Lakenhal omzeilt bezuiniging ewondering ff Cultuur Kunst DONDERDAG 1 SEPTEMBER 1994 Films vervroegd in LVC leiden Films bij LVC in Leiden beginnen voortaan.om 20.00 uur in plaats van 20.30 uur. Het vrijtijdscentrum aan de Breestraat beeft het aanvangstijdstip vervroegd zodat de bioscoopbezoe kers geen last hebben van het publiek dat andere activiteiten als een concert of een dansavond bezoekt. Het nieuwe draai-uur van de films geldt vanaf september. Gesprek met Margriet de Moor leiden De auteur Margriet de Moor is het komende studiejaar gastschrijver aan de letterenfaculteit van de Leidse universiteit. Op donderdag 8 september wordt zij in het International Centre van de universiteit, Rapenburg 6, gei'nterviewd door Sabine Rats. Alle belangstellenden zijn welkom bij dit vraaggesprek, dat om half acht begint. Kaarten zijn van maandag tot donderdag tussen 9 en 12 verkrijgbaar op het secretariaat vna de vakgroep Nederlands, (gebouw 1167) P.N. van Eyckhof 1, Leiden. Reliëf Loek Bos in Voorschoten voorschoten Burgemeester Cannegieter van Voorschoten ont hult vanavond in het Ambachts- en Baljuwhuis het reliëf dat de Haagse kunstenaar Loek Bos in opdracht van de gemeente ont wierp. Het reliëf bestaat uit drie panelen, die verwijzen naar hu welijksvoltrekkingen, de culturele- en vergaderfunctie van de zaal en de geschiedenis van het gebouw en de paardenmarkt. De onthulling is tevens de opening van een tentoonstelling van werk van Bos in de expositieruimte en op zolder van dit pand die tot 26 september duurt en dagelijks van twee tot vijf uur gra tis toegankelijk is. Extra concert Ross, Trout verplaatst RotterdamOmdat het extra concert dat Diana Ross op maandag 17 oktober in Ahoy' geeft, al is uitverkocht, blijft zij nog even in Rotterdam: op dinsdag 18 oktober is zij daar opnieuw te beluis teren. Het concert van Walter Trout op zaterdag 24 september in Utrecht is verplaatst: in plaats van in de Central Studio's, geeft Trout zijn concert in het Utrechtse Tivoli. Dirigent Rocus van Yperen overleden den haag De veelzijdige dirigent Rocus van Yperen is op 80-jari- ge leeftijd overleden. Van Yperen stond jarenlang voor de Ko ninklijke Militaire Kapel en was stuwende kracht achter de Tap toe Delft. Ook als koordirigent heeft Van Yperen zijn sporen na gelaten. Ruim vijftig jaar lang hanteerde Van Yperen het dirigen tenstokje. Hij begon in 1938 begon bij het Schiedams Dames koor en dirigeerde sindsdien menig amateurkoor 'met kwaliteit'. Van 1945 tot 1964 leidde hij de Koninklijke Militaire Kapel (KMK). Ook met dit ensemble van professionele blazers bewan delde hij zelden platgetreden paden. Al in 1952 speelde de KMK in het Holland Festival composities van Prokofiev, Hindemith en een gloednieuw saxofoonconcert van Henk Badings. Hij veegde zo de vloer aan met critici die militaire muziek slechts beoor deelden als hoempa-muziek. Japanse prijs Nederlandse filmers Met een korte spot over de ge varen van aids hebben de Ne derlandse filmmakers Paul en Menno de Nooijer de eerste prijs gewonnen op het vijfde In ternational Animation Festival van Hiroshima in Japan. De prijs werd vader en zoon De Nooijer toegekend in de catego rie voorlichtingsfilms. •Paul (1943) en Menno (1967) werken al geruime tijd samen als regisseurs van vooral toege