'Rasta is een godsdienst' Kerkmensen in Rwanda ongewenste getuigen Kerk Samenleving HEINZ BOES ZATERDAG 20 AUGUSTUS 1994 HET WEER Spanningsveld Terwijl de noordelijke helft van het Europese continent de laatste da gen al een voorproefje van de nade rende herfst voorgeschoteld kreeg, bleef de zomer in het Middellandse Zeegebied helemaal intact. Sterker nog: deze gebieden maken de warmste tijd van het jaar door. Maxima van 35 graden en meer zijn er aan de orde van de dag. Het gevolg is een sterker peratuur tussen noord en zuid. De atmosfeer reageert onmiddellijk op deze grote verschillen; haar 'be leid' is er steeds op gericht even wicht te bereiken en te grote tegen stellingen ongedaan te maken. De pressies worden gevormd; de kou de en warme luchtmassa's worden met elkaar vermengd en de tempe ratuursverschillen worden veref fend. Dat proces leverde de afgelo pen week fraaie luchtgevechten op. Inmiddels is er een evenwicht be reikt en de rust in de atmosfeer keert terwg. De sterke straalstroom boven onze hoofden vermindert zijn intensiteit en geeft ruimte voor de ontwikkeling van een hogedruk- gebiedje met bijbehorende weers- verbetering. Vrijdag bleef het nog geruime tijd bewolkt tijdens de passage van een front. De onstabi liteit werkte de vorming van grote HET WEER IN EUROPA stapelwolken in de hand, buien waren minder fel en talrijk dan eerder deze week. Het kwik stokte bij 19 graden; in de vochtj lucht voelde het wat broeierig Dat tamelijk benauwde weer h den we een paar dagen, mede da een verder afzwakkende wind. D< zon komt er vandaag al wat vaker door en hét kwik klimt naar 20 ti 22 graden. Zondag ligt de hogedruk boven Centraal-Europa en met oosten- zuidoosten wind wordt het nog warmer; mogelijk al dicht bij 25 graden met aardig wat z volgende week komt de Zuid-Europese lucht heel dichtbij Voorlopig houd ik het op gematigj warm weer met de 30-gradengrei dicht bij onze zuidelijke provinc' De isothermen - lijnen van gelijk* temperatuur - worden begin vol gende week dicht opeengepakt met een verval van 15 tot 20 gra den tussen Denemarken (18 gra den) en Zuid-Frankrijk (ruirr graden). Dat leverteen hern atmosferisch spanningsveld op. maandag tekent de diverse onweerskernen in boven Frankrijk en Engeland. Een onsta' biele situatie dus, waarbij de warmte waarschijnlijk al vrij snel wordt opgeruimd. KORTWEG MI VA-actie De landelijke MIVA-actie heeft plaats in het weekeinde van 27-28 augustus. Met een brief aan de donateurs en een collecte in de rooms-ka- tholieke kerken en kapellen vraagt de organisatie aan dacht voor de vervoers- en transportproblemen in de Derde Wereld. AJ sinds 1935 bekostigt de stichting MIVA (Missie Verkeersmiddelen Aktie) fietsen, motoren, au to's en andere vervoersmid delen om het werk van mis sionaire werkers in ontwik kelingsgebieden mogelijk te maken. Voor het 'vervoers programma 1994' zijn bijna 1000 projecten opgenomen voor een totaalbedrag van circa vijf miljoen gulden. Latijnse liturgie De jongerenafdeling van de Vereniging voor Latijnse Li turgie houdt op zaterdag 24 september een 'najaarsdag' in Alphen aan den Rijn. Dat gebeurt met als thema 'Bis orat qui bene cantat', wie goed zingt bidt dubbel. Een aantal deskundigen spreekt over dit thema. De bijeen komst, die begint om 10.30 en duurt tot 16.30 uur, wordt gehouden in de Pius X-kerk en het ernaast gelegen paro chieel centrum. De deelna me is gratis. Informatie over de vereniging kan worden verkregen via het telefoon nummer 020-6418586. Islam Teleac begint morgen met de serie 'De islam en het Wes ten'. De Pakistaanse archeo loog Akbar S. Ahemd maakt hierin een reis door landen waarin de islam de belang rijkste religie is. In deze zes delige serie komen moslims uit alle delen van de wereld aan het woord. De zes televi sie-afleveringen zijn vanaf zondag 21 augustus wekelijks te zien van 22.50 tot 23.40 uur via TV 2. Het boek bij de serie kost 57,50 gulden en is te bestellen door overmaking van dit bedrag op postbank- nummer 544232, ten name van Teleac Utrecht, onder vermelding