkaart, t/m 4/9; di t/m vr 10-
16. za zo 13-17 uur
GALERIE 27
Schoolstraat 27 Di t/m vr 10-18, za
11-17 uur.
GALERIE WIT
LANGSTRAAT 24 Zomerexpositie
met Rudy Martina en Victor Hoefna-
t 17/9. vr 19-21, za 10-16
Bastia
gels. t
land heeft een paar gronden. Ik
word wat ouder en ik mis mijn
kinderen heel erg en zij mij. Ik
blijf daar af en toe een gastrol
doen. Ik moet je eerlijk zeggen:
in Duitsland moet je nog harder
werken dan in Nederland. Het
is daar doodgewoon dat een ac
teur vijf of zes zware rollen ach-
ter elkaar doet"
Als hij alles gespeeld heeft wat
hij wilde spelen, vormt het to
neel dan nog wel een inspire
rende uitdaging voor hem en is
hij niet bevreesd dat hij zichzelf
te veel gaat citeren? Eric Schnei
der moet hierover lang en diep
nadenken alvorens antwoord te
geven „Daarom is het zo be
langrijk om met regisseurs te
werken die mij niet zo goed
kennen. Soms heb ik het verlan
gen om te werken met jonge re
gisseurs die mij kunnen gebrui
ken om datgene wat ik kan,
maar die een totaal ander idee
hebben over theatermaken."
Dan weer even temperament
vol en vol gloed: „Maar ik heb
absoluut niet het gevoel van:
nou, die ouwe lui moet er maar
mee stoppen. Jazeker, ik heb.
nog altijd de guts. In elk geval
tot mijn 65ste ga ik door. Er zijn
ook hele mooie oude mannen
rollen."
'Gilles de Kuis': regie: Aram
Adriaanse; met Eric Schneider:
te zien: Frascati Amsterdam,
t/m 3 scpt, 7 t/m 17 scpt. Ap
peltheater, Den Haag.
MUSEA
LEIDEN
MUSEUM BOERHAAVE
Lange St Agnietenstraat 10 Di t/m
za 10-17 uur. zon en feestdagen 12
17 uur 'Het koperen kabinet' Schat
kamers van de wetenschap 1550-
1950, v a. 3/9
MOLEN DE VALK
2e Binnenvestgracht 1/a. Di t/m za
10.-17 uur, zon nn feestdagen 13-17
NATIONAAL NATUURHISTORISCH
MUSEUM
Pesthuislaan. Di t/m za 10 17 uur,
zon- en feestdagen 1115 uur. 'Su-
perinsekten', t/m 24/10.
RIJKSMUSEUM VAN OUDHEDEN
Rapenburg 28. Di t/m za 10-17 uur,
zon- en feestdagen 12-17 uur.
RIJKSMUSEUM VOOR VOLKENKUNDE
Steenstraat 1 Di t/m vr 10-1 7. za
zori-en feestdagen 12-17 uur Foto
tentoonstelling van Fotostudio Wood
bury 4 Page Fotografen in Indone
sie, 1857 1908'. t/m 23/10. 'Volks
kunst van verre', t/m 8/1/95
ACADEMISCH HISTORISCH MUSEUM
Rapenburg 73 Woe t/m vr 13-17
HORTUS BOTANICUS
Rapenburg 73. Ma t/m za 9 17 uur,
zon- en feestdagen 10-17 uur. Kas
sen geopend ma t/m za 9 17 uur.
Clusiustuin geopend ma t/m vr 10-
12.30 en 13.30 16uur.
DE LAKENHAL
Oude Singel 28-32. Di t/m vr 10 1 7
uur, za zori en feestdagen 12-17
uur 'Beelden uit de verzameling Lei
den', t/m 4/9.
LEIDSE PILGRIM COLLECTIE
Vliet 45 Ma t/m vr 9.30-16.30 uur
PRENTENKABINET
Rapenburg 65 Di t/m vr 14-17 uur
PENNINGKABINET
Rapenburg 28 Di t/m za 10-17 uur,
zon- en feestdagen 13-17 uur. 'Nieu
we Kunst en Art Déco', werk van me
dailleur, beeldhouwer en keramist
Chris van der Hoef, t/m 18/9 Muse
umspreekuur elke woensdag 14 17
KATWIJK
KATWIJKS MUSEUM
Voorstraat 46 Di t/m za 10-12 en
14 1/uur HennCassiers', steen
drukken, etsen, aquarellen en prent
briefkaarten van deze Belgische kun
stenaar, t/m 24/9.
LISSE
MUSEUM VOOR DE BLOEMBOL
LENSTREEK
Heereweg 219 Dag. (beh ma) 13-17
uur 'Wild - leven in de bloembollen-