paste films zoals voorlichtings films, videoclips en leaders. Zo maakten zij in 1992 in opdracht van het ministerie van VROM een razendsnelle videoclip waarin met een rapsong werd gewaarschuwd tegen de geva ren van het broeikaseffect: Stop the greenhouse effect. Alphen schiet Parktheater te hulp alphen aan den run ruud sep Het Alpheuse Parktheater is voorlopig uit de finciële pro blemen. De gemeente Al phen aan den Rijn wil de jaarlijkse subsidie van het theater met bijna twintig procent verhogen tot een be drag van 335.000 gulden. De verhoging geld met terug werkende kracht vanaf 1993. 1 let bedrag dat de gemeente nu extra bijpast, is gelijk aan het tekort dat het Parktheater vorig jaar had. Het Alpheuse theater was in 1992 diep in de rode cijfers gekomen, nadat het in op dracht van de gemeente was gescheiden van het creativi teitscentrum Expressie '70. Daarbij werd de gemeentelij ke subsidie zo verdeeld dat Expressie '70 net zo veel kreeg als het nodig had en dat het theater de rest kreeg. Voor het Parktheater pakte dat zeer ongunstig uit. Bo vendien stelde de gemeente tegelijkertijd allerlei dure ei sen aan het theater, waar door de problemen nog nij pender werden. Al voordat het Parktheater daadwerkelijk in moeilijkhe den kwam, had de gemeente besloten het theater te zijner tijd te hulp te komen. Dat zou gebeuren na het gereed komen van het Zeemanthea ter, dat toen nog in de pen zat. Zodra Alphen zijn twee de theater zou hebben, zou den beide instellingen in één stichting worden onderge bracht en gezamenlijk twee ton extra subsidie krijgen. Het Zeemantheater hleek echter een luchtkasteel. En om nu niet ook het enige echte theater in rook te laten opgaan, heeft de gemeente nog eens diep in de subsidie- pot getast en daar een extra schep geld uit opgediept. De toeschietelijkheid die de gemeente nu aan de dag legt, wil echter niet zeggen dat het theater een zorgeloze toekomst tegemoet gaat. Door de nogal dramatische korting op de algemene uit kering uit het gemeentefonds die voor Alphen op de loer ligt, zal er de komende jaren fors moeten worden bezui- nigd. Stedelijk museum gebruikt volledige budget voor moderne kunst Het Stedelijk Museum De Lakenhal voegt, gedurende een periode van drie jaar, alle aankoopbudgetten voor oude en moderne kunst samen voor het kopen van louter 20ste eeuwse kunst en vormgeving. Met deze beleidswij ziging hoopt het museum te ontkomen aan de dreigende korting van tienduizenden guldens door de Mondriaan Stichting. Cultuurwethouder Langenberg denkt met deze opzet bovendien tienduizenden guldens extra subsidie in de wacht te kunnen slepen. Door een beleidswijziging van de Mondriaan Stichting werd enkele maanden geleden duide lijk dat in het vervolg alleen nog musea die zelf 100.000 gulden per jaar uitgeven aan moderne kunst in aanmerking komen voor subsidie van deze stich ting. Het aankoopbudget van De Lakenhal bedraagt, voor ou de en moderne kunst samen, slechts 64.000 gulden, zodat het museum de bijdrage van het Mondriaanfonds, jaarlijks zo'n 80 a 90.000 gulden, dreigde mis te lopen. Een enorme klap voor De Lakenhal, zo reageerde di recteur J. Bolten van het stede lijk museum in juni j.l. op het nieuwe subsidiebeleid van de Mondriaan Stichting. Achterstand Om aan het afkappen van de