Weinig animo voor kunstveiling Uitmarkt '94: Kachels voor droge, warme dansersvoeten I! H Sfeervol Lowlands bewijst kracht alternatieve pop Cultuur&Kunst rAfiBeethoven sj afgestoft DE KASSA OPENT Kwaliteitswinst Noordwijks Jazzfestival Beledigd museum houdt Van Gogh in depot 4NDAG 29 AUGUSTUS 1994 CHEF ANNEMIEK RUYCROK, 071 -356471PLV -CHEF JAN RIJSDAM, 071 3564 ing perken Leidse kunstenaars, ten behoeve van Amnesty International, nauwelijks te slijten Veilingmeester Jan-Pieter Glerum had het eigenlijk al voorzien. Een kunstveiling houden op een zondagmid dag in Leiden 'of all places' dat kan bijna niet lukken. LRaakt u vooral niet gedeprimeerd", waarschuwde hij de aanwezige kunstenaars tevoren, „als uw werk veel min- ller opbrengt dan u had gehoopt of wanneer het hele maal niet wordt verkocht. Een veiling is een vreselijk marktmechanisme." Hoezeer Glerum ook zei te hopen dat de veilinggangers bevangen zouden raken door heb zucht of het doen van een goede daad, de opbrengst was jmmers bestemd voor Amnesty International, de animo voor het werk van Leidse kunstenaars bleek niet groot, -jjlechts 18 van de bijna 100 werken werden verkocht. JIDEN JAN RUSDAM Dnder het motto 'artistieke vrij heid voor Amnesty' toonde de plaatselijke afdeling van de or- Eanisatie die wereldwijd op- omt voor de vrijheid van me ningsuiting en naleving van mensenrechten, de afgelopen teek in Galerie De Burcht het kerk van vooral Leidse kunste naars. Sculpturen, schilderijen, trafiek, tekeningen en foto's jouden onder de hamer komen riërend van 300 tot 2000 gul- n. Veilingmeester Jan-Pieter lerum, bekend van het tv-pro- na 'Eenmaal andermaal', de niet geroutineerde vei- inggangers tevoren enkele tips: A'oon hand omhoog hou- met uw nummer, hoe lan- u uw nummer omhoog ïoudt hoe hoger de prijs wordt. Kis niemand een hand omhoog steekt bij de prijs waarvoor het werk minimaal verkocht moet worden, dan hebben we een MUZIEK I RECENSIE ROB VAN DER HILST Stival Oude muziek: De klaviersonates ,n Beethoven, eerste concert door Mal- n Bilson, gehoord: 26/8, gebouw Ot- tone, Utrecht Imminence grise' is een te groot raord voor de Amerikaanse for tepianospeler Malcolm Bilson. Waar dat deze gerenommeerde Isicus het eerste concert zou ipelen van de festivalserie com pete klaviersonates van Ludwig Jan Beethoven lag voor de Wajland. Niet alleen door Bilsons 7lara|,'on'erschaP op het gebied van eniniVeense klassiek op fortepiano, laar vooral vanwege mans loogstaande muzikaliteit en in telligente instrumentbehande- ,K Vrijdagavond laat bood hij lan fijnproevers in gebouw Ot- HÉone in Utrecht een tijdselectie V/ 'an Beethovens klavierkunst: de Wjg terste sonate op.2 nr 1 in f-moll, Wp -'ervolgens de overbekende L. Vlondschein-sonate uit Beetho- /ens 'middelste' scheppingspe- iode. En tot slot een van de ÏMaatste scheppingen, de sonate Mn A-dur op.101. Kernachtiger ^jleidooi om Beethoven op het ype instrumenten van zijn tijd spelen is niet mogelijk. Op een ■elatief vroeg fortepiano-type 'an rond 1800 weerklonk de laydnachtige sonate in f-moll •terfijnd. In de Mondschein-so- |i ïate, met name in het beroem- |0de eerste deel, betoonde Bilson lepaald niet een strenge navol- ervan Beethovens gestelde ka- akteraanwijzingen: authentici- eit is voor Bilson geen slaafse langelegenheid, eerder een ileidooi voor historisch-geïn- 14 armeerde muzikaliteit. Een hu if velijk van kennis en intuïtie I# lus. Op een later fortepianoty- ie van rond 1816 bleek de late ■Hfpnate in A meer dan knoestige Yf xpressie te bevatten zoals op I0 fiwone concertvleugels. Klpnk- ielderheid maakte de conflictu- ^uze muziek tot een spannend ■I uisterdrama. De authentieke choonmaakbeurt van Beetho- en is glansrijk begonnen! probleem." Natuurlijk