'Beatles gebruikten ook simpele spullen' 'Carmen van vlees en bloed' in Ahoy' e bewondering ff Cultuur&Kunst Van barbequecultuur tot 'Dal der begeerte' INDERDAG 25 AUGUSTUS 1994 borverkoop De Dijk iden* Kaarten voor het optreden van De Dijk op zondag 11 ptember zijn alleen bij LVC te koop. Vanwege de grote belang- elling heeft het vrijtijdscentrum aan de Breestraat besloten de ■rkoop in eigen hand te houden en geen toegangsbewijzen te irspreiden via de gebruikelijke voorverkoopadressen. De voor- >rkoop begint maandag 29 augustus om 17.00 uur aan de Bree- (maximaal vier kaarten per persoon). Dansavond met Mai Tai iden Het Antonius Zalencentrum in Leiden is zaterdag 10 sep- mber het decor voor een Back to the Dance Night. De avond is idoeld voor 'oudere' jongeren die wel willen swingen maar op lusemuziek niet uit de voeten kunnen. Deejays Paul en Ruud 21raaien dan ook soulnummers en dansklassiekers. Daarnaast laakt de groep Mai Tai haar comeback in Antonius. Het zalen- ntrum aan de Lange Mare 43 gaat om 21.00 uur open. Via te- foonnummer 071-313118 is informatie te krijgen over de voor- irkoopadressen. abaret in SplotsZ ielofarendsveen Cabaretier Robert Brouwer treedt vrijdag 2 ptember op in SplotsZ in Roelofarendsveen. Hij is de eerste reeks van conferenciers die het jongerencentrum aandoen. In uark, de opvolger van zijn programma Yoghurt, heeft Brouwer onder meer over de doosjes van Tupperware, langharige we- s, hoe lang een mens houdbaar blijft in de diepvries en een leurtocht naar brillen. De cabaretier begint om 21.00 uur in het ngerencentrum aan het Sportpad 25. 'heaterabonnement voor twijfelaars phena die om wat voor reden dan ook nog geen kaarten hebben ireserveerd. De series zijn verdeeld over toneel, muziektheater, incerten, cabaret, dans of een mix van deze voorstellingen. In zogenoemde blauwe folder die eind van deze maand huis- in-huis wordt verspreid, staat een toelichting op de series. De -arrochure is ook te verkijgen bij het Parktheater, boekwinkels en bibiotheek. oncert Youssou 'N Dour foECHT» Youssou 'N Dour geeft op woensdag 12 oktober een inmalig concert in muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. De enegalees zingt al vanaf zijn twaalfde jaar. Hij maakt volstrekt gen muziek door traditionele ritmes uit zijn land te mengen iet Westerse popmuziek. De voorverkoop begint zaterdag 27 h ïgustus op de bekende adressen. )ud en nieuw Hazerswoude [Verswoude-dorp» Foto's, prentbriefkaarten en curiosa van Ha- irswoude vroeger en nu zijn morgenavond en zaterdag te zien -n hyfdens de Jaarmarkt in de voorkamers van Dorpsstraat 74. Op ze mini-tentoonstelling zijn ook collages.en olieverfschilderij- te bezichtigen van Ellen Windhorst. De expositie is ook zater- igavond te bezoeken. lo.vjVerk Frans de Wit in kasteeltuin emstepe Beelden van Leidenaar Frans de Wit, Bart Kelholt, erbert Nouwens en Lon Pennock zijn vanaf 4 september te en in de tuin van Het Oude Slot in Heemstede. Onder de titel inale' tonen de kunstenaars hun reactie op het unieke land- :hap. Allevier werken ze met metaal. In de expositieruimte van let Oude Slot is tot 28 oktober 'Prelude' te zien waar de bëeld- Jöüwers hun ideeëen, schetsen en inspiratiebronnen presente- De beelden in de tuin zijn dagelijks te bezichtigen tot 15 11995. De binnententoonstelling Prelude geopend van insdag tot en met zondag van 14.00 uur tot 17.00 uur. Rocktrio Sebadoh zaterdag op Lowlands Festival Drie muzikanten staan voorovergebogen in een Hilver- sumse radio-studio. De jetlag is nog van hun gezicht te lezen. Twee van hen, Lou Barlow en