Mondriaan-subsidie te ontko men heeft Bolten het college van B en W voorgesteld voor een periode van drie jaar de aankoopbudgetten van oudé kunst (f 52.000,-), moderne kunst (f 12.000,-) en heden daagse Leidse kunstenaars (f 35.000,-) te bundelen en te be steden aan het inlopen van leemten en hiaten in de op bouw van de kunstcollectie van deze eeuw. Met het totaal be drag, afgerond op een ton, vol doet De Lakenhal weer aan de subsidie-eisen van het Mondri aanfonds. Het mes snijdt'bovendien aan twee kanten, denkt cultuurwet houder Langenberg. Hij zegt te verwachten dat door het hogere aankoopbudget dat nu beschik baar komt voor aankopen van moderne kunst ook de subsidie van het Mondriaanfonds om hoog gaat, naar schatting met een kleine 100.000 gulden. De Lakenhal wordt daarmee in staat gesteld de achterstand in de opbouw van de 20ste eeuwse kunstcollectie versneld in te lo pen. Oude kunst De uitbreiding van de collectie oude kunst zou geen gevaar lo pen door het wegvallen van het aankoopbudget voor deze afde ling omdat van dit bedrag (f 156.000,- in drie jaar) nu een maal toch geen meesterwerken uit de 16de en 17de eeuw kon den worden gekocht. ,,Het was toch al een druppel op een gloeiende plaat", reageert Christiaan Vogelaar, conserva tor oude kunst van het muse um. ,,Als in de komende tijd de kans zich voordoet een belang rijk werk aan te kopen moeten we maar zien er op een andere manier uit te komen. Ik hoop dat de gemeente dan ook zal bijspringen." De provinciale subsidie (f 35.000,-) die in het verhoogde aankoopbudget is opgenomen was al uitsluitend bestemd voor het kopen van werk van heden daagse Leidse beeldende kun stenaars. Dat blijft ook in de Directeur Bolten benadrukt in haar voorstel dat hard wordt ge werkt aan een nieuw profiel voor De Lakenhal, namelijk: een museum dat zowel de geschie denis als de kunst in de stad Leiden vanaf de middeleeuwen tot heden in samenhang met el kaar presenteert. Dit profiel stelt Bolten tevens in staat leemten en hiaten te signaleren en een samenhangend collectieplan te maken. De grootste leemte zit vooral in de 20ste eeuw. Dat De Lakenhal nu, min of meer ge dwongen door de Stichting Mondriaan, haar hele aankoop budget voor deze periode gaat gebruiken is, zo blijkt uit de plannen van de museumdirec teur, alleen maar winst. Christiaan Vogelaar, conservator oude kunst van stedelijk museum De Lakenhal: „Het was toch al een drup pel op een gloeiende plaat." archiiffoiüholvast/marklamfrs THEATERS In deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het woord die, hetzij direct, hetzij zijdelings met kunst en cultuur te maken hebben. Ze praten over een kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk en alles wat daar tussen zit. Vandaag spreekt de Leidenaar Bert Kiepjet, beeldend kunstenaar èn beleidsambtenaar bij de afdeling cultuur van de gemeente Leiden zijn bewondering uit voor een detail van het drieluik van Cornelis Engebrechtsz (1468-1533) in stedelijk museum De Lakenhal: „Dit zijn echt verdrietige traantjes." Ik heb hier een jaar of acht, negen rondgelopen toen ik nog bij de kunstuitleen werkte, die hier achter het gebouw zat. Elke dag kwam ik in De Lakenhal mijn post ophalen en elke dag liep ik hier even langs dit schilderij van Cornelis Engebrechtsz. Mijn aandacht