zei Glerum er van uit te gaan dat niemand zonder 'Dans van de mythe van de schepping' kon, dat als eerste onder de hamer zou komen, en dat ook op alle andere kunstwerken gretig ge boden zou worden. Herfstboeket Aanvankelijk leek de veiling voortvarend te verlopen. Het ene na het andere werk trof een koper en overschrijdde zelfs de geschatte waarde. De spanning steeg even toen 'Herfstboeket', een zeefdruk van een aquarel „van niemand minder dan Jan- neke Brinkman-Salentijn" on der de hamer kwam. Zou Elco Janneke in zijn val hebben mee gesleept of zou de als 'first lady' gedoodverfde kunstenares waardevast blijken? 'Herfstboe ket', ingezet voor 500 gulden, werd door Jan-Pieter Glerum af geslagen op 625 gulden. Toen evenwel een vijftiental kunstwerken een koper gevon den leken te hebben verklaarde de man met de hamer dat het Veilingmeester Jan-Pieter Glerum gaf de niet geroutineerde veilinggangers tevoren enkele tips: „Gewoon hand omhoog houden met uw nummer, hoe langer u uw nummer omhoog houdt hoe hoger de prijs wordt." foto henk bouwman zó niet langer kon. „In werke lijkheid is slechts één werk ver kocht. Met de rest hebben we gedaan alsof', aldus Glerum tot zijn verbaasde toehoorders. „Als we met dit gemiddelde door gaan dan zouden slechts acht werken verkocht worden," re kende Glerum voor. „Verkeerde moment, verkeer de plaats", verklaarde de vei lingmeester op een toon waar uit bleek dat hij zijn humeur niet liet bederven. Het nood plan trad nu in werking. De be zoekers moesten maar opschrij ven op welke werken zij wel wil den bieden. Alleen die zouden Bedankt Zo gingen toch nog een stuk of achttien werken voor een mini male prijs naar evenzoveel lief hebbers. Twee kunstwerken wa ren zelfs zo in trek dat ze bij op bod werden verkocht zodat het toch nog op een heuse veiling leek. „Dit is echt", riep Glerum verheugd toen een tweetal niet ophield tegen elkaar op te bie den om in het bezit te komen van een vaas van Annemarie Dernison. „Bedankt heren", zei de veilingmeester na afloop. De dansersvoeten bleven dankzij kachels warm en droog, de hoofden vah het publiek vaak niet. Maar het programma van de Uitmarkt bood in sommige gevallen, waar een parapluie niet voorhanden was, tijdelijk uitkomst. foto anp AMSTERDAM ANP/GUUS MATER De mokerslag die het culturele seizoen opent. Dat beoogt de Uitmarkt te zijn. Het lukt tel kens weer. Soms met enig im provisatievermogen: dit keer moesten er kachels worden ge regeld om de voeten van de dansers warm en droog te hou den. „Alle zalen hadden best drie keer zo groot kunnen zijn", liet de organisatie gisteren weten. De zeventiende editie van de Uitmarkt, die net als voorgaan de jaren door naar schatting 500.000 mensen werd bezocht, werd gisteren besloten met een optreden van de Nationale Reis opera. Met het Nederlands Balletor kest bracht het gezelschap, de voortzetting van opera Forum, een aantal hoogtepunten uit het HET SCH0UWBURGSEIZ0EN GAAT BEGINNEN op donderdag 1 september a.s. om 8.00 uur (om 7.00 uur worden volgnummers uitgereikt) voor de losse kaartverkoop voor SEPTEMBER met: Een Vijand van het Volk, Caribbean Carnival, Harrie Jekkers, The Bootleg Beatles, Arthur koning voor eens en altijd, Nooit meer dansen, Djazzex Modern Jazz Dance Company, Oleanna, in de Kapelzaal van K O: Job Schuring. Telefonisch is de kassa vanaf 1 september bereikbaar van 12.00 tot 15.00 uur op 071 -131943/131944. LEIDSE SCHOUWBURG Oude Vest 43 programma van het net gestarte seizoen. Het programma om vatte onder meer Candide van Bernstein, Faust van Gounod en Rousalka van Dvorak. Het was een van de speciale voorstellingen die het program ma, dat zich in en rond het Mu ziektheater afspeelde, in petto had. Een etmaal