LVC zoekt risico en commercie Kunst- en cultuur boos over formatie-akkoord ewondering Night of the Proms met Paul Young en Toto 'A 99 I Cultuur&Kunst bNDERDAG 18 AUGUSTUS 1994 'Grotere acts gaan niet langer aan Leiden voorbij heejpEN wim koevoet Runcl Visser van het Vrijetijdscentrum (LVC) filmfeeft voor het komend seizoen recordbedrag voor de pro- aanjammering opzij gezet. Het •orruLdget is met 35.000 gulden n n%hoogd tot 90.000 gulden. Het 'egistipcultuurcentrum aan de in sreestraat wil daarmee groepen :hoijet een grotere bekendheid in regifeiden laten optreden. Zo is er en s september onder meer een van de Amerikaanse n bsnkgroep Mother's Finest (met 'olgeingeres Joyce Kennedy) en van ac£ Gronings /Friese belofte ;en. Feekend at Waikiki. anpti jln september staan verder De aggende Manne en De Dijk op Iers j;t programma. Voor LVC-be- "ippen is het een unicum dat veel groepen van naam in in maand tijd de revue passe ren. Visser zegt dat het popcul tuurcentrum hiermee wil pro beren zijn plaats te heroveren in het clubcircuit waarvan ook za len Nighttown in Rotterdam en het Paard van Troje in Den Haag deel uitmaken. „Groepen met een wat grotere reputatie gingen altijd aan Leiden voorbij omdat ze te duur waren. Door een andere manier van werken, is er meer mogelijk." In één op zicht wil Visser dat er verschil blijft bestaan met Nighttown en Paard van Troje: „De bier- en entreeprijzen moeten lager blij- A1 in zijn beleidsplan 'LVC gaat voor popcultuur, ook in 2000!', dat eind vorig jaar het licht zag, kondigde Visser een 'commerciëlere aanpak' aan. Dat stuk is inmiddels in alle ge ledingen besproken en na soms heftige discussies aanvaard. i'dbusken-Huetprijs voor Benno Barnard ^Amsterdam Benno Barnard krijgt voor zijn essaybundel 'Het gat in de wereld' de Busken-Huetprijs 1994. Aan de onderscheiding is een bedrag van 15.000 gulden verbonden. Barnard krijgt de brijs op 28 oktober in Paradiso in Amsterdam uitgereikt. —Laura Pausini naar Nederland Niet iedereen stond direct te juichen, erkent Visser. „Com mercieel is voor velen nog altijd een vies woord. Aan de andere kant is het besef gegroeid dat het LVC niet kan voortbestaan als dat open jongerencentrum waartegen de gemeente zegt: hier heb je subsidie, doe er wat leuks mee. Weg met de vrijblij vendheid. Het LVC als bodem loze put heeft geen bestaans recht." De eerste commerciële stap pen worden binnenkort al ge zet. Zo komen er T-shirts in de handel met het nieuwe LVC- logo erop. Ook wordt met in gang van dit seizoen entree ge heven - een rijksdaalder - voor de tot op heden gratis dans avonden op donderdag. Verder laat Visser zijn mensen werken met een 'taakstellende begro ting'. „Ze moeten niet alleen de uitgaven verantwoorden maar ze moeten ook zorgen dat ze in komsten binnenhalen. Niet alleen de budgetten voor de programmering zijn ver hoogd. Ook voor de twee ande re peilers van het popcultuur centrum, dans en film is meer geld uitgetrokken dan ooit tevo ren. Voor de sector dans is geïn vesteerd in een nieuwe, grotere lichtinstallatie en in een verf- beurt voor de wanden. Die zijn nu blauw en waren wit. Wit is geen goede 'steunkleur' voor speciale lichteffecten. Ook wordt er in het vervolg geld ge stoken in professionele gast- deejays. Visser heeft dat geld eigenlijk helemaal niet. Eenderde van de LVC-inkomsten bestaat uit de gemeentelijke subsidie en