Sarandon: 'Ik
ben vier keer ontdekt'
Kenau Hasselaar als zakenvrouw
Film/Boeken
Nooit meer naar een
sjechow-opvoering!
3NDERDAG 25 AUGUSTUS 1994
rheu Boermans opent Film Festival
Veelzijdig actrice 25 jaar op gespannen voet met Hollywood
(STERDAM
FA 1 tel. 6278806
jirens dag. 13.30, 16, 19.30, 22
FA 2
Como agua para Chocolate 12 j., dag.
13, 15.45, 18 45,21.30
FA 3
The Aristocats dag. 13, 15.45
Love and... Human Remains 16 j.,
dag. 18.45, 21.30
FA 4
)amage 16 j., dag. 13.30,16,
19.30, 22
HAMBRA1 tel. 6233192
Four Weddings and a Funeral dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
HAMBRA 2
Shortcuts 16 j., dag. 20
LLEVUE CINERAMA tel. 6234876
Speed 12 I dag. 13.15, 16, 19.15,
22
JERAMA 2
Striking Distance 12 j., dag. 13.15,
16. 18.45,21.30
LYPSO 1 tel. 6234876
Four Weddings and a Funeral dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
LYPSO 2
Mr. Jones, dag. 13.15, 16, 19.15,
22
IECENTER-CINEMA CORALINE tel.
36615
Shortcuts 16 j., dag. 14.30, 20.15
JECENTER-PEPPE-NAPPA
Desperate Remedies 16 j., dag. 1,
18.15
Even Cowgirls get the Blues 16 j.,
dag 16, 20.15,22.15, zo ook 11
IECENTER-PIERROT
Lifetimes 16 j., dag. 16.30, 22
Ma Saison Préferée dag. 13.45,
19.15, zo ook 11
IECENTER-CINEMA JEAN VIGO
Schindler's List 12 j., dag. 14, 20
JEMA1 INTERN, tel. 6151243
Beverly Hills Cop III 12 j., dag. 19,
21.45, za zo ma wo ook 13.15, 16
IEMA 2 INTERNATIONAL
The Flintstones, dag. 18.45, 21.30,
za zo ma wo ook 13, 15.45
Y 1 tel. 6234579
Beverly Hills Cop III 12 j., dag.
13.15, 16, 18.45,21.30
rY 2
Jurassic Park dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
rY3
The Beverly Hillbillies dag. 13.15,
16, 18.45,21.30
7Y4
r Girts dag. 13.15, 16, 18.45;
21.30
TY5
Serial Mom 12 j., dag. 18.45, 21.30
IY 6
Naked Gun 33 1/3 dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TY 7
Maverick dag. beh. wo 16, 18.45,
21.30, wo 18.45, 21.30
DESMET tel. 6273434
Die Tödliche Maria 16 j., dag. beh.
wo 19, 21, wo 19.45
Temptation of a Monk 16 j., dag.
beh. wo 19.45
Last Tango in Paris 16 j., dag. 22
Woodstock zo 14.15
Mala Noche za 24.15, zo 16.15
KRITERION 1 tel. 6231708
El pajaro de la felicidad 16 j., dag.
17.45
La Ardilla Roja 16 j., dag. 20
De Eso No Se Habla 16 j., za zo 15
Sneak preview 16 j., di 22.15
KRITERION 2
Lifetimes 16 j., dag. 17
The Hudsucker Proxy 16 j., dag.
19.30, za zo ook 14.45
Wim Wenders Festival 16 jdag.
21.45
RIALT0 1 tel. 6623488
Vaarwel Ganzen 16 j., dag. beh. di 18
II Gattopardo 16 j., dag. beh. di
20.15
RI ALTO 2
En route/Shocking Blue 16 j., dag.
beh. di 18.38,20.15
Rebels of the Neon God 16 jdag.
beh. di 22
THE MOVIES 1 tel. 6386016
Como agua para chocolate 12 j., dag.
beh. di 17.30,19.45, 22, zoook 15
THE MOVIES 2
Serial Mom 12 j., dag. beh. di 22
Shadowlandsdag. beh.di 17.15,
19.30, zoook 15
THE MOVIES 3
lm weiter Feme, so nah! 16 j., dag.
beh. di 20.30, zoook 14.45
Der Himmel iiber Berlin 16 j., dag.