Jason Loewenstein, rammelen op een gitaar en een bas. De derde, Bob Fay, hamert op de drums. En dan, na een wat chaotisch intro, ontstijgt er plots een prachtig liedje aan het rommelige rockgeluid. Een Sebadoh-liedje. hilversum peter bruyn Deze week verschijnt 'Bakesale', het inmiddels zesde album Van het trio Sebadoh uit Boston. Een plaat die een heerlijke non chalante sfeer ademt, al bena drukt Barlow dat er bij het com poneren en opnemen geen sprake van nonchalance was. Maar zo klinkt Sebadoh nu een maal. Bloedmooie liedjes met akoestische gitaar worden afge wisseld met felle, soms zelfs he meltergend agressieve elektri sche rockers. Met name Barlow schijnt de liedjes zo uit z'n mouw te schudden, want behal ve de nieuwe Sebadoh-cd ver schenen er van hem de afgelo pen weken ook nog twee solo albums en een duo-plaat met ene John Davis, onder de groepsnaam The Folk Implo- „Het gebeurt gewoon zo", re ageert de bebrilde zanger/gita rist. ,,lk had gewoon veel songs. Kijk, ik ben muzikant. Ik ben al tijd bezig met muziek maken. Vijf maanden per jaar ben ik in tensief met Sebadoh bezig. Dus hou ik nog zeven maanden over, die ik aan andere muzika le projecten besteed. En die an dere projecten vind ik soms zo geslaagd, dat ik ze ook op de plaat wil zetten. Ik niet alleen trouwens, want platenmaat schappijen vragen of ze het uit mogen brengen. Er zijn blijk baar mensen die het willen ko pen. En daar ben ik natuurlijk gelukkig mee." Symfonieën Ooit, in de tweede helft van de jaren tachtig, speelde Barlow bas bij de invloedrijke Ameri kaanse gitaarrockband Dino saur Jr. Inmiddels is Barlows ei gen band Sebadoh een groep met een vergelijkbare inspire rende uitstraling geworden. Se badoh toont aan dat sterke lied jes en een bruisende uitvoering daarvan belangrijker is dan in drukwekkende opname-bud getten. Maar om zijn platen te be schouwen als een soort muzika le schetsboeken, dat gaat Bar low toch echt te ver. „Mijn songs zijn geen schetsen", rea geert hij met een bedenkelijke blik. Verontwaardigd bijna. „Ik vind ze vrij compleet. In mijn oren klinken ze bijna als symfo nieën. Ik werk heel lang aan m'n songs. Ik moet ze vaak echt uit me trekken. Dat het schets matig overkomt is volgens mij alleen omdat de mensen tegen woordig zo aan een bepaalde 'sound' gewend zijn. Een geluid dat met dure apparatuur gecre- eerd wordt. Mensen denken dat je alleen op die manier perfecte platen kunt maken. Maar ze vergeten dat al die 'perfecte' platen uit de jaren vijftig en zes tig ook met hele simpele spul len zijn opgenomen. Tot The Beatles aan toe." Geuzennaam Hij vindt het niet erg als zijn muziek 'lo-fi' wordt genoemd. Barlow ziet het juist als een geu- zijn Sebadoh niet in een zeer rijke traditie van rockgroepen die dezelfde principes geheiligd hebben? Velvet Underground, Sonic Youth, Pavement, Dead Moon. Niet moeilijk doen, ge woon mooie liedjes maken. Dat klinkt eenvoudig, maar waarom slaagt Sebadoh er dan wel in die noodzakelijke magie uit te stralen en zoveel op pa pier vergelijkbare rockbands niet? „Ach, je vraagt de nachte gaal ook niet waarom hij zo mooi zingt of de fuut waar hij die parmantige kuif vandaan heeft." Het rocktrio Sebadoh is aan staande zaterdag te zien op het Lowlands Festival in de Flevo- polder en later dit jaar volgt nog een clubtournee. Bandleider Lou Barlow: „Ik ben altijd bezig met muziek maken.' FOTO CPD/ROY TEE CONCERTEN Opera in Ahoy' gaat naar het buitenland. De nieuwe produktie Carmen, 25 januari in première in Ahoy' voor vier of wellicht zes voorstellingen, staat twee maanden later in