van 'De islam en het Westen'. Israël Het evangelisch-ontmoe- tingscentnim 'De Ark' in Noordwijk houdt morgen avond een thema-bijeen komst over Israël. Behalve aan de historische en actuele situatie in dit land, wordt met name aandacht besteed aan 'joden die Jezus Christus hebben ontdekt als de Messi as'. De informatie wordt ver strekt door mensen die met deze Messiaanse Joden al ja renlang contacten onderhou den: het comité 'Gemeente- nieuws uit Israël'. De bijeen komst in Noordwijk begint om 19.00 uur in het ontmoe tingscentrum aan het Pické- plein 1. Iedereen is welkom. Moker Liederen van Huub Ooster huis staan komende zondag avond centraal in het radio programma van Moker, het media-overleg van kerken in Rijnland en de Bollenstreek. De overdenking is van me vrouw Corrie Dietz uit Was senaar. Op 24 en 28 augustus zendt Moker een interview uit met pastor F. Grol uit Lis- se. De overdenking is dan opnieuw van Dietz. Moker zendt op woensdagen uit van 16.30 tot 17.00 uur en op zondagen van 19.00 tot 19.30 uur. De programma's zijn te ontvangen via de FM 105.7 en via de kabel op de FM 88. DE RECHTER Portugal: Zonnig, langs de westkust ook enkele wolkenvelden. Droog. Maxima aan zee van 25 graden aan de Costa Verde tot 30 in de Algarve. landinwaarts rond 35 graden. Zondag iets lagere temperatu- Spanje: Droog en tamelijk veel zon, aan de Golf van Biskaje ook enkele wolkenvelden. Middagtemperatuur aan de stranden on geveer 32 graden, iri het Spaanse bin nenland maxima tussen 33 en 40 gra den. Langs de Golf van Biskaje middag- temperatuur ongeveer 23 graden. Canarische Eilanden: In het noorden enkele wolkenvelden, op de zuidstranden meest zonnig. Middag- temperatuur tussen 25 en 30 graden. Tunesië: Zonnig. Maxima vlak aan zee ruim boven de 30 graden. Zuid-Frankrijk: Zonnig, zaterdag aan de Atlantische kust ook enkele wolkenvelden. Zondag bergen ook kans op een lokale onweers bui. Middagtemperatuur van 25 onge veer graden langs de westkust tot 35 plaatselijk in de Provence en Lan- Mallorca en Ibiza: Flinke zonnige perioden, ook af en toe wat bewolking. Droog. Maximumtempe ratuur ongeveer 33 graden. Droog en overwegend zonnig, in de ber gen in het uiterste noorden ook enkele wolken en zondag kans op een lokale onweersbui. Maximumtemperatuur op de meeste plaatsen tussen 28 en 33 graden. Griekenland en Kreta: Zonnig. Op de Egeïsche Zee geleidelijk weer toenemende wind. Maxima op de stranden rond 30 graden, landinwaarts enkele graden hoger. Turkije en Cyprus: Zonnig. Maximumtemperatuur op de meeste plaatsen tussen 30 en 35 gra- Duitsland: Zaterdag in het oosten eerst nog plaat selijk rggen, verder af en toe zon en op de meeste plaatsen droog. Zondag voor noorden mogelijk een bui Middagtem peratuur tussen 19 en 23 graden, zon dag in het zuiden enkele graden hoger. Zwitserland: Zaterdag in het zuiden veel zon, in het noorden wolkenvelden en mogelijk re gen. Zondag overal flinke zonnige perio den en kans op een lokale onweersbui. Maxima rond 28 graden, zaterdag in het noorden midd.agtemperatuur rond 22 graden. Oostenrijk: Zaterdag in het noorden wolkenvelden en plaatselijk regen, in het zuiden over wegend droog en perioden met zon. Zondag overal zonnige perioden en een kleine kans op een lokale onweersbui. Maxima ongeveer 27, zaterdag in het noorden ongeveer 22 graden. Weerrapporten 19 augustus 17 uur: 'Echte aanhangers geloven in cle Ethiopische Haile Selassie Bordeaux onbew Het rastafarianis- me leeft ook in Nederland. Vol gens Jeroen zijn er in Ne derland 'enkele duizenden mensen' met de uiterlijke kenmerken van een rasta. „Rasta is een godsdienst", aldus Jeroen. Maar het is niet een collectief beleefde godsdienst. Doorgaans zijn de aanhangers wars van organisaties. Zo bestond er halverwege de jaren tachtig een organisatie voor Ne derlandse rasta's, de stich ting Dread. Na enkele jaren is deze stichting, die een klein tijdschrift uitgaf, een stille dood gestorven. Jeroen is als blanke rasta veruit in de minderheid. Het zijn doorgaans negers die zich rasta noemen. Hun opvallendste ui terlijke kenmerk zijn de 'dread locks', de viltachtige strengen hoofdhaar die niet worden afge knipt. Zo heeft Jeroen zijn haar al meer dan zeven jaar niet ge knipt. Een ander kenmerk is het gebruik van marihuana. 