beh.di 17.45
THE MOVIES 4
The Secret Garden dag. beh, di
17.15
Filmzomer 16 j. dag. beh. di 19,
21.45, do20.30,-zoook 14.45
TUSCHINSKI 1 tel. 6262633
The Client l6j„ dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 2
Speed 12 j., dag. 13.15, 16, 18.45,
21.30
TUSCHINSKI 3
The Flintstones dag. 13.15, 16,
18.45,21.30
TUSCHINSKI 4
The Pelican Brief 12 j., dag. 20.30
TUSCHINSKI 5
Schindler's List 12 j., dag. 20.15
TUSCHINSKI 6
The Getaway 16 j., dag. 13.15, 16,
18.45,21.30, i
TUSCHINSKI CINEAC
Robin Hood doorlopende voorstelling
dag. 11.45, 14.15, 16.45, 19.15,
21.45.
Het programma van de Haagse
en Leidse bioscopen staat op
de pagina 'Info'.
Hoewel ze hoofdrollen gespeeld
heeft tegenover onder anderen
Jack Lemmon, Robert Redford,
Burt Lancaster, Jack Nicholson,
Kevin Costner en haar huidige
partner Tim Robbins, is ze zeer
geneigd de filmbusiness te rela
tiveren en zich terug te trekken
op zaken die ze wérkelijk be
langrijk vindt: haar gezin en
haar sociale en politieke enga
gement.
Susan Sarandon, even in Ro
me aanwezig in aansluiting op
familiebezoek, zal niet beweren
dat het combineren van al die
dingen haar gemakkelijk afgaat:
„De combinatie van alleen al
acteren en moederschap is een
moeilijke, als je tenminste wer
kelijk carrière-gericht bent
maar dat ben ik niet. Ik probeer
alleen zomers te werken als er
Voor een film gereisd moet wor
den. Mocht er eentje worden
opgenomen in New York, waar
ik woon, dan ben ik bereid des
noods in low budget-films te
spelen voor een lager honorari
um. Telkens als ik een baby
kreeg, heb ik me twee jaar al
leen maar gewijd aan de zorg
voor dat kind. Elke keer dacht ik
er helemaal mee te stoppen,
maar telkens had ik het geluk
toch weer voor een film te wor
den gevraagd".
Hoerenrollen
„Ik ben in de loop van mijn car
rière vier keer ontdekt voor ver
schillende typen rollen. Ik ben
begonnen als hupse meid. Later
deed ik een paar films met
Louis Malle, waarvan Pretty Ba
by tot gevolg had dat me vervol
gens uitsluitend hoerenrollen
werden aangeboden en andere
creaties waarvoor mijn borsten
bloot moesten. Door Thelma
Louise werd ik ontdekt als sterk
wijf. Nu heb ik een trilogie vol
tooid met moederrollen, zeer
tegen de zin van mijn agenten,
want die zeggen dat zodra je
moedderrollen accepteert het
einde van je carrière nabij is,
want dan zou je niet meer terug
kunnen naar rollen waarvoor
jtRECHTDe eerste film van Theu Boermans, artistiek leider van
iet toneelgezelschap De Trust, is gekozen als openingsfilm van
iet Nederlands Film Festival in Utrecht. 1000 Rosen gaat over de
eloorgang van een draadfabriek in een klein stadje, diep in de
irovincie. Het Nederlands Film Festival, voorheen de Neder-
andse Filmdagen, loopt van 21 tot en met 30 september. Het
ilmfestival wijzigde eind maart de naam om aan te geven dat
iet zich meer dan voorheen wil richten op kwaliteit. Nieuw dit
s het onderdeel Best of the Fest. Het bestaat uit speelfilms
lit kleine Europese landen die zijn bekroond met nationale prij-
en of een nominatie hebben voor de Felix, de onderscheiding
r de beste Europese film. Het programma bevat 19 speelfilms
n gaat in wisselende samenstelling rouleren langs verschillende
iationale filmfestivals is Europa.
IOSCOPEN
Ze debuteerde in 1969 met de ietwat dubieuze succesfilm
Joe, van John Avildsen. 25 jaar later is Susan Sarandon
nog steeds te zien in hitfilms, zoals momenteel The
Client. Het lijkt erop of elke generatie filmliefhebbers op
nieuw Susan Sarandon ontdekt. Intussen geven drie kin
deren èn drie Oscarnominaties samen aardig aan wat er
wringt in haar loopbaan. Ze hoefde nooit zo nodig en is
altijd in New York blijven wonen omdat ze Hollywood
verfoeit.
seksualiteit meetelt".
