Veel belangstelling voor Summer Jazz parte afspraken er kunstinstelling Festival van het ongespeelde stuk Cultuur Kunst Kunst voor Amnesty Voordwijks Oasefestival: 'Is dit een warming-up?' Pele en dEUS sterk op Waterpop Parkpop domper voor Earring maar triomf voor 2 Unlimited ANDAG 22 AUGUSTUS 1994 Oéo Dankert speelt Anne Frank ptERDAMIn de nieuwe theaterproduktie van 'Het Dagboek ensdajiAnrieFrank' speelt Cléo Dankert de hoofdrol. De afgelopen ging s®anden hebben ruim 200 kandidaten audities gedaan. De 22- ige Dankert werd uitverkoren. De produktie gaat op 21 janua- de Koninklijke Schouwburg in Den Haag in première. Dan- groeide op in Edam. Het afgelopen jaar bezocht zij de Thea- -ormingsklas in Amsterdam. 'Het Dagboek van Anne Frank', de partk verhaal van een ondergedoken joods gezin tijdens de Twee- jWereldoorlog, is de eerste grote theaterproduktie waaraan 9.30 uipkert meewerkt. Margot, de zus van Anne, wordt in de door la Brokmann geregisseerde voorstelling gespeeld door Isabel frnino. De rollen van de ouders Otto en Edith Frank zijn voor judewijn de Groot en losée Ruiter. tot 211 Dolf Henkes in Kunsthal 30-19 rERPAMDe Kunsthal in Rotterdam toont van 1 oktober t/m lovember werken op papier van Dolf Henkes (1903-1989). is het eerste overzicht van dit deel van het oeuvre van deze Kilder. De expositie is een keuze uit de nalatenschap van Hen- 6, ondergebracht bij de Rijksdienst Beeldende Kunst, aange- 6d met werk van enkele particulieren. Ook in de Kunsthal is, Klatiaf dezelfde datum, 'Het Hollands Interieur' te bezichtigen, tentoonstelling biedt een kans om in vele huiskamers een cje te nemen. Aan de hand van ruim 100 foto's laat de Am- 5-15.irdamse fotograaf Theo Baart zien hoe in Nederland de woon- igeving wordt ingericht. Een deel van de serie verscheen eer- dit jaar wekelijks in NRC Handelsblad. Deze presentatie 4 december. xpositie Gugging-collectie 'lle Voor het eerst in Nederland is binnenkort de beroemde jgging-collectie te zien, een serie schilderijen gemaakt door 17.00jtiënten uit het psychiatrische ziekenhuis Maria Gugging bij inen. De 73 werken worden vanaf 14 oktober geëxposeerd in it nieuwe Zwolse museum voor 'outsider'-kunst De Stadshof. "pGugging-kunstenaars maken deel uit van het Haus der instler, in 1981 opgericht door professor Leo Navratil. Zijn -lel was om artistiek begaafde patiënten van het psychiatrische Ikenhuis een goede werkplek te verschaffen. Naast het werk fi twaalf Gugging-kunstenaars is in De Stadshof vanaf de ope- ng ook de vaste collectie te bezichtigen. De Stadshof is het eer- museum voor naïeve en outsider kunst in Nederland. De ijeningsexpositie duurt tot 18 december. De Vicio Nova band in de Doezastraat. foto dick hocewoninc Hartlel Spijkerjasjes en houthakkershemden die heen en weer wiegen op de muziek van de keurig in jacquet gestoken muzikanten van de Landesbergen Big Band. Mensen die 364 dagen per jaar niet in de kroeg komen maar nu wel een pilsje drinken op de vensterbank van café 't Keizertje. Verstoppertje spelende kinderen die normaal gesproken al lang in bed hadden gelegen. Summer Jazz bracht za terdagavond de mensen massaal op de been. leiden letty stam 1haag» ministerie van WVC moet podiumkunstinstelling af- •ken welk percentage aan ei- l800-1| inkomsten het moet verdie- Dat schrijft de Raad voor 5 2i£unst in een advies aan de lister naar aanleiding van rapport-Berenschot over de procent-eigen-inkomsten- tregel. dat rapport van december jaar stelde het onder- en adviesbureau dat de ibsidieerde podiumkunstin- 3kl6 i|nSen 'n staat zijn om 15 *ent aan eigen inkomsten te /erven. Theatergezelschap