die wordt juist verlaagd. Waar komt dat extra geld dan wél vandaan? Volgens de directeur is dat een kwestie van 'meer risico nemen bij het begroten' en van een 'ef ficiënt financieel beheer'. Visser gaat uit van stijgende bezoekersaantallen en een dito baromzet. Wat nu als die ver wachtingen niet uitkomen? „Het resultaat van komend sei zoen is bepalend voor de pro grammering van komend jaar. Volgens Visser is het klimaat geschapen om 'meer risico's' te nemen. „We gaan echt reageren op de klacht van het publiek dat het LVC niet meer spannend, voorspelbaar en te behoudend is." Visser vertrouwt op een goede afloop van het avontuur. Hij put hoop uit een recent rapport van de Stichting Popmuziek Neder land (SPN) waarin het LVC een 'voorbeeldcentrum' wordt ge noemd. Ook heeft hij gemerkt dat voor boekingskantoren het LVC 'weer een interessante zaal' is geworden. S Rotterdam Laura Pausini komt voor een uitgebreide ti e^aar Nederland. De Italiaanse zangeres begint haar concertreis jop 15 oktober in de Rotterdamse Doelen. Vervolgens treedt ze ;op in Amsterdam (RAI Congresgebouw, 17/10), Maastricht jMECC, 20/10), Utrecht (Central Studio, 20/10), Den Bosch kie<j(Brabanthallen, 22/10), Arnhem (Rijnhal, 24/10) en Groningen er|e|(Martinihal, 26/10). De kaartverkoop begint maandag 29 augus- e e|us op de bekende adressen. Woordvoerders uit de kunst- en cultuursector reageren woedend en met ongeloof op de dreigende bezuiniging van 43 miljoen gulden op het cultpurbudget. „Het is on gelooflijk wat er in het formatieakkoord staat. Ik kan me niet voorstellen welke kandidaat-bewindspersoon uit de paarse coalitie straks ja zegt tegen zo'n bezuinigingsop dracht", aldus Raad voor de Kunst-secretaris Atzo Nico- laï. Amsterdam franqoise ledeboer 'een makkelijke prooi bij bezui nigingen'. „We worden boek- De WVC-fondsen reageerden houders van de bezuiniging, die 'geschokt' op een al opgelegde mogen aangeven hoe de gaten korting van 12 miljoen gulden in de WVC-begroting moeten over 1995 en 1996. Het Fonds worden gedicht. Op deze wijze voor de Podiumkunsten, het valt niet te werken", stelde di- Fonds voor Beeldende Kunsten, recteur Geert Dales van het de Mondriaan" Stichting, het Fonds voor Beeldende Kunsten Fonds voor de Letteren, het Li- namens zijn collega's, terair Produktie- en Vertalm- „De bezuinigingen van 43 genfonds en het Fonds voor miljoen treffen het totale cul- Scheppende Toonkunst noe- tuurbudget voor musea, monu- men de bezuiniging 'een bizarre mentenzorg, archieven, archeo- maatregel'. De directies wallen logisch onderzoek, de beelden- nagaan of er juridische stappen de kunst en podiumkunsten. En ogelijk zijn. Ze willen zo spoe- dat ondanks de uitspraken in de dig mogelijk overleg huidige of nieuwe bewindsper soon en de Tweede Kamer. De geprivatiseerde fondsen werden de afgelopen jaren op gericht verkiezingsprogramma' paarse coalitie om zeker 40 tot 60 miljoen gulden per jaar extra voor cultuur uit te trekken. Zelfs de WD noemde 40 miljoen", efficiënter hetzelfde zegt Nicolaï in een toelichting bedrag aan WVC-subsidies te op de protestbrief die de raad kunnen verdelen. Door het sys- maandag aan formateur Kok teem van subsidiëring op jaar- stuurde. „Ik hoop dat de fracties basis voelen ze zich nu vooral zich de gevolgen realiseren als ze deze cijfers nog eens doorre kenen. Ik kan haast niet geloven dat dit doorgaat. Als