'Ganja' zou voor de rasta-beweging een rituele betekenis hebben, maar Jeroen ontkent dat. „Het gebruik van wiet hoort er niet per definitie bij. Er zijn wel rasta's die blowen" licht hij toe, „net zo goed als er christe nen zijn die af en toe een wietje roken." Wel kun je volgens hem van blowen 'veel leren'. „Het is een manier om beter na te den ken over je oorsprong." En Ca- raïbische reggae-muziek, waar Bob Marley de bekendste pro pagandist van was, hoorde vol gens Jeroen oorspronkelijk niet bij het rastafarigeloof. De Jamaicaan Marcus Garvey, die in 1887 werd geboren, wordt gezien als de stichter van de rastafari-beweging. In zijn boe ken hamert hij op de noodzaak was volgens Garvey's volgelin gen Ras Tafarie, die in dat jaar tot keizer Haile Selassie van Ethiopië werd gekroond. „Veel mensen denken dat Haile Selassie een despoot was die zijn volk liet verhongeren. Maar zulke mensen oordelen te snel", vindt Jeroen. 'Babyion' probeert volgens hem leugens te verspreiden over de zoge naamde 'dictator' Selassie. Ba bylon staat in de rasta-taal voor alles wat slecht is. „Het is tege lijkertijd een synoniem voor Eu ropa", legt Jeroen uit. „Vooral voor Italië als de voormalige ko lonisator van Ethiopië." Haile Selassi is voor Jeroen 'god in het vlees', de 'messias'. De Ethiopi sche keizer is volgens hem een afstammeling van de Israëlische koning David. Selassie wordt in het laatste bijbelboek Openba ring al genoemd als 'de leeuw van Juda'. „Ik ben christen", legt Jeroen uit. „Ik geloof in Christus, maar ik geloof ook dat Christus in 1930 is teruggekeerd op aarde in de gedaante van Haile Selas sie. Hij kwam terug als een dief in de nacht zoals dat in de bij bel staat voorspeld." Sinds zijn 'dood' in 1975 leven we volgens hem in het einde der tijden, in het Armageddon. Sommige rasta's hebben de nazireërgelofte afgelegd. Deze belofte, die in de bijbel wordt genoemd, doet een man wan neer hij een speciale opdracht van God krijgt. Omdat hij daar door geheiligd is, mag hij geen alcohol drinken, zijn haar niet afknippen en niet in de buurt van doden komen. Jeroen voelt zich niet geroe pen om deze gelofte af te leg gen. Toch drinkt hij geen alco hol. Niet alleen omdat hij het niet lekker vindt, maar ook om dat hij door rasta erachter kwam dat bepaald voedsel, waaronder alcohol en vlees, eer der afbrekend dan opbouwend zijn voor het lichaam. „Het gaat erom dat je zo oorspronkelijk mogelijk probeert te leven. Ras ta houdt ten diepste in dat je te ruggaat naar je oorsprong." Mr. Jesse van Muylwijck COLOFON Duizenden Nederlanders dragen dreadlocks, blowen zich suf en luisteren naar reggae-muziek. „Maar dat wil nog niet zeggen dat je een rasta bent." De 25-jarige Jeroen Kluter uit Zeist durft zichzelf pas na elf jaar een rasta te noemen. „Echte rasta's geloven in de Ethiopische keizer Haile Selassie die in 1975 is gestorven. Maar hij is niet dood. Hij leeft hier", zegt Jeroen en hij klopt zich op de borst. Jeroen Kluter: „Rasta houdt ten diepste in dat je teruggaat naar je oorsprong." voor negers in de verstrooiing om terug te gaan naar het moe derland Afrika. Want daar liggen hun wortels. Na Garvey's dood bleven zijn ideeën een aantal mensen, vooral Jamaicanen, aanspreken. In 1930 zagen zij Garvey's woor den in vervulling gaan: „Richt u tot Afrika voor de kroning van een zwarte koning. Hij zal de verlosser zijn." Deze verlosser HEEZE» JAC DE WINTER CPD „Het lijkt er voor de oppervlak kige waarnemer inderdaad op, dat een kleine eeuw missionaire arbeid voor niets is geweest. Zestig procent van zowel Hutu's als Tutsi's in Ruanda is katho liek, twintig procent lid van an dere christen-kerken en toch moorden mensen elkaar uit. Re aliteit is evenwel dat tachtig tot negentig procent van de men sen vluchtelingen zijn en dat heel velen met gevaar