zouden daarmee anderhalf do toen gulden aan eigen in- uitde 8.451* komsten extra verdienen. Wel erkende Berenschot dat het voor zeventien instellingen on mogelijk zou zijn aan de norm te voldoen. Voor hen zou een algemene uitzondering moeten gelden. De Raad voor de Kunst vindt het streefgetal van 15 procent aan eigen inkomsten niet onre delijk, maar meent dat er geen algemeen geldende uitzonde ring dient te komen. Per instel ling moet een aparte minimum eigen-inkomstenaandeel wor den afgesproken, rekening hou dend met tegenvallende on voorziene omstandigheden. Als instellingen zich niet aan hun afspraak houden kan de over heid de subsidie korten. Jong, oud en alles wat daar tus sen zit, liep heen en weer van het ene naar het andere podi um. Het was dan ook bijna het ideale flaneerweer. Een tikje fris maar daar hadden de meesten rekening mee gehouden. Keurig opgedoft, iets minder sjiek en soms nog rood van de douche, kuierden de mensen langs de terrassen van de kroegen. Kij ken en bekeken worden. De muzikanten boffen. Het publiek is heel vriendelijk en klapt en thousiast bij elk nummer. De Vicio Novo Band heeft het grootste podium. Wel is de met verf bespatte keukentrap net iets te kort. Met een reuzen sprong moet de band de trailer opklimmen. Terwijl de muzi kanten een swingend nummer inzetten, staat de zangeres aan de overkant van de straat de soundcheck te doen. De uitste kend spelende saxofonist moet ietsje dimmen terwijl de pianis te juist de volumeknop nog een slag hoger moet zetten. Binnen in de pizzeria gaat het geroezemoes en het gekletter van het bestek gewoon door. Al leen een meisje rent van tafeltje en begint op straat te dansen. Twee mannen verlaten het res taurant. Hun vrouwelijk gezel schap bestelt nog een toetje. Even later komen ze weer langs en gebaren door het raam dat ze verderop gaan kijken. 'Zui pen zeker' maken de vrouwen ook non-verbaal duidelijk. Aanstekelijk De blueszangeres bij de Tregter heeft het publiek tegen half tien al aan het swingen. Zelfs de eer ste aansteker brandt al. Alleen het meezingen gaat nog niet van een leien dakje. De band trekt zo veel belangstelling dat mensen tot op de Witte Singel staan. Auto's moeten slalom- mend hun weg zoeken. Een niet dew den» Schilderijen, etsen, foto's en sculpturen van "ngg1im dertig Leidse kunstenaars zijn een week lang zien in galerie De Burcht in Leiden. De tentoon- elling, onder de titel 'Artistieke vrijheid voor Am- sty', is een initiatief van de Leidse afdeling van ïze vereniging van mensenrechtenbehartigers. De toonde werken gaan aanstaande zondag onder 17.0 in, Embryo, Paint the City Red, Beer -jnn Act Gezien 20/8, Lange- 'elderslag, Noordwijk. de hamer waarbij de bekende Jan Pieter Glerum als veilingmeester optreedt. De opbrengst gaat naar Amnesty. De expositie is dagelijks te bezichtigen tussen 15.00 uur en 19.00 uur aan de Burgsteeg 14. Zaterdag is de galerie geopend van 10.00 uur tot 18.00 uur. foto hielco kuipers amsterdam anp De Stichting Schrijverstoneel, opgericht om het Nederlands toneel 'op te krikken' met nieu we Nederlandse stukken, houdt komend najaar het Festival van het ongespeelde stuk. Professio nele acteurs lezen tien toneel stukken voor op zondagen in november en december in thea ter Bellevue in Amsterdam. Het beste toneelstuk krijgt de Media Max Prijs ter waarde van 10.000 gulden. De Stichting zal ook haar best doen het stuk op de planken te krijgen. Welke ac teurs de tien stukken gaan voor lezen is nog niet bepaald. Acteur en dramaschrijver Edwin de Vries, die de Stichting Schrijverstoneel samen met Haye van der Heyden en thea terproducent