we het re geerakkoord goed hebben gele zen zal dit zeker tot pijnlijke in grepen leiden." Nicolaï schaarde zich dinsdag achter het dringende beroep van vijftien bekende Nederlan ders uit de kunst- en cultuur sector op formateur Kok voor cultuur toch een aparte minis ter te benoemen. In het nieuwe kabinet is alleen een minister voor volksgezondheid voorzien. „In alle andere Europese landen geldt kunst en cultuur als van een zodanig gewicht dat men deze verantwoordelijkheid wèl bij een minister legt", aldus on der anderen Annie M.G. Schmidt, Benno Premsela, Frans de Ruiter, Hella Haasse, Hans van Manen, Henk van Os, Linda van Dijk, Ronald de Leeuw en AVRÓ-hoofd cultuur Cees van Twist. „Een staatssecretaris is abso luut ongelukkig omdat deze niet bij het kabinetsberaad aanwezig is en zo veel minder mogelijk heden heeft zich tegen bezuini gingen te verweren", meent ook Nicolaï. „Ik vind een staatsse cretaris bovendien slecht voor het prestige van kunst en cul- gest Ti deze rubriek komen al of niet bekende streekgenoten aan het -idel woord die, hetzij direct, :ht i<betzij zijdelings met kunst en cultuur te maken jiebben. Ze praten over een 1 kunstvoorwerp, een kunstuiting waaraan ze bijzondere waarde hechten. Van de snuifdoos van oma tot het grijsgedraaide muziekstuk Bn alles wat daar tussen zit. j Vandaag spreekt de i Alphense kunstenaar (Willem van den Broek zijn bewondering uit voor zijn jatelierstoel. „Zittend zie ik een schilderij ontstaan." I Ik wilde het eerst over mijn documentatiemap hebben. Daarin zitten foto's van al Jnijn werk. Die map is ongeveer iet eerste wat ik bij brand het is uit zou slepen. Nadat ik a aantal afleveringen van ze rubriek had gelezen, ■besloot ik het over mijn stoel te jiebben. De meeste mensen Tomen met een schilderij, iets '{lat al af is. Ik dacht: ik draai de i. Die stoel helpt me met Schilderen. Met werken aan iets dat nog niet af is. k heb hem nu een jaar denk ik. t is een heel luxe leren ^draaistoel. Lange tijd had ik J i goeie stoel. Als ik afstand een werk wilde nemen, ging k gewoon op de vloer zitten. En sjoms viel ik tussen de lappen i slaap. Ik werd dan [vakker met verf in mijn haren. ~u ik de stoel heb, zit ik daarin. stuk schoner en inder slecht voor mijn rug. t is de lievelingsstoel van de van mijn vriendin. Het ding oest de deur uit en hij wilde i niet bij het grofvuil zetten, o is de stoel bij mij gekomen, k denk dat de vorige eigenaar et wel fijn vindt dat 'zijn' stoel o liefdevol wordt gebruikt, erder gaat het een beetje langs em heen wat bier in het atelier ebeurt. Hij is meer gericht op aditionele kunst en daar hou e dus duidelijk niet mee bezig. De stoel is niet mijn smaak. Integendeel. Hij is mooi van lelijkheid. Maar wel heel comfortabel. Ik zit er vaak in om afstand te nemen als ik aan het werk ben. Lezen, muziek luisteren, denken, dromen, inspiratie opdoen, dat doe ik allemaal in die stoel. Zittend zie ik het schilderij ontstaan. Schilderen is kijken. Heel veel kijken. En zoeken. De manier waarop ik schilder is een heel Ik hou me nu bezig met vlakverdeling. Dan bedenk ik in de stoel hoe ik dat ga aanpakken. Ik kan uren naar het doek staren. En krijg ik bij voorbeeld de ingeving het doek te draaien. Dat geeft je weer een ander gezichtspunt. Ook met het zoeken naar kleurencombinaties ben ik lang bezig. Ik gebruik veel kleur en schilder die in