Barcelona. Decor, regie, geluid, licht en enkele solisten gaan mee naar de. Spaanse stad. Orkest, koren en de voor naamste solisten worden Spaans. Producent Peter Kroone en Ahoy -di- recteur Willem Schipper zijn bijzonder trots op de 'internationalisering van hun concept'. Kroone praat zelfs over belang stelling van de Wiener Stadthalle en van theater Bercy in Parijs voor de Rotter damse uitvoering van Bizet's Carmen. „Wie weet gaan we daarna naar andere continenten," droomt hij. Carmen in AJioy' wordt weer een voor stelling waarbij de hele arena als toneel wordt gebruikt, zodat het publiek vanaf alle zitplaatsen een goed zicht heeft op het spektakel. Het decor bestaat uit de nagebouwde stadspoort en de arena van het Sevilla rond 1830. Het is gebouwd op basis van de tekeningen van Gustave Doré uit die tijd. Het is de bedoeling dat het maximaal 6000-koppig publiek al bij binnenkomst in Ahoy' onmiddellijk in de Spaanse sfeer van anderhalve eeuw gele den komt. Peter Kroone: „We maken een realisti sche voorstelling, geen folkloristische. We streven naar versobering, om zo de psychologie achter het drama van Car men voor voren te brengen. Het publiek moet zich gegrepen voelen door het ver haal. Carmen in Ahoy moet zo realistisch mogelijk overkomen bij het publiek. De hoofdrolspelers moeten mensen worden van vlees en bloed." De enige Nederlandse solist is de bas Pieter van den Berg. Andere solisten: mezzosporaan Pamela Pantos, tenor Corneliu Murgu, sopraan Fiamma Izzo D'Amico en bariton Claudio Otelli. Het orkest is de Wiirttembergische Philhar monic uit Reutlingen met de vaste diri gent Roberto Paternostro. Regisseur is Bernard Broca. Het vaste Opera in Ahoy'-koor van 120 stemmen doet uiteraard ook mee. Het kinderkoor van 40 stemmen wordt sa mengesteld uit het Rotterdams Jongens koor en het Haags Kinderkoor. De kaar ten voor Carmen kosten tussen de 45 en 145 gulden. Op 14 september begint de voorverkoop. |deze rubriek komen al of niet bekende treekgenoten aan het - oord die, hetzij direct, hu|pkzij zijdelings met kunst De j en cultuur te maken ben. Ze praten over een hij] kunstvoorwerp, een nstuiting waaraan ze bijzondere waarde :hten. Van de snuifdoos van oma tot het ijsgedraaide muziekstuk i alles wat daar tussen zit. 5- 'andaag spreekt Aad van er Luit, ambtenaar sport Jo A'~ recreatie van de 13-13 gemeente Leiden en naaJorganisator van onder jeer de Lakenfeesten, de 1da| ikenbootraces, City Run, )ortcafé, de Sportmarkt, 1 °0, et Countryfestival en de '•00' 30 aprilfeesten, zijn ewondering uit voor een jr.. di beeld van Chinees 1gge,houtwerk. ,,Ikben een ne sloeber vergeleken bij 36, Ca die houtsnijder." 16.01 Ik heb iets met het oosten. Misschien komt het omdat ik sportman ben. Ik ben ooit judo- ipioen van Nederland 'eest. Ik heb er les in ^even. Ook in jiu jutsi. sschien verklaart dat de liteit met het oosten. Ik ben verse keren in Hong Kong, ia di Igapore en Indonesië weest. Daar heb ik ook •6240|itsnijwerk vandaan. Twee 00 ir geleden ben ik naar China Weest. Een heel contrastrijk ld en daar ben ik heel erg zo 4)r getroffen, ft 4s!ern bii voorbeeld ffkloosheid. Dat hebben ze ar niet. Heb je geen baan, 13.ft vinden ze altijd wel een pr tegels om te vegen. Op een i5pstonb 'k bee' verbaasd te Ken naar die duizenden >6030pers die daar over straat an. Dat zwerft uit als een ppel zwaluwen zonder elkaar g- taken. Zo raakta ik in contact it één van die vele dag patvegers. ïad een gesprek met die n. Nou ja, gesprek. Alles wat blauw uniform en je rondloopt, kan alleen 'yes' idden 'no' zeggen. Dus we praatten it handen en