voor ei gen leven ook leden van de an dere stam proberen te bescher men. Voor de extremisten even wel zijn kerkmensen onge wenste getuigen." Pater Jan de Bekker (56) van de Missionarissen van Afrika, meer bekend onder de naam Witte Paters, werkt sinds 1975 als missionaris in Ruanda, eerst in het aartsbisdom Kigali en sinds 1989 in het noordelijke bisdom Byumba. Hij verliet Ruanda op 13 april, is in mei drie weken teruggeweest in een poging noodhulp te organise ren. Hij verbljft momenteel bij zijn vader en zuster in Heeze onder Eindhoven. „We moeten niet overdrij ven", zegt hij. „Ik ben wel be dreigd geweest, maar ik heb het nooit als levensgevaarlijk erva ren." Het meest dwars zit hem eigenlijk, dat de situatie in Ruanda in de Westerse pers ui termate onvolledig wordt afge schilderd. „Het is geen strijd louter en alleen tussen Hutu's en Tutsi's. Kwesties als 'rijk - arm', macht, geld, 'noord - zuid', 'regering - oppositie' en 'Hutu's - Tutsi's' spelen een rol in dit uitermatige bloedige con flict. Het is wel zo dat het door de alom heersende verwaring en escalatie steeds meer een stammenstrijd aan het worden is", aldus Pater de Bekker. De Bekker legt uit: „Tot 1959 zijn de Tutsi's aan de macht. In dat jaar komen de Hutu's, die 85 procent van de bevolking uitmaken, in opstand en nemen de macht van de Tutsi's over. Veel Tutsi's vluchten naar Bu rundi en Oeganda en richten daar de verzetsbeweging het Rwandees Patriottisch Front (RPF) op. Als duidelijk wordt, dat zij niet meer naar Ruanda mogen terugkeren, vormen zij in 1987 een opstandelingenle- ger. Het RPF - en pater De Bek ker benadrukt dat - wordt ge steund door de de Hutu-oppo- sitie in het zuiden, die op geen Pater Jan de Bekker: „Ik ben wel bedreigd geweest, maar ik heb het nooit als levensgevaarlijk ervaren." foto gpd enkele wijze de macht met de noordelijke Hutu's mogen de len. Pater de Bekker was in Ruan da, toen in 1990 het RPF-leger vanuit Oeganda het land bin nentrok. Hij vluchtte zuidwaarts met een groot aantal van zijn parochianen, een mensenleger dat aangroeit tot ongeveer 40.000 en in het midden van het land tot stilstand komt. „Dan reeds", zegt pater De Bekker, „plundert het leger het kamp en doodt het 'eigen mensen op de vlucht'." De Bekker verdenkt de noor delijke Hutu's ervan, dat zij zelf verantwoordelijk zijn voor de dood van hun president, enkele maanden geleden. „De milities zijn opgeleid om moordend af te rekenen met Tutsi's en Hutu- oppositie", aldus De Bekker, „maar Habyarimana was hen te gematigd." „Om diezelfde reden moeten ook de moorden op bisschop pen, priesters, broeders en zus ters worden verklaard. Ruanda, een land met zeveneneenhalf miljoen inwoners, heeft negen bisdommen. Tot voor kort wa ren er drie Tutsi- en zes Hutu- bisschoppen. Van de priesters is de verhouding Tutsi - Hutu fifty fifty. Inmiddels zijn drie bis schoppen, onder wie de aarts bisschop van Kigali, en 100 van de 350 priesters door de milities vermoord. Eerst zijn de Tutsi- priesters aangepakt, simpelweg omdat zij Tutsi zijn, en vervol gens Hutu-priesters die ervan worden verdacht Tutsi-vluchte lingen te beschermen." „Aangezien aan beide kanten de gematigde leiders vermoord zijn, is de macht nu in handen van louter extremisten. Kerk mensen die niet vluchten wor den vermoord, simpelweg, om dat extremisten enig moreel ge zag of lastige getuigen niet ver dragen", aldus pater De Bekker. „Bovendien wordt de kerk van beide kanten verweten altijd de ander te hebben gesteund, met andere woorden, kerkmensen zijn momenteel vogelvrij." ss HOOFDREDACTIE Jan-Geert Ma|i Nypels. Henk van der Post (adj) OMBUDSMAN R D Paauw, tel. d, 11 30 uur071-356215. of per post Telefoon 071-356230 RUBRIEKSADVERTENTIES (Sleutels) ma -vrij van 8 30-17 00 uur Telefoon071-143545 ABONNEMENTEN Tel 071-128030 bijvooruitbet (incl E er maand Peraccg,ro a< per kwartaal 85,55 per jaar ƒ329,30 VERZENDING PEP, POST Nederland: per kwartaal 125,50 overige landen op aanvraag KLACHTEN BEZORGING

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 12