transparante lagen op het doek. Op die ondergrond komt de echte schildering. Al die kleuren, dat zoeken naar combinaties gebeurt ook allemaal in de stoel. In de winter is de stoel ook heerlijk. Ik heb allemaal buitenmuren in dit atelier dus het is hier heel koud. Dan nestel ik me helemaal in die stoel. Duik ik er helemaal in weg. De stoel is ook het enige hier dat zo goed als verfvrij is. Het is wel zo fijn dat je een plek hebt waar je rustig je spullen kunt neerleggen. Ik kijk ook klein beetje uit of ik niet helemaal onder de verf zit voordat ik erin plof. Zo langzamerhand ben ik erg gehecht geraakt aan dat lelijke ding. ruygrok, op de Heineken Night of the Proms. foto pr Paul Young brengt enkele van zijn meest bekende den bosch/rotterdam gpd De Heineken Night of the Proms gaat voor de vierde editie (ook) naar Den Bosch toe. De Brabantse hoofdstad is dit keer als extra halteplaats naast Ahoy' uitverkoren om de vijftigste ver jaardag van haar bevrijding ex tra luister te kunnen bijzetten. De eerste 'Night' vindt plaats op donderdag 13 oktober in de Brabanthallen, waarna op zater dag 15 en zondag 16 oktober het muziekspektakel in het Rot terdamse sportpaleis zal wor den herhaald. Het programma van dit jaar lijkse festijn voor licht klassieke- en popmuziek is reeds nage noeg gereed. Voor de grootste popklassiekers zijn naast vaste gast John 'Music' Miles gestrikt Toto en Paul Young, als klassie ke troeven fungeren de Cu baanse gitarist Manuel Barru- eco en - zoals gewoonlijk - II Novecento, het Orkest van de Twintigste Eeuw onder leiding van Robert Groslot. Deze zal nog worden aangevuld met een grote naam uit de wereld van de popmuziek, aldus de organisa toren. Toegangskaarten (in totaal ongeveer 34.000) zijn vanaf 2 september telefonisch te bestel len via 06-8809 dan wel ver krijgbaar aan de kassa's van Ahoy' en de Brabanthallen. In Rotterdam kosten kaarten 30 tot 60 gulden, in Den Bosch van 45 tot 70 gulden. Het verschil in prijsniveau houdt volgens Frank van Hoorn, een van de Neder landse producenten namens de Antwerpse hoofdorganisator PSE Belgium, verband met het betere zicht dat het publiek in de Brabanthallen zou hebben. Na Den Bosch en Rotterdam volgen er vijf 'Nights' in het sportpaleis van Antwerpen plus eentje in de Dortmunder West- falenhalle. De laatste avond, voor Duitsland een primeur, presenteert PSE Belgium onder de vlag van UNESCO onder de noemer 'World Gala Of The Year'. Het Vlaamse impresariaat is voornemens het aantal avon den bij onze oosterburen vol gend jaar uit te breiden. „Wat we natuurlijk willen is de hele wereld veroveren," liet 'grote baas' Jan Vereecke zich ontval len. In Nederland zal het aantal 'Nights' altijd beperkt blijven, omdat hoofdsponsor Heineken het evenement 'redelijk exclu sief wil houden. Voor wie niet aanwezig kan zijn, zijn er altijd nog de 'inhaalmanoevres' op radio en televisie, die Veronica ook dit jaar verzorgt. De uit zenddata staan al vast: vrijdag 4 november (radio) en donderdag 10 november (televisie). CONCERTEN LEIDEN HOOGLANDSE KERK Zaterdag 20 augustus Orgelconcert door Christa Hijin VLIETLAND COLLEGE Vrijdag 19 augustus Musical 'Dreamer, The story of Jo seph' door de Continental Singers, ALPHEN HET KASTEEL Zaterdag 20 augustus The Big Bang, aanvang 22.00 uur. KATWIJK NIEUWE KERK Vrijdag 19 augustus Orgelconcert door Jos van der Kooy; werken van