eerder hadden duizenden zich voor hetzelfde in de Amstel drijvende podium verzameld om Whereabouts Unknown van het Nederlands Dans Theater te zien. Dat was maar weinigen gegund. De meesten konden slechts een dansershoofd ontwaren. „Ik zie geen reet", merkte een bezoe ker op „Alleen koppies." Even was het nog onzeker ge weest of het optreden van de dansers met internationale re putatie wel kon doorgaan. Als gevolg van regenval moest het podium worden gedroogd en verwarmd tot een graadje of dertig. Kachels zorgden voor een oplossing. Zo bleven de voor de meesten onzichtbare dansersvoeten droog en warm „Het vergde snelle actie", zei Pieter Teepe, coördinator van de Uitmarkt. „Volgend jaar pro beren we het podium lager te krijgen om meer mensen een beter beeld te geven." De drijvende podia zullen ze ker blijven. „Verder heben we nog geen voornemens", beken de Arthur van Schendel, direc teur van het Amsterdamse Uit- buro. Waar de Uitmarkt van 1995 wordt gehouden is nog onzeker. Van Schendel: „We willen ons niet op één plek vast zetten. Onze kracht is de varia tie." Een artiest uit de zogeheten noodploeg die wordt opgeroe pen om in te vallen, heeft een uitgelezen mogelijkheid zich aan een groot publiek te pre senteren. Bij 277 voorstellingen is er altijd wel eentje die afvalt. De invallers worden gerecru- teerd uit De Engelenbank, die als informeel opleidingsinsti tuut voor podiumkunstenaars dient. Op die manier braken Brigitte Kaandorp en Paul de Leeuw door. De naam van Hans Teeuwen kan daar nu aan wor den toegevoegd. Dit weekeinde was de cabaretier met het sliertige haar een van de ster ren. „Hard en zielig", heet zijn programma. Deze klavierleeuw zingt en acteert, hij vertelt en danst. Hij is bereid elk onder werp aan te pakken, om te be ginnen het Scheppingsverhaal, dat hij van verrassende varian ten voorziet. Teeuwen debu teert dit seizoen met een serie van twee weken in de Kleine Komedie. Een hoge grapdichtheid ken merkte ook het optreden van Lebbis en Jansen. Dit cabaret duo bracht het actuele thema van de penisverlenging. Een op vallende stem was die van de zangeres Lucretia van der Vloot. Tot twee keer toe mochten zij en haar band hun soul/funk la ten horen. Naast de echte Uitmarkt-op tredens, goed voor in totaal 150 uur theater, waren er ook nog ongenode artiesten. Van Schen del en Teepe zijn niet zo blij met die „wiide artiesten". Zeker niet als ze voor hun kunsten geld vragen. Dat kan nu een maal niet op.een markt waar al le uitvoeringen gratis zijn. De organisatoren prezen zich gelukkig dat er behalve politie, die sterker aanwezig was dan voorgaande jaren, ook nog een peloton trouble-shooters was. Die verwijderden de wilde ar tiesten van het Uitmarkt-terri torium. De artiest die voor drie gulden vogelfluitjes aan de man wilde brengen en ten gunste van de verkoop zijn handel ook bespeelde, bleef ongemoeid. Hij had een goed weekeinde. De opbrengst van de veiling werd na afloop geschat op zo'n 5000 gulden. Een boekenmarkt die de afgelopen twee zaterda gen, ook ten behoeve van Am nesty, werd gehouden op het plein voor de Burcht heeft on geveer een zelfde bedrag opge bracht. De organisatoren van Amnesty International zeggen toch nog heel tevreden te zijn met de totaal-opbrengst. Kunstwerken waarvoor geen koper is gevonden gaan terug naar de kunstenaar. Ook 'Herfstboeket' gaat retour naar huize Brinkman. Aan fenomenen bepaald geen gebrek WALIBI FLEVO. DRONTEN «JOHN OOMKES Als er iets duidelijk wordt gemaakt tijdens het driedaagse Lowlands-kampeerfestival, dan is het wel dat de schijn andermaal bedriegt. Want: een weekend lang nieuwe of nog niet echt gear riveerde bands beluisteren, hoeveel nieuwe muziek levert dat op? Door de bank genomen, bitter