Gislebert Thierens oprichtte, wil nog niet zeggen welke tien stukken zijn uitgeko- sentator Giel de Banjo had aterdag bij het tweede Oase- lival op podium 1 zichtbaar zier in. „De wegen naar Lan- Jelderslag zijn al bijna ver- 16 0 pt", riep hij het publiek la id toe. „We maken er hier maar een klein Woodstock- iijnvan." mo Bos van de Stichting Promotie Bollenstreek en i van de organisatoren van festival vertelt dat er bij de j603<Bctie van de bands vooral ge- :en wordt naar kwaliteit. iar bij de eerste bands, Kop if uit Bennebroek en MS DOS Katwijk, wordt soms pijnlijk idelijk dat popmuziek live tolken iets anders is als spe- voor een aantal vrienden >r de open haard. Naast me [t iemand in een overduide- 19.: e grunge-look gekleed: „Is dit i een warming-up of zijn ze it aan het spelen?" let zichtbare plezier tijdens De Noordwijkse formatie Changing Colours aan het werk op het Oase Festival. foto dick hogewoning het spelen vergoedt echter veel. Winnaar van vorig jaar Behind the Sofa - dit jaar is het wed strijdelement gelukkig ge schrapt - gaat aan de zijkant van het podium nog even met een kolossale beker op de foto tijdens het optreden van de Noordwijkse formatie Changing Colours. 's Middags overtuigt eigenlijk alleen het optreden van Pink Moon. Deze band is een project van de gebroeders Kuijt uit Kat wijk. De formatie speelt een hechte heavyset, met uitermate verzorgd gitaar- en zangwerk. Waar andere bands covers spe len en soms hopeloos de mist ingaan, zet Pink Moon een zeer degelijke Angel of Harlem van U2 neer. Eerste doel van de Stichting Pop Promotie Bollenstreek is het oprichten van een podium cyclus. Popbands komen nu eenmaal moeilijk aan optredens en een beetje hulp is zeker voor de regionale bands niet gek. Door het grote aantal optredens zaterdag - een slordige 20 bands - lijkt het dat het talent volop aanwezig is in de Bollenstreek. Dat is echter schijn. Een flink aantal bands, waar onder Puur uit Lisse en Soilent Green uit Noordwijk waren be zig met één van hun eerste op tredens. Hoewel het amateuris me ook enige charme heeft, de Soilent Green-zanger had onte genzeggelijk zeer goed naar de optredens van Tragically Hip zanger Gordon Downie gekeken en deed zijn perfomance tref fend na, was er in de middag uren weinig te merken van de kwaliteitsselectie van de organi satie. Binnen de wildgroei aan popfestivals in ons land onderscheidt Waterpop zich al jaren en deed dat afgelopen zaterdag wederom. Niet alleen de loka- tie en de sfeer van het festival in het rustieke, te gen de schouder van Den Haag leunende dorp Wateringen zijn uniek, maar evenzeer de pro grammering. De veilige formule van Nederlandse toppers, gegarandeerd goede amerikaanse acts en modieuze stromingen, probeert men te vermij den. Zo zagen de vijfentwintigduizend bezoekers die afgelopen zaterdag naar het dorp met de pit toreske molen kwamen een programma dat voor een belangrijk deel in het teken stond van de he dendaagse Britse rock. In Engeland wordt door de invloedrijke popbladen de één na de andere be ginnen de popgroep de hemel en vervolgens het graf in geprezen als de 'nieuwe Beatles' of de 'Sto nes van de jaren negentig'. Het levert vaak één of twee joekels van hits op, waarna de betreffende bands weer even snel in de vergetelheid raken om plaats te maken voor de volgende 'hype'. Aan gene zijde van de Noordzee verafgode groepen als Suede, Soupdragons, etcetera, halen bij ons niet eens de tipparade en zijn ook nauwe lijks live te zien. En dan staan er op Watertpop opeens drie van die trendy Britse bands. Alsof het een vergelijkende warentest betreft. Nou, dan