Bach, Vierne, Reger en Messiaen, 20.15 uur. VREDESKERK Dinsdag 23 augustus Orgelconcert door Wim Magré, 20.15 LISSE MAGNIFIOSI" Vrijdag 19 augustus Behind the Sofa, en Les Charmeurs. WASSENAAR DORPSKERK Zaterdag 20 augustus Eerste promenade-concert mmv Rien Calisen Liesbeth Houdijk, werken van Telemann, Mozart, Purcell, Gou- AMSTERDAM CONCERTGEBOUW Vrijdag 19 augustus THEATERS DEN HAAG APPELTHEATER woe 24/8 t/m za 24/9 (beh zo/ma/di), 20.15 uur: Toneelgroep De Appel; 'True West'. CIRCUSTHEATER dag (beh ma), 20.00 uur, zo ook 14.00 uur: Musical 'The Phantom of the Opera'. Het Brabants Orkest olv Peter Gülke, soliste Lilya Zilberstein, piano; wer ken van Rachmamnowen Beethoven, 20.15 uur. Zaterdag 20 augustus Orchestra della Svizzera Italiana olv NicholasCarthy, soliste Nathalie Stutzmann, alt; werken van Arriaga, Mozart en Mendelssohn, 20.15 uur. Zondag 21 augustus Bella Davidovich, piano; werken van Schumann en Mendelssohn, 20.15 Dinsdag 23 augustus Orkest van de Achttiende Eeuw olv Gustav Leonhardt; werken van Pur cell, Muffat en Bach, 20.15 uur. Woensdag 24 augustus Combattimento Consort Amsterdam olv Jan-Willem de Vriend, viool; 'Echo door de eeuwen heen', werken van Marim, Vivaldi, Mozart en Viotti, 20.15 uur. Donderdag 25 augustus Koninklijk Concertgebouworkest olv Riccardo Chailly, solist Radu Lupu, piano; werken van Berg, Beethoven en Brahms, 20.15 uur. servatorium/Paradiso, 15.00 tot 24.00 uur. Zaterdag 20 augustus My Dying Bride, Anathema, At The ying Down USA), 21.30 u Club Locale, Nederlandse bands: Be- d On, Fate Related, Done n (special guest from 30 uur. Dinsdag 23 augustus Amsterdam Chess Night, Donner Me morial Tournament mmv Vanelly, Vro lijke Frans en Frisse Freddy, Lex Maas en Lou Landré, 20.30 uur. Donderdag 25 augustus Kas Kawina and Bubblin' Night, AMSTERDAM t/m zo 28/8 (beh ma), 20.15 uur, zo ook 14.00 uur: Musical 'Cyrano'. THEATER BELLEVUE di 23/8 t/m za 3/9 (beh zo/ma), 20.30 uur: 'Romeo Julia' door drie groten uit de mime-comedy: Rob van Houten, Teo Jolingen Mark Kings- ford. Michael Jackson opnieuw aangeklaagd De stiefvader van de 13-jari- ge jongen die vorig jaar Mi chael Jackson aanklaagde is nu op zijn beurt een proces tegen de zanger begonnen. De stiefvader verwijt Jack son dat hij het gezin van de jongen heeft verwoest. Om zich toegang tot de jongen te verschaffen zou Jackson hem, zijn 6-jarige zusje en zijn moeder hebben meege nomen op winkeluitjes, waarbij geld geen rol speel de. Ook betaalde de zanger reisjes naar Florida, Las Ve gas en zijn eigen Neverland Ranch. Het is de „klassieke strategie van een pedofiel", zei Danny Davis, de advocaat van de stiefvader, dinsdag bij het indienen van de aan klacht bij een rechtbank in Santa Monica. De 13-jarige- jongen had Jackson beschuldigd van seksueel misbruik. Jackson kocht de rechtszaak af, wat hem 15 miljoen dollar zou hebben gekost. De aanklacht was destijds ingediend door de jongen, zijn moeder en zijn biologische vader. De stiefvader deelde niet mee in de regeling. De jongen woont momenteel bij zijn biolo gische vader. Howard Weitzman, de ad vocaat van Jackson, zei dat de zanger er bij blijft dat hij onschuldig is. De aanklacht van de stiefvader noemde Weitzman een nieuwe po ging om Jacksons status van kwetsbare megaster te mis bruiken om geld te vangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1994 | | pagina 17