voeten. Later 17.0<S Kunstenaars refereren aan Hollandse tuin beeldende kunst kreeg ik een tolk dus dat sprak stukken gemakkelijker. Ik ben bij die man thuis geweest. Terwijl hij overdag de stoep veegde, maakte hij 's avonds het prachtigste houtsnijwerk. Zelf kan ik niet eens tekenen dus heb ik grote bewondering voor mensen die wel iets kunnen. In vergelijking met die houtsnijder voel ik me een arme sloeber. Dit beeld is gemaakt van bamboe. Dat is een heel splinterig soort hout. En het is hol van binnen. De houtsnijders zoeken maanden naar de juiste stengel. Deze hier wordt aan de bovenkant dunner. En er moeten knoesten inzitten om al die mannetjes uit te snijden. De voorstelling, het verhaal hebben de houtsnijders al maanden in hun hoofd voordat ze de juiste stengel vinden. Dit beeld vertelt over alle onderdelen van het Chinese leven. Het leuke en het slechte. Hier heb je het sombere dat uitdrukt dat alles je niet komt aanwaaien. Wijsheid, muziek, het bewerken van de aarde: alles vind je erin terug. Al die onderdelen worden uitgedrukt door oude mannen. Dat zie je aan de kale koppen en de baardjes. Chinezen vinden dat oude mensen levenswijsheid hebben. Vrouwen zijn niet te vinden op dit beeld. Die spelen in China geen rol. Ze zijn alleen goed voor het nageslacht. Dit is nog met de hand gesneden. Maar ik ben bang dat ze straks alleen nog maar machinaal Boeddha's produceren. Omdat ze denken dat de toeristen dat willen. Dat betekent een soort cultuurverlies. Of er blijven een paar ambachtslieden over die beelden maken voor alleen de heel rijke toeristen. Wie het geld niet heeft kan niets meer kopen. Dus ook de Chinezen zelf niet. Dan gaan dit soort mooie dingen ook voor de eigen mens» verloren. tekst letty stam toonstelling. Te zien: t/m 25/9, za. 12-17 uur. do. 19-21 uur, Centrum Beeldende Kunst. Hooglandse Kerkgracht In het kader van de beeldende kunstmanifestatie 'De Holland se Tuin' is in het Centrum Beel dende Kunst een groepsexposi- tie te zien van acht kunstenaars die in hun werk refereren aan de tuin in overdrachtelijke zin. De werken zijn niet ontstaan in relatie tot het opgegeven thema, dit in tegenstelling tot de instal laties van de kunstmanifestatie die specifiek voor de lokatie zijn ontworpen (speeltuin, weten schappelijke tuin, botanische tuin, volkstuin, dierentuin, landschappelijke tuin). In het CBK wordt 'de tuin' bijvoor beeld gezien als 'Tuin der lus ten', als begraafplaats of als ul tieme plaats voor meditatie. Bij het werk van Pim Voorne man is de overdrachtelijke zin van het begrip 'De Tuin' bijzon der eigentijds. Dit werk is wel speciaal voor de expositie ge maakt. Het beeld refereert aan de Nederlandse tuin- en barbe quecultuur van nu. Het materi aal dat hij gebruikt bestaat uit grindtegels die je in een wille keurig tuincentrum kan kopen. Veel mensen gebruiken dit soort tegels om een modern ogende tuin te realiseren. Voor neman heeft zijn grindtegels in een strak patroon geordend, zoals in veel tuinen is te zien. Ieder stuk groen van de natuur, dat nou juist een tuin tot een tuin maakt, is geëlimineerd. Voorneman verwijst met zijn installatie niet alleen direct naar de tuinen, maar tevens houdt de achterliggende metafoor een uitspraak in over zijn opvattin gen over de hedendaagse tuin- cultuur in Nederland. Het schilderij van Peter Wil- lemse heeft een universele beeldtaal. Je ziet een paradijslijk dal waar groene bomen in een zacht zonlicht zijn afgebeeld. Het is het soort dal waar je graag enkele dagen doorbrengt. Het is er stil, verlaten en door drenkt van romantiek. Hij schil