kan The Verve direct achter de ver nieuwde Omo aan, de vuilnisbak in. Veel zweve rig en psychedelisch gegalm, waarbij de geprojec teerde dia's en de intrigerende zanger Richard As- hcroft de aandacht moeten vasthouden. Een band die zwaar leunt op pose en maniertjes en dat geldt evenzeer voor de afsluiter, Inspiral Carpets. Het overtuigendst bleek de naar de Braziliaanse stervoetballer vernoemde groep Pele uit Liver pool. Sterke songs in de traditie van Dexy's Mid night Runners en The Waterboys met een hoofd rol voor viool en orgel. Van de Nederlandse groepen bleek de meiden band Los Chicas del Rock onderhoudend, The Scene bezield als altijd en The Blue Man Can op merkelijk sterk. Deze band rond één van de best bewaarde geheimen van de Nederlandse rockmu ziek, zanger/songschrijver Maarten Veldhuis, speelt tijdloze karaktervolle rock waarbij alleen het gebrek aan podiumallure de grote doorbraak inde weg staat. De verrassing van Waterpop zat echter in de Belgische bijdragen. Twee bands die beide de Vel vet Underground als overduidelijke bron van in spiratie hebben. Het kleinschalige trio Nemo speelt eigenwijze korte liedjes met onverwachte wendingen. En het Antwerpse dEUS zet alle mu zikale conventies overboord en combineert pop met gierende noise. Muziek die soms neigt naar chaos, maar zo goed in elkaar zit, dat het nooit chaos wordt. Breekbaar en verpletterend tegelijk. En dat is waar de stap van pop naar kunst met de grote 'K' gemaakt wordt. bepaald veilige s dereen neemt het gemoedelijk op. Het jazzgehalte van sommige bands is ver te zoeken. Purple Item bij Pardoeza speelt swin gende, stampende funk. Met zijn zevenen staan de muzikan ten op een piepklein podium. Als de gitarist een kwartslag draait, ligt de keyboardspeler bijna knock out. Die beperkte bewegingsvrijheid doet niet af aan het enthousiasme van de band. Ze brengen hun muziek zo aanstekelijk dat iedereen staat te swingen. Jonge honden De 'huisband', de Willick Squa re Jazz Band, bij 't Keizertje speelt dixieland volgens het programma dat overal op de terrastafeltjes ligt. Een genre waar je toch al gauw vijftigers met grote grijze walrussnorren bij denkt. Op het podium staat echter een club jonge honden datie met verve een loflied zingt op dixieland. Geen bop, geen blues want dat kun na je tach tigste ook nog. Het zeer ge mengde publiek hoort het met een grote grijns aan. Dat is de grote charme van Summer Jazz. Voor één avond staan liefheb bers en jazzhaters samen een biertje te drinken. zen. Werk Edward Montie, Froukje Fokke- ma, Tom Vorstenbosch en Haye van der Heyden zit er in ieder geval bij. Een aantal toneelstuk ken is in opdracht van de Stich ting Schrijverstoneel geschre ven, maar er zijn er ook scripts bij die nooit eerder zijn ge speeld. De Stichting Schrijverstoneel ontstond ongeveer een jaar ge leden. De Vries: „We merkten dat goede toneelschrijvers de moed een beetje hebben opge geven. Als ze een stuk schrijven en opsturen naar een toneelge zelschap, verdwijnt het daar vaak in een la." Dat toneelge zelschappen vaak roepen dat ze wél Nederlands werk spelen, overtuigt hem niet. „In de prak tijk gebeurt het toch niet vaak." Het Festival van het ongespeel de stuk, heeft plaats op 6, 13, 20 en 27 november en 4 december. Angelique Kidjo, Tina Turners nichtje uit Benin, waar zoveel aanstekelijke pit in zit. foto gpd/rob verhorst Zo gesmeerd als vorig jaar het dertiende Parkpopfestival ver liep, zoveel strubbelingen kende gisteren aflevering veertien. Eén geluk: de ongeveer 450.000 be zoekers in het Haagse Zuider park merkten slechts weinig van de onvoorziene organisatori