heeft een detail van het middelste paneel 'De Kruisiging", in de catalogus wordt het 'De Bewening' genoemd, veel toepasselijker. - Die wenende vrouwen, daar gaat het me om. Om de tranen van die vrouwen. Toen ik nog een kind was, waren mijn ouders geabonneerd op Openbaar Kunstbezit. Daarin stond eens een foto van 'Het meisje met de parels' van Vermeer, dat nu in het Mauritshuis wordt gerestaureerd. Toen, als tienjarig ventje vroeg ik me al af: 'Verrek, hoe zou hij dat geschilderd hebben?' Maar een reisje naar Den Haag zat er toen niet in. Dit schilderij heeft iets vergelijkbaars. Het is onstoffelijk, er is geen verf zichtbaar. Althans niet in dat detail. Dit zijn echt verdrietige traantjes. Als tienjarige heb ik toen zelf geprobeerd een dergelijk effect te bereiken door een roos met dauwdruppels te schilderen. Dat lukte niet. Maar op dit schilderij kon ik zien dat het wèl kon. Daarna heb ik het niet meer geprobeerd. Hoewel dit een schilderij uit de vijftiende eeuw is, heeft het een relatie met de moderne kunst. Het is in feite een simpele manier van emoties neerzetten. En dat probeer je in de hedendaagse schilderkunst ook. Ergens diep in je schilderijen zit het onzichtbare. Die traantjes van die vrouwen zijn een goed voorbeeld daarvan. Het is verder geen naar schilderij. Die koppies van de vrouwen zijn goed. de plooival in de gewaden is mooi gedaan. Maar daardoor stijgt het niet uit boven het predikaat 'knap geschilderd'. Het is heel dróóg geschilderd, op dat fragment na heeft het geen emotie. Zo'n effect als in dat fragment kom je wel meer tegen. In 'The Gate' van Bamett Newman bijvoorbeeld in het Stedelijk Museum in Amsterdam. Dat schilderij bestaat uit drie banen: een zwarte, een bruine en een heel licht groene. Daaraan kun je heel goed zien hoe het is geschilderd. Dat schilderij is van een doorzichtigheid die veel meer is dan alleen maar verf erop kwakken. Hetzelfde geldt voor muziek: dat heeft een hoge abstractie- waarde. Een merkwaardige trits tonen die een gevoel teweeg brengt. Bij schilderijen is het die vreemde stap van een puur ambachtelijk gegeven naar een gevoelservaring. En hier in De lakenhal heb je het met het 'Gezigt op Leiden' van Jan van Goyen. Je ziet de plank waarop hij het geschilderd heeft er doorheen en toch is het een landschap. Door met wit over die plank te gaan krijg je dit effect. elke Helaas kom ik nu niet meer dag in De Lakenhal. Nu toevallig twee dagen achter elkaar. En meteen ga ik dan naar die traantjes Idjken. poor een schilderij zo vaak te zien, wordt het een beetje van jou. Het is altijd wel benaderbaar. Want het aardige is: het behoort tot de vaste collectie. Het is blijvend, niet wisselend. DEN HAAG APPELTHEATER t/m za 24/9 (beh zo/ma/di). 20.15 uur: Toneelgroep De Appel; 'True West' CIRCUSTHEATER dag (beh ma), 20.00 u KONINKLIJKE SCHOUWBURG t/m vr 2, 20.15 uur; De Trust; 'Volks- vernietigmgof mijn lever is zinloos', za 3, 20.15 uur; Blauwe Maandag Compagnie; 'Joko'. zo 4, ma 5. 20.15 uur: De Trust; 'De Presidentes'. di 6, woe 7, 20.15 uur: Theater van het Oosten; 'Een vijand van het volk'. THEATER AAN HET SPUI vr 2. 20.30 uur: Nova Zembla ism De Werf Brugge; 'Ombat'. za 3, 19.30 uur: Stel 'Bras*i', zo 4: Haags Uitfestiv di 6, woe 7, 20.30 uur: Theatergroep Bonheur ism St. Sequoia; 'Krazy Kat', woe 7, do 8, 19.00 uur: De Tijd; 'De AMSTERDAM CARRÉ t/m zo 25 (beh ma), 20.1 5 uur, zo ook 14.00 uur: Musical 'Cyrano'. KLEINE KOMEDIE t/m za 3. 