dert op realistische wijze. Dit werk is tevens surrealistisch te noemen. In en boven het dal zweven verschillende objecten (een televisie, een boodschap- penkarretje, een luie stoel) die ogenschijnlijk niets met de voorstelling te maken hebben. Totdat je de woorden leest die sierlijk in de hemel van de af beelding zijn geschilderd: 'Dal der begeerte'. In dit dal combi neert hij de lusten van de mens (consumeren) met een paradijs- lijk vergezicht. Zijn metafoor verwijst niet alleen naar de sim plistische lustgevoelens (con sumptie) van de mens maar ook naar de diepere emoties (de be hoefte aan romantiek). De tentoonstelling laat verder werk zien waarin weer op ge heel andere wijze 'de tuin' over drachtelijk naar voren komt. Zo is in het erk van Cock Sjardijn een spirituele dimensie aanwe zig. En bij de beelden van Willy Looyen de relatie tussen de mens en de natuur. Iedere kun stenaar geeft op geheel indivi duele wijze uiting aan het the ma 'De Hollandse Tuin'. Inte ressant is dan ook vooral de di versiteit en de wel zeer uiteen lopende uitspraken die worden gedaan. LEIDEN HOOGLANDSE KERK Zaterdag 27 augustus Orgelconcert door Matteo li Urker Mannenkoor Hallelujah met het Trio Zwart; Jan Q. Zwart, dirigent, Willem Hendrik Zwart, orgel, Ever- hard Zwart, piano, 20.00 uur. Dinsdag 30 augustus Orgelconcert door Paul Kieviet en Cees van der Poel, 20.00 uur. Woensdag 31 augustus Concert door het Leiderdorps kamer koor olv W. van Meeuwen, Rijk Jan sen orgel, werken van Duruflé, 20.00 Donderdag 1 september Orgelconcert door Petra Veenswijk en ■Willem Cevaal. 20.00 uur. KATWIJK NIEUWE KERK Vrijdag 26 augustus Orgelconcert door Sander van Ma rion, werken van Buxtehude, Seixas, Boëllman en Van Marion, 20.15 uur. WASSENAAR DORPSKERK Zaterdag 27 augustus Orgelconcert door Jan van Biezen; werken van Bach, 15.30 uur DEN HAAG DR. ANTON PHILIPSZAAL Zaterdag 27 augustus Residentie Orkest olv Simon Bain- bridge, solisten Pauline Oostenrijk, hobo. Ab Vos, klarinet, 20.15 uur. PAARD Donderdag 1 september Cosmic Psychos en F.F.F.B. (Aus/NL), 21.00 uur. AMSTERDAM CONCERTGEBOUW Vrijdag 26 augustus Rotterdams Philharmonisch Orkest olv Richard Dufallo mmv Augustin Dumay, viool; werken van Pijper, Fau- Het Gelders Orkest olv Roberto Benzi, solist Enrico Pace, piano; werken van Debussy, Rachmaninow, Lisiten Stravinsky, 20.15 uur. Maandag 29 augustus I Fiamminghi olv Rudolf Werthen, so liste France Springuel, violoncel; wer ken van Rossini, Wagner, Tsjaikowsky en Beethoven, 20.15 uur. Dinsdag 30 augustus European Community Youth 0r- Wha Chung, viool; v en Mahler, 20,15 uur PARADISO Vrijdag 26 augustus Arrested Development, 22.00 uur: VIP club, 00.00 uur. Zondag 28 augustus Gangstarr, Jeru the Damaja, MC Mel- l'O', 21.00 uur. Maandag 29 augustus IceCube. voorprogramma: Gravedig- gaz, 22.00 uur. Woensdag 31 augustus «l'ge THEATERS DEN HAAG APPELTHEATER t/m za 24/9 (beh zo/ma/di), 20.15 uur: Toneelgroep De Appel; 'True West'. CIRCUSTHEATER dag (beh ma), 20.00 u foto hielco K AMSTERDAM CARRÉ t/m 25/9 (beh ma). 20.15 uur, i 14.00 uur: Musical 'Cyrano'. THEATER BELLEVUE t/m za 3/9 (beh zo/ma), 20.30 u 'Romeo Julia' door drie gro Gestolen Picasso weer terecht brussel anp De Belgische politie heeft een schilderij van Pica opgespoord dal vorig jaar was gestolen uit het Museum voor moderne kunst Stockholm. Drie Zweden die het doek 'De vrouw met de zwarte ogen' wilden verko pen, zijn gearresteerd. Vol gens een woordvoerder de politie getipt door i kenner die het schilderij kreeg aangeboden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17