„Ik ben benieuwd of ik nu in
derdaad in een hoek terecht
ben gekomen waar ik niet meer
uit kan. Maar de moeders die ik
nu heb gespeeld zijn wel alle
maal heel verschillende moe
ders. Of de films zijn anders. Ik
had nog nooit een film gedaan
als The Client, een thriller. Dit
was iets nieuws voor mij. Een
film waarbij het erop aankomt
dat je met excentricteit of een
voudige menselijkheid net zo
sterk overeind moet zien te blij
ven als de plot".
„Wij, de acteurs, hadden van
regisseur Joel Schumacher erg
veel vrijheid gekregen om aller
lei dingen in te voegen. We kon
den er echt onze fantasie op
loslaten. Ik heb gezegd: 'Laten
we de relatie tussen de advocate
en het jongetje niet opvatten als
een verkapte moeder-zoon-re-
latie, maar als een romance
zonder seks.' Zo hebben we die
twee meer aanvankelijke weer
zin voor elkaar meegegeven.
Grisham schijnt aanvankelijk
enige problemen gehad te heb
ben met mijn bemoeienis, maar
achteraf zegt hij nu dat van zijn
drie boekverfilmingen The
Client hem het meest dierbaar
Overleven
„Ach, acteren is niet zo vrese
lijk moeilijk. Je moet luisteren
en reageren, dat is het zo'n
beetje. Maar overleven als actri
ce, dat is pas lastig. Daar heb je
smaak en intelligentie voor no
dig. Dan wordt het ook interes
santer. Maar hoe meer macht je
vervolgens krijgt, hoe meer kans
je loopt een karikatuur van je
zelf te worden. Het hangt ervan
af of je wordt toegestaan vol
wassen te worden met je vak.
De meeste actrices van mijn ge
neratie zijn al lang en breed ver
dwenen, een enkeling is een
tijdje weggeweest en weer te
ruggekomen, zoals Barbara
Hershey. Niet het acteren is
moeilijk, maar een leven voor
jezelf over zien te houden, dat is
moeilijk".
„Ik vind het wel aardig dat
Susan Sarandon als 'sterk wijf' in
Thelma Louise.
dens het Oscargala van vorig
jaar als uitreikster van prijzen
een verhaal afstak over in het
nauw gedreven Haitiaanse
vluchtelingen. De actrice en
haar medeplichtige partner Tim
Robbins zullen voorlopig niet
meer voor het feest worden uit
genodigd. Met is voor de actrice
geen aanleiding een toontje la
ger te zingen.
„Ik vind dat ik geen keus heb.
Ik zou het ongepast vinden om
me stil te houden. Als iets mijn
leven raakt, of mijn familie, of
mijn wereld, of wanneer mijn
belastinggeld wordt gebruikt
om dingen mee te doen die ik
immoreel vind, dan moet ik re
ageren. In het geval Haiti, kwa-
schrikwekkende rapporten bin
nen van Amnesty International,
maar de pers deed er niets mee.
Wij gaven persconferenties,
stuurden open brieven rond,
niets hielp. Maar 28 seconden
tijdens de uitreiking van Acade
my Awards veranderden alles."
„Ik weet niet in hoeverre zulke
dingen mijn carrière negatief
beïnvloed hebben. Ik weet al
leen dat ik niet meer aan de Os
caruitreikingen mag meedoen
sinds ik daar Haiti aan de orde
heb gesteld... Ja,' ik snap dat
niet. Dat het daar wel is toege
staan grappen te maken over de
seksuele geaardheid van Jaye
Davidson uil The Crying Game
en over het ondergoed van
Sharon Stone, maar dat je ge
straft wordt als je het heel even
ovèr iets serieus wilt hebben.
Sommige mensen vinden dat
acteurs zich strikt bij hun be
roep moeten houden. Maar ac
teur-zijn betekent toch niet dat'
je je burgerrechtenmoet inleve-
mijn rol in Thelma Louise ook
door vrouwen zo is gewaar
deerd, want Geena Davis en ik
hebben ons nogal moeten in
spannen voor aanpassingen in
het scenario. Er wareii scène's,
zoals een hevige vrijpartij van
mij nadat ik pas iemand had
doodgeschoten, die hevig ind
ruiste tegen mijn vrouwelijk in
stinct. Ik doe altijd suggesties en
verwacht dan helemaal niet dat
men ook naar mij luistert. Maar
Ridley heeft ons de ruimte gege
ven om een stuk of wat scène's
totaal anders te doen en er
nieuwe dingen aan toe te voe
gen".