sche problemen. De grootste domper, het uitvallen van Gol den Earring wegens ziekte van zanger-gitarist George Kooij- ■mans kon evenwel niet worden gemaskeerd. Tegenover deze en andere tegenvallers stond na tuurlijk de amper nog verwach te medewerking van de weergo den. Dankzij de magistraal stra lende zon verkeerde iedereen bij voorbaat al in de gewenste sfeer. Het afgelasten van de 'stekkerloze' sessie van de Ear ring werd gecompenseerd met een optreden van The Scene, die door programmeur John van Vueren op het laatste nip pertje bij elkaar kon worden ge trommeld. „Zaterdagnacht, toen bleek dat George echt rust zou moeten nemen, hebben we de knoop doorgehakt en The Scene benaderd", aldus Van Van Vueren, ook manager van de Amsterdamse rockband en daarom goed op de hoogte van het reilen en zeilen van zanger Thé Lau en de zijnen. Voor Golden Earring beteken de het niet doorgaan van de thuiswedstrijd - de tweede in dit verband na 1987 - een enorme strop. Het onverwoestbare vete- ranenkwartet had op Parkpop z'n nieuwe single Hold me Now' willen presenteren en meteen een videospecial willen opnemen. „Dan maar volgend jaar", riep Cesar Zuiderwijk ge laten. „Het is pas de tweede keer in ruim 25 jaar dat ons zo iets overkomt, dus zo'n risico groep zijn wij nou ook weer niet." Volgens hem zal George Kooijmans, geveld door een ontsteking aan zijn luchtwegen, over een kleine week weer het ventje kunnen zijn. Knelpunt Zuiderwijk had eigenlijk zo bij Angelique Kidjo kunnen inval len, want de slagwerker van de Afrikaanse funkdiva moest spe len met een stel gescheurde en kelbanden. Wie niet uit de zie kenboeg kwam was Rickey Ja mes, de tweede gitarist van de Manie Street Preacher. Dan maar zonder, dachten z'n colle ga's, die zich vol overgave als trio presenteerden. Een knelpunt (in feite een he leboel) dat nog net kon worden verholpen diende zich aan tij dens de set van 2 Unlimited. Meer dan ooit tevoren in de Parkpop-geschiedenis dreigden de dranghekken het te begeven toen 'Nederlands meest succes volle hipact aller tijden (aankondiging van presentator Jan Rot) haar pakkende tech- nohouse uit de boxen liet den deren. Alleen de directe con frontatie met hun idolen Anita Doth en Ray Slijngaard bleek voldoende om menige tiener z'n hoofd te doen verliezen en de EHBO veel overwerk te be zorgen. Uit 't oogpunt van pu- blieksverjonging was 2 Unlimi ted een uitstekende keus. Qua artistieke presentatie kwam het wereldvermaarde duo, aange vuld met enkele dansers, helaas niet tot verrassend stuntwerk. Zodoende schaarde het mate loos populaire koppel - ook backstage goed voor een gewel dige samenloop - zich in de rij bij de meeste andere van de in totaal twaalf acts. Want dege lijkheid voor alles was het de vies van zowel de 'openers' Chris Daniels The Kings (podium 1) en Mau Mau (podi um 2) als van de 'afsluiters' Ste ve Lukather (podium 1) en King Sunny Ade (podium 2). Hans Dulfer leek halverwege de dag min of meer uit, gezien z'n ver woede pogingen om de meute voor z'n speelplaats in bewe ging te krijgen, dat lukte niet echt. Hetzelfde gold voor de 'tweede' Haagse troef Urban Heroes, die met haar uitverkie zing duidelijk een voorkeursbe handeling had gekregen, als voorschotje op haar nieuwe al bum 'Inner Dream'; aardig, maar niet wereldschokkend. De dagprijs ging dan ook naar Angelique Kidjo, Tina Turners nichtje uit Benin, waar zoveel aanstekelijke pit in zit, met als goede tweede Jimmy Barnes, de Australische brulboei die vorige maand in Nijmegen als voor programma Bryan Adams veel stof tot nadenken gaf.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 11