20.15 uur: Lebbis en Jan sen; 'GoedkopeOplossingen'. di 6, woe 7, 20.15 uur: Cabarestafet- te. MUZIEKTHEATER za 3 (première), di 6. 19.30 uur: De Nederlandse Opera; 'Lady Macbeth ma 5. woe 7, do 8, 20.15 uur: Het Nationale Ballet; Balarichine 'Agon', Fernandez 'Dames' (wereld première). Van Dantzig 'Ginastera' NIEUWE DE LA MAR t/m za 3, 20.15 uur: New York Come dy Nights, stand-up comedy, THEATER BELLEVUE t/m za 3. 20.30 uur: 'Romeo Julia' door drie groten uit de mime comedy: Rob van Houten, Teo Joling en Mark Kingsford. ma 5, 20,30 uur: Eenmalig optreden van John Bowman en Lewis Black, Amerikaanse stand up comedians, di 6 t/m vr 9. 20.30 uur: Hans Dage let; 'Dagelet-Célin CONCERTEN LEIDEN HARTEBRUGKERK Zaterdag 3 september 5e Nationale Orgelconcours: Finale romantiek, van 13.30 tot 15.30 uur. Finale 20e eeuw, van 16.00 tot 17.30 uur. Presentatieconcert, 20.15 uur. HOOGLANDSE KERK Zaterdag 3 september 5e Nationale Orgelconcours: Finale barok, van 10.00 tot 12.00 uur. Presentatieconcert, 21.30 uur. LEIDSE HOUT Zondag 4 september Vrijdag 2 september The Web (zoldercafé), 22.30 uur. Zaterdag 3 september Supertrio mmv Frenzy, Panic in Det roit, Cooper, 21.00 uur. Donderdag 8 september 2 Chord Genius (zoldercafé), 22.30 'T SPOORTJE Vrijdag 2 september Open Podium Avond, org. Stichting KATWIJK TRIUMFATORKERK Vrijdag 2 septembei Orgelconcert TEKST ANNEMIEK RUYGROK Buxtehude, Toe bosch, Pirenne en Bach, 20.15 ui VOORSCHOTEN HET WAPEN VAN VOORSCHOTEN Zondag 4 september DEN HAAG DR. ANTON PHILIPSZAAL Vrijdag 2 september Residentie Orkest olvVassili Sinaiski, solist Love Derwinger, piano; werken vanVerdi. Liszt, Dvorók. Brahms en Tsjaikovski, 20.15 uur. Zaterdag 3 september Residentie Orkest olv Vassili Sinaiski; werken van Verdi, Brahms en Tsjaik ovski. 20.30 uur. Zondag 4 september Open Dag t g v. Haags Uitfestival, van 12.30 tot 18.00 uur. n Celestial Season AMSTERDAM BEURS VAN BERLAGE Dinsdag 6 september Gaudeamus Ensemble olv Huub Ker- chesi, Mayo en Yamamoto, 20.15 iszt, Brahms en Tsjai) ovski. 11.00 uur. MELKWEG Zaterdag 3 september Victims Family (USA) support, Reggae Special: U Roy, Pablo Moses The Revolutionary Dream Band (Ja maica), 22.00 uur Maandag 5 september Toad The Wet Sprocket (USA), 22.00 Dinsdag 6 september Bill Janovitz (USA), 21.30 uur. Woensdag 7 september Gen.torturers (USA). 22.00 uur. Donderdag 8 september Dog Eat Dog. 21.30 uur; Offspring (USA) 22.45 uur; Cosmic Psychos (Australië) 24.00 uur. PARADISO Zaterdag 3 september Luka Bloom, 22.00 uur, voorpro gramma Ygdrass.l, 21.00 uur Zondag 4 september Luka Bloom, 22.00 uur, voorpro gramma Journey to the Endless Sun, 21 00 uur. Maandag 5 september Red Devils, 22.00 uur. Dinsdag 6 september Galliano, 22.00uur. Woensdag 7 september King Sunny Adé, 22.00 uur. EXTRA VOORSTELLING (geselecteerd voor het Theaterfestival 1994) EEN VIJAND VAN HET VOLK van Henrik Ibsen Theater van het Oosten 'Superieure vertolking Victor Low' (De Telegraaf) 'Een wondermooie eenheid' (Algemeen Dagblad) dinsdag 13 september - 20.15 uur LEIDSE SCHOUWBURG 071-131943/131944

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17