„Speciaal met het einde heb
ik mijn zin door moeten zetten.
Ik had gezegd dat ik die rol al
leen wilde spelen als ik aan het
einde dood mocht, want dat
leek me noodzakelijk. En dan
zorgen dat ondanks zo'n tra
gisch einde de film toch positief
bijblijft, dat was de grote uitda
ging. Vaak komt het dan welis
waar zo in het scenario te staan,
maar schrikt men er op het al
lerlaatst toch voor terug. Dat
was ook bij Thelma Louise
bijna het geval geweest. Er was
op zeker moment sprake van
een einde waarin ik de auto het
ravijn inrijd, maar op het laatste
moment nog wel Geena uit de
wagen duw. Flet punt was dat
die finale ook als allerlaatste
scène is gedraaid en iedereen
erg veel vertrouwen had in wat
we al af hadden. Daarom heeft
men het risico durven nemen
mij mijn zin te geven, waarbij
het een groot voordeel was dat
Ridley Scott niet alleen regis
seur was maar ook co-produ-
cent".
Oscaruitreiking
Susan Sarandons moeizame
relatie met Flollywood is er niet
beter op geworden sinds ze tij-
Susan Sarandon: „Ik ben begonnen
gie voltooid met moederrollen."
als hupse meid, later werd ik ontdekt als sterk wijf en nu heb ik een trilo-
FOTO TIMOTHY WHITE
Bies van Ede schrijft leesbaar boek over Beleg van Haarlem
et favoriete vakantieboek van Lisette Lewin
STERDAM SYLVIA HEIMANS
de vakantie kom je vaak pas
ht aan lezen toe. Eindelijk is
tijd en rust voor dat ene
assieke meesterwerk, die be-
belde debutant of het boek
t al maanden is blijven lig-
n. In een serie interviews
et schrijvers vandaag Lisette
win. Zij schreef Van Gorki-
aat naar Beer-Sheva: Op reis
Rusland en Israël, Het clan-
'stiene boek 1940-1945 en de
mans Voor bijna alles bang
weest en Een hart van prik-
Idraad Haar favoriete au-
ur is Anton Tsjechow.
ngeven door de poezen Trui,
cha en Sophie, een aandoen-
c kruimeltje van een paar we-
n, serveert Lisette Lewin ('zet
godsnaam mijn leeftijd niet
de krant') taart en kersen in
tuin. Ze praat aan één stuk
tor, gepassioneerd, nadrukke-
„De laatste jaren schrijf ik van
e boeken waar ik zo vreselijk
el voor moet lezen. Als ik met
kantie ga, neem ik een boek
ee dat ik voor mijn werk no-
g heb. Ik schrijf nu een boek
t gaat over de Palestinapio-
ers, de mensen die het land
igebouwd hebben dat nu Is-
ël is. Mijn tante is daar ook bij
weest. Nu gaat The History of
on ism van Walter Lacueur
eral mee naar toe. Helaas ook
ee naar bed, ja. Ik weet niet of
t boek aan te bevelen is voor
idere mensen."
Het is niet makkelijk een fa-
riet te kiezen voor Lewin. Tal-
boeken leest en herleest ze.
ssages uit de Haagse romans
n Couperus kent ze uit haar
)ofd. Biografieën van schrij-
rs, zoals Toergenjev en Balzac
n ook geliefd. „Je kunt bij mij
et terecht voor naoorlogse
hrijvers, behalve Hermans,
aar die is eigenlijk ook al klas-
;k."
„Wat ik altijd herlees is het
?rk van Anton Tsjechow, voor
zijn novellen, die worden
zwaar onderschat. Ik denk vaak
aan hem als ik. schrijf. Ik weet
niet of het er toe doet, maar zijn
toneelstuk, De Kersentuin, dat
hier in het Amsterdamse Bos
wordt opgevoerd en dat zulke
goede recensies had, dat vond
ik vréselijk. Een schande, het
had niets met Tsjechow te ma
ken. Tsjechow is geestig, er zit
humor in zijn werk. Maar hu
mor is, zoals de Duitsers zeg
gen, 'wenn man trotzdem
lacht'. Het is tragedie, maar je
lacht toch. Die toneelspelers
maakten er een klucht van. Dat
is niet hetzelfde."