weinig. Gek genoeg moet de conclusie luiden dat het met de economische omstandigheden waaronder de alternatieve muziek moet gedijen wel snor zit, alleen met de vernieuwing die de popmu ziek zo graag in ere houdt, is 't wat mager ge steld. Met 18.000 bezoekers speelt het organiseren de organisatiebureau Mojo Concerts BV nog niet quitte. Wel heeft Lowlands een vrijwel complete beheersing van de popmarkt defini tief binnen bereik gebracht. De alternatieve sector is zo belangrijk geworden, trends volgen elkaar zo snel op, dat de gevestigde platen maatschappijen en muziekuitgeverijen er alles aan moeten doen niet voortdurend de boot te missen. Grote ondernemingen als Sony, Poly gram en Wamer hebben dan ook al aparte be drijfjes opgezet om de releases (uitgaven) bij aangesloten kleine labels op elkaar af te kunnen stemmen als een soort vluchtleidingscentrum. Nu de alternatieve muziek een vrijwel maxi maal gehoor vindt bij de platenindustrie en in medialand, wordt de vraag 'what's fucking new?' des te actueler. Je hoort 'm Life of Agony- zanger Keith Caputo telkens opnieuw stellen in het ingelaste optreden dat zijn hardcore-band uit Brooklyn op dit festival verzorgt. Dat valt wat tegen als je in één adem vertelt dat de stuff in Nederland fantastisch is en het leven toch zo zwaar weegt. Aan fenomenen tijdens dit festival is bepaald geen gebrek. De glam-band Oasis heeft het ou de ambacht van hotelkamertje in elkaar ram men weer van stal gehaald. Henry Rollins, een gespierd Jerommeke maar dan met hersenpan, zoekt het in agitprop. Sympathiek aandoende maar onzinnige krachttaal over de CIA die vorig jaar nog zo'n 24.500 Amerikanen had opge ruimd zonder dat er een haan (met uitzonde ring van Rollins dan) naar had gekraaid. Dank baar draagt Rollins aan 'het ambtelijke uitschot' het stukje metaal op dat luistert naar de naam Civilized en dat zoals alles wat hij maakt, staat als een bunker. Er zijn meer van dit soort Wagneriaanse bands, die in muzikaal opzicht een tientonner bij wijze van spreken met een nauwkeurigheid van een tiende millimeter kunnen inparkeren. Heimet, Gorefest, het ritmieke veelkoppige beest dat naar de naam Les Tambours du Bronx luistert. Eenzelfde soort bestudeerde massapsychose stijgt ook op uit de optredens die rapacts als Cypress Hill en Gang Starr op voeren - van de vocale virtuositeit blijft live weinig over - het is opjuinen en loos gaan. Muziek die je naar de strot vliegt tref je spaarzaam, te spaarzaam aan, maar ze is er wel. Arrested Development zet een hiphop show neer vol vocale hoogstandjes en met een puike uitvoering van Tennessee. Nummer twee, de grote belofte, luistert naar de naam G. Love The Special Sauce, combineert rap en country-rock en opereert muzikaal tol in iedere frase. G. Love zelf is een slungel boordevol ach teloos talent. De derde winnaar tijdens dit weekeinde is het Belgische kwintet dEUS. Een band met avontuurlijke arrangementen, mooie songs (Worst Case Scenario), bühnekwaliteiten en een uitstekende violist. Tot de overige winnaars rekenen we The Af ghan Whigs (show vol afwisseling en spanning), Candlebox (ouderwets aandoende hardrock met grootse zanger), Moonlizards, Jeff Buckley (mooie, maar iets te gemaniëreerde stem), Pa vement (prachtige songs), Bettie Serveert (in vorm), Man or Astroman (lekker gek), Under world (de beste dance-act), Live (Ed Kowalczyk heeeft een fraaie stem) en het kwetsbare zange resje Heather Nova. RECENSIE DICK HERMSEN Internationaal Jazz Festival Noordwijk 1994, Gezien: 27/8, Hotel Oranje en Bou levard Hotel, Noordwijk. De kroonluchters lijken van avond extra glans te geven. Het pluche kleurt mooier dan an ders en zelfs de verchroomde trapleuningen glimmen vrien delijker dan op andere dagen. Het sjiekste jazzfestival van Ne derland vierde afgelopen zater dagavond haar eerste lustrum. De versmelting van zeelucht, jazzmuziek en de luxe ambian ce van de veelsterren-hotels aan de boulevard van Noordwijk blijkt ook na vijf jaar nog een succesvolle formule. Het swing festival aan de zee wordt goed bezocht. Voordeel is dat de za len nooit overvol zijn. Wellicht mede door het ontbreken van écht grote namen, verspreidt het publiek zich steeds over de zes zalen van Hotel Oranje en het Boulevard Hotel. Om niet steeds in een enorme rij te hoe ven staan om na lang wachten een glimp van de artiest op te kunnen vangen, maar rustig te kunnen rondwandelen en te blijven hangen waar het bevalt, is heel prettig. De programmering is dit jaar wat moderner dan in vooraf gaande jaren. Waar in vorige edities het accent vooral lag op de dixieland, heeft de organisa tie dit jaar gekozen voor wat meer afwisseling in het aanbod. Mainstream, Latijns-Ameri kaans, rhythm and blues, alles komt aan bod. Het festival heeft al allure, maar wint dit jaar weer aan muzikale kwaliteit. Verrassend is het optreden van Nicio Novo, een band die zich toelegt op Latijns-Ameri kaanse muziek met een moder ne opvatting. Ze spelen veel ei gen muziek die in stevige arran gementen is ondergebracht. Onlangs presenteerde de band met de van oorsprong Brazi liaanse, maar in Nederland ver blijvende zangeres Viviany de Godoy haar eerste cd. Vrouwe lijke vocalisten zijn ruimschoots vertegenwoordigd. De goed lachse Twana Rhodes brengt met een haast breekbare stem de betere jazzballads. Zwoele bossa nova klanken komen van het sextet van Ricardo Insunza. Met een wel zeer internationale band, de zes leden komen alle maal uit verschillende landen, brengen ze een stukje onver valste Braziliaanse cultuur. Na tuurlijk mogen de feestbands niet ontbreken. De Climax Jazz Band uit Duitsland, De Schotse Fat Sams Band en de uit het De uit het GOS afkomstige Uralsky Jazz Band zorgt voor opzwepende dansmuziek. foto henk bouwman GOS afkomstige Uralsky Jazz regio ontbreken ze op geen fes- in gooit. De overtuiging waar- Band zorgen voor opzwepende tival meer. Ze hebben in korte mee dit gebeurt geeft je als luis- dansmuziek. Het publiek laat tijd zelfs al een vaste fanschare teraar een beetje het gevoel on- zich niet onbetuigd. opgebouwd. Het succes zit derdeel van de misère te zijn. vooral in de presentatie van de Het publiek gaat, samen met De meest succesvolle band bluesy zangeres Gina. Het ge- Gina's Band of Blues volledig uit van het jazzfeest bestaat nog heim, zo zegt ze zelf, is dat ze het dak. De band zorgt voor een maar nauwelijks een jaar. In de alle ellende in één keer de zaal spetterende afsluiting. SINT PETERSBURG Rtr Het Hermitage-museum in Sint Petersburg zal een schilderij van Van Gogh in het depot laten, tenzij de kranten niet meer schrijven dat het doek een vervalsing is. Het museum voelt zich beledigd door uitlatingen van mensen die aan de echtheid van het doek twijfelen. Directeur Michail Piotrovski zegt dat een Amerikaanse zwendelaar Britse veilinghui zen eerder dit jaar heeft laten weten dat hij „Wit huis bij nacht" van de negentiende- eeuwse Nederlandse schilder bezit. Maar de man verdween spoorloos toen het museum in Sint Petersburg erop wees dat het enige echte schilderij toch echt daar hangt. Het museum beschuldigt de man van het rondstrooien van laster. „Ik ga de kwestie van de authenticiteit zelfs niet aan de orde stellen, omdat het zo absurd is", aldus Pio trovski. Het museum was van plan het kleine schilderij, dat een vrouw laat zien die uit een huis in een dorpsstraat komt, in maart voor het eerst ten toon te stellen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11