„Tsjechow heeft een keer iets
gezegd over De Kersentuin; dat
altijd misbruikt wordt. Stanisla-
vski, die de stukken van hem
ensceneerde, was vreselijk
zwaar op de hand. Hij maakte
loodzware opvoeringen van
Tsjechows stukken. Tegen hem
zei Tsjechow: Ik heb een kome
die geschreven, geen tragedie."
„Tsjechow stak overal de
draak mee. In zijn werk en
daarbuiten. Ook met liefde,
hoewel hij helemaal gek werd
van liefde voor de actrice Olga
Knipper. Maar toch, zonder hu
mor. ben je geen goede schrij-
„Karel van het Reve zei eens:
niemand ontneemt zijn perso
nages zo meedogenloos de kans
op geluk als Tsjechow. Dat vind
ik ook. Bij die voorstelling
kwam dat helemaal niet naar
voren. Er zaten misschien wel
duizenden mensen te schateren
van het lachen. Ik vond het bij
na niet uit te houden. Er was
helemaal geen sfeer in die voor
stelling. Het onafwendbare
noodlot dat het stuk kenmerkt,
kwam er totaal niet uit. Toen ik
thuis kwam heb ik tot diep in de
nacht De Kersentuin herlezen.
Toen dacht ik, wat een prachtig
stuk is het toch. Ik moest ge
woon huilen, zo mooi vond ik
het."
„Het decor was ook nog eens
niet om aan te zien. En verder,
er komt een meisje op, Anja, die
maakt een radslag. Dat kan wel,
maar het slaat natuurlijk ner
gens op. Het zijn toch gewone
mensen en geen acrobaten?!
Het gaat over heel gewone
mensen, verarmd en ongeluk
kig. Zij zijn uit geldgebrek ge
noodzaakt om hun landgoed,
dus eigenlijk hun jeugd, aan een
parvenu te verkopen. Die parve
nu is van plan om De Kersen
tuin om te zagen en er zomer
huisjes voor in de plaats te zet
ten. Diep tragisch, ja."
„Ik heb een keer een opvoe
ring van De Drie Zusters van de
Schaubühne am Leninerplatz
op televisie gezien, geregisseerd
door Peter Stein. Die was op
twee avonden op tplevisie, van
elf tot één uur. Dat was zo ont
zettend goed. Niet gemanië
reerd maar geloofwaardig geac
teerd, echt beklemmend was
dat. Toen ging ik met een ge
voel naar bed van: wat is het le
ven toch verschrikkelijk! Flaha!"
„Dat heb ik eigenlijk nooit
meer gehad. Ik ga niet meer
naar Tsjechow-opvoeringen, ik
doe het niet meer. Het is ge
woon een lijden."
JEUGDBOEKEN «RECENSIE
CASPER MARKESTEUN
Bies van Ede, Gebakken rat met beuke
blad. Uitgeverij Leopold, 27,50.
Jo Briels, De nacht van de varkens.
Standaard Uitgeverij, ƒ21,-.
Alleen al de titel deed me water
tanden: Gebakken rat met
beukeblad Watertanden van
viezigheid. Smullen van iets
smerigs. En hoewel waterkonijn
met name in Vlaanderen een
culinair genot van hoge orde
schijnt te zijn, qua smaak ver
want aan ons dartel huppeloor,
is voor ons gebakken rat toch
een gerecht dat slechts in zeer
benarde omstandigheden ver
orberd wordt. In die verre Tach
tigjarige Oorlog bijvoorbeeld,
waarvan de jaartallen in ons ge
heugen gegrift staan: 1568 -
1648.
De kaft is ook aanlokkelijk:
boeren, burgers en buitenlui die
met tonnetjes kokende olie,
musketten, stokken, speren,
pistolen en stenen hun have en
goed verdedigen tegen aanval
lers die bij de verovering van de
stad iederepn zullen afslachten.
En het boek voldoet zo lekker
aan je hoog gespannen ver
wachtingen. Bies van Ede
brengt je terug in de tijd. Hij
schrijft met Gebakken rat met
beukeblad zo'n boek waarmee
allerlei herinneringen aan vroe
ger naar boven komen. Goede
herinneringen aan boeken over
de Tachtigjarige Oorlog vol hel
dendaden, belegeringen, slim
me ontsnappingen en gruwe
lijkheden.
Gebakken rat met beukeblad
is het eerste deel in een nieuwe
serie verhalen 'Spannende tij
den', die gebaseerd zijn op fei
telijke gebeurtenissen uit onze
geschiedenis en die wordt uit
gebracht in samenwerking met
de Culturele Raad Noord-Hol
land. Een goed initiatief als je
naar dit eerste resultaat kijkt.
Bies van Ede heeft zich met
hart en ziel gestort op de ge
schiedenis van het beleg van
Haarlem in 1572. Als hoofdper
soon heeft hij Adriaan geno
men, zoon van de Alkmaarse
bakker Johan Groenvelt. Johan
is de eerste die reageert op de
oproep van geuzenhopman
Klaas Rop, die op het Waagplein
vrijwilligers vraagt mee te hel
pen Haarlem te verdedigen te
gen een aanval van Don Frede-
rik Zo blijven Adriaan en
Maarten achter bij hun grootva
der, want bij de geboorte van
Maarten is hun moeder gestor
ven. Van opa horen ze dat hun
vader voor zijn huwelijk huur
soldaat is geweest in het leger
van Filips. Als in december 1572
Adriaan van huidenhandelaar
Lieven Coster verneemt dat zijn
vader gewond in het Oude
Gasthuis in Haarlem ligt en
daar snel vandaan moet, besluit
Adriaan hem te gaan halen. Zo
belandt hij in Flaarlem waar hij
net te laat is om te ontsnappen
aan de belegering van de stad
door de Spanjaarden. Flij is ver
oordeeld in de benauwde veste
te blijven, waar zijn vader in
middels uit verdwenen is.
Met dit als uitgangspunt
schrijft Bies van Ede een zeer
boeiend verhaal, waarin de his
torische feiten zeker geen ge
weld wordt aangedaan. Inte
gendeel, Van Ede legt niet al
leen allerlei menselijke zwakhe
den bloot, hij neemt tevens een
paar onjuistheden weg over het
beleg van Haarlem. Dat het
hemd ook in de Tachtigjarige
Oorlog al voor de rok ging, hoeft
niet te verbazen en dat toen ook
verraad en overlopen naar de
tegenpartij voorkwamen, laat
Van Ede genadeloos zien. Ken
au Hasselaar beschrijft hij als de
zakenvrouw in hout die zij in
werkelijkheid waarschijnlijk ook
was en dat de Haarlemmers ge
durende het hele beleg (decem
ber 1572 tot juli 1573) honger
geleden hebben, ontmaskert hij
als een fabeltje. Pas aan het slot
van het beleg werd de bevol
king, door een betere afsluiting
van de stad door de Spanjaar
den, gedwongen het maal te
doen met boomblad en rat.
Gebakken rat met beukeblad
is niet alleen een goed gedocu
menteerd historisch verhaal,
het is ook een uiterst leesbaar,
tijdloos boek.
Varkens
Van een heel andere orde is
De nacht van de varkens van de
uit de Sinjoorstad afkomstige
Vlaamse auteur Jo Briels. Te
recht kondigt Standaard Uitge
verij het boek voor lezers vanaf
10 jaar aan als een deel in de se
rie avonturenboeken 'verrekij
ker' en niet als een historisch
verhaal. Want hoewel het in het
middeleeuwse Antwerpen
speelt, is De nacht van de var
kens veel meer een ouderwets
Agatha Christie-achtig speur-
dersverhaal tegen een histori
sche achtergrond.
Briels doet het leuk: Joppe; de
elfjarige zoon van de schout,
kan bijna voorspellen dat de rij
ke Italiaan met dure dolk en
ketting in het duistere deel van
Antwerpen om zeep geholpen
gaat worden. Vijf verdachten
van de moord heeft de schout
uiteindelijk binnen één nacht in
de cel zitten en elk van die ver
dachten heeft lot grote ergernis
van de schout iets met varkens
te maken. Alle vijf lijken ze geg
ronde reden voor moord te heb
ben. Stadschirurgijn Maarten,
een vriend van Joppe, die zich
in zijn kelder met verboden me
disch onderzoek bezighoudt,
brengt onverwacht oplossing
van het raadsel.
Een onderhoudende, vlot ge
schreven who-dun-it voor jon
geren, waarin